Acer Chromebook Spin 13 CP713-1WN-54GA

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Acer Chromebook Spin 13 CP713-1WN-54GA op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

AngelaB 25-07-2020

Ideale combi!

Ideale combi van een laptop en tablet door het opklapbare beeldscherm. Super scherp beeld en daardoor perfect om films te kijken. Start snel op, programma’s reageren snel, lange batterijduur.
Touchscreen reageert goed met de bijgeleverde stylus pen en met je vingers. Naast de Google-programma’s ook te gebruiken met Office 365.

Al met al een veelzijdig en functioneel product voor werk en privé!

Pluspunten

• Snel
  • Scherp beeldscherm
  • Lange batterijduur
  • Touchscreen
  • Beeldscherm om te klappen

Minpunten

• Beeldscherm spiegelt bij gebruik buiten

AlexanderM 23-07-2020

ChromeOS vs. Windows

Voor mij was het een vergelijking tussen Windows en ChromeOS. Laat ik beginnen met zeggen dat ik deze review heb geschreven op mijn 10 jaar oude Windows laptop. Hieronder zal wel duidelijk worden waarom.

Eerst maar de standaard specs:
Dit model heeft een Intel Core i5-8250U-processor, 8GB geheugen en 64-flashopslag. Hiermee is hij op papier een stuk krachtiger dan andere Chromebooks. De Acer Spin 13 heeft een 13,5” touchscreen met een 3:2-verhouding en een resolutie van 2256 bij 1504.

Links zitten een usb-C-poort, een usb-A 3.0-poort, een micro-SD-kaartlezer en een audio/microfoon-jack. Rechts zit nog een usb-C poort, de aan/uit-knop, een status LED – die bijvoorbeeld aangeeft of de laptop in standby is of het batterijniveau laag is - en een volumeknop. Volume knoppen zitten ook op het toetsenbord, maar meer daarover later.

Beide usb-C poorten zijn ook om de laptop mee op te laden en dus zit er ook geen afzonderlijke oplaadpoort op de laptop. De bijgeleverde oplader is compact, licht en heeft een redelijk lang snoer..

Naast opladen kan je de usb-c-poorten gebruiken om een monitor aan te sluiten. Een adapter wordt niet meegeleverd. Andere randapparatuur kan ook via bluetooth worden aangesloten..

Verder zitten er geen aansluitingen op de laptop, maar vind je aan de voorkant wel de stylus.

Prestaties en opstarten
Een van de grootste voordelen van Chromebooks is dat ze heel snel opstarten, zelfs na verloop van tijd.

Ik heb hem hier dan ook op getest. Schoon vanuit de doos, slechts een paar dagen in gebruik is dit inderdaad het geval: de Acer Spin 13 kan in 7 a 8 seconden opstarten. Uit standby gaat het scherm instant aan. Kortom, dit maakt die waar.

In hoeverre dat een voordeel is t.o.v. een Ultra Windows machine, wellicht scheelt het een paar seconden.

Tijdens de gebruik blijft de laptop erg snel aanvoelen. Chrome werkt soepel, het wisselen tussen applicaties gaat snel etc. Helaas werken niet alle apps beschilbaar in de Playstore op dezelfde manier even goed op een telefoon als op een Chromebook.

Het beeldscherm
Een unieke eigenschap van deze Chromebook is dat hij een scherm heeft met een 3:2-verhouding en een hogere resolutie van 2256 bij 1504. Hiermee wijkt hij af van de meer gebruikelijke breedbeeld, 16:9, - verhouding. Door deze verhouding is hij ook wat minder breed, maar wel langer dan veel concurrerende laptops van 13”.

Vroeger heb ik gewone laptops gebruikt en deze hadden allemaal deze verhouding en ik ben overtuigd van dit formaat; je hebt aanzienlijk meer werkruimte. Het scherm is op de hoogste instelling erg helder. Nadeel daarbij is dat bij het kijken naar films of series je grote zwarte balken hebt boven en onder. Deze zijn namelijk allemaal op 16:9.

