Canon PowerShot S95 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 15 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon PowerShot S95 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

mabo1 14-03-2012
Geschreven voor: Canon PowerShot S95 zwart

ik heb de s95 gekozen omdat het een compact model was met zeer uitgebreide, semi-professionele mogelijkheden (zoals RAW). Zowel in de zomerhitte als tijdens de wintersport heeft ie me niet in de steek gelaten. Tijdens skien zat ie inmijn borstzakje in een hardcase. Ik haal de camera niet direct uit het hoesje wanneer ik van de vrieskou de warmte binnenstap. Dat voorkomt condensvorming (en dus vochtproblemen). De filmpjes zijn redelijk, maar niet erg snel hoewel ik wel een redelijk snelle SDcard (8 Gb class 6) gebruik. Het batterij valt me alleszins mee, behalve als je veel flitst.
Hij is klein, maar voelt toch robuust aan vanwege het metaal, dat ook stroef in de hand ligt zodat je niet het gevoel hebt dat hij elk moment er uit kan glippen.

margje65 14-02-2012
Geschreven voor: Canon PowerShot S95 zwart

Heb dit toestel een half jaar en ik ben er zeer tevreden over. Een minpunt dat in de overige reviews niet wordt genoemd is de gebruiksduur van de accu. Volgens Canon kunnen er 200 foto's worden gemaakt met één acculading, maar dat is in de praktijk - instellingen wijzigen, foto's terugkijken, zoomen - beslist niet mogelijk. Mijn ervaring is dat er niet meer dan 100 foto's met één acculading gemaakt kunnen worden. En ik gebruik de flits nooit! Een reserve-accu (misschien zelfs twee) is dus absoluut noodzakelijk.

Beste Margje65,

Ik ben het niet helemaal eens over de accu.
Tuurlijk verschilt dit heel erg in gebruik van het toestel.
Ik heb deze camera nu bijna 1 jaar in gebruik en gebruik deze hoofdzakelijk als duikcamera (met speciale cover) en ik duik gemiddeld 1 uur en 2 per dag. Gedurende de duik blijft de camera aan aangezien ik continue foto's maak of film. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de flits totaal niet gebruik, omdat ik een externe lamp\flitser gebruik. Aangezien ik onderwater continue witbalans moet bijstellen en evt. andere opties houd hij het toch ruim 2 duiken vol dat zijn toch ruim 150 foto's en aantal minuten filmen.
Maar dit is mijn ervaring met dit toestel.

Nu merk ik wel dat het ietsje minder word en houd het net aan 2 duiken vol. Verder raad ik ook zeker een reserve (orginele) accu aan 'just in case'

Dick Jaarsma 25-01-2012
Geschreven voor: Canon PowerShot S95 zwart

Op zich een fijne camera, met veel mogelijkheden. Helaas na een vakantie (in Ijsland) bij normaal gebruik al stuk. Bleek vocht in te zitten. Geen van de andere camera's die mee gingen hadden dit, en ik heb dit niet eerder meegemaakt. Zeker niet kopen als je ook buiten wilt fotograferen!

Dioptrie 27-01-2012

Beste Dick,

Jammer dat u dit heeft mee moeten maken met dit toestel.

Indien de camera nog niet te oud was zou u toch kunnen overwegen een garantie-claim in te dienen. Zeker binnen 6 maanden na aankoop omdat er dan volgens de Nederlandse Wetgeving sprake is van een fabrieksfout tenzij anders aangetoond. De S95 wordt ook in IJsland verkocht (door Nyherji) dus u mocht aannemen dat de camera ook tegen de omstandigheden daar op gewassen is.

Bij twijfel kan u op voorhand uw licht opsteken bij consuwijzer.nl

Succes als u een poging gaat doen.

