Sony Cyber-shot HX DSC-HX400V zwart - Reviews

Filmen in full-HD
Filmen in Full-HD
Optische zoom
50 x optische zoom

Beoordeling op basis van 572 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

J.T.W. 16-04-2016 Product paar weken in bezit

Handig ding!

Normaliter fotografeer ik met een Canon 60D + Sigma 18-35 Art lens of Canon 18-200 EF-S. Dit keer wilde ik een weekje in Londen fotograferen met een lichtere camera die met een beetje mazzel een vergelijkbare kwaliteit zou leveren. Deze HX400V heeft mij niet teleurgesteld, bij thuiskomst bleken veel foto's van uitstekende kwaliteit te zijn. Wel een paar puntjes van kritiek: De stand Superior Auto (bij opnames in het donker) sleutelt direct na het maken van de foto aan de kwaliteit, duurt ook en seconde of 2, da's jammer want het resultaat is ronduit teleurstellend. Beter is het om hier de Scene knop te gebruiken met de instelling Hand Held Twilight, deze maakt maak avondopnamen hele fraaie foto's. Het handige uitklapscherm valt bij mij regelmatig even uit wanneer ik hem in een haakse hoek draai, irritant, wellicht incidenteel en heb ik gewoon pech. Er zitten geen zonnekap en belangrijker nog, geen snellader bij. Opladen gaat slecht met een voedingskabel rechtstreeks op de camera aangesloten. Omdat de accucapaciteit niet heel lang is en het opladen van de accu ook nog lang duurt moet je het opladen dus echt plannen, een tweede of derde accu aanschaffen zou ik aanraden. Al met al een prettige en kwalitatief goede camera die ook voor straatfotografie geschikt is al kan de responstijd van het scherpstellen beter. Prijs/kwaliteit... dik voor mekaar!!

Ingrid 07-11-2016

Hallo, ik heb sinds 3dagen dezelfde camera. Bij mij ging het uitklapscherm ook incidenteel uit. Maar dit heeft te maken met de oogsensor die de oogzoeker zit. Zodra je daar iets voor doet gaat het lcd schermpje uit. Dit kun je uitzetten in het menu.
Succes.

Lukas1952 16-08-2015 Product paar weken in bezit

Ben zeer gemotiveerd met deze Sony DSC-HX400V met zijn beroemde Carl Zeiss lens,gebruik hem enkele weken en geeft mirakel mooie resutaten,zou bijna willen zeggen,zonde dat je een veel duurdere camera koopt.Ben een gevorderde fotograaf en weet waar ik over spreek.Heb ook nog een video-camera van Sony in Ful HD met de Carl Zeiss lens,ook een verbluffende resultaat.De menu van de DSC-400V is uitgebreid en overzichtelijk,de macro wat ik veel gebruik in de natuur is overweldigend,mede zijn groot bereik van de Ultra-telelens die ook scherpe beelden resulteerd en het apparaat ligt goed stevig in de hand,heb wel een adapterring met een zonnekap apart besteld,wat ik ook nog kan aanvullen met filters,eigenlijk niet nodig is met deze camera.Ultra-licht of tegenlicht wordt goed verwerkt.Heb geen minpuntjes ondekt,sommige vinden het vervelend van die losse beschermkapje,maar ik vind het irritant dat hij bengelt aan het toestel tijdens het fotograferen.Samenvattend in mijn ogen een professioneel apparaat met verbluffende resultaten en dat voor een betaalbare prijs....Sony top!

jerrytaha 09-09-2015

Hallo Lukas, even een vraagje; als je filmt met deze camera en je zoomt in of uit, hoor je dan ook geluid op de opname van het motortje van de zoomlens? Zoniet, ga ik het zeker aanschaffen.
Dit heb ik nl. op mijn huidige Sony HX-50 en dit vind ik erg storend als ik later de opnames bekijk.
Alvast bedankt voor uw antwoord!
Vriendelijke groet, Jerry

Lukas1952 10-09-2015

Heb geen bijgeluiden gehoord bij mijn film opnamen!

jerrytaha 11-09-2015

Ok, dat is mooi, Lukas. Bedankt! ;-)

Lukas1952 11-09-2015

Graag gedaan en veel succes met deze Camera!

Lukas1952 11-09-2015

Een adapterring met lenskapje en zonnekap kun je bestellen in Duitsland,even een berichtje sturen op deze email faeberj@gmail.com,wel even je type apparaat vermelden Sony DSC-HX400V....groetjes Lukas.

floepke 23-10-2015

Juist een ongelooflijke camera ,het enige wat kan aanmerken als minpunt is het vizier te weinig pixels en iets te klein,maar verder is het een wonder product van Sony super !!!!