Het beeld is redelijk prettig, maar heeft een hoge spiegeling waar ik zelf veel moeite mee heb, aangezien ik veel in lichte ruimtes werk of met licht in de rug.

Toetsenbord en touchpad
Het toetsenbord typt fijn en voelt stevig aan. De toetsen zijn relatief groot met veel ruimte tussen elkaar. Ook het multi-touch touchpad is lekker groot en je glijdt hierbij veel beter over het touchpad heen dan bij goedkopere laptops.

Op de bovenste rij vind je toetsen die nieuw zijn en bij het browsen handig zijn. Zo heb je stap voor- en achteruit, verversen, fullscreen, een toets voor het makkelijk wisselen tussen applicaties en volume en helderheid toetsen. Ook is er een zoekfunctietoets waar normaal de capslocktoets zit). Ook is er geen Delete toets te vinden. Toetsen die ik tijdens mijn dagelijkse werk toch regelmatig gebruik. Met pijltjes navigeren of met de stylus op het scherm en dan backspace om iets te corrigeren, dat werkt voor mij lastiger en minder prettig. Voor iemand zonder enige toetsenbord ervaring zal het geen issue zijn.

Het toetsenbord heeft een backlit-verlichting, maar deze werkt slechter dan onvoldoende; hij licht de letters niet goed op en de verlichting is absoluut niet consistent op alle toetsen.

De laptop is op verschillende manieren te gebruiken door de flexibele scharnieren; als gewone laptop, als tablet en als omgekeerde V staand voor bijvoorbeeld een presentatie.

Vooral die laatste vond ik erg handig, maar helaas werkt het niet bij alle apps, sommige draaien niet mee.

Maar.., dat wil niet zeggen dat de scharnieren niet handig zijn. Integendeel, ik vind het erg fijn dat het scherm in elke mogelijke hoek kan zetten en dat hij dan erg stabiel is. De kans dat je de laptop beschadigt door het scherm te ver door te klappen wordt zo ook kleiner.

Uiterlijk
De Acer Spin 13 bestaat volledig uit aluminiun. Ook is het metaal geanodiseerd en wat donkerder van kleur. Ik vind dit er netjes uitzien. Er zijn geen scherpe hoeken te vinden en als het scherm is dichtgeklapt sluit het mooi op elkaar aan. Ik heb hem niet echt kunnen testen op de gevoeligheid voor krassen

De scharnieren van het scherm zijn redelijk groot en ook van metaal gemaakt. Je kan het scherm niet met één hand openen zonder dat je de laptop verplaats, maar het is wel mooi stevig.

De schermbezels vind ik redelijk groot tov andere laptops, maar misschien komt dit door het speciale Wacom-paneel. Maar ten opzichte van andere recente laptops zijn ze wel een stuk dikker.

Warmteafgifte en geluidsproductie
De Acer heeft een ventilator en het gebruik wisselt, waarbij hij volledig uitstaat als de laptop niet veel belast wordt. Althans, dat moet het eigenlijk zijn. Ik merkte dat de ventilator eigenlijk vrij veel aanstond, zelfs bij simpel browsen en video’s kijken op Youtube. Helaas laat de ventilator ook duidelijk merken dat hij aanwezig is.

Accuduur
De accuduur is één van de grootste voordelen. Bij normaal gebruik is 10-12 uur makkelijk haalbaar. Bij zwaarder gebruik en het scherm op volle helderheid zal dat wat minder zijn.

Conclusie
Voor mij ging het vooral om te kunnen vergelijken tussen een high-end Chromebook en een laptop in dezelfde prijscategorie.

Ondanks de kleine verschillen, valt voor mij het kwartje naar de Windows kant. Het missen van simpele zaken als een Delete toets en de rechter muisknop vraagt net te veel van mij qua werkbaarheid.

