Siemens TK76209RW zwart, rvs

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 19 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Siemens TK76209RW zwart, rvs op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

B.J. de With 31-12-2016

Apparaat aantal jaren in gebruik

Geschreven voor: Siemens TK76209RW zwart, rvs

Apparaat heeft van begin af aan kuren, verschillende keren terug geweest voor reparatie, deze worden wel goed uitgevoerd, maar toch, bijna alles gaat wel een keer stuk aan deze machine.
Dan wil ik het nog maar niet hebben over de eeuwige lekkages.
Echt een miskoop voor zoveel geld.
de koffie/cappucino ed. is wel goed, als het apparaat dan eindelijk goed werkt.
Zelfs de keuzeknop is van slag, je draait naar links en het menu gaat rechts, ook zo waardeloos.
Dus ik zou voor een aankoop even verder kijken dan deze EQ7 van Siemens.

Pluspunten

• koffie is goed

Minpunten

• draaiende delen gaan defekt
  • menu werkt na tijdje niet goed meer
  • lekkages

michielwehmeijer 24-06-2013
Geschreven voor: Siemens TK76209RW zwart, rvs

In twee jaar hebben er drie reparaties plaats gevonden, keurig gerepareerd. De Vierde reparatie was herhaling van de derde en viel 2 maanden buiten garantie. Siemens wilde hier euro 125,--.
Op argumenten waarom ik dat niet geheel terecht vond reageerde ze totaal niet meer. Het probleem was met de aan en uit knop op het voor display. Dit is inmiddels weg gehaald op latere modellen. Siemens weet dat het niet werkte maar laat je er toch voor betalen. Ik heb dus een machine in 2 jaar en 2 maanden kunnen afschrijven, toch een euro 1149,--
Voor mij nooit meer een Siemens apparaat, vol storingen.

Als de machine het deed dan waren we heel tevreden over de kwaliteit van de koffie.

aadlegerstee 15-07-2012
Geschreven voor: Siemens TK76209RW zwart, rvs

De smaak is goed, mogelijkheden vind ik beperkt voor
zo'n duur apparaat.
De lekbak moet vrij vaak geleegd worden, dit komt niet door lekken van buiten af, maar door inwendig spoelen.
Vrij groot apparaat.
Duurzaamheid kan ik nog niet beoordelen, nog te kort in gebruik

wiel59 01-07-2012
Geschreven voor: Siemens TK76209RW zwart, rvs

sinds 15-2-2011 zijn we in het bezit van de TK76209RW espresso machine en we zijn tevreden over het koffie gedeelte. Echter bij het maken van cappuccino was het plezier niet zo groot. In het begin spetterde de melkschuim steeds uit het buisje waardoor de hele machine onder de melkspetters kwam. Echter na een tijdje werd dit minder en letten we er niet zo op. Een tijdje geleden waren we in een zaak waar dezelfde machine staat en daar kregen ze bij cappuccino een heerlijke straal melkschuim uit het buisje. Dit hadden we thuis nog nooit gezien. Ik heb daarop gebeld met siemens en men adviseerde ons om de schuimer in een zoutoplossing te leggen om hem goed schoon te maken. Sinds die tijd spetterde het apparaat als nooit tevoren. Wederom gebeld en men adviseerde een nieuwe melkschuimer. Nadat deze aangekomen is blijkt dat de nieuwe schuimer heel anders in elkaar zit dan de oude, veel strakker door een draaimechanisme en ook als je hem in de machine stopt voel je gewoon dat dit veel beter aansluit aan de rubbertjes. Bij de eerste kop bleek dat we melkschuim kregen van een kwaliteit die we in 17 maanden nog nooit hadden gezien. Het ontwerp van de oude melkschuimer was dus niet zoals het hoorde te zijn. We kunnen nu met een gerust hart voor ons en onze gasten een heerlijke kop cappuccino maken zonder dat de melkspetters rondvliegen. Alleen wat me daarbij tegenvalt is dat we daar dus 30 euro voor moeten betalen. Als consument mag je toch verwachten dat een apparaat dat doet waarvoor het gemaakt is en dat heeft het (gedeeltelijk) 1,5 jaar niet gedaan.

wiel59 02-07-2012

Vandaag bericht gekregen dat de melkschuimer onder garantie wordt vervangen. Met dank aan Siemens.

dverhaar 30-05-2012

Gekocht december 2010.
Al mijn huishoudelijke apparaten zijn van het merk Siemens en werken naar volle tevredenheid. Ik had van deze EQ7 daarom ook goede verwachtingen.