Petervl57 12-02-2012

Overdrijven is ook een vak, zullen we maar zeggen. Ik heb deze camera al bijna een jaar en hij is buiten in hitte, nat weer en bittere kou mee naar buiten geweest. Geen enkel probleem. Erg vervelend dat er vocht in jouw camera is gekomen. Het zal wel eens voorkomen bij een camera (welke dan ook), want blijft een mechanisch ding. Maar om dan anderen te adviseren om deze camera niet te kopen als je buiten wilt fotograferen...? Nou ja zeg...Op basis van mijn beperkte persoonliijke ervaring zou ik dus het omgekeerde moeten adviseren.

Zebrasoma007 19-03-2012

Ik ben het hiermee totaal niet eens.
Heb deze camera bijna 1 jaar in gebruik en nergens last van.
Ik ben een duiker en gebruik deze met speciale cover tijdens het duiken dus zit veel en vaak in een vochtige omgeving. Verder ga ik ook veel opreis naar tropische bestemmingen waar de luchtvochtigheid zeer hoog is, ook dat is geen enkel probleem voor deze camera.
Dit jaar nog in een zandstorm in Egypte gebruikt, zelfs dat heeft hij overleeft al was dat niet best voor de camera, maar verder geen interne schade!

Als u zeker wilt zijn van een stofdichte en spatwaterdichte camera zou ik een spiegelreflex aanraden, alleen zit u wel in het duurdere segment camera's waar u al gaan over de 1000 euro zit, zelfs dan kan het iemand overkomen.

P2011 02-12-2011
Geschreven voor: Canon PowerShot S95 zwart

Ik heb de S95 nu een week en ben er zeer tevreden over. Met de nodige (wandel) ervaringen met het meeslepen van een spiegelreflex is een compact camera een verademing. En de S95 is echt compact. Raw formaat en het handmatig in kunnen stellen was voor mij een must bij de aanschaf. Het handmatig instellen is wel even wennen bij zo'n kleine camera. Momenteel fotografeer ik met RAW+JPEG en zie dat de JPEG opnamen ook al erg goed zijn. De S95 was nu met de lagere prijs een prima aankoop.

Naam1298 21-10-2011
Geschreven voor: Canon PowerShot S95 zwart

De camera werkt heerlijk intuitief en niet met een touchscreen maar met een solide ring voor handinstelling zoals vroeger ook met oude cameras. Flitsen zonder witte gezichten en invukflits gecombineerd met een groothoeklens. Heerlijke broekzakcamera met prachtig resultaat. Niet verder zoeken!

affaire765 17-11-2011

u schrijft "niet met een touchscreen, maar een ringfunctie", daar waar de specificaties het touchscreen als bijzonderheid noemen.
Maar wat is het? Hoe werkt de ringfunctie dan?

bellens99 30-08-2011
Geschreven voor: Canon PowerShot S95 zwart

de canon s95 is erg gevoelig voor beschadigingen.
De camera is 2 keer gevallen vanaf ongeveer 1 meter hoogte en beide keren was het binnenwerk kapot (lens ging niet meer open en dicht. Reparatie beide keren 200 euro.
De vorige canon (ixus) die ik had is inmiddels ongeveer 8 jaar oud, meerdere malen gevallen en heeft hier nooit last van gehad. Geen aanrader tenzij je heel voorzichtig bent.

p.hamers 17-01-2012

Degelijkheid een 2 omdat hij 2 x is gevallen van een meter hoogte?
Wat verwacht je eigenlijk hiervan?
Een camera is een precisie instrument welke je met de nodige voorzichtigheid dient te behandelen.

Zebrasoma007 19-03-2012

das meer dan logisch als hij valt al van een paar cm. hoogte dat hij kapot gaat.
Net wat P.Hamers aangeeft zijn camera's precisie toestellen als de camera valt kan er intern wat verschuiven (1MM. is al voldoende om geen goede foto's of andere issues mee te hebben)
Als u een camera wilt die daartegen kan raadt ik de Olympus aan deze is schokproef en waterdicht.
Deze kunt u laten vallen in een plas water en dan werkt hij nog.

