Rowenta PU3080 Pure Air Genius PU3080 Luchtreiniger - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Rowenta PU3080 Pure Air Genius PU3080 Luchtreiniger op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,1

Jeroen 15-11-2020

Ik had 2 units gekocht. In dezelfde ruimte geven ze een compleet verschillende meting. In unit blijft aangeven dat de kamer extreem vervuild is. Terug gestuurd en een nieuwe unit ontvangen. En jawel wederom een unit die een compleet andere meting geeft dan de andere unit. Zelfs in een schone ruimte en 2 weken voluit draaien blijft ie aangeven dat de ruimte sterk vervuild is.
Klantenservice Rowenta geeft niet thuis. Ik raad het produkt niet aan.

Minpunten

• Onbetrouwbare metingen
  • App is niet af, links doen het zelfs niet

Cilar 02-07-2020

Zeer stil en met 3 filters

Deze fijne Rowenta luchtreiniger getest. Het plaatsen van de filters was makkelijk. Bovenop het apparaat kun je met 4 knoppen de verschillende standen instellen. Gekleurde ledlampjes geven de mate van zuiverheid van de lucht aan.
Om meer mogelijkheden te hebben kun je het apparaat koppelen aan een App. Zo kun je de mate van vervuiling precies volgen en een tijdschema inschakelen. Ook zie je in de App wanneer je een filter moet vervangen.
Ik merkte dat de lucht echt frisser werd en dat ik beter sliep. Met het apparaat op de nachtstand hoorde ik het niet. Alleen de Turbostand hoor je goed dus die heb ik alleen overdag gebruikt. Een aanrader voor mensen met allergieën of zoals ik met huisdieren. Ook keukengeurtjes etc. Verdwijnen sneller.

Pluspunten

• Stil
  • App koppeling
  • Geurtjes verdwijnen

Jerney 22-06-2020

Heerlijk schone lucht

Ik heb deze luchtreiniger nu 4 weken in gebruik en ben zeer tevreden! Het apparaat kun je bedienen via toetsen bovenop of via een app op je telefoon. In de app kun je aflezen hoe de luchtvervuiling op dit moment is. Ook kun je daar een programma/tijdsschema instellen hoe jij wil dat deze draait. Zo gaat het apparaat om 7uur aan en om 20uur in slaapstand. Het apparaat maakt in deze standen amper geluid. Ideaal. Er zit ook een turbostand op en deze hoor je wel. Dat is ook gelijk het enigste minpunt. Het apparaat staat momenteel op de slaapkamer van mijn dochter die belast is met ernstig eczeem, astma en diverse allergieën zoals huisstofmijt, hooikoorts, huisdieren, geur- en kleurstoffen en diverse voedselallergien. Mijn dochter wordt zonder een snotneus wakker en slaapt de hele nacht rustig door. Naar mijn idee wordt de lucht zeer goed gereinigd. De duur voor het vervangen van de filters wordt ook automatisch meegenomen in de app. Ideaal. Wij profiteren mee van de schone lucht en dit apparaat is echt onmisbaar bij allergieën etc..

Pluspunten

• Geluidsloos
  • Schone lucht
  • Makkelijk bedienbaar
  • Afleesbaar
  • Tijdschema instelbaar

Minpunten

• Turbostand maakt veel lawaai

spin33 19-06-2020

Fluisterstil apparaat

De Rowenta Pure Air Genius staat nu een aantal weken in huis. Bij het plaatsen van het filter viel mij op dat de plastic klep wat goedkoop aandoet. Het apparaat past goed in het interieur en is stil in gebruik. Het koppelen met de app verliep moeizaam. Ik heb dit op verschillende plekken in de woonkamer geprobeerd maar hij bleef de wifi verbinding weigeren. Met verlengsnoer vlak naast de router moeten plaatsen wilde er verbinding mogelijk zijn. Daarna kon het apparaat wel overal in de kamer gebruikt worden. Ik was heel benieuwd wat het apparaat aan zou geven aangezien ik kinderen met astma en hooikoorts heb. Er was weinig vervuiling in huis maar wel een lichte vervuiling buitenshuis. Het is lastig om te zien of het apparaat doet wat het zou moeten doen. Er is volgens de app weinig vervuiling in huis maar ik heb niet het idee dat de kinderen minder last van allergie hebben, maar dit kan meerdere redenen hebben.

