Sony Cyber-shot HX DSC-HX60 zwart - Reviews

Filmen in full-HD
Filmen in Full-HD
Optische zoom
30 x optische zoom

Beoordeling op basis van 93 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

chrissie6d 01-07-2014 Product maand in bezit

9,6
De belichting is onvoorstelbaar goed voor zo'n kleine camera. Zelfs met m'n grote dure en goeie reflexcamera's met dure lenzen wist ik destijds altijd: het is geen goed idee om zonder goeie flash ver in te zoomen als de omgevingsbelichting niet optimaal is. Met deze compacte camera valt dat eigenlijk heel goed mee! Om te filmen valt het SUPER mee. Fantastische superieure beeldkwaliteit. Met het programma Play Memories is het bovendien heel erg makkelijk om films te converteren om ze te delen met vrienden/familie en om ze op Facebook te plaatsen. Ook het geluid is veel beter dan aanvankelijk verwacht (vergelijkende prospectie op het internet voor de aankoop deed me toch m'n hart vasthouden hiervoor; nu blijkt dat dit onterecht was).
Toen ik het toestel pas had en uittestte, vond ik het onbegrijpelijk dat de flash niet automatisch uit het toestel kwam bij zwakke belichting, het leek me "ouderwets" om die flash zelf te moeten uitklikken. Maar nu vind ik het een prima idee want heb ik hem nog maar zelden moeten gebruiken; met mijn vorige toestel (Panasonic Lumix TZ3) zou ik in dezelfde omstandigheden voor 75% van mijn foto's de flash moeten gebruiken hebben (met alle gevolgen van schaduwen & gewijzigde kleuren e.d. vandien).
De 30x optische zoom is niet slecht, maar kon m.i. beter: zodra je tegen de 30x aanzit, is het beeld niet zo heel erg scherp meer. Wanneer je verder inzoomt en dus al op digitale zoom werkt, is het resultaat wat mij betreft te wazig. Van de andere kant mogen we natuurlijk niet verwachten dezelfde kwaliteit te krijgen als bij grote dure toestellen met verwisselbare lenzen!! Bij macrofunctie is het soms nodig om telkens opnieuw scherp te stellen tot je uiteindelijk een scherp beeld krijgt. Ook bij het inzoomen moet je soms verschillende keren proberen vooraleer je de juiste scherpte bekomt.
De stabiliteit is van een kwaliteit om U tegen te zeggen. Ik heb geen stevige handen & armen meer maar zowel bij het filmen als bij foto's nemen ondervind ik veel minder last daarvan dan bij mijn vorige toestel waar nochtans ook al een stabilisator opzat.
We waren pas op familieweekend en de functies van de lach- en glimlachherkenning bij baby's getest, zelfontspanner voor groepsfoto getest, alles heel goed! Een minpintje is dat de handleiding wel goed is, maar toch wat uitgebreider mocht over bepaalde functies; het is wennen aan de nieuwe functies en nieuwe functieknoppen. Het enige echte nadeel dat ik tot nu toe ondervonden heb: de "movie"-knop zit net waar ik vroeger met mijn rechterduim mijn toestel(len) vasthield (ik heb geen grote handen, dus mijn duim reikt niet te ver), daardoor begin ik nu om de haverklap ongewenst te filmen; wanneer je snel een foto wilt nemen is het natuurlijk niet aangenaam vast te stellen dat je aan het filmen bent en dat je eerst het filmen moet beëindigen. Maar dat zal m.i. (of "hopelijk"!!) kwestie van een gewoonte zijn, ik hoop dat ik rap de nieuwe gewoonte kweek om mijn duim verder te strekken tot op het speciaal voorziene steuntje = een goed idee trouwens dat steuntje! (moest het voor mij zo ver niet liggen).
Wat ook formidabel goed werkt: het versturen van de foto's en video's naar mijn smartphone en/of mijn laptop via wifi. Het aanmelden gaat snel en verloopt vlekkeloos. Als er niet té veel foto's en video's zijn gaat het versturen ook heel snel. Ik zag daar eerst niet zo erg het nut van in, maar heb het toch al verschillende keren gebruikt, het functioneert zodanig goed dat je die mogelijkheid echt wilt benutten (en wilt demonstreren aan je vrienden & familie ;o) ).
De algemene vormgeving vind ik niet lelijk, maar ook niet echt mooi; ik apprecieer dit wel: het ziet er "ordinairder" uit dan het is en dat stelt me gerust: het zal wellicht niet zo rap gestolen worden als een toestel dat er erg gesofisticeerd uitziet!
Tot nu toe kan ik zeggen dat ik heel tevreden ben, méér dan ik verwachtte want het blijft tenslotte een klein en relatief goedkoop toestel. Prijs/kwaliteit zéker zijn geld waard dus!

