Tefal Heteluchtfriteuse Delight Initial FX1050 - Reviews

2000 watt
Regelbare thermostaat
Kleuren
wit, zwart

Beoordeling op basis van 51 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

Mpieneman 05-12-2017

Mooie airfryer die goed bij de keuken past

Vol verwachting klopte mijn hart. Ik mocht de Tefal Airfryer uittesten. We waren al op zoek naar een airfryer en deze test kwam als geroepen. Zijn met zn 5en in huis en had altijd het idee, wat kan mijn oven niet wat de airfryer wel zou kunnen. als je alleen of met zn 2en bent zou ik de airfryer snappen, maar met zn 5en... is de inhoud dan voldoende? Mooi om dat eens uit te testen.. Geregeld eten we aardappelballetjes uit de oven duurde 20 min. nu in de airfryer 12 min ( inhoud zak 1 kg!) en dan komen ze er prima krokant en goed doorbakken uit. snacks gaat ook geweldig goed. Vlees uit de airfryer gaat ook goed, maar pas op voor het brandalarm! De 1e keer rundervinken gebakken...15 min... na 6 min kwam er een walm uit het apparaat. Hele kamer stond onder de rook! incl het brandalarm dat afging ( hebben we die ook weer eens getest:) Vlees komt er overiges wel lekker uit, maar was hier wel van geschrokken. Tip: als je vlees bakt met 'vette' ingrediënten, bak dit buiten of in de schuur... Tot nu toe bevalt de airfryer wel, vooral deze XL variant... met inhoud van 1200 gram! Op internet zijn genoeg sites te vinden met baktijden en ideeën wat je met de airfryer kan doen. een aanrader!

Pluspunten

• Grote inhoud
  • Lekker knapperig

Minpunten

• Kan bij vette producten flink roken!

supertestster 10-12-2017

Mooie Tefal Fry Delight XL

Een mooi apparaat van Tefal, zwart/wit met de juiste uitstraling. Wel wat groot en log maar als je er plaats voor hebt, is het een heel handig keukenattribuut. Het is verstandig om vòòr aanschaf van het apparaat je keukenkastje even op te meten, of deze daar in past. Of je moet er een ander plekje voor reserveren. Het is prettig dat je bij deze airfryer de temperatuur in kan stellen. Zodat je er veel verschillende dingen in kan bereiden. Broodjes bakken, friet, frikandellen, snacks, banketstaaf opwarmen, het is voor deze airfryer geen probleem. Als ik twijfel over de temperatuur instelling, begin ik met een wat lagere temperatuur en dan merk ik al snel of dat juist is of dat het apparaat wat hoger ingesteld mag worden. De timer is ook erg handig. Zo kun je de tijd niet vergeten. Je kunt de airfryer beschouwen als een compact oventje, die eigenlijk direct op de juiste temperatuur is zodat voorverwarmen tot het verleden behoort. Daardoor verbruik je ook nog eens minder energie. Ook heel positief is dat je veel minder vet verbruikt dan voorheen met de frituurpan. En last but not least is het schoonmaakwerk dat de vaatwasser nu allemaal voor je doet. Geen plakkerige frituurpan meer die je met grote moeite schoon moest maken.

Pluspunten

• mooie uitstraling
  • bakken zonder olie
  • temperatuur instelling mogelijk

Manja N. 05-12-2017

Aangenaam verrast!

De 1ste keer de Air Fryer gebruikt voor kippenpoten. Met 4 stuks in het mandje op 180graden op stand 3, zijn ze perfect gaar na 20 minuten. Knapperig van buiten en zacht en sappig van binnen. Niet vet en nagenoeg geen luchtjes in huis. Dit geldt ook voor friet. Door de grote mand, maak je met gemak voor 5 personen patat (waarvan 3 hongerige pubers). Op de helft van de tijd een keertje schudden en je hebt mooie knapperige bruine frietjes. Ook frikandellen gaan prima. Voor zowel de friet als de frikandellen heb ik de normale variant gekocht en de programma’s van Tefal aangehouden. Voor de kroketten heb ik wel de oven huismerk variant gebruikt. Eerder in reviews gelezen dat dat beter resultaat gaf. Ik kan niet anders zeggen... Voor dit resultaat gaat de frituurpan zeker de deur uit! Qua gebruik is het af en toe even zoeken. De gebruiksaanwijzing is summier, waardoor het even puzzelen is. En het snoer is wel aan de korte kant. Het geluid van het apparaat is aanwezig, maar zeker niet harder dan mijn afzuigkap en de oven. Dit is voor mij dus ook geen probleem of belemmering om het apparaat links te laten liggen. Verder makkelijk schoon te maken, snel met de hand en daardoor ruimte over in de vaatwasser. Kookboek zou een toevoeging zijn, echter zijn er genoeg recepten online te vinden. Eind conclusie: Zeker aan te raden!!

