Canon PowerShot SX240 HS zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 12 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon PowerShot SX240 HS zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

quillo 13-04-2013

Heb deze camera ruim 2 maanden
Maakt goede foto’s met prima resultaat
Een groot duidelijk schermpje.(display)
20x opt. Zoombereik: 25 – 500mm
en zoomt lekker.

Het iets zwaarder aanvoelen vind ik een voordeel, om beter stil te houden.
Nadeel vind ik om voor je duim een fatsoenlijke plek te vinden.(Knopjes zijn vlak en druk je niet zomaar in). Evenals het aan en uit knopje bovenop ,Je moet daar wel wat zwaar op duwen wat lastig is..
Het keuze wiel wat zwaar maar zal op den duur nog kunnen soepeler gaan.
De flitser zet je gemakkelijk op uit -stand en indien nodig weer snel op een keuze aan.Zo heb je geen last van onnodig uitklappen van de flitser .Ik gebruik weinig flits
Het draaiwieltje om bediening set, glijd ik teveel met mijn vinger mee weg. Gebruik hiervan, is niet echt nodig.
Op het grote keuzewiel staan sommige functie’s die mij niet zo treffen.Zoals baby geluidsloos fotograferen. Bij elke foto een kort filmpje over de dag die dan weer samengevoegd wordt tot een filmpje .
Wat ik alleen niet zie is ; Sport Zonsondergang en Landschap in functie- SCN. Ook niet op de keuzeknop.Wat toch handig was geweest.
Life op de keuzeknop om direct de kleuren aan te passen is heel aardig.
In P.van programma is genoeg te beleven.Daarnaast is er Av,Tv.M.
Prijs rond 160,-

Arendadesign 19-02-2013

Onlangs, na twijfelen over de panasonic TZ30 en de Canon Powershot SX240, toch de camera van Canon gekozen. Dat bleek geen verkeerde keuze te zijn. Ik ben zelf geen goede fotograaf en zelfs erg onhandig. Ik wil gewoon graag goede foto's maken zonder dat ik me erin hoef te verdiepen en allerlei instellingen moet aanpassen.

Tijdens het paardrijden door de duinen op de scene stand gezet en zelfs van een kudde herten op 50 meter afstand zeer goede en scherpe foto's kunnen maken! Echt helemaal te gek. En dat terwijl ik zelf in beweging ben. Ook binnen bewijs deze camera zich heel goed te kunnen aanpassen en kan ik vanaf mijn bank inzoemen op de rattenkooi en krijg ik de snorhaartjes er super scherp op. Bizar hoe goed deze camera is.
Een vriendin van me zit in de fotografie en zij is verbaasd over alle mogenlijkheden wat je zelf als ervaren fotograaf nog kunt aanpassen/instellen waardoor de foto's nog beter worden.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik razend enthousiast ben over dit toestel!

Loupe 26-12-2012

Als je zoekt naar prijs kwaliteit, dan heb met deze PowerShot
van Canon dan heb een prima toestel. Ik ben nu een"week aan het "spelen"met dit toestel en wordt steeds enthousiaster.
Meestal is de verwachting van een product groter door de gevoerde strategie van het reclame maken, maar met dit toestel is naar mijn optiek niets mis.Zelfs bij weinig licht heb zelfs bij het filmen goede opname's en dat krijg je voor die prijs er nog gratis bij!Lees, kijk en bezie de video's op de Canon-website en je raakt overtuigd!

HJNMCR 18-12-2012

Camera is makkelijk in het gebruik met relatief veel handmatige instelmogelijkheden voor de categorie. Ligt goed in de hand en voelt stevig aan. Als eerste proef heb ik een serie nachtopnamen van lichtsculpturen gemaakt en de kwaliteit en scherpte van de foto's valt mij 100% mee. Latere dagopnames en binnenopnames voldoen wat mij betreft ook aan de eisen.
Het cameraatje is gekocht via de Internetshop.nl die de goedkoopste aanbieding had. Ten tijde van de bestelling was de levertijd niet bekend, maar de camera werd al binnen een week gratis afgeleverd. Enige (kleine) minpuntje was dat op de website mijn thuisadres niet werd herkend en ik alleen via een Post.nl servicepunt kon laten leveren.

martijn75 15-12-2012

Ik heb een Panasonic Lumix DMC-TZ30 en voor mijn vriendin een Canon Powershot SX240 HS gekocht. Ik kan de camera's dus goed vergelijken (als amateur dan he :-)

Om te beginnen is de TZ-30 voorzien van meer toeters en bellen. Enkele verschillen met de Canon 240SX: GPS(nooit meer afvragen waar de foto is genomen), HDR (combineert 3 foto's tot één zeer dynamische foto), touchscreen (vooral handig voor video inzoomen), en Full HD video opnamen met 60 fps (Canon 30 fps). De vraag is natuurlijk of je deze extra's zoals GPS ook nodig hebt, dit zal verschillen per persoon.