Pluspunten

• makkelijk in gebruik
  • stil

Minpunten

• prijzig

MaCo 17-06-2020

Gematigd positief

Toen de luchtreiniger binnenkwam, moest hij natuurlijk meteen een plekje krijgen en verbonden worden met mijn wifi. Hij is redelijk groot, maar geen lelijk gezicht in de woonkamer. De verbinding met de app was echter niet zo eenvoudig. Mijn app vond hem wel, maar er kwam geen verbinding tot stand. Na meerdere foutmeldingen en opnieuw opstarten, heb ik het even gelaten voor wat het was en de volgende dag opnieuw geprobeerd. Toen lukte het wel en uiteindelijk vind ik de app heel duidelijk. Deze geeft precies de vervuiling per filter aan. Ik heb nog geen planningsschema aangemaakt maar het ziet er eenvoudig uit om te maken. Het geluid van de luchtreiniger verbaasde me positief. Je hoort hem nauwelijks, tenminste in de stille modus. Ik heb hem een tijdje in de woonkamer laten staan en vond het prettig dat de pollen buiten blijven terwijl de lucht in de woonkamer wel verfrist wordt. Tenminste, de blauwe lampjes geven aan dat er een uitstekende luchtkwaliteit is in de woonkamer. Ik heb echter geen wijzigingen in de luchtkwaliteit geconstateerd terwijl ik ook bewust de buitendeur een keer open heb laten staan terwijl buiten de pollen door de lucht vlogen. Ik heb hem ook een aantal dagen in de slaapkamer neergezet, maar ook daar geeft hij alleen een “uitstekende luchtkwaliteit” aan wat ik me eerlijk gezegd niet helemaal kan voorstellen omdat ook daar ramen openstaan en hoogpolige vloerbedekking ligt wat toch zorgt voor een stoffige lucht, dacht ik tenminste. Maar de Rowenta Luchtverfrisser laat me toch denken dat het wel goed zit met de luchtkwaliteit. Het geluid is wel echt een pluspunt, je hoort hem nauwelijks! Ook de lampjes kun je qua sterkte gelukkig instellen want ik hou van donker op de slaapkamer. De filters heb ik nog niet hoeven vervangen, dat duurt nog wel een tijd. Alleen de voorfilter vangt wel het een en ander op en die is gemakkelijk te verwijderen, af te spoelen en terug te plaatsen. De app geeft perfect de mate van vervuiling aan. Kortom; groot maar geen lelijk apparaat. Geluid is verrassend stil. Lichtindicatie gemakkelijk in sterkte aan te passen. App is overzichtelijk hoewel het voor mij duidelijker mag zijn waar de vervuiling vandaan komt in plaats van door te verwijzen naar de handleiding. Maar ik ben helaas nog niet helemaal overtuigd of ‘hij’ me wel de juiste informatie geeft over de luchtkwaliteit. Na twee weken gebruik, ging hij laatst op volle toeren filteren. Volgens de indicator was de luchtkwaliteit ineens sterk vervuild terwijl er in huis niks veranderd was en ook de deuren naar buiten dicht waren. Na een uur of 2 heb ik hem gereset en opnieuw opgestart. Toen was de luchtkwaliteit 'ineens' uitstekend. Helaas is de verbinding met mijn app nu ook verbroken. Gematigd positief dus.

Pluspunten

• Bijna geruisloos bij uitstekende luchtkwaliteit
  • Groot apparaat maar misstaat niet in de woonkamer
  • Lichtindicator in sterkte te regelen

Minpunten

• Verbinding met WiFi is slecht
  • Verbinding met bijbehorende app is slecht
  • Sterkte lichtindicator alleen via app te regelen

Marco 17-06-2020

De Rowenta Pure Air ontvangen en direct aan het werk gezet. Installatie en koppelen met de app is snel en eenvoudig. Je ziet dat de luchtkwaliteit direct verbeterd! Tot nu toe heel tevreden. Na wat testen mis ik wat functionaliteit. Zo is er geen mogelijkheid om de luchtreiniger op ‘medium’ capaciteit te laten werken. De dag, nacht, en stille modus lijken op elkaar en zijn heel stil, maar de turbo-modus is behoorlijk luidruchtig. Ik zou het fijn vinden als je handmatig zou kunnen kiezen, bijvoorbeeld op een schaal van 1-10. Ook is het jammer dat je in de app geen geschiedenis en/of grafieken van de luchtkwaliteit kunt zien.

Pluspunten

• Stil

Minpunten

• App kan beter

EdgarB 16-06-2020

Zeer stil

De Pure Air doet z'n werk goed volgens de app. Het is lastig te controleren of de Pure Air daadwerkelijk goed werkt. De luchtkwaliteit in de kamer is bijna altijd "goed". Het apparaat is echt zeer stil. In de nachtstand hoor je niets en in de "stille" stand hoor je minder dan niets. De nachtstand en stille stand doen volgens mij niet zo veel. Behalve dat als de vervuiling hoger wordt, dat de Rowenta dan harder gaat ventileren. De hardste stand hoor je goed maar het geluid is nog steeds niet hard te noemen. Dat is wel prettig. Het bedienen met de app is ideaal. Je kunt bovendien de luchtkwaliteit en de vervuiling van de filters controleren. Of de lucht nu echt verbeterd is weet ik niet. Als ik de app bekijk wel. Een enkele keer is de vervuiling hoger dan "goed", dan gaat ie wat harder aan het werk. De vervuiling van de filters is nog steeds 0 %. Het eerste filter, stof en haren, gaf deze week 1% vervuiling aan maar dat is nu weer 0% geworden. En dan over het design. Dat is eenvoudig en modern. Het is daarom ook geen sieraad voor een interieur maar gewoon praktisch.

