Panasonic LUMIX DMC-FZ50 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 38 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic LUMIX DMC-FZ50 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,4

Peter69 18-09-2009

Deze camera is een alles kunner voor de gewone man/vrouw.Hij doet gewoon wat je wilt als je maar een beetje in de camera verdiept.
Voor ons kan hij nog lang de concurrentie aan.

pim.w84 08-08-2009

Geweldige camera. Nu ruim anderhalf jaar in mijn bezit. Toestel maakt haarscherpe, kleurechte foto's. Ik fotografeer wel alles met iso 100. Foto's zijn tot in de uiterste 4 hoeken scherp, wat ik op heel veel sample-foto's van de allernieuwste camera's mis. Handscherpstelling gaat met groot gemak en is zeer doeltreffend. Wilde een nieuwe camera aanschaffen met meer zoom, maar ben daar van terug gekomen, vanwege de onscherpte die ik vooral in de hoeken van veel samplefoto's waarnam. Zeer gemakkelijke, handzame en overzichtelijke bediening. Met een accu kun je bij wijze van spreken aan het fotograferen blijven, raakt maar heel langzaam leeg. Stevige solide body. Na verloop van tijd ga je de camera steeds beter kennen en toepassen. Camera blijft nog steeds een aanrader, ondanks de uiteraard drukke concurrentie met al zijn toeters en bellen.

Robert F. 20-07-2009

Deze camara nu 1,5 jaar in mijn bezit, en altijd perfect resultaat. Ben steeds meer gaan fotgraferen en grenzen gaan verleggen. Krijg zelfs complimenten van de resultaten...Veel mogelijkheden / programmas's . Sluitertijd, Belichting etc.. Goed te hanteren, en degelijk! Rode strepen krijg ik ook op mijn scherm, alleen in de A stand met overbelichting... Inderdaad via de scene mode, juiste programma kiezen voor de toepassing, en het is opgelost.
Conclusie; een kwaliteits product! (zie ook de Leica V-Lux 1, zelfde camera!)

Bert2004 09-05-2009

Ik gebruik hem niet reuze veel, maar als ik hem gebruik geniet ik van de resultaten van deze camera.
Zo ongelooflijk goed.
De foto's zijn zo enorm uit te vergroten zonder dat je het blok effect gaat zien, mede te danken aan de 10.0 megapixel.
Ik heb close-ups van vlinders en andere objecten zo enorm goed.

Ik kan wel iedereen een uv filter aanraden voor nog betere foto's en ter bescherming van de lens.

geert15 11-12-2008

Mooi toestel, maakt voor mij -als amateur fotograaf- prachtige foto's.
Veel mogelijkheden en instellingen. Echt tevreden met dit toestel. Een aanrader

Nico L. 13-09-2008

Dit is wel even wennen na een simpel klik-klak toestelletje. Waar je met een dergelijk toestel eigenlijk altijd wel redelijke foto's maakt, kun je het hier ook aardig mee verprutsen.
Daar staat tegenover dat je hier wel hele mooie foto's mee kunt maken, maar je moet je wel iets meer verdiepen in de achtergrond van fotografie; wat doen de verschillende opties zoals exposure, aperture en shutterspeed nu precies. Als je dat een beetje onder de knie hebt is de kwaliteit van je foto's wel veel beter dan een standaard digitaal toestel.

Wat meteen opvalt is het gebruiksgemak. De menu's zitten goed in elkaar. Je vindt gemakkelijk terug wat je nodig hebt, en de belangrijkste / meest gebruikte functies zitten ook lekker dichtbij. De knoppen zitten op goede plaatsen waar ze prima te bedienen zijn.

De zoom is goed. 12x Optisch in combinatie met het stabiliteitsprogramma geeft ook prima foto's bij maximale zoom, ook uit de losse hand.

Het schermpje werkt prettig ook doordat het kantelbaar is. Ook buiten is het goed zichtbaar, tenzij je heel fel zonlicht hebt. Wat ik jammer vindt is dat de zoeker digitaal is. Op zich is deze niet slecht, maar toch niet zo scherp als analoog.

De flits werkt erg goed. Je kunt de intensiteit instellen en dat is erg prettig en ook noodzakelijk. In de standaard sterkte wil deze nog wel eens te sterk zijn voor middellange afstand.

