Acer Swift 3 SF314-54-51BJ

• Test panel 7,6 jan 2019

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Acer Swift 3 SF314-54-51BJ op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,6

Jeroen 11-12-2018

Strak design & uitstekende beeldkwaliteit

Uiterlijk

Na het uit de doos halen van de laptop viel mij meteen de kleur en het design op. De laptop heeft een blauwe metallic kleur en een soort eikenhouten design. Je zou misschien denken dat dat een rare combinatie is, maar ik was er aangenaam door verrast. Het is een wat kleinere laptop, maar door het strakke design komt hij toch heel sterk en degelijk over. Vandaar dat ik hem op Vormgeving en Degelijkheid goed heb laten scoren. Daarnaast zijn de toetsen ook verlicht als de laptop wordt gebruikt en valt deze verlichting weer uit wanneer de laptop niet wordt gebruikt. Dit zorgt er o.a. ook voor dat de laptop modern aanvoelt. Ik vind dat het uiterlijk en design zeker één van de sterke punten zijn van de Acer Swift 3.

Beeld & Geluid

De kwaliteit van het beeld en geluid lopen sterk uiteen. Zo is het beeld, net als het design, één van de sterke punten van de laptop. De kleuren en helderheid zijn uitstekend en het is bijv. niet vermoeiend om langere tijd naar het scherm te moeten kijken. Het geluid is daarentegen wel ondermaats. Het komt heel vlak en niet bijzonder over. Mocht je de laptop dus willen gebruiken om bijv. muziek te luisteren, dan moet je hier wel rekening mee houden.

Accu & Gebruik

Het opladen van de accu is zo gepiept. Dit duurt ongeveer een half uurtje en vervolgens kan de laptop 9/10uur mee. Mocht je de laptop dus meenemen naar werk of school en de oplader vergeten zijn, dan zou hij het heel de dag vol moeten houden. De accuduur hangt natuurlijk wel af van de programma's die gedraaid worden, maar mailen, tekstverwerken en andere 'standaard' werkzaamheden kan de accu makkelijk aan. Daarnaast is de laptop zeer licht en klein waardoor hij makkelijk is mee te nemen. Je kan hem in het openbaar vervoer zo uit je tas halen en nog even wat voor school of werk doen. De accuduur, de grootte en het gewicht is dus een ideale combinatie voor mensen die veel onderweg zijn of niet de hele dag op één vaste plek zitten.

Overig

De snelheid van de verschillende programma's en de laptop in het algemeen is goed en wat je zou verwachten bij een laptop van dit kaliber. De pijltjestoetsen zijn wat aan de kleine kant en daardoor soms lastig te bedienen. De fingerprint scanner werkt niet altijd even goed. Je kan natuurlijk ook met een pincode/wachtwoord werken, maar als de optie aanwezig is verwacht je wel dat deze naar behoren werkt.

Pluspunten

• Helder beeld
  • Weegt weinig
  • Mooi design + kleur
  • Oplaadtijd en duur accu

Minpunten

• Gebrekkige geluidskwaliteit
  • Fingerprint reageert soms niet

Lisanne 09-12-2018

Mooie kleur & goede beeldkwaliteit

Uiterlijk

Ik was aangenaam verras door het uiterlijk van deze laptop. De blauwe kleur ziet er erg mooi en modern uit. Het is net even anders dan andere laptops, maar daarom juist erg mooi.
Ook toen ik de laptop open klapte was ik aangenaam verrast. Ik vond het heel mooi om te zien hoe het toetsenbord licht gaf, maar ook als je even niet aan het type was hij weer mooi uit viel. Tijdens het kijken van bijvoorbeeld een film was dit erg fijn, want dan heb je het licht onder het toetsenbord niet nodig. Wel vind ik het jammer dat er niet een stand was waar het licht wel constant aan bleef staan.
Verder viel mij ook op dat de laptop niet alleen klein, maar ook erg lichtgewicht was. Dit maakte het vervoeren van de laptop erg makkelijk.

