Fujifilm FinePix F50fd zwart, zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fujifilm FinePix F50fd zwart, zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

EvdM 11-06-2009

Mijn eigenlijke review is maar zeer kort, omdat ik er niet meer over hoef te zeggen.

Heb je verstand van fotografie, dan kun je er zéér goede resultaten mee behalen. Ik laat mijn Nikon D200 er regelmatig voor thuis. Maar gebruik je enkel de autostand en weet je niet wat de rest van de functies betekent: loop hier dan omheen.

Wel een tip voor de mensen die hem al hebben maar hem tegen vinden vallen: zet hem op stand M, schakel de 'F-chrome/dia' stand in, stel de ISO in op 'Auto (400)' en gebruik overdag de witbalansoptie 'schaduw'. Je foto's hebben nu veel meer pit en veel minder ruis.

Beeldkwaliteit; 12 megapixels geven ontzettende scherpte en detaillering met genoeg licht. Tot iso 400 acceptabel, maar daarboven kun je beter de 6 megapixel F30/F31fd hebben. Randscherpte bij F/2.8 is niet zo geweldig. Bij veel gebruik van de (beperkte) groothoek zet ik deze manueel vast rond de F/6.4.

Mogelijkheden: A-stand en S-stand zijn aanwezig en na even wennen werkt dat best goed. Hoewel het op een compact van beperkt nut is vanwege het beperkt instelbare diafragma (van 2.8 - 8 en 5.1 - 8) en de kleine sensor. Saillant detail: in de M-stand kun je alles instellen behálve sluitertijd en diafragma. Zie dit dus als een P op je spiegelreflex/prosumer.

Gebruiksgemak: prima, hoewel de witbalans wel onder de F-knop had gemogen. Dat geldt voor alle Fuji's. Ook gebruiksgemak: zeer snelle autofocus wanneer je de hi speed focus instelt. Geniaal voor straatfotografie, omdat je amper opvalt en toch heel snel het shot kunt maken. Dan wel weer jammer: de shot-to-shot tijd is me wat te lang.

Vormgeving: ik vind 'm heel mooi, dun en eenvoudig. De zwarte achterkant is fraai; je foto's steken hier beter bij af

Hopelijk heb je er wat aan als je dit toestel nu voor weinig op de kop wilt tikken!

maz3 01-02-2009

ik heb het toestel een dag in huis gehad en dat was al een dag te veel. hij maakt geen duidelijke foto,s ondanks de hoge megapixels, de foto,s zijn heel blokkerig en rafelig.
Dit is al te zien op het display.
Het beeld ziet er zo 'gemaakt'uit.
Ik heb alle fucties geprobeerd maar niets hielp.
Het gebruiksgemak is super, het is mooi duidelijk, wel vindt ik de USB poort van het toestel erg klein en priegelig.
Nee, Ik was Canon gewend en ik doe het toestel weer terug en er komt een Canon weer.

Tien 16-12-2008

Overgestapt omdat mijn Canon stuk ging en ik klaar was met de traagheid van de Canon. Reden voor de koop van deze Fuji was met name dus de vermeende snelheid van afdrukken. De eerste afdruk is idd snel (en dat is echt fijn!), de afdrukken erna helaas altijd minimaal 1,5 seconden vertraging. Ondanks snel geheugen, heeft de camera (in tegenstelling tot mijn oude 5.5 Canon) op standje 6 megapixels meer dan een seconden nodig de foto te verwerken (zeker als de rode-ogenstand aanstaat). Hij drukt ook vrolijk zonder flits af als deze het niet kan bijbenen.
Op de auto-stand is nauwelijks een goede foto te maken. Zet je de stand op M en de ISO op 200 of 100, dan wordt het al beter. Behalve als het binnen is en vrij donker en je niet met je neus op het object zit. Dan moet de ISO weer omhoog om er wat van te maken maar dat levert weer ruis op. Foto's van heel dichtbij zijn daarentegen erg veel beter dan ik gewend was.

De rode ogen functie is briljant en de batterij gaat vrij lang mee (vetrouw niet op de indicator; hij is ineens leeg!). Er zit een automatische correctie tegen trillen/schokken op maar ik kan geen enkel verschil merken met de foto's met of zonder die stand.

Ik was eerst wat wantrouwend omdat de auto-stand maar tot 400 en standaard op 800 ISO staat. Waarom is dat? De oudere Canon stond standaard op 200. De reden zal vermoedelijk zijn dat de Fuji vrij veel licht nodig heeft en dat vind ik toch een beetje jammer. Verder gematigd tevreden.

