Western Digital My Book Live 2TB

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 19 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Western Digital My Book Live 2TB op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,1

HK02 11-09-2015

Bij mij staat het apparaat al 2 jaar te verstoffen onder de kast. Hiermee bedoel ik dat ik er vrijwel geen omkijken naar heb en het apparaat prima functioneert. Bij stroomstoringen start het apparaat vanzelf weer op als er weer stroom is.

Ook de apps WD Photo en WD Cloud vind ik erg goed werken.
Foto's/films van je mobiel kun je automatisch laten backuppen, wachtwoordbeveiliging.

Een beetje verstand van netwerken en IP-adressen is echter wel wenselijk als Plug&play het laat afweten. Maar dat geld denk ik voor alle NAS-apparaten.

MG42 26-05-2015

Helaas helaas lees ik deze reviews pas na het apparaat aangeschaft te hebben. Het apparaat werkt inderdaad voor geen meter. Maakt zeer slecht verbinding, als mijn pc hem al herkent is de verbinding zeer zeer traag en instabiel (valt weg tijdens transfer van bestanden). Inmiddels sta ik op het punt het op te geven met dit ding.

Als iemand een oplossing heeft hoor ik hem graag. Anders gaat die van mij snel de prullenbak in.

bertito 27-05-2015

Hopelijk kun je hem terugbrengen en ruilen, of je geld terug. De slechte verbinding kan ook te maken hebben met de poorten van je routers en switches. Hier staat er meer over: http://support.wdc.com/product/kb.asp?wdc_lang=en&fid=wdsfMyBook_Live
Dit is geen makkelijk werk maar wel het proberen waard. Elke router en switch heeft een ipnummer waarmee je hem kunt bereiken via de browser, en dan de instellingen veranderen. Succes!

rolandaelen 08-10-2015

Ik sluit me bij "MG42" aan.
Leek een heel leuk apparaat. Aardige apps op tablet en phone, leek allemaal leuk te bereiken.
Helaas is het niet vooruit te branden.
Het werkt wel, als je geduld hebt.
Een backup maken van m'n HD (middels Time Machine) gaat tergend langzaam of hapert. Heb de WD met ethernet-kabel rechtstreeks aangesloten op m'n Time Capsule. Overdracht van Mac naar Time Capsule is voldoende snel, alleen de WD dus niet.
Benadering via mobiele apparatuur (Phone of tablet) en internet (mobiel of via snelle WiFi elders) verloopt ook erg langzaam. zoals gezegd, er komt verbinding, maar veel en veel te langzaam om er gemakkelijk mee te werken.

georgjo 25-04-2014

Heel traag. Slechte software. Geen usb aansluiting. Had ik niet verwacht van zo'n bekende merk.
Soms valt de verbinding en dan via de netwerkkabel.

JPTV01 30-11-2013

Heb hem al ongeveer een jaar en veel problemen. Het werkt gewoon vaak niet of zeer langzaam. Daarom heb ik er maar wat films opgezet en die draait ie prima op de mediaspeler Maar de rede was het maken van Backups en dat is werkelijk een drama!!

Voor 1,5 TB was hij 9 dagen bezig!!!! (Heb 6TB verzie) maar daarna kon hij niets meer terugvinden of bijwerken.

Na een paar maanden proberen alles eraf gegooid en opnieuw geïnstalleert, toen werkte het even maar dan was om de haverklap de MBL niet meer te benaderen. Dus weer een reset, en dan staat dagen lang het Groene lampje te knipperen, en is de MBL super traag... ECHT SUPERTRAAG!!!!

Om helemaal gek van te worden. Dan ziet ie alles weer en een dag later is hij weer verdwenen in mijn netwerk. Het netwerk loopt hier verder perfect en als ik hem op een andere plek zet maakt niet uit. Dan doet hij het weer even en dan weer niet. Zeer frustrerend.

Ik heb hem vanochtend weer eens gereset en hij staat al weer de hele dag te knipperen (groene led). en is dus weer SUPERTRAAG. MAW niet mee te werken, kan nog geen MP3 afspelen zonder te haperen.

Plug and Play - NO WAY!!!!!

Waarom is het allemaal niet wat eenvoudiger allemaal???