Accu, beeld en geluid

De batterij van deze laptop was erg fijn. Deze laptop beloofd 12uur lang mee te kunnen gaan. Dit geloofde ik eigenlijk niet, maar was toch echt waar. Ik hoefde de oplader van deze laptop niet mee te nemen als ik een hele dag naar school ging en ook heel de dag mijn laptop moest gebruiken.
De beeldkwaliteit is erg goed. Het is een mooi scherp beeld en goede heldere kleuren.
Het geluid viel mij wel een beetje tegen. Het geluid dat eruit kwam was niet echt helder. Dit werd nog erger als ik de laptop op mijn schoot zetten. Dit omdat de spiekers (die aan de onderkant van de laptop zitten) dan nog meer werden gedempt.

Overige functies van de laptop

Deze laptop heeft een paar extra's zoals een vingerscan om mee in te loggen in plaats van een wachtwoord. Het duurde bij mij even voordat deze goed was ingesteld. Het installeren zelf koste best veel moeite omdat hij eerst mijn vinger niet goed kon vinden. Ook nadat ik hem had ingesteld kon hij mijn vinger niet vinden. Na 2 keer instellen kon hij mijn vinger wel goed vinden en was het ook een fijne tool. Het koste wat mij betreft wel iets te veel moeite.
De snelheid van de laptop vond ik redelijk goed. Het zou nog fijner zijn als bij het openen van de laptop hij automatisch aanspringt en zo snel mogelijk bij het inlog venster terecht zou komen. Nu moet ik eerst de aan/uit knop indrukken en ongeveer 10 seconden wachten. Dit is natuurlijk niet heel erg, maar nog net even iets sneller zou toch fijn zijn. Als de laptop eenmaal was reageerde hij bijna altijd wel redelijk snel.

Pluspunten

• Accuduur
  • Uiterlijk
  • Gewicht/ grote

Minpunten

• Geluid
  • Installatie van vingerprint

Henny 07-12-2018

Verassingen en een mooie kleur

Uiterlijk en ingebruikname.

Na het uit de doos halen van de laptop zag ik een mooie blauwe metallic kleur. Hij is erg dun (specificatie zegt 1,87 cm) en erg licht (1,45 kg). Om de klep te openen heb je twee handen nodig, want hij schuift door zijn lage gewicht over de tafel. Het scharnier die het scherm omhoog houdt voelt echt solide aan. In de doos zit verder alleen nog een voedingsadapter.
Na aanzetten was de installatie setup erg snel doorlopen (ongeveer 5 minuten) en stond hij klaar om te gebruiken. Er zijn diverse programma’s voor geïnstalleerd, waaronder Norton antivirus. Dit programma kwam regelmatig met opmerkingen over aanschaffen, reinigen, etc.

Accu en meenemen

De Acer Swift 3 is een gemakkelijk mee te nemen 14 inch laptop. Ook door zijn solide aluminium behuizing en lange batterijduur van 12 uur. Tijdens het werken op de batterij ook veel gebruikt gemaakt van USB sticks en disken. Hiermee haal je dus gemakkelijk een werkdag zonder tussendoor opladen. De batterij was tijdens het werken ook weer snel opgeladen.
Werken
De laptop start zeer snel op en is makkelijk te bedienen door het grote touchpad was prettig om mee te werken en onderaan zitten onzichtbaar twee klikknoppen om als linker en rechtermuis knop te gebruiken. Het toetsenbord heeft een soepele toets indruk en zo gauw je begint te tikken gaat de verlichting aan. Alleen vind ik het jammer dat om de home, end en functietoetsen te gebruiken ook de Fn toets moet worden ingedrukt. Dit is een kwestie van gewenning, deze extra handeling ging later vanzelf. Ook miste ik een numeriek toetsenbord gedeelte.