Pluspunten

• Gezond
  • Bijna geen geurtjes
  • Digitale display
  • Super snel op temperatuur

Minpunten

• Kort snoer

Joyce 05-12-2017

zeer snel en functioneel

Deze airfryer XL is een echte aanwinst in mijn keuken! Hij is zeer functioneel en snel in bereiding. Om er het meest gebruik van te maken moet je 'm eigenlijk ergens binnen handbereik kunnen laten staan!
Ik heb de airfryer gebruikt voor het bakken van bijvoorbeeld een hele braadworst (in de gewone pan een ietwat onhandige, spetterklus), het bakken van gemarineerde zalm, bakken van röstirondjes en bakken van voorgekookte gekruide aardappelpartjes. Het was allemaal binnen 10 minuten klaar. knapperig , mooi gebakken van buiten en heet en smeuïg van binnen. overtollig vet druppelt in de bak onder het mandje en is na gebruik met heet water zo weer schoon. Je kan alles ook eventueel in de vaatwasser doen. Ook het opwarmen van afbakbroodjes, saucijzen- en worstenbroodje was binnen 4 minuten gedaan. Lekker bruin van buiten en heet van binnen.
Het enige jammere is dat er geen receptenboekje en uitgebreide beschrijving van de programma's bij zit. Dit kan wel op internet opgezocht worden. Persoonlijk vind ik een boekje dan net wat handiger.
Je kunt ook airfryer kookboeken kopen maar op internet zijn veel sites te vinden waar ook genoeg recepten en algemene baktijden vermeld staan.

Als je twijfelt over de aanschaf kan ik deze airfryer zeker aanraden!

Pluspunten

• snel en makkelijk in gebruik
  • er kunnen zeer veel producten mee bereid worden
  • makkelijk in schoonmaak

Minpunten

• geen uitgebreide beschrijving van de programma's
  • kort verlengsnoer

SonjaG 02-10-2017

groot en goede kwaliteit eindproduct

Nu een paar weken in gebruik. Wij vonden het resultaat met gewone kroketten, patat en frikadellen minder maar met ovenproducten gat deze hetelucht friteuse wel een goed eindresultaat, je bent dan wel iets duurder uit maar geen vet meer. Hij is makkelijk in te stellen. wij zijn erg tevreden. Uiteraard kunnen wij niets zeggen over de degelijkheid op termijn maar het is op het eerste gezicht een degelijk apparaat.

Pluspunten

• groot genoeg voor 4 personen
  • goed eindresultaat
  • mooi apparaat om te zien

Minpunten

• beetje groot om op te bergen
  • alleen ovenproducten geven goed resultaat

Haribari 17-12-2017

Ziet er mooi uit

Het apparaat ziet er mooi gestroomlijnd uit. Het snoer is iets te kort. Je kunt er snel iets lekkers mee klaarmaken zoals: afbakbroodjes, appeltaartjes, snacks, patat, aardappels in de schil en gehaktballen. De manier waarop de binnenmand aan de buitenmand zit kan degelijker. Het schoonmaken gaat ook snel, beide mandjes kunnen in de afwasmachine. Je hoeft niet beslist producten voor de airfryer te kopen, andere producten lukken vaak ook prima en smaken wel zo lekker.

Pluspunten

• Producten zijn snel klaar
  • Geen frituurvet nodig

Minpunten

• Degelijkheid mandjes

Anoniem 17-12-2017

mijn review

Ik heb deze Tefal nu 3 weken in mijn bezit. Ik bereik er niet echt andere resultaten mee dan mijn heteluchtoven. Desondanks komen producten als vers vlees en groenten er heerlijk uit. Het apparaat is niet geheel geurloos. Het apparaat is zeer eenvoudig in bediening. Onder bereiding van producten -langer dan 10 minuten- beslaan mijn keukenramen. Het apparaat geeft enorm veel warmte af.