Helaas is ondanks een 3e reparatie de koffie nog steeds niet om te drinken. Na aankoop werkte het apparaat een paar maanden naar behoren, en toen begonnen de klachten. Maalunit is vervangen en toen was het weer een paar weken goed. Vervolgens nam de kwaliteit van de koffie weer af, en gaf ook de melkopschuimer de geest.
De melkopschuimer is netjes vervangen door een betere versie maar de kwaliteit van de koffie/espresso zou nog binnen de norm vallen....
Een paar maanden aangekeken, i.p.v. koffie dan maar espresso serveren, maar 2 weken geleden opnieuw laten ophalen voor reparatie, wederom zonder resultaat.
De O-ring in de zetgroep is vervangen maar kwaliteit van de koffie/espresso valt binnen de norm.

De koffie is werkelijk waar niet om te drinken zo slap, de espresso met standje minimaal water en maximaal sterkte haalt misschien net de kwaliteit van een kop snelfilterkoffie.
De 'cookies' zien er dan ook uit als klontjes modder. Maalgraad grof of fijn instellen haalt niets uit en ik heb naast de Colombia bonen van Cafe d'Or ook andere merken koffie geprobeerd.

Het vele malen goedkopere leenapparaat zet betere koffie, hiervan klinkt de molen weliswaar als een betonvergruizer maar de koffie is goed en de cookies zijn stevig.

Ik ga deze machine opnieuw aanmelden voor reparatie, is dan wederom de reactie 'voldoet aan de gestelde eisen' dan geef ik het uit handen.

Leenservice is netjes maar helaas ook hard nodig.

S-ramp 08-09-2011
Geschreven voor: Siemens TK76209RW zwart, rvs

In eerste instantie zeer mooi makkelijk apparaat. Echter kregen de koffie niet echt warm. Vervolgens moesten wij de lekbak om de 4 kopjes legen. Apparaat retour naar Siemens 1ste reparatie. Nadat wij het apparaat retour hadden was de koffie wel goed warm. Echter na een paar weken kreeg het ene kopje wel voldoende inhoud en het andere kopje was bijna niet gevuld. Apparaat weer retour. Vervolgens na enkele weken gebruik wederom problemen met inhoud v/d kopjes waren weer verschillend. Nu dus wederom apparaat retour voor reparatie. Sinds april 2011 in bezit.
ADVIES KOOP GEEN SIEMENS

fototol 26-02-2011

---------- update review, 26-02-2011 ---------
We hebben de machine nu ruim een half jaar. Aanvankelijk waren we heel enthousiast (zie mijn vorige recensie), maar we zijn dat nu wel wat minder. Ten eerste is de machine al 2 maal terug geweest naar de fabriek, dat kan domme pech zijn, maar de 2de keer is wel de zetgroep vervangen door een 'ge-upgrade" exemplaar, dus blijkbaar was de oorspronkelijke zetgroep toch niet zo goed. Nu kan hij wat meer uit elkaar gehaald worden, wat handig is met schoonmaken (moet minimaal 1x per week gebeuren), en hij heeft een metalen beugel gekregen die overtollig koffieprut wegschraapt bij de "zuiger" vandaan. Dit komt de smaak ten goede. Want wij vonden opeens de smaak niet meer zo goed als in het begin. Hij ging op den duur slappe, futloze koffie maken. Eigenlijk hebben we nu een beetje spijt van dit apparaat, hij is wel makkelijk vanwege de automatische melkopschuimer, maar ik denk dat bijv. een Jura-machine lekkerder koffie maakt. En zoals vaker genoemd wordt in de reviews, je moet heel erg vaak de lekbak legen en hij spettert erg.....

