Saeco SM7685/00 roestvrijstaal

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 19 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Saeco SM7685/00 roestvrijstaal op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Wouter Marks 10-12-2019

Mooi design en veel mogelijkheden tot variatie

Wat een mooi apparaat, echt iets wat mag opvallen in je keuken. De kleuren display geeft alle standaard koffie variaties aan. De keuze is meteen al groot, 15 verschillende variaties. Maar zodra je op een koffie drukt krijg je meteen meer instellingen. En zoveel instellingen dat je al heel wat kopjes koffie kan drinken voor je jou persoonlijke topper hebt samen gesteld. Maar als je hem hebt gevonden door de juiste strekte, aroma, hoeveelheid koffie, warmte, hoeveelheid melk en of je eerst de koffie in je kopje wil of de melk. Dan heb je wel jou ideale koffie te pakken die je meteen kan opslaan in jou profiel. En zo kan je voor iedereen een profiel maken met daarin zijn of haar favorieten koffie. Persoonlijk vindt ik dat echt ideaal. Daarnaast is het melk reservoir erg handig dat het los is en je het zo in de koelkast kan bewaren doordat het afgesloten is. Of wat ik zelf vaak doe, is het slangetje gewoon direct in je pak melk steken en zo heb je altijd verse melk en geen extra afwas of melk wat je weg moet gooien. Daarbij zit er een melk clean systeem in die goed na stoomt en alles goed schoonmaakt. En een keer in de zoveel tijd gewoon even alles zelf goed schoonmaken door het af te spoelen onder de warme kraan. Door het automatische schoonmaak systeem komt er wel meer water in de opvang bak dan ik gewend was met mijn oude espresso apparaat. En wat ik jammer vindt is dat het plaatje boven op waar je kopjes op kan zetten niet verwarmd wordt. Conclusie is dat ik dit mooie apparaat mocht testen en dat ik hem ga houden omdat hij echt veel meer voordelen heeft ten opzichten van mijn huidige apparaat. En dat de koffie lekkerder is ondanks het gebruik van de zelfde bonen. En mijn huidige zat ook echt in de zelfde prijs categorie en is nog maar een jaar oud.

Pluspunten

• veel persoonlijk instellingen
  • goed warm
  • stevige melk schuim

Minpunten

• geen warmhoud plaat voor kopjes

pasiee 09-12-2019

Heerlijke koffie, wel aandacht nodig

Wat geweldig na het testen van het andere apparaat kwam vandaag dit mooie apparaat binnen. Alles zat goed verpakt en was zeer stevig. Eenmaal het apparaat te hebben aangesloten kwam deze in eerste opstart modus. Dit ging niet heel soepel omdat hij soms aangaf dat hij iets deed terwijl dat niet zo was. Ook waren de eerste bakjes nog niet goed, maling en vooral de melk waren niet goed. Na 4 bakjes ging het apparaat doen wat hij moest doen en die waren ook echt heerlijk. Er is super veel keuze in koffie en deze kan je ook helemaal personaliseren. Het design en de duurzaamheid bij dit apparaat is heel hoog, geeft een geweldige uitstraling. De indeling van het apparaat qua onderdelen zijn heel handig geplaatst en de bouw kwaliteit is echt uitstekend. Ben heel erg benieuwd wat de rest van de dagen gaat geven.

• Duurzaamheid
  • Variaties

Minpunten

• Melkschuim systeem

Jorienanouk 25-11-2019

Mooi, makkelijk en heerlijk

Wat een mooi apparaat! Staat erg mooi in de keuken, maar zet vooral erg lekkere koffie. De touchscreen display werkt heel simpel en eigenlijk spreken alle instellingen voor zich. T is erg fijn dat je per persoon voor alle soorten koffie een favoriete instelling op kunt slaan. En wat ons erg opvalt is dat t schuim bij bijv de cappuchino echt veel beter is dan bij veel andere apparaten.
Echt een aanrader!

Pluspunten

• Instellingen spreken voor zich
  • Je kunt een profiel aanmaken
  • Veel soorten koffie
  • Goede schuim
  • Heerlijke koffie

Minpunten

• Waterreservoir is vrij klein

Niels 25-11-2019

Top apparaat - mooi design & vele opties

Deze espresso machine heeft alles wat je nodig hebt en meer.

Installatie
In 1 woord: makkelijk. Iedereen kan dit. Je hoeft het product alleen maar aan te sluiten en in het display worden alle stappen duidelijk aangegeven. De eerste koffie is al in 10 minuten gezet.
De machine wordt geleverd in een mooie Saeco doos, inclusief enkele spullen om het apparaat mee schoon te maken.

