Panasonic Lumix DMC-FZ200 zwart - Reviews

Optische zoom
24 x
Filmen in full-hd

dcb 31-08-2015 Product paar weken in bezit

Ik heb deze camera een paar weken in het bezit. En hem aangeschaft, omdat ik van het lenzen wisselen van mijn DSLR af wilde en mijn camcorder. Hierdoor heb ik dus maar een kleine tas nodig voor de 2 in 1

Ik gebruik hem puur voor foto's van dieren, landschappen, 98% buiten gebruik handheld en misschien 3% binnen.

Ik ben en was me bewust van de kleine sensor welke in deze camera's toegepast wordt en ga hem daarom volkomen niet vergelijken met een DSLR.

De foto's die ik maak zijn hoofdzakelijk voor slideshows op TV of om uit te printen op max. A4.

Eerste indruk van de camera is goed, ziet er goed uit is handzaam(wat ik ook zocht), bedieningsknoppen zitten op de juiste plek en zijn goed te bedienen voor het formaat camera.

Het menu is onderverdeeld per programma wat je gebruikt en vereist wel wat gewenning, maar na een paar dagen wist ik wel waar alles te vinden was. De instelmogelijkheden zijn werkelijk enorm en in principe kan men alles naar eigen smaak instellen/ aanpassen naar wat men met de camera wil doen.

De lens is in de categorie bridgecamera best wel uniek te noemen daar hij een lichtsterkte van F2.8 heeft over het gehele zoombereik, wat een grote plus is bij het vaak inzoomen.

De handleiding laat vind ik iets te wensen over, maar aangezien er een meneer is "Graham Houghton" welke via handige filmpjes op Youtube en op zijn site enorm veel uitlegt over de camera , de werking, instellingen en zelfs een uitgebreide handleiding heeft gemaakt is het een genot om alles langzaam uit te proberen en te zien dat het ook werkt.

De fotokwaliteit is goed tot erg goed te noemen, wel geeft een kleine aanpassing in de settings soms grote verschillen in het resultaat. Op de automatische stand produceert hij erg goede foto's als je ze afspeelt op TV of computer (let op dit is dus niet voor "pixel poopers" die een foto opblazen tot maximum).

Wanneer men de ISO waarden begrenst in het setup menu tot max. 200 ISO zijn de foto's nagenoeg altijd goed, daarboven neemt de kans op noise/ruis pixels erg toe naarmate dit hoger wordt (dit is trouwens bij 99% van alle camera's met een kleine 1/2.3" sensor).

De filmkwaliteit vind ik uitmuntend op 1080P 50FPS, Een tip hierbij als men ze om gaat zetten naar een ander formaat is om dit te doen in of .MOV (1080P 50fps) of in .MKV (1080P 50FPS) hierbij verlies je nagenoeg geen kwaliteit en spelen ze doorgaans vlekkeloos af op TV of Computer.

Beste kwaliteit van de camera AVCHD 50fps, het MP4 formaat is duidelijk mindere kwaliteit.

Ik zal hieronder enkele plussen en minnen (ja heeft hij ook ;-) van de camera neerzetten. Houd er rekening mee dat dit natuurlijk persoonlijk is en voor ieder anders kan zijn.

PLUSSEN:
- compact/licht makkelijk mee te nemen
- Erg goede lens (2.8 over gehele bereik)
- Goede snelle auto focus (zowel bij film als foto)
- erg veel instellingen (let op staat ook bij minnen), voor elke situatie dus juiste instellingen te vinden
- Makkelijk te bedienen knoppen
- erg scherpe EVF (viewfinder)
- erg duidelijk scherm wat ook bij zonnig weer nog te zien is
- erg goede foto's op automaatstand (voor max A4 of TV te gebruiken)
- Super filmkwaliteit op AVCHD 1080P 50fps)
- Goede batterij duur +/- 400foto's en 15min film
- De zonnekap die erbij zit voorkomt flare vanaf zijkant bij helder weer.
- Programmeerbare knoppen voor veel gebruikte instellingen
- Goede hulp bij manuele focus
- Goede scherpte diepte verhoudingen (let op diafragma 2.8 is bij deze camera al omgerekend +/-16 bij full sensor)
- zelfs bij autostand al basic instellingen te kiezen (op IA+ scherpte/vervagen, licht compensatie +/-, en kleur verzadiging.
- veel verkrijgbare accessoires zowel origineel als niet
- schroefdraad op lens voor direct gebruik van eventuele filters.
- Goede optische zoom van 24x (600mm), die iets vergroot kan worden door resolutie van foto te laten zakken