---------- 1e review, 18-06-2010 ----------
Eigenlijk kan ik alleen de geweldige review van VERO beamen. Niet veel aan toe te voegen. Het enige minpuntje aan de machine vind ik dat de melk (of melkschuim) niet erg heet uit de machine komt,waardoor de koffievarianten met melk wat minder heet zijn dan zou moeten. Uiteraard kun je dit ondervangen door de kopjes voor te verwarmen. Het lijkt ook dat de machine de melk verwarmd dmv heet water, de melk wordt daardoor wat waterig, ik gebruik nu maar volle melk terwijl ik bij mijn vorige machine halfvolle melk gebruikte. En voor mensen die nog "ouderwetse" kleine kopjes gebruiken ipv mokken: dan zitten de kofie- en melkuitloop inderdaad wat aan de hoge kant, wat gespetter tot gevolg heeft. Wanneer je mokken of grote glazen gebruikt dan heb je dit probleem niet. Maar lees vooral de review van VERO goed door, dan weet je alle ins en outs van dit prachtige apparaat!

Intenz 23-01-2011
Geschreven voor: Siemens TK76209RW zwart, rvs

Ik vind het een super apparaat. Makkelijke bediening en mooie vormgeving. Op alle punten scoot dit apparaat bij mij goed maar ik vind hem wel wat lawaaierig mbt het malen van de bonen.

BikerP 21-11-2010
Geschreven voor: Siemens TK76209RW zwart, rvs

Geweldig machine, doet alles waarvoor we hem gekocht hebben. Heerlijke koffie, espresso en cappuccino. De snelheid van opwarmen is optimaal. Druk op start en hij loopt. Het zetten van een kopje koffie is een feestje. Het opdrinken natuurlijk ook. Het schoonmaken en onderhouden is ook een goed te doen.

Een nadeel, je drinkt vaker en meer koffie.
Echt een aanrader.

Koffieleutje Apeldoorn 01-10-2010
Geschreven voor: Siemens TK76209RW zwart, rvs

Geweldig apparaat nu ruim een maand in bezit.Hiervoor een Gaggia Titanium gehad maar dit apparaat is wel even een paar klasses beter.Heerlijke koffie en dat geld voor alle bereidingen, en wat een bedieningsgemak. Ik heb het apparaat aangeschaft via FLEUR DE CAFÉ(€1188,-)uit Deventer Geweldige service en wanneer je betaald met Ideal krijg je uiteindelijk 8 kilo koffie cadeau... geweldig.
Ik verbaas mij overigens over de mensen die kunnen zeuren over een druppeltje wat buiten de lekbak valt tijdens het draaien van de koffie-uitloop.Kortom een echte aanrader!.

liebeton 29-08-2010
Geschreven voor: Siemens TK76209RW zwart, rvs

Ik heb deze Siemens nu 1 maand. Fijn apparaat maar ook bij mij ging de lade voor gemalen koffie niet dicht. Dit gebeurde bij het invoeren van de reiniging tablet. Na vele keren drukken sloot hij pas Siemens gebeld en ze hebben het apparaat op gehaald en een leen apparaat neer gezet. Op dit moment heb ik hem nog niet terug. Laat wel ff weten hoe dit afloopt

Hendri37 11-08-2010
Geschreven voor: Siemens TK76209RW zwart, rvs

Ik lees met grote verbazing de negatieve beoordeling en als ik zie hoe op andere sites deze machine gewaardeerd wordt, dan stel ik hele grote vraagtekens bij de reviews van Maria 49 en Armin.Sterk.

Ik vind persoonlijk het wel erg gemakkelijk een volgens mij zo negatieve review te schrijven.

Hier wordt gegeneraliseerd.

Ben zelf maanden ik het bezit van deze machine en heb er niets dan lof voor. Geweldige machine in 2 woorden gezegd.

Lees de reviews maar eens bij de koffie discounter.

Ook over de service van Siemens ben ik bijzonder goed te spreken.

Het laadje van de decafe wilde bij mij even niet meer dicht.

Siemens gebeld en ik werd vakkundig te woord gestaan. Probleempje uiteindelijk zelf kunnen verhelpen en heb dat aan Siemens doorgegeven.

Werd `s avonds door Siemens opnieuw gebeld of het probleem zich nog weer had voorgedaan.

Dat noem ik nog eens nazorg.

