FrancisFrancis X7 iperEspresso zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 14 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de FrancisFrancis X7 iperEspresso zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,9

Mout 29-01-2020

Lekt hele reservoir leeg uit de bodem

Leuke vorm. Maar je moet wel leren dweilen iedere paar dagen. Ontkalken helpt niet. Water uit reservoir komt eronder uit binnen paar minuten alles op je vloer

Pluspunten

• Vorm
  • Lekkere koffie

Minpunten

• Lekt hele waterreservoir leeg
  • Cup insteken neemt veel ruimte in

Luc 26-12-2015

Water is warm maar blijkbaar net niet heet genoeg want suiker en zoetjes lossen niet op.Als je geen liefhebber van zoettoevoegingen bent dan heb je geen probleem en anders wel.

sywa 10-04-2015

Na 1 jaar veroorzaakt het apparaat regelmatig kortsluiting. Nog een jaar later doet de pomp het niet meer. Het warme water komt onderin het apparaat direct in het lekbakje terecht. Leverancier wilde het apparaat niet naar de reparateur sturen, dat moesten we zelf maar regelen.

Zit nu met een kapot apparaat en 4 dozen cupjes .........

Han Sijm 05-09-2015

wij hebben er net een gekocht. Zijn je cupjes nog te koop. 06 12852828

Han Sijm 05-09-2015

Wij hebben er net een gekocht, Sywa zijn je cupjes nog te koop? 0612852828

Reviewer1989 02-07-2013

Ik heb deze machine nu een paar dagen in bezit, en ben er erg tevreden over.

Toen ik de machine kreeg zat er helaas een scheur in het waterreservoir, maar Illy heeft dit werkelijk keurig opgelost en binnen een paar dagen had ik een nieuwe binnen.

De koffie is echt heel erg lekker, een mooie volle smaak, met een mooi cremelaagje.

Ik vind het erg prettig dat de machine in te stellen in naar je eigen voorkeur. De machine is tevens heel makkelijk te gebruiken en behoeft weinig uitleg.
Het schoonhouden van het apparaat is heel eenvoudig, dit bestaat enkel uit het legen van het opvangbankje voor de cups, en het lekbakje.

Over het design hoef ik natuurlijk niks te zeggen, dit is gewoon hartstikke mooi.

Al met al ben ik er erg tevreden mee, en kan ik met een gerust hart al mijn visite voorzien van een heerlijk kopje Italiaanse espresso!

Ed199 29-03-2012

Aanvullend op eerdere beoordeling:
Inmiddels zijn we een dik jaar verder en kan ik iets zeggen over de duurzaamheid. Die is zondermeer goed te noemen, want het apparaat werkt nog steeds naar behoren. Er heeft tot dusver nog niets aan gemankeerd en ook nog nooit last gehad van niet-werkende capsules. Kortom: nog steeds erg blij mee.

Founder 11-06-2011

Ik heb de x7 nu al twee jaar en ik moet zeggen dat de koffie goed is. De meeste gasten die koffie bij je komen drinken zullen hem te sterk vinden omdat ze gewend zijn aan de hollandse padkoffie. Maar dit kan je niet vergellijken. Illy koffie is goede koffie en daar betaal je ook naar. Je moet het bakje troost waarderen en je moet er geen kamer vol visite mee gaan bedienen want dat is te duur en teveel werk,
Komen we bij de minpunten van dit apparaat. En dat is de bereiding van de koffie.
Het zwarte goud loopt langzaam door en als je melk wilt opschuimen moet je wel even wachten. Na het opschuimen kan er geen koffie gezet worden omdat de temperatuur van de ketel terug moet. Dit duurt dus even. Inmiddels zet ik een goede cappucino, maar dat vergde wel enige oefening.
Zoals bij alle cup machines is het gemak en onderhoud goed, Maar de verkrijgbaarheid minder en duur. Ik koop de cups altijd bij de bijenkorf, maar dat kan ook via internet.
Kortom een top apparaat, maar wil je meer dan moet je naar een espressomachine met een aparte koffiemaler.

dirkje1961 16-02-2011

Na heel wat gesnuffel op internet voor de aankoop van een espressomachine bij deze mooie francis francis X7 terecht gekomen. Ik heb heel wat gewikt en gewogen een grote volautomatische machine of niet zo'n grote.
Daar ik de enig in het gezin ben die regelmatig koffie drinkt is het deze illlymie cup machine geworden. Makkelijk in gebruik en weinig schoonmaak werk. De espresso's en cappucino's zijn super. Melk opschuimen gaat ook goed. Heerlijk gewoon doet niets onder voor wat je in een restaurant krijgt. Machine bij wereldkoffie.eu gekocht. Hadden een hele mooie aanbieding. Ik ben super tevreden over deze machine.
Voor duurzaamheid heb ik een 5 gegeven omdat ik na een paar dagen daar nog niet veel over kan zeggen.
Voor een goede prijs hij je een prachtige machine gewoon een lust voor het oog. Maar de koffie is het belangrijkst en die smaakt ontettend goed.