Haye 29-05-2017

ik heb met deze camera ook een video gemaakt bij weinig licht. maar de video is als ware mislukt vanwege het erg wazig is en voor al als ik de camera bewoog tijdens het filmen. is dit ook te verhelpen? want ik ben bijna zo ver mijn huidige camera weer te gebruiken.
hier bij de video

Martijn 08-02-2016 Product paar dagen in bezit

6,4
Ik heb de camera nu een week, de foto's zagen er op het display prima uit....totdat de display vandaag al kapot ging. De camera werd erg warm in mijn handen, en van het één op het andere moment kon ik niks meer zien op de display. Mogelijkheden genoeg op het apparaat, maar zonder display heb je er niets aan. Had er nu maar een live view op gezeten (Panasonic) dan had ik er in ieder geval nog iets aan gehad. Mijn vakantie (Aruba) heeft wel een deuk opgelopen zo. Na de vakantie terug naar de retailer (Mediamarkt) die lossen het probleem meteen op, dat weet ik zeker.

eddie11 31-07-2015 Product half jaar in bezit

6,6
Een druppel zweet en de camera was total loss. De Mediamarkt wil niets vergoeden. Verder is de camera prima bevallen, hij maakt zeer goede foto's, heeft een goede zoom, etc. Ik heb echter maar 2,5 maand van de camera gebruik kunnen maken voordat hij kapot ging en dat vind ik veel te kort. Mijn advies is om deze camera niet te kopen.

Martin Nooij 22-08-2015

Mijn camera, de HX300 was ook stuk. Geen zweetdruppel maar technisch of software probleem. Naar de winkel gebracht en die stuurde het naar Sony. Binnen twee weken had ik weer een nieuwe.
Mediamarkt moet het hem gewoon opsturen, klaar!

Beuk45 09-03-2015 Product maand in bezit

7,6
Sinds anderhalve maand heb ik de DSC-HX60. Ik heb dit toestel als opvolger van mijn DSC-HX9V, waar ik zeer tevreden over was. De DSC-HX60 heb ik mee op vakantie genomen naar Kenia in de hoop er net zoveel plezier aan te beleven als aan zijn voorganger.
Helaas zijn er toch een aantal puntjes waar ik nog ontevreden over ben of waar ik nog aan moet wennen. Ten eerste de knop ‘Belichtingscompensatieknop’. Misschien voor ervaren fotografen een makkie, maar voor mij als leek zeggen ‘belichtingstijden’ mij niets. Helaas vind ik in de handleiding niets over deze knop. Geen tips! Jammer! Ten tweede vind ik dat het toestel last heeft van ‘snelheid of beweging’, met als uitvloeisel niet scherpe foto’s. Als een kleuter zijn hand snel beweegt is de foto mislukt. Iets waar mijn vorige toestel geen moeite mee had. Ten derde heeft het toestel bij maximaal inzoemen last met scherpstellen. Hij blijft zoeken scherp - vaag, etc. Ook is het scherpstellen de ‘foto’ moeilijk stil te houden. Ook de flitser is nieuw. Of dit een verbetering is weet ik nog niet. Enkele teleurstellingen dus. Ik hoop deze ‘oneffenheden’ onder de knie te krijgen. Het blijft een handzaam toestel en zoals ik al zei met de voorganger was ik zeer in mijn nopjes.