Gezien de vele fantastische reakties op andere sites zou ik er de voorkeur aangeven dit op een fatsoenlijke manier met Siemens af proberen te handelen.

Kan me best voorstellen dat er wat mis kan gaan, maar op deze manier heb ik geen enkele waardering voor de geplaatste reviews in negatieve zin.

Wilde ik toch graag even kwijt.

aadstar 29-01-2012

Het is al even geleden, maar ik ben toch heel erg benieuwd hoe u het decafe-ladeprobleem opgelost heeft.Is wel handig dit in uw review te vermelden.
Ook mijn machine vertoond dit probleem, lijkt een zwak punt te zijn in vrijwel alle machines van de eq-7serie. Pas na 24 uur openstaan kan ik de lade weer sluiten.

Graag een reactie.

maria40 30-06-2010
Geschreven voor: Siemens TK76209RW zwart, rvs

mooi apparaat om te zien!

in praktijk een waardeloos apparaat!
na 1 week ging het ding al stuk, kortsluiting in het menu, deed niets meer!
dit kan toch niet voor het paradepaardje van Siemens!
2e keer stuk: wederom maakte het apparaat zelf kortsluiting en zorgde voor het doorslaan van de stoppenkast, en de bonenmaler was stuk. bij deze reparatie o.a. nieuwe bonenmaler erin geplaatst.
Je zou denken nou dan weer goede koffie.... nee hoor, je kreeg waterige koffie, leek wel koffie getrokken van een theezakje.
dus... apparaat voor de 3e keer terug naar Siemens.
Dit allemaal binnen 4 maanden, apparaat is bij elkaar 8weken bij reparatie afdeling van Siemens geweest.
Volgens Siemens was de bonenmaler verkeerd afgesteld. Het moest nu goedkomen.... nog steeds is de smaak niet naar wens. we gebruiken al die keren nog steeds hetzelfde merk koffie en weten hoe deze smaakt.
Onze leverancier zegt dat wij het met siemens moeten afhandelen (eerst aan het lijntje gehouden door hem dat hij het met zijn accountmanager moest opnemen, die toevallig net voor paar weken op vakantie was)... siemens zegt dat zij pas ander apparaat geven als het 3x is ingenomen ter reparatie...
Ik kan dus niemand dit apparaat aanraden. toch weet ik dat als het apparaat goed werkt dat je dan heeeerlijke koffie drinkt. Ik heb het alleen niet getroffen met het apparaat en met de leverancier.
Ook kan siemens het niet nakomen van een leenapparaat ter beschikking te stellen...zij besteden het ophalen vd apparaten uit aan ProAssist en hebben 2x geen apparaat kunnen achterlaten.
gaan vast veel Siemens espressomachines stuk.
bijna 1300euro kost deze machine!!!!
ik zou nooit meer voor siemens gaan maar alleen nog maar voor jura ook al zijn de meningen verdeeld hierover maar goed ik ben niet blij met de hele situatie!
Denk dus goed na voor je een dure uitgave doet. ik heb nl. al eerder gehoord dat er veel siemens volautomatische machines terug zijn gekomen met storingen in de software.

aadstar 29-01-2012

Graag een reactie.

armin.sterk 30-06-2010
Geschreven voor: Siemens TK76209RW zwart, rvs

Wij hebben de TK76209RW nu vier maanden in bezit en zijn zeer ontevreden over de machine en met name de afhandeling van de klachten door Siemens.

Van de vier maanden heeft de machine inmiddels twee maanden in reparatie gestaan. Tot nu toe is de machine drie keer terug geweest naar Siemens.

Eerste keer is de machine kapot gegaan na een week gebruik (condensvorming op het display, knoppen en electra deden het niet meer). Toen vier weken weggeweest en gerepareerd.

Daarna heeft de machine ongeveer een week of zeven naar volle tevredenheid weer geopereerd totdat bij het zetten van een capuccino de machine het weer begaf en met een luide knal ook de stoppen in huis doorsloegen. Vervolgens de machine weer aan Siemens aangeboden en na ruim drie weken weer teruggehad met een nieuw binnenwerk.

