Philips SM7683 zwart, roestvrijstaal

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Philips SM7683 zwart, roestvrijstaal op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

A.H. Goeree 07-11-2018

Topapparaat maar....

Een goed product van Philps! We hebben de koffiemachine nu iets meer dan een half jaar in gebruik en hij bevalt ons heel goed. Je hebt veel mogelijkheden en persoonlijke voorkeursknoppen om je eigen smaak in te stellen. Natuurlijk zijn de soort koffiebonen ook heel erg bepalend voor de smaak..
De koffie is goed warm en de cappuccino is heerlijk met goeie melkschuim!
Maar we hebben een klacht over de aquaclean. Dit onderdeel voor het ontkalken is vrij prijzig (€14,50) en moet ca. 1 keer in de 2 maand worden vervangen. Wij willen deze bestellen maar Philips heeft momenteel productieproblemen met de aquaclean en is niet bij Philips te verkrijgen!! Bij andere leveranciers nog wel maar nu voor het dubbele bedrag (2 voor €60,00), waanzin! Zonder de aquaclean kan het apparaat niet gebruikt worden. Het is een dure koffiemachine en ik vind dat Philips hier een oplossing voor moet zoeken.

Pluspunten

• Lekkere koffie
  • Makkelijk in te stellen

Minpunten

• Aquaclean is prijzig
  • Leveringsproblemen aquaclean
  • Groot apparaat

Koffieliefhebber 18-11-2017

Een topapparaat voor de lekkerste koffie thuis.

Het is echt een pracht machine. Super makkelijke installatie. Het menu neemt je stap voor stap door het installatieproces heen. Duurt wel even, de kalkfilter luchtvrij maken bijvoorbeeld voor in het waterreservoir. Dankzij deze filter kun je maar liefst 5000 kopjes koffie zetten, zonder te hoeven ontkalken. Het duurt in totaal ongeveer 15 minuten en dan kun je je eerste kopje koffie zetten...wat een genot, serieus.

Er zijn 15 verschillende koffievarianten te zetten. Van sterke ristretto en espresso tot perfecte cappuccino en een romige latte macchiato, de café au lait en de americano ontbreken ook niet natuurlijk. Wat mij opviel is dat een cappuccino ook echt anders smaakte dan een latte, of een ristretto en een espresso, op vele andere machines die ik ken smaken ze het zelfde, of de ristretto wordt wrang van smaak maar dat kan aan de bonen liggen wellicht. Maar met deze Saeco Xelsis SM7683 was alles heerlijk...echte koffie!!!

Per koffievariant kun je ook nog misschien wel 50 verschillende mogelijkheden instellen voor hoe je de betreffende koffie wil, qua smaak verhouding zeg maar. Je kan de dikte van je schuim instellen of wanneer de melk wordt toegevoegd bijvoorbeeld. Temperatuur, hoeveelheid melk, koffie intensiteit; genoeg om zoet mee te zijn. Het daardoor wel even puzzelen om jou eigen koffievarianten samen te stellen maar dan heb je ook wat. Je kan ze daarna vastleggen in je eigen profiel zodat je altijd dezelfde koffie kan zetten en wil je toch nog wat veranderen aan de smaak kun je dat heel makkelijk aanpassen in je profiel.

Voorheen dronk ik bijna nooit een koffiesoort met melk omdat het slangetje en de uitloop altijd lastig schoon te maken waren. Nu is schoonmaken een koud kunstje. Het HygieSteam-functie verwijdert alle melkresten en de melkreservoir kun je zo in de koelkast zetten als er nog een restje melk in zit. Het water en de koffie is makkelijk bij te vullen en de koffie pucks simpel aan de voorzijde weggewerkt zodat je het makkelijk kan weggooien.

Simpelweg een topapparaat!!!

Pluspunten

• Weinig lawaai
  • groot waterreservoir
  • heet waterfunctie
  • Makkelijk schoonmaken
  • ook gemalen koffie te gebruiken

Minpunten

• Prijs

Monty010 15-11-2017

Krachtige Volautomaat met super veel mogelijkheden

Na een aantal jaren met plezier gebruik te hebben gemaakt van de Philips Saeco Intelia Evo
Staat nu de Philips Xelsis 7683/00 bij ons in de keuken, En wat een verandering is dit.
Het apparaat is qua grote iets meer aanwezig dan onze vorige volautomaat maar dat is niet erg want je krijgt er ook veel voor terug.
Voor het in gebruik nemen van het apparaat eerst even online de video bekeken over hoe alles ingesteld moest worden, dit was eigenlijk niet nodig want bij het voor het eerst aanzetten neemt het apparaat je in stappen mee voor de juiste instellingen.