Robert Jan 29-08-2016 Product paar maanden in bezit

Zoomt goed, maar van matige kwaliteit

In beginsel is het een goed apparaat, met aardige foto's (bezijden met zwak licht). Probleem was dat de camera stuk was toen er wat zand (wat in mijn broekzak zat!) in de lens kwam. Camera werkte meteen niet meer en kon enkel voor 200 euro worden gerepareerd. Dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Pluspunten

• Zoom functie

Minpunten

• Extreem breekbaar
  • Matig bij zwak licht

EM Boers 14-03-2015 Product maand in bezit

Onze Canon Ixus 100IS schoot met name binnen echt tekort.
De Sony HX60 is een iets groter toestel maar daar heb je dan ook wel allerlei funkties waarmee je gevarieerde foto's kunt maken.
In een lamp verlichte kamer heb je ook zonder flits toch leuke foto's Heb je weinig tijd dan laat de auto funktie je nooit in de steek.
Heb je iets meer tijd dan kun je met de (ja ja) ingebouwde wifi hotspot overal kontakt maken met je telefoon waardoor je vanuit je telefoon kunt in/uit zoomen en fotograferen.
Er zijn talloze scene selekties mogelijk die moet je gewoon uitproberen. Waar ik erg van gecharmeerd ben is het maken van een panorama foto. Dat hoeft niet altijd zo'n langerekte foto te zijn die niet in 1 keer op je beeldscherm past.
De zoom is fantastisch en zeer stabiel. Er staan talloze reviews op het web waaronder Youtube. De kritiekpunten die ik vond waren van mensen die deze camera vergeleken met een spiegelreflex camera.
Een kompliment maar niet altijd reeel.
Kortom dit is een top camera voor zijn geld.
M.Boers

ericmartijn 04-03-2015 Product paar dagen in bezit

Ik ben nu ruim een maand in het bezit van deze camera.
En dit zijn mijn bevindingen tot op heden.

De kwaliteit van de foto's in de automatische stand zijn zeer mooi, wat deze camera een echte point-and-shoot camera maakt.
Maar voor wie meer uit de camera wil halen kan zelf de sluitertijd, diafragma, iso waarde en belichting instellen.
En voor de minder ervaren fotograaf geeft de camera bij elke stand een korte duidelijke beschrijving.

Met slechtere licht omstandigheden maakt de camera prima foto's zolang het voorwerp stil staat.
Laatst was ik op een feestje waar men erg bewegelijk was, en de foto's vond ik toch een beetje tegenvallen.
Ook heeft de camera dan wat langer nodig bij het verwerken op de SD kaart, dit erg vervelend wanneer je meerdere foto's achterelkaar wil maken en het volgende moment hierdoor mist.
Ik heb nu een class 4 SD-kaart.
Binnenkort wil ik een Class 6 of 10 aanschaffen en hoop dan dat dit probleem is opgelost.

De camera heeft diverse foto effecten wat erg leuk is om mee te spellen.
Vooral de miniatuur en deekleuren zijn echt mijn favorieten.
De 30X zoom is echt geweldig en zelf uit de losse hand zijn de foto nog echt scherp.
Ook de WIFI werk prima binnen enkele seconden staat een foto op bijvoorbeeld je smartphone.
Er zijn voor de camera diverse apps beschikbaar, dit zijn leuke toevoegingen voor de camera.
Wel jammer dat er voor de meeste apps betaald moet worden.

De camera ligt uitstekend in de hand en voelt lekker robuust aan terwijl hij toch compact blijft.

Verder is het een gemiste kans van Sony dat het schempje geen touchscreen is. Het zou de camera afmaken.
Ook schiet de camera niet in RAW bestanden wat voor de fotograaf die meer met de foto's wil een gemis kan zijn.

Al met al ben ik blij met mijn aankoop en krijgt de Sony HX60 een dikke voldoende.

RM1952 19-08-2014 Product maand in bezit

het toestel maakt schitterende foto´s de mogelijkheden zijn ruim voldoende evenals het gebruiksgemak.
ook de snelheid waarmee je de foto´s achter elkaar kunt maken is zeer prettig.

je49an 06-03-2015 Product paar dagen in bezit

Veel mogelijkheden, geweldige kwaliteit foto's.
Alleen nog geen tijd gehad om alles uit te proberen.

kel513 27-02-2015 Product maand in bezit

Super mooie camera. Goeie bediening, en erg scherpe foto's!
Ben er zeer tevreden over. Erg makkelijk om je foto's zo op je mobiele telefoon over te zetten en te delen met iedereen.

kris bol 25-02-2015 Product kwartaal in bezit

Super camera. Vooral de modus om 1 kleur te selecteren en zwart/wit gebruiken we heel vaak. de nieuwe high contrast modus is ook erg gaaf. verder super veel zoom. de perfecte camera voor gebruik buiten/vakantie.

