Bose Acoustimass 5 Series III

Bekijk alle Hifi-speakers

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 8 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

Ludo 11-06-2018

In de jaren 90 vond ik het overroepen en duur.

Ik zat midden in mijn hifi-liefhebberij toen deze Bose Accoustimass sets uitkwamen. We praten over jaren 90.

Tov conventionele luidsprekers kwamen ze zwaar tekort in de middentonen.
Ik vond het duur en zwaar overroepen.

Nu heb ik een gebruikte set gekocht om persoonlijk een vergelijking te maken met mijn conventionele Magnat luidsprekers.

Aansluiten was geen pleziertje omdat Bose een klemsysteem, voor de luidsprekerkabels in de cubes, bedacht heeft dat niet bijster goed werkt. Maar uiteindelijk lukt het dan toch en kan ik testen.

Eerste indruk:

Mijn hele gevoel van destijds komt onmiddellijk terug. Het gebrek aan middentonen is verbijsterend.

Grondige luistersessie:

Ik speel steeds flat, dus zonder toonregeling, en de bas is echt mager tov de Magnat luidsprekers. Die echter ook maar 12 cm woofers hebben.
De hoog middentonen zijn zeer nadrukkelijk aanwezig maar het gebrek aan tweeters is duidelijk te horen bij muziek met echte drums. Cymbalen klinken nooit natuurlijk.

En daar kom ik dan op de grootste tekortkoming van de accoustimass serie. Rock en metal klinkt werkelijk slecht over deze Bose set. De afrolfrequentie van de sub ligt nogal hoog, waardoor de basdrum in de sub zit, terwijl ge de aanslag op het vel echt hoort te horen.

Hiphop en rap klinkt beter op de set, omdat er in die muziek sowieso weinig gebeurd in de middentonen. Wat de sub wel goed doet, is die slepende bastonen weergeven in hiphop.

De sub begint snel te oversturen, en de bandpass contructie camoufleert dit grotendeels, met gevolg dat die twee 20 cm woofers het hard te verduren krijgen.

Bouwkwaliteit:

De speakers in de cubes en in de sub zijn allen nog intact. Dus geen rotte speakerophanging of zo. Dat wijst tenminste op het gebruik van goede componenten.
De set was ooit wit, maar is nu vuil geel. De speakerdoekjes van de cubes krijg ik terug mooi wit met textielreiniger en een tandenborstel. Maar de vergeling van de plastiek lijkt heel erg te zijn.

Conclusie:

Mijn idee is niet veranderd. Het is nog steeds overroepen. Maar voor €100 kon ik het niet laten deze set te testen. De cubes ga ik gebruiken als rear speakers voor mijn home cinema systeem. Daar gaan ze perfect voor zijn. De sub krijgt ook ergens wel een tweede leven.

Pluspunten

• Componenten zijn allen nog intact

Minpunten

• Er ontbreken essentiele frequentiegebieden
  • Bas overstuurt snel en is boomy
  • Geen tweeters = geen echte hoge tonen
  • Niet muzikaal.
  • Kabelaansluiting cubes is slecht gemaakt

graspol61 17-08-2015
  • Product jaar of meer in bezit

Ik heb deze set op een eindversterker staan van Philips AH 578 en dit klinkt zeer goed !!!!
De set zelf is ongeveer nabij 10 jaar oud :)
Alles wat je er op luistert voor muziek klinkt geweldig !

zeebra2 10-02-2012
  • Product jaar of meer in bezit

Inmiddels deze combinatie 7 jaar in bezit. Een maand geleden een Marantz klasse D receiver aangeschaft met 2 keer 65 watt. Wat is dat een openbaring!!
De middentonen worden nu goed weergegeven en er is ook geen gat(getest met een speciale CD van Denon waar je verschillende mee kan laten horen speciaal bedoelt om de kwaliteit van je installatie te testen)
Met deze combinatie komt er een indrukwekkend geluid uit de boxen, en door de ruimtelijke weergave(90% wordt indirect weergegeven) krijg je het gevoel echt bij het concert aanwezig te zijn. Het is echt genieten.
Oorspronkelijk zouden de Bose boxen vervangen worden maar gezien het geweldige geluid wat er uit komt mogen ze blijven!! De marantz boxen die ik op het oog had klonken niet beter.

deejeedave 13-02-2012

Beste Zeebra
hoe heb je deze aangesloten ?
Zoals Bose vertelt en dus kabels van kleine boxen naar basmodule, en vanuit basmodule naar versterker ?
Of kleine boxen naar de versterker en ook apart kabels van basmodule naar versterker ?
dank.

Zeebra2 15-02-2012

Beste DeejeeDave:

Er is maar 1 manier om de cubes goed aan te sluiten: via de module.

