Solis Barista Pro zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Solis Barista Pro zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

E Luyten 03-02-2018

Goede espresso, helaas korte levensduur

Geschreven voor: Solis Barista Pro zilver

Mooie espressomachine, 4 jaar plezier van gehad.
Leuk om koffie te maken, met feestjes ben je wel even bezig, maar is ook gezellige bezigheid.
Na 3 jaar lekkage, naar tevredenheid gerepareerd.
Vereist wel dagelijks schoonmaken en regelmatig ontkalken met tabletten en vloeistof.
Na 4 jaar printplaat stuk, helaas niet meer te herstellen

Pluspunten

• Prima espresso
  • Leuk om koffie te maken

Minpunten

• Duurzaamheid
  • Rubbertje melkpijpje snel stuk
  • Dagelijks onderhoud

vuurenwe 26-02-2016
Geschreven voor: Solis Barista Pro zilver

Ik heb de machine nu bijna een jaar, en ben er (uiteindelijk) dik tevreden mee. Er is maar één minpunt, en dat is dat warmhoudplaatje. Dat doet het dus van geen kant. Er zit een ontwerpfout in het apparaat wat ervoor zorgt dat er ergens in het pompgedeelte een overdrukventieltje zit waar, als het apparaat al te lang aanstaat, zo veel water uitdruppelt dat a) het waterreservoir binnen de kortste keren leeg is, en b) de opvangbak navenant overloopt. Dit mede als reactie op een reactie van ene Kaatje van 24/2 daaromtrent.
Ontwerpfout dus, en het verbaasde me ook niet dat de fabrikant in een latere wijziging op de gebruiksaanwijzing aangaf dat het apparaat zichzelf sneller uitschakelt dan in de oorspronkelijke gebruiksaanwihjing was aangegeven.
Die warmhoudplaat slaat dus nergens op, en vergeet die ook maar. Die hadden ze een aparte stroomvoorziening moeten geven.
Vergeet echter niet dat het als het om de koffie gaat, het wel een gouden machine is, ik heb nog nooit zulke lekkere espresso'tjes gehad. Ik heb er vorig jaar nog ruim 700 euro voor betaald, en als hij nu voor 575 euro te koop is: gewoon kopen, en vergeet dat warmhoudplaatje. Je zet je kopjes gewoon even in een griloventje, dat is net zo makkelijk.
En voor degene (zie alle reviews) die telkens z'n machines moet laten repareren: ontkalk ze nu eens echt, ze gaan dáár dus gewoon door stuk!

Ida 07-02-2016
Geschreven voor: Solis Barista Pro zilver

Ik word er helemaal blij van als ik ga koffie zetten. We hebben intussen verschillende smaakjes en drankjes gekocht om verschillende recepten te kunnen maken. smaak is beter als in de horeca. Ik heb ook een heerlijk recept voor ijskoffie

Recept:
1 bol slagroomijs
1 eetlepel caramel siroop voor de koffie
1kopje expresso
Slagroom
En een verkruimeld koffie leutje
Gewoon heerlijk!

maria456 07-03-2015
Geschreven voor: Solis Barista Pro zilver

Fantastisch apparaat! Je krijgt er heelijke espresso uit waar de horeca niet altijd aan kan tippen. Het opschuimen van melk is een fluitje van een cent. Het schuim is ook echt dik en stevig. Het apparaat ontwikkelt flinke stoom voor de opschuiming. Hierdoor heb je wel meer kans op kalkaanslag zodat je wel elke maand moet ontkalen. Dat hadden wij in het begin niet door, er bleef een klep hangen door de kalkaanslag. Het apparaat is bij de reparateur geweest en doet het nu weer uitstekend. Goede service van Solis. Als je dit espressoapparaat hebt moet je het wel leuk vinden een beetje te experimenteren met het bereiden van de espresso, je hebt niet automatisch een goede espresse.

vuurenwe 22-05-2015

Ja, dat ontkalken is echt essentieel. Ik heb in twintig jaar al zeker vijf espressomachines verspeeld door er niet goed op te letten. In NL is de hardheid (=kalkgehalte) van het kraanwater bijna overal zo hoog dat het daardoor nodig is. In streken (bv de Veluwe)waar de hardheid van het grondwater van nature laag is, wordt kalk toegevoegd om corrosie door het aanwezige zuur te compenseren, dus.... Wel altijd een ontkalker op basis van citroen- en/of melkzuur gebruiken, nooit azijn e.d. Flaconnetjes voor één ontkalkingsbeurt zijn op internet voor ca 2.50 euro per stuk te bestellen. Dat kost niet meer dan ca 30 euro per jaar.
En de Solis Barista Pro? Heb hem net, en stond stomverbaasd dat er gelijk al een heerlijke espresso uit kwam, zonder ook maar iets ingesteld te hebben. Fantastische machine, alleen al de vormgeving is ongeëvenaard voor deze prijs.

Har 19-12-2015

Kan je hier ook een normaal kop koffie mee maken
Ipv. Espresso
Heb interesse in deze mooie machine .