MINNEN:
- Het klepje voor batterij en SD kaart niet bereikbaar wanneer er een schoen voor tripod is bevestigd.
- het USB kabeltje wat bijgeleverd is is erg kort.
- Erg veel instellingen, wat het voor een gebruiker welke niet echt thuis is in de basic fotografie en zich hier niet in wil verdiepen, een ramp kan zijn en erg verwarrend. (automaat voldoet prima)
- Handleiding had beter gemogen

Ok ga geen minnen neerzetten welke bij alle soortgelijke camera's (met zelfde sensor)hetzelfde zijn, zoals veel noise/ruis bij hogere ISO waarden (dus weinig licht). Daar dit gewoon de eigenschappen zijn van deze 1/2.3" sensors en al deze camera,s dus niet echt geschikt zijn om bij nacht/avond zonder flitser en statief redelijk ruis vrije foto's te maken.

Conclusie voor mij:
Een erg prettige alleskunner en ruim voldoende voor mijn behoeften die ik zocht in een camera op zowel foto als film gebied.

Ik zal ongetwijfeld zaken zijn vergeten. Mocht men vragen hebben stel ze gerust en ik zal ze trachten te beantwoorden.

webeling2 08-07-2015 Product paar dagen in bezit

9,4
Ik heb deze bridge camera gekocht puur en alleen op de voorgaande reviews betreffende de lens. Momenteel heb ik 'm 3 weken in bezit en heel wat getest onder diverse omstandigheden. Inderdaad messcherpe foto's. Ik heb voor lief genomen dat er "maar" 24 x vergroot kan worden i.p.v. de momenteel beschikbare 60 x vergrotingen. Desondanks dik tevreden met deze goed in de hand liggende en makkelijk te bedienen camera.

Benoit haesevoets 02-06-2015 Product jaar of meer in bezit

Als lid van een fotoclub heb ik al ongeveer 10000 foto's genomen met dit toestel, tot ieders verbazing is de kwaliteit meer dan voldoende, heb al meegedaan aan fotoexpo ...
Alles in 1 toestel, geen gezeul met extra lenzen en gewicht.
Alle foto's zijn genomen in automatisch !
GROOT voordeel: foto's van personen ! Niemand vermoed een zo zware zoom op zo een gewoon toestel? Ideaal op vakantie.

Th.Stolwijk 28-05-2015 Product half jaar in bezit

Ik vind dit een geweldige camera met veel mogelijkheden. De foto's zijn altijd goed scherp, zelfs bij volledige telestand uit de hand. De uitleg van Graham Houghton op Youtube over deze 200 is ook ontzettend handig en verhelderend. Ik heb echter een minpunt kunnen vinden, de dioptrie instelling verloopt constant bij wisselen van camerastandpunt. Met name vertikaal: van een foto van een boomtop naar een foto op de grond en omgekeerd. Ik ben benieuwd of hier meer mensen last van hebben.