We hebben eerst voorgesteld om de machine te vervangen door een geheel nieuwe omdat het in onze beleving niet normaal is dat zo'n dure machine twee keer in de drie maanden op deze manier kapot gaat. Siemens gaf aan dat ze zo iets pas doen als de machine drie keer dezelfde klacht heeft en dat de machine gewoon opnieuw moet worden gerepareerd.

Nadat we hem terugkregen gaf de machine met dezelfde bonen en instellingen alleen maar slappe koffie en was de koffie en capuccino niet te drinken.

Voor de derde keer dus de machine aangeboden aan Siemens en na een week teruggehad. De tijd van de bonen malen was aangepast en volgens de monteur nu goed te drinken.

De smaak is nu echter nog steeds niet zoals het was, nog steeds te slap op de sterkste instellingen en inmiddels zijn we moedeloos geworden van deze machine. De discussie gaat nu dus over de smaak en daar kan je natuurlijk eindeloos over door blijven discussieren. Feit is dat de machine nu belabberde koffie geeft terwijl hij het daarvoor na de eerste reparatie prima deed.

We gaan de machine dus nu weer voor de vierde keer aanbieden. Van de drie eerdere keren was er overigens twee keer geen vervangende machine op voorraad en hebben we dus ook onze verwachtingen van de Siemens Espresso service bij moeten stellen. Daar wordt zeker niet geleverd wat er wordt beloofd. Als er geen vervangende machine is dan heb je gewoon pech en als je dat zoals ons twee van de drie keer gebeurd in vier maanden doet dat je het ergste vermoeden: of er zijn wel heel weinig vervangende machines of er zijn wel heel veel machines kapot.

Ik zie bij de reviews hier geen soortgelijke ervaringen en klachten dus ga ik er voor het gemak maar vanuit dat we te maken hebben gekregen met een maandag ochtend model. We zijn in ieder geval nu zeer teleurgesteld en hebben spijt als haren op ons hoofd dat we zoveel geld hebben betaald voor deze machine (het topmodel van Siemens?).

Smaak, duurzaamheid en Siemens scoren wat mij betreft dus een zware onvoldoende.

Vero 20-05-2010

---------- update review, 20-05-2010 ----------
Ondertussen heb ik vergelijkingsmateriaal uitgebreid getest: De Krups EA8050. Ik heb deze samen met de Siemens aangekocht, met de bedoeling één van de twee weer in de verkoop te doen.

Ik vond de Siemens niet bepaald stil. Fluisterstil (waarmee wordt geadverteerd) is de Siemens TK76209 zeker niet, maar wel vele malen stiller dan de Krups!
Ondertussen heb ik ook video's op internet bekeken: Mijn apparaat blijkt geen abnormale geluiden te produceren.

De verlichtingsring van het bonenreservoir doet het weer (tijdens het malen van de bonen). Geen idee wat het probleem was, die eerste paar keer dat ik espresso bereidde.

De smaak en crema laag is superieur aan de Krups die ik dus uitgebreid op de proef heb gesteld. Espresso uit de Krups was zurig, die uit de Siemens zoals ie moet zijn.
De crema laag bij de Krups is heel dun en na enkele minuten bijna volledig verdwenen. De crema laag bij de Siemens is goed en stevig en blijft goed en stevig. (Hiervoor heb ik alle espresso mogelijkheden uitgeprobeerd en dezelfde bonen gebruikt).

Na elke zetbeurt spoelt de machine volautomatisch. Vandaar dat de lekbak zo snel vol is. Ik neem die volle lekbak graag voor lief.

Het schoonmaken van het melkopschuimgedeelte blijkt makkelijker dan bij veel andere espresso apparaten.

De TK76209 blijkt te beschikken over een geavanceerd en sensorgestuurd doorstroomsysteem, vandaar de zeer snelle opstarttijd. Hij beschikt dus niet over een boiler, zoals ik eerder dacht.

Op het frontje van de lekbak zitten wel eens enkele spetters. Dan blijkt dat het hoogglans deel niet erg krasbestendig is. Ik veeg dit deel nu niet meer schoon, maar spoel het even af onder warm water.

Nog een nadeeltje: Bij het zwenken van de koffieuitloop, vallen er onvermijdelijk wel eens druppels naast het opvangbakje.