jspronkler 09-10-2008

Ik snap het probleem niet dat de camera op auto naar ISO800 gaat. Je kunt de camera met één draai M zetten waarbij met een druk op de 'f' knop de ISO-stand kan worden veranderd. De keuze is dan tussen auto-met-maximaal-ISO400 of een vaste ISOstand met 100 als de laagste. Ja, de camera heeft meer ruis dan mijn grote en zware Panasonic FZ15, maar vergeleken met de kleine hedendaagse en aanzienlijk duurdere Panasonic FX35 heeft de Fuji juist weinig ruis. Ik heb 'm gekocht omdat deze van de moderne compactcamera's die helaas allemaal veel megapixels hebben (= meer ruis bij gelijke grootte van sensor) de minste ruis heeft. Later koop ik nog eens een mooie spiegelreflex erbij. Ik kocht de Fuji F50fd met het idee dat de foto's wel tegen zouden vallen: een goedkope compactcamera met 12Megapixels. Het valt me allemaal reuze mee. De foto's zijn erg goed en scherp. Het apparaat werkt fijn. Sla wel de Auto-stand over en ga naar M waarbij alles automatisch werkt tenzij je zelf iets instelt, zoals een lagere ISO-stand. Kies ISO100, tenzij de sluitertijd te laag wordt (lager dan 30 als je weinig trilt). Een geweldige stand voor een diner: op M waarbij je kiest voor auto-iso-max-400 en de flitsfunctie op flitsen + tijd slow. Dan heb je een goedbelichte onbewogen foto waarbji de sfeer van het kaarslicht mooi is vastgelegd. Wel wat ruis, maar de Panasnonic FX35 die 100 euri duurder is heeft nog méér ruis. Op een afdruk van 10x15 is het volgens mij niet zichtbaar. Wil je geen ruis, koop dan geen compactcamera of koop een goede tweedehands met 4 megapixels. De scene-standen werken ook prima. De verschillen zijn echt zichtbaar. De zonsondergangsstand werkt leuk, de nachtstand werkt goed. Mijn veel duurdere Panasonic FZ15 (wel paar jaartjes oud) maakt veel slechtere nachtfoto's: de blauwe lucht werd zwart. Nadeel van de scene-standen is dat de camera bij sommige standen weer naar ISO800 gaat, dan kun je dus beter toch op M schieten en de kleurtjes en scherpte achteraf in Photoshop aanpassen, al kun je in M ook de witbalans handmatig afstellen. De bloemenstand is ook fijn: extra kleursaturatie. De Sneeuwstand werkt ook prima: de foto wordt minder blauw en minder onderbelicht. Ik ben tevreden!

Ik dacht dat ik de manual-controls zou missen, maar de camera doet veel uit zichzelf goed.

Kilogram 08-02-2008

Prima camera, bij daglicht kun je hele mooie foto's maken, als je de instelling maar goed zet. Dit is geen apparaatje om op de automaat foto's te maken. Probeer de iso op 100 te houden, dan is de ruis niet aanwezig en heb je scherpe kleurrijke foto's. Bij hogere iso's krijg je meer ruis, maar je kunt ipv 12 megapixel ook op 6 megapixel foto's maken, dat is voor 98% van de mensen meer dan genoeg. Voor portret foto's is de camera ook heel geschikt, foto's zijn echt heel mooi. Alleen 's avonds is de camera wat minder, maar dat zijn ze bijna allemaal. Zolang je de iso op 100 houd zijn de foto's perfect.

Ann4 19-01-2008

Het toestel is redelijk makkelijk in gebruik, maar de kwaliteit van de foto's viel ons sterk tegen. Er is simpelweg geen scherpe foto mee te maken. Als je de gemaakte foto's beter bekijkt of wilt uitvergroten blijft er van het detail weinig meer over en wordt het al snel een korrelig geheel. Verder is de automatische stand weinig waard aangezien die nooit lager zal gaan dan 400 ASA (ISO volgens onze Duitse handleiding), waardoor er zelfs bij een ideale situatie nooit een scherpe foto mee gemaakt kan worden. Maar zelfs bij de handmatige instelling hiervan is het resultaat nog niet geweldig. Wat ons betreft was dit helaas een miskoop.

E.J. 07-01-2008

Ik heb deze camera dit weekeinde uitgebreid getest.
Aanvankelijk was ik erg enthousiast.
Een mooie degelijke, snelle camera met duidelijke, bruikbare knopen, een makkelijk menu, mooi LCD scherm en op het eerste gezicht goede foto's.
De gezichtsherkenning werkt goed, zelfs als de persoon zich half gedraait heeft.
Van rode ogen totaal geen last meer en zou er een rood oog gedetecteerd worden kan het automatisch of achteraf gekorrigeerd worden.

Toen ik echter mijn Canon Ixus 800 erbij haalde en ging vergelijken werd ik al gauw minder enthousiast.
De Canon maakt duidelijk betere foto's.
Vooral in settings waar niet zoveel licht is.

Ik had de camera voor mijn moeder gekocht die een F30 bezat (helaas kapot gegaan) welk een echt goede camera is (zelfs beter dan de Canon) en ik dacht me geen buil te kunnen vallen aan de F50.
Wellicht had ik niet moeten vergelijken :-) maar deze camera gaat weer terug en dan ga ik voor de Canon Ixus 860.

marnic 31-10-2007

Op de autostand alleen iso 400-6400.in te stellen.
Jammer van de korrel bij bewolkt weer bij 12mpix.
Bij 6mpix worden de foto,s wel scherper en mooier van kleur.
Om de ruis weg te werken ontkom je niet aan ruis bewerken met bv paintshop pro X2.
Bij Manual bediening en goede instelling is de canera werkelijk een topper als je iso 100 of 200 gebruikt.
Gezichtsherkenning II werkt prima.
Ik heb zeker geen spijt van deze aankoop gezien de vele mogelijkheden en degelijkheid van deze kleine compacte camera

Adrianus 28-10-2007

Een mooie camera maar de foto's die hij maakt zijn niet erg scherp. als je er op gaat in zoomen worden ze al snel korrelig. Vindt ik erg tegenvallen voor zo'n dure camera. Als ik het had geweten had ik deze niet gekocht.

Ineke 08-10-2007

Ik heb de camera nog niet zo lang in mijn bezit maar ben gelijk onder allerlei omstandigheden verschillende situaties gaan fotograferen. Als je af en toe niks-aan-mijn-hoofd foto's wil maken voldoet de automatische stand perfect. Voor alle situaties waar je even anders in wil stellen zijn er tal van mogelijkheden. De gezichtsherkenning werkt prima en als je dat wil kan je zelfs je grootmoeder fotograferen zonder rimpels! En Fujica eigen: prachtige natuurlijke kleuren! Kortom, een hele fijne, goeie, kleine maar toch degelijke camera voor een supersnelle prijs. Zoek je iets in dit formaat, dan is dit een hele goede keus.