Polar RS200sd rood

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 22 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Polar RS200sd rood op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,3

Marco van der Knaap 03-01-2010
Geschreven voor: Polar RS200sd grijs, rood

Ik heb deze hartslagmeter nu ongeveer twee jaar. Tweedehands via marktplaats gekocht. Ik was er zeer tevreden mee, tot hij een paar maanden geleden wat raar begon te doen. Inderdaad hoge hartslag en dan weer 0. Vervelend.

Ik heb hem toen opgestuur naar Polar en kreeg hem binnen 10 dagen keurig terug. Alles was getest en het bleek dat de meting van de borstband matig was. Ik ontving een nieuwe borstband, waar de hartslagmeter gewoon opgeklikt kon worden (de hartslagsensor dan). Iets andere band, maar wel beter verstelbaar.

Alles werkt nu weer prima! De band kostte slechts 14,95, dus ook keurig netjes.

Waar je wel op moet letten is inderdaad de batterij van de footpod. Koop gewoon oplaadbare batterijen en verwissel elke week. Doet hij het altijd prima.

Waar je verder op moet letten is het nat maken van de borstband. En dan niet met een natte vinger even de contactsensoren natwrijven, maar even onder de kraan, voor je hem om doet, de band op die plaatsen goed nat maken. Dan werkt het perfect! Beetje koud bij het omdoen, dat wel... :-)

Verder het enige nadeel vind ik de beperkte software die Polar levert. Niet eens via RSS feed te koppelen met een weblog of zo. Niet helemaal van deze tijd. Daarnaast is de Sonarlink alleen via Windows te gebruiken. Met mijn Mac gaat dat dus niet. Weliswaar lukt het via VMWare en daar dan Windows op, maar een Mac versie van de software zou toch wel zeer prettig zijn.

Verder zeer tevreden over het apparaat! Wel de footpod regelmatig calibreren, zoals hier al vaker vermeld staat. Helemaal 100% nauwkeurig wordt het niet, maar wel een aardig indicatie.

ron de lauw 29-03-2009
Geschreven voor: Polar RS200sd grijs, rood

Ik heb de polar rs200sd nu 2 weken in bezit.
Bevalt prima in het begin een beetje problemen gehad met de footpod maar gebruikte toen oplaadbare ni-mh batterijen en dat schijnt niet goed samen te gaan, steeds check footpod.
Weet niet of er meer mensen zijn met die problemen?
Gebruik nu duracel ultra en heb geen problemen meer na kalibreren wijkt ie ook bijna niet meer af, enne keer zegt ie 4955 meter en de andere keer 5045meter op het zelfde stuk als ik dat stuk met google earth of met afstandmeten.nl na meet dan is dat 5000meter.

ron 35 13-03-2009

---------- update review ----------
Een paar reviews terug heb ik een uitgebreid review geschreven over mijn bevindingen met de Polar RS200SD.
Ik lees in vele recensies dat de afstandmeter totaal onbetrouwbaar zou zijn. Als je dit horloge gaat kalibreren (voor de afstandsmeter in te stellen)is het natuurlijk maar net wáármee je de afstand vergelijkt.

Je kan kalibreren:

1)op de atletiekbaan
2)Nameten via afstandmeten.nl
3)Een wedstrijd lopen (b.v. 1/2 marathon)
4)Een vaste afstand die je toevallig weet (moet dan wel nauwkeurig zijn)

Mijn bevindingen zijn:

1)Op atletiekbaan moet dan wel écht een flinke afstand worden gelopen. 1 rondje (400mtr) is absoluut niet genoeg. Ook dien je steeds goed aan de binnenkant van de baan te blijven.Eén rondje is echter alleen 400mtr dicht tegen de rand aan en daar loop je nooit. Hierdoor onstaat al een afwijking die vooral bij heel lange afstanden dan aardig kan oplopen!
2)Via afstandmeten.nl nameten van je gelopen route.Dit vaak doen en dan de gemiddelde kalibratiewaarde instellen in je horloge. Met deze methode (wel nauwkeurig nameten !) krijg ik mijn horloge binnen de 1 procent nauwkeurig.
3)Het lopen van een officiele wedstrijd.Het lijkt dat deze afstand wel binnen de paar meter nauwkeurig zou moeten zijn. Daar is het immers een officiele wedstrijd voor. Hier wijkt mijn horloge flink af t.o.v. de kalibratie gedaan met afstandmeten.nl
4)een vaste afstand moet wel bekend zijn. En hoe nauwkeurig is deze dan?