Batterij capaciteit is prima. Ik ben nog geen enkele keer in de problemen gekomen. Opladen is in enkele uren klaar. Als accessoire is er ook een lader beschikbaar voor de sigarettenaansteker in de auto.

Ik heb er nu een 4 GB Sandisk Ultra II geheugenkaart inzitten. Snel genoeg om bij series foto's maken de afdrukknop gewoon ingedrukt te houden tot je er genoeg van hebt. De 4 GB zijn voldoende voor zo'n 800 foto's.

We zijn heel tevreden met dit toestel. Dit maakt van kiekjes maken ineens een hele leuke hobby genaamd fotograferen!

Marco P. 13-08-2008

Absoluut een perfecte camera voor hen die nog net niet de overstap naar een DSLR durven te nemen.
Het gehannes met losse objectieven was voor mij doorslaggevend om deze Hybride-camera te nemen.
Een bereik van 35-420 mm. met de aanwezige LUMIX lens geeft perfecte foto's.
Als je de foto-tijdschriften ( en hun websites ) bekijkt kom je regelmatig het overtuigende resultaat uit deze FZ50 tegen.

Het commentaar dat regelmatig gegeven wordt dat sportfoto's vaak bewogen zijn komt mij niet bekend voor.
Als het weer mee zit ( zonnige heldere dag ) en je zoomt niet (altijd) maximaal in, kun je in de sportstand echt perfecte bevroren sportfoto's maken.

dcb103 15-07-2008

FZ50 een paar maanden in bezit. Eerst was het wennen na een s5000 welke altijd scherpe foto's maaktwas dit gewoon k.... Nu na een hoop spelen en uit proberen, verschillende combi's (zeker niet op automaat). Kwam afgelopen weekend de DTM. Hier heb ik een paar foto's uit de hand met zoom gemaakt van auto's die met 160km/h voorbij kwamen. Buiten een hoop fot's waar ik te laat was zitten er super foto's bij . Met camera auto gevolgt en geschoten. ECHT super foto's.
Ben nu zeer tevreden.

Tierra 21-06-2008

Ik heb destijds voor de fz50 gekozen omdat er zoveel mogelijkheden op zouden zitten en de mogelijkheden zijn boven verwachting. Ik heb er al heel veel mee gedaan. Zoals savonds gefotograveerd en binnen dat je op het scherm niks zag, dus op de bonnefooi en de fotos zijn goed gelukt. Tot nu toe heb ik geen klagen gehad. Ik heb er ook een groothoeklens bij gekregen en dat werkt redelijk, maar dat kan aan mij liggen.

Ik heb er ook een flitser bij gekocht, de Mecablitz 44 AF-4 0 van Metz. Deze flitser werkt er ook prima op.
Meer dan een jaar tot anderhalf jaar in bezit.

Mijn stiefvader heeft deze ook gekocht, een half tot jaar geleden ofzo. En die is er ook erg tevreden over.

Fermo 18-04-2008

Fantastische camera. Nadat mijn Fuji F601 het bijna heeft begeven overgestapt op de DMC F750 na de diverse goede recenties op dit forum te hebben gelezen. Ligt heerlijk in de hand en kwaliteit uitmuntend. Ik zal aan deze camera zeker veel plezier beleven.

Bennyboy12345 07-04-2008

Ik heb hem nu een dik jaar. Ben er heel tevreden mee. De camera heeft echter voor mij 2 grote minpunten:
- grote vertraging door autofocus en het daadwerkelijke moment van knippen
- Héél veel ruis in de foto's zodra het een beetje gaat schemeren en bij 420mm zoom.

De lens is zeer goed, de censor erin kon iets beter, dan zou de ruis opgelost zijn.

Geweldige prijs/kwaliteitsverhouding.