Pluspunten

• volume
  • bediening
  • uiterlijk
  • schoonmaken

Minpunten

• geur
  • hitte afstraling

Lodiwen 16-12-2017

We zijn er nog niet uit..

23 november 2017. Vandaag hebben we de airfryer binnen gekregen. In de doos het apparaat en een quickstart menu naast garantiebepalingen. Geen handleiding of receptenboekje. Nieuwsgierig duiken we de vriezer in waar nog wat patat ligt. Voorverwarmen gaat snel. Het bakken duurt ongeveer 25 minuten. De frietjes zijn iets te lang gebakken maar hebben we een mooi kleurtje gekregen. Aansluitend een stukje gemarineerd varkensvlees op 180 graden. Dat komt er goed gebakken en smakelijk uit. Het scherm laat of de geprogrammeerde tijd zien of de temperatuur. Als je de la opendoet om te kijken hoe het met de inhoud staat stopt de fryer. Die moet je handmatig weer starten als je de la dicht doet. Het schoonmaken van de opvangbak gaat gemakkelijk. Deze is immers voorzien van een antiaanbaklaag. Het mandje heeft wat meer bewerking nodig. Even weken in warm water voordat de aanbaksels loslaten. We ontdekken wel dat het bakken onder de afzuigkap moet gebeuren. Vanochtend was de patat nog goed te ruiken in de kamer. De eerste indruk valt niet tegen, al is het jammer dat je internet op moet om recepten en een bediening te vinden. 4-12 Inmiddels meerdere zaken klaar gemaakt. Verse friet van aardappelen. Daarbij valt op dat ze niet gelijkmatig bruinen. Bitterballen die geschikt zijn voor de fryer gaat redelijk goed, hoewel er één bij zat die nog een koude plek had aan de binnenkant terwijl de rest bloedheet was. Wij vinden het jammer dat het proces niet door gaat als je de la weer dicht doet. De buurvrouw heeft een fryer van een andere fabrikant uit Eindhoven die we ook geprobeerd hebben. Doet het beter met de versie friet... We proberen nog even verder. Aanbevelen is dus nog niet van harte.
Laatste ervaringen: gemarineerd vlees wordt goed en makkelijk gebakken. Verse Friet in kleine porties regelmatig van kleur, in grotere porties is het midden wit. De voorgeprogrammeerde keuzes hebben niet de mogelijkheid om de hoeveelheid in te stellen. Daardoor is het een gok of het product klaar is volgens de tijd van het programma.

Pluspunten

• prijs/kwaliteit
  • goed schoon te maken
  • eenvoudige bediening

Minpunten

• patat en aardappelen niet egaal gelijk gebakken
  • programma's houden geen rekening met gewicht

kaj1234 16-12-2017

eenvoudig snel lekker

Deze heteluchtfriteuse is wat ons betreft zeker een aanrader! De frietjes waren heerlijk knapperig en gaar van binnen. Snacks zoals frikandel,kaassoufle en kipnuggets zijn net zo lekker als uit de frituur,ze ogen alleen minder lekker door de kleur. Bamischijf,nasihap,kroket en bitterballen zijn wat ons betreft geen aanrader. Die smaken uit de frituur echt veel lekkerder! Overige gerechten zoals kippenpoten,vissticks en een zalmmoot komen er heerlijk uit. Echt een aanrader De airfryer is zeer snel op temperatuur,geen last van vet en het schoonmaken stelt werkelijk niets voor. Qua luchtjes een stuk minder dan de friteuse maar je ruikt hem wel.

Pluspunten:

- Grote capaciteit 1,2 liter is voor ons gezin van 5 prima.
- Veel optie: frituren, grillen, bakken en braden.
- Zeer eenvoudig in gebruik
- Zeer snel op temperatuur.
- Zeer makkelijk schoon te maken: -

Minpunten:
- Zeer kort snoer.
- Het mandje eruit halen moet je voorzichtig doen anders raak je de plastic randen.
- Ontbreken van een uitgebreide handleiding
- Het ontbreken van een receptenboekje.

