Medion AKOYA P2213T

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Medion AKOYA P2213T op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,3

Henk 02-04-2017

Handige 2 in 1 door los te koppelen scherm

Geschreven voor: Medion AKOYA P2213T

ben zeer tevreden over de prestaties en de mogelijkheden die deze 2 in 1 te bieden heeft.
Zeker in de prijs kwaliteit verhouding.
Met de al geinstaleerde windows 10 snel mee aan de slag.

Pluspunten

• touch screen
  • laptop en tablet

Minpunten

• 1,3 kg

R.ONE 28-04-2015
Geschreven voor: Medion AKOYA P2213T

Full HD Scherm voor een zeer lage prijs. Opstarten gaat erg snel. In tablet modus is deze wel vrij zwaar om met 1 hand vast te houden.Zorgt er wel voor dat deze heel erg degelijk aanvoelt. Scharnier bij openen voelt soms wat fragiel aan. USB poort op de tablet zelf is geen standaard usb of micro usb. Er wordt wel een verloopkabeltje meegeleverd maar dat zorgt er wel weer dat er een aanhangsel aan je tablet vast zit als je met usb sticks werkt.

R.ONE 28-04-2015
Geschreven voor: Medion AKOYA P2213T

Scherm is full HD wat je niet vaak ziet bij andere merken voor dezelfde prijs. Wel is de tabet wat zwaar maar dat zorgt er tevens voor dat deze erg degelijk is. USB 3.0 wordt is niet de standaard usb poort zoals we die kennen. er wordt wel een verloop kabel meegeleverd. Wel vervelend dat er steeds een aanhangsel aan je tablet hangt als je een externe hardeschijf gebruikt

swamelin 28-04-2015
Geschreven voor: Medion AKOYA P2213T

Aangezien onze Lenovo X121e laptop letterlijk uit elkaar aan het vallen is (na iets meer dan twee jaar), waren we op zoek naar
een geschikte vervanger. We hebben deze gevonden in de Medion P2213T.
Doorslaggevend waren het full HD scherm, de 64GB SSD en de aanbieding op iBood. Al moet gezegd worden dat bij onze oosterburen
het apparaat goedkoper of minstens net zo duur gekocht kan worden. Maar dan moet men wel bereid zijn te leven met een duits (QWERTZ) toetsenbord.
Enigszins logisch is het prijs verschil natuurlijk wel. Medion is van origine Duits en de afzetmarkt daar is vele male groter dan in Nederland.

Hieronder volgt een uitgebreide onderbouwing van mijn scores. Ik gebruik hierbij onze oude Lenovo X121e (voorzien van 256GB SSD) als referentie.

Beeldkwaliteit (8)

Het grote pluspunt van de Medion P2213T is het full HD (1920x1080) scherm, dat zich vanuit diverse hoeken prima laat bekijken.
Door de hogere resolutie dan wat gangbaar is voor standaard 11,6" laptops, kan er meer informatie in het scherm getoond worden.
Iets wat er bij het lezen van bijvoorbeeld documenten voor zorgt dat alles net even scherper en dus rustiger voor de ogen is.
De kleuren zijn helder en levendig. Al schijnt het beeld niet geschikt te zijn voor grafisch werk. Het voldoet voor onze werkzaamheden
ruim voldoende.

Toch zijn er bij het beeldscherm ook een paar kritische kanttekeningen te plaatsen.
Zo is de afwerking van het scherm glanzend. Persoonlijk vind ik mat fijner. Aangezien dit het spiegelen aanzienlijk tegen gaat, waardoor het
apparaat beter buitenshuis te gebruiken is. Helaas blijkt glanzend tegenwoordig de norm te zijn. Uiteraard is dit te verhelpen door een matte
(anti glare) screen protector aan te brengen. Maar ik heb er toch voor gekozen om dat NIET te doen. Ervaring leert dat vingerafdrukken beter
zichtbaar zijn op een matte screenprotector en tevens reduceert een matte protector de lichtopbrengst enigszins.