Erwin 44 24-01-2015 Product maand in bezit

Handig toestel door zijn afmetingen, vele instellingen mogelijk zowel handmatig als voorgeprogrammeerd. Ook een enorm zoombereik en een snelle scherpstelling.
Eigenlijk verwacht je dit niet als je deze camera de eerste maal in je hand neemt. Heb hiermee foto's gemaakt in het sportpaleis, dit zijn toch moeilijke omstandigheden om foto's te maken. Weinig licht, ver verwijderd van bewegende objecten. Toch heb ik goede reacties gekregen en vele dachten zelfs dat ik vlakbij het podium stond.

Lyne 21-08-2014 Product paar weken in bezit

Ik heb vnl voor dit toestel gekozen voor het maken v panoramafoto's. De resultaten zijn prima. Ook enkele keren gewoon gefotografeerd; kwaliteit is uitstekend.

Lotus 87 17-08-2014 Product maand in bezit

Ik ben erg blij de deze camera. Hiervoor heb ik altijd een canon powershot gehad en wilde eerst voor de nieuwste canon powershot gaan (sx700), maar door de degelijkheid van de sony cybershot HX60 heb ik gekozen voor deze camera. Ik wilde graag wat extra opties (panorama, zwart/wit met 1 kleur, WIFI) op de camera en deze Sony voldoet helemaal aan mijn verwachtingen. Hij maakt super snel scherpe foto's, ze zijn zelden bewogen. Hij ligt lekker in de hand en is erg compact. De flitser heb je bijna niet nodig, want je kunt in de schemering nog erg duidelijke foto's maken. Kortom, ik ben er heel tevreden mee!

quicksliver 01-07-2014 Product paar weken in bezit

Een prima toestelletje, dat goede kwaliteitsfoto's geeft en mooie videobeelden maakt, zeer gebruiksvriendelijk is en dat in zakformaat.

Bernard Russe 24-06-2014 Product maand in bezit

Zeer degelijk toestel met geweldige zoom(30*).
Veel mogelijkheden om foto's te maken en zeer gebruiksvriendelijk.
Terug van reis, prachtige panorama foto's gemaakt.
Intussen 2 vrienden overtuigd die nu ook de HX60V hebben aangekocht

DE vol automatische instelling maakt dat je perfecte foto’s krijgt.
De instelling om meerdere foto’s na elkaar te maken is zeer handig bij sportevenementen.
Het doorsturen van je foto’s via wifi is een zeer handig.
Kortom een perfect toestel .

dgab 21-05-2017 Product paar weken in bezit

geen foto's naar een gsm of computer het blijft laden

Als ik een foto wil verzenden naar de computer of gsm lukt alles en is het toestel verbonden met mijn gsm maar blijft het maar laden en doet het niks meer voor de rest een TOP toestel!

Pluspunten

• kwaliteit
  • snelheid foto

Minpunten

• geen foto's verzenden

IJsbrand 22-06-2016 Product paar dagen in bezit

Sony Cyber-shot HX DSC-HX60

De mogelijkheden van de camera zijn zeer groot, zoals zwart/wit, sepia en andere speciale effecten. Ook de 30x optische zoom is zeer goed.
Wat ik ook makkelijk vind is, dat de flitser standard uit staat en alleen flits als je 'm eerst zelf uitklapt.

Jacques de Mik 22-03-2015 Product maand in bezit

9,4
Vind het een fijn toestel.Goed vast te houden met veel mogelijkheden. ook makkelijk met filmen. erg tevreden.

Harry Nack37 02-03-2015 Product maand in bezit

De camera heeft zeer veel mogelijkheden.Diverse handige menu's. Handige vormgeving en komt robuust over.