Design
Natuurlijk is dit smaak afhankelijk, maar wat een beauty. Het grote kleuren display is helder en duidelijk. Je kunt al koffiesoorten makkelijk selecteren en/of de schoonmaak opties.
Daarnaast is de vormgeving strak en voelt alles meer dan degelijk aan. Je merkt dat het 1 van de top producten van Saeco is.

Koffiesoorten
Je kunt 15 verschillende soorten koffiesoorten zetten en je kunt alles persoonlijk instellen afhankelijk van je voorkeur (bv temperatuur, sterker, hoeveelheid melk etc). Dit is eenvoudig te doen en je kunt je voorkeur opslaan, zodat je volgende keer met 1 druk op de knop de koffie zet.
Daarnaast vind ik de opties om 2 cappuccino’s tegelijk te zetten ideaal, zeker wanneer je bezoek hebt. Hierdoor wordt het makkelijker om tijdens een verjaardag cappuccino of andere drankjes met melk aan te bieden. Schilt heel veel tijd.
Ook het display helpt bij bezoek. Niet iedereen kent de 15 koffiesoorten, dus de afbeeldingen op het display helpen je gasten om nieuwe koffie’s te ontdekken.

Onderhoud
Het bijvullen van koffie en water is makkelijk. Daarnaast heb je verschillende reinigingsprogramma's die je makkelijk kunt selecteren.
1x per week haal ik de zetgroep er uit en dompel deze in een bak met water zodat alle koffieresten verwijderd zijn.
Misschien het enige minpunt: de lekbak is vrij groot en bij het uithalen en naar de gootsteen lopen mors je soms water.

Samenvattend: een top apparaat voor de veeleisende koffiedrinker!

Pluspunten

• Kleuren display: mooi en duidelijk
  • Persoonlijke voorkeur instellen
  • Steamclean voor de melk
  • groot bonenreservoir
  • Vele kofie variaties

Minpunten

• Nog niet kunnen vinden

Senna007 11-11-2019

Teleurstelling, tot 2 maal toe

Morgen gaat mijn 2e retour, ik baal hier enorm van de eerste had als probleem na 2 dagen dat bij bereiding steeds de servicedeur opensprong, nu heb ik een nieuwe ontvangen en die piept als een gek tijdens het bereiden, ik had voor saeco gekozen omdat mijn vorige oude model jaren probleemloos werkte, deze ziet er heel mooi uit maar heeft allemaal problemen

Pluspunten

• Uiterlijk prachtig
  • Veel keuzes

Minpunten

• Piept enorm
  • Water loopt heel moeizaam door
  • In deze prijsklasse moet hij goed zijn
  • Tot 2x toe een slechte ervaring
  • Niet echt heet

Senna007 12-11-2019

De oorzaak heb ik net voordat ik hem wilde retourneren op de valreep ontdekt, het probleem was het blauwe aqua waterfiltertje, deze laat onvoldoende water door waardoor er het piepende geluid ontstaat, zonder de filter werkt de saeco nu wel perfect,

Peter 20-09-2019

prima!

Na 3 maanden gebruik heb ik geen moment spijt gehad.
Ik gebruik wel bonen die vers gebrand zijn. Meestal uit midden en zuid Amerika.
Ooit eens gevonden via de keuringdienst van waarde met een aflevering van wat is melange.
Dat maakt ook verschil maar dit is echt lekker. Voor mij geen ander merk, dit is mijn tweede Saeco. De vorige is 8 jaar meegegaan. Veel is persoonlijk in te stellen en dan is het wel leuk dat er heel veel verschillende keuzes zijn te maken maar dat gebruik je dan eigenlijk niet meer zo veel.
Het water reservoir had iets groter gemogen maar dan wordt het ook weer een nog groter apparaat.

Pluspunten

• Gemakkelijk in gebruik
  • Zet lekkere koffie

Minpunten

• Water reservoir iets wat te klein
  • eigenlijk geen minpunten

Piet de Mink 01-06-2019

Zeer goede kwaliteit, makkelijk bedienbaar, veel programma's

Ik heb er diverse uitgeprobeerd, maar deze laatste is werkelijk de beste in kwaliteit en smaak.
Niet alleen heeft deze de meeste koffieprogramma`s maar heeft ook de lekkerste koffie
De andere app. zetten vaak koude koffie en hadden niet de goede koffiesmaak zoals deze Saeco.
Ook het schoonmaken is eenvoudig en makkelijk, zelf doet deze Saeco na elke koffie zelf kort het app. reinigen. Op deze manier is elk kopje koffie vers en goed van smaak.