Echt een pokkeding:)

johnniebravo 18-08-2013

Deze NAS nu een paar maanden in het bezit als NAS in ons thuisnetwerk. Wij gebruiken de NAS eigenlijk alleen als centrale opslagplaats voor bestanden, foto's, films en muziek.
Muziekstreamen gaat zonder problemen. Films streamen via WiFi naar de TV loopt wel eens vast, dus gebruik ik niet meer, hij kan het dan denk ik niet bijhouden (maar heb daar onvoldoende verstand van).
Mensen die hier zeuren over een trage en niet goed werkende NAS moeten gewoon wat meer geld uitgeven aan een synology.
Voor standaard gebruik (muziek, foto's en andere bestanden) is het een betaalbaar en goed werkende NAS. Ik kan vanuit de hele wereld via mijn telefoon of Ipad bij de bestanden (mits er natuurlijk internet is), je installeert daarvoor alleen wat gratis Apps op je telefoon of Ipad.
Installatie is werkelijk een fluitje van een cent.
Wij zijn zeer tevreden.

Jan Woudstra 12-09-2013

Hoeveel MB/s haal jij? Ik haal maar 4 mb/s gemiddeld.

Welke firmware versie heb jij en van welke datum is deze?

Valks0101 08-01-2014

Beste Johnnie,

Welke apps gebruik je dan?

gr. Gabriel

johnniebravo 09-01-2014

Heren,

Welke snelheid de NAS haalt? Werkelijk geen idee en interesseert mij ook niet. Hij doet wat ie moet doen voor mij.

Ik gebruik de bijgeleverde software op mijn PC, Ipad en Sony telefoon (te downloaden in de bekende stores), het heet WD foto's, WD My Cloud ed.

johnniebravo 09-01-2014

Even nagekeken, ik heb momenteel:
Firmware: MyBookLive 02.43.03-022 : Core F/W
Laatste update: Tue Oct 8 22:32:33 2013

Ik heb trouwens de 3TB uitvoering!

bertito 28-07-2013

Het WD2go systeem voor Personal Cloud werkt voor geen meter. De snelheid via internet komt niet boven de 70 kbps. Een file van 10 Mb uploaden of downloaden duurt al gauw langer dan een half uur. Hier kun je dus niks mee. Op internet regent het van de klachten over dit apparaat :( Ik had beter verwacht van WD.

De snelheid op het persoonlijk netwerk is wel goed, ongeveer 50 Mbps. Dus toch maar Google Drive gebruiken voor Cloud opslag.

Dirkvds 20-12-2015

Stel uw poorten goed in idd uw router en het werkt heel snel.gr Dirk

Abreemen 23-06-2013

Onbetrouwbaar
slechte bediening
erg langzaam
slechte prestaties.

Ik heb deze "Nas" inmiddels meer dan een jaar. En tot nog toe ben ik er nog geen moment tevreden mee geweest.
Het is altijd maar de vraag of tie het het dit keer doet.

Het is een kerncomponent in mijn thuisnet werk, zowel mijn PC's als mobiele apparatuur, als mijn Homecinema zijn hiermee verbonden.

Als een van deze apparaten gebruik maakt van de NAS dan kan de rest het wel vergeten. Ik heb mijn hele netwerk ge-upgrade naar Gbs. Omdat ik dacht dat de prestaties daarmee zouden verbeteren, maar deze NAS is echt de zwakste schakel, met schrijfsnelheden die zelfs een Mbs netwerk makkelijk trekken. En het kijken van een HD film gaat dan ook zelden zonder problemen.

Ook het browsen door muziek of foto's van meerdere apparaten tegelijk is onmogelijk. Regelmatig hangt de MyBook en moet ik een power reset doen.

Waarna het apparaat uren bezig is om zn index weer op te bouwen.

Ook was het apparaat na het uitvoeren van een reset onbruikbaar en moest ik hem helemaal opnieuw formateren. Waarmee alle data dus weer weg was.. (geen betrouwbaar backup medium dus)

De gebruikers interface is niet bepaald intuïtief en vergt de nodige oefening om redelijk simpele dingen te doen..

Gezien het toch forse aankoop bedrag van ~150 Euro, kan ik wel zeggen dat dit mijn miskoop van het jaar was is.

Ik ga een andere aanschaffen en zeker niet van WD.

