Panasonic Lumix DMC-TZ60 zilver, zwart

20,3 MP
40 x
Canon PowerShot SX720 HS rood Best Reviewed feb 2017
8,7 (9)

Beoordeling op basis van 14 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

Herman 20-05-2016 Product paar dagen in bezit

Ideale compacte (reis-)camera

Zelfs bij het maximale zoombereik (30x!!) uiterst scherpe foto's. Ook als die "uit de hand"genomen zijn. Snelle en correcte GPS. Heel goede filmkwaliteit (HD). Opnames via NFC eenvoudig en snel naar smartphone over te brengen. Geaarzeld tussen TZ 70 en deze TZ 60. Vanwege de GPS uiteindelijk voor de TZ 60 gekozen. Geen spijt van deze keuze, integendeel. Heb er al mooie natuurfoto's mee gemaakt. Met tele/macrostand een adder en op de Veluwe.In maximale telestand o.a Grutto's in de polder Arkemheem bij Nijkerk. Zéér aan te bevelen camera.

Hugo 14-07-2016 Product paar dagen in bezit

Tevreden beginneling

Mijn vorige was nog de TZ 1 en nu heb ik deze, ben maar amateur en leer alle dagen nog iets bij! Fantastisch toestel en ik vind het gemakkelijk om te hanteren, de zoom is super, Ik heb er juist op vakantie 1500 foto's mee genomen en enkele keren gefilmd, de foto's kon ik op mijn pc zetten, maar met de films lukt het me niet? Ik kan ze bekijken op de TZ 60, maar wat moet ik doen om ze ook op mijn PC te krijgen en te bekijken? Mijn Pc werkt nog met Vista !! Graag raad de de ervaren man, maar graag in eenvoudige taal aub !

Masja Almere 14-08-2015 Product half jaar in bezit

Deze camera valt erg tegen ivm de 2 vorige camera's die ik van deze serie gehad heb.
De foto's op automatische stand zijn vaak onderbelicht. De close-ups zijn van veel mindere kwaliteit dan wat ik gewend was . Ook de scherpte van de foto's valt tegen.

Hans 01-11-2015

Hallo Masja,

Ik heb de zelfde camera, als je de instellingen juist instelt komen heb je goede resultaten.
Er zijn instellingen bij, als die verkeerd staan zijn de foto's minder goed tot slecht.
Probeer iemand te vinden die de camera instellingen juist zet, dit is belangrijk voor het maken van goede foto's.

vriendelijke groeten,

Hans.

P 08-08-2016

Hetzelfde verhaal geldt voor mij. Hiervoor een TZ10 gehad. Dez maakte perfecte foto's, maar de TZ60 valt heel erg tegen. Onscherpe foto's beweging bij invulflits. Nee, het ligt niet aan de instellingen. Het lijkt meer een productie fout. Lenzen die niet of nietgoed gecoat zijn. Foto's zijn wazig, overstraalt en kleuren vallen tegen. Deze camera valt erg tegen.

henkenmarjon 07-05-2014 Product paar weken in bezit

Ik heb een paar van de vorige TZ-modellen in mijn bezit gehad, de 10 en 30 en nu deze TZ60. Deze voelt meer als een aanzienlijke evolutie. De Camera is sneller, de intelligent auto is slimmer, de zoom is beter en de stabilisatie van het beeld is uitstekend.
Prestaties bij weinig licht zijn voor mijn gevoel uitstekend,zeker veel beter dan voorheen.
De controlering aan de voorkant is ook een aardige toevoeging, hoewel het maakt de camera iets groter dan zijn voorgangers
De vieuwfinder is mooi en werkt voortsreffelijk in (tegen) fel zonlicht.
De zoom is verbazingwekkend. Ik dacht dat de laatste al goed was , maar deze is gewoon adembenemend, zo ook de stabilisatie van het beeld met zoomen
Ik ben enorm onder de indruk van deze camera.

ontevreden gebruiker 13-11-2015 Product paar weken in bezit

4,4
waardeloos binnen 2 maanden stuk moet 128 euro betalen om hem te laten maken want zeggen ze je mag hem niet gebruiken als het waait want dan komt er stof en zand tussen en dan werkt hij niet meer

fvth 26-12-2014 Product paar weken in bezit

4,6
De fotokwaliteit van deze camera is echt erbarmelijk. Nagenoeg alle foto's zijn over- of onderbelicht. Het maar zelden voor dat een foto scherp is. De meeste foto's bestaan uit blokjes met pixels. Het doet nog het meest denken aan de foto's van mijn allereerste 1.2 megapixel digitale camera die ik had. Het maakt hierbij eigenlijk niet uit of je de automatische functie gebruikt of je de camera handmatig instelt. Ik neem nog contact met Panasonic over of deze camera stuk is. Maar ik zou eenieder deze camera ten sterkste afraden.

Martin Nooij 30-12-2014

De camera is niet goed (fabrieksfout?) of jij bent niet goed. Alle sites die deze camera getest hebben zijn lovend over deze camera. En die andere reactie over dat filmen... camera is er in eerste instantie om er mooie foto's mee te maken, ik film nooit, vind dat hopeloos kinderachtig gedoe. Wat de slechte foto's betreft, ik zou de handleiding nog maar eens goed doornemen en nog eens een serieuze test doen, volgens mij moet de camera goed zijn in zijn prestaties!

Martin Nooij 30-12-2014

Ik was misschien in m'n eerste commentaar wat onaardig, maar ik heb op zeker vier fotosites kunnen lezen dat dit een hele goede camera moet zijn. Overleg en speel eens met een andere ervaren amateurfotograaf voor een beter resultaat dan wat je tot op heden geboekt hebt.

