FrancisFrancis Francis X1 MIE

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de FrancisFrancis Francis X1 MIE op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

fontein12 01-03-2011

Al sinds jaren zijn wij fan van dit type espressomachine. Onze vorige (handmatige) Illy heeft het na 13 jaar trouwe dienst begeven. Hier was twee maal een reparatie aan geweest. Wij gebruiken de Illy elke dag, de hele dag door.
Heerlijk hete koffie, diverse smaken. Makkelijk online te bestellen bij verschillende winkels of websites. Design is apart. Deze Illy kent een manier om automatisch (vaste) hoeveelheid espresso/ koffie te tappen, maar omdat wij allebei een verschillende smaak hebben in koffie of espresso, gebruiken wij hem handmatig. Kan ook.
Zowel de espresso/lungo (rode cupjes) als de gewone koffie (lungo, blauw) hebben we geprobeerd. De rode cupjes worden onder de hoge druk van 15 bar getapt. Dit proces duurt voor de rode cup ca 1 minuut voor espresso en bijna twee minuten voor sterke lungo. De blauwe cup geeft na 30 seconden een milder kopje koffie. De koffie is goed van temperatuur. In een onverwarmd kopje is de koffie na tappen ca. 75gr. Het apparaat is snel op temperatuur en kent na een half uurtje een standby stand. De cupjes zijn van plastic, wat niet bepaald milieuvriendelijk is.
Het apparaat is bewerkelijk als je voor een grote groep tapt, want je kan er geen twee kopjes tegelijkertijd mee zetten.
De Illy is stil tijdens gebruik, een piepje als het water op temperatuur is.
Enige nadeel: de koffie is duur! (ca. 42 cent per cupje). Het loont de moeite om (online) te zoeken naar de beste prijs.