Mirjam91 05-01-2015 Product jaar of meer in bezit

9,6
Ik heb de Panasonic DMC-FZ200 nu ruim twee jaar in bezit, en ben ontzettend tevreden over deze camera. De camera is mijns inziens voor semi-professioneel gebruik bij zowel wide-angle als macro-foto's, portretfotografie als natuur, binnen en buiten en bij veel en weinig licht. De camera heeft een extreem groot bereik en dit is zijn grote voordeel ten opzichte van camera's waar je de vaak dure lenzen van kunt verwisselen. Dit is ook meteen het enige nadeel van deze camera: mocht je andere lenzen willen gebruiken (bijvoorbeeld om een grote depth of field te willen creeren voor een extreem effect met portretfotografie), dan is dit effect slechts tot op zekere hoogte na te bootsen, aangezien de lens niet verwisseld kan worden. Maar het voordeel hiervan is dat deze camera zeer licht is ten opzichte van de spiegelreflexcamera's. Nog een grote plus is het interne bewerkingsprogramma dat erop zit om foto's sepia en zwart-wit te maken bijvoorbeeld. Het allermooiste aan deze camera vind ik de mogelijkheid om in verschillende filters te schieten, zoals in de genoemde zwart-wit en sepia, maar ook in kleurversterkers van rode, blauwe, gele en groene tinten, dramatische tinten voor prachtige water- of wolkenfoto's, en er zitten natuurlijk nog een aantal vooraf ingestelde standen op, zoals landschap of voor beweeglijke beelden. De accu gaat lang mee, het menu wijst zich vanzelf en is erg gebruiksvriendelijk, de camera is licht van gewicht en snel en de focus is zowel handmatig als automatisch te bedienen. De camera heeft voor iedereen wat wils: een volautomatische stand, maar ook veel mogelijkheden om bepaalde dingen handmatig in te stellen. Het allermooiste aan deze camera vind ik de creatieve mogelijkheden om te schieten in verschillende standen en filters, en om deze na afloop op de camera zelf nog te bewerken. Ik ben erg tevreden over deze camera en zou hem zo weer kopen!

Weasel 31-08-2014 Product paar dagen in bezit

9,6
Ik heb deze aangeschaft naast mijn SX50HS van canon. Een prima camera met veel mogelijkheden die ik ook echt niet allemaal benut. Een prettige extra is de 2.8 over het volledige bereik waarmee een perfecte dof valt te behalen. Aangezien de meeste afdrukken toch niet boven de 50x75 cm uitkomen is het overdreven jezelf blind te staren op een spiegelreflex tegenwoordig. Daarbij dat een beetje goed glas ook nogal zwaar is en ik voorheen die 14 kg niet ben vergeten. Een echte aanwinst voor een toch wat ouder model. Daarbij heb ik ook nog de samsung wb2200 geprobeerd maar die liet het afweten. Ook is de RAW file functie iets wat in veel camera's ontbreekt en daar zit toch echt winst in.

RiKo64 16-07-2014 Product paar weken in bezit

Aangeschaft als vervanger van de DMC-FZ18 die ik met veel plezier jaren heb gebruikt. Op aanraden van een medewerker van foto Klein een HX300 van Sony gekocht. Die zou beter zijn dan de FZ200. Zeer groot zoombereik, Zeis-lens, etc.

De opnamen in en rond de winkel waren prachtig voor zover je dat op een klein schermpje kan beoordelen. Mijn bedenkingen had ik gelijk al bij de ongevoeligheid in tele-stand, zeker omdat ik regelmatig sportopnamen maak. Volgens de verkoper geen enkel probleem, dus met de Sony naar huis.

Helaas, sportopnamen zonder detail en de extreme zoom is nauwelijks bruikbaar voor een mooi en gedetailleerd plaatje. Licht(on)gevoeligheid speelt deze camera parten, de ISO-waarden vliegen omhoog! Na drie dagen ingeleverd, tot verbazing van de verkoper, en de FZ200 mee naar huis.

Nu een week of drie in bezit en ik kan niet anders dan lovend zijn over deze camera. Prachtige plaatjes, scherpe sportopnamen, handige menu's, gewoon een aanrader! De optische zoom is t.o.v. de nieuwste camera's misschien wat beperkt, maar zeer goed bruikbaar. Zelfs de intelligente extra zoom optie is te gebruiken. De FZ200 is een fijne alleskunner!