Lukas1952 24-10-2015

Floepke,je oculair moet je gewoon goed instellen,weet niet dat je brildragend bent,dat kan een nadeel zijn.

Lukas1952 24-10-2015

Tip:Sony heeft ook fantastische apps in de aanbieding op PlayMemories Home,zoals Timelapse en afstandbediening.

Lukas1952 24-10-2015

Nogmaals,gebruik de camera als gevorderde fotograaf enkele maanden en kan er professioneel opnamen mee maken,vraag me af dat een Canon van 2500 euro dit kan evenaren,geloof er niks van!,ben er zeer tevreden mee en ook nog voor een betaalde bedrag!

Lukas1952 24-10-2015

Ik bedoel hiermee een betaalbare bedrag...hihihihi.

Deppie90 12-02-2016

Hallo lucas1952,

Ik heb even een vraag, hoe krijg ik de mooiste macro foto's met deze camera en hoe stel je deze functie in? Ben echt mega blij met de camera alleen zou graag willen oefenen met t maken van macro foto's

Groetjes Deborah

Lukas1952 13-02-2016

Hoi Deppie,ga meestal ongeveer 50cm vanaf de object en wat inzoomen en handmatig scherp stellen onder goede lichtomstandigheden,meestal een goede kwaliteit,het is een oefening en uit proberen....succes!

mieke 01-08-2016

Hallo Lucas, ik ben geïnteresseerd in de adapterring met lenskapje en zonnekap te bestellen in Duitsland. Nu heb ik een mail gestuurd naar faeberj@gmail.com echter dit mailadres is niet goed of werkt niet meer. Graag meer informatie waar ik hiervoor terecht kan. Groeten Mieke

Lukas1952 02-08-2016

Misschien doet hij het niet meer,maar kijk nog even op YouTube onder de naam Faeber,hij had een video over die lenskapje en zonnekap....veel plezier met deze goeie camera,wil je resutaten zien van deze camera,ga dan naar YouTube onder de naam Lukas Loots,waar ik enkele natuur video's heb gemaakt met deze camera.

Khunhans 06-09-2016

Hallo Lukas 1952... ik lees dat je macro foto's maakt op 50 cm afstand. Op welke stand ( is zeker een domme vraag van mij) zet jij hem dan op stand P ? en scherp stellen op de af/zoom stand? mvg. Hans

Yvette 29-01-2017

Lukas; is het ook mogelijk om handmatig scherp te stellen door middel van draaien aan de lens? Of is dat op een andere manier geregeld?
Heb nu een voorloper van deze camera, waarbij het mogelijk is om handmatig scherp te stellen, maar niet op een handige manier. Zeker in de jungle, waarbij je niet de blaadjes maar de verstopte beestjes scherp wil hebben, is het wel van belang om handmatig scherp te kunnen stellen.

kellyenmeli 03-04-2015 Product paar dagen in bezit

ik ben een amateur fotograaf met toch hoge eisen. Nooit fotografie cursus of dergelijke gevolgd. Vorige toestel: sony HX5V. Deze was stuk na 6 jaar dienst dus zocht een nieuw toestel. Vorig toestel was makkelijk in bediening, maar trok slechte foto's binnen en bij dieren of spelende kids waren er vaak wazige delen zoals arm, been, staart van hond.
De HX400V is makkelijk in bediening! Als je op het toestel een functie opzet, staat op het schermpje waar het voor dient. Scherm is draaibaar. Vind ik wel een voordeel. Je kan ook door het oog (de zoeker) kijken en dan gaat het scherm vanzelf uit voor energiebesparing. De meegeleverde gebruiksaanwijzing is beperkt maar je vindt ook alles terug op de website die erin staat vermeld. Het trekt echt super mooie, klare foto's! Blijkbaar wist ik nog niet wat echte kwaliteit foto's waren. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er foto's zijn van nog betere kwaliteit! De zoom is super. Geen wazige delen meer bij spelende kids of lopende dieren. Er zitten super leuke functies op om lekker mee te experimenteren zoals zwart-wit foto's, zwart-wit met 1 kleur die wel wordt weergegeven(blauw of groen of geel of rood),..... Ik voel me een echte fotograaf omdat je een groot ding vast hebt dat veel kan en machtig mooie foto's trekt. Het ligt ook heel goed in de hand! Eigenlijk beter dan mijn vorige die een echte compacte was. Geen schrik dat het valt, want er is een nekriem meegeleverd zodat je het gewoon rond je nekt hangt.
Enige kleine nadeel: de lensdop hangt niet met een touwtje vast.
Toen mijn kids het toestel zagen was hun reactie: WAUW!
En ook zij kunnen zonder probleem echt mooie foto's trekken. Ik gebruik wel vaak de auto functie of de scènekeuze functie omdat ik van belichtingsinstellingen, ...weinig tot niks ken.
Kortom: ik ben zo blij! Super toestel!