Foto's maken bij voldoende licht:
Beide camera's maken bij voldoende licht echt prachtige foto's. Op het eerste gezicht lijken de foto's van de TZ-30 beter dan die van de Canon, tot je heel goed gaat kijken.
De kleuren worden helderder weergegeven met de TZ-30 en het lijkt erop of dit kunstmatig iets wordt overdreven. Een groene plant in de tuin wordt nog groener weergegeven op de TZ-30 dan deze in werkelijk is. Bovendien zie je duidelijk vlekken ontstaan wanneer je op de computer ver gaat inzoomen op de foto. Ook zijn de foto's met de TZ-30 iets te donker. De Canon 240 SX geeft een meer realistische weergave en toont minder vlekken bij het inzoomen.

Foto's maken bij weinig licht:
Bij weinig licht(vaak binnen)vind ik beide toestellen matig presteren. Er ontstaat vrij veel ruis. Volgens mij hebben de meeste super-zoom compact camera's in dit prijssegment hier last van. De Panasonic TZ-30 maakt bij weinig licht(beide toestellen in full automatische stand)iets betere foto's dan de Canon SX240. Bij voldoende licht (buiten)is dit dus net andersom.

Video: Video opnamen met weinig licht (ik heb een vrij donkere woonkamer) vertonen bij beide toestellen veel ruis. eigenlijk is dit niet te doen als je niet genoeg licht hebt met deze toestellen. Bij weinig licht lijkt de Canon in eerste instantie nog de beste beelden te geven (zichtbaar minder ruis), maar wanneer je gaat inzoomen op een object in een donkere hoek is de Panasonic TZ-30 ineens veel beter in staat een nog enigszins acceptabel beeld te produceren. De Canon laat het dan volledig afweten.

Bij voldoende licht (buiten) maken beide camera's zeer goede beelden. Het feit dat de TZ-30 met 60 fps filmt en de Canon met 30 fps (full HD) zie ik niet direct terug. Bij voldoende licht vind ik de camera's gelijkwaardige video's maken. Misschien zeer lichte voorkeur voor de Canon omdat de Panasonic iets te donkerde beelden maakt.

Samengevat mij bevindingen (als amateur haha)

Foto's weinig licht: Lichte voorkeur Panasonic TZ-30
Foto's buiten: Canon SX240
Video's weinig licht: Gelijk. Zonder inzoomen Canon iets beter, maar bij inzoomen Panasonic veel beter.
Video's buiten: Lichte voorkeur Canon, beide fantastisch.

Prijs: Tja ik heb de Canon in december 2012 voor 169 kunnen kopen en daar ging nog een cash back van 25 euro vanaf. 144 euro is natuurlijk een koopje voor de Canon Powershot SX240.

martijn75 16-12-2012

Als laatste nog even; De beste foto's lijk te kunnen maken met dit toestel in "Live" stand. Vervolgens kun je met func,set heel eenvoudig Licht, Levendig en Warm iets aanpassen. Ik heb hem 1 streepje meer naar donker staan, 1 streepje naar Levendig en 1 streepje naar Warm. Resultaat is stukken beter dan op volledig automatische stand, ook binnen.

Alice72 18-12-2012

Is de sx240 exact gelijk aan de sx260, dan dat de 260 GPS functie heeft?
De 240 heeft een betere recensie dan de 260

waar koop je de camera sx240 voor 169?

martijn75 20-12-2012

Alice, ja het enige verschil tussen de SX240 en SX260 is de GPS functie, verder precies gelijk. De SX260 kan dus de GPS coördinaten opslaan zodat altijd de locatie van de genomen foto kan worden bekeken. Voor iemand die veel op reis is kan dit handig zijn. Maar let op: Deze functie zuipt stroom!

