Bosch TCA5309 - Reviews

Type
espresso machine

7,9

Frans Vermeulen 10-12-2016 Product paar dagen in bezit

Goede prijs voor wat je krijgt

Machine nu 2 dagen in gebruik. Erg goed en volledig in te stellen, zowel water, temperatuur als sterkte koffie. Lekker bakkie koffie en niet te duur, wat wil je nog meer.

Pluspunten

• Lekkere koffie
  • Uitgebreid in te stellen

Iris 01-12-2016 Product paar dagen in bezit

Voor de beginner

De goede recensies waren voor mij o.a. leiding voor deze volautomaat te gaan in deze prijsklasse. Het apparaat is al een tijdje op de markt wat mij vertrouwen geeft in dit apparaat. Eerst indruk: prima vormgeving, ziet er solide uit, makkelijk in onderhoud, een mooi apparaat voor de beginnende koffiegenieter. Ik heb het apparaat pas gekocht en moet dus nog even zoeken naar de juiste instelling van de maalgraad van de bonen en de juiste koffiesoort. Ik heb drie 'bakkies' gezet en merkte dat het waterreservoir al wel snel volloopt. Dat is het enige puntje van kritiek tot nog toe.

Pluspunten

• veelzijdig apparaat
  • betaalbaar

Minpunten

• groot qua formaat

Gerda 30-11-2016 Product paar dagen in bezit

Lekkere koffie instelbaar

Het apparaat is niet veel breder dan een padapparaat. De keuze aan variaties is ruim; de hoeveelheid water is gemakkelijk aan te passen, de maling kan ook aangepast worden maar staat voor ons gelijk al goed, de warmte is instelbaar. Het grote voordeel van dit apparaat vind ik vooral wanneer je een cappuccino wil. Geen melkbakje of klein koelkasten ernaast maar gewoon melk in je kopje, onder de stomer en koffie erbij. Ik doe dan het 1 kops knopje dat is 40 cc, prima voor een cappuccino. Het 1 kopsknopje is meer voor een espresso. Het 2 kopskopje is ruim afgesteld en hebben we heel gemakkelijk op minder kunnen instellen. Jammer dat er geen naald bij is geleverd om het melkteutje schoon te maken zoals bevolen wordt. Er is een ruim waterreservoir wat heel handig eruit te halen is. Je kunt thee water nemen zonder koffie smaak! Ook handig voor een bouillon. Wat ik veel terug gelezen heb is de melding over het water wat op is of de opvakbak vol is, dat hebben we nog niet ontdekt omdat we pas 1 dag dit apparaat hebben. Nu nog ontdekken welke koffie het lekkerst is. We zijn enorm tevreden over het apparaat en hopen het een aantal jaar te kunnen gebruiken. Ik vind het erg fijn dat er gewoon een handleiding bij zit die ik niet hoef te downloaden.

Pluspunten

• Cappuccino gemak
  • Weinig ruimte innemend

Minpunten

• Geen bijgeleverde naald

Cees 14-11-2016 Product paar maanden in bezit

Snel apparaat!

Besteld bij FonQ en een zeer snelle levering, volgende dag in huis. De koffiemachine nu ruim twee maanden in huis.
Het apparaat is, nadat je hem aanzet, zeer snel opgewarmd. Dit is erg fijn en daarnaast gaat het daadwerkelijke koffiezetten zeer snel. De sterkte van de koffie is makkelijk in te stellen, alleen zul je de eerste keer wel even heel goed de gebruiksaanwijzing moeten lezen, daarna wordt het snel duidelijk.
Minpuntje: zowel bij het waterreservoir, bonenreservoir als de lekbak geeft de machine eigenlijk te laat aan wanneer deze helemaal leeg of (de lekbak betreft) helemaal vol zit. Ik heb me aangewend om elke dag water bij te vullen en 1x per week de bonen even bij te vullen. De lekbak vergeet ik nog wel eens en dan stroomt deze over en dan heeft de machine het soms nog niet eens aangegeven dat deze vol zit... Maar ik kan hier prima mee leven, een heerlijke bakje koffie en ook snel gezet.