Voor wat betreft het touchscreen gedeelte, dit is uiteraard een vereiste als het apparaat als tablet wordt gebruikt. Bijvoorbeeld bij het lezen
van documenten werkt het echt wel fijn. Maar bij het uitvoeren van andere taken werkt het toch allemaal net even iets minder. Ik denk overigens
dat, dat meer ligt aan het besturingssysteem (Windows) dan aan het apparaat zelf.

Geluidskwaliteit (8)

Ook kwa geluid voldoet de laptop/tablet voor ons ruim voldoende. Wonderbaarlijk hoe veel geluid er uit zulke kleine speakerstjes kan komen.
Het is ongetwijfeld geen studio kwaliteit. Maar als ik het vergelijk met de oude laptop kan het geluid niet alleen een flink stuk harder,
het klinkt ook een stuk minder blikkerig. In Zuid Afrika hebben we een paar kleine speakertjes gekocht, om van onze muziek te kunnen genieten.
Op basis van de prestaties van de P2213T is de vraag of deze op het vervolg van onze trip nog wel mee gaan.

Snelheid (6)

De (N2940) Celeron processor van de P2213T is uiteraard geen snelheidsmonster en daar mogen dus ook geen wonderen van verwacht worden.
Toch voelt het geheel in vergelijking met de Lenovo X121e over het algemeen net even iets vlotter. Heel af en toe rijst de vraag: "Wat
is hij aan het doen?". Maar in veel van dat soort situaties komt dat omdat er niet goed gedubbelklikt is oid.
Met al mijn applicaties (Open Office, Garmin Basecamp, etc) kan ik prima uit de voeten.

Vormgeving (6)

De vormgeving van de P2213T is niet spannend. Het is geen Apple en heeft ook niet zo'n prijskaartje. De vormgeving is dus zoals je mag
verwachten bij een convertable in dit segment. De behuizing bestaat voornamelijk uit (titanium kleurig) plastic. Het tablet gedeeltje is voorzien
van een dikke zwarte rand om het scherm en enigszins afgeronde hoeken. In de rand van het tablet zitten de nodige knopjes (volume, rotatie vergrendeling, etc.),
een USB 3.0 port, micro-sdkaart gleuf en mini HDMI port. Als het tablet in het docking station staat valt de aansluiting voor de oplader van het tablet weg.
Deze aansluiting is overigens erg klein uitgevoerd, waardoor onze universele reisadapter met de meegeleverde plugs niet meer aangesloten kan worden.
Erg jammer, maar met een verloopje eenvoudig te verhelpen.
Ander minpuntje is dat het dockingstation er voor zorgt dat de laptop een aardig stuk groter is dan een normale 11,6" laptop. Hierdoor past de laptop
dus niet in onze oude Case Logic hoes. En valt het nog niet mee een goed passend exemplaar te vinden. Zelfs de 12" hoes van Case Logic die zou moeten
passen was te krap (te veel spanning op de rits). Na veel zoekwerk moet ik concluderen dat een hoes voor een 13" MacBook Air waarschijnlijk nog het beste
gaat passen.

Degelijkheid (1)

Degelijkheid zal zich nog moeten bewijzen. Maar er zijn wel een aantal zaken die direct al opvallen.
Het toetsenbord voelt weinig solide / bijna gammel aan. Bij het aanslaan van de toetsen met name in het midden gaat het plastic behoorlijk op en neer.
Ook de bediening van de knoppen van het multitouchpad geeft weinig vertrouwen. Het voelt bijna alsof je ieder moment de knop door de behuizing kan duwen.
Een ander punt wat vraagtekens oproept is het scharnieren van het gedeelte waar de tablet in het dockingstation geplaatst wordt. Aangezien de scharnieren
bij de Lenovo X121e ook al het zwakke punt waren en Medion blijkbaar onderdeel is van Lenovo, is het wat dat betreft dus fingers crossed.