dubbeltjes 12-07-2014 Product paar weken in bezit

Ik ben een amateur fotograaf die deze camera als toevoeging heeft aangeschaft op een Canon DSLR set. In het verleden gefotografeerd met een Panasonic FZ30 en was daar in die tijd altijd redelijk tevreden over. Anderhalf jaar geleden besloten om weer een bridge camera aan te schaffen en toen ook uitgebreid de FZ200 bekeken. Vond toen de prijs niet overeen komen met deze Panasonic camera en dus voor een Canon SX40 gekozen die toen een stuk goedkoper was. Helaas liet de Canon voor mij iets teveel steekjes vallen waardoor ik de camera nooit gebruikte. Vooral het gemis aan een RAW bestand heeft mij doen besluiten de Canon te verkopen en alsnog voor de FZ200 te gaan, zeker nu de nieuwprijs bijna 200 euro minder is. Ik zal geen vergelijk maken met een DSLR want dat is appels met peren vergelijken. Wat ik erg goed vind aan deze camera is dat alle onzinnige commerciële verkoop troep gewoon uit is te zetten via het menu. Hier bedoel ik bv. de 6400 ISO mee. Lekker instellen tot maximaal 400 ISO als je foto’s in JPG maakt en tot 800 ISO voor RAW bestanden. Vervolgens de rest aan ISO vergeten zodat niemand kan zeuren over teveel ruis op de foto’s. Supergoed is dat deze ISO instelling zelfs kan voor de automatische stand! De Izoom, digitale zoom enz. alles lekker uit. Waarom deze misleidende instellingen mogelijk zijn voor compacte en bridge camera’s is mij altijd al een raadsel geweest. Ook wat betreft de pixel hype heeft Panasonic gelukkig voor kwaliteit gekozen en de pixels tot 12 megapixel gelaten. Minder pixels is zeker op een kleinere sensor gewoon een verademing i.v.m. met ruis. De lens is al veel besproken en is uitzonderlijk lichtsterk en goed, met een 25mm groothoek zodat binnen in huis ook goed gefotografeerd kan worden. Het zoom bereik is minder dan dat van de meeste concurrenten, maar de automatische focus van de FZ200 is daarentegen weer veel sneller en accurater. Iets waar je uiteindelijk dus veel meer aan hebt dan een foto die er bewogen en niet scherp uit ziet. Wat verder opvalt is de goede kwaliteit van de JPG foto’s. Als ik een RAW bestand bewerk naar mijn inzien en vergelijk met de kant en klare JPG is het verschil toch verrassend goed te noemen. Natuurlijk zijn er ook minpunten. De elektronische zoeker is niet al te best maar het uitklapbare schermpje daarentegen gelukkig wel. De knoppen zijn ook wel wennen en soms kom je met de palm van je hand er tegenaan zodat de instellingen nog wel eens onbedoeld verandert worden tijdens het fotograferen. Ben niet zo thuis op video gebied maar kan niet anders zeggen dat ook de video’s er erg goed uitzien, al kan ik dit niet vergelijken. Wel wil de auto focus tijdens zoomen in de film modus soms moeilijk zijn weg vinden. De zoommotor is in een stille omgeving te horen op de film. Niet mega irritant maar wel het vernoemen waard. Er zijn ook kant en klare instellingen voor mensen die niet alles met de hand willen instellen. Deze scene mode voor zowel foto als video mist de strand/zee (veel tegenlicht) en vuurwerk (langzame sluitertijd) stand wat jammer is. Helaas is de body van plastic, net zoals de concurrentie dat overigens ook heeft dus een puntje aftrek. Al met al kan ik niet anders zeggen dat ik ontzettend tevreden ben over deze allround FZ200. Zeker gezien de huidige prijs een meer dan goede aankoop voor mensen die nooit verder komen als de automatische instellingen. Maar wat misschien nog belangrijker is dat deze camera ook geschikt is voor mensen die zoals ik een compacte aanvulling willen op een DSLR camera.

sidsorokin 07-06-2014 Product paar weken in bezit

Voor wie nog twijfelt over de keuze voor een bridge-camera of een digi spiegelreflex, kan ik maar één advies geven... Koop een DMC-FZ200! Wat een top camera is dit. Ik ben zelf een simpele fotograaf en heb me altijd met een éénvoudige compactcamera voorzien.. Maar nu ik sinds 2 weken deze camera in gebruik heb, kan ik 'm bijna niet meer laten liggen. Het gebruiksgemak is super éénvoudig (je moet voor de details wel even goed de handleiding doornemen, maar in de auto-mode werkt ie al top!). De zoom met een f 2,8 over het hele bereik is echt waanzinnig. Hij heeft een zoom van 24X. Da's ten opzichte van een aantal concurrenten in de zelfde prijsklasse wat minder, maar dat weegt niet op tegen de kwaliteit van de lichtgevoelige en kwalitatief hoogwaardige Leica lens. Kortom... Voor elke gebruiker die geen lenzen met zijn DSR wil meeslepen, en meer wil dan een compactcamera, lijkt me de keuze duidelijk.