Ed199 17-01-2011

Na aardig wat onderzoek te hebben verricht naar een niet te dure machine die een goede espresso maakt, ben ik op de FrancisFrancis X7 uitgekomen. Is nu meer dan een maand in gebruik. Smaak van deze Illy-spresso is werkelijk perfect! Nog veel beter dan verwacht. Vormgeving is mooi retro!

Ik drink alleen espresso, dus ik kan niets zeggen over het maken van een cappuccino.

Bij duurzaamheid heb ik nvt ingevuld, een maand is nog te kort om daarover iets te zeggen. Van niet-werkende capsules heb ik nog geen last gehad.
Overigens passen alleen Illy-capsules in het apparaat.

De koffie is aan de dure kant: 37 cent per koffie, maar kwaliteit heeft z'n prijs. Daar komt bij dat het apparaat op internet verkocht wordt voor 198 euro inclusief 6 blikken capasules (per blik 21 capsules). In de doos zat ook nog een waardebon van Illy waarmee je nog eens 6 blikken cadeau kon krijgen. Dus al met al heb je 252 "gratis" kopjes espresso gezet voordat je aan het bestellen van de capsules moet denken.

Als je een uitstekende espresso wilt en je wilt niet al teveel geld uitgeven aan de machine, dan is dit een echte aanrader!

Pimiento 15-01-2011

Na zo'n half jaar gebruik te hebben gemaakt van dit apparaat en al zijn mogelijkheden uitgebreid getest te hebben, tijd voor een gedegen review.

Ik heb dit apparaat aangeschaft aangezien ik de enige thuis ben die koffie drinkt en daarvoor ga je geen hele pot koffie zetten. Verder heb ik het apparaat een keer op een beurs in Italië mogen "proeven" en was verbaast over de goede smaak!

Ik heb in de periode alle mogelijkheden en smaken (behalve decaf) geprobeert. De smaak die je uit de espresso cupjes krijgt is zeer goed. Anders dan bijvoorbeeld bij Nescafé of Senseo, krijg je nooit 2 maal exact dezelfde smaakt. De druk die op de maling komt is altijd gelijk en loopt af, maar doordat het water niet altijd gelijk door de maling loopt, krijg je altijd een kleine variatie in smaak, die het gebruik spannend houdt. Na 3 kopjes senseo ben je daarentegen het spul wel zat.

De rode standaard cupjes geven een lekker, krachtige espresso. Let wel op dat je hier van houdt: dit is geen espresso zoals je die in een Nederlands café of restaurant krijgt! Het is ongeveer de helft van het volume en smaakt veel krachtiger.

Hou je van een wat krachtiger smaak, die wat zoeter is, ga dan voor de dark roast. Deze geeft hetzelfde resultaat als de rode cups, maar dan met een krachtiger smaak.

Dan is er de mogelijkheid de blauwe Lungo cupjes te kopen. Dit benaderd de "Nederlandse espresso" die dus eigenlijk een espresso lungo is. Door de grovere maling krijg je meer koffie in je kopje, met een goede smaak. Lekker als je een keer wat meer wil drinken zonder meteen 2 cupjes espresso te moeten gebruiken (= duur).

Tot slot mijn favoriet: de cappuccino! Met het stoompijpje kun je werkelijk een prima cappuccino maken. het vergt wat oefening, maar dan heb je ook echt iets professioneels!

Tips:
- gebruik voor cappuccino altijd volle houdbare melk (FV Langlekker bijv). halvolle gepasteuriseerde melk is ronduit goor, volle melk wordt al beter. speciale cappuccino melk werkt ook goed, maar heeft (persoonlijk)een zoete bijsmaak. De FV website heeft btw goede tips om goede koffie te maken!
- gebruik een goed, klein cappuccino kannetje. Dit geeft het beste resultaat.
- Voor elk gebruik, laat het apparaat eerst een keer doorlopen. zeker wanneer je apparaat een paar dagen niet gebruikt, is het wat eerst wat bruin. Das niet lekker.

Onderhoud: zeer eenvoudig, lekbakje en stoomtuit zijn goed los te halen en schoon te maken.

Gemak/betrouwbaarheid: Redelijk goed, ik heb 2 keer gehad dat een cupje explodeerde in het apparaat, dat gaf zooi. Zeg 1 op de 150 cupjes. Ook heb ik 1 of 2 keer een cup gehad die niet goed doorliep. Moest een 2e keer op hetzelfde cupje, dat ging goed.

