Moet je altijd een dure e-bike kiezen?

Wanneer je een e-bike kopen wilt, speelt je budget uiteraard een rol. Maar wat als je niet zoveel te besteden hebt? Moet je altijd een dure elektrische fiets kiezen of is een goedkope e-bike ook goed? En wat zijn eigenlijk de verschillen tussen dure en goedkope e-bikes?

Waar het een jaar of vijf geleden nog bijzonder was als je een elektrische fiets had, is het vandaag de dag meer regel dan uitzondering. Je hebt tegenwoordig dan ook heel wat te kiezen. Kijk bijvoorbeeld maar eens op de e-bike-pagina van Kieskeurig.nl. Hier staat het aanbod van heel veel Nederlandse fietszaken: ruim 10.000 fietsen. Daarnaast worden e-bikes ook steeds vaker door andere partijen aangeboden. Denk bouwmarkten, drogisterijen en supermarkten: partijen die vaak stunten met de prijs. Je hebt dus heel wat te kiezen. Maar moet je altijd een dure elektrische fiets kiezen of is een budgetfiets ook goed?

Dure e-bike vs goedkope e-bike: accu

Het prijsverschil wordt bepaald door een aantal factoren. Voor wat betreft de techniek zijn dat vooral de accu en de motor. Om met die eerste te beginnen: wanneer je een duurdere e-bike koopt, haal je doorgaans ook een betere accu in huis. Dat betekent: een accu met een grotere capaciteit en met een langere levensduur. Bij goedkope e-bikes kunnen zowel de capaciteit als de levensduur lager liggen. Door je accu slim te gebruiken, kan hij wel langer meegaan. Tips daarvoor vind je in een artikel met accu oplaadtips. Let verder ook op of de accu afneembaar is. Een vaste accu kan onhandig zijn: je hebt dan altijd eens stopcontact in je schuur of box nodig.

Dure e-bike vs goedkope e-bike: motor

Wat betreft de plaatsing van de motor zijn er drie mogelijkheden: bij het voorwiel, in de trapas (dus in het midden van het frame) of in het achterwiel. Een middenmotor vind je meestal bij wat duurdere fietsen. Over het algemeen fiets je met een middenmotor wat stabieler, aangezien de gewichtsverdeling beter in balans is. Ook de achterwielmotor is doorgaans voorbehouden aan duurdere modellen. Hiermee heb je een goede grip op de weg. Vooral als je een sportieve rijder bent, kan dit prettig zijn.

Een voorwielmotor zul je wat vaker in goedkopere elektrische fietsen aantreffen. Voor wat betreft de gewichtsverdeling maakt dit niet zoveel uit, omdat de accu meestal achterop zit. Er is dus balans. Wel is het zo dat het fietsen zelf minder natuurlijk aanvoelt. Bij een middenmotor of achtermotor heb je het gevoel dat je een duwtje in de rug krijgt, terwijl het bij een voorwielmotor voelt alsof je naar voren wordt getrokken. Eigenlijk moet je altijd een proefrit maken, want ook een goedkope e-bike is een grote uitgave: het moet wel prettig fietsen.

Dure e-bike vs goedkope e-bike: service

Helaas is het maken van een proefrit niet altijd mogelijk. Vooral niet wanneer het om een aanbiedingsfiets van de supermarkt of bouwmarkt gaat. Ook zal bij dit soort partijen de fiets meestal niet op jouw lengte worden afgesteld, iets wat bij reguliere fietsenhandels wél gebeurt. Onoverkomelijk is dit allemaal niet, maar houd er dus wel rekening mee dat je bij een goedkope e-bike vaak zelf nog wat aanpassingen moet doen voordat je er optimaal mee rijdt. Ook is het bij stunt-aanbiedingen niet altijd duidelijk waar je terecht kunt wanneer de fiets een defect vertoont of wanneer je een probleem met je accu hebt. Zorg dus dat je weet wat de garantievoorwaarden zijn!

Dure e-bike vs goedkope e-bike: afwerking

Tot slot kijken we ook nog even naar de afwerking en de meegeleverde accessoires. Een goedkope elektrische fiets is meestal wat minder luxueus en comfortabel dan een duurdere. Dat kun je terugzien in de kwaliteit van banden en velgen, maar ook in het zadel: geen leer maar kunststof bijvoorbeeld. Of een stuur dat niet (of moeilijk) verstelbaar is.

Moet je dus altijd een dure e-bike kiezen? 

Kort antwoord? Nee, dat hoeft echt niet. Want een accu met minder capaciteit of een kunstleren zadel betekent zeker niet dat een goedkope elektrische fiets slecht is! Waar je je vooral op moet baseren is waarvoor je de fiets wilt gaan gebruiken. Wil je er echt elke dag mee gaan forenzen naar je werk, twintig kilometer verderop? Of is het alleen om dagelijks de boodschappen te doen en misschien bij mooi weer een toertocht? Afhankelijk van je plannen kun je wellicht prima uit de voeten met een goedkope e-bike. Zorg dat je hem goed onderhoudt (of laat onderhouden): dan heb je ook van een goedkope elektrische fiets jarenlang plezier!