Bosch TCA5309 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 19 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch TCA5309 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,5

Son 27-12-2017

Jammer !!!

Geschreven voor: Bosch TCA5309 zwart

Vandaag m`n 3e machine versleten , geeft heerlijke koffie en snel klaar maar gaat met gemiddeld 4 koppen per dag maar een kleine 3 jaar mee en daar komen dan ook nog de onderhoudsmiddelen bij dan wordt het een prijzige geschiedenis met een machine van zo`n 400 euro ! En laten repareren is ook duur dus helaas, ik begin niet meer aan een nieuwe !!!

Pluspunten

• lekkere koffie
  • snel klaar

Minpunten

• heeft relatief korte levensduur
  • vaak schoonmaken
  • groot apparaat

Tjitske 08-05-2017

Korte levensduur

Geschreven voor: Bosch TCA5309 zwart

We hebben dit zpparaat 2x gekocht en met veel plezier gebruikt.
Ik vind het prettig dat ik zowel een beker koffie kan zetten als een kopje espresso.
Instellen gaat prima, het apparaat neemt wel veel plek in en maakt lawaai .
Zijkant inwendig schoonmaken vind ik vervelend. Maar mijn grote bezwaar is de te korte levensduur ondanks onderhoud volgens boekje.

Pluspunten

• Beker
  • Smaak

Minpunten

• Zijkant reinigen
  • Korte levensduur

Maarten Put 04-03-2017

Goede koffie echter te duur voor levensduur en kwaliteit

Geschreven voor: Bosch TCA5309 zwart

De koffie is goed hoewel dat natuurlijk vooral van de bonen afhangt. Nu het apparaat kapot is, gebruiken we weer de tien jaar oude Senseo. De smaak is bijna hetzelfde als je dezelfde soort koffiebonen gebruikt. Voor de prijs kun je beter gewoon een Senseo kopen. Een Senseo is minder dan een vijfde van de prijs en gaat langer mee.

Pluspunten

• Koffie goede kwaliteit
  • Service en kennis helpdesk

Minpunten

• Na drie jaar kapot (reparatie zou bijna €200 zijn)
  • Zeer duur tov Senseo (zelfde kwaliteit koffie)
  • Merk Bosch/Siemens (dure reparaties)
  • Merk Bosch/Siemens (relatief korte levensduur)

Jakenl 03-01-2017

Mooi apparaat, lekkere koffie,schoonmaken is een uitdaging.

Geschreven voor: Bosch TCA5309 zwart

Fijn apparaat; lekkere koffie, al is dat een persoonlijke smaak. Ik gebruik de bonen van Jumbo, die vind ik lekkerder dan bijv. DE. Schoonmaken is wel een uitdaging. Gebruik van reinigings/ontkalkingstabletten/vloeistof wordt héél sumier uitgelegd. Tabletten zijn overigens maar beperkt verkrijgbaar. Moest de winkelier 3 x uitleggen wat ik bedoelde voordat ze begreep welke tabletten ik wilde...en toen waren ze ook nog eens niet op voorraad! Let wel, de procedure is duidelijk maar de te gebruiken produkten helemaal niet!

Pluspunten

• Koffiesmaak
  • Uiterlijk

Minpunten

• reinigingsprodukten onduidelijk
  • lekbak snel vol
  • Redelijk luidruchtig
  • Melk opschuimen vereist een cursus

Frans Vermeulen 10-12-2016

Goede prijs voor wat je krijgt

Geschreven voor: Bosch TCA5309 zwart

Machine nu 2 dagen in gebruik. Erg goed en volledig in te stellen, zowel water, temperatuur als sterkte koffie. Lekker bakkie koffie en niet te duur, wat wil je nog meer.

Pluspunten

• Lekkere koffie
  • Uitgebreid in te stellen

Iris 01-12-2016

Voor de beginner

Geschreven voor: Bosch TCA5309 zwart

De goede recensies waren voor mij o.a. leiding voor deze volautomaat te gaan in deze prijsklasse. Het apparaat is al een tijdje op de markt wat mij vertrouwen geeft in dit apparaat. Eerst indruk: prima vormgeving, ziet er solide uit, makkelijk in onderhoud, een mooi apparaat voor de beginnende koffiegenieter. Ik heb het apparaat pas gekocht en moet dus nog even zoeken naar de juiste instelling van de maalgraad van de bonen en de juiste koffiesoort. Ik heb drie 'bakkies' gezet en merkte dat het waterreservoir al wel snel volloopt. Dat is het enige puntje van kritiek tot nog toe.