Amalphi 13-02-2015

Ik moet u helaas gelijk geven v.w.b. de fotokwaliteit. Het is een prachtige camera met veel mogelijkheden en ik had 'm gekocht om mijn grotere Canon PowerShot SX40 HS en oude Panasonic FX-35 te vervangen. Ik heb de camera door een andere amateur fotograaf laten testen en hij kwam tot dezelfde conclusie. Heb gezocht naar firmware, maar heb deze nog niet kunnen vinden voor de TZ60. Zojuist contact gehad met Panasonic en het advies gekregen om te spelen met de ISO, sluitertijd, diafragma en WB. Dit ga ik dus maar proberen. Mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren dat ga ik ermee terug naar de dealer.

Hans 01-11-2015

Hallo fvth,

vriendelijke groeten,

Hans.

hans1301 21-10-2014 Product paar dagen in bezit

6,4
Ik heb deze camera binnen 2 dagen terug gestuurd.
Ik wilde deze camera,omdat ik steeds meer filmpjes maak.

Maar helaas,de panasonic is niet om te schakelen van Pal naar NTSC.
En mijn andere camera's (gopro,contour,canon) staan op NTSC,vanwege de iets hogere framerate.

Vandaar dat ik niets aan deze camera heb.

Hansp 15-11-2014

Je kunt gewoon schakelen tussen PAL en NTSC.
Zit gewoon in het menu.

lext123 09-06-2014 Product paar weken in bezit

Prima camera.
Probleem met de ruis bij weinig licht, waar Panasonic altijd wat problemen mee had is nu eindelijk goed onder controle.
Verder is het zoombereik i.c.m. de beeldstabilisatie spectaculair goed.
Ook de bediening via de instelring rond het objectief is een aanwinst.
Klein minpuntje is dat ik zelf nogal snel mijn vinger over de flitser leg (even beter aanleren nog), maar ik vind dit altijd nog beter zo dan en pop-up flitser.
Al met al zeer tevreden.

Es 17-12-2016 Product paar dagen in bezit

Pittig kleine camera

Voelt robuust aan, scherp helder beeld en voldoende mogelijkheden voor dagelijks maar ook artistiek gebruik. Fijn video beeld. Voelt sat zwaarder aan dan verwacht voor deze afmetingen. Maar solide.

Pluspunten

• Fris beeld
  • Voldoende instellingensmogelijkheden
  • Voelt solide

Minpunten

• Zwaarder dan verwacht

Albert Berkers 16-12-2016 Product paar weken in bezit

Fijn formaat en goede lens en makkelijk in gebruik

Fijne kamera makkelijk in gebruik en fijn voorkeuze menu toestel ligt fijn in de hand ,prijs was goed voor dit toestel even wennen aan interne batterij

Pluspunten

• Goede lens
  • Voorkeuze is geweldig
  • Geen gefrot met te kleine knopjes

Minpunten

• Geen Nederlandse papieren handleiding
  • Waar koop ik een nekstrap?
  • Even wennen aan interne batterij

Jeannette 01-12-2016 Product half jaar of langer in bezit

Meer dan tevreden

Ik heb deze camera nu een half jaar, meer dan tevreden. Heel scherpe foto's, grote zoom, fijne extra's om de foto's instant te bewerken en daarbij heel compact, dus gemakkelijk om mee te nemen. De flits heb je bijna nooit nodig, zo gevoelig is hij. De batterij gaat ook lang mee. Ook filmen geen probleem. Het enige spijtige is dat de foto's op het toestel er briljanter uitzien dan op de computer.

Pluspunten

• Compact
  • Grote zoom

Herman 07-09-2016 Product paar maanden in bezit

Ideale compacte (reis-)camera (vervolg van 20-5-2016)

Heb de camera nu enkele maanden en ben zeer tevreden ovcer de aankoop. Onvoorstelbaar zoombereik met zelfs uit de hand....zeer scherpe beelden. Snelle GPS. Ben zeer tevreden over de aankoop en heb verder dan ook niets toe te voegen aan mijn revieuw van 20-5-2016.

Pluspunten

• snelle gps
  • enorm zoombereik
  • prachtige, scherpe foto's

Marco899 29-06-2014 Product kwartaal in bezit

Op zich een mooie camera echter spijt dat ik toch niet voor de Sony ben gegaan. Na een verleden met de Lumix serie en de Sony HX-9V, overgestapt naar weer de Panasonic ivm het gebruikersgemak voor mijn vrouw. De camera is wat eenvoudiger dan een Sony maar wat valt dit tegen tov onze laatste Sony. Het enige voordeel is het verdere inzoomen maar in vergelijking met deze paar jaar oudere camera is er geen vooruitgang op beeldkwaliteit, kleuren en ruis. Mooie camera met leuke functies maar voor kwaliteit, ga naar een Sony.

hajeb 17-09-2014

Marco, je zegt: wat valt dit tegen. Dan ben je nogal behoorlijk teleurgesteld lijkt me. Welke Sony in vergelijkbare prijsklassen zou je liever genomen hebben ipv deze FZ60? Kun je ook zeggen waarom?

marcelanita 16-02-2015

ik heb nu een sony hx-7v en heb nog nooit zo,n slechte camera gehad en wil weer overstappen op een lumix tz-60.

alfons.philippi 25-04-2014 Product paar weken in bezit

veel mogelijkheden en goede zoom neem deze camera mee op fietstochten etc.mooie kleuren en ook raw instelling zijn zeer goed.