Pluspunten

• Stevige metalen behuizing.
  • Veel programma`s
  • zelf reinigend.
  • Alle koffie smaken zijn perfect.
  • Bedingingsgemak

Wess 07-06-2018

Veel soorten koffie in een prachtig apparaat

Nadat onze Miele volautomaat espressomachine stuk ging, gingen we opzoek naar een nieuw exemplaar. Ons oog viel op deze prachtige machine van Saeco met mooie Italiaanse details. Onmiddellijk viel ons het gigantische bonenreservoir op en het mooie grote display. Dit is gelijk het eerste pluspunt van de machine.

Het apparaat kan 15 verschillende koffiesoorten zetten en dat doet deze ook. Ideale verhoudingen en verschillende bereidingswijzen maken het tot een echte Flat White, Espresso Lungo, caffe cortado, etc. Daarnaast is het personaliseren via het Touchscherm een feest! Het toevoegen van 10 profielen is erg fijn als je een groot gezin hebt of verschillende wensen.

De Koffie-uitloop kan goed versteld worden, van heel laag tot heel hoog, zo past ieder glas er wel onder. Over het algemeen zijn we erg tevreden over het apparaat. Veel bereidingen, goede kwaliteit, makkelijk schoon te houden en geeft duidelijk aan wat er moet gebeuren.

Helaas zijn er ook wat minpunten.
Het klopt inderdaad dat melkbereidingen iets lauwer zijn dan een alleen koffiebereiding, echter zijn ze niet te koud. Het is normaal dat een Macchiato kouder is dan een Americano, alleen moet je er wel goed rekening mee houden. Zorg dat de kopjes niet te koud zijn en de koffie-uitloop goed laag tegen het glas/kopje aanstaat. Ook levert koude melk een warmere bereiding op dan lauwe melk. Daarnaast zijn we hete filterkoffie gewoon.

Veel mensen klagen over het feit dat je het waterreservoir niet kunt vullen zonder de melkslang los te koppelen. Dat is niet waar, door de koffie-uitloop helemaal omhoog te doen (maximaal) kun je het water bijvullen zonder de melkslang los te koppelen.

Het lekbakje is voldoende groot, alleen wel lastig deze leeg te gieten als ie te vol zit (logisch). Daarnaast vind ik het jammer dat het apparaat niet automatisch bij het schakelen naar stand-by modus de HygieSteam-functie toepast.

Ik zou het apparaat zeker aanraden wie op zoek is naar een volautomaat espressomachine met veel bereidingen en graag alles persoonlijk wil aanpassen. Uiteraard is het belangrijk dat je de juiste koffiebonen gebruikt. Bij dit soort apparaten moet je experimenteren tot je jouw perfecte koffie en wensen hebt gevonden.

Pluspunten

• Zelfreinigende functie na iedere melkbereiding
  • Makkelijke bediening en groot bonenreservoir
  • Gescheiden uitloop voor koffie en melk
  • Melkpijpje kan ook in melkpak ipv beker
  • Mooi design, goede materialen en verlichting

Minpunten

• HygieSteam wordt niet automatisch uitgevoerd
  • Geen kopjes warm houd-functie
  • Weinig onderdelen kunnen in de vaatwasser
  • Niet mogelijk om aantal bereidingen te bekijken
  • Eerste 20 bereidingen nare smaak door nieuwheid