Jakob 05-02-2008

Super camera! In stand P maakt meer dan 90% automatisch geweldig goed. De beeldstabilisatie zorgt ervoor dat je met diep inzomen vanuit de hand hele goede foto's kunt maken.
Binnenshuis moet je wel snel de flitser open klappen, anders kiest de camera een hoge iso waarde wat een korrelig beeld oplevert. Als je de ISO met de hand omlaag stelt, krijg je strepende beelden van beweegde objecten (bv kinderen) dit komt door de langere sluitertijd.
Heb de camera almeer dan een half jaar en al duizende mooie foto's gemaakt. Vooral laatst toen het een beetje winter was. Door in te zomen op boerderij, bomen, straat kreeg je hele mooi foto's met diepte effect. Hier kan een proffesioneel fotograaf jaloers op zijn!
Met de atmosfeer stand A kun je het diafragma vergroten om objecten uit te lichten. Dit werkt alleen goed als je inzoomt, maar wat een resultaat! En dat allemaal met 1 druk op de knop.
Heb ook de handinstellingen geprobeert, maar het lukt me nooit om zo mooi te fotograveren als op de auto of half automaat standen.
Met een bloedsnelle 4G kaart, kun je ook uitstekend lange films op hoge resolutie maken, zelfs in 16:9 formaat. Deze kaar was wel 20% van de aanschafprijs (origeneel panasonic).
Enige nadeel is dat door de ruime keuze aan mogelijkheden je wel een paar dagen bezig bent om alles uit te pluizen. Maar dan, wil je ook niet meer anders...

Hugo Brussel 01-02-2008

Super Leica-kwaliteitslens, prachtig stabiliteitssysteem. Ook Olympusflitser Fl 36 werkt er
prima mee. Beide erg voordelig via KK in NL gekocht.
Past mooi in Lowepro Edith 160-tas met o.m. flits, flexibel JOBY Gorilla sl-statiefje (een aanrader), filters, reserve accu/lader, extra vz-lenzen....( wacht nog op Raynox groothoeklens, besteld in okt. '07,
niet bij een KK'winkel'.)
Gebruik Sandisk Ultra2 2gb kaarten die erg degelijk hun werk doen.Kortom : een fantastische kwaliteit/prijs
bridge!

marijnhak 22-01-2008

Deze camera gekocht als opvolger van de door ons zeer bevallen FZ4. Vooral gekeken naar de mogelijkheden van deze camera. Het gebruik van een zoom- en focusring trok ons over de streep, in combinatie met de mogelijkheden van additionele lensen en een externe fliter.

Dit zorgt voor een meer professionelere manier van fotograferen, de weg die we op willen.

12x optische zoom is in de praktijk meer dan voldoende, wanneer je een lager aantal MP accepteerd, bijvoorbeeld 3MP, kan je zelfs 21x optisch zoomen.

De kwaliteit van de foto's is goed te noemen, al valt ons inderdaad de ruis op 100% fotogrootte op. Je hebt het dan echter over een joekel van een foto bij 10MP, dus in de praktijk zal dit meevallen. Wat ook niet hielp was het feit dat de meeste foto's binnen zijn genomen, vooral debet aan het slechte weer.

De mogelijkheden zijn legio, genoeg manueel in te grijpen op meerdere gebieden (zoom, witbalans, iso, belichting, flits, etc). Ook de scene modus en de mogelijkheid om drie van je eigen settings op te slaan is een pluspunt. Persoonlijk vind ik het inklapbare lcd-scherm erg prettig. Met deze camera wil je vooral via de finder fotograferen en het scheelt het uitzetten van het LCD-scherm, aangezien het toch ingeklapt zit.

Menu's zijn duidelijk en intuitief te bedienen. Ik moest even wennen aan het snelmenu (functionknop) in combinatie met de scrollwielen rechtsvoor en -achter op de camera. Na gewenning werkt dit snel en effectief.

De vormgeving is goed. Camera ligt prima in de hand, aan te raden is wel om twee handen te gebruiken. Gewicht is relatief hoog tov de FZ4 en de FZ18 (nieuwste superzoom van Panasonic), maar het geeft je het gevoel echt iets in de hand te hebben.

Degelijkheid is prima voor elkaar. Alles voelt stevig aan en werkt met een gezonde portie tegenzin. Materialen voelen hoogwaardig aan en je hebt echt het gevoel een high-end camera in je hand te hebben.

Ik gebruik een 2GBUltra II kaart van Sandisk, wat een prima verwerkingstijd oplevert. Op RAW formaat kunnen er slechts 83-85 foto's op een 2GB, dus wanneer je alles op RAW-formaat wil fotografen, zorg dan voor voldoende kaarten.