Anoniem 28-02-2013

Was op zoek naar een goedkope NAS van ongeveer 2TB voor in mijn thuisnetwerk, om deze als back-up te gebruiken en de bestanden te gebruiken voor mijn mediaplayer. Aansluiting gaat erg simpel op mijn netwerk (Network Magic). Bestanden zijn gemakkelijk te benaderen via mijn laptop, tablet, mediaplayer en mijn smartphone. Zelfs de Cloud-functie werkt geweldig. Je kan je bestanden gewoon via een app buiten je eigen netwerk bekijken.

javalite 19-11-2012

Na het stukgaan van mijn Netgear Stora deze server gekocht. Hij kan helaas niet wat ik gewend was. Films afspelen op mijn BD-speler behoort niet meer tot de mogelijkheden. De meeste Divx-bestanden worden niet herkend en ondertitels werken helemaal niet. Voor gegevensopslag, foto en muziek goed (minder dan ik gewend was) Voor films slecht! Geen aanrader voor mensen die dit willen gebruiken om films te bekijken.

Clemens 09-03-2013

Ik gebruik de Mybooklive naast backup van bestand JUIST om films en foto's te streamen. In combinatie met de juiste Videoplayer op je Phone of Tablet stream ik films zelfs buiten de deur. In huis gebruik ik de AC Ryan Playonhd om films te streamen. ISO,mkv, divx kom niet veel tegen wat niet wordt afgespeeld. Het klopt helemaal dat je niet rechtstreeks films kunt streamen van de WD Mybooklive zonder tussenkomst van een videoplayer op een extern apparaat.

javalite 01-04-2013

Inmiddels is er een nieuwe firmware beschikbaar en ook een nieuw serverprogramma WD's DLNA Media Server. http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5735 Hiermee zijn de problemen grotendeels opgelost, alhoewel er nog altijd bepaalde bestandsformaten niet worden ondersteund.

robertallen 25-03-2013

Beste javalite,

Ik heb precies hetzelfde. ik heb dezelfde nas maar geen ondertiteling en kan audio (taal) ook niet wijzigen. Heb je het kunnen oplossen?

zo ja ik verneem graag hoe.

Willem den Horder 03-08-2012

Na een probleemloze installatie leek het apparaat goed te werken, foto's en muziek erop, vanuit elke hoek van de wereld benaderbaar.
Helaas heeft het apparaat zonder enige verandering besloten om zich niet meer te laten zien op het netwerk, dus staan de bestanden hopelijk nog wel op de schijf maar zijn niet meer te benaderen. Gelukkig is een helpdesk die belooft je binnen een werkdag te beantwoorden, dit is inmiddels al een week geleden. Het apparaat blijft hanen in de zoekfase een geel lampje en er is , naast het resetknopje geen enkele mogelijkheid om te herstarten, niet echt een anarader dus.

Clemens 10-08-2012

Ik heb in het begin ook wel eens strubbelingen gehad met WD My Book live. Zo kon ik geen bestanden verwijderen en na een reset ging alles weer gewoon zijn gangetje. Na 2 firmware updates heb ik hier geen last meer van gehad.
Als je de stroom eraf haalt, vindt er ook een reset plaats trouwens.

Heb je al op de site van WD gekeken en daar alle nieuwe software gevonden. Zo kwam ik er achter dat ik de schijf ook niet meer kon benaderen vanuit de IE9. Op de ene computer wel en wonderlijk op de andere computer niet.
Dit gold evenzo voor de benadering van het systeem op mijn werk. Na installatie van de browser Firefox was mijn probleem verholpen. Dat apparaat werkt als een zonnetje en denk er hard over na er nog een aan te schaffen. Dat maak ik voortaan backups van de een na de andere.

Clemens 07-07-2012

De is mijn 2e review van de NAS SChijf Mybook live 2TB.
Ik ben inmiddels 3 firmware updates verder en het werkt fantastisch. Via W2GO voor Android stream ik zelfs muziek vanaf mijn schijf als ik in de trein zit.
Mijn Media player heb ik via Wifi er aan gekoppeld (Netgear Extender) en alles streamt geweldig van dit apparaat. Backups e.d. geen probleem.
Via Wifi kopiëren vanaf laptop naar NAS ging aanvankelijk niet erg vlot, maar met Terracopy haal ik rond de 6mb per seconde en dat is ruim 20GB in een uur. Helemaal niks mis met dit apparaat en een aanrader voor mensen die snel en eenvoudig een bacup medium willen aanschaffen. Ik combinatie met mijn Mediaplayer met 1 TB Harddisk heb ik mijn belangrijkste files dubbel opgeslagen.

Een aanrader.