MIW 04-07-2011
Geschreven voor: Canon PowerShot S95 zwart

Ben nu enkele weken in het bezit van deze camera. Heb tot nu toe altijd Canon gehad. De camera voelt stevig aan, is ook iets zwaarder dan de compacts die ik eerder gebruikt heb. Heb er een bijpassende lederen hoes van hetzelfde merk voor gekocht. Klopt het dat de verwerkingstijd even duurt? Heb het nog in de auto mode staan. Voor de plaats van de flitser hadden ze wel een betere oplossing kunnen verzinnen. Het is niet anders. Ben nu nog in de experimenteer fase. Als ik meer ervaring heb opgedaan meld ik me weer.

guydr 16-06-2011
Geschreven voor: Canon PowerShot S95 zwart

Ok, het is een fantastische camera, die zeer mooie fotos maakt in alle omstandigheden, ga daar dan niet verder over uitweiden. Heb ook de LX3, G11 en EX1 maar ben toch beter te spreken over LX3 en EX1, dit omwille van de 24mm groothoek, en messchien wat muggenziften, zoals het ontbreken van de superfine jpg bij de S95, waardoor je zeer kleine fotos maakt voor een 10MP toestel, moet nu wel eerlijk toegeven dat dat bij deze canon weing uitmaakt, maar ja.
Ik haal het maar eens aan omdat ik zeer weinig in raw fotos maak. Het toestel voelt en is degelijk. Nog een klein ambetantigheidje is de plaats van de flits.

Marius_ 05-02-2012

De nieuwe PowerShot S100 heeft nu wel een echte groothoek 24mm

PeterVL57 29-05-2011
Geschreven voor: Canon PowerShot S95 zwart

Ik heb deze camera gekocht als 2e camera naast mijn Sony cybershot HX100V. Deze laatste is een fantastische veelzijdige superzoom. Maar de beeldscherpte van de kleine 14 en 16MP beeldsensoren in de superzooms laat op pixelniveau nogal eens te wensen over. De Sony bleek daar geen uitzondering op (hoewel hij het nog heel behoorlijk doet t.o.v. de concurrentie en je er hele mooie foto’s mee kunt maken).

De powershot S95 moest voor mij het “gat” dichten en doet dat heel goed.
Hij levert perfect scherpe landschapsfoto’s en ook op het terrein van binnenfoto’s onder matige lichtomstandigheden presteert deze S95 prima. Dan merk je het voordeel van de lichtgevoelige lens (f2). Kleuren en lichtbalans zijn dik in orde. Kleurenruis bij ISO-waarden t/m 800 ISO zijn goed onder controle en laten zich overigens in RAW ook gemakkelijk corrigeren.

In automatische stand kiest de camera nogal gemakkelijk voor hoge ISO’s, wat ten koste gaat van de beeldscherpte. Je kunt instellen dat de camera in de automatische stand maximaal 400 ISO kiest. Dat zou ik zeker doen. Je bent dan verzekerd van scherpe foto’s. De handmatige instellingen met behulp van de ring werken prima.

Qua vormgeving is voor mij de kleine afmeting en de degelijk behuizing belangrijk en daar heb ik niks op aan te merken.

De totale indruk van deze camera is heel goed. Een heel klein dingetje blijkt in staat tot grootse prestaties. Mijn complimenten Canon!

EugV 05-12-2010
Geschreven voor: Canon PowerShot S95 zwart

Ik verwachtte veel en zelfs dat werd overtroffen. Camera is bijzonder klein en semi-professoneel te noemen en wordt afgeleverd met alle professionele RAW software, bekend bij EOS gebruikers wat prima werkt.

Hij verslaat qua kleurweergave bij kunstlicht mijn peperdure full-frame Canon 5D en die was al erg goed. De flitser heb ik nog nooit hoeven te gebruiken en is wat mij betreft zelfs overbodig. Verder blijft het natuurlijk een compactcamera maar wel met een zeer krachtige en relatief grote beeldsensor. Hij is volledig metaal met de anti-slip (7D) coating. Weergave met HDMI op een HD-TV voor foto en video is qua beeld en geluid(!) formidabel te noemen.

