Apple MacBook Pro 15" Retina 2013

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Apple MacBook Pro 15" Retina 2013 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

CK70 24-09-2014

Helaas is de ervaring dat Apple een luchtbel is die niet waar maakt wat het pretendeert, Mac Book Pro van 3 jaar oud, volledig gecrasht, 1800 euro boem, weg alle foto's/ Filmpjes die je de Apple hebt toe vertrouwd daar er niks mee kon gebeuren, na 6 maanden is er al een nieuw scherm in gegaan , wel onder garantie maar als je na 6 maanden alleen maar beeldlijnen ziet wordt je daar niet vrolijk van. helaas geen goede ervaringen

Yer00n 19-10-2014

Vervelend dat hij gecrasht is. Misschien moet je er nog eens mee terug? Ik heb hele goede ervaringen met Apple waarbij ze van een vier jaar oude iMac kosteloos het moederbord hebben vervangen onder garantie.

Het is moeilijk om je gegevens kwijt te raken als je TimeMachine instelt, wat ook aanbevolen wordt als je de installatie doet. Belangrijke gegevens kun je overigens *nog* beter beveiligen met een offline backup als bv Crashplan. Dan is alles ook beveiligd bij inbraak of als je huis in de fik vliegt.

whulsbergen 24-04-2014

Beeldkwaliteit: 2880x1800 pixels is messcherp. Dit is niet alleen geweldig voor fotobewerking, maar ook het lezen van pdf gaat een stuk beter. Je ziet simpelweg geen pixels meer. Een keer mee gewerkt, wil je nooit meer anders. De kleuren spatten werkelijk van het beeld en ook als je er niet recht voor zit, heb je perfect beeld.

Geluidskwaliteit: Geluid is van uitstekende kwaliteit voor een laptop. Geen 10, want soms mag hij net een tandje harder kunnen.

Snelheid is simpelweg geweldig. Alles draait in een flits. Aan en gaan. SSD-harde schijf helpt hier zeker in.

Vormgeving en degelijkheid: Tja, over smaak valt niet te twisten, maar alles is stevig aluminium, geen meebuigende toetsenborden en de laptop is zo dun dat veel mensen denken dat het een Macbook Air is. Touchpad is wat je gewend bent van Apple: multitouch en prettig werkend.

Verder werkt het besturingssysteem van Apple natuurlijk prima. Alles zit er direct op en eraan en werkt als een zonnetje. Ook de batterij gaat erg lang mee, al vraag ik me af of je de 7 uur echt haalt. 4 uur volop werken zeker.

Nadelen? Het is natuurlijk een flinke investering, en ook al zijn Windowslaptops met dezelfde specificaties vrijwel even duur, je moet het wel in je portemonnee hebben. Voor wie dit geen probleem is: kopen en nooit meer anders willen.

mimu 03-04-2014

Beeldscherm is super. Ook de kijkhoek is geweldig. Als je een kleiner windootje opent (2/3 v/h scherm), is de kwaliteit nog steeds full HD. De touchpad doet wat je wilt en volgt je vingers nauwkeurig. De touchpad hapert niet en je beeldaanwijzer staat niet ineens ergens anders. Met Windows systemen werkte ik veel met de muis, omdat dat beter werkte dan de touchpad, maar sinds in deze macbook heb gebruik ik geen muis meer. Hij is snel. Een keer leek hij traag op het typen en traag om de vingerbewegingen te reageren. Maar een bepaalde toetscombinatie herstelde de parameters weer en hij was weer van ouds.
Met videobewerking dat ook nog weergegeven wordt op het scherm, vraagt het Retina beeldscherm veel stroom en wordt de macbook warm. De ventilator wordt dan hoorbaar, maar het geluid blijft acceptabel. Je hebt niet het idee dat je laptop begint op te stijgen.

Kun je het geld missen of heb je een leuke erfenis gekregen, dan adviseer ik een Appel. Ik ben sinds een jaar over en ga voorlopig niet meer terug naar een Windows-systeem. Het is even wennen, maar ook MS windows8 is anders dan MS window7 of XP.

Ik heb MS Office op mijn macbook geïnstalleerd en ondervind geen comptabiliteitsproblemen.

Robert H. 01-12-2013

Na altijd op de prijs gelet te hebben, wilde ik eens een echt goede computer. Eentje die op alle fronten goed scoort, en dan weet je dat je diep in de buidel moet tasten. De prijs van deze Apple hakt er flink in, toch denk ik niet dat ik er ooit spijt van krijg. Deze computer doet echt alles goed, een opsomming:

-Superscherp beeld, kleurecht en zeer strakke tekst
-Geluid uit de speakers heel helder en gedetailleerd, alleen zware bas is moeilijk voor zo'n dun apparaat
-Start razendsnel op (15 sec.), laadt internetpagina's en programma's zeer snel
-Is fluisterstil, koeling werkt alleen bij zware taken
-Veel ruimte op SSD-schijf vrij beschikbaar (bijna 230 GB.)
-Geweldig toetsenbord geschikt voor lange teksten, en een trackpad met veel mogelijkheden, wat goed werkt en waar je snel aan went

Deze laptop heeft niet zoals bij Windows 8 een touchscreen, wat voor werk niet zo belangrijk is, hooguit voor wat entertainment. Verder is het aluminium wat kwetsbaar, een hoes is geen overbodige luxe.
Het is voor mij de eerste Apple computer en ik ervaar het besturingsprogramma als stabiel met geinige effecten en minder updates en gedoe. Het zit vooral erg logisch in elkaar. Wel is het even zoeken hoe het allemaal werkt en waar je alles kunt vinden, maar als je een beetje met computers om kunt gaan went het vrij snel.