Verder krijg je tot 20 januari 2013 een cash back van Canon van 25 euro voor de SX240 en 30 euro voor de SX260. Dat meenemende denk ik dat je met een SX240 of SX260 een fantastische camera hebt voor weinig geld.

martijn75 16-12-2012

Ps. ik zie dat de SX260 (met gps) momenteel slechts 9 euro duurder is dan de SX240. Daar komt bij dat je bij aanschaf van de SX240 25 euro cash back van Canon krijgt en 30 euro bij de SX260. Voor 4 euro verschil natuurlijk altijd de SX260 nemen. Cash back actie loopt tot 20 januari 2013 trouwens.

mjvr 04-12-2012

Uit één van de testen kwam de canon 240 hs er in vergelijking met een paar andere uit de zelfde categorie goed uit.De canon doet het op detailweergave ook bij tele-opnamen zelfs opvallend goed.Dat vond ik een heel belangrijk gegeven. Niet alleen op grond van de testen maar ook vanwege mijn vroegere goede ervaringen met canon heb ik voor dit merk gekozen.Ook de voel- en merkbare degelijkheid en de vormgeving van de 240 hs trok mij bijzonder aan.Maar dat laatste blijft een kwestie van smaak natuurlijk.Na ruim drie maanden vrij intensief gebruik ben ik erg tevreden met deze camera.In de auto-stand zijn kan er niet veel fout gaan.Bij de andere instellingen moet je wel even nadenken, wanneer je die gebruikt. De foto's zowel in tele- of macrostand genomen ogen scherp en mooi van kleur zowel in print als op het heldere lcd-scherm en op de pc. Daar zorgen de hooggevoelige bsi-cmos sensor en de nieuwe processor kennelijk voor. De flitsproblemen, gemeld in andere revieuws zijn m.i. eenvoudig te omzeilen, door de flitswerking uit te schakelen. Wat ik zelf als een minpuntje ervaar is, dat kennelijk in de Av(diafragmavoorkeuzestand)of Tv(tijdvoorkeuzestand)niet voor een permanente spotmeting kan worden gekozen. Daar zal wel over nagedacht zijn, maar ik vind het niet handig om na opnieuw de camera aangezet te hebben hiervoor weer extra handelingen te moeten verrichten.Verder niets dan lof voor deze degelijke en slanke canon met een behoorlijk lange accuduur. (Voor mij was een gps voorziening, zoals op de 260 hs niet nodig, die kost overigens veel stroom.) Het gebruik van het polsbandje is wel een must. De gladde canon zou namelijk dan wel eens onbedoeld op de grond terecht kunnen komen. Alles overziende koop je voor een prijs van rond de 200 euro een hele fijne camera, die veel fotopleizier oplevert.

huisklusser 29-07-2012

Omdat ik op zoek was naar een gebruiksvriendelijke camera waarmee je ook (full)HD kon filmen heb ik deze camera gekozen. Had mijn oog ook nog op de Panasonic Lumix DMC-TZ30 laten vallen maar vanwege de lagere prijs (+ €30 Canon cashback) uiteindelijk toch voor de SX240 HS gekozen.

Het toestel is erg gebruiksvriendelijk en maakt mooie foto's.
Ook onder omstandigheden waar het licht slecht is komen er mooie, duidelijke foto tevoorschijn.
Wel valt mij op dat in de 'auto' stand het scherpstellen soms een tikkeltje lang duurt. Hierdoor zijn snel geschoten foto's in de zoom stand soms iets onscherp.

De filmkwaliteit is goed. Alleen heeft Canon ervoor gekozen om een .mov bestand te gebruiken. Als je dan je filmpjes op de PC wil bekijken moet je Quicktime (van Apple) gebruiken.
Voor het branden op een dvdtje zul je dit dus moeten overzetten naar een ander bestand.
Dit kan bijvoorbeeld met 'handbrake' en kun je het bestand van .mov naar een MP4 bestand overzetten. Dit wordt door een dvd/blueray speler wel herkend.

Al met al ben ik tot nu toe erg tevreden met dit toestel.
Veel mogelijkheden en een goede prijs-prestatie verhouding

huisklusser 29-07-2012

Vergeet 1 minpunt te vermelden.
Canon mag wel eens beter nadenken over de positie van de flitser. Deze zit op een totaal onlogische plaats.
Ik heb al een paar keer gehad dat op de plaats waar mijn vinger rust (bovenop de camera) de flitser omhoog wil komen.
Vervolgens loopt hij vast en moet je hem opnieuw opstarten.