Het apparaat heeft overwegend voordelen. Ik raad het apparaat zeker aan.

Pluspunten

• eenvoudig in gebruik
  • snel op temperatuur
  • eenvoudig schoon te maken
  • minimale frituurlucht
  • veel mogelijkheden

Minpunten

• zeer kort snoer
  • sumiere handleiding
  • geen recpetenboekje

Wendy Roggeveen 15-12-2017

Super snel en makkelijk

Ik mocht dit apparaat testen. Zelf wilde ik al een air fryer dus deze test kwam als geroepen. Na een aantal negatieve verhalen uit mijn omgeving was ik toch wel erg benieuwd. Dus na uitpakken meteen aan de slag gegaan. We zijn makkelijk begonnen met patat en snacks. Ik had oma's friet van aviko. Het viel me op dat deze zeer snel klaar waren. Binnen 10 minuten met 1 x schudden op de helft van de tijd. De frieten waren heerlijk bruin en knapperig. Daarna de snacks gebakken. Dit waren wel de oven varianten en dan de frikandellen en kaassoufles. Deze waren met ongeveer 6 minuten klaar. En ook deze waren zeer lekker. Ook ideaal is dat er best veel in kan. Ongeveer 1 kilo friet per keer. Het apparaat is ook zeer snel op temperatuur. Ik heb nog niet verder geëxperimenteerd met bijvoorbeeld gebak of vlees. Dat gaan we zeker nog doen. Er zit een zeer summiere omschrijving bij maar op internet zijn genoeg recepten te vinden

Pluspunten

• Zeer snel warm
  • Grote draadmand
  • Digitale display
  • Makkelijk in gebruik

Minpunten

• Kort snoer
  • Geen receptenboekje bijgevoegd

BGS1967 15-12-2017

Snel en makkelijk bakken (en braden)

Ik heb nu twee weken de Tefal Fry Delight XL in huis en deze meermalen getest. Om te beginnen de positieve punten: - de AirFryer is snel op temperatuur; - de producten die ik getest heb (snacks - aardappeltjes - gehaktballen - groente) zijn snel en goed warm. - de producten worden echt met veel minder vet warm en zijn ook minder vet als ze klaar zijn - het mandje en de binnenpan zijn redelijk makkelijk schoon te maken. De negatieve punten: - ik had niet verwacht dat de airfryer zoveel 'luchtjes' ` zou produceren. Je moet hem echt onder de afzuigkap zetten en dat gaat vaak niet samen als je ook nog op gas andere producten warm maakt / kookt; - de binnenbak is ruim (ook een voordeel) maar past daardoor amper in de vaatwasser; - ondanks diverse malen bij Tefal vragen om het toegezegde kookboekje heb ik die (ook digitaal) nog steeds niet ontvangen. Al met al ben ik tevreden over de Airfryer en zal hem de komende week verder gaan testen

Pluspunten

• Snel op temperatuur
  • Makkelijk schoon te maken
  • Grote bak / braadruimte (mandje)

Minpunten

• kort aansluitsnoer
  • ruime bak is erg groot voor de vaatwasser

Jantje21 15-12-2017

Goede kwaliteit, veelzijdig, handig in gebruik!

Als je op een verantwoorde manier wilt genieten van een groot aantal gerechten/snacks, dan is deze heteluchtfriteuse zeker een aanrader! Wij (gezin van 5) zijn er erg tevreden over. We zijn op onze wekelijkse frietdag begonnen met testen. De frietjes waren heerlijk knapperig en zacht/gaar van binnen. Het smaakt wel wat anders dan wat we gewend zijn, maar zeker niet minder. De snacks vond ik toch minder geslaagd, daar wint de klassieke frituurpan het. De overige gerechten die we klaargemaakt hebben waren allemaal geslaagd: gehaktballen, kippenpoten, zalm, quiche, pasteitjes, vissticks, poffertjes, broodjes (afbakken en roosteren), aardappelschijfjes, cake, taartjes en cupcakes. Echt top! De mogelijkheden zijn dus talrijk, het is eigenlijk een compacte heteluchtoven en verantwoorde frituurpan inéén. Deze airfryer is echter binnen enkele minuten voorverwarmd en de problemen met vet zijn verleden tijd. Geen vieze lucht, spetters of gedoe met schoonmaken.