Pluspunten

• veelzijdig apparaat
  • betaalbaar

Minpunten

• groot qua formaat

Gerda 30-11-2016

Lekkere koffie instelbaar

Geschreven voor: Bosch TCA5309 zwart

Het apparaat is niet veel breder dan een padapparaat. De keuze aan variaties is ruim; de hoeveelheid water is gemakkelijk aan te passen, de maling kan ook aangepast worden maar staat voor ons gelijk al goed, de warmte is instelbaar. Het grote voordeel van dit apparaat vind ik vooral wanneer je een cappuccino wil. Geen melkbakje of klein koelkasten ernaast maar gewoon melk in je kopje, onder de stomer en koffie erbij. Ik doe dan het 1 kops knopje dat is 40 cc, prima voor een cappuccino. Het 1 kopsknopje is meer voor een espresso. Het 2 kopskopje is ruim afgesteld en hebben we heel gemakkelijk op minder kunnen instellen. Jammer dat er geen naald bij is geleverd om het melkteutje schoon te maken zoals bevolen wordt. Er is een ruim waterreservoir wat heel handig eruit te halen is. Je kunt thee water nemen zonder koffie smaak! Ook handig voor een bouillon. Wat ik veel terug gelezen heb is de melding over het water wat op is of de opvakbak vol is, dat hebben we nog niet ontdekt omdat we pas 1 dag dit apparaat hebben. Nu nog ontdekken welke koffie het lekkerst is. We zijn enorm tevreden over het apparaat en hopen het een aantal jaar te kunnen gebruiken. Ik vind het erg fijn dat er gewoon een handleiding bij zit die ik niet hoef te downloaden.

Pluspunten

• Cappuccino gemak
  • Weinig ruimte innemend

Minpunten

• Geen bijgeleverde naald

Cees 14-11-2016

Snel apparaat!

Geschreven voor: Bosch TCA5309 zwart

Besteld bij FonQ en een zeer snelle levering, volgende dag in huis. De koffiemachine nu ruim twee maanden in huis.
Het apparaat is, nadat je hem aanzet, zeer snel opgewarmd. Dit is erg fijn en daarnaast gaat het daadwerkelijke koffiezetten zeer snel. De sterkte van de koffie is makkelijk in te stellen, alleen zul je de eerste keer wel even heel goed de gebruiksaanwijzing moeten lezen, daarna wordt het snel duidelijk.
Minpuntje: zowel bij het waterreservoir, bonenreservoir als de lekbak geeft de machine eigenlijk te laat aan wanneer deze helemaal leeg of (de lekbak betreft) helemaal vol zit. Ik heb me aangewend om elke dag water bij te vullen en 1x per week de bonen even bij te vullen. De lekbak vergeet ik nog wel eens en dan stroomt deze over en dan heeft de machine het soms nog niet eens aangegeven dat deze vol zit... Maar ik kan hier prima mee leven, een heerlijke bakje koffie en ook snel gezet.

Pluspunten

• Alles is makkelijk in te stellen
  • Machine snel opgewarmd
  • Bakje koffie is snel gezet

Minpunten

• Te late melding water- en bonenreservoir leeg
  • Geen melding volle lekbak of te laat

AllardN 19-05-2016

Koffiemachine

Geschreven voor: Bosch TCA5309 zwart

Een keurige koffiemachine. Eenvoudig in gebruik en een goed uiterlijk. Snelle levering en goede informatievoorziening van Bobshop.

josp 10-03-2016

Oordeel herzien

Geschreven voor: Bosch TCA5309 zwart

Inmiddels heb ik het apparaat meer dan een half jaar in gebruik en het valt toch tegen. De al gesignaleerde tekortkomingen - voor water en bonen bijvullen word je pas gewaarschuwd als het te laat is- is toch vaak behoorlijk irritant; vooral omdat het zo onnodig is.
Maar het inmiddels nieuwe en vervelender euvel is dat de watertemperatuur niet constant is. De eerste kop koffie is te koud en als ik 10 minuten later mijn tweede kopje neem is dat te heet.
Kortom, toch geen aanrader.

