Saeco SM5460/10 - Reviews

tile-Aantal kopjes
2 kopjes per keer
Kleur(en)
zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 9 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

9,1

Leon72 04-06-2018
  • Product gekregen

Alleskunner voor de coffee lovers

Na het gebruiken van een Senseo apparaat is dit wel een indrukwekkende machine om te zien. Er zitten zoveel meer knoppen op, dat het lezen van de handleiding zeker aan te bevelen is. Gelukkig is er naast de uitebreidere handleiding ook een Quick start vel aanwezig waardoor het in elkaar zetten voor het eerste gebruik een fluitje van een cent is. Na het plaatsen van de zetgroep, koffiekoekjes bak en lekbak rest er eigenlijk niets meer dan het plaatsen van het waterfilter. Philips levert er een waterfilter bij , waarbij ze aangeven dat je zo 5000 kopjes koffie kan zetten zonder de machine te hoeven ontkalken, hierover later meer.

Qua uiterlijk ziet het apparaat er super uit. Mat zwart net chroom details. de knoppen zijn verlicht (erg handig!) en logisch verdeeld. Verder is een erg prettige display die duidelijk de status van de machine laat zien en welke handelingen de machine uitvoert en of er actie van de gebruiker nodig is( opwarmen, spoelen, water bijvullen, bonen bijvullen etc.) Wel is er een kleine kanttekening, de lekbak en de machine zijn aan de buitenkant niet helemaal uitgelijnd. Klein detail van esthetische aard maar voor zo'n verder super uitziende machine wel raar.

De handleiding geeft een duidelijk stappenplan voor het eerste gebruik. Na het vullen van de watertank en het doorspoelen van de machine kunnen de bonen in het bonenbakje (met vers-deksel) en kan het proberen en afstellen beginnen.

Mogelijkheden en gebruik

De watertank en koffiebonenbak bevinden zich bovenaan de machine en zijn beiden afgedekt met een scharnierende klep. Links is de watertank te vinden welke voorzien kan worden door een door Philips meegeleverd waterfilter. Met dit filter kan je 5000 koppen koffie zetten en zal daarna pas mogelijk het ontkalken hoeven plaats te vinden. De status van het filter is mooi duidelijk te volgen via het prettige display. Na ruim 2 weken uitgebreid testen door mezelf, vrienden, familie en buren, staat het filter in de display nog mooi op 100%. Ik kan het niet bevestigen maar de claim van 5000 kopjes voor ontkalking zou best wel eens kunnen kloppen.

Rechts is het koffiebonenreservoir, hier is naast ruimte voor de bonen ook de trechter voor de voorgemalen koffie te vinden. Handig voor gemalen koffiespecialiteiten en caffeinevrije koffie. De koffiebonen bak is voorzien van een afneembaar deksel voorzien van rubbers rondom. Dit is voor het vershouden van de bonen en is een slimme toevoeging van Philips.

In het bonenreservoir is ook het maalmechanisme te vinden. Deze is volgens opgaven van Philips keramisch en zou te allen tijde de bonen malen op de door de gebruiker ingestelde grofheid. Het instellen van de grofheid is eenvoudig door de knop in te drukken en naar links of rechts te draaien. Let wel op, het draaien aan de knop moet gebeuren tijdens het malen en dus niet als de machine niet in gebruik is.

Aan de voorkant is links tevens de waterafgifte voor heet water te vinden, voor bijvoorbeeld thee of het opwarmen van je koffiekopje. Deze "watertuit" is tevens het aansluitpunt voor de meegeleverde melkkan. Het verwisselen van de watertuit en de melkkan is makkelijk maar gezien ik voor thee een waterkoker heb is de watertuit nooit meer teruggeplaatst en is alleen de melkkan gebruikt.

De machine kan meerdere soorten koffiespecialiteitn volledig automatisch uitvoeren. Op de voorkant zijn knoppen te vinden voor Espresso, gewone koffie, cappuccino, latte macchiatio en café au lait. Tevens zijn de knoppen voor de koffiesterkte en het menu voorop centraal te vinden.

Elke specialiteit kan door de gebruiker worden ingesteld. Philips stelt uiteraard een standaard gebruik in maar door het lang indrukken van de gewenste koffie kom je in de programmeerstand en kan je de hoeveelheid water en melk aanpassen naar wens. Ik hou bijvorbeeld van een normale koffie die tussen een espresso en koffie inzit. De partner houdt van cappuccino met veel melk en ook dit is zo aangepast.

Naast de te programmeren waterhoeveelheid is voorop ook de knop te vinden voor de hoeveelheid bonen of de keuze voor gemalen koffie. Wij hebben dit slechts één keer ingesteld en verder niet meer nodig gehad. Het bezoek dronk de koffie zoals gegeven maar het is wel fijn om te weten dat als iemand om niet te sterke koffie of hele sterke koffie vraagt, dit snel aan te passen is,

Voor de koffiespecialiteiten met melk is het prettig dat er een Quick clean functie is om na het zetten van de koffie de melkleidingen even snel door te kunnen spoelen. Of het de smaak van koffie beinvloed is voor ons onduidelijk maar het is wel erg hygienisch en voor ons gevoel erg slim.