Pluspunten

• Alles is makkelijk in te stellen
  • Machine snel opgewarmd
  • Bakje koffie is snel gezet

Minpunten

• Te late melding water- en bonenreservoir leeg
  • Geen melding volle lekbak of te laat

AllardN 19-05-2016 Product paar dagen in bezit

Koffiemachine

9,4
Een keurige koffiemachine. Eenvoudig in gebruik en een goed uiterlijk. Snelle levering en goede informatievoorziening van Bobshop.

josp 10-03-2016 Product half jaar in bezit

Oordeel herzien

6,4
Inmiddels heb ik het apparaat meer dan een half jaar in gebruik en het valt toch tegen. De al gesignaleerde tekortkomingen - voor water en bonen bijvullen word je pas gewaarschuwd als het te laat is- is toch vaak behoorlijk irritant; vooral omdat het zo onnodig is.
Maar het inmiddels nieuwe en vervelender euvel is dat de watertemperatuur niet constant is. De eerste kop koffie is te koud en als ik 10 minuten later mijn tweede kopje neem is dat te heet.
Kortom, toch geen aanrader.

josp 21-11-2015 Product maand in bezit

Het apparaat heb ik nu een paar maanden in gebruik. Prima, ik gebruik mijn Nespresso nauwelijks meer, niet dat die koffie slechter is, zeker niet m.n. de crema van de Nespresso is twee keer zo dik maar Nespresso is veel duurder en dat proef ik nauwelijks.
Vergeleken met mijn vorige apparaat, een Jura, is dit apparaat veel stiller en maakt lekkerder koffie. Heet water gaat ook erg goed. Over cappo en melk opstomen moet ik zwijgen want wegens een afkeer van melk heb ik dat nog nooit gedaan.
Enige minpuntjes op dit moment zijn de waarschuwingslichtjes: die gaan pas aan als het te laat is dwz als de pomp al is drooggelopen wegens watergebrek c.q. er al een slap bakje staat wegens tekort aan bonen. Daarom heb ik me moeten aanwennen elke ochtend water bij te vullen en het bonenreservoir te controleren.
Over duurzaamheid kan ik uiteraard nog niets zinnigs zeggen behalve dat het apparaat het tot nu toe moeiteloos heeft gedaan.
Een aanrader kortom, zeker voor die prijs.

jwb073001 22-04-2015 Product paar weken in bezit

Wat een heerlijk apparaat! Levert super lekkere koffie, is onze tweede espresso automaat.
Alles is ook goed in te stellen. De weergegeven specificaties bij kieskeurig kloppen niet helemaal. De temperatuur is wel in te stellen, in drie stappen. Waarbij de tweede stand een heerlijke warm/hete kop koffie oplevert.(dus het kan nog heter). En ook de hoeveelheid water, per kop/knop, is WEL in te stellen. Dit doe je voornamelijk een keer, zodat de machine onthoudt wat je voorkeur tav hoeveelheid water.
Bij Bobshop.nl gekocht, snel geleverd en tegen een prima prijs. Erg prettig.

megje 04-04-2013 Product paar dagen in bezit

Mooi apparaat goede koffie . Alleen erg veel water wat er onder in de opvangbak komt. als ik 1 grote mok koffie gezet heb (200 ml)komt er onder in de bak 70 ml water. wat 1/3 deel van mijn gewenste hoeveelheid is. dat is erg veel en die moet ik dan ook na enkele mokken ledigen. Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?

Tuur1975 22-03-2013 Product paar dagen in bezit

Sinds een week in het bezit van deze strak vormgegeven machine. Gemakkelijk te bedienen en ook de handleiding is duidelijk. Je hoeft dan ook geen barista te zijn om een goede espresso te zetten. Voor mij ruim genoeg instelmogelijkheden. Het feest van het zoeken en vergelijken van bonen kan beginnen.

nickolaas34 22-03-2013 Product paar dagen in bezit

Koffie is beleving en wat voor een beleving krijg je van deze machine van Bosch. Uiteraard is de bonenkeuze belangrijk. Maar de smaak en de reuk is adembenemend. De opschuimer kan warm worden, wat logisch is, en dat is effe oppassen. Maar in een mum van tijd heb je de lekkerste cappucino. Ook thee zetten is goed te doen, geen smaak van koffie te bekennen. Ik vind de vormgeving minder, hij is groot, is ook te verklaren door de mogelijkheden, maar op het aanrecht is hij best "aanwezig". Maar voor een fervent koffiedrinker als ik geen probleem.