Nog even voor de geinteresseerden:
- Om de Demo-modus in te schakelen: Netschakelaar uit, standby- en temperatuurtoets tegelijk indrukken, netschakelaar inschakelen terwijl de twee toetsen ingedrukt blijven. Alle verlichting gaat dan aan en het display laat alle bereidingsmogelijkheden zien.
- Om in het technische menu te komen: hetzelfde als hierboven, maar dan de start en info toets allebei ingedrukt houden. Je komt dan in het sensortest menu.
Door op de linker menutoets (met pijl naar beneden) te drukken kom je in het hoofdmenu met onder andere de statistieken, software/hardware versies, productiedatum, componententests en foutmeldingen (scrollen met de draaiknop). Door op de rechter menutoets te drukken, kom je telkens in het submenu. Door in het hoofdmenu op de linker menutoets te drukken, gaat ie weer in standby.

---------- 1e review, 17-05-2010 ---------
Aangezien ik geen ervaring heb met andere espresso volautomaten dienen de cijfers slechts als indicatie.

Gisteren voor het eerst uitgeprobeerd. Wat me opvalt is dat de machine erg veel geluid produceert: Vooral bij het pompen en verhitten van het water (boiler). Bij de specificaties stond dat de apparaat beschikt over geluidsisolatie, maar dat blijkt dus geen merkbaar effect te geven. Binnenkort maar eens naar een demo om te bekijken of het aan mijn espressoautomaat ligt, of dat alle automaten van deze serie hier last van hebben.

Verder werkt de lichtring van het bonenreservoir niet. Bij het inschakelen met de I/O knop werkt deze slecht enkele seconden, daarna gaat die uit. Soms bij het malen van bonen licht de ring op, maar niet altijd. Zodadelijk dus even bellen met Siemens.

Het verstellen van de maalgraad (bij draaiende molen) gaat ontzettend stroef! Is haast niet te doen!

Verder vind ik het persoonlijk belachelijk dat de machine geen programmeerbare kopjeswarmer heeft, dat heeft alleen het 'ExtraKlasse' apparaat (TK76F09). Met een software matige aanpassing zou dat zo veranderd kunnen worden (achter het frontpaneel zit een stekkeraansluiting om het apparaat uit te lezen denk ik, dus een aanpassing lijkt me eenvoudig). Volgens mij is dat trouwens het enige verschil met de 'normale' versie TK76209.
Ik heb zelf een 'extraklasse' wasautomaat en droger van siemens, maar heel de term 'extraklasse' is een wassen neus: Het biedt nauwelijks extra functionaliteit en je wordt ermee gedwongen naar een duurdere specialist te gaan aangezien 'extraklasse' machines alleen in de gespecialiseerde handel verkrijgbaar zijn. Vaak gaat het om een verchroomd randje of dergelijke nutteloze zaken. Terwijl Siemens (en Bosch met de 'Exclusiv' machines) doet alsof het om superieure producten gaat die vele malen beter zijn dan de 'standaard' producten in filiaalbedrijven. Onzin, want het gaat slechts om futiliteiten! Bijvoorbeeld dus zo'n software-matig iets als het programmeerbaar maken van de kopjeswarmer. of een verchroomd randje op m'n wasdroger.

De smaak is erg goed. In elk geval beter dan koffie uit een snelfiltermachine of senseo. Heb geen ervaring met andere espresso of nespresso machines, dus verder ga ik er ook niet over oordelen. Espresso, koffie en machiatto heb ik reeds uitgeprobeerd.

Na melkbereiding spoel ik het melkopschuimsysteem (is een voorschrift volgens de handleiding). Dat werkt goed en de machine spoelt het gehele melksysteem kort maar grondig door. Het is echter best wel 'een gedoe' om elke keer na de melkbereiding het buisje uit het reservoir te halen en weer in een glas met water te plaatsen. Een iets langer slangetje had hier al veel gemak kunnen brengen, aangezien het buisje zo nauwelijks rechtstandig uit het reservoir te halen is. Melk koekt echter snel aan, waardoor vaak mankementen in de melk(schuim)bereiding kunnen ontstaan. Ik blijf het dus wel doen na elke melkbereiding.