ëén ding moeten we qua gebruik wel even melden. Tot onze verbazing is het niet mogelijk om de koffieafgifte tuit omhoog bij te stellen. Bij een koffie in een hoog glas (latte macchiato) geeft dit dus een probleem. De lagere kpjes voor koffie, cappuccino en café au lait zijn standaard maar dit was toch een punt waar we het idee hebben dat dit gemist is bij het ontwerp.

Onderhoud :

Dit is in één woord (eigenlijk twee) samen te vatten. Super gemakkelijk!. de machine geeft zelf aan wanneer de koffiedik opvangbak vol is of wanneer de lekbak geleegd dien te worden. Je klikt het geheel makkelijk onderaan de lekbak los en je kan daarna de koffiedikbak legen en het lekwater afgieten.

Het maalmechanisme is ook heel eenvoudig te reinigen. Als de lekbak verwijderd is kan je aand e zijkant de deur openen en het mechanisme er in zijn geheel uithalen. Deze kan je vervolgens afspoelen onder de kraan. Let wel op dat dit NIET met heet water mag (ervarring, schade en schande enzovoort) omdat dat het aanwezige vet op de machinsche onderdelen oplost. Gelukkig levert Philips een tube met smeervet mee dus dat was snel weer hersteld. Wij hebben op zondagavond alles schoongemaakt en afgespoeld en laten drogen. Maandagochtend, de ochtend waarop je vooral geen gedoe wilt, alles supersnel weer in elkaar gezet voor een goede start van de week met perfecte koffie.

Al met al is dit een supermachine die je veel plezier geeft omdat je snel en eenvoudig jezelf en je bezoek kan voorzien van horeca kwaliteit koffie en specialiteiten. De koffie is consistent gezet en je hoeft niet op te letten als de machine zijn werk doet. Schoonmaken mag geen naam hebben en daardoor een dikke duim omhoog van deze familie!

julia1994 08-06-2018

Koffie voor een liefhebber

Ik gebruik dit apparaat nu ongeveer drie weken, en ben zeer tevreden! Er komen bij het gebruik aromatische geuren vrij, waardoor het net lijkt alsof je je in een echte koffiebar bevindt! Ik voel mij, doordat ik verschillende soorten koffie gemakkelijk kan zetten, net een echte barista. Het gebruik van het apparaat is zeer gebruiksvriendelijk, als de handleiding eenmalig wordt doorgelezen is er al heel wat duidelijk en het gebruik van het apparaat wijst zich vanzelf. Een voordeel is dat het koffiezetapparaat weinig geluid maakt, wat ik als zeer prettig ervaar. Kortom, ben je op zoek naar een goed en gebruiksvriendelijk is dit apparaat echt wat voor jou!

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk
  • Heerlijke koffie
  • Weinig geluid
  • Veel verschillende soorten koffie
  • Eenvoudig onderhoud

kim16 05-06-2018

Makkelijk in gebruik en lekkere koffie

We hebben dit apparaat een paar weken in gebruik en zijn er erg blij mee.
De koffie is lekker, goed van tempratuur en het apparaat is gebruiksvriendelijk. Wat lastig is is dat de koffiebonen snel in de riggel vallen van het klepje en ze zijn er dan moeilijk weer uit te krijgen.

Pluspunten

• goede stevige opkeklopt schuim
  • gebruiksvriendelijk
  • veel mogelijkheden

Minpunten

• je kan maar 1 voorkeurs koffie instellen

Mjan 05-06-2018

Mooi design en vele variatie in koffie mogelijk!

Ik heb dit apparaat nu een aantal weken in gebruik. Het is een apparaat van goede kwaliteit en met een mooie vormgeving. Het apparaat heeft een chique uitstraling.

De mogelijkheden voor de koffie zijn ruim. Voor ieder wat wils en voelt als een grote luxe om met gemak een heerlijke latte of cappuccino klaar te maken.

De display spreekt voor zich, en werkt goed.

Toch zitten er ook een paar kleine nadelen aan het apparaat welke met name met het melkkannetje te maken hebben. Het melkkannetje is lastig te plaatsen in het apparaat, die lukt niet altijd en klikt niet altijd goed in het apparaat. Ook is het lastig om het kannetje schoon te maken. De deksel van dit kannetje is niet gemakkelijk te openen en euro blijft wat melk in randjes van het kannetje zitten waar je moeilijk met een borstel bij kunt.

Als je jezelf een goede kop koffie gunt en je leeft in huis met meerdere koffiedrinkers, is dit apparaat zeker aan mooie aanvulling. Drink je slechts één kopje per dag, dan zou ik voor een wat eenvoudiger apparaat gaan.

Pluspunten

• Veel variatie in koffie mogelijk

Minpunten

• Melkkan lastig te plaatsen
  • Melkkan lastig schoon te maken

Teddy24 02-06-2018

Zeer fijn apparaat!

Een heel fijn koffiezet apparaat! Hij ziet er mooi uit en je hebt heel veel keuze aan koffiesmaken. Je kan hem ook helemaal aan smaak aanpassen. Zo houden wij van wat sterkere koffie. En hij is goed schoon te houden. Perfect!