jtjscholten 01-12-2017

Heerlijke koffie met veel mogelijkheden

Deze koffiemachine maakt mij erg gelukkig. Je kan maar liefst uit 15 verschillende dranken kiezen. Wat je online leest over Saeco koffiemachines dat mensen er erg enthousiast er over zijn. Kan ik nu eindelijk over meeprate en kan ik nu begrijpen. We kregen de mogelijkheid om de Saeco Xelsis verder te ontdekken.
De uitstraling en bouwkwaliteit van dit apparaat is van hoge kwaliteit. Je merkt al tijdens het opbouwen van het apparaat dat er goed over nagedacht is. Het apparatuur is een combinatie van roestvrijstaal en kunstof objecten. Het touchscreen is echt een toegevoegde waarde op het apparaat. Zodat je erg makkelijk de dranken kan selecteren en kan samenstellen. Het apparaat is uitgevoerd met een keramische maalmolen. Er is dus goed nagedacht over de duurzaamheid. Er zijn 12 maalstanden mogelijk op deze molen.
De waterkoker is gemaakt van licht aluminium en een roestvrijstalen behuizing. Door de verlichting in het water kan je makkelijk zien hoeveel water aanwezig is. Deze kan je ook uitschakelen.
Het apparaat word geleverd met een uitgebreide accessoiresset: een maatschepje, tester voor de waterhardheid, reinigingsborsteltje, smeermiddel voor de zetgroep, melkreservoir met metalen deksel en de aquacleanfilter.
Schoonmaken is ook geen probleem.De zetgroep is gemakkelijk te verwijderen en kan in een paar seconden worden afgespoeld. Ook heeft de Saeco Xelsis zijn eigen reinigingsproces zodat je makkelijk de instructies op het scherm af kan lezen. Erg gebruikersvriendelijk.
Wat voor mij een nieuw systeem is de aquacleaner. Normaal gesproken moest ik 1x per maand mijn vollautomatisch apparaat ontkalken. De AquaClean is een waterfilter die dit tot 5000 koppen voor je doet. De bevestiging is erg eenvoudig en niet tijdsrovend. Een echte oplossing dat ontkalken overbodig maakt. Wel moet je de waterhardheid bepalen. De tester voor waterhardheid die hiervoor nodig is word meegeleverd met het apparaat.
Bijgeleverd is het melksysteem met stoomreiniging. Elke keer als je een drankje met melk maakt was het vroeger een werkje om deze na gebruik schoon te maken. Maar dat is gelukkig verleden tijd 😊, aangezien automatisch het melksysteem na het zetten van een drankje stoom blaast.
De dikke schuimlaag van de latte machiato en cappucino zijn ook heerlijk. Zelfs de dikte van de schuimlaag is in te stellen. Lijkt overdreven maar ik maak er wel gebruik van en word er vrolijk van.
Ook de mogelijkheden zijn ongekent. Je kan de dranken tot op de ml nauwkeurig aangegeven wat de koffie/melk verhouding is. Met het Latteduo-systeem zet je zelfs 2 melkspecialiteiten tegelijk. De temperatuur, sterkte en hoeveelheid voor een espresso is in te stellen. Met 1 woord waanzinnig. Als je favoriete drankje is gevonden kan je deze nu ook opslaan in 1 van de 8 gebruikersprofielen. Zo heb ik een profiel gemaakt voor 2 dagdelen en 4 personen.
We hebben het apparaat ook gebruikt op een verjaardag. Je hoeft met dit apparaat geen rekening meer te houden met het aantal personen aangezien je cappuccino en latte macchiato, in enkele of dubbele porties, allemaal kan maken met één druk op de knop. Het drankje word snel bereid en iedereen kan tegelijk aan de koffie/cappuccino of latte macchiato. Het mooie effect is dat tijdens het zetten van de koffie een lampje brand wat een mooi effect geeft.
Zitten er nu geen nadelen aan deze machine. Een klein nadeel is de aanschafprijs en de plek van de melkopschuimer. Maar het grootste nadeel is dat je teveel koffie drinkt na de aanschaf van dit fantatische apparaat.

Pluspunten

• stil en snel
  • lekker koffie
  • touchscreen
  • makkelijk schoon te houden
  • kwaliteit

Minpunten

• prijs
  • je gaat meer koffie drinken

Frederik 23-11-2017

Simpelweg geweldig!

Niet enkel doet hij alles wat je zou verwachten maar nog veel meer.
Van het elegant design, tot 15 soorten dranken tot het zelf reinigen.
Koffie zetten is met dit apparaat een waar genot, één druk op het mooi verlichte touchscreen en klaar.
Of je nu houd van sterke koffie tot heel sterke, veel melk of weinig melk, dit apparaat onthoud je persoonlijke voorkeuren.
Met de ingebouwde melk schuimer zet je in no time cappuccino’s, latte machiato's ,.. of simpelweg een warme melk.
De handige melkbeker kan je heel makkelijk los koppelen om zo de melk in de koelkast te bewaren.
Het waterreservoir is voorzien van een ingebouwd lampje en filter!
Kortom een ware aanrader voor elke koffie enthousiast!

Pluspunten

• elegant
  • profielen

Minpunten

• sti;

Storm70 19-11-2017

Geweldige Espressomachine, wat een genot....

Ik heb deze Philips Saeco Xelsis SM7685 nu 2 weken in huis. Wat een genot deze koffiemachine. Niet alleen is het maken van een geweldige kop koffie super eenvoudig, maar ook het uitpakken en installeren van de machine is ontzettend makkelijk.

Het display en de gebruiksaanwijzing geven precies aan wat je moet doen. Binnen 10 minuten is deze koffiemachine gebruiksklaar en kan de pret beginnen.
Alle voorafgaande koffiemachines die ik ooit heb gehad, vallen in het niets bij deze geweldenaar. En ja, je kunt merken dat ik erg enthousiast ben.

Zelfs na 2 weken is het nog altijd leuk om de verschillende mogelijkheden en standen van deze machine uit te proberen.