Alvast bedankt Har

remhei 19-10-2014
Geschreven voor: Solis Barista Pro zilver

Na het volgen van een Barista workshop 2 jaar terug nu eindelijk mijn Nespresso de deur uit. Handig al die smaakjes maar ik kreeg mijn heerlijke "horeca" kop koffie er niet uit.

Als je een goeie half-automaat wil kopen dan kan je aardig in de buidel tasten. diverse Italiaanse merken die je om de oren vliegen maar vaak ook met een prijs die toch buiten mijn budget lag. Toen zag ik deze half-automaat voor een E 550,-. Kijk dat is leuk om mee te beginnen en experimenteren met bonen,maalstand en hoeveelheid.

De Solis BArista Pro is een fantastisch mooi apparaat die de lekkerste koffie laat maken voor jou. Bonnen maler bovenin met een fijngraad die je even moet afstellen ieder ander merk wat je gebruikt. Het pistool werkt super en voelt degelijk aan. niet te licht!
Dan komt het aan op jou, alles goed opwarmen met heetwater/ even door laten lopen dan de juiste lekkere espresso bonen met juiste maalgraad en dan goed tampen.

Zo nu en dan gooit ie wat kokend water over de gemalen bonen.. mmm heerlijk die lucht.

Er zit geen keramische schijf in en men zegt dat je het staal gaat proeven maar voorlopig zet ik nog heerlijke espresso.

Hugo bo 31-01-2015

Mag ik vragen waar je hem voor deze prijs hebt gekocht? ik zie hem namelijk op internet voor 675 EUR.

M Maas 15-03-2014
Geschreven voor: Solis Barista Pro zilver

Nu een aantal maanden in bezit. Apparaat is echt een pareltje op het aanrecht; mooie materialen en fraaie uitstraling. Met wat oefening kun je echt heerlijke espresso zetten (en daar gaat het natuurlijk om).

Nadeel is dat de 'heet water' functie ontbreekt, ondanks dat dit wel bij de specificaties staat (inmiddels aangegeven bij Kieskeurig); je kan je er dus GEEN thee mee zetten.

Voor espresso op de juiste temperatuur is het verder raadzaam om je kopje even voor te verwarmen (eerst volgieten met heet water erin); het warmhoudplaatje is leuk, maar warmt je kopje niet goed genoeg op.

De bonenmaler bedien je het best door de piston handmatig tegen de achterkant gedrukt te houden tot de gewenste hoeveelheid bonen gemaald is; bij gebruik van de de automatische-1-druk-maal functie morst er namelijk nogal wat koffie aan de achterkant van de piston.

Maar verder super tevreden en erg blij met dit mooie apparaat!

upatamby 17-03-2014

Die heetwaterfunctie mis ik ook, maar alleen voor het opwarmen van kopjes en voor het maken van een americano (espresso met toegevoegd heet water). Voor thee is zo'n heetwaterfunctie sowieso niet geschikt omdat het water niet echt gekookt heeft. Dat is althans mijn ervaring met een peperdure espressomachine op ons werk, die wel zo'n heetwaterpijpje heeft.
Om theewater te verkrijgen kun je beter het stoompijpje gebruiken. Daarmee kun je koud water in een mum van tijd aan de kook brengen en daarmee zet je vervolgens perfecte thee.

Het voorverwarmen van de kopjes is volgens mij niet echt nodig. Wel is het zo dat direct na het inschakelen van het apparaat de filterhouder niet goed op temperatuur is. Als je dan direct een espresso maakt zal deze niet alleen te koud zijn, maar ook te slap, te licht van kleur en soms wat zurig, allemaal door de te lage watertemperatuur. Je kunt dit voorkomen door eerst even wat water (dubbele espresso) door te laten lopen zonder koffie in de filterhouder. Als de filterhouder eenmaal op temperatuur is en je laat het apparaat aan staan dan is voorverwarmen verder niet meer nodig.

vigevano1963 05-11-2013

een super espressomachine!
vergt even wat oefenen, maar dan krijg je wel de lekkerste espresso en cappuccino geserveerd
je moet natuurlijk wel de goede koffiebonen gebruiken......
melk opschuimen is fluitje van een cent, je moet ook hier wel ff oefenen om de perfecte melkschuim te krijgen
boekje wat erbij zit legt alles goed en overzichtelijk uit
verbruik van stroom is gering, max. 110 watt en bij standby minder dan 1 watt (vlgs opgave Solis)
onderhoud is makkelijk, vind alleen dat de "clean-indicatie" snel aan gaat en die reinigingstabletten kosten ca. €9 per 10 stuks
grote lekbak en die heb je ook nodig omdat het apparaat automatisch water weg laat lopen als een soort reiniging c.q. overloop
design is werkelijk prachtig en dus een plaatje op je aanrecht
levensduur is nog onzeker, want we hebben 'm pas een half jaar
maar alles oogt kwalitatief goed
kan dit apparaat werkelijk iedereen aanraden, zeker als je een echte liefhebber bent van lekkere koffie!