• Veel keuze
  • Aanpasbaar aan smaak
  • Snel gezet

Minpunten

• Het water is snel op

robin benthem 31-05-2018
  • Product gekregen

Sieraad voor de koffieliefhebber

Ik heb de PicoBaristo nu drie weken en wat een genot. Ik had hiervoor de bekende cups maar dat haalt het niet bij koffie gemaakt van verse koffiebonen. In een handomdraai heb je ook een cappuccino of melkschuim. Bij het zetten van de koffie is het wel belangrijk om de maling goed in te stellen. Zodra dit gedaan is, kan je genieten van elk kopje koffie

Het onderhoud van de machine is zo gedaan. Even de koffiedik eruit halen evenals het lekwater. Onder de kraan houden en alles is weer als nieuw.

Voor de koffieliefhebber heb je hier een perfect apparaat aan. Ik zou niets meer anders willen

Pluspunten

• Eenvoudig in gebruik
  • Eenvoudig in onderhoud
  • Diverse koffiesoorten
  • Zowel bonen als gemalen koffie
  • Hoeveelheid koffie aan te passen

Mirjambiggel1977 31-05-2018

Fijn Baristo apparaat voor een unieke kop koffie

Eenvoudig een cappuchino of latte maken! Het apparaat biedt veel soorten koffie! Het is praktisch in gebruik. De smaak van de bonen komt zeer goed tot zijn recht!
Tegenwoordig start ik de ochtend meteen met een kopje koffie! Wachten is verleden tijd.

Pluspunten

• Eenvoudig in gebruik
  • Eenvoudig in onderhoud
  • Compact
  • Groot reservoir
  • Smaak sterkte aan te passen

Minpunten

• Lawaai
  • Melk warmt niet op, koffie sneller koud

plakpot 31-05-2018

Variatie met gemak!

De Saeco PicoBaristo heeft indrukwekkend veel keuzes in dranken, zonder in te leveren op kwaliteit of compactheid. Waar ik voorheen altijd zelf aan de gang moest om een cappuccino te maken, kan ik nu alles overlaten aan het apparaat. En erg belangrijk: de koffie is heerlijk.

De sterkte van de koffie is zelf te bepalen niet alleen door een boonsoort te kiezen, maar ook door een goed bereikbare knop in het koffiereservoir. De combinatie van sterkte/smaak boon + deze instelling kan je voor jou de perfecte koffie maken.

Dit product heeft voor mij ook gezorgd dat ik s'ochtends zonder problemen koffie kan maken, omdat de koffiemaler minder geluid maakt dan ik gewend ben.

Vooral voor bezoek is deze ideaal, eenmaal warm is het een handomdraai om capuccinos, restretto's, americano's en zelfs latte's te maken zonder iets te hoeven veranderen.

Kortom, lekkere koffie met weinig gedoe.

Het enige nadeel dat ik heb kunnen vinden is dat de koffiebonen sensor niet ideaal heeft gewerkt, het apparaat merkte niet dat de bonen opwaren.

Pluspunten

• Mogelijkheden
  • Compact
  • Grote reservoirs

Marry44 30-05-2018

Machine met veel mogelijkheden

PicoBaristo is een machine die je moet leren kennen. Door te “spelen” met de instellingen en de verschillende merken bonen ben ik uiteindelijk gekomen tot een lekkere kop koffie. Door de vele mogelijkheden en variaties in koffie moet je echt even de tijd nemen om te ontdekken wat dit apparaat allemaal kan.
En dankzij het AquaClean-filter geniet je van maximaal 5000 koppen zonder te hoeven ontkalken, dat vind ik een hele fijne functie. Fijn is dat het display duidelijke meldingen geeft over het op tijd bijvullen van het water. Mijn voorkeur gaat uit naar een grote kop cappuccino. Gelukkig kun je hoeveelheden melk en koffie ook zelf instellen. Een nadeel vind ik wel dat er bij het opschuimen van de melk eerst een straaltje water komt voordat het melkschuim gaat stromen. Ik drink zelf graag een hete kop koffie en ook de temperatuur kun je instellen. Ik heb hem dan ook op de maximale temperatuur staan. Ook de maling heb ik iets fijner ingesteld dan de standaard fabrieksinstelling. Jammer vind ik wel dat ik in het hele instructie boekje geen advies kan vinden over de bonen die het beste resultaat geven. Ik had gehoopt een merknaam of iets dergelijks terug te vinden waarmee de beste resultaten te bereiken zijn. Kortom een machine met heel veel mogelijkheden, neem echt de tijd om de juiste instellingen naar jouw behoeften in te stellen en je kunt nog lang genieten van een heerlijke kop koffie precies ingesteld naar eigen wens.

Pluspunten

• Verschillende dranken mogelijk
  • Groot waterreservoir
  • Instellingen naar behoefte te wijzigen
  • Ook geschikt voor snelfiltermaling

Minpunten

• Wat lawaai bij het malen
  • Straaltje water voorafgaand aan het melkschuim