Mijn bevinding is:Kalibreren via afstandmeten.nl geeft een zeer nauwkeurig resultaat me dit horloge. Echter is gebleken dan de afstand die je op deze site meet weer niet overeenkomt met b.v. een afstand tijdens een hardloopwedstrijd. Dus de vraag is:welke afstand is nu de juiste afstand? Die van de wedstrijd (officieel gemeten neem ik aan) of die van afstandmeten.nl
Ga je steeds uit van afstandmeten.nl dan is dit horloge echt goed nauwkeurig. Ga je met dezelfde kalibratie-factor een wedstrijd lopen dan kan het horloge er flink naast zitten en is de weergegeven waarde gewoon echt maar een indicatie en kan je er dus weinig mee.Ik hoor van vele dat afstanden tijdens wijdstrijden echt niet altijd kloppen (ook met GPS-horloge gemeten)
Ook heb ik echt een verschil in kalibratie-factor ontdenkt als je een andere schoen gebruikt(en dus de footpod moet verplaatsen) De factor bij de mijn ene schoen is :0.975 en bij de andere 0.969. Dit komt omdat de footpod nét op een andere hoogte hangt. Dus andere schoen:opnieuw kalibreren. Zet hem ook echt goed vast met alle veters.

ik hoop dat ik vele lopers weer wat wijzer heb gemaakt.