Al met al een prima camera voor mensen die verder willen in de fotografie. Veel fotoplezier!

Havasholland 20-01-2008

De DMC-FZ50 heeft met een 12-voudig zoombereik een groter effectief tele-resultaat dan de DMC-FZ18 met een 18-voudige zoom, hoewel dit natuurlijk tegenstrijdig lijkt. Het zoombereik is n.l. berekend vanuit de uiterste groothoekstand, die bij de DMC-FZ18 groter is. Dus vanuit verder weg moet dan de tele-vergroting worden opgebouwd. Daarbij opgeteld heeft de DMC-FZ50 ongeveer 2 megapixels meer. Een monitorgrote beelduitsnede geeft dan een object groter en gedetailleerder weer. Dus de combinatie van uiterste telestand en de resolutie bepalen het uiteindelijke effectieve tele-resultaat. Die verhouding is 4200(DMC-FZ50) t.o.v. 4082(DMC FZ-18) en is de DMC-FZ50 toch de winnaar. Op zich klinkt natuurlijk 18x optische zoom geweldig, maar zonder verdere informatie zegt het nog niet alles, en kan het effectieve resultaat helemaal anders zijn. De ongeveer 2 extra megapixels van de DMC-FZ50 zorgen ook voor een effectief beter beeldstabilisatie-resultaat dan bij de DMC FZ-18. De camera heeft met zijn volwassen uitstraling ook geen kwetsbare teletoeter, waar men dan ook nog eens een zonnekap bij moet optellen, want gelukkig en veilig speelt zich de hele telelenstechniek binnen in de camera af. Het groothoekbereik van de DMC-FZ50 beantwoordt aan het realistische perspectief. Een wijdere groothoek vertekent de verhoudingen en het perspectief. Een tuin lijkt dan b.v. een park en een huiskamer een zaal. In de realiteit vallen dergelijke locaties dan tegen, doordat ze op de foto veel wijdser leken. Ondanks dat de DMC FZ-50 een beetje weggedrongen wordt door de DMC FZ-18 staat hij nog als een huis en blijft hij zelfs meer voordelen bieden. Hoe langer men hem heeft, hoe megafunctioneler men er mee om kan gaan is mijn eigen ervaring. Het blijft een aanrader.

folkert1944 03-01-2008

Ik heb de FZ50 nu een maand in mijn bezit en ik ben er zeer tevreden over. De combinatie met de flitser Fl-36 van Olympus werkt ook uitstekend.
Het is mij nog niet gelukt om foto's met weinig scherpte diepte te maken, ook niet met f2,8.
Ook is het mij nog niet gelukt om scherpe macrofoto's te maken, scherpstelling op korte afstand dus.
Folkert

W. Huisman 01-01-2008

Ik bezit deze fantastische camera nu 1 maand en ben er zeer tevreden mee.
Ik heb getwijfeld tussen deze en de nieuwe Canon G9 maar de fantastische Leica lens die deze Panasonic bezit heeft me over de streep getrokken en hij stelt me niet teleur.
Wat een prachtige foto's maakt deze camera!
Werkelijk vlijmscherp. Mooie doortekening van de kleuren, geen dichtlopen van de donkere en lichte partijen, geen vervormingen of donkere hoeken.
Het is in het begin even zoeken door de (NL) menu's maar de P stand voldoet voor 95% van al je fotowensen en voor handinstellingen kan je je lol nog op want alles is evt zelf instelbaar.
De beeldstabilisatie werkt zo goed dat je met die 12x zoom makkelijk uit de hand kan fotograferen. (Even de adem inhouden!)
1 nadeel: de voorste lens zit helemaal vooraan dus moet je vaak die onhandige zonnekap gebruiken om reflecties te voorkomen en met flitsen geeft deze zonnekap een slagschaduw in de groothoek stand. Dit verlaagt enigszins het gebruiksgemak. Maar daar is nu eenmaal niets aan te doen en dit is tenslotte een semi-professionele camera waar je niet zo maar even een dagje mee naar het strand gaat.
Ik heb deze camera in een gewone winkel gekocht voor een prijs van slechts 50 euro boven een internetwinkel inclusief 2 jaar garantie. Dus een beetje hier daar babbelen loont de moeite.
Fantastische degelijke camera, hij heeft hetzelfde formaat als een DSLR en ligt dus voortreffelijk in de hand.
Ik wil hem niet meer kwijt: Aanrader!

luukeijk 29-10-2007

prima camera, ben een beginner, dus maak veel foto's in automaat stand. Ik merk dat buiten fotograferen prima gaat, binnen heb ik heel vaak onscherpe foto's op een of andere manier, heel korrelig. Iso staat op auto en ruis heb ik ook aangepast, nog andere tips?