Anthony57 20-11-2016 Product half jaar of langer in bezit

Geweldige camera

Inmiddels heb ik deze camera ruim anderhalf jaar in bezit. Ik ben nog steeds een amateurfotograaf, maar met deze camera is het bijna niet mogelijk slechte foto's te maken in de auto-stand.
Inmiddels heb ik al duizenden foto's gemaakt met deze camera en ik ben er uitermate tevreden over.
Ik heb echter één probleem: bij het nemen van een panoramafoto maakt de camera weliswaar een mooie en scherpe foto, maar wel in een onnatuurlijke blauwtint, die ik ook met een eenvoudig bewerkingsprogramma als Picasa niet verbeterd krijg. Doe ik iets fout of heeft iemand een tip voor mij hoe ik dit kan verbeteren?

Rondos 31-03-2015 Product kwartaal in bezit

Ik ben blij met mijn keuze voor Sony DSC HX400V, de fotokwaliteit is vele malen beter dan met mijn vorige camera. Nou is deze al wel een jaar of 6-7 oud, maar de Sony camera heeft ten eerste veel meer mogelijkheden en dus ook overduidelijk betere kwaliteit van foto's. Ik twijfelde tussen deze en een systeemcamera, maar ik vond het belangrijk dat een grote zoomfactor bij de opties zat. Die vond ik bij de cybershot (50x). Daarnaast is het formaat voor mij prima, niet te groot en zwaar, en geen lenzen verwisselen omdat deze lens een vrij groot bereik al heeft. Daarnaast vind ik de GPS, NFC en wifi een toegevoegde waarde, al had ik van te voren niet gedacht dat ik de wifi veel zou gebruiken. Maar er zijn extra apps toe te voegen, waardoor je nog meer mogelijkheden krijgt in bv effecten of het bewerken van je foto's.

Er zijn vrij veel opties, zo is de auto stand goed en makkelijk om snel even een foto te maken, en er zijn scènes in te stellen, bv landschap of kinderen. Maar dingen als diafragma, ISO en witbalans zijn ook zelf in te stellen wat het erg leuk maakt om dingen uit te proberen en hiermee te experimenteren. Er is ook een mogelijkheid om kleuren te filteren, zodat je bv een zwart-wit foto krijgt met bv rode tinten wel weergegeven, dit vond ik een leuke extra verrassing. Ook macrofoto's zijn met deze camera erg scherp.

Wendela 06-05-2015

Welke functie is dat dat je kleuren kunt filteren? Ik heb de camera ook, maar heb deze knop nog niet gevonden.

Cor-Hein 19-10-2015

"Daarnaast vind ik de GPS, NFC en wifi een toegevoegde waarde, al had ik van te voren niet gedacht dat ik de wifi veel zou gebruiken. Maar er zijn extra apps toe te voegen, waardoor je nog meer mogelijkheden krijgt in bv effecten of het bewerken van je foto's." Welke apps gebruik je hiervoor?

Marrek 16-12-2015 Product kwartaal in bezit

Wat een prachtding zeg! Ligt heerlijk in de hand, waardoor je ook zonder flits bij weinig belichting droomfoto's maakt, zo scherp en vol contour en kleur. Ik heb dat lullige standaard meegeleverde bandje direct vervangen door een HAMA polsband, die zorgt voor stevige grip en een snelle start(MAKRO 19,95). Ontzettend gave apps, voor ongeveer 50 euro heb je ze allemaal en daar maak je echt iedereen blij mee of blij verrast. Bij sommige is echt een statief nodig, maar dan zet je ook echt iets neer, wat vroeger alleen de doorgewinterde vakman kon.