---------- oude review 13-02-2009 ----------
Als fanatieke recreatieve hardloper heb ik twee jaar terug de polar RS 100 (goedkopere broertje van de RS200sd) aangeschaft. Dit horloge met eigenlijk alleen als extra een hartslagmeter is me erg goed bevallen. Omdat ik nu ook marathons ben gaan lopen en dus veel moet trainen voor lange afstanden miste ik toch wel wat informatie tijdens het lopen.
Afstand en snelheid tijdens het lopen zou een wel zeer welkome informatie bron zijn. Keuze van een horloge die dit kan is er volop. Eigenlijk in de basis maar twee;GPS of footpod.
Ik heb ondanks de vele negatieve reacties toch voor deze polar RS200sd gekozen (nu enkele honderden kilometers in bezit) omdat mijn vorige horloge (RS100) mijn gewoon erg goed is bevallen. De RS100 is écht een hardloophorloge wat duidelijk ‘verstand van zaken heeft’. Nu kon ik de RS200sd voor een heel zacht prijsje op internet kopen. Maar het bleef een gok, gezien de negatieve reacties (met name betrouwbaarheid). Ik heb niet voor GPS gekozen om meerdere redenen. Allereerst omdat deze horloges vaak erg groot zijn (bv Garmin forerunner 305), ze zijn duurder (das een keuze), energie verbruik is erg fors en je moet vaak gebruik maken van het horloge in combinatie met een p.c. Ook dat laatste stond me tegen. Mooi om op google maps je route terug te zien, maar uit ervaring van andere weet ik ook dat het dan vaak teveel om de cijfertjes en de mooie grafiekjes gaat en niet meer gewoon waar het omdraait, n.l. wat extra info tijdens het trainen.
Ik wilde dus een ‘basis horloge’ zonder téveel ‘spielerei’ Na de aanschaf natuurlijk zeer sceptisch begonnen. De betrouwbaarheid van dit horloge qua snelheid/ afstand en hartslag zou veel te wensen overlaten. Toen tijdens een training mijn pace (min/km) alle kanten op ging baalde ik natuurlijk als een stekker ! Verkeerde keus gemaakt, toch een rot horloge? Originele batterij van de footpod vervangen en het probleem was verholpen! De gegevens bleven weer constant (en nog). Een footpod is volgens mij best een ingewikkeld stukje techniek. In tegenstelling tot GPS die de coördinaten gewoon uit de lucht oppikt werkt deze methode van de footpod met een versnellings/ tijd meter. Deze waardes worden dan omgezet naar een snelheid en afstand.
De afstelling komt dus erg nauw van de footpod. Ongekalibreerd gaf dit horloge op mijn eerste loopje van 12 km afstand (als je via afstandmeten.nl heel nauwkeurig nameet) een afwijking van bijna 2 procent, n.l. 200 meter. Al niet slecht ! Vervolgens via vele manieren de kalibratie proberen te verbeteren. Mijn ervaring is echt om een paar lange afstanden (bv 20 km) te lopen en deze via afstandmeten.nl iedere keer na te meten. Dan de gemiddelde afwijking nemen van al deze loopjes en die als kalibratie-factor nemen en het daar dan maar mee te doen. Op de atletiekbaan kalibreren (bv 400 mtr) is niet nauwkeurig genoeg. Deze afstand is veel te kort gezien ook de nadelen die kleven aan een footpod (kom ik op terug). Echt 100 procent nauwkeurig (op de mtr) wordt dit horloge gewoon nooit ! Als ik het nu heb over de nauwkeurigheid voor de afstandmeter (en dan automatisch ook de snelheid dus) dan heb ik nu een nauwkeurigheid bereikt van nét iets onder de 1 procent (290 mtr op 30 kilometer). Wat ook belangrijk is dat de footpod écht goed vast zit met zoveel mogelijk veters en als je van schoen wisselt (b.v. als je ook een wedstrijdschoen hebt) dat dan de waardes kunnen afwijken omdat simpelweg de footpod op ‘een andere hoogte’ hangt. Afwijkingen zijn wel minimaal.
Ook de batterij moet goed vol zijn. Batterijduur van de footpod is toch ook wel beperkt (zo’n 12 uur, maar makkelijk te vervangen (AAA-batterij, oplaadbaar),

Natuurlijk ga je bij aanschaf van zo’n horloge erg op de gadgets ‘afstand en snelheid’ focussen.
Het mooie echter van dit horloge t.o.v. de RS 100 is dat dit horloge gewoon veel uitgebreider is. Echt teveel leuke functies (waar je ook echt wat aan hebt) om op te noemen en als serieuze hardloper ook wel écht een toegevoegde waarde hebbende. De hartslagmeter werkt tot nu toe gewoon perfect en heeft geen enkele hapering gehad.

Hieronder nog wat beknopte extra info voor de liefhebber.

Nadelen footpod (mijn bevindingen dan):

-Start traag op na ‘start’. Mijn ervaring is ca 5 tot 10 sec voordat deze stabiel is. Dit maakt hem ook minder geschikt voor interval training.
-Kalibratie en betrouwbaarheidsgevoel afstandmeter kost tijd, maar loont wel.
-Iets aan je schoen (waar je overigens echt niets van merkt!)
-Niet voor freaks die afstand precies willen weten (of GPS dat wel doet? Ook daar hoor ik verschillende berichten over).
-Nauwkeurigheid footpod niet geschikt voor b.v. wedstrijdlopers waar het echt om iedere seconden gaat, daarvoor is de afwijking nét teveel (100 mtr op 10km kan toch al veel verschil uitmaken qua tijd)

Wat ik fijn vind aan dit horloge:

-Erg licht in gewicht en perfect draagcomfort.
-Ook als gewoon dagelijks horloge te gebruiken (in tegenstelling tot bv een forerunner 305)
-Echt een hardloophorloge met zeer veel fijne functies waar gewoon erg goed over nagedacht is en wat echt door een ‘hardloper ontworpen is’. Pluim voor Polar.
-Gebruiksaanwijzing.
-Gebruiksvriendelijkheid. Wel even natuurlijk goed het boekje lezen maar eigenlijk spreekt alles wel voor zich. Gewoon een ‘mapje induiken’ of weer uitgaan, net als windows. Logisch in elkaar gezet.
-Huidige prijs (op internet dan) in tegenstelling tot andere merken.

