Hercules BTP05 grijs, groen - Reviews

Bluetooth
Multiroomspeaker

8,1

Henko2 25-12-2013 Product paar weken in bezit

Prima draadloze geluid box, geluid is vol en mooie bassen.
vormgeving is strak en formaat is niet te groot.
al met al een goede keuze.

jblok 25-12-2013 Product paar weken in bezit

Deze speaker is een cadeau voor mijn zoon:

Geluidskwaliteit:
Deze WAE geeft een zuiver vol geluid. De bas die uit deze compacte speaker komt ligt ver boven mijn verwachting. Tot een volume van 90% dan ook zonder vervorming. Doordat de speaker op twee rubber voetjes staat resoneert hij niet.

Mogelijkheden:
Omdat hij voor zowel Android als IOS platformen geschikt is maakt het voor deze WAE niet uit wie de DJ is. Pluspunt van de app "WAE remote control" is de equalizer die ervoor zorgt dat je het geluid kan aanpassen naar je eigen persoonlijke voorkeur. Deze app is voor zowel IOS als Android beschikbaar

Vormgeving:
Ziet er stoer uit. (woorden van mijn zoon)
De witte coating met rondingen en de groene rand stralen exclusiviteit uit.

Conclusie:
In deze prijsklasse is het een stoere krachtpatser in een modern ogend jasje die ons qua geluid positief verrast heeft. Een echte aanrader!

Goeike. 24-12-2013 Product maand in bezit

Prachtding voor deze prijs. Goede geluidskwaliteit en mooie vormgeving.Heb em in de badkamer gezet en de buren zullen het geweten hebben.

ribas123 23-12-2013 Product paar weken in bezit

goed geluid gaat lekker hard, ziet er ook leuk uit. bleutooth werkt goed. accu gaat lang mee. De bass is ook nog eens super!

ReyserhoveJens 06-12-2013 Product paar dagen in bezit

Ik heb de kans gekregen om deze box te reviewen waarvoor veel dank!

Eerst en vooral wil ik 1 ding zeggen.
Deze box is ideaal voor iemand die veel muziek luistert thuis en op gelegenheden. De batterij gaat lang mee. Hij is niet gemaakt voor iemand die hem overal naartoe wilt nemen met de fiets en een klein rugzakje!

Ik heb de box nu een aantal dagen en heb hem dagelijks uitvoerig getest, inclusief zelfs op een feest in een feestzaal en buiten.

Bouw:
Als eerste het product zelf. Ik vind het een mooie box en heb geen probleem met de openliggende vijsjes bovenaan. Het geeft een gevoel van veiligheid. Hij voelt stevig aan en ziet er niet snel vuil uit door vingerafdrukken enzo. De grill vooraan voelt uitstekend aan en het algemene aanvoelen is stevig.

De grootte van de box is een klein (of juist een 'groot') nadeeltje. Het is niet een box die je overal in je rugzak mee heen neemt. Wel is het iets wat je heel makkelijk in je auto overal heen meeneemt of in een grote rugzak wanneer je wil.

Connecteren:
Ik heb de box getest met deze apparaten:
- Samsung galaxy s3
- Apple ipad mini
- Dell XPS 15

Hij werkt goed eens hij ooit is geconnecteerd geweest. Hij doet alles automatisch en je zal nooit problemen ondervinden. Behalve bij de 1e connectie. Met mijn s3 smartphone heb ik letterlijk 5 minuten met de app zitten knoeien en proberen voor het geconnecteerd werd. Daarna heb ik nooit problemen gehad! Het connecteren gaat super.

De app:
Op mijn smartphone werkt de app perfect (android). Op mijn ipad mini daarentegen werkt de app goed, maar niet super. Daarom gebruik ik hem ook via mijn ipad zonder de app (wat trouwens perfect gaat!! De app is niet nodig..)
In de app is het wel handig werken, maar ik ben er zeker van dat dit heel subjectief is en iedereen zijn favo muziek-app al lang heeft.

Het geluid:
Thuis in de woonkamer of in de slaapkamer of in de badkamer terwijl je doucht is het geluid op 50% volume al meer dan genoeg om luidkeels mee te zingen!
Dat vind ik wel zeer goed, er is ook niets misvorming of gekraak op deze manier.
Om hem uitvoerig te testen heb ik hem op gezet op een feest van 130 mensen in een feestzaal. Natuurlijk gaat de box niet als een gek de hele zaal overstemmen en mensen op de dansvloer krijgen maar ik heb hem gezet in de hoek waar mensen rechtstaand wat stonden te drinken en praten en het was super als achtergrondmuziekje! (Geloof me als ik zeg dat 130 mensen veel lawaai maken als ze door elkaar praten, en die box deed zijn werk goed!)

Batterij:
De batterij doet het uitstekend, gebruik hem elke dag een uurtje of 2 en je zal hem niet elke week opladen! Hij gaat zelfs zolang mee dat je vergeet dat hij ooit nog moet opladen!