Pooh 06-04-2014 Product kwartaal in bezit

Prima camera, vooral de filmpjes zijn uitstekend. Wel jammer is de onhandige aan- en uitknop en de elektronische zoeker. Ik wilde per se een camera met een zoeker, maar deze zoeker is niet prettig: het beeld blijft bewegen en het duurt lang voordat er scherpgesteld wordt. Zeker buiten moet ik vaak nogal gokken wat ik nu precies in beeld heb en waar ik op scherpstel. Misschien komt het doordat ik een bril draag (dioptrie al zoveel mogelijk aangepast), maar ik heb altijd een bril gedragen bij het fotograferen en ik heb daar tot nu toe nooit problemen bij ondervonden.

arnovandenberg70 05-04-2014 Product jaar of meer in bezit

Ik heb deze camera aangeschaft als opvolger van de FZ150 puur en alleen vanwege de 2.8 lens.
De overweging voor een spiegelreflex camera heb ik ook gemaakt, hier kom ik later in deze review op terug.
De camera heb ik nu een jaar in gebruik en ik licht mijn beoordeling (zie de cijfers) toe.
De kwaliteit van de foto is goed te noemen. De camera heeft weinig licht nodig voor een heldere foto. De scherpstelling is snel, accuraat en loepzuiver. Er zijn echter omstandigheden waarbij zelfs deze camera zijn beperkingen heeft en waar je een hogere ISO waarde moet kiezen. Zodra de ISO waarde boven de 800 ISO komt, loop je keihard tegen de beperkingen van de kleine beeldsensor aan. Dit uit zich in onacceptabel veel ruis, wat ook met geen mogelijkheid te corrigeren is met photoshop. Denk ook indoor sport fotografie waarbij je op 2.8 en 1/500e ISO 1600 moet kunnen fotograferen.
De mogelijkheden zijn eindeloos, zowel handmatig als ook de automatische standen. Vooral het filmen waarbij je ook kunt zoomen en slow motion kan gebruiken is zonder meer goed te noemen.
Het gebruiksgemak is uitstekend, zowel de point en shoot fotograaf als ook de gevorderde fotograaf kan hier makkelijk mee aan de slag.
Dat het apparaat degelijk is heb ik meerdere malen ondervonden en verbaast mij nog steeds, zeker als ik zie wat dit apparaat allemaal overleefd heeft.

Dan terugkomend op de vergelijking met een spiegelreflex camera. Of eigenlijk met een camera met een grotere (APS-C) beeld sensor. Want daar zit de grote tekortkoming van deze superzoom. Wanneer deze camera met minimaal een APS-C sensor zou worden uitgerust is het voor mij de perfecte camera.
Ik heb een paar weken een Canon EOS 450D mogen lenen en was stomverbaasd over de geweldige beeldkwaliteit van deze camera. En dit is absoluut geen topmodel onder de spiegelreflexen. Wat een mooie kleuren en scherpte. Ook bij ISO waarden boven de 800 is er sprake van veel, veel minder beeldruis. Kortom een wereld van verschil.

Samenvattend:
Dit is een geweldige camera, zeker gezien de prijs!
Maar als je bijvoorbeeld indoor sport fotografeert en de beeldkwaliteit van een spiegelreflex gewend bent is dit niet de camera voor jou.

bennieboko 05-03-2014 Product kwartaal in bezit

ook ik heb besloten om mijn canon 7D met L-lenzen te verkopen omdat ik het gesjouw zat was . toen eerst naar de leica V-lux 4 gekeken . toen kwam ik erachter dat de lumix het zelfde was alleen beter (volgens de reviews) ik kan eigenlijk maar 1 ding zeggen , een geweldige camera die super platen geeft. ik heb tevens de LT55 en de LC55 erbij gekocht. met de telelens is het helemaal geweldig wat een mega zoom zeg.
wel hoop ik bij de opvolger dat er een groter sensor in komt en een langere sluitertijd tot 5-10 minuten. en als laatste diafragma F16 toevoegen. deze fz200 maakt scherpere foto's dan mijn 7D die ik had. kortom een echte aanrader!!