Nadelen:
-Eerder beschreven nadelen footpod.
-Batterij duur footpod (ca 12 uur, AAA batterij makkelijk te vervangen)
-Als je van schoen wisselt moet je ook de footpod omzetten.
-Je hebt 3 dingen aan als je wilt lopen (horloge, hartslagmeter en footpod)
-Betrouwbaarheid op langere duur ?!?!
-Geen uitgebreide uitleesmogelijkheden op pc van bijvoorbeeld gelopen route of mooie grafieken.
-Batterij van horloge (levensduur ca 2 jaar) niet zelf te vervangen, anders vervalt de garantie.
-Ik had ergens gelezen dat de footpod niet gecodeerd was. Je kan dus het signaal van een ander oppikken.
-Niet geschikt om laat ik zeggen professioneel mee te trainen ivm footpod nadelen.

-Gebruiksgemak:9
-Mogelijkheden:9
-Betrouwbaarheid (horloge):10 (kan niet veel mee misgaan)
-Betrouwbaarheid footpod:8 (maar goed genoeg)
-Betrouwbaarheid hartslagmeter 10 (ook als ik hem met andere meters gelijktijdig meet)
-vormgeving:9
-duurzaamheid: de toekomst zal het leren.

Als je dus een horloge zoekt wat gewoon snelheid en afstand weergeeft voor leuke trainingsinfo dan ben ik voor dit horloge. Ga je echter voor een technisch perfect kloppende meting met vele computer-gerelateerde info (bv gelopen route downloaden) dan is een ander horloge (b.v. GPS) misschien nauwkeuriger/ beter.

Samengevat: Ben je een fanatieke loper die een horloge die gewoon betouwbaar is en met niet téveel toeters en bellen eraan, dan raad ik je dit horloge wel aan.

Succes met de keuze.

Cornel500 02-03-2009
Geschreven voor: Polar RS200sd grijs, rood

Heb nu twee jaar een Polar RS200sd en had al na een half jaar problemen met de hardslagmeting: 0, 200 en dan weer 0 of 45, etc. Ben gelijk teruggegaan naar de winkel van aanschaf en daar werd het probleem opgelost door het horloge te ' resetten' . Echter het probleem kwam al snel weer terug. Zelf wel eens gereset, maar het geeft geen definitieve oplossing. Resultaat: ik gebruik de hardslagmeting niet meer en heb dus gewoon een ordinaire stopwatch. Conclusie: ben niet weg van de kwaliteit van dit product en ik raad dit product dan ook niet aan.

veldejwm 24-01-2009
Geschreven voor: Polar RS200sd grijs, rood

Vandaag 24-01-2009 heb ik mijn eerste geslaagde hardloopregistratie kunnen doen. Alles ging perfect zelfs het downloaden van mijn gegevens.
Uitstekende software sevice.
Het kost wel (veel) inspannig om de gebruiksaanwijzing (goed) door te werken.

Rumrunner 10-12-2008
Geschreven voor: Polar RS200sd zwart

---------- update review ----------
April 2007 aangeschaft. Tot enkele maanden geleden werkte het ding goed. Daarna plotseling uitval van sommige kleinere LCD tekens in de display. Na verloop van tijd werd diterger en was de tijd ook niet meer af te lezen door ontbrekende streepjes. Ik heb de batterij vervangen dat gaf geen verbetering maar zelfs een verslechtering. Naar het Polar servicepunt gebracht. Bleek een bekende klacht. Kon onder garantie (2 jaren) gerepareerd. Ik blij later werd ik gebeld door het Polar servicepunt. Omdat ik zelf de batterij heb vervangen vervalt de garantie en moet ik de reparatie zelf betalen.
Mijn advies, niks kopen van Polar.

