XLC Azura Easy Xtra

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de XLC Azura Easy Xtra op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

t*************@h********** 09-09-2021
Geschreven voor: XLC Azura Easy Xtra

Op zich een fijne drager. Helaas hangt mijn drager achterover en dit blijkt niet te stellen aldus mijn garage.
Hij laat een aanpassing doen aan de drager door een metaalbedrijf.
Als ik de filmpjes bekijk op youtube zou er een stel mogelijkheid moeten zijn maar helaas.

John 11-09-2020

Prima superhandige drager

Geschreven voor: XLC Azura Easy Xtra

Zeer handig product, heel makkelijk te bedienen en vergrendelbaar. Is niet zwaar, handig te tillen om te verplaatsen.

James 24-07-2017

Idee is goed, uitwerking valt tegen

Geschreven voor: XLC Azura Easy Xtra

Deze fietsendrager heeft een goed ontwerp. De belangrijkste voordelen:
- Het is erg makkelijk dat je hem kunt opklappen, dat maakt hem een stuk handzamer.
- Doordat je de goten kunt opklappen, is het ook veel makkelijker om de stekker te bevestigen (of weer los te trekken).
- Het nummerbord zit altijd vanzelf goed.
- Hij zit stevig op de trekhaak.
- Alles is te vergrendelen.
- Er zit een stekker op die zowel op 7-polige als 13-polige stekkerdozen past.
- De goot is vrij diep waardoor de wielen er vrij stevig instaan (wel afhankelijk van de breedte van de banden).
- De wielen worden nog extra vergrendeld door de verschuifbare wielsteunen.
- De wielen kunnen met een gebruiksvriendelijke vergrendeling (riempje met kliksysteem) in een handomdraai worden vastgezet of losgemaakt.
- Je kunt de drager heel eenvoudig kantelen en weer terugzetten als je de kofferbak wilt openen.

Toch zijn er (te) veel dingen die tegenvallen, zeker gezien de prijs.
- De beugel met klemmen voor de framebevestiging nogal smal, waardoor sommige frames niet zo makkelijk vastgemaakt kunnen worden.
- Het plastic van de klemmen voelt een beetje goedkoop aan en de klemmen hebben weerstand op de schroefdraad zodat je ze niet heel makkelijk losser of vaster draait.
- Sommige (elektrische) fietsen hebben grote/dikke framebuizen die niet in de klemmen passen.
- Het riempje van de wielsteunen kan opzij geklapt worden (op zich een goed idee), maar het gaat net niet ver genoeg naar beneden om naast de wielgoot te blijven zitten (dus als je de fiets erop rijdt, rij je toch vaak weer over die riempjes heen).
- De wielgoot loopt niet door over de lengte, maar wordt in het midden onderbroken.
- Als je de oprijgoot van XLC gebruikt, moet je aan het begin van de wielgoot bevestigingsklemmen monteren die de goot veel ondieper maken, zodat de wielen van veel fietsen bovenop deze klemmen komen te staan en daardoor niet meer stevig in de goot zitten.
- Het is bijna niet mogelijk om de fietsendrager recht op de trekhaak te krijgen. Door de vormgeving van het klemmechanisme op de trekhaak, trek je hem scheef als je de hendel naar beneden duwt. (Tip: klap in elk geval eerst de goten uit zodat je beter kunt zien hoe recht of scheef hij gaat staan als je de hendel naar beneden duwt.)

Ik heb een paar jaar een fietsendrager van Hapro gehad, die minder dan de helft kostte, maar die toch een prima trekhaakvergrendeling had en veel betere frameklemmen. Dat moet XLC toch ook kunnen maken?

Conclusie: ik heb nog net geen spijt van de aankoop, maar ik vind het wel erg jammer dat de fabrikant een goed ontwerp op zoveel punten tekort laat schieten.

Het zou mooi zijn als XLC met een verbeterde versie kwam waarin deze punten opgelost waren. Hopelijk worden er dan ook vier (gelagerde) wieltjes onder gezet, zodat je de drager makkelijker kunt verplaatsen.

Pluspunten

• Zie review; op deze plek passen slechts 50 tekens.

Minpunten

• Zie review; op deze plek passen slechts 50 tekens.

M. 01-06-2017

Prima drager voor een prima prijs

Geschreven voor: XLC Azura Easy Xtra

Prima fietsdrager. Fietsen staan stevig op de drager en de drager is super eenvoudig te plaatsen aan de auto. Makkelijk bediening en volledig te vergrendelen op de auto.

Pluspunten

• degelijkheid
  • praktische bruikbaarheid
  • toelaatbaar gewicht voor ebikes
  • opvouwbaar