rverhoog 14-09-2013 Product maand in bezit

9,6
Dit topmodel gekocht omdat ik het gezeul met een spiegelreflex, lenzen en bijbehoren wat zat was. Had al eerder een FZ18 en FZ100 die beide bevielen.
Deze camera heeft een aantal bijzondere kenmerken zoals de lichtsterke zoomlens F2.8, de IA plus mode en nog aardig wat leuke mogelijkheden.
Uitgetest pas geleden in de Alpen en erg mooie foto's kunnen maken! Haarscherp onder elk zoombereik! De flipout screen is super handig vooral bij 'over the crowd' foto's en laag bij de grond. De menu's zitten goed in elkaar met een handig snelmenu. Full HD video opnamen zijn perfect, mooi van kleur, contrast, scherp en zonder schokken. Erg mooi is de 720p HD slowmotion opname met 100 beeldjes per seconde of de 200 beeldjes per seconde VGA opname. Leuk voor dieren, druppels en snelbewegende objecten. Verder biedt het 3D, HDR, miniatuur effect en nog veel meer leuke mogelijkheden om mee te spelen. Aanrader! Ik heb mijn andere spiegelreflex (Canon 500D) getest met deze FZ200 en op heel veel punten komt de FZ200 er beter uit! Scherper, briljante foto's! Tip: Koop een goede tas en dowlnload gratis de cursus van Graham Houghton op youtube over deze camera. Je zult er veel van leren!

E. Wilg 17-08-2013 Product maand in bezit

Vroeger heb ik veel gefotografeerd met een spiegelreflex. De nu digitale SF-camera's vind ik groot en duur, zeker als je meerdere lenzen hebt. Een compact-camera vind ik niet fijn en kan ik vaak niet goed aflezen op de schermpjes. Vandaar de keuze voor een bridge-camera.
Na afwegen tussen de Sony HX300 en de Panasonic FZ200, de Panasonic gekocht, maandje geleden. Fijne camera, zoombereik voor mij meer dan voldoende. Als je op safari gaat zou het grotere zoombereik van de sony handig kunnen zijn. Keuze was vooral gebaseerd op de mooie en lichtsterke lens over hele zoombereik en het door mij zonder leesbril goed kunnen lezen van de zoeker. Ik gebruik dus het scherm niet zo vaak, alleen voor terugkijken.
Met even snel een foto nemen gebruik ik de automatische functies. Op vakantie nog regelmatig de diafragma-voorkeuze als ik meer controle wil over de scherptediepte. Handmatige focus met het wieltje vind ik ietwat onhandig, maar het went wel. Fijner zou een ring op de lens geweest zijn. De kwaliteit van de foto's is erg goed, als je niet te hoge iso-waarden gebruikt.
Samenvattend: fijne camera met voor mij voldoende mogelijkheden en kwaliteit.

beste-spiegelreflexcamera 03-08-2013 Product paar dagen in bezit

6,2
Heb deze camera in mijn handen mogen houden en er wat mee getest. Deze camera is niet de beste spiegelreflexcamera, maar vooral voor de beginnende een uitstekende koop. Ik zou persoonlijk wel een andere lens gebruiken dan de standaardlens. Er is niets mis met de standaardlens, maar voor de veeleisende fotograaf is die net niet goed genoeg.

Arjan

French 25-06-2013 Product kwartaal in bezit

Ik heb deze camera gekocht als vervanging voor mijn Canon EOS 20D. Ik wilde iets lichters en compacters en geen losse lenzen meer. Ik ben altijd zeer sceptisch geweest ten aanzien van dit soort superzoom camera's en ik was altijd bang dat de fotokwaliteit niet geweldig zou zijn.
Ik ben op dit toestel uitgekomen vanwege de lovende reviews en de 25-600 F2.8 Leica lens.
Inmiddels ben ik ruim 3000 foto's verder en ik ben eigenlijk onder de indruk van dit toestel (zowel van de foto's als van de mogelijkheden). Er zijn weinig situaties waar hij niet mee overweg kan.
Ik ben vooral onder de indruk van de available light fotokwaliteit. Die is erg goed en ook het stabilisatiesysteem werkt prima. Inherent aan een kleine sensor is de ruis bij hoge iso waarden maar door de F2.8 wordt de iso over het algemeen op acceptabele niveau's gehouden.
Het is voor mij alleen erg wennen aan het electronisch zoomen. Ik vind mechanisch toch prettiger maar dat is persoonlijk.
De menusturing is duidelijk en ik heb de handleiding niet echt nodig gehad. De menuopties spreken voor zich.
Het batterijverbruik is hoger dan ik had verwacht en de 540 foto's per accu haal ik bij lange na niet. Ik denk dat ik eerder de helft haal. Nu heb ik het vermoeden dat dit wordt veroorzaak door de IA stand (de volautomatische stand) Ik had eerst niet verwacht dat ik deze veel zou gebruiken maar deze is zo goed dat hij hier bijna altijd op staat. Alleen bij tegenlicht gaat hij nog wel eens de fout in.