Het waterreservoir en het reservoir voor de koffie is eenvoudig schoon te houden en te vullen resp. legen. Het waterreservoir moet wel snel bijgevuld worden, maar ik denk dat dit aan mij ligt......waarschijnlijk drink ik teveel koffie.

Je kunt ook meerdere profielen in de koffiemachine opslaan. De geïntegreerde melk-opschuimer doet goed zijn werk, en je krijgt zeer goede schuim.

Zeer mooi en super gebruiksvriendelijk apparaat.

Pluspunten

• Zetten van 2 kopjes
  • Goede verlichting
  • Geweldig design
  • Zelfreinigend
  • In hoogte verstelbare koffie-uitloop

Minpunten

• Nog niet kunnen vinden

bruijn75 18-11-2017

Top apparaat

Dit is een top apparaat.

Verschillende smaken koffie in een handomdraai. Je kan ook eenvoudige je favoriete koffie smaak toevoegen aan je profiel.

De hoeveel, sterkte, temperatuur en smaak eenvoudig aanpassen.

Het touchscreen display is overzichtelijk en eenvoudig in gebruik.

De lekbak, koffiedikbak en waterbak zijn eenvoudig te verwijderen en te reinigen. Het apparaat heeft ook diverse cleaning programma's zoals hyguesteam.

De koffie is lekker van smaak, en ook de (melk)schuimlaag is van goede kwaliteit. Al is die het beste bij een warm kopje.

Pluspunten

• Profielen
  • hoeveelheid en sterkte eenvoudig te aanpassen
  • Touchscreen is overzichterlijk
  • Diverse cleaning programma's
  • eenvoudig te reinigen

Minpunten

• Melkslangetje laat snel los

Maarten 18-11-2017

Koffie waar menig restaurant jaloers op zou zijn.

Verliefd:
Wat een eyecatcher. Deze Saeco straalt één en al luxe uit. Compleet van roestvrij staal, het overzichtelijke touchscreen en de led lampjes die in deze machine zijn verwerkt.

Verloofd:
De eenvoudige installatie, het gebruiksgemak en de complete onderhoudsprogramma’s.

Getrouwd:
Wat een heerlijke koffie varianten. Goede koffie, stevig melkschuim en genoeg keuze m.b.t temperatuur, sterkte van de koffie en de hoeveelheid melk.

Wat een compleet systeem.
De installatie was een ‘piece of cake’. Binnen tien minuten stond mijn eerste kop koffie klaar.
Bij het in en uitschakelen van het systeem wordt er gespoeld. Het verwarmen van het water gaat super snel en het malen van de bonen blijft binnen de geluidsnormen.
De melkopschuimer zorgt voor een goede en stevige melkschuim. Telkens na een koffie variant met melk wordt het slangetje van de opschuimer door stoom schoon ‘geblazen’. Ook is er een schoonmaakprogramma voor het melksysteem.
De tempratuur, sterkte hoeveelheid koffie/melk zijn gemakkelijk in te stellen via het overzichtelijke touchscreen. Ook kan je je favoriete instellingen koppelen aan je profiel.
Op het scherm is ook te zien wanneer je water moet bijvullen en wanneer de afvalbak vol zit. Door middel van het touchscreen is het systeem helemaal te bedienen
De zetgroep is eenvoudig te verwijderen en schoon te maken.
Kortom koffie, waar menig restaurant jaloers op zou zijn, uit een machine die werkelijk een oog strelend is. Ik voel me een ware barista als ik voor de visite een kop koffie, latte macchiato of cappuccino bereid.

• Smaak
  • Onderhoud

Waanders 16-11-2017

Fantastisch koffieapparaat, super makkelijk in gebruik

Fantastisch koffieapparaat, super makkelijk in gebruik

Deze machine lijkt wel een toverdoos!
Noem het maar op en hij kan het! Erg gemakkelijk in gebruik, door het eenvoudige touchscreen die een keuze van de vele verschillende koffiesoorten laat zien.

Het eerste kopje koffie was al snel en eenvoudig gezet, weinig handelingen voor nodig en het smaakte heerlijk. Door je eigen profielkeuze aan te maken kan iedereen z'n eigen sterkte, hoeveelheid, warmte, melk, water, instellen.
Hij maakt weinig lawaai bij het malen van de bonen, wat een groot pluspunt is!

In het waterreservoir zit een filter die ervoor zorgt dat er geen tot weinig kalk in de machine komt. (wij hebben een waterontharder dus dan zou je hem in principe eigenlijk niet eens nodig hebben)

De geïntegreerde melkopschuimer werkt super handig, en je krijgt zeer goede schuim. Je kunt zelfs kiezen of je de schuim eerst in het kopje wilt of eerst de koffie en daarna de schuim!
Wanneer je de melkfunctie hebt gebruikt kun je met een druk op de knop het slangetje en pijpje schoonblazen met stoom dit neemt 1 minuutje in beslag, en klaar!