---------- oude review 21-10-2007 ----------
Als beginnende hardloper dit horloge in april 2007 gekocht. Nog geen moment spijt gehad. Wel heb ik zo mijn twijfels over de betrouwbaarheid van de OwnIndex fitheids test. Ik vind het een minpunt dat er niet gewoon een programma bij zit om de gegevens uit te lezen en lokaal te verwerken. Via een webapplicatie (Polar WebLink) moeten de gegevens worden geupload naar Polar waar ze worden bijgehouden en waarmee je inzicht in je trainingsprestaties krijgt. Vooral in het begin mislukte de uplink regelmatig. Ik heb het horloge nog niet gebruikt voor interval training e.d. Dit is niet zo eenvoudig, zonder het lezen van de handleiding, in te stellen. De grote cijfers op de display zijn zonder mijn leesbril (+2) goed leesbaar, de kleine cijfers helaas niet.

J. de Vries 06-08-2008
Geschreven voor: Polar RS200sd grijs, rood

Ik ben sinds enige jaren (3) in het bezit van de R200sd. De eerste tijd was het zeer goed voor wat ik er van verwachtte. Na 14 november 2007 was de hartslagmeting zeer regelmatig van slag. Gaf geen meting of sprong van 120 slagen binnen 1 seconde naar 170 slagen. Nieuwe warelink gekocht, maar het probleem bleef. Contact met polar :gaf geen oplossing Van alles geprobeerd , band gereiningd, strakker losser. geen effect.

PolarJunk 04-05-2008
Geschreven voor: Polar RS200sd grijs, rood

waardeloos sukje chinese rootzooi, heb jaren een M22 gehad die perfect werkte, maar dit ding is zo onbetrouwbaar, hardslagen van 220 of 0, de snelheid valt steeds weg en Polar doet maar of hun neus bloed, 2 jaar wanprestatie

michiel dalinghaus 06-04-2008
Geschreven voor: Polar RS200sd grijs, rood

Nu 2 jaar Polar RS200 en sinds een jaar een footpod erbij. Als hartslagmeter prima, op een enkele maal een onbegrijpelijke uitval. De afstandsmeter is echter waardeloos, volstrekt onbetrouwbaar, (bijna) geen enkele keer over hetzelfde rondje dezelfde gemeten afstand. Fouten tot 20 % zijn niet ongebruikelijk. Bovendien wisselt de bretrouwbaarheid van de meting tijdens een tochtje aanzienlijk, bij constant tempo wisselt het aantal min/km makkelijk tussen de 5 en 10 min. Al drie keer teruggestuurd naar Polar maar die doen helemaal niets. Teleurstellend.

Madalena 20-09-2007
Geschreven voor: Polar RS200sd grijs, rood

Ik heb de polar 200sd nu 2 maanden intensief in gebruik. Ik loop er 3 keer per week mee en ben blij met de aankoop. Je vraagt je altijd af welke afstand je aflegt en wat je snelheid is. Dat heb je met deze polar helemaal voor elkaar. De kalibratie gaf geen enkele afwijking t.o.v. de standaard fabrieksinstelling, maar dat zal per gebruiker anders zijn. Wel heb ik soms het probleem dat de afstand en dus snelheid niet goed altijd worden doorgegeven. Ik ben er nog niet achter waar dat aan ligt en het gebeurt lang niet gedurende ieder gebruik.

PaulvC 16-09-2007
Geschreven voor: Polar RS200sd grijs, rood

Inmiddels ruim 1 maand in bezit van de R200sd. Bevalt me uitstekend. Na calibratie (doe dat vooral!!) is de snelheid en afstand goed nauwkeurig.
5 knopjes voor de bediening maakt het altijd wat lastig om een eenduidig en goede manier te vinden om alle functies te bedienen. Ik moet zeggen dat Polar hier in geslaagd is.
Contact problemen met de hartslagband of footpod ben ik niet tegengekomen. Alles werkt als in de gebruikershandleiding. Binnenkort begin ik met de trainingsprogramma's. Ben benieuwd.