Om een lang verhaal kort te maken:
Dit toestel is een echte aanrader en ondanks dat hij prijzig is, zijn geld meer dan waard!

P.S.
Ik snap niet dat iemand 2 punten geeft voor het gebruikersgemak alleen omdat de meegeleverde software hem niet naar de zin is. Het belangrijkste is toch het gebruikersgemak van de camera zelf? En dat is prima voor elkaar.

Suljkan 05-03-2013 Product maand in bezit

6,8
Even voor de duidelijkheid: gebruiksgemak heb ik 2 sterren omdat de meegeleverde software is echt een bagger, een schande en ben ik diep teleurgesteld in Panasonic.
Ik heb ook Panasonic Lumix TZ7 (waar de software ook niet deugt) en nu deze dus. Op gegeven moment zal ik situatie hebben met 2 dezelfde namen voor 2 verschillende foto's (gemaakt met 2 verschillende camera's) die ik bijvoorbeeld in zelfde folder wil hebben (bjv. voor selectie e.d.). Dat gaat dus niet want ik heb geen mogelijkheid om de prefix of de namen te veranderen. Ik kan wel daaromheen in Windows maar als ik dat moet doen dan is de waarde van zo'n 450euri camera in mijn ogen zwaar overdreven. Ik heb ook Canon DSLR camera, in de meegeleverde software van Canon kan je kiezen of je Thaise of Chinese massage tijdens de download van foto's wil hebben (bewijs van spreken natuurlijk).. Voor de rest is het een prima camera, ook is hij behoorlijk snel in shot-to-shot, komt wel in de buurt van DSLR. Heb ook mooie hi-speed films gemaakt (100 en 200fps). En ook nog, dat 24mm groothoek is volgens mij iets minder groot dan 24mm (of mijn TZ7 heeft meer). Nog een klein minnetje: de schouderstrap en uitgeklapte display gaan niet samen, of een of ander staat in de weg.

Aandrader of niet; weet ik niet, hangt van de wensen. Ik wou een compacte camera voor erbij hebben (zonder gedoe met meerdere lensen) en die heb ik nu, kwaliteit van foto's en films is zeer goed (hoewel zoom in hi-speed mode is niet mogelijk, dat is jammer), veel mogelijkheden en gezien dat ik hem incl. 5 jaar garantie kon kopen voor 460euri.. verhoudeing prijs-kwaliteit is net aan de randje, maar toch nog binnen.

Birddog13 18-02-2013 Product maand in bezit

Heb nu eindelijk een klasse camera gekocht met een perfecte kwaliteit/prijs verhouding. Het is net een spiegelreflex, net zo snel. Met de filmpjes op you tube van http://www.youtube.com/user/ghough12 Graham Houghton voor dit toestel leer ik nog elke dag. De mogelijkheden/settings van het fotograferen zijn zo groot dat je kieskeurig moet zijn en weten wat de beste is voor exact jouw foto.

uv filter 10-02-2013 Product maand in bezit

een super camera, na een aantal te vreden jaren met de DMC-LX2 (nu LX7ook de beste in zijn klasse), toch deze erbij ,gaat allemaal sneller en meer tele zonder gesleep van losse lenzen,en belangrijk,lichtsterkte 1:2.8 over het hele tele bereik, de menu's zijn een stuk beter geworden,nadeel ,het open klappen van het beeldscherm kost je zowat een paar nagels

inundatie 12-01-2013 Product paar dagen in bezit

Wat een super camera! We wilden eerst een spiegelreflex, maar met kinderen en waar wij hem voor willen gebruiken is deze een stuk praktischer..... Hij reageerd direct als je de ontspanknop indrukt, dit is bij onze digitale compactcamera van Sony wel anders! De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid. Hij oogt degelijk en voelt ook zo. Goede prijs kwaliteit!