De prijs is best veel voor deze compact te weten 375,-. Hier komt een Canon tas DC-1450, HDMIkabel en extra accu voor 85,- totaal. Verder nog de SDHC 16 GB kaart klasse 10 voor 90,- De HD videofunctie is verslavend en hiervoor kon ik het niet laten de licentie te kopen voor de HD video montage software en brander van http://www.nch.com.au/ wat lekker soepel monteert op je oude PC. (Zie dit overigens als een goede tip). Kosten ongeveer 70,- inclusief eerst 14 dagen gratis uitproberen. Totaal van 620,-, dus dit is wel serieus geld.

Het is nog geen echte video camera, al doet de beeldkwaliteit dit wel vermoeden, want de zoom en de scherpte kunnen tijdens de opname niet worden gewijzigd. Alhoewel er niks instelbaar is aan de geluidsopname is dit automatisch altijd zeer helder. Ook op afstand neemt hij alles goed op. Dit gaat blijkbaar tegenwoordig automatisch het beste.

Als je oude EOS software op je computer hebt staan vergeet dan niet de laatste versies (Raw codec's en Eos Utillity) voor je DSRL te downloaden op de Canon website (download centre). Deze laatste S95 bijgeleverde software werkt aleen met de de laatste versies van de andere camera's met eerdere Canon software.

Resumé: Mocht je voor compactheid met goed beeld en geluid willen kiezen en bovendien met uitgebreide bijgeleverde software dan is dit je camera.

Martha K. 07-03-2012

Dit vind ik nu eens een goede revieuw waar je veel informatie uit kunt halen. Ik heb de camera 1 week en heb een reportage gemaakt van een verjaardagsjubileum waar ook 2 collega's fotografeerden. Ik kreeg van diversen uitgebreide complimenten over het resultaat van de foto's terwijl ik hem nog maar 1 dag in huis had en dus dit mijn eerste fotoseccie was.
Alleen de kleur van de foto's zou ik wat zachter willen hebben. Wie weet kom ik er nog achter hoe ik dat kan aanpassen.
Martha K.

M.Bremen 04-12-2010
Geschreven voor: Canon PowerShot S95 zwart

Ik ben zeer onder de indruk van de prestaties van S95. De camera is voor mijn vrouw. Zelf fotografeer ik met de Canon 5DII en hiermee vergelijken zou appels met peren vergelijken zijn maar voor een compact camera laat de S95 weinig te wensen over. Ik heb getwijfed tussen de G11 en de S95. Met uitzondering van het zoom bereik en het formaat zijn de technische verschillen minimaal. Ik wilde een kleine boekzakformaat camera, met snelle reactie tijd, een perfecte scherpte en korte opstart en response tijd. Dit alles heb ik na de nodige vergelijkingen terug gevonden in de S95.

Ronald van der Heiden 13-11-2010
Geschreven voor: Canon PowerShot S95 zwart

Fantastische camera als ie het doet!
Na slechts 3 weken komt de lens niet meer naar buiten en geeft de camera een foutmelding. Bij de fotozaak verwachten ze dat Canon voor een reparatie wil laten betalen omdat de lens zou zijn beschadigd door bijv. een val. Hiervan is echter geheel geen sprake. Wij wachten af!! Verwachtte reactietermijn wordt door de fotozaak op 2 - 4 weken ingeschat.

henk681 04-09-2010
Geschreven voor: Canon PowerShot S95 zwart

Ik had een canon ixus 700 die mooie foto's maakte , maar het werd tijd voor een nieuwe, ik ben een leek dus ging op het advies van de verkoper af en kocht een panasonic TZ7 , hij maakt mooie foto's tot dat ik er een maakte in een donkere ruimte , gewoon slecht , terug naar de winkel en toen een sony mee genomen , maar ook weer slecht , na lang zoeken op google kwam ik er achter , mijn ouwe toestel heeft een 1/1.7 inch CCD en de meeste nieuwe camera's hebben een 1/2,4 inch CCD en dan ook nog eens heel veel pixels , dus in een donkere ruimte kan hij het niet meer aan.Ik wilde dus een camera die een grote CCD heeft en simpel te bedienen is en compact.Er was voor mij nog maar 1 camera over en dat is de Canon S95 hij is niet goedkoop , maar maakt mooie foto's in alle omstandigheden
Een camera die klein is en in alle omstandigheden een mooie foto maakt , is nog steets niet goedkoop.

medervee 02-09-2010
Geschreven voor: Canon PowerShot S95 zwart

De S95 is een professioneel overkomende en presteren compactcamera. Alles voelt erg degelijk aan en de flitser komt met een mooi systeem omhoog, zodanig dat je er in ieder geval niet met je vinger voor zit.