Value for money:
Voor zijn prijs is het een geweldige box. Ik had dit niet verwacht en ben er tevreden mee. Hij heeft natuurlijk niet alle voordelen van een box die dubbel zoveel kost!!

Conclusie:
Ik vind de box super, heb hem al veel gebruikt, en dat zal ik ook blijven doen! Hij is zijn geld zeker waard.
Bedenk natuurlijk ook bij jezelf dat het een budget box blijft, het is geen Bose van 400 euro!

Voordelen:
- Super geluid
- Hij ziet er goed uit
- Draagbaar, maar ... (zie nadeel)
- Heel goede batterij!!

Nadelen:
- Niet draagbaar (klein) genoeg om overal mee naartoe te nemen.
- Het is niet de hoogwaardige kwaliteit van een dure box.

ferrywijsman 27-11-2013 Product paar dagen in bezit

Wat een gemak!

Voordat ik het wist had ik de speaker verbonden met mijn telefoon (note3) Ik had er nog geen eens erg in dat ik de app van Hercules nog moest installeren. Alles ging vanzelf en was erg logisch.

Via de app zijn er nog wel een tal van extra mogelijkheden, zoals een equaliser.

Ook de mogelijkheid om meerdere apparaten aan te sluiten, spreekt mij erg aan. Er kunnen tenslotte meer mensen in huis of werk zijn die dan gebruik willen maken van deze speaker.

De speeltijd op de accu is redelijk tot behoorlijk lang. een hele dag was voor mij geen probleem 11,5 uur met een hoog volume.

Kwaliteit van de muziek was in eerste instantie erg blikkerig met de standerd instellingen via mijn telefoon.
Maar via de app was dit snel verholpen en had ik een veel voller en warmer geluid.

Wel kan de speaker iets meer stabiliteit hebben, met bijvoorbeeld wat grotere vilten pootjes. als de ondergrond iets ongelijk is gaat de speaker trillen. maar dit is dus makkelijk zelf op te lossen met een vlakke ondergrond of een meubelviltje.

conclusie is wel dat deze speaker qua kwaliteit en prijs een heel mooi product is. En met de handigheid en vrijheid zeker een aanrader voor elke mobile muziek liefhebber.

veel luister genot Ferry ;)

p-touch 26-11-2013 Product paar dagen in bezit

Een beetje achtergrondinformatie
Hercules krijgt een 20-tal vermeldingen op Wikipedia, gaande van het zware transportvliegtuig C-130 over de verschillende films die gemaakt zijn, tot een figuur uit de Griekse mythologie. Ergens halverwege vind je de verwijzing naar „een bedrijf dat grafische kaarten maakt voor computers”. Dat bedrijf werd opgericht in 1982 en richtte aanvankelijk zijn pijlen op de grafische add-in kaarten. In de jaren 90 werd de concurrentie met ATI en IBM echter zo groot dat een overname door Guillemot Corporation zich opdrong. Van toen af aan werd de naam Hercules in gebruik genomen voor de lijn van geluid en video.

Als je de tools van Hercules bekijkt zou je bijna gaan wensen dat je een hedendaagse DJ was. Niet zo eentje die 20 jaar geleden geladen met CD’s en koffers de plaatselijke pub ging afspelen, maar zo eentje die vandaag de dag toekomt met zijn laptop en een mengpaneeltje waar alles vlot uit gemixt wordt. En wat de hedendaagse lijn van Hercules nu net zo leuk maakt? Alles wordt opengesteld voor het grote publiek door de aantrekkelijke prijzen, en het grote gebruiksgemak.

Mijn DJ-periode is helaas al een paar jaar achter de rug, maar als het op klank en klankkwaliteit neerkomt stel ik nog steeds hoge eisen. Of het nu een 90’s nummer is dat je laat afspelen, of een hedendaags R&B-hit, het moet goed klinken. Juist daarom is het zo leuk om deze Wireless Audio Experience (WAE) BTP05 aan de tand te voelen.

Uit de doos
Het eerste wat opvalt als we de doos openmaken (de speaker zit dan nog netjes verpakt in karton en plastiek) is de witte bovenkant en het grote handvat om de luidspreker te verplaatsen (jawel, het ding is portable!). In de doos vinden we naast de BTP05 zelf nog een stekker om de batterij op te laden, en een handleiding in zowat elke taal die je in Europa tegenkomt. Op de doos staat vermeld dat het toestel speciaal voor Android voorzien is, en dat blijkt ook als je de QR-code probeert in te scannen met een Apple-toestel, want deze reageert niet. Met een Android-toestel zal je waarschijnlijk wel doorgestuurd worden naar de juiste app in Google Play, maar waarom zou je iets gaan testen met het besturingssysteem waarvoor het gemaakt is? Enig manueel opzoekwerk in Apple’s App Store levert trouwens een app op die onder iOS draait, en die we dus ook op onze Apple-toestellen kunnen gaan gebruiken. Met een iphone, ipad en MacBook in de aanslag storten we ons op onze eerste testbank.

Als we de speaker uit de doos halen zien we een toestel waarover nagedacht is, op vlak van design dan toch. Mooi strak, modern en passend