Er zit ook een goede verlichting in zodat je duidelijk kunt zien wat je doet.

Ook dat het apparaat 2 kopjes tegelijk kan zetten vind ik een groot pluspunt.

Doordat je verschillende soorten koffie kunt zetten is de koffie-uitloop verstelbaar in verschillende hoogtes.

Hij geeft wel vrij snel aan dat de afvalbak vol is, maar dat vonden wij niet zo vervelend.

Het apparaat is een sieraad op het aanrecht, het design heeft een mooie en luxe uitstraling. Het touchscreen draagt hier ook aan bij.

De koffie is goed op temperatuur, en kan zelfs in verschillende warmtes ingesteld worden.

Pluspunten

• alles in 1
  • makkelijk schoon te houden
  • eenvoudig touchscreen
  • profielkeuze

Minpunten

• nog niet ontdekt

Huib 15-11-2017

Topapparaat die heerlijke koffie zet!

Ik heb de Philips Saeco Xelsis SM7685/00 nu een dikke week in huis en ben erg tevreden met deze prachtige machine! Waarom zou dit uitgebreide koffieapparaat in uw huis moeten staan? Onderaan de review geef ik het apparaat een cijfer.

Voordelen:
- Mooi design, geen goedkope look
- Makkelijk menu en makkelijk in gebruik en onderhoud;
- Touchscreen
- Handige 'equalizer' functie met veel aanpasbare instellingsmogelijkheden om tot de perfecte koffie te komen;
- Gebruikers van de Xelsis 7685 kunnen een eigen koffieprofiel aanmaken waardoor jouw meest gebruikte en lekkerste koffie instellingen gemakkelijk binnen een paar drukjes op de knop toegepast worden;
- Extra reservoir voor bijvoorbeeld cafeïnevrije gemalen koffie als gasten dit wensen.

Nadelen:
- Installatie verliep niet helemaal vlekkeloos;
- Melkslang moet eerst verwijderd worden om het waterreservoir te hervullen;
- Bij gebruik voor 2 kopjes, kan er maar 1 profiel gebruikt worden, in plaats van 2
- Geen WiFi

Installatie
Het begint allemaal bij het uitpakken van de doos. De machine komt goed verpakt met alle slangetjes, reservoirs, andere benodigdheden, een uitgebreide handleiding en een verkorte installatiehandleiding.

Met het laatste ga ik vervolgens aan de slag. Er wordt duidelijk beschreven welke stappen er genomen dienen te worden om het apparaat gebruiksklaar te maken. Ook wanneer de machine daarbij aangaat, word je als onwetende consument keurig stap voor stap in het proces meegenomen. Echter duurt het lang om het kalkfilter luchtvrij te krijgen, zodat hij in het waterreservoir blijft zitten en niet naar boven drijft door de luchtdruk. Dankzij dit filter kan je maar liefst 5000 kopjes koffie zetten, zonder te hoeven ontkalken. Maar binnen 15 minuten is de Saeco operationeel en ben je klaar voor je eerste kopje koffie.

Gebruik
Je hoeft geen verstand te hebben van elektronica of moeilijke keuzemenu's. In een oogopslag zie je alle functies op het apparaat, dat zijn er heel overzichtelijk 4. Wanneer je op zo'n functie drukt, kom je in makkelijke, begrijpbare menu's die precies doen wat je denkt dat ze moeten zouden doen. Mijn eerste cappuccino had ik binnen 2 minuten gezet na installatie en dan was ik nog langzaam. Let wel op dat je het slangetje die verbonden is met de melkkan, helemaal doordrukt en doorklikt tot het einde (op de koffietoevoer, die overigens vrij bewegelijk is, zodat zowel kleine als grote koppen/glazen gebruikt kunnen worden zonder spatten), want anders is de melktoevoer in de koffie niet optimaal.

De eerste tijd was ik vooral bezig met het afstellen van mijn persoonlijke voorkeuren. Alleen dat was natuurlijk al een leuk proces, want ik ben dol op koffie en het testen van smaken. Dit kan je overigens doen met alle koffies die worden aangegeven op de touchscreen, het maakt niet uit of je nou een espresso, een latte macchiato, lungo, ristretto, latte of gewone koffie voor ogen hebt (er zijn 15 koffiekeuzemogelijkheden!). Diverse instellingen kan je zelf aanpassen, zoals de temperatuur, de hoeveelheid melk en de mate van melkschuim(indien van toepassing) en/of koffie, de sterkte van de koffie, maar ook of de koffie of de melk eerst in het kopje dient te komen. Deze aanpassingsmogelijkheden worden weergegeven als een equalizer, net zoals op een stereotoren; door te schuiven (uiteraard touchscreen) aan de knopjes, kom je tot jouw persoonlijke voorkeur.