josp 21-11-2015
Geschreven voor: Bosch TCA5309 zwart

Het apparaat heb ik nu een paar maanden in gebruik. Prima, ik gebruik mijn Nespresso nauwelijks meer, niet dat die koffie slechter is, zeker niet m.n. de crema van de Nespresso is twee keer zo dik maar Nespresso is veel duurder en dat proef ik nauwelijks.
Vergeleken met mijn vorige apparaat, een Jura, is dit apparaat veel stiller en maakt lekkerder koffie. Heet water gaat ook erg goed. Over cappo en melk opstomen moet ik zwijgen want wegens een afkeer van melk heb ik dat nog nooit gedaan.
Enige minpuntjes op dit moment zijn de waarschuwingslichtjes: die gaan pas aan als het te laat is dwz als de pomp al is drooggelopen wegens watergebrek c.q. er al een slap bakje staat wegens tekort aan bonen. Daarom heb ik me moeten aanwennen elke ochtend water bij te vullen en het bonenreservoir te controleren.
Over duurzaamheid kan ik uiteraard nog niets zinnigs zeggen behalve dat het apparaat het tot nu toe moeiteloos heeft gedaan.
Een aanrader kortom, zeker voor die prijs.

jwb073001 22-04-2015
Geschreven voor: Bosch TCA5309 zwart

Wat een heerlijk apparaat! Levert super lekkere koffie, is onze tweede espresso automaat.
Alles is ook goed in te stellen. De weergegeven specificaties bij kieskeurig kloppen niet helemaal. De temperatuur is wel in te stellen, in drie stappen. Waarbij de tweede stand een heerlijke warm/hete kop koffie oplevert.(dus het kan nog heter). En ook de hoeveelheid water, per kop/knop, is WEL in te stellen. Dit doe je voornamelijk een keer, zodat de machine onthoudt wat je voorkeur tav hoeveelheid water.
Bij Bobshop.nl gekocht, snel geleverd en tegen een prima prijs. Erg prettig.

megje 04-04-2013
Geschreven voor: Bosch TCA5309 zwart

Mooi apparaat goede koffie . Alleen erg veel water wat er onder in de opvangbak komt. als ik 1 grote mok koffie gezet heb (200 ml)komt er onder in de bak 70 ml water. wat 1/3 deel van mijn gewenste hoeveelheid is. dat is erg veel en die moet ik dan ook na enkele mokken ledigen. Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?

Officiële reactie van Bosch 25-07-2013

Beste Megje,

Het is belangrijk het apparaat te ontkalken wanneer het daar om vraagt zodat het apparaat van binnen goed schoon blijft. Hoevaak ontkalkt moet worden is afhankelijk van de waterhardheid. De Bosch TCA5309 is vauit de fabriek ingesteld op stand 4 corresponderend met een waterhardheid 24-30 dH. In de gebruiksaanwijzing kunt u nalezen of deze stand ook voor u noodzakelijk is. Uw waterhardheid kunt u opvragen bij het waterleidingbedrijf. In de gebruiksaanwijzing beschrijven wij hoe u een andere waterhardheid in kunt stellen. Mocht u verder nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met ons Bosch infocentrum te bereiken via 088 424 4010 of per e-mail naar adres infocentrum-bosch@bshg.com.

Vriendelijke groeten,
Consumentenzaken Boch

megje 23-07-2013

Is het normaal dat je dit apparaat om de 8 à 10 dagen moet ontkalken en reinigen? Ik persoonlijk vind dit erg vaak.(en duur) we zetten gemiddeld 6 mokken koffie per dag. graag hoor ik het als hier een oplossing voor is.

haagenp 08-04-2013

Klopt, erg veel afval water. Heb Bosch gebeld, die beweren dat dit normaal is.

Tuur1975 22-03-2013
Geschreven voor: Bosch TCA5309 zwart

Sinds een week in het bezit van deze strak vormgegeven machine. Gemakkelijk te bedienen en ook de handleiding is duidelijk. Je hoeft dan ook geen barista te zijn om een goede espresso te zetten. Voor mij ruim genoeg instelmogelijkheden. Het feest van het zoeken en vergelijken van bonen kan beginnen.

nickolaas34 22-03-2013
Geschreven voor: Bosch TCA5309 zwart

Koffie is beleving en wat voor een beleving krijg je van deze machine van Bosch. Uiteraard is de bonenkeuze belangrijk. Maar de smaak en de reuk is adembenemend. De opschuimer kan warm worden, wat logisch is, en dat is effe oppassen. Maar in een mum van tijd heb je de lekkerste cappucino. Ook thee zetten is goed te doen, geen smaak van koffie te bekennen. Ik vind de vormgeving minder, hij is groot, is ook te verklaren door de mogelijkheden, maar op het aanrecht is hij best "aanwezig". Maar voor een fervent koffiedrinker als ik geen probleem.

Lia van Bemmel 21-03-2013
Geschreven voor: Bosch TCA5309 zwart

Wij gebruiken nu enkele dagen de koffie automaat. We waren heel verrast dat wij de winnaars waren van deze mooie koffie automaat. De koffie smaakt heerlijk, je proeft veel meer koffie en hij is super makkelijk n gebruik. En het is nog een mooie machine op je aanrecht.