Loperd 03-09-2007
Geschreven voor: Polar RS200sd grijs, rood

Erg leuk speelgoed! Alle statistiekjes zijn nuttig voor de doorgewinterde sporter en leuk voor de beginner.

Plus: -plezierige borstband door klein zendergedeelte. - goed instelbare displayopties. - veel en zinnige functies. - Draagcomfort horloge

Min: - weerbarstig soniclink upload systeem. Het duurt even voor het duidelijk is hoe de communicatie mer de website (polar personal trainer; PPT) moet gebeuren; en dan nog gaat het met haperingen. De website PPT is omslachtig en traag. Als je statistiekjes en trainingsprogramma-tjes wil maken zou ik kiezen voor iets dat op je eigen PC te installeren is. Gedoe met een website is vervelend. Ook de soniclink methode is storingsgevoelig en traag. - Het rode start/stopknopje voelt wiebelig aan. Het gaat niet kapot.

Door de vele functies is de inrichting van het horloge in eerste instantie wat onoverzichtelijk. Geen aanrader voor wie op zoek is naar een simpele hartslagmeter.

Afgezien van de twijfelachtige vormgeving geen seconde spijt gehad van de aankoop van deze hardloopvriend.

fibruyno 12-06-2007
Geschreven voor: Polar RS200sd grijs, rood

Heb de RS200sd enkele weken geleden gekocht. Qua gebruiksgemak en mogelijkheden niets op aan te merken maar de betrouwbaarheid van de afstands -en snelheidsmeting (wat voor mij de belangrijkste reden voor aankoop was) is beneden alle peil. Geeft meestal te hoge of te lage snelheid aan en soms staat hij gewoon op nul. Tijdens 20km van brussel, sloeg hij compleet tilt. Laatste keer Polar gekocht.

Edwinn 25-04-2007
Geschreven voor: Polar RS200sd grijs, rood

Ik ben benieuwd wat de vernieuwingen van de footpod zijn en per wanneer die zijn doorgevoerd?

Ik had na lang wikken en wegen in november 2006 ook voor de Polar 200RS gekozen ipv een GPS horloge, maar heb er heel er spijt van vanwege de waardeloze footpod!

De footpod valt iedere keer uit en geeft zo veel te weinig aan in km's. Regelmatig staat de snelheid op 0,00 km tijdens het lopen!

Hij is voor reparatie al 2(!) maanden bij Polar Nederland geweest en zou nu gerepareerd zijn, maar niet dus!!

Ik vind het zwaar tegenvallen van Polar, zeker omdat ze bij mij altijd bekend stonden om hun kwaliteit.
Verder is het horloge wel fijn in de bediening en ook qua gebruiksmogelijkheden is alles wel top. Maar die footpod is echt waardeloos.

Jammer maar voor mij geen Polar meer. Ik denk dat ik hem alleen nog voor de hartslag gebruik en een goed GPS horloge aanschaf. Kan ik de polar eventueel alleen als hartslag gebruiken.

Herman Peters 31-03-2007
Geschreven voor: Polar RS200sd grijs, rood

Dit is mijn derde Polar. Bij alle voorgaande was ik ontevreden over het gebruiksgemak. Dat is bij dit type duidelijk beter. Eindelijk zit er een beetje logica onder de knopjes. Ik was ook wat ongelovig over de nauwkeurigheid van de snelheid en afstand, maar hij is echt nauwkeurig. De footpod voel je niet, ondanks dat hij groot en zwaar is. Het is echt fijn om 3 zelf te kiezen waarden op je display te zien tijdens het lopen. Ik kies altijd hartslag, snelheid en afstand. Het uploaden gaat wel, maar ik vind dat je er weinig mee kunt doen op de site.