Er kunnen trouwens 2 kopjes tegelijk gezet worden. Jammer is wel dat je niet per kopje een eigen instelling kan hanteren; een instelling dient voor 2 kopjes tegelijk of je moet beide kopjes apart zetten. Dit kleine probleempje wordt overigens uitgebreid goed gemaakt met het maken van eigen profielen. Maar liefst 8 profielen, oftewel 8 personen, kunnen hun eigen persoonlijke voorkeuren opslaan in het menu van deze machine. Daardoor heb je binnen enkele drukken op de knoppen direct jouw eigen persoonlijke bakje koffie te pakken die jou het beste smaakt. Erg makkelijk, want nu hoef je niet elke keer opnieuw je koffie te 'equalizen' en dus in te stellen.

Gasten die geen vers gemalen koffie met cafeïne willen, kan je ook een bijvoorbeeld een 'decafé' aanbieden; naast het bonenreservoir (die overigens keurig luchtdicht afgesloten kan worden, zodat de bonen langer vers blijven), zit een klein reservoirtje voor gemalen koffie. Ideaal voor gasten die niet van vers gemalen bonenkoffie houden.

Onderhoud
De Saeco Xelsis onderhoudt zichzelf; het apparaat geeft aan wanneer er te weinig water in het reservoir zit, maar ook als de bak met koffieprut volzit. Ontkalken hoeft pas na 5000 kopjes, zover ben ik nog niet. Na gebruik van de melkbeker, geeft de machine een stoomstoot aan de melkleiding, zodat bacteriën gedood worden. Maak wel zelf met regelmaat het toevoerbuisje van de melk zelf extra schoon, net zoals de melkbeker. De melkbeker kan overigens makkelijk afgekoppeld worden, zodat wanneer er nog melk in zit, deze gewoon in de koelkast gezet kan worden. Onderdelen in en op de machine zijn makkelijk los te koppelen en afspoelbaar, maar kunnen ook in de vaatwasser, net zoals de aflekbak die ongemerkt snel vol raakt. Goed bijhouden dus, om de kwaliteit van het kopje koffie te kunnen waarborgen. Fijn is tevens dat de machine bij opstarten, maar ook bij afsluiten automatisch doorspoelt, zodat de leidingen altijd schoon blijven.

Wat is als (klein) nadeel beleefde, was dat ik bij het hervullen van het waterreservoir, eerst het melkslangetje moest ontkoppelen om deze eruit te krijgen. Dit is overigens niet heel veel werk en moeilijk.

Tevens mis ik wel een klein beetje een WiFi-functie op dit apparaat, wanneer ik de prijs meeweeg; dit zou leuke voordelen kunnen opleveren, bijvoorbeeld het aflezen van de status van de koffiemachine, i.v.m. reiniging, aanvulling, verwachting te zetten kopjes koffie e.d. Niet per se noodzakelijk, maar wel handig. Ook ideaal wanneer je bijvoorbeeld je wekkerfunctie van je mobiel kan koppelen aan het apparaat; wanneer je wakker wordt, heb je dan de mogelijkheid om op te staan met een heerlijk vers bakje koffie. Zo zijn er nog wel meer voordelen te bedenken met een WiFi-functie.

Conclusie
Ik denk dat iedereen blij wordt wanneer de Philips Saeco Xelsis SM7685/00 in zijn huis zou staan. Het is een zeer gebruiks- en onderhoudsvriendelijk apparaat, die niet alleen mooi, chique en elegant oogt, maar ook nog eens fantastische, veelzijdige koffie zet! Met dit apparaat kan je jarenlang vooruit en zet je binnen afzienbare tijd de lekkerste koffie voor jezelf en je gasten. Met de profielenfunctie sla je ook nog eens gemakkelijk je persoonlijke voorkeuren op. Toppertje.