Voorlopig blijf ik dan ook bij Windows, maar zal Chrome OS zeker niet afschrijven voor de toekomst.

Pluspunten

• accuduur
  • 3:2 scherm

Minpunten

• ChromeOS

rmar 19-07-2020

2 in 1

Via de reviewclub deze chromebook mogen testen. Dit is mijn eerste ervaring met een chromebook, altijd een laptop gewend.
Deze chromebook heeft dan ook nog eens een mogelijkheid tot omvormen naar een tablet.
De chromebook start razendsnel op, werkt snel en zonder haperingen. Ik heb soms wel wat problemen met het vinden en koppelen aan wifi.
Het scherm is een aanraakscherm , wat super fijn is. Hierdoor is een muis niet meer nodig, wat ook scheelt in het meenemen van materialen als je voor je werk op verplaatsing dient te gaan. Het scherm is helder , mooi en heeft goede kijkhoeken.
Het scherm is een 13 inch scherm wat voldoende is voor laptop functie , best groot voor gebruik als tablet. De chromebook is licht van gewicht, bij gebruik als tablet weegt ie dan wel weer wat zwaar.
Batterij is voldoende groot. 10 uur bij normaal gebruik en een paar uur bij het kijken van films en spelen van spelletjes. Het mag altijd iets meer zijn , maar de batterijduur is mijns inziens voldoende. Het opladen van de batterij is snel.
De meegeleverde stylus is prima. Functies zijn leuk en de stylus reageert goed , zoals een stylus dient te reageren.
De Acer chromebook spin is waar voor zn geld, gezien de functie als laptop en als tablet.

Pluspunten

• snel
  • 2 in 1
  • scherp en helder
  • stylus

Minpunten

• zwaar en groot als tablet

hilde77 18-07-2020

Lekker snel en mooie kleuren

Ik heb dit Chromebook nu 3 weken in mijn bezit om hem te testen en ben aangenaam verrast door dit apparaat. Ik doe er steeds meer mee. Omdat het ChromeOS zo snel opstart pak ik hem er vaak bij. Ook voor kleinere dingen zoals even mijn mail checken, waarvoor ik normaal mijn telefoon gebruikte. Door het volledig om te klappen scherm is de Acer makkelijk als tablet te gebruiken. Het scherm reageert ook goed op aanrakingen. Tekenen is een plezier met de bijgeleverde stylus, die trouwens handig onder het toetsenbord opgeborgen zit. Even een filmpje kijken is ook een plezier omdat het scherm een lekker scherpe weergave heeft met mooie, verzadigde kleuren. Een nadeel is daarbij wel dat het scherm behoorlijk spiegelt dus je moet niet te veel tegenlicht hebben. Een ander klein minpuntje zijn de speakers. Het geluid hiervan is weliswaar niet erg slecht maar ook niet erg goed. Een koptelefoon kan daarbij uitkomst bieden. Verder zit het apparaat degelijk in elkaar. De metalen ombouw voelt erg solide aan en het Gorilla Glass scherm zou ook tegen een stootje moeten kunnen. Het toetsenbord typt erg prettig en ondanks het grote scherm voelt het apparaat niet log en zwaar aan. Ik vind het erg jammer dat mijn testperiode er alweer bijna opzit en ik deze Acer weer moet gaan inleveren!