Martijn Steggink 31-03-2007
Geschreven voor: Polar RS200sd grijs, rood

De Polar 200 SD heb ik nu sinds oktober 2005 in bezit en ik ben een tevreden gebruiker.
1000 km in de totals :-)
De volgende dingetjes zijn alleen een beetje irritant zoals:
De Footpod batterij gaat vrij flot leeg.
Bij een slechte batterij valt de indicatie soms weg zodat de snelheid en de afstand onbetrouwbaar worden.

Sporadisch dit is mij tot nu toe 6 keer gebeurd loopt het polshorloge vast en ben je je huidige loopgegevens kwijt.
Gelukkig zijn je totals en persoonlijke gegevens dan niet verloren. Wel moet je het horloge d.m.v. alle knoppen op de zijkant in te drukken resetten en dan de tijd en datum opnieuw instellen.

Hartslagmeter maakt af en toe slecht contact maar als je de stof bij de sensor nat maakt ben je weer online.

Tijdens het uploaden met sonic link geen problemen alleen verschilt dit weer per computer en instellingen in je besturingssysteem dit staat slecht omschreven om aan de gang te krijgen. Vereist gewoon wat computerervaring.

Hardloper 25-03-2007
Geschreven voor: Polar RS200sd grijs, rood

Ongeveer een halfjaar in gebruik. Zeer tevreden.

Helpt echt trainen nog leuker te maken, doordat het resultaat direct (tijdens het lopen) en daarna zichtbaar is.

Mogelijkheden zijn uitgebreid.

Jammer dat de Polar software welke wel bij duurdere modellen wordt geleverd niet standaard is.

Tamble 19-11-2006
Geschreven voor: Polar RS200sd grijs, rood

De verbinding met de borstband is steeds snel gevonden en geeft geen problemen.
Incidenteel viel de verbinding met de footpod onder het lopen wel eens weg. Het
is dat ik het toevallig zag want je krijgt er later geen melding van dat er
problemen waren. Dit maakt dat de gemeten afstand niet perse betrouwbaar is. Na
diverse keren een afstand te hebben opgemeten bleek de footpod een 7% te weinig
aan te geven. Dit is door een calibratiegetal bij te stellen. De bediening van
de knopjes op de RS200 vind ik niet direct geweldig. Je moet vooral de grote
rode bovenop goed indrukken wil ie het doen. Bij het uploaden van data naar
PolarPersonaltrainer.com worden vreemd genoeg de trainingen welke ik op dinsdag
doe niet goed (lees: niet volledig) geupload. De trainingen op zaterdag worden
wel goed geupload. In beide gevallen wordt er aangegeven dat het oversturen van
gegevens goed is gelukt. Ik begrijp hier echt helemaal niets van. Het uploaden
van de data doe je door de RS200 voor een microfoon te leggen. Ik hoef zeker
niet uit te leggen dat dit nog een heel geklooi kan zijn voor het werkt. Als je
het een paar keer gedaan hebt en de diverse volumes goed hebt staan gaat het
redelijk goed.
Er is verschrikkelijk veel mogelijk met de RS200.
Voorlopig gebruik ik de gegevens uit de Polar vooral om van te leren.

Arko1 16-08-2006
Geschreven voor: Polar RS200sd grijs, rood

Ik wilde vooral een betrouwbare snelheids- en afstandsmeter. Uiteindelijk niet
voor GPS gekozen, want die vallen zeker in de stad en onder bomen nogal eens
uit.
Ik ben zeer tevreden over de nauwkeurigheid. Zonder kalibratie bleek er op een
eerder gemeten afstand van 10 kilometer slechts ruim 1% afwijking.
Verder heb je van de relatief grote footpod geen enkele last, behalve met het
rekken tijdens warming-up/cooling down.
Verder prima uitgebreide mogelijkheden qua hartslag, rondetijden, sportzones
etc. Alleen data-overdracht naar de computer zou zeer beperkt zijn, zie eerdere
beoordelingen. Ik kan hier niet over oordelen, want dit gebruik ik niet.
Duurzaamheid kan ik ook nog niets over zeggen, behalve dat ik met andere Polar
producten goed ervaringen heb gehad mbt service en levensduur.