Jaap397 01-06-2012

Zeer gemakkelijke installatie in het thuisnetwerk. Gewoon plug-and-play en de NAS was direct zichtbaar op mijn Windows 7 laptop en Playon HD. Heb de meegeleverde dvd met software dan ook niet gebruikt.
De schrijfsnelheid naar het apparaat is prima te noemen. De beloofde 100 MB/s wordt niet gehaald, maar dat kan ook aan het netwerk liggen. Streamen naar de Playon gaat ook als vanzelf zonder enige buffering of andere verstoringen.
Vanuit WD worden twee apps geleverd voor zowel Android als Apple producten. Er is een WD2GO en een photo app. De wd2go app werkt zeer goed! Overal via de tablet of smartphone mijn bestanden beschikbaar, ideaal! Over de photo app ben ik minder tevreden, aangezien deze alleen foto's uit de voorgeinstalleerde publieke map kan lezen. Deze gebruik ik dan ook niet meer. Er is via een webinterface trouwens ook extern toegang tot de NAS te verkrijgen. Dit werkt zonder aanpassing van de routerinstellingen.
Vooral het feit dat alles direct out-of-the-box werkt is zeer fijn. Het aanmaken van userprofielen met toegang tot bepaalde (zelfaangemaakte) shares/mappen/partities is heel makkelijk. Alles wijst zichzelf.
Al met al ben ik zeer blij met deze aankoop en hoop er nog lang plezier van te hebben. Ik geef deze NAS een 9, ondanks dat er eigenlijk niks mis mee is. Het is geen 10 geworden, omdat de photo app functionaliteit mist en de publieke share niet te verwijderen is (wat trouwens bij veel NAS-producten zo is).

JM Werkman 02-06-2012

Hallo Jaap397,

Ik twijfel tussen deze NAS en een My Book met USB3, vooral vanwege de snelheid. Heb je enig idee hoe de transfersnelheden zich verhouden? Uiteraard zal dit afhangen van het netwerk en de router, maar wat is een praktisch haalbare snelheid in vergelijking met USB3?

Vera Arkenaar 21-07-2013

Tijdens de verhuizing heeft de verhuizer al mijn adapters door elkaar gegooid. Nu weet ik niet meer welke adapter bij WD My Book Live 2T hoort. Wie kan me vertellen wat de waarden van die adapter moeten zijn: ? V - ? (m)A

Dank je, ik zit met smart op je antwoord te wachten.

Groetjes
Vera

clemens 17-03-2012

Aanvankelijs wilde ik een QNAP server aanschaffen, maar bij nader inzien wilde naast mijn andere NAS Server gewoon een 2e plaatsen.

Installatie:
Ging van een leien dakje, maar na een upgrade van de nieuwste firmware was het niet meer mogelijk om via de IE9 op de server in te loggen. Gek genoeg op een andere laptop in huis wel. Veel mensen lopen hier tegen aan las ik op Internet. De andere Laptop is er een met een AMD processor. Beiden Windows 7 Home Edition en Professional. Uren aan het klooien en gek genoeg als ik ander een andere gebruikersnaam inlog lukt het wel.

Webaccess
Ja daar was het mij in eerste instantie ook om te doen. Gewoon een personal cloud. Met de BOX heb ik toegang tot 50GB online, maar dan je qua grootte van de files die geupload moeten worden toch beperkt. Nu ik dit aan het schrijven ben staat de WD Mybook Live een backup te draaien van 30GB.
Met WD2GO zowel vanaf vaste stations en de Android Phone en Tablet te benaderen. Leuk hoor straks in vakantie om geen beperking van muziekkeuze te hoeven maken. Alles is toegankelijk op afstand.

Streamen.
Muziek lukt me al en van wat ik begrepen heb gaat het met films ook wel lukken. Foto's speelt hij moeiteloos op afstand af. Fijn om op vakantie voor het geval dat je bestanden te kunnen overbrengen naar huis in geval dat...

Snelheden.
Wat ik er over gelezen heb is het zeker geen snelheidsmonster. Ik kan ook niet wachten om strakt te testen met welke snelheid ik bestanden kan overzetten met een kabel verbinding. Via Wifi haal je geen grote snelheden.

Backuppen.
Ik heb gekozen voor de Windows Backup functie. Nu ben ik een Image van alle drives aan het maken. Via Wifi en ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren. Ik schat dat de backup van 30GB in totaal 3 tot 4 uur in beslag gaat nemen. Nu ben ik niet van plan om heel vaak een volledige backup te maken.

Plugins.
Kort gegoogled om Internet en naast een FTP server kun je nog allerlei andere spannende dingen toevoegen. Zo moet het mogelijk zijn om een BT-server, http-server te kunnen draaien. Kortom weer leuke dingen om mee te knoeien.