Kortom heel veel waar voor je geld...Alleen twee nadelen:
- ook ik krijg geen foto's draadloos naar mijn pc (wel naar mijn telefoon maar met veel kwaliteitsverlies)
- geen RAW uitvoer (daarom de 7 voor 'kwaliteit foto' want wat er uit een jpeg geperst wordt is fenominaal), dus de foto's zijn beperkt bewerkbaar in photoshop, paintshop en anderen.
Heel erg leuk is de timelapse app... zeker als je met Corel video shop werkt

Khunhans 29-11-2015 Product paar dagen in bezit

Ik begeef mij op geheel nieuw vlak! Was uitsluitend bekend met een compact camera. Ik moet nog veel leren :) ik kijk uit naar mijn "eerste " macro natuur foto, met deze camera. ( tips zijn van harte welkom)

Lukas1952 15-12-2015

Om een scherpe macro te krijgen is mijn ervaring niet te dicht op het object,ongeveer een meter afstand en dan inzoomen naar ongeveer x6 en scherpstellen,het is gewoon uitproberen.

Khunhans 06-09-2016

Sorry dat ik dit bericht nu pas lees.. Bedankt voor de tip! Toch lukt het mij niet om een hele mooie macro te maken. Alle extra tips zijn van harte welkom.

Marcus W 23-05-2015 Product paar dagen in bezit

Sinds gisteren eigenaar van deze fantastische camera! na het lezen van zoveel positieve reviews (zowel hier, als internationaal) kon het haast geen miskoop worden..Moet wel zeggen dat ik een leek ben qua fotografie en tot heden altijd mijn smartphone gebruikt heb, maar omdat we volgende maand een kleine verwachten wilde ik toch iets meer..

En tot heden geen spijt! Wat een toestel..

Een ding wat ik wel makkelijk had gevonden was een touchscreen, welke geweldig was geweest voor de fantastische autofocus wat deze camera aan boord heeft..

Daarbij loont het voor mensen in de grensstreek eens bij de buren te gaan kijken.. (zelf in Saturn Duitsland geweest)

Hier alleen de camera 419 euro..
Daar de camera, 32gb geheugenkaart, een tas en statief voor 396 euro..tel uit je winst!

floepke 23-10-2015 Product paar weken in bezit

Pracht apparaat van Sony ,het enige wat ik kan melden als minpunt is het vizier te klein en te weinig pixels , maar buiten dit is het een wonder toestel ongelooflijke macro foto's ,voor dit alleen zou je hem al aanschaffen zelfs beter of grote zware DSLR 's zo erg dat ik zelfs mijn dslr heb verkocht met al zijn lensen , nu heb ik alles bij de hand en mijn foto 's zijn van goede kwaliteit ook met 50x zoom (niet digitaal zoom) iedere fotograaf weet dat digitale zoom toch onscherpe foto geeft.genoeg lichtsterke met deze Carl Zeiss lens ! een fantastische burst met 10 foto's per seconde , en wat filmen betreft ook super scherp en goede stabilizator in de lens . Echt een aanrader zeker als je het beu bent om altijd maar lenzen en zware body's te sleuren.

Lukas1952 24-10-2015

Met de oculair heb ik geen enkel probleem,even goed instellen!

beneen 02-11-2015

ik ben 3 weken in new York geweest, 800 foto`s gemaakt. Bijna allemaal met oculair.
heeft goed gewerkt, hele mooie foto`s

Lukas1952 11-11-2015

Geweldig Beneen,de resultaat zeker verbluffend!

Natasja1994 15-03-2015 Product maand in bezit

Ik heb deze camera gekocht als vervanger voor mijn spiegelreflex en compact camera.

En dit is de ideale camera, geen gedoe met verschillende lenzen. Maar toch het idee en de 'vormgeving' van een spiegelreflex.

Er zit een goede lens op waarmee je heerlijk ver kan inzoomen, en de kwaliteit blijft prima! Je kan handmatig of automatisch scherpstellen.

Ook leuke extra's zoals wifi. Maar in de vele optie's en extra's heb ik mij nog niet zo verdiept.

Kortom een zeer fijne camera, ben er erg blij mee.

Conny123456 31-08-2014 Product paar weken in bezit

7,6
De camera heeft een gouden automatische stand, die maakt enkele foto's achter elkaar en voegt deze samen tot een goede kwaliteit foto. Bij schemer of andere moeilijke lichtomstandigheden is het beter om de automatische stand (groen) te gebruiken.

Loek van Krieken 30-12-2016 Product paar dagen in bezit

licht en handzaam toeste

Heeft alles in zich wat een goede spiegelreflexcamera met verschillende lenzen ook heeft.
Licht en gebruiksvriendelijk.