Pluspunten:
- Mooi, modern design. Staat prima op het aanrecht.
- Grote capaciteit, ons gezin van 5 heeft hier voldoende aan.
- Veelzijdig: maar liefst 7 standen (frituren, grillen, braden en bakken mogelijk).
- Handig in gebruik, het apparaat wijst zich vanzelf.
- Hij is snel op temperatuur.
- Gemakkelijk schoon te maken: geen vette pan, losse onderdelen zijn vaatwasser bestendig. - Goede kwaliteit: eten is lekker knapperig van buiten, maar zacht en gaar van binnen.
- Minder last van vieze luchtjes, vetspetters, maag/darmproblemen.

Minpunten:
- Hij is vrij lawaaiig, maar ik stoor me hier niet aan.
- Je moet oppassen met het mandje eruit halen, de plastic randen zijn smeltgevoelig.
- Instellen van de tijdsduur is even oefenen. De standen zijn niet helemaal kloppend, ik stel hem vaak manueel in.
- Ontbreken duidelijke/toereikende handleiding en receptenboekje. Als je meer wilt dan friet en snacks, dan moet je zelf op zoek gaan naar recepten met standen en tijden.
- Snoer is vrij kort.

De voordelen wegen wat mij betreft veel zwaarder dan de minpunten. Als je gezonder wilt eten en/of een hekel hebt aan een vetlucht en spetters, dan kan ik dit apparaat zeker aanraden. Veel mogelijkheden, goede kwaliteit, handig in gebruik en eenvoudig schoon te maken. Ik ben tevreden!

Pluspunten

• Goede kwaliteit
  • Handig in gebruik
  • Veelzijdig (bakken, grillen, frituren etc.)
  • Eenvoudig schoon te maken
  • Geen vieze luchtjes

Minpunten

• Het is even oefenen en spelen met de instellingen
  • Snoer is vrij kort
  • Klein beetje lawaaiig

Antine v. 14-12-2017

Top apparaat!

Daar was hij dan eindelijk, we konden maar amper wachten! Die avond meteen (oven)bitterballen en kipnuggets bereid voor bij de tv. Heerlijk knapperig!
De eerste keer wel even de afzuigkap goed aan, want er komt dan nog zo'n lekkere fabriekswalm af.

De dag erna maar meteen de 'frituurproef' gedaan. Wat zitten klooien met de tijd, want de frieten zagen nog wel erg bleek na programma 1. Dus wat langer gebakken en toen waren ze heerlijk.
Ook de kipcorns waren superknapperig, jammie!

Inmiddels al de nodige dingen erin gestopt; afbakbroodjes, wafels van de Ikea, boterhammen om te roosteren, etc.
Alles komt er even knapperig uit en ook nog eens supersnel!
Ik word er helemaal happy van.

Van de week ga ik telefonisch het bakblik bestellen, zodat we dat in plaats van het mandje kunnen gebruiken. Dan wil ik er lasagne in gaan bereiden, ik ben benieuwd!

De gebruiksaanwijzing van het apparaat vind ik overigens erg minimaal, er staan wat tekeningetjes en je moet zelf verder maar uitzoeken wat elk (koksmuts)programma inhoudt. Jammer, daar hadden ze best wat meer woorden voor mogen gebruiken.
Ook is het lastig om accessoires ervoor te vinden, ik ben er uiteindelijk via de facebookpagina van Tefal achter gekomen waar ik het bakblik kan bestellen. En dat dat dan telefonisch moet vind ik behoorlijk ouderwets.