Kaatje 24-02-2016

We hebben dit apparaat nu een week in gebruik. De koffie is heerlijk! Wél verbaas ik me erover dat de lekbak zo ontzettend snel vol is. Je moet echt opletten, anders stroomt de boel over! Herkennen jullie dit?

vigevano1963 13-03-2014

Onlangs voor de eerste keer apparaat ontkalkt met het door Solis aangegeven middel Solispol (zie gebruiksaanwijzing). Na ontkalking ging apparaat effect. Een ratelend geluid tijdens het zetten van koffie. Via winkel opgestuurd naar reparateur en het bleek dat het magneetventiel defect was geraakt. Er werd aangegeven dat dit magneetventiel niet tegen het middel Solispol bestand is. Solis zou inmiddels een nieuw middel op de markt hebben gebracht wat wel goed is voor deze machine (Solispol special). Vanzelfsprekend alles via garantie geregeld, maar toch enig ongemak gehad.
Oppassen dus als je gaat ontkalken..........en een beetje slordig van Solis!

vigevano1963 25-02-2016

na het koffiezetten spoelt het apparaat automatisch door
daarom zit je lekbakje (die toch al niet zo groot is) snel vol
zodra je "empty me" te voorschijn ziet komen, is het tijd om de boel leeg te gooien.....

vuurenwe 26-02-2016

Wat vigevano hier beweert klopt niet. De opvangbak loopt nl net zo goed vol als je helemaal geen koffie maakt. Zet de machine maar eens een paar uur achter elkaar aan, je moet de machine dan wel elke zoveel minuten opnieuw aanzetten, dan is het waterreservoir helemaal leeg, en de opvangbak vol. Zie mijn reactie van 25 feb.

Stef72 17-10-2013
Geschreven voor: Solis Barista Pro zilver

Helaas weer hetzelfde gedonder als bij mijn vorige Solis koffiemachine. Alles klopt aan deze machine behalve de betrouwbaarheid. Heb 'm nu net 7 maanden en hij moet alweer gerepareerd worden. De vorige machine van Solis heb ik in 3 jaar 6x weg moeten brengen. Door een nette regeling van Solis heb ik deze machine gekocht want de problemen zouden zijn opgelost. Niets van dit alles. Ik kijk het nog 1x aan en dan mogen ze 'm terugnemen en koop ik een ander merk.

upatamby 18-10-2013

Beste Stef72, wat is precies het probleem dat je nu hebt? Dat is voor de lezers van dit forum interessant om te weten. Ook naar de afhandeling door Solis ben ik erg benieuwd.

Bedankt.

Solis Nederland 18-10-2013

Beste Stef72,

We vinden het erg vervelend om te horen dat u hinder ondervindt van een van onze producten.

Wij horen heel graag even van u wat het probleem precies is. Daar wij over de barista pro amper klachten ontvangen, is dit wellicht iets dat zo opgelost kan worden.

U kunt ons bereiken via : info.nl@solis.com.

Wij kijken uit naar uw reactie.

MVG Solis Nederland

lourense 04-01-2013
Geschreven voor: Solis Barista Pro zilver

Wij hebben de Barista Pro nu bijna 2 maanden in gebruik en zijn meer dan tevreden.
Wat een heerlijke koffie wat met gemak voor iedere smaak te zetten is. Melkopschuimer werkt fantastisch en maakt echt mooi schuim en is vervolgens erg gemakkelijk te reinigen/ bij te houden. Wij willen niets anders meer en gebruiken alleen nog dit apparaat.

upatamby 02-04-2014

@Clasener
Als je tevreden bent over de smaak dan zou ik geen punt maken van het natte koekje of puck. De natte puck ontstaat als de filterhouder onvoldoende vol zit, zodat de koffie, ook na het voorwellen, niet stevig tegen de bovenste zeef aan wordt gedrukt. Bij gebruik van de dual wall filterbakjes is dat niet zo'n ramp: de bakjes geven zelf een redelijke tegendruk. Wel is het zo dat de crema die je krijgt met een dual wall filterbakje voor een deel bestaat uit kunstmatig schuim dat meer doet denken aan een Senseo dan aan echte crema.

Bij gebruik van de standaard filterbakjes is de hoeveelheid koffie cruciaal voor een goed en lekker resultaat. Bij te weinig koffie zal de puck uiteenvallen tijdens het doorlopen zodat het water onvoldoende contact maakt met de koffie. Ook het stevig aandrukken is om diezelfde reden erg belangrijk. Maar als het je eenmaal lukt om een mooie crema te krijgen, geen natte puck en een doorlooptijd van 20 tot 30 seconden dan wil je waarschijnlijk nooit meer terug naar de dubbelwandige filterbakjes (behalve voor het bezoek dat de koffie drinkt met veel melk en suiker; die proeven dat toch niet).
Op internet is heel veel te vinden over 'het geheim' van een goede espresso. Zomaar een voorbeeld:

Clasener 01-04-2014

Ik heb vandaag de machine gekocht. Wat is jouw advies... Dual wall of de 'gewone'? Bij dual wall krijg ik een lekker bakkie, met crema laag. Maar een nat 'koekje'. Is dat normaal of niet?

Bedankt!