RichardH1978 21-07-2012

Deze camera sinds kort in gebruik nadat ik eerst een finepix F660Exr had gekocht welke tegenviel.
Gezien ik geen gebruik maakte van de GPS functie in mijn vorige camera (Lumix TZ-10) heb ik gekozen de SX240 te nemen in plaats van de identieke, maar met GPS voorziene SX260.

Ondanks goede recenties op het web had de F660Exr veel last met minder goed belichte ruimtes en produceerde deze te veel ruis. Ergste was de beeldstabilisatie.

Gelukkig heb ik in de Canon wel een camera gevonden die nagenoeg altijd scherpe en goede foto's maakt.

De nieuwe beeldstabilisatie systeem werkt uitstekend en produceert zelfs bij 20x zoom haarscherpe foto's, of dit nou binnen of buiten is.

De camera is ook heel snel, opstarttijd en foto naar foto gebeurt direct zonder vertragingen.

Alle modes zijn gemakkelijk en overzichtelijk te vinden middels de (nogal lelijke) menukeuze schijf.

Het scherm aan de achterkant is mooi, helder en geeft goede gedetailleerd weer wat je wilt vastleggen.

De 20x zoom is prima, resulteert in mooie scherpe foto's, beter dan ik bij alle andere camera's heb gezien / ervaren.

De "Live" optie op de draaischijf is uitermate handig.
Hierbij kun je kleurintensiteit, contrast en licht/donker heel gemakkelijk snel aanpassen. Mocht je een mooie bloem etc. willen vastleggen met mooie intense volle kleuren terwijl de belichting niet idiaal is, kan dat toch middels deze optie.

Ten opzichte van vorige modellen en concurerende camera's met fliters die naar boven schieten is dit bij deze camera prima. De flitser werkt volledig automatisch, komt vanzelf omhoog wanneer deze nodig is. Er is ook rekening gehouden met een ruimte achter de flitser aan de bovenkant waar je (weliswaar niet ruim) je vinger kwijt kan.

Minpunten van deze camera zijn er niet veel.
Het ontbreken van een "sweeps panorama" optie is de grootste minpunt. Jammer dat dit er nou net niet op zit om het plaatje compleet te maken.
Ondanks Canon camera's bekend staan om hun stevige bouw, vind ik de zoomschijf een beetje losjes aanvoelen. Ik hoop dat dit niet een kwetsbaar onderdeel zal blijken te zijn na verloop van tijd.

Al met al naar mijn mening de beste compact digitale camera die er momenteel te kopen valt. Met deze camera hoef je als beginner / gemiddeld fotograaf nooit bang te zijn mislukte foto's te produceren. Daarbij komt de stevige bouw, 20x zoom en voldoende opties om ook handmatige instellingen te doen.

De grootste concurrent Lumix TZ-30 liet het in diverse tests op internet toch afleggen op beeldkwaliteit, vooral bij hogere Iso waarden.

Video opnamen heb ik niet beoordeeld daar ik hier geen gebruik van heb bemaakt / weinig gebruik van zal maken.

Sylvia 1968 16-06-2012

Heb deze camera nu 2 weken in bezit. Ondanks de compactheid is het een zeer geavanceerde camera met veel functionaliteiten. Dat is ook de reden dat ik deze camera gekocht heb. Handmatig instellen diafragma en sluitertijden zijn opties maar ook standaard instellingen voor verschikkende scenes. Verder zit er een grote 2o x zoom op. Kwaliteit van de foto's is zeer goed. De ingebouwde flitser zit af en toe in de weg als deze omhoogschiet, maar dat is een kwestie van wennen. Conclusie; zeer complete camera in handzaam formaat.

RipCurl 11-06-2012

Ik heb heel lang getwijfeld tussen de Panasonic DMC-TZ30, Nikon CoolPix S9300 en de Canon SX240 HS. De Sony's heb ik verder niet bekeken, omdat ik de kleuren niet mooi vind (te veel rood en ruis). Ik heb ook een DSLR en wilde graag een P&S camera met zoom om mee te nemen ipv te slepen met grote tassen, voor bijvoorbeeld een dagje weg met de kinderen. Na het lezen van werkelijk tientallen professionele reviews, vergelijkingen van Image Quality (IQ) en vormgeving heb ik gekozen voor de Canon SX240 HS.