Doordat hij zo compact is heb je iets minder ruimte om de camera goed vast te pakken maar in de praktijk gaat dat nog prima.

Ik was op zoek naar een compacte camera die zo goed mogelijke resultaat geeft. Extra opties zoals veel zoom, GPS etc. zijn daaraan voor mij ondergeschikt.

De camera werkt erg intuitief. De automatische stand doet eigenlijk alles goed. Je kunt de camera helemaal naar eigen voorkeur instellen, bijvoorbeeld als klassieke spiegelreflex waarbij de draairing rond de lens de diafragmakeuze bepaalt. Maar die ring kun je eigenlijk alle functies geven die je wilt, erg makkelijk alleen weet ik nog niet welke functie het handigste is.

Fijn is ook dat je de ISO waarde in de automatische stand kunt begrenzen op een maximum.

3.8x zoom is minder dan ik gewend ben van mijn Panasonic TZ5. Meer dan 3.8x inzoomen deed ik niet zo vaak en als ik het al deed was het resultaat alleen met heel veel licht acceptabel. Het zoombereik van de S95 is dus heel bruikbaar.

Prettig is ook dat je, wat je ook aan het doen bent, altijd snel terugkeert naar de opnamestand als je de ontspanknop een stukje indrukt. Bij de Panasonic kostte dat meer handelingen en veel meer tijd voordat de camera weer gebruiksklaar was als je even tussendoor de foto's aan het bekijken was.

De camera is erg snel gebruiksklaar en ook het scherpstellen gaat zeker niet minder snel dan ik gewend was van de Panasonic. Erg handig is de focus check. Misschien hebben al moderne camera's dat maar voor mij is het nieuw. Bij de preview van de gemaakte foto krijg je de velden waarop is scherpgesteld uitvergroot in beeld zodat je kan zien of de foto niet bewogen is.

Als je de instelling wijzigt (bv belichtingscorrectie zie je op het scherm meteen wat het betekent voor de foto en het histogram past zich ook meteen aan.

De foto's zijn haarscherp tot aan pixelniveau. Ze doen vooralsnog niet onder voor de spiegelreflex. Ze zijn goed van belichting en en mooi van kleur. Als je op het scherm inzoomt blijft alles haarscherp terwijl de Panasonic TZ5 dan toch door de mand viel. De fotokwaliteit is echt van een heel andere orde dan de Panasonic TZ5. Bij een portret staat iemands oog er haarscherp op tot je zo ver inzoomt dat het pixels worden.

Met weinig licht flitst hij alleen als je het zelf wil en kan goed overweg met weinig licht.

De camera heeft ook wel wat minder zinnige instellingen maar over het geheel is duidelijk dat de (beeld)kwaliteit voorop staat.

De camera voelt degelijk aan en is zwaarder dan je op basis van het formaat zou vermoeden.

De videokwaliteit heb ik alleen nog op de pc kunnen beoordelen maar ziet er normaal/prima uit.

Volgens mij is dit het enige compacte alternatief voor een spiegelreflex waarbij je weinig aan kwaliteit inboet.

De camera is niet goedkoop maar desondanks is de prijs-kwaliteit verhouding erg gunstig door de extreem hoge kwaliteit.

Persoonlijk denk ik niet dat je telezoom, GPS e.d. mist als je deze camera koopt. Voor iedereen die de fotokwaliteit als belangrijkste eis heeft lijkt dit vooralsnog de enige echte keuze die ook nog in je broekzak past.