Bouwkwaliteit : redelijk: voor een apparaat van 199 E kun je niet veel meer verwachten. Wel gaat de cuphouder na verloop van tijd wat los zitten wanneer er niets inzit.

Conclusie: gezien de mogelijkheden en de koffie die je eruit krijgt, voor dit geld onovertroffen. Je moet wel van echte italiaanse koffie houden, anders ga je beter aan de nescafé. Wil je beter, geeft dan tenminste 800E uit aan een ander apparaat.

Sedition 31-12-2011

Ik ben sinds vandaag ook bezitter van een FF X7 en ben een echte cappuchino drinker, echter lukt me het opschuimen nog niet naar wens, hopende dat je me op weg zou willen helpen hiermee.....hoe lang moet bijv. het stoompijpje in het kannetje blijven, en hoeveel melk moet ik in het kannetje gieten, en moet het stoompijpje geheel onder? Kortom ik krijg alleen warme melk en maar een beetje schuim wat eigenlijk weer direct verdwijnt. Ik gebruik overigens volle melk van FV.

Frank X7 18-11-2010

Eindelijk heb ik hem, de X7. Lang over na moeten denken, de koffie die je zet heeft een prijs van ongeveer € 0,39 cent per kopje.

Daar staat tegenover dat de koffie van zeer hoge kwaliteit is en de machine zelf een sieraad in je keuken.

De smaken zijn niet uitgebreid, 4 stuks: lungo (gewone koffie), espresso en extra gebrand. Er is ook een decaf versie.

Het grote voordeel van deze machine vind ik dat er geen onderdeel van het apparaat met de koffie in aanraking komt. Er hoeft niets schoongemaakt te worden, tenzij je het stoompijpje hebt gebruikt natuurlijk.

Wat een schuldgevoel oplevert is de plastic cups waar de koffie in verpakt zit in de prullenbak gooien! Vroeger deed je je koffiedik in de groene bak, dat gaat niet meer. (tipje voor kieskeurig? Een cijfer voor milieu aspecten??)

Kortom: zeer mooi ontwerp, heerlijke koffie, winig tot geen schoonmaakwerk, minpunt de plastic cups.

patoelann 16-12-2009

Heb een X7 toestel aangekocht en het is een droom van een toestel.De capsules zijn vacuum en geen overtollig vuil na tasje koffie. Eindelijk mijn droom Illy koffie thuis. De combinatie ven dit toestel desing en gebruik zijn ogelooflijk.De prijs van het toestel vind ik zeker niet teveel en de koffiecapsules vallen mee in prijs.Zeker een mooi cadeaux om aan te schaffen.Als het water heet is hoor je een alarmpje maar zeker niet storend en de tasjes kunnen bovenop het toestel voorverwarmd worden waardoor de koffie zeker heet is.

Youri B 13-01-2009

Lang gezocht en veel espressoapparaten getest en geproeft. Maar nooit kreeg ik de lekkere Illy-koffiesmaak die je in veel restaurant krijgt.

Totdat ik de Francis Francis X7 van Illy tegenkwam bij een winkel in Den Haag. Nadat ik de koffie had geproeft was ik meteen verkocht...dit is echt lekkere koffie.

Het cupjessysteem van illy is erg makkelijk, maar wel redelijk kostbaar (ca. €0,40 per cupje).
Daar staat wel tegenover dat je onovertreffelijk heerlijk kopje espresso krijgt en maar een relatief goedkoop espressoapparaat nodig hebt. Voor het prijsverschil met een volautomaat kan je aardig wat cupjes kopen.

Er zijn helaas ook een aantal nadelen.
Zo is er maar keuze uit 4 soorten cupjes: Espresso, Lungo (normale koffie), Extra sterke en cafeine vrije koffie. Maar goed wel hele lekker koffie.
Verder vinden niet echte koffiedrinkers de koffie erg sterk. In werkelijkheid is de koffie niet sterk maar is vol van smaak.
Voor het gebruik van het stoompijpje voor het opschuimen van melk is enige oefening nodig.

Let op: er zijn 2 uitvoeringen op de markt. Ik heb er een die automatisch afslaat bij een vooraf ingestelde hoeveelheid koffie maar er zijn ook apparaten op de markt die niet automatsche afslaan.

Al met al een aanrader, want het gaat toch om de lekker koffie.

kkarstkarel 03-03-2012

@Sedition: je moet altijd meer melk (1.5-2 keer zoveel) in het kannetje doen dan je nodig hebt, het stoompijpje moet voor circa 3/4 in de melk, met kannetje is de melk ongeveer klaar als de onderkant/bodem van het kannetje te heet wordt om aan te raken, het moet gewone volle melk zijn die koelkast koud is. En zorg natuurlijk voor een goed formaat rvs kannetje.

Sedition 31-12-2011