De 3 camera's doen na genoeg niet onder qua zoom en opties. De grootste doorslag hierbij was toch wel de kwaliteit van de foto's. De Panasonic leek bij 100% crop wel een olieverf schilderij met lelijke vegen en de Nikon had veel last van ruis en chromatic aberration (kleurschifting). Hierdoor waren de foto's met de Canon scherper, duidelijker, mooier van kleur en vooral bij het croppen nog heel goed bruikbaar. Tot 800 ISO is er zelf weinig ruis te zien. Daarna gaat het natuurlijk berg afwaarts, maar blijft de ruis in vergelijking met de concurrentie laag. Nachtopname is vaak een probleem door de ruis, maar hier zijn zelfs details nog zichtbaar (ik was onder de indruk voor een P&S). Het live instellen van de wit balans (WB) vond ik ook wel een mooie feature. Je ziet gelijk hoe de foto er uit komt te zien. Verder zitten er allerlei hippe features op om mee te spelen, maar dat doe ik liever in Photoshop waarbij ik zelf kan bepalen hoe de filters worden toegepast en ik zelf altijd nog de originele foto heb.

Het grote zoombereik (digital zoom zet ik altijd uit) is ook een uitkomst en de 25mm groothoek is een uitkomst bij fotografie in kleinere ruimtes of wijdse landschappen. De flits geeft wel een vignet effect, maar is niet hinderlijk. Gelukkig is de flitser zo geplaatst dat je de lens niet terug ziet in de foto (zoals ik bij diverse Sony's heb gezien). De Macro is netjes en geeft redelijke resultaten.

Filmen doet hij goed, maar soms hoor je het geluid van de lens als je in of uit zoomt en de wind op de microfoon, waar ik mijn vinger op hield in het begin. Gebruik dit zelf niet veel, gezien ik een Panasonic HD camcorder heb. Wat wel een leuke gimmick is is de 120FPS in 640x480 (240FPS is onbruikbaar vanwege de lage resolutie van 320x240), maar meer dan dat is het niet.

Is het allemaal zo geweldig? Nee, persoonlijk vind ik het geweldig dat de flitser pas uit komt als hij werkelijk nodig is. Met de hoge lichtgevoeligheid van de CMOS is dat niet vaak, maar...gezien hij automatisch komt heb ik regelmatig mijn vinger op de flitser. Deze komt dan niet meer op en de camera moet dan eerst uit en dan aan gezet worden. Heel irritant! Dit kan je voorkomen door de camera krampachtig beet te houden of zelf de flitser al uit te laten komen. Daarnaast mis ik een Panaroma Swipe zoals op de Sony en Panasonic. Waarom Canon die optie er nog niet in heeft zitten is mij een raadsel. Nu moet je gaan stitchen in de camera. Dan kan je beter gewoon foto's nemen en dit doen met een programmaatje op de computer die dat veel beter doen. Daarnaast is het scrollen door Burstmode (10fps) fotogroepen een beetje onlogisch, zeker als je er een paar wilt verwijderen. Ook hier had Canon eventjes moeten kijken naar Sony die dit wel goed op orde heeft. Als laatste vind ik dat je soms langer bezig bent om door het menu te scrollen dan met de foto omdat het soms wat onlogisch is. Echter na verloop van tijd wen je er aan en gaat dit sneller.

De extra rubberen grip aan de voorkant is wel een welkome optie tov de SX220/SX230 HS (waar ik ook nog heel kort naar heb gekeken, maar snel afviel vanwege Burstmode in volledige resolutie en de nieuwe processor die sneller is en mooiere foto's realiseert). Over Burstmode gesproken, mocht je dit vaak gebruiken zoals ik, neem een Class 10 SD kaart anders moet je zo lang wachten voordat de foto's zijn weg geschreven.

Al met al vind ik het voor een P&S/CC een prima camera. Canon heeft weer een goed product afgeleverd waarbij hij onovertroffen is in beeldkwaliteit. En dat laatste is toch het aller belangrijkste! Geen spijt van deze aankoop en hij gaat me de aankomende jaren veel plezier brengen. :)

Tip: Canon heeft tot 31 juli een Cashback actie waarbij je 30 euro retour krijgt op deze camera. Deze zit nog niet doorgerekend in de prijzen die hier staan vermeld. Daarnaast geven Kamera-Express en Foka momenteel 5 jaar garantie ipv 2 jaar. Ik heb de camera daarom gekocht bij Foka. Doe er je voordeel mee!