Pluspunten

• Gemakkelijk in gebruik
  • Gezondere maaltijd

Minpunten

• Kort snoer

Mirjam 14-12-2017

Mooi apparaat

Op zich een fijn apparaat. Frietjes komen er knapperig uit. Kroketten bleven bleek. Ik mis een receptenboekje. Snoer is erg kort. Wordt erg warm aan de buitenkant

Pluspunten

• Bakken zonder vet

Minpunten

• Wordt aan de buitenkant erg warm
  • Kort snoertje

LBH 14-12-2017

Fijne, grote Airfryer

Al heel lang twijfel of wij een Airfryer aan wilde schaffen. Ooit frietjes geproefd op een demo, maar die waren beslist niet wat het moest zijn. Ook een groot nadeel vond ik, weer een apparaat erbij in huis, waar laat ik het... De Tefal Fry Delight XL is een geweldig apparaat, wij hebben er al een aantal maaltijden plezier van. Inmiddels snacks en frietjes gemaakt, top! Ook een kip cordunbleu en een cake waren een regelrechte hit. De Tefal Fry Delight XL is in no time warm, in verhouding met mijn hetelucht oven. Nadelen zijn er ook; opwarmen zonder mandje gaat niet, omdat de lade dan niet makkelijk te openen is. Het mandje verwijderen gaat ook niet echt ideaal omdat je moet uitkijken voor het plastic van de lade. Ook het snoer van het apparaat vind ik erg kort. Ik wilde Tefal Fry Delight graag onder mijn afzuigkap zetten om zo geen nare luchtjes in huis te hebben (ook getest zonder afzuigkap maar dat ruik je), en het snoer haalt het stopcontact niet, terwijl dat niet ver van de kookplaat zit. Ook vind ik de kruimels (van bijvoorbeeld bitterballen) hinderlijk die uit het apparaat waaien. Kortom; Ideaal, makkelijk en groot maar ook wel een paar kleine minpuntjes. Wij testen deze week nog even door.

Angelique v. 13-12-2017

gezonder eten met de airfryer

Ik heb de airfryer nu een paar weken en voor verschillende dingen gebruikt. Friet en snacks zijn gemakkelijk te bereiden en komen er goed knapperig uit, maar mij ging het meer om mijn eten op een gezondere manier te bereiden en omdat er geen uitgebreide gebruiksaanwijzing voor deze airfryer bij zit, is het vooral veel zelf uit proberen tot je de juiste temperaturen en baktijden ervaart. Het snoer is veel te kort en omdat hij nogal groot is kon ik hem niet overal neerzetten waar ik wel een stopcontact heb. De grootte heb je natuurlijk wel nodig als je een kilo patat wil bakken, of kippendrumsticks er in wil bereiden, maar hij neemt natuurlijk nogal wat ruimte in beslag, ook in je (keuken)kastje. Ik heb er heerlijke tosti's in gemaakt, cupcakes, ragoutbakjes, afbakbroodjes gevuld met ragout, kip, aardappels (erg droog), oliebollen (lekker) en ben positief over de smaak en knapperigheid. Hij is snel op temperatuur t.o.v. de oven, maar in een oven kan je natuurlijk veel meer tegelijkertijd klaar maken. Hij heeft zeker pluspunten, maar ik weet niet of het de oven kan vervangen. Het is natuurlijk een behoorlijke prijs, en dan heb je er niet eens een bakblik of een rekje bij, die moeten apart aangeschaft worden. Ik test nog even vrolijk verder en moet nog eens goed de plus - en minpunten tegen elkaar afwegen.

Pluspunten

• snel op temperatuur
  • gemakkelijk in gebruik
  • gezonder eten

Minpunten

• geen kijkvenster
  • te kort snoer
  • minime gebruiksaanwijzing

muay 12-12-2017

redelijk goed product

Ik ben redelijk tevreden over het product. Er kan een goede hoeveelheid in. Broodjes en bitterballen werkt prima in de airfryer, Voor de friet is het even uittesten hoelang ze erin moeten omdat dit nogal afhankelijk is van de hoeveelheid die je erin doet. Nog een nadeel is dat er knop is voor aan en uit. Je moet goed opletten dat je aan de goede kant drukt

Pluspunten

• snel klaar
  • geen vieze luchtjes in huis

Minpunten

• de vooraf aangegeven tijd klopt niet altijd
  • 1 knop voor aan/uit is niet zo handig

Angela 12-12-2017

Werkt perfekt

Ik mag deze heteluchtfriteuse testen .Heb zelf de Philips airfryer xl.Ik ben over de tefal zeer tevreden.Makkelijk in gebruik .Het enigste nadeel wat ik tot nu toe heb ondervonden is dat de plastic voorkant vast zit aan de binnenpan en dit vind ik persoonlijk lastig met afwassen ,maar verder een super apparaat.