Iedereen klaagt over de lekbak die snel vol raakt, maar dat heb ik liever dan een volautomaat die inwendig helemaal vies is. De machine spoelt automatisch en dat vind ik een pluspunt. Het apparaat beschikt over 'single portion cleaning', misschien dat ze daarmee bedoelen dat na elke bereiding de zetgroep wat wordt doorgespoeld?
Siemens mag sowieso wel eens wat meer uitleg gaan geven over al de termen die ze gebruiken. Op hun verpakkingen zie je enkel de termen, maar geen of nauwelijks uitleg over de betekenis. Ik ga er dus maar vanuit dat ze de termen gebruiken om het product uniek te laten lijken ten opzichte van de concurrentie.
Senso flow system?? Aroma pressure system?? Auto Valve System??? Je leest er niets over in de handleiding! Met veel moeite heb ik nu op een aparte website van siemens-koffie uitleg over de termen gevonden.

De mogelijkheden vind ik niet denderend. De maalgraad is in slechts 4 standen te verstellen, als de verstelring zou meewerken tenminste. Concurrerende apparaten in deze prijsklasse beschikken over meer standen (Hoewel dat niet persé beter hoeft te zijn, heb je in elk geval wel de keuzevrijheid).
Verder is de hoeveelheid niet in milliliters in te stellen, maar slechts 3 standen. Zelfs bepaalde goedkope apparaten hebben die mogelijkheid van het aantal ml. Omdat ik het apparaat amper ken, is het nu telkens afwachten in hoeverre de kopjes gevuld worden.
De sterkte is in 3 standen beschikbaar en temperatuur van de koffie ook. Iets meer keuzemogelijkheden hierin zouden zo'n hoogwaardig apparaat sieren, maar helaas.
'My Coffee' functie stelt niet veel voor: Je kunt enkel de verhouding melk/espresso wijzigen in stappen van 20(!) procent, dus enkel keuze tussen 20,40,60 en 80%.

Gebruiksgemak: 99% positief. Enig nadeel is namelijk het schoonhouden van het melksysteem, maar dat is inherent aan elke volautomaat met cappuccino functie. De machine houdt zichzelf verder automatisch goed schoon. Makkelijke bediening. Veel zaken worden automatisch geregeld of je wordt via het display 'gedwongen tot actie'. Schoonmaken en/of ontkalken met tabletten nog niet gedaan, maar lijkt me totaal niet moeilijk.

De vormgeving vind ik geweldig, en past goed bij onder andere de siemens compacte bakoven/magnetron bij ons. Veruit de mooiste volautomaat naast de duurdere Jura Z5/Z7. Maargoed, das m'n persoonlijke smaak. De verlichting is ook erg mooi (verlichte koffieuitloop is een leuke gadget maar meer ook niet). Jammer dat de houder van de melkcontainer niet geintegreerd is in/op het apparaat. Ik heb het apparaat aan de rechterkant van het keukenblad staan en de plaatsing geeft dan wat 'problemen' vanwege de losse melkcontainer. Gelukkig staat de espressomachine op rolletjes (verplaatsbaar).
Over het opbergen van het melkslangetje, melkbuisje en de maatlepel is niet goed nagedacht, die zit achter het waterreservoir: Alleen handig dus voor een reserve slangetje/buisje en als je de maatlepel niet gebruikt.
Gelukkig is de melkcontainerhouder geisoleerd waardoor de melk koel blijft en kun je de melkcontainer makkelijk uit de houder halen zodat je 'm in de koelkast kwijt kunt.

Duurzaamheid valt nog weinig over te zeggen, maar dat de lichtring het maar af en toe doet is al een tegenvaller. Maalgraadversteller eveneens. Verder heeft het apparaat zoveel sensoren dat ik vrees dat die ook op termijn wel eens storingen zullen geven (zoals de auto's van tegenwoordig die steeds meer met sensoren worden uitgerust en juist daardoor met storingen te maken hebben).

Verder: De accessoires (reinigings/ontkalktabletten, filter etc) zijn erg duur. Andere tabletten mag je niet gebruiken.