Als je dan op het moment komt van een bakkie koffie zetten dan is het even kiezen welke soort koffie.
Met al de mogelijkheden is het even verzinnen, maar ondertussen hebben we ze bijna allemaal gehad, wat mij opvalt, is dat bij de verschillende soorten koffie de smaak ook daadwerkelijk anders is. Een espresso heeft een krachtigere smaak dan een normale koffie etc. en dit is bij andere apparaten soms toch tegenvallend daar smaakt het vaak hetzelfde. We zijn nu langzaam aan het experimenteren met de zelf in te stellen maalgraad om de koffie nog beter te laten smaken.

Het kleurenscherm is heel overzichtelijk, al moet je soms wel even goed kijken welke instellingen je precies lekker vind voor je koffie. Zaken als sterkte, melkschuim en volgorde zijn allemaal in te stellen. Het is heel overzichtelijk maar de mogelijkheden zijn legio.
Wat ik zelf ook heel belangrijk vind is dat je de temperatuur aan kan passen, iets wat bij mijn vorige apparaat niet kon, en daar vond ik de koffie altijd te lauw uit het apparaat komen. Dus dit is een verademing.
Als je dan je perfecte bak bij elkaar gepuzzeld hebt dan kan je de instellingen makkelijk opslaan in een profiel zo kan je voor iedereen in huis zijn of haar eigen voorkeurslijst samenstellen.
Het schuimen van de melk gaat ook goed, ik raad aan houdbare magere melk te gebruiken dit schuimt goed, en de zelfreiniging na het schuimen is ook ideaal, dit scheelt zelf elke keer het slangetje uit te spoelen want dit is echt een rot werk.

Is het dan allemaal super en perfect? Nee niet helemaal.
De techniek is ondertussen zover dat het systeem zelf aangeeft dat de watertank gevuld dient te worden, en dat de koffie opvangbak geleegd moet worden, maar de lekbak onder het apparaat moet nog steeds door een rood vlottertje in de gaten gehouden worden. Dit zou voor mij ook wel met een sensor mogen.
En een tweede voor een apparaat van deze klasse vind ik de kunststoffen koffie uitloop toch een beetje jammer, graag had ik hier een metalen versie van gezien.

Mijn conclusie na nu een week deze volautomaat te gebruiken, is dat het apparaat een zeer welkome opvolger is van onze vorige volautomaat.
Hij straalt kwaliteit uit in de keuken en dat is ook terug te proeven in de koffie die ermee te zetten is.
In het begin is het even puzzelen met al de mogelijkheden die het apparaat bied, maar heb je dit onder de knie dan kan je rustig gaan zitten en genieten van een lekkere koffie of macchiato.

Pluspunten

• Veel koffie mogelijkheden
  • zelfreinigend melksysteem
  • mooi design

Minpunten

• geen lekbak sensor maar vlotter

PieterW 15-11-2017

Top machine voor koffieliefhebbers

De Seaco Xelsis is een zeer gebruiksvriendelijke koffiemaker. Instellen en installeren is zo gedaan en je kunt daarna direct aan de slag met het maken van je koffie.

Gebruiksgemak:
De machine biedt je veel mogelijkheden om je eigen perfecte koffie te maken. Zo kun je de sterkte, de hoeveelheid koffie of melk, schuim textuur, temperatuur, smaakbalans en de maalmolen zelf instellen. Erg handig en leuk om mee te experimenteren. Deze instellingen kun je ook opslaan in een van de zes profielen, zodat je heel snel je eigen koffie voorkeur kan kiezen. De machine geeft je ook de keuze uit veel verschillende koffie varianten.

Smaak:
De smaak van de koffie is echt goed. Ik ben een fervent cappuccino en espresso drinker en met deze machine maak ik binnen 1 minuut mijn koffie. De melk opschuimer geeft overigens ook stevige melkschuim, zoals het hoort op een cappuccino.

Schoonmaken:
Wat ik ook handig vind zijn de automatische reinigingsmogelijkheden. Daarmee maak je je machine snel schoon zonder veel gedoe. De machine vertelt je stap voor stap wat je moet doen en dat is wel zo handig.

Design:
Het design van de machine is strak. Een eye catcher voor in je keuken, vooral met de zilveren voorkant en touchscreen. Een minpunt is de omvang van de machine, die had wat kleiner gemogen. Maar dit weegt niet op tegen de vele voordelen die deze machine heeft.

Pluspunten

• Maakt erg lekkere koffie
  • Makkelijk schoon te maken
  • Veel mogelijkheden om je koffie te bereiden
  • Touch screen display

Minpunten

• Iets te groot qua formaat

iAaron 14-11-2017

Gebruiksvriendelijk en mooi!

De machine is fijn in gebruik door de heldere display bediening. De koffie is goed warm en smaakt voortreffelijk. Minpunt is de installatie na uitpakken. Doordat de zetgroep niet was uitgelijnd vanuit de fabriek, zo bleek na 15 minuten zoeken, ging hij niet gelijk goed in werking. Ook is de melk bij de eerste cappucino met lucht vermengd, waardoor hij heel erg stottert en geen mooie melkstroom geeft. De 2de is echter perfect! Zeer aan te raden machine.