Pluspunten

• groot zoombereik
  • lichtgevoeleig

John-0341 16-11-2015 Product half jaar in bezit

De HX400V is een perfecte camera voor foto's. Zelfs foto's uit bewegende objecten zoals helicopter, speedboot en auto leveren toch haarscherpe foto's op. Bij het filmen ben ik wat minder te spreken over de kwaliteit van de camera. Snelle beweging levert onscherpte op. Bij in- en uitzoomen tijdens film zit er een schokbeweging in de film doordat er mechanisch een stotende verplaatsing in de lens is waar te nemen. Deze fout in de camera is eveneens bij de HX300 (ook 50x optisch) het geval. Mijn HX100 kent dat probleem niet (30x optisch). Dus bij film langzaam bewegen en zo min mogelijk zoomen.

Lukas1952 17-11-2015

Heb het nog niet waargenomen,maar misschien dat je de steadyshot uitschakeld dat die euvel verholpen is,filmt zelf niet veel en ook niet met snellebewegingen en in-en uitzoomen,maar misschien is dit een optie.

J.J. Jager 21-07-2015 Product half jaar in bezit

Inmiddels heb ik deze camera een half jaar en wat langer ik er mee werk, wat enthousiaster ik word. Nog steeds benut ik niet alle mogelijkheden die de camera biedt, maar zelfs de meest standaard instellingen geven al verbluffende resultaten.

Ik ben heel erg tevreden met dit product.

74Tanis 25-05-2015 Product kwartaal in bezit

mooie camera zeer scherpe foto"S
Zeer te vreden pryma camera van sony . de instelingen
moet ik nog proberen nog iets meer ervaring mee op doen
maar je krijg geen spijt van deze sony dsc-h400v

Wouter500 01-05-2015 Product kwartaal in bezit

7,4
Prachtige foto's mee te maken.
In het begin even wennen aan de mogelijkheden maar gaat nu prima. Zeer tevrdeden.

double 30-04-2015 Product kwartaal in bezit

Ik had al maanden geleden een review geschreven maar daar kom ik op terug. Na een vakantei in het midden oosten bleek deze camera toch geschikter te zijn dan mijn uitgebreide dure Canon systeem. Ik laat Canon gewoon en thuis voor de opdrachten. Sony heeft gps , wifi, panorama beeld en een super picture instelling. Glas heldere foto's gemaakt in diverse musea zonder flits en met een B&W pola filter. Foto's meteen via telefoon naar WhatsApp naar familie. Voor je achter al die mogelijkheden bent ben even bezig met het zoeken naar uitleg. Dat is een minpunt. Over camera 100% tevreden.

lionsh 07-04-2015 Product maand in bezit

Mooie camera met veel mogelijkheden en niet al te groot,geen gesleep met lensen en toch een groot zoombereik!!!
Ook te video-opnamen van deze camera zijn goed en geven een rustig beeld,verder ben ik nog de vele mogelijkheden van deze veelzijdige camera aan het ontdekken!
Heel tevreden met al wat deze camera te bieden heeft en eigelijk geen minpunten voor de prijs van deze camera!

double 01-03-2015 Product paar weken in bezit

Als je een slr gewend bent valt het tegen. Vooral het gemis aan snelle handmatige correcties zoals de d60 van canon. De reden van aankoop is vakantie en het gezeul van een tas vol lenzen. De sony heeft meer dan genoeg bereik. Het wifi gedeelte is een ramp. Je bent 10 min per foto bezig door allerlei storingen. Er zit een gps op. Je moet eerst nog een programma downloaden alvorens gps gegevens te kunnen zien. Het is mij nog niet gelukt. Geen batterij oplader zie ik ook als een gemis. Gooi de handleiding maar weg je hebt er niets aan. Gezien de prijs net een voldoende.

Vera Noomen 14-07-2015

Ik heb de camera gisteren gekocht. Mag ik vragen waar ik deze uitleg kan vinden?

Lukas1952 16-08-2015

Ja ben er ook heel content mee,wat ik ook mooi vind die afstandbediening met de smartphone,ideaal.

JoGiDo 19-02-2015 Product paar weken in bezit

Geweldige camera. Had hiervoor een Fuji S3500, wat een verschil! Makkelijk te bedienen, prachtige foto's en vooral ook prachtige filmopnamen. Zeer groot zoombereik en de wifi werkt ook prima. Zelfs de NFC met mijn Galaxy S4 werkt probleemloos. Kortom, ik ben dik tevreden met deze camera.