Terwijl ik deze review zit te tikken op de oude X121e, heeft de Akoya maar besloten om op zwart te gaan om vervolgens met geen mogelijkheid meer aan te willen. Dat is uiteraard niet goed voor de waardering van degelijkheid.
WTF???

yasinc1 28-04-2015
Geschreven voor: Medion AKOYA P2213T

Mijn eerste bevindingen van deze 2 in 1 laptop zijn positief, al is hij kleiner uitgevallen dan ik had gehoopt. Dit in combinatie met een full-hd scherm betekend dus veel inzoomen, wat volkomen normaal is.

Het scherm ziet er prachtig uit, goede kleuren, prima contrast en hij is serieus van alle hoeken te bekijken, zonder kleurverschil. Dit kan als een voordeel, maar ook als nadeel ervaren worden door het meekijken van mensen over je schouder (we moeten iets te klagen hebben ;) ).
Flinke nadeel van het scherm: Hij brandt heel erg snel in, maar dit verdwijnt ook heel snel. Na enkele minuten browsen, brand het witte adresbalk al in, wat te zien is door een ander kleur scherm te openen, zoals het startmenu. Dit verdwijnt wel snel, maar is wel zeer irritant, en de gevolgen op langere termijn zijn voor mij nog onduidelijk. Dit probleem is bekend bij dit type scherm van Medion volgens andere reviews.

Het toetsenbord is klein maar fijn, en typt primaa, niets op aan te merken. Het lossetoetsenbordgedeelte veert wel wat mee, maar dit is (voor mij) niet sorend oid.

Accuduur is een dikke prima, kan met licht gebruik dik 6 uur volhouden.

Bouwkwaliteit is niet mooi, achterkant van de tablet kan ingedrukt worden, wat duid op lose ruimte, en het geheel voelt niet al te stevig aan, maar wel stevig genoeg om het geheel bij elkaar te houden.

gwscheppink 20-04-2015
Geschreven voor: Medion AKOYA P2213T

Deze laptop besteld vanwege de specs en scherpe prijs. De laptop heeft een goed beeld reageert behoorlijk vlot en alles werkt naar behoren.

De koppeling tussen scherm en docking is goed voor normaal gebruik. Bij sluiten wel enige voorzichtigheid nodig. Tablet heeft de nodige speling in de houder.

Zeer draagbaar geheel dat ik regelmatig gebruik. Ook weergave op externe Full-HD scherm is prima.

Bartmanz 03-04-2015
Geschreven voor: Medion AKOYA P2213T

Sinds deze week in het bezit van een Medion Akoya P2213T tablet + dock. Mijn eerste ervaringen zijn positief. De tablet ligt soepel in de handen wat voor mij een must is voor een tablet. Zodra de tablet in de dock zit is het geheel wel een stukje zwaarder waardoor het minder prettig in de hand ligt.

De schermkwaliteit is bovenverwachting goed. Afgaande op eerdere ervaringen met convertibles is de helderheid en het contrast onder normale omstandigheden gewoon goed. Onder verschillende kijkhoeken wordt het contrast minder, vandaar een 7 en geen 8.

De geluidskwaliteit is gemiddeld en springt niet echt uit. De ingebouwde speakers geven een wat zwaarder geluid waardoor het geluid af en toe als 'brommerig' wordt ervaren.

De snelheid van de tablet is dik in orde. Ondanks dat ik geen fan ben van Windows 8.1 presteert het prima op deze tablet. Ik bemerk weinig tot geen vertraging. Ook houden de fans/ventilators zich prima bij het uitvoeren van wat zwaardere taken.

De vormgeving is ook weer middelmatig. Het gebruik van plastic is op zich prima en voelt solide aan. Wel merk ik dat het plastic af en toe mee buigt bij het stevig vasthouden van de tablet.
Een minpunt vind ik de plaatsing van de stylus. Deze is verwerkt in het dock. Echter heb ik de stylus het vaakst nodig als ik de tablet zonder dock gebruik. Vergeet dus niet dat je de stylus uit de dock haalt voor je vertrekt.

Al met al is het een degelijke huis, tuin en keuken tablet/laptop. Ondanks dat Medion de naam heeft van 'budget-merk' is dit zeker geen budget-kwaliteit. De tablet is stevig, ligt prettig in de hand maar heeft quo uiterlijk wel wat kansen gemist.