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik
  • Geen geknoei met frituurvet

lislot 12-12-2017

Mijn eerste ervaring met heteluchtfriteuse

Mijn allereerste ervaring met een airfryer, al vaak wat over gehoord, nu tijd om het zelf te gaan testen. Bij het openmaken van de doos blijkt het nog best een flink apparaat te zijn. Maar omdat het redelijk vierkant is, toch nog redelijk makkelijk op te bergen, hij past precies in m'n keukenlade. Design is strak, duidelijke knoppen en display. De buitenkant is van plastic, dus makkelijke te reinigen indien nodig. Behalve klein blaadje met tekeningen zit er geen echte handleiding bij, dat is echt een minpuntje. Gelukkig kon ik deze wel vinden via de Tefal site. Bediening blijkt eenvoudig te zijn, je kan een voorgeprogrammeerd programma te kiezen, of gewoon zelf temperatuur kiezen. Het opwarmen gaat bijzonder snel, met de stopwatch erbij getimed, in precies 3 minuten 200 graden! Dat is bijzonder handig, en een stuk sneller dan mijn reguliere heteluchtoven. Mijn eerste maaltijd die ik getest heb waren kipdrumsticks, vooraf even lekker gemarineerd uiteraard. Begonnen om 200 graden maar na 5 minuten begon dat wat verbrand te ruiken. Handig dat je gewoon even tussendoor het mandje kan bekijken en zonodig de temperatuur kan aanpassen. Temperatuur iets lager gezet en nog zo'n 15 min later waren ze klaar. Mooi bruin gegaard, en super heet ook van binnen. Ideaal dat de "vieze onderdelen" gewoon in de vaatwasser mogen. Oké je vaatwasser is dan wel snel vol, maar alles beter dan zelf schrobben! We gaan hier gauw meer lekkere recepten mee uit proberen, deze eerste is zeer goed bevallen in elk geval!

Pluspunten

• makkelijk in gebruik
  • makkelijk schoon te maken

Minpunten

• vrij lawaaierig
  • groot apparaat erbij in de keuken

Rens78 11-12-2017

Wat een super fijn product, de Tefal Fry Delight!

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van de Fry Delight XL van Tefal. Wat een super fijn product zeg. De machine kwam binnen in het weekend dat mijn dochter 12 werd. Groot feest dus en direct een mooie aanleiding om de Airfryer met meerdere mensen te testen. We bakten vooral snacks: bitterballen, frikandellen, enzo. Allemaal even lekker en krokant. Ook heb ik (op een stukje bakpapier) voor-gegaarde kip kluifjes erin gedaan. Heerlijk.

We bakten er al twee keer frietjes in die er echt heel knapperig uitkomen. Ook heb ik broodjes opgewarmd in de FryDelight. Met een mooie bruin en vers resultaat.

Ik was benieuwd of de machine mijn (wat oudere) oven kan vervangen. Voor een groot deel zeker wel! De mand is groot genoeg en het gaat echt veeeeel sneller allemaal dan via de normale oven.

Inmiddels heb ik ook wat onderdelen van een normale maaltijd bereid in de Fry Delight. Bijvoorbeeld gebakken aardappeltjes en gehaktballen. En wederom een super resultaat en heel easy om te doen!

Oja, wat ook handig is..... De machine past prima in een keukenkastje! Dus ik heb hem echt bij de hand, waardoor je hem ook makkelijk pakt. En de mand en lekbak kunnen zo de vaatwasser in, dus het apparaat blijft mooi schoon (overigens is met de hand afwassen ook zo gepiept, want het is wel een groot onderdeel voor in de vaatwasser).

Klein puntje van aandacht: ik vind de gebruikershandleiding wel erg minimalistisch.... Vooral het gebruik van het koksmutsje was mij niet direct helder. Maar na een paar keer gebruiken is dat helemaal goed gekomen. Iets meer tekst had mij geholpen.

Maar al met al: ik ben enthousiast en beveel het apparaat absoluut aan!

Pluspunten

• Past in keukenkastje
  • Weinig geur
  • Makkelijke bediening
  • Mutifunctioneel

Minpunten

• Minimale gebruikershandleiding