Pluspunten

• mooie verzadigde kleuren
  • volledig omklapbaar scherm
  • chromeOS start snel op

Minpunten

• spiegelende scherm
  • luidsprekers kunnen beter

Jonno 14-07-2020

Mooi en praktisch chromebook

Prachtig en solide chromebook die alle laptops die ik tot nu toe heb gebruikt verslaat. Het chromebook is iets zwaarder dan ik verwacht had maar kan duidelijk tegen een stootje. Er zijn gemakkelijk meerdere accounts aan te maken om zo het chromebook met anderen veilig te kunnen delen, ook het koppelen aan een Samsung telefoon gaat gemakkelijk. Het scherm is van topkwaliteit en is haarscherp. Films en serie kijken is een lust, helemaal door het scherm dat omklapbaar is en en van touchscreen is voorzien. Ik ben blij dat ik geen televisie meer in huis heb maar dit chromebook is wel een uitkomst als je relaxed iets terug wilt kijken. Ook het spelen van spelletjes gaat soepel en de kleuren zijn levensecht en helder. Het touchscreen is erg gevoelig en daardoor zeer makkelijk te bedienen, zowel met de vinger als de meegeleverde stylus pen. De meegeleverd stylus pen zit in het chromebook opgeborgen en ik vraag me af of deze lang meegaat als je deze er dagelijks meerdere keren inzet en uithaalt. Van de snelheid ben ik het meest onder de indruk, zowel opstarten, het gebruik als het afsluiten gaat echt razendsnel. Ik gebruik het chromebook nu een aantal weken en deze is slechts één keer tijdens het gebruik van Microsoft Teams vastgelopen, verder blijft de snelheid en werking onverminderd goed! Niet alle programma's werken op een chromebook maar ik ben zelf nog niet tegen onmogelijkheden aangelopen, voor bijna alles is wel een alternatief beschikbaar. De opslag van bestanden in de cloud gaat gemakkelijk en daardoor heb je documenten overal bij de hand. De batterijduur is geweldig en het chromebook gaat bij normaal gebruik prima een dag mee, daardoor kun je deze zorgeloos meenemen zonder een oplader bij te hebben. Dit chromebook is het ideale apparaat voor onderweg en mee te nemen naar werk en studie.

Pluspunten

• Razendsnel
  • Lange batterijduur
  • Haarscherp beeldscherm

Minpunten

• Redelijk zwaar
  • Beperkte opslagcapaciteit
  • Niet geschikt voor alle programma's

Koray Dogan 13-07-2020

Goed prijs kwaliteitverhouding

Ik ben zeer te vreden over mijn Acer Chromebook hij heeft een 13,3 inch scherm wat is voorzien van een touchscreen met multi-touch technologie. Waardoor ik op meerdere manieren mijn Chromebook kan bedienen. Daarnaast is ook Chromebook te bedienen met meegeleverde Wacom Stylus Pen.
Door de scherpe beeld door en de IPS techniek dat er is gebruikt zijn levensechte kleuren die van uit elke hoek het zelfde kijk plezier geeft.
Ook beschikt deze Acer Chromebook over 360 graden omklapbare scherm. Waardoor je deze Chromebook als tablet kunt gebruiken. Mede dankzij de multi-touch technologie heb je een Chromebook en tablet in één. De apps die je op je tablet of mobiele telefoon hebt kun je nu ook downloaden via Google play op je Acer Chromebook. Daarnaast is alles online via cloud en Google drive. Waar door je op elke plek bij je online opgeslagen gegevens kunt komen.

Dit allemaal bij elkaar is een reden voor mij om deze Acer Chromebook zeker aan te raden.

Pluspunten

• Snelheid
  • Beeldkwaliteit
  • Multi-touch

Dennis19802020 11-07-2020

Top Chromebook

Ik heb de Acer Spin 13 chromebook tijdelijk in mijn bezit om te testen.Het is voor het eerst dat ik een Chromebook gebruik. Ik gebruik altijd mijn Android telefoon voor het gebruik van Google apps en software maar nu pak ik steeds deze Acer chromebook. Ik was alleen Windows gewend en had eigenlijk totaal geen verwachtingen van de Chromebook werkend op ChromeOS. Maar alle verwachtingen zijn inmiddels overtroffen al is het wel even wennen en is alleen met clouds werken nog wat onwennig maar dat zal vanzelf eigen worden.