Tevredenheid.
Ja het is toch fijn om niet met allerlei losse schijven te moeten werken. Die hebben dan wel als voordeel, dat je ze mee kunt nemen en buitenshuis kunt bewaren.

Thuisnetwerk.
In het thuisnetwerk heb je gewwon een extra harddisk van 2TB ter beschikking. Mijn Playonhd mediaplayer herkent de NAS schijf en kan alles streamen.

ro.es 11-01-2012

Makkelijke HD server, met 2 TB opslag en daar kan aardig wat media op gestald worden. Het WD Smart programma indien je daar mee backups maakt, worden niet gewoon uitgelezen. M.a.w. je ziet de bestanden niet terug op de harddisk. Het is een backup en restore programma (encrypted).

Gewoon bestanden van de ene schijf naar de Live book 1 op 1 kopiëren via WLAN. Een goed programma daarvoor is bijv. Simple Copy. Een gemis is een USB aansluiting op de disk.

Via mijn Android telefoon en Tablet (ook voor Ipad/Iphone te downloaden) krijg ik via het programma WD 2Go eenvoudig overal toegang tot de bestanden op de Live book. Via FTP client is dat ook mogelijk.

Zo kun je overal fims en foto´s bekijken zonder interne opslag van je mobile media te belasten. Vooral de WD software oplossingen steken goed in elkaar. Allemaal erg begrijpelijk.

Via een DLink Switch achter de router wordt deze Live book snel herkent op het netwerk. net als mijn WD TV Live hub die ik gekoppeld heb. Werkt allemaal probleemloos.

renjen 13-01-2012

Als je pc uitstaat kun je dan met je WD TV nog steeds films streamen vanaf de WD My Book Live?

erik1973 08-01-2012

Gisteren de Live Book Live aangeschaft.
Met weinig moeite het apparaat aan de praat gekregen en de schijf was dan ook in 5 minuten te benaderen.

Tot nu toe geheel tevreden over dit product.

hilbillys 06-01-2012

Had eerste een lacie had deze als kerst cadeau gekregen.( waardeloos voor mij tenminste ).
Deze geruild voor de mybook live.
Geen spijt van gehad.
Plug en play werkt direct,super apparaat.
Heb hem direct geha.... Werkt perfect,
Films downloaden met de WD live gaat niet snel ,
maar werkt wel super.

TW1978 05-01-2012

Jammer dat jullie je laten leiden door 1 beoordeling.

Ik heb deze nu één maand in mijn bezit en ben er lyrisch over. Het is gewoon plug en play en heb simpelweg altijd verbinding met deze harde schijf. Heb alle PC's, TV's en mediaspelers er op aangesloten en het werkt allemaal.

hoogh 06-01-2012

Ik vind het fijn dat jij dan wel een goede ervaring met dit apparaat hebt. Die van mij was toch echt drama van jewelste en ik heb er (meen ik) toch echt wel veel verstand van als HBO informaticus. Ik heb intusen een Synology DS211+ gekocht, geweldige NAS en apps voor Android en Iphone erbij om gratis te gebruiken!

hoogh 12-12-2011

Wat een drama dit apparaat, ik wist niet hoe snel ik het weer moest retourneren na aankoop! Met de software installatie begon de ellende al, pas na 4 keer herstarten werd de livebook herkend. Daarna steeds traag en dan bleef het groene lampje maar weer knipperen, was de verbinding weg weg en was er opeens opeens een menu in de software verdwenen...nou ja te gek om los te lopen. Zoveel ergernis aan dit apparaat gehad niet te filmen.

aadm 07-01-2012

Probleem met knipperende groene LED en het niet meer kunnen openen van de User Interface wordt veroorzaakt door de laatste November 2011 update van de firmware. Herstel is niet mogelijk als je bij de initiele installatie SSH niet geactiveerd hebt. Als je dat wel hebt gedaan is het voor deskunigen nog een hele klus. Vreemd dat dit apparaat geen herstelmethode heeft om naar de eerder geinstalleerde firmware terug te gaan. Nog vreemder is dat WD deze foute firmwareversie op het Internet laat staan tewijl het WD-forum vol staat over dit probleem.

osito 29-12-2011

Bijna dit ding gekocht, blij Uw review gelezen te hebben. niet voor niets denk ik dat mediamarkt het ding via een 'dagaanbieding' wil dumpen....

Tony Oss 29-12-2011

Als gevolg van de dag aanbieding van Mediamarkt had ik ook interesse in dit apparaat maar bedankt voor de review want ik zie van de aankoop af.