Sennheiser MX 475

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sennheiser MX 475 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

rickVDB 08-12-2014
Geschreven voor: Sennheiser MX 475

Omdat ik in het buitenland woon waar Sennheiser alleen te koop is met een zware premie , heb ik in belgie zowel MX 375 als MX 475 gekocht. Ik heb ze al enkele maanden en kan ze daarom beter vergelijken.
1) klank : Beide klinken goed maar er zijn toch merkbare verschillen. De MX 375 heeft een zwaardere bass maar iets minder definitie. Qua rendement ( luidheid bij hetzelfde volume) , zijn ze ongeveer hetzelfde en kunnen ze goed overweg met de lage uitgangsvoltages van mp3 spelers.
MX 475 heeft toch de voorkeur omdat het net iets afgetekender klinkt ondanks de iets minder sterke bass. De MX 475 is veel minder kritisch voor hoe je hem in je oor steekt. Als je de MX 375 niet schuin genoeg naar voren ingestoken hebt , vermindert de geluidkwaliteit gevoelig!
2) bouwkwaliteit : Voor de 10 euro meer , krijg je een veel betere kabel ( sterker, flexibeler) aan de MX 475 , die ook kleiner is en beter als je met het oortje in , op je oor op een kussen ligt. De MX 375 is hoekiger en alhoewel het oorje zelf exact dezelfde maat heeft ( het gedeelte dat in het oor gaat) , is het lang inhouden , vermoeiender , bij mij altans.
Wel is het gemakkelijker om L en R te herkennen bij de 375. Bij de 475 is het een subtiel klein nokje aan de basis van het oortje aan de L zijde.

Graag had ik de MX 375 als winnaar gezien , vanwege zijn betere prijs , en het is een aanrader maar meer voor minder kritisch luisteren , niet te lang in je oor , meer voor mp3 spelers waarbij de bass het omgevingslawaai wat wegblaast.
Door de goedkopere prijs is vervangen bij kabelbreuk niet zo pijnlijk.
De duurdere MX 475 , is zijn prijsverschil toch wel waard, omdat hij beter aanvoelt, niet gevoelig is voor hoe je hem in je oor steekt , betere kabel en betere duidelijkere gedefineerde klank . Langdurig inhouden bv bij je computer is geen probleem.
3) het gebruik :
Voor mij zijn dergelijke oortjes alleen te gebruiken met het moesje erover, schilt veel in draagkomfort , klank verschil , het niet uitvallen/uitglijden en om kleine haarjes en stofjes van het membraan te houden.
Mijn vorige sennheisers zijn kapot gegaan door haartjes die ondanks de kleine gaatjes toch uiteindelijk zijn weg vinden tegen het membraan en bijgeluiden creeren , openmaken zonder het kapot te doen is erg moeilijk. Blazen helpt niet en vervormt het membraan waardoor de klank helemaal niet meer aan te horen is.

dusty-2011 17-03-2014
Geschreven voor: Sennheiser MX 475

Deze oordopjes klinken goed bij alle muziek die ik tot nu toe geprobeerd heb. Ik vind ze iets beter klinken dan de voorloper, de Sennheiser MX 470. De basstonen zijn iets nadrukkelijker aanwezig bij deze dopjes dan bij de voorloper (MX 470), wat ik op prijs stel. Ik vind de oordopjes goed klinken bij alle genres. In de verpakking zat behalve de oordopjes nog een safety guide, een opbergzakje en één paar hoofdtelefoon kussens (kleine zwarte foampjes die de fit en de klank verbeteren). Er zitten geen ear sleeves meer bij (zoals bij de MX 470 zaten) en ook geen tweede paar hoofdtelefoon kussens. Reserve hoofdtelefoon kussens kun je op internet bestellen voor 2 euro per 6 stuks: "hama hoofdtelefoon kussens 19mm".

Ik heb de oordopjes getest met veel verschillende genres: pop, rock, R&B, dance, house, reggae, jazz, klassiek, etc. Ik vind alle genres goed klinken met een neutrale equalizer en met de kussentjes op de oordopjes. Basstonen, middentonen en hoge tonen zijn mooi in balans bij deze oordopjes. Ze reproduceren voldoende details en het stereobeeld is goed.

Om het geluid bij films te testen heb ik even naar Edward Scissorhands gekeken (Bluray, DTS-geluid 1509 kbps). De filmmuziek klinkt indrukwekkend, mooi en vervormd niet. De dialogen zijn helder en duidelijk verstaanbaar. Zowel mannen- als vrouwenstemmen klinken natuurlijk. Hierna heb ik ook nog even Die Hard 4.0 getest. Het oordeel is hier idem, prima dus. De geluidseffecten tijdens de actiescènes klinken indrukwekkend.

Een kwetsbaar punt van de MX 470 was de plug, die was erg flexibel en kwetsbaar en kon kapot gaan. Dit lijkt verbeterd te zijn met de lancering van de MX 475. De plug is veel steviger en voelt degelijk aan. Waarschijnlijk gaat de nieuwe plug langer mee.

De oordopjes zitten comfortabel in mijn oren (ik gebruik de bijgeleverde 19mm kussentjes). De dopjes kunnen urenlang op dezelfde plek blijven zitten zonder te schuiven of uit te vallen. De dopjes zitten ook comfortabel als ik met één kant van mijn hoofd op m'n kussen lig.

De symmetrische kabel van 1,2 meter is lang genoeg, ook voor lange mensen.

De oordopjes gaan zeer hard, en ze zullen nooit gaan vervormen, mits je een neutrale equalizer gebruikt. Als je in de equalizer bepaalde banden omhoog gaat zetten dan kunnen de oordopjes logischerwijs gaan vervormen (het is dan ook aan te raden om alleen banden omlaag te zetten).

De oordopjes klinken bij gelijk volume van de mp3-speler iets zachter dan de voorloper (MX 470), dit kan een nadeel zijn als het volume van je mp3-speler door de EU gelimiteerd is. Gelukkig valt dit volumelimiet bij sommige mp3-spelers (zoals de SanDisk Sansa Clip Zip) gemakkelijk te omzeilen, bijvoorbeeld door aan de mp3-speler door te geven dat je je in de USA bevindt. Als het volumelimiet bij jouw mp3-speler niet te omzeilen is kun je altijd nog overwegen om een externe koptelefoonversterker erbij te kopen.

Kun je deze oordopjes ook zonder de bijgeleverde oorkussentjes gebruiken? Jazeker, de klank is ook zonder de kussentjes zeker niet slecht (beter en iets warmer dan de MX 470 klonken zonder kussentjes). De fit in de oren is bij mij wel iets slechter zonder de kussentjes, waardoor de dopjes een beetje heen en weer kunnen bewegen. Met de kussentjes erop klinken de oordopjes logischerwijs iets warmer.

Voor wat ze kosten (rond de 20 euro) kun je geen beter geluid verwachten. Of de oordopjes hun geld volledig waard zijn kan ik echter pas beoordelen als ik ze langer in bezit heb. Als de plug daadwerkelijk minder kwetsbaar is dan zijn deze oordopjes een uitstekende aankoop geweest.