Dinsdale 14-08-2007

Mooie camera voor wie het budget voor een spiegelreflex mist. Voor dezelfde set aan mogelijkheden ben je bij een spiegelreflex minstens het dubbele kwijt

Pluspunten:
- scherpe foto's, superlens!
- RAW mogelijk, en eigenlijk een absolute aanrader als je de agressieve ruisonderdukker van Panasonic niet wilt gebruiken.
- zoomring, ik wil dus nooit meer knopjes of joy-sticks
- veel (handmatige) instelmogelijkheden
- ondersteunt SDHC kaarten, ik heb nu een 8GB kaartje erin zitten, goed voor zo'n 380 RAW foto's
- goede macro-mogelijkheid
- zoomt in de camera, dus geen uitschuivende lenstoeter.

Minpunten:
- veel tijd tussen foto's (komt door RAW gebruik), ook als je snelle SD kaarten gebruikt (Sandisk extreme III en Kingston SDHC class 6 gebruikt)
- ruis, bij 400 ISO begint de ruis al echt storend te worden. Had Panasonic nou maar wat minder pixels op de chip gepropt, dan was dit de perfecte supercompact geweest. Op 200 of 400 ISO gebruik ik de Imagenomic ruisonderdukker in Photoshop.
- USB 1.1. RAW foto's van de camera afhalen kun je praktisch alleen door de SD-kaart in een aparte, snellere (USB 2.0) reader te stoppen, de kabel is onbruikbaar wegens de traagheid van USB 1.1
- handmatige scherpstelling is uitdagend
- EVF ijlt na, zeker als je CAF (continuous auto-focus) aan hebt staan.
- diafragma gaat niet verder dan F/11

Al deze minpunten vallen wat mij betreft weg tegen de andere kwaliteiten, waarbij de fotokwaliteit terecht bovenaan staat.

Djim 22-07-2007

Als je een complete camera zoekt en geen zin hebt in rompslomp met gesjouw, groothoek en tele enz,,
dan is dit het ideale toestel. Heel compleet met alles erop en eraan. Zowel Macro functie als telezoom (dankzij super image stabilizer) werken perfect!!!
Geen seconde spijt van aankoop

waiso 15-07-2007

Sinds enkele maanden in mijn bezit. Telebereik, macro kwaliteit en bedieningsgemak in één woord perfect

Noukie 11-07-2007

Ik heb er lang over gedaan om tot de conclusie te komen dat ik niet meer wil zeulen met allerlei lenzen e.d. van een spiegelreflex en ik heb voor de FZ50 gekozen. Ik heb de camera net 4 weken mee gehad op vakantie naar China en ik ben zeer tevreden over de resultaten!
Alleen bij minder licht echt de flits gebruiken omdat de sluitertijd dan te lang wordt en dat geeft uit de hand genomen, jawel, onscherpe foto's. Uiteindelijk ben ik wel blij dat de flits niet automatisch open gaat, want ik heb (met statiefje) mooiere foto's kunnen maken bij mindere lichtomstandigheden dan met flits.
Ik ben aangenaam verrast door de lichtsterkte van de lens. Bij een moskee waar ik min of meer een zwart gat zag van de gebedszaal wist de camera mij de binnenkant te laten zien!
Op automatische stand (P) heb je genoeg mogelijkheden om mooie foto's te maken zonder dat je eerst van alles moet instellen en wil je dat toch, dan kan dat ook met deze camera.
Kortom, mijns inziens een prima camera voor de wat meer verwende vakantiefotograaf die makkelijk wil klikken en goede resultaten wil, maar soms ook zelf dingen wil instellen. Ik blijf er wel bij dat degene die de camera bedient uiteindelijk de doorslaggevende factor is of een foto wel of niet mooi wordt.