Het lijkt nu alsof ik niet tevreden ben over deze volautomaat. Als ik echter reviews lees van andere espressomachines en hun kenmerken/functies vergelijk, concludeer ik dat dit toch een erg hoogwaardige machine is met een zeer fijne bediening! De machine wordt automatisch erg goed schoongehouden tov veel concurrerende apparaten. De smaak van espresso en aanverwante (melk)producten is bovendien uitstekend.

anijhuis 09-02-2010
Geschreven voor: Siemens TK76209RW zwart, rvs

Apparaat nu 2 weken in bezit, gekocht bij mediamarkt tijdens de BTW vrij dagen en dus goedkoper dan hier op de site aangeboden!
Onze eerste ervaringen zijn geweldig. Heerlijke latte, espresso, koffie en cappucino. De mijn koffie functie zorgt er ook nog eens voor de je zelf de koffie en melk hoeveelheid kunt bepalen. We moeten nog verschillende bonen uitproberen maar de senseo komt er zeker niet meer in!
Koffie drinken wordt nu veel leuker een soort hobby!
Daarnaast is de vormgeving van dit apparaat ook nog een erg mooi. Over de duurzaamheid kan ik nog niets zeggen maar omdat de lekbak toch redelijk snel vol is ben ik daar 1 puntje voorzichtiger.

Marion175 20-01-2010
Geschreven voor: Siemens TK76209RW zwart, rvs

Hebben in verband met een stukgaan van ons vorige espresso-apparaat ons eerst verdiept wat er allemaal op de markt te koop is.
Soms was het de uitvoering, bediengemak, ook wel de prijs die ons uiteindelijk deed besluiten om dit superhandige apparaat te bestellen bij FLEUR DE CAFE, die overigens niet genoemd staat bij KIESKEURIG. Zondag besteld en uiteindelijk zaterdag netjes thuis afgeleverd. Na een betrekkelijk eenvoudige installatie konden we enige tijd na de ontvangst een zalige latte machiato na binnen slobberen, dit was heerlijk dat 2 weken zonder apparaat gezeten te hebben. Samen met de prima service, 4 kilo koffie, filters en reinigingsattributen genieten wij iedere dag van deze supermachine.

RickenFrieda 25-12-2009

---------- update review, 25-12-2009 ----------
Hoera hoera !!!!
Inderdaad volgens afspraak zoals beloofd de week erop weer apparaat teruggekregen geupdate en helemaal nagekeken(wel wat vreemd voor een nieuw toestel),maar ok hij is er weer netjes bezorgd DIK TEVREDEN WEER

---------- 1e review, 16-12-2009 ---------
Een heel mooi apparaat ziet er erg flitsend uit het straalt gewoon in je keuken echt om trots op te zijn zolang het heel blijft tenminste .
Bij het uitpakken van de machine zijn we nog erg blij na 2 minuten kijken en de lek lade geopend te hebben om te zien waar alles blijft ook nog even de lade bekeken om filterkoffie in te doen ook heel mooi maar bij de eerste keer wil deze al niet meer sluiten hmm vervelend is dat nou ja even bellen met siemens denk je dan na 3 keer doorgeschakeld te zijn een zeer ongeintresseerde meneer aan de lijn klacht doorgegeven over het niet willen sluiten van de lade een paar dagen later belden ze netjes op om de machine na te kijken en een leentoestel te brengen zodat we niet geheel zonder zitten het is een ander apparaat maar goed we doen het ermee,vervolgens in de volgende dagen worden we 3x gebeld om te melden dat ze het apparaat op willen komen halen elke keer uitgelegd dat hij al is opgehaald en t zou een week duren (zeker zo een simpele lade)2 weken voorbij al weer gebeld en nu hebben we een storings nummer gekregen hoera hoera alt t goed gaat is die volgende week terug

Peter_P 02-11-2009
Geschreven voor: Siemens TK76209RW zwart, rvs

Dit apparaat nu een paar weken in bezit. Geweldig apparaat veel mogelijkheden en erg lekkere koffie.

Na veel rondkijken en lezen was ik van plan de TK76009 te kopen, tot dit type op de markt kwam en deze voor schijntje meer te koop was.

De koffie is goed heet, al zal ik voor de espresso wel aanraden om de kopjesverwarmer te gebruiken.

De senseo komt er bij mij niet meer in.