Wat gebeurt er als de cubes los aangesloten worden?
1. Er is niet bekend hoeveel watt deze aankunnen. Mogelijk kan je ze heel gemakkelijk opblazen.
2. Als ze direct aangesloten worden werkt de filtering voor de lage frequenties niet meer. De boxen geven ook lagere frequenties weer, die ook door de module worden weergegeven. Meestal krijg je dan een versterking van het geluid van deze frequenties. Dat is niet om aan te horen. Wil je echt bagger horen dan moet je boxen voor hoge frequenties en boxen voor lage frequenties gebruiken zonder filtering.

cc800 22-11-2009

Na een lange tijd op mijn Sony reciever (6 jaar oud) een eenvoudig 5.1 surround boxenset te hebben aangesloten, heb ik die nu vervangen door deze Bose Acoustimass 5 serie 3. Het aansluiten was zo gepiept. Wel had ik van tevoren kwalitatieve, goede speakerkabel gekocht. Na het aansluiten heb ik een tijdje moeten puzzelen met de instellingen op mijn reciever voordat deze set het juiste geluid gaf. Bij mijn oude set had ik of wel bas (moest geluid harder staan) of geen. Nu een mooie en beschaafde bas ook al staat het volume laag. Ik heb zelfs de treble en bass behoorlijk moeten terugdraaien. Ik heb deze set als een 2e handsje gekocht maar ben meer dan blijdelijk verrast door het geluid.

-Richard- 28-08-2009

Heb inmiddels ook zo'n set in mijn bezit. Fantastisch geluid, mooie volle bas zonder boem-boem, prachtig & helder hoog. Kon voor het eerst de bass en treble op mijn versterker terugdraaien.

Eerlijk gezegd was ik in het begin wel een beetje sceptisch maar ben echt aangenaam verrast door Bose. Veruit de beste eigenschap van deze speakers vind ik dat zij het geluid ruimtelijk doet klinken. Als je je ogen dicht doet, hoor je een muur van geluid in tegenstelling tot conventionele speakers waarvan je het geluid van links en van rechts hoort komen. Het Bose systeem doet na mijn mening meer recht aan de natuurlijke weergave, zoals bij live concerten.

Zoals al eerder genoemd is, is het wel belangrijk hoe je de subwoofer en satellieten plaatst. Ik heb de sub strak tegen de muur staan, en bij elk van de satellieten een unit schuin naar de muur gericht voor de reflectie. Resultaat is super!

Als laatste, maar ook niet onbelangrijk; ze zien er goed uit en zijn netjes afgewerkt. Mijn vrouw vindt ze overigens ook mooi...

Daniel_Ocean 08-11-2004

Tja...
De bas is idd erg rommelig, eigenlijk té om muziekaal te klinken. Wél erg mooi
bij films.
Het midden ontbreekt praktisch, maar in het hoog klinken ze wel weer erg lekker
helder.

Het geluidsbeeld is acceptabel, maar het wordt een beetje beperkt door de hoge
scheidingsfrequentie van de sub; hierdoor wordt erg duidelijk waar de sub
staat.. Design vind ik iets persoonlijks, maar ik vind het er allemaal wel mooi
uitzien.

Over de duurzaamheid heb ik een gemengde mening; de woofers in de sub zijn
uitgerust met foam conusranden. Deze randen staan bekent om het feit dat ze
wegrotten na zo'n 10jaar. Beetje zonde om die hele kast dan weer open te moeten
breken..
Ook de kast van de sub is gemaakt van een erg slappe houtsoort, maar is wel
stevig gebouwd.

Maar het compacte idee van 2 kleine boxjes die gemakkelijk uit het zicht te
plaatsen zijn, en een sub achter de bank gaat ook wat verkoren, want de sub is
ERRUG groot.

PS ik heb 'm niet (meer) in m'n bezit, maar ik heb 'm altijd aandachtig
beluisterd!

mixie 27-06-2004
  • Product half jaar in bezit

Hoge tonen klinken uitstekend, midden ontbreekt een beetje en de lage tonen
klinken naar mijn gevoel wat rommelig, had iets strakker mogen zijn. Ziet er
natuurlijk schitterend uit !

@ndre 07-06-2004
  • Product half jaar in bezit

Ik vind deze set erg goed klinken.
Mooie bassen en zuiver in de hoge tonen.
Alleen komt hij naar mijn mening wat te kort in het middengebied.
Ook ziet hij er mooi uit, alhoewel dat een kwestie van smaak blijft.
Tja...alleen dat prijskaartje he...
Dat geld voor alle acoustimass setjes als je het mij vraagt; het is (zeer) goed
spul, maar gewoon veel te duur.

Dennis0310 08-04-2012

kwaliteit moet je voor betalen, is altijd zo geweest en wat betreft de midden tonen zou ik eens een andere versterker/reciever proberen. mijn ervaring is een goede high end reciever van bijvoorbeeld Pioneer maakt een enorm verschil!
dan zul je zeker geen tonen te kort komen