Nellyc 20-03-2013
Geschreven voor: Bosch TCA5309 zwart

We zijn sinds enkele dagen in bezit van deze Bosch koffiemachine. De machine is erg makkelijk schoon te maken en in gebruik te nemen. Met een druk op de knop zet je een heerlijke kop koffie of espresso.

Met de maalgraad kun je zelf instellen hoe fijn de koffie wordt gemalen. Hoe fijner hoe sterker de koffie. Het was even uitzoeken wat de lekkerste smaak oplevert. Zelf hebben wij hem nu op stand 1 gezet (de fijnste stand), dat vind ik persoonlijk het lekkerste. Met een handige knop op de voorzijde van het apparaat kun je er ook nog voor kiezen om extra bonen toe te voegen waardoor de koffie ook nog wat sterker wordt.

Handig is dat de automaat zichzelf voor en na gebruik even doorspoeld waardoor hij schoon en fris blijft. Vergeet niet om er een kopje of bakje onder te zetten, anders zit het opvangbakje in korte tijd vol met water.

Het apparaat maakt wel flink wat lawaai als de bonen worden gemalen, maar dat heeft volgens mij elke machine waarin je verse bonen gebruikt. Het levert in ieder geval heerlijke koffie op, dus dat lawaai neem ik graag voor lief. Aanrader dus!

Birgitvr 19-03-2013
Geschreven voor: Bosch TCA5309 zwart

Wij hebben deze koffiemachine sinds een klein weekje in huis en zijn er tot nu toe erg tevreden over. De bediening is eenvoudig waardoor je niet hoeft te studeren voordat je je eerste bak koffie zet. We zijn begonnen met Hema Espresso bonen, welke een pittige (maar niet bittere) smaak geven. We gaan nog wat experimenteren met andere merken. Wel is aan te raden de maalgraad op fijn te zetten, dit leverde ons een betere smaak op.

Deze Bosch is zeker niet de duurste en meest uitgebreide machine die er op dit moment te verkrijgen is, maar ziet er desondanks strak en degelijk uit. Alhoewel de machine vrij diep is (44cm) is het een groot voordeel dat deze door een slimme netsnoeraansluiting vrijwel strak tegen de achterwand van het aanrecht geplaatst kan worden. De knoppen voelen stevig aan en de in hoogte verstelbare koffie-uitloop werkt goed. Wel is het jammer dat je er geen groot glas (hoger dan 12.5 cm) onder kan zetten voor het maken van een grote latte macchiato. Het opschuimen van melk met de stoomfunctie gaat daarentegen super!

Tip: Zet een kopje onder de koffie-uitloop. De machine reinigt zichzelf automatisch wanneer hij aan of uitgeschakeld wordt. Wanneer je over de dag meerdere keren koffie maakt zit het lekreservoir vrij snel vol. Kopje eronder wanneer je hem niet gebruikt scheelt weer wat werk.

Kortom, prima machine voor een mooie prijs. En nu weer aan de koffie!

megje 04-04-2013

ik heb deze machine nu ook 1 week en heb inderdaad veel water in het lek-reservoir. Ik plaats 1 kopje onder de uitloop en dan nog 70 ml water in het reservoir na het zetten van 1 mok van 200 ml. Is dit bij jou ook zo? Heel erg vervelend om na 3 mokken het hele reservoir te legen.Als ik dit geweten had had ik dit apparaat niet gekocht.

johnvanhoorn 19-03-2013
Geschreven voor: Bosch TCA5309 zwart

Heerlijke warme koffie, alleen als het water reservoir leeg is zuigt het apparaat een soort vacuüm. Je moet dan eerst heet water een poosje laten lopen dan pas doet hij het weer. Voordat ik hier achter was was ik al 4x malen en goede koffie verspild, verder. Ja het stond in het boekje ...maar als echte man lees je dat niet.
Verder goed apparaat alleen erg groot op de aanrecht.
Ik geef de mogelijkheden een 5* omdat het een simpel apparaat is wat niet echt veel kan. Maar aan de andere kant is het voor ouderen wel een makkelijk simpel te bedienen apparaat en dan zou ik een 10 moeten geven. Kortom een goede kop koffie uit een te groot apparaat, wat uitblinkt in simpele bediening. En o ja laat de fabrikant er een paar gratis reinigings tabletten bij geven. Ik werd door een andere gebruiker er op geattendeerd.