Cijfer
8,5

• Makkelijk menu, overzichtelijk touchscreen
  • Makkelijk in gebruik en onderhoud
  • Handige 'equalizer' functie
  • Makkelijk een eigen koffieprofiel aanmaken

Minpunten

• Installatie verliep niet helemaal vlekkeloos
  • Melkslang zit voor het waterreservoir
  • Er kan maar 1 profiel tegelijk gebruikt worden
  • Geen WiFi

Lucas 09-01-2019

melkslang zit niet in de weg.
simpelweg de koffieuitloop helemaal omhoog schuiven, dan kan het waterreservoir gewoon eruit gehaald worden.

arnobrouwer 15-11-2017

Vol mogelijkheden, makkelijk bedienbaar en smaakvolle koffie

Dit apparaat maakt alles waar wat er in de specificaties staat. 15 soorten dranken, maar door de profielen die je kan invoeren wel 50 verschillende mogelijkheden. Werkelijk alles is in te stellen. Hoeveelheid koffie, water, melk, melkschuim, maar ook smaakprofielen, eerst koffie of eerst melk, enzovoorts.
Instellen van alle dranken gaat zeer intuïtief. Geen boekje voor nodig.

Bij mijn vorige espresso machine had ik een apart stoompijpje en door handmatig opschuimen zeer wisselend resultaat en dronk daardoor nagenoeg geen latte's of cappuccino. Dat is nu wel even anders geworden. Een druk op de knop en er staat een kopje voor je neus dat in menig horeca zaak niet zal misstaan.

Schoonmaak is ook geen probleem. Met een druk op de knop wordt de opschuimer gereinigd en de zetgroep spoel je eenvuidig af ander de kraan. Geen gedoe met schoonmaak tabletten. Aanvullen van water en weggooien van de koffie pucks via mooi weggewerkte bakjes aan de voorkant, dus geen gedoe met spullen over je apparaat heen tillen/gieten.
Hierdoor moet de zetgroep wel vanaf de zijkant verwijderd worden, maar dat is minder vaak nodig dan water bijvullen en koffie pucks weggooien.

Pluspunten

• eenvoudige bediening
  • veel mogelijkheden
  • mooi design,
  • kalk filter in waterbak

Minpunten

• Zetgroep vanaf zijkant verwijderen voor schoonmaak

svlenten 14-11-2017

Heerlijke koffie!

Nadat het apparaat binnen was, was het apparaat zo ingesteld ondanks de uitgebreide voorbereidingen (zoals hardheid van het water testen). Hierna gelijk de normale koffie geprobeerd en na een paar aanpassingen in de instellingen het perfecte kopje koffie gevonden, ideaal dat je dit ook kan opslaan!

Verder ook alle andere dranken geprobeerd, heerlijk om niet alleen normale koffie te drinken maar ook een cappuccino met een goede schuimlaag!

Enige nadeel wat ik tegenkwam (als je het een nadeel kan noemen) is dat er geen optie op zit dat hij 's ochtends automatisch aangaat.

Verder ideaal koffiezet apparaat voor als je een verjaardag hebt of veel bezoek (wat gek genoeg veel meer werd toen het koffiezetapparaat aangesloten was......)

Uiterst tevreden!!!

Pluspunten

• Waterreservoir
  • Duidelijk scherm
  • Verschillende dranken
  • Steamclean voor de melk
  • Automatische ontkalking

Minpunten

• Geen timer om aan te gaan

Peter1979 14-11-2017

Nooit meer de deur uit hoeven voor een heerlijke koffie!1

zeer gebruiksvriendelijk, heerlijke verschillende soorten koffie, een melksysteem zonder te knoeien, grote water tank, grote opslag voor koffiebonen, meerdere profielen voor verschillende gebruikers

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk
  • Groot waterreservoir
  • Groot bonenreservoir
  • Melksysteem zonder te knoeien
  • Verschillende gebruikersprofielen

Minpunten

• Niet ontdekt

Remko75 14-11-2017

Meest luxe koffiemachine ooit!

Gedurende 7 dagen heb ik de Saeco Xelsis mogen gebruiken. Wat direct opvalt na het uitpakken van het apparaat is de luxe afwerking. Veel gebruik van rvs en een handig en goed leesbaar touchscreen scherm. De installatie is zeer eenvoudig. Bijna plug en play. Na het installeren van het waterfilter en het instellen van de hardheid van het water kun je aan de slag. Bonen erin en vervolgens je favoriete koffie kiezen die je geheel naar eigen wens kunt maken. Daarnaast kun je deze voorkeuren opslaan in je eigen profiel zodat je de volgende keer snel je favoriete koffie kunt zetten. Het apparaat maakt overigens weinig lawaai. Schoonmaken gaat vrij eenvoudig. Ook hiervoor is een aparte optie opgenomen in het menu voor bijvoorbeeld het schoonmaken van het melkstaafje.

Pluspunten

• Luxe afwerking
  • Gebruiksvriendelijk
  • Veel koffie variaties
  • Persoonlijke voorkeuren opslaan

Minpunten

• Groot apparaat