Uitrusting.

De extra’s maken deze laptop een betere concurrent in zijn prijsklasse. Naast een i5-8250 processor en een IPS Full HD-scherm, die vanuit verschillende hoeken een goed beeld geeft, heeft deze laptop standaard 4 GB en een 256 GB SSD. Ook een vingerafdruksensor ontbreekt niet (was even wennen voor de juiste positie) en heeft de laptop een USB 2.0, twee USB 3 poorten en een USB 3.1 type C aansluiting. Ook een SD kaartlezer, een hoofdtelefoon, microfoon en een HDMI poort ontbreken niet. Al deze aansluitingen zitten verdeeld over de linker- en rechterzijkant.
Het werken met office producten en surfen op het internet via de goed werkende Wireless met veel tabbladen open waren, ook zittend op de bank, heel aangenaam met deze lichte laptop. Er zit geen ventilator in dus heb je geen last van een zoemend geluid of blokkeren van de koeling. Het inlezen van grote bestanden ging binnen een paar seconden en het bewerken van de foto’s daarna met gimp ging zonder haperen.

Geluid.

Het geluid was erg vlak en daardoor niet mooi.

Pluspunten

• Vormgeving erg mooi
  • Accuduur
  • Makkelijk in gebruik
  • Snelheid

Minpunten

• Geluidskwaliteit

Fons 06-12-2018

Aangename verrassing op veel punten

Looks en Feel

Al bij het uitpakken van de Acer Swift 3 valt direct op dat je een prachtexemplaar in je handen houdt: de vormgeving van de behuizing, samen met de donkerblauwe kleur, verleent deze laptop een zeer fraai uiterlijk. Daarnaast zijn de compacte afmetingen en de stevige body een uitnodiging om direct ermee aan de slag te gaan.
De bediening van de toetsen is licht en gemakkelijk, het touchpad werkt ook soepel en nauwkeurig, alleen de pijltjestoetsen zijn wat moeilijk te gebruiken, omdat ze aan de kleine kant zijn.
De scanner voor vingerafdrukherkenning is ook wat klein waardoor het ontgrendelen van de computer af en toe moeilijk verloopt omdat de software(?) de vingerafdruk niet meteen herkent. Maar na enkele dagen oefenen verliep de herkenning wel redelijk snel. Kwestie van juiste positionering van je (wijs)vinger.

Geluid

De geluidskwaliteit is duidelijk onder de maat, verschillende muziekvideo’s op YouTube klinken op deze Acer Swift ronduit teleurstellend, bijvoorbeeld bij hoge tonen die soms schel overkomen.

Beeld

Het 14 inch grote scherm is prettig om op te werken, de inkijkhoek is goed en het matte beeldscherm beslist niet vermoeiend. Ook de kleuren zijn van goede kwaliteit.

Accuduur

Ik ben zeer tevreden over de accu die het met gemak 9 à 10 uur volhoudt, natuurlijk afhankelijk van de zwaarte van de gedraaide applicaties. Tekstverwerken, mailen, internetten putten deze accu niet uit. En het opladen is met de bijgeleverde adapter in een halfuurtje gepiept.

Afmetingen

De grootte en de geringe dikte van de Acer Swift doen ook zeer prettig aan, waardoor je deze laptop zonder probleem overal mee naar toe kunt nemen. Vergeleken met een tablet van dezelfde afmetingen verdient de Acer Swift ongetwijfeld de voorkeur door het bijbehorende toetsenbord met touchpad. Voeg daarbij nog het geringe gewicht en je beseft heel goed waarom je voor deze laptop kiest.