mr sjep 02-07-2007

nu ben ik weer ik heb inmiddels bij fz 50 de fl 36 flitser van olympus gekocht en die werkt voortreffelijk zoals een prof flitser moet doen met de bouncer die erop dan werkt het nog leuker op 45 graden nog betere foto's zonder schaduw binnen en ben uiteraard zeer tevreden over de fz 50 wat je ook eist het zit erop maar of je het ooit allemaal zult gebruiken nou dat is een kunst ik gebruik er veel van maar op auto maat voor de beginner geen probleem om sublieme foto's te schieten.
heb het apparaat nu een paar maanden en al tegen de 7000 foto's geschoten tja ik moet zeggen geef mij deze maar en geen slr camera omdat de lens goed is en je hoeft niet te wisselen geen stof erin dus enzo geen grote tas nodig meteen in of uit zoomen 35-420 mm en ok handmatig scherpstellen leuk voor portret foto's,

tja je kunt het zo gek maken als je zelf wild hij is gewoon goed met combinatie fl 36 olympus flitser met ttl en auto zoom tot 85 mm gewoon weg top niveau.

Technics52 16-06-2007

Ik heb deze camera nu ongeveer 3 maanden.
Hiervoor andere bridge/compactcamera's gehad en daarna de aanschaf van de Canon Eos 400D met 3 verschillende lenzen en nu dus de Panasonic DMC FZ50. In één woord geweldig en absoluut qua scherpte en beeldkleur te vergelijken met de Canon Eos 400D. Deze laatste camera genereerde veel teveel donkere en onscherpe foto's. De Panasonic heeft naast loeischerpe foto's alle mogelijkheden als een spiegelreflex inclusief de diepte scherpte.
Onder de meest moeilijke omstandigheden maakt de Panasonic zonder problemen een schitterende foto, als fotograaf gewoon meewerken. Voor de macro kun je het beste wanneer je nog meer wilt (want deze camera heeft al macro tot 5 cm afstand) een Tiffen lenzenset anschaffen met 3 lenzen 1,2,en 4 diopten. Telelens is absoluut overbodig deze camera gaat namelijk tot 420 mm equivalent bij 10 megapixel en 730mm!! bij 3 megapixel (Optische Zoom) en het resultaat haarscherp!! Kortom beelf de sensatie van deze camera. Is er dan nog iets te vinden wat minder is. Altijd en bij elke camera. Bij de Panasonic DMC FZ 50 zit hem dan in het gegeven van wanneer je veelvuldig in een donkere kamer zonder flits wilt fotograferen kan dat weliswaar tot 1600 iso (en scene menu zelfs 3200), maar boven de 400/800 iso ontstaat dan ruis die je met progs zoals Neato en Noise Ninja moet weghalen. Van de nu 2500 geschoten foto's heb ik dat 6 keer gedaan.
Menu zoals Manual , Program, Aperture, Sluitertijd ed zijn net als bij een spiegelreflex allemaal aanwezig inclusief nog andere bijzondere menu instellingen.
Kort samengevat hier krijg je geen spijt van en ik ben een zeikerd wat kwaliteit betreft met foto's.
Heeft iemand behoefte aan voorbeeld foto's zeg het me maar. Overigens de verschillende test onderstrepen de superkwaliteit van deze camera.

Voor mij onbelangrijker maar ook de Video heeft 16

TroniX 04-06-2007

Zeer goed toestel.! Opstarten & Knippen gaat supersnel. En de draaibare/kantelbare LCD Viewer is echt super handig! Nu is het mogelijk om foto's te nemen met een laag standpunt en dan hoef je dus niet op de grond te gaan liggen, maar je blijft gewoon staan!
Verder dacht ik dat het contrast aan de magere kant was, maar dat bleek een instelling te zijn, die ik nu naar tevredenheid heb staan.
Iets minder vind ik de grootste hoek van de lens, die had wat groothoekiger mogen zijn, 24 / 28 mm of zo iets, maar ik begrijp dat zoiets in een dergelijke zoomlens erg moelijk zal zijn. Er is wel een voorzet-groothoelens voor, maar die kost mij weer te veel.
Ik ben nog aan het testen, maar ik vind het nu al, een super topper !!