Lia van Bemmel 21-03-2013 Product paar dagen in bezit

Wij gebruiken nu enkele dagen de koffie automaat. We waren heel verrast dat wij de winnaars waren van deze mooie koffie automaat. De koffie smaakt heerlijk, je proeft veel meer koffie en hij is super makkelijk n gebruik. En het is nog een mooie machine op je aanrecht.

Nellyc 20-03-2013 Product paar dagen in bezit

We zijn sinds enkele dagen in bezit van deze Bosch koffiemachine. De machine is erg makkelijk schoon te maken en in gebruik te nemen. Met een druk op de knop zet je een heerlijke kop koffie of espresso.

Met de maalgraad kun je zelf instellen hoe fijn de koffie wordt gemalen. Hoe fijner hoe sterker de koffie. Het was even uitzoeken wat de lekkerste smaak oplevert. Zelf hebben wij hem nu op stand 1 gezet (de fijnste stand), dat vind ik persoonlijk het lekkerste. Met een handige knop op de voorzijde van het apparaat kun je er ook nog voor kiezen om extra bonen toe te voegen waardoor de koffie ook nog wat sterker wordt.

Handig is dat de automaat zichzelf voor en na gebruik even doorspoeld waardoor hij schoon en fris blijft. Vergeet niet om er een kopje of bakje onder te zetten, anders zit het opvangbakje in korte tijd vol met water.

Het apparaat maakt wel flink wat lawaai als de bonen worden gemalen, maar dat heeft volgens mij elke machine waarin je verse bonen gebruikt. Het levert in ieder geval heerlijke koffie op, dus dat lawaai neem ik graag voor lief. Aanrader dus!

Birgitvr 19-03-2013 Product paar dagen in bezit

7,4
Wij hebben deze koffiemachine sinds een klein weekje in huis en zijn er tot nu toe erg tevreden over. De bediening is eenvoudig waardoor je niet hoeft te studeren voordat je je eerste bak koffie zet. We zijn begonnen met Hema Espresso bonen, welke een pittige (maar niet bittere) smaak geven. We gaan nog wat experimenteren met andere merken. Wel is aan te raden de maalgraad op fijn te zetten, dit leverde ons een betere smaak op.

Deze Bosch is zeker niet de duurste en meest uitgebreide machine die er op dit moment te verkrijgen is, maar ziet er desondanks strak en degelijk uit. Alhoewel de machine vrij diep is (44cm) is het een groot voordeel dat deze door een slimme netsnoeraansluiting vrijwel strak tegen de achterwand van het aanrecht geplaatst kan worden. De knoppen voelen stevig aan en de in hoogte verstelbare koffie-uitloop werkt goed. Wel is het jammer dat je er geen groot glas (hoger dan 12.5 cm) onder kan zetten voor het maken van een grote latte macchiato. Het opschuimen van melk met de stoomfunctie gaat daarentegen super!

Tip: Zet een kopje onder de koffie-uitloop. De machine reinigt zichzelf automatisch wanneer hij aan of uitgeschakeld wordt. Wanneer je over de dag meerdere keren koffie maakt zit het lekreservoir vrij snel vol. Kopje eronder wanneer je hem niet gebruikt scheelt weer wat werk.

Kortom, prima machine voor een mooie prijs. En nu weer aan de koffie!

johnvanhoorn 19-03-2013 Product paar weken in bezit

6,8
Heerlijke warme koffie, alleen als het water reservoir leeg is zuigt het apparaat een soort vacuüm. Je moet dan eerst heet water een poosje laten lopen dan pas doet hij het weer. Voordat ik hier achter was was ik al 4x malen en goede koffie verspild, verder. Ja het stond in het boekje ...maar als echte man lees je dat niet.
Verder goed apparaat alleen erg groot op de aanrecht.
Ik geef de mogelijkheden een 5* omdat het een simpel apparaat is wat niet echt veel kan. Maar aan de andere kant is het voor ouderen wel een makkelijk simpel te bedienen apparaat en dan zou ik een 10 moeten geven. Kortom een goede kop koffie uit een te groot apparaat, wat uitblinkt in simpele bediening. En o ja laat de fabrikant er een paar gratis reinigings tabletten bij geven. Ik werd door een andere gebruiker er op geattendeerd.