Pluspunten

• Zeer stil
  • Bediening via app

Minpunten

• Moeilijk te controleren
  • Simpel design

SandraM01 12-06-2020

Minder rookluchtjes, schonere lucht.

Oeps, groter als verwacht dacht ik. Installeren ging snel en makkelijk. Mooi plekje gezocht en gelukkig was het snoer net lang genoeg. App installeren en verbinding maken ging ook prima en de Pure Air was direct verbonden. De pure Air reageert binnen enkele seconde als er gerookt word, na het roken zie d.m.v. het verkleuren van de lichtjes dat de lucht weer zuiverder word tot die weer blauw/zuiver kleurt. Wij hebben hem nu iets meer als een weekje staan en ‘s morgens ruik ik veel minder rook lucht van het ochtend sigaretje van mijn zoon. (heel fijn). Hij maakt in de dag-stand bijna geen lawaai, alleen als die vervuiling opmerkt hoor je dat die gaat zuiveren. (beetje ventilator geluid) Merkt de Rowenta een ernstige vervuiling op dan gebruikt die de turbostand en maakt die meer herrie. Heb je de Pure Air in de slaapkamer staan zet hem dan in de fluister stand. Of maak een dag/nacht programmaatje in de app. Via de app kan je de luchtkwaliteit bekijken en de voortgang van de vervuiling van de filters bekijken. Wat ik jammer vind is dat wanneer je de voorfilter schoonmaakt en deze reset, dat dan de andere filters ook gelijk resetten. De link om direct nieuwe filter te bestellen werkt nog niet. Volgens het boekje zou je andere filters ongeveer 1 x per jaar moeten vervangen. Wat ik ook mis is een soort van historie/grafiek wat de Pure Air heeft aangetroffen en hoeveel terwijl je bijvoorbeeld niet thuis bent of slaapt. Conclusie, mooi apparaat, zuivert de lucht, minder rookluchtjes, soms onverklaarbaar in turbo stand, op fluisterstand is die echt stil. App mag wat mij betreft nog wel een update.

Pluspunten

• fluisterstil
  • turbostand
  • geveolige sensor
  • snel en makkelijke installatie

Minpunten

• geen historie in app
  • filter koop link werkt niet
  • reset is voor alle filters tegelijk

Matthijs 12-06-2020

Snel, stil en effefctief

De Rowenta Pure Air Genius is best een designer stuk. Hij is wel wat groter dan verwacht maar valt door zijn slank uiterlijk bijna niet op. Het installeren ging redelijk makkelijk, koste alleen het koppelen met de app wat moeite. Het apparaat staat bij ons in de woonkeuken en is hij verbazingwekkend stil, behalve als er gekookt wordt. De Pure Air reageert best snel op vervuiling in de lucht en slaat ook gelijk aan. Met het koken zet hij zichzelf al op de hoogste stand en is hij vaak 2-5 minuten na het koken klaar met reinigen van de lucht. Wij hebben de Pure Air ook een aantal nachten in de slaapkamer gehad, heel prettig. Je hoort hem echt niet een doordat de intensiteit van de ledlampjes op het apparaat in te stellen is heb je ook hier geen last van. Maar naast de kooklucht durf ik zelf niet te zeggen of de luchtkwaliteit nou echt beter is aangezien het apparaat al in het begin zei dat de luchtkwaliteit goed was. Persoonlijk voelt de lucht door mijn neus wel iets zachter aan met ademen, wat met een chronische slijmvliesontsteking heel prettig is. Verder mis ik in de app nog wat meer data. Het wordt aangegeven dat er een bepaald aantal deeltjes in de lucht zitten maar wordt niet aangegeven wat deze deeltjes zijn. Ook was een reminder voor het reinigen/vervangen van de filters wenselijk geweest, want met het hectische dagelijkse leven denk je niet zo gauw aan om de luchtreiniger schoon te maken. De app zelf loopt qua weergave regelmatig achter met de luchtreiniger zelf. De reiniger geeft aan dat de lucht vervuild is, terwijl de app zegt dat de lucht schoon is. Wel fijn aan de app is dat deze ook werkt buiten het wifi-netwerk. Wat ook fijn was geweest is het weergeven van de luchtvochtigheid. Het voelt namelijk nu ook droger aan in ons huis sinds wij de Pure Air gebruiken en elke keer als wij de luchtbevochtiger aanzetten geeft de Pure Air aan dat de luchtkwaliteit weer afneemt…Misschien is dit een fijn punt om mee te nemen in de upgrade. Want tegenwoordig is de luchtvochtigheid in veel huizen onder de aanbevolen 45%.

Pluspunten

• Eenvoudig in gebruik
  • Buiten je thuisnetwerk te bedienen

Minpunten

• Geen reminder voor het reinigen van de filters
  • Appstatus soms anders dan apparaatstatus