Dave32_nl 21-12-2005
Geschreven voor: Polar RS200sd grijs, rood

Super goed te bedienen, duidelijke display in het donker ( licht op als je met
de meter naar de borstband gaat). Afstand en snelheid erg nauwkeurig, zelfs
voordat er gekalibreerd is. Wijkt 45 meter af op 5km, gemeten op de baan, na
kalibratie.

Vern 05-12-2005
Geschreven voor: Polar RS200sd grijs, rood

Ik kan me voor een groot deel aansluiten bij de review van Dick hiervoor.

Ik loop nu nog veel interval en daarbij mis ik voldoende mogelijkheden om het
horloge in te stellen. Er kunnen maximaal drie tijdzones ingesteld worden
binnen een loop. Na de drie zones begint de cyclus opnieuw.

Verder valt mij het gebruiksgemak op. De gebruiksaanwijzing is een compleet
boekwerk, maar bijna alle functies had ik zo onder de knie.

Het verwerken van gegevens uit het horloge op de computer is inderdaad beperkt.
Maar ik vond het prijsverschil met de 625 toch te groot om de uitgebreide
software die bij dat horloge geleverd voor mezelf te verantwoorden.

Dick de Boer 25-11-2005

De RS200sd is het kleine broertje van de 625. Ik denk dat deze meter de
goedkoopste is met ingebouwde snelheidsmeting.

De snelheidsmeting is behoorlijk nauwkeurig, en werkt (net als de 625) met een
versnelleropnemer op de voet. Je kunt tijdens trainingen een autolap instellen,
waardoor je rondetijden kunt vastleggen. (Je hoeft natuuurlijk niet echt
rondjes te lopen).

Per lap (rondetijd) kun je je gemiddelde en maximale hartslag zien, je
gimiddelde en maximale snelheid, en de afgelegde afstand. Natuurlijk kun je
deze cijfers ook krijgen van de totale training. De meter houdt een groot
aantal trainingsessies vast, waardoor je ook oudere trainingen kunt bekijken.
Verder worden totalen en week-cijfers bijgehouden.

Ook deze polar werkt met sportzones, z1 tot z5. Je bent niet verplicht deze te
gebruiken, en je kunt zelf de hartslag gebieden van deze zones instellen. Zelf
vind ik de standaard waarden van deze zones te laag.

Het display van deze meter is erg flexibel, er kunnen 3 gegevens op worden
getoond, en welke gegevens dat zijn is volledig instelbaar. (Gegevens zoals
snelheid, afstand tijd, laptijd, hartslag, sportzone, resterende tijd/afstand)

Zelf heb ik in deze donkere dagen wel moeite om het display (ondanks de
verlichting) goed af te lezen, maar ik heb wel 52+ ogen. Ook hoor ik soms niet
de piepjes die het einde van een ronde aangeven, of om een overschrijding van
de ingestelde zone aan te geven. Verder ben ik erg tevreden met deze meter.

Ik vergeet bijna de trainingsbestanden. Je kunt 0 tot 3 timers/afstanden
instellen, met de daarbij behorende hartslag gebieden, of snelheids gebieden.
(Maar niet beide). Ik stel bv in: 10 minuten tussen 8 en 10km/h, daarna 5 min
tussen 11 en 13 km/h. De meter piept wanneer je onder of boven de grenzen komt.
Na deze ingestelde 15 minuten begint het programma opnieuw. Deze instellingen
kun je in een trainingsbestand zetten en een naam geven voor later (her)
gebruik.

De communicatie met de computer is (erg) beperkt. Via een sonic link (het
horloge piept in een microfoontje) kun je gegevens naar de website van polar
uploaden, je kunt ze echter niet voor eifgengebruik in de pc krijgen. Ook niet
via cut/paste. Op de polar site kun je trainingen volgen (gratis)