Snelheid

Afgezien van enige oefening met de Fingerprint Reader ( je kunt te allen tijde natuurlijk ook opstarten door je pincode in te geven) laat de laptop zich zeer vlot bedienen, de computer start binnen 10 seconden op, MS Edge brengt je in no-time op internet en ook Chrome is zeer snel gestart. Ook bestanden met veel foto’s, bijv. van een usb-stick, laten zich snel openen, waarbij opgemerkt moet worden dat de installatie van de invoegtoepassing Foto’s vanuit de Microsoft Store niet werkte, Windows bleef steken bij ‘ De installatie is mislukt. We proberen het straks nog een keer.’

Prijs / kwaliteit

Waar de stevige behuizing, het fraaie uiterlijk en vooral de lange duur van de accu de grote pluspunten van deze Acer Swift 3 zijn, is er ook enige kritiek, met name waar het gaat om het geluid, de wat lastig te bedienen pijltjestoetsen en de soms haperende Fingerprint Reader. Zeker als geluid belangrijk voor je is, vormt de hoge aanschafprijs misschien wel een te grote barrière om tot aankoop van deze laptop over te gaan. Maar nogmaals, wanneer je genoegen neemt met de matige geluidskwaliteit, blijven er nog genoeg superlatieven over om wèl met deze laptop voor de dag te komen. Conclusie: beslist een aanrader!

Pluspunten

• accuduur
  • vormgeving en behuizing
  • snelheid

Minpunten

• geluidskwaliteit onvoldoende
  • pijltjestoetsen aan de kleine kant
  • Fingerprint Reader herkent vingerafdruk soms niet

Janine 05-12-2018

Mooie kleur en kwaliteit in metaalblauw

Uiterlijk

Wat me meteen aan de laptop opviel was het uiterlijk en het materiaal. De laptop zit in een metalen blauwe behuizing, waardoor de laptop heel erg degelijk en sterk aanvoelt. De vormgeving en de degelijkheid zijn dan ook de sterkste punten van de Acer Swift 3.

Accu

Het grote voordeel van deze laptop is de accuduur en de oplaadtijd. Binnen een halfuur is de accu helemaal opgeladen. Als de accu opgeladen is dan gaat de accu zeker tien uur mee. Als je de laptop dagelijks kort gebruikt dan blijft de accu wekenlang opgeladen.

Snelheid

De laptop had in het begin moeite met het instellen van de persoonlijke toegang. De vingerafdruk waarmee je de laptop kunt beveiligen kreeg ik moeizaam geactiveerd en eenmaal geactiveerd, reageerde de Fingerprint Reader niet op mijn vingerafdruk. Omdat ik ook een pincode had ingesteld, heb ik deze gedurende de testperiode gebruikt. Dit werkte wel heel goed.

Het verdere startprogramma gaat redelijk snel, maar ik had er dan ook nog geen bestanden en programma’s op geïnstalleerd. Het openen van een afbeeldingenmap gaat redelijk snel. Ook het openen van de browsers gaat snel. Ik heb zowel Internet Explorer als Chrome gebruikt.

Beeldscherm

Het beeldscherm is mat. Het scherm oogt bij lichte vlakken licht korrelig. Kleurrijke afbeeldingen komen wel mooi uit de verf.

Grootte

Persoonlijk zou ik voor een grotere maat laptop kiezen, omdat ik het scherm en het toetsenbord te klein vind. Liever een toetsenbord met aparte cijfertoetsen. Omdat ik als schrijver heel veel tekst moet verwerken werkt dat voor mij plezieriger. De laptop is wel mooi plat en is half zo hoog als mijn oude laptop.

Gewicht

Voordeel van een kleinere en plattere laptop is het gewicht. De Acer Swift 3 weegt een fractie van mijn oude laptop. Wel fijn als je vaak je laptop en veel spullen in je tas mee moet nemen.

Geluid

Om het geluid te testen heb ik radio via de laptop geluisterd. Het geluid was erg vlak en blikkerig, echt niet mooi dus en scoort daarom een ‘slecht’.

Prijs/kwaliteitverhouding

De review hierboven in ogenschouw genomen vind ik de laptop in de verhouding prijs en kwaliteit te duur.