Het grote voordeel is dat deze Acer Spin Chromebook ongelooflijk snel opstart en feilloos werkt. Dit komt door de Intel Core i5 processor die mega snel is in combinatie met het 8GB ram geheugen. De Spin 13 heeft een fantastisch mooi IPS scherm van 13.3 inch wat zowel in laptop stand te gebruiken is als draaibaar naar tabletstand. Op beide varianten kun je een knijpbeweging maken om uit te zoomen en werkt het touchscreen perfect. Op het scherm kan ook de bijgeleverde (en in de Acer Spin 13 weggewerkte) Wacom Stylus Pen gebruiken. De metalen behuizing voelt erg solide maar wel wat zwaar aan. Ik kan dus wel met overtuiging zeggen dat de Acer Spin 13 een super snel kwalitatief goed apparaat is en qua snelheid en werking mijn Windows laptop overtreft.

Qua apps zijn er legio Windows alternatieven te vinden in de Google store.

Ook een van de absolute speerpunten van dit apparaat is de batterijduur!!!! Deze gaat met veel gebruik makkelijk een dag mee. Ook het opladen gaat erg snel en makkelijk. Ik zeg een absolute aanrader!!

Pluspunten

• Batterijduur
  • Scherm is heel erg mooi
  • Snelle werking
  • Vormgeving

Minpunten

• Gewicht, is wat zwaarder
  • Geluidskwaliteit

RMas 10-07-2020

Flexibel toetsenbord, groot scherm, lange accuduur

Een Chromebook kies je niet omdat je er zelf een handleiding voor een Chromebook op gaat schrijven. Je kiest hem vanwege de snelheid, dat virusveiligheid ingebakken is en dat het gemakkelijk te gebruiken is.
Zoals deze Acer. De chromebook ziet er in eerste instantie uit als een laptop. Tot je hem openklapt en merkt dat het toetsenbord zo’n 350 graden kan draaien. Dat lijkt een beetje raar, maar uiteindelijk heel praktisch omdat het toetsenbord op deze manier dienst kan doen als standaard. Zodat de chromebook heel eenvoudig op het aanrecht staat met het nieuwste appeltaart recept, of bij het sportmatje om de laatste workout video te bekijken. En met een volledig weggedraaid toetsenbord, kun je nog steeds het beeldscherm bedienen. Er zit een touch-screen op, met een bijgeleverde pen. Dat went zo snel, dat we een dag later ook op onze “klassieke” laptop met de vinger op het scherm aan het priegelen waren.
De Acer voelt degelijk aan. Dat komt met een nadeel – ik vind hem zelf niet zo ontzettend licht – maar maakt wel dat hij stevig is in het gebruik. Wil je dan toch een keer een Profiel Werkstuk schrijven zoals de hier inwonende puber, dan is het even zoeken naar de juiste versie van office die je kunt gebruiken op deze chromebook. Maar het lukt wel. Toetsenbord mist een numeriek gedeelte, maar zolang je niet de complete rijksbegroting in hoeft te voeren, went dat snel. Bovendien kun je daarvoor dan weer de bijgeleverde pen gebruiken, want de software om handschriften te herkennen is behoorlijk geavanceerd.
Bijkomend voordeel van een chromebook: geen gedoe met beveiliging en supersnel. Openklappen en meteen aan het werk: dat is heel prettig als je even snel iets wil opzoeken of controleren. Geen gedoe met virusdefinities: dat is allemaal geregeld. En omdat de accuduur behoorlijk lang is (een dag dat PWS beschrijven, een youtube video over sporten bekijken en nóg kon dochter aan het eind van de dag het appeltaart recept vinden) staat het ding eigenlijk de hele dag binnen handbereik.

Pluspunten

• Start snel op
  • Touchscreen
  • Toetsenbord dient als standaard
  • accuduur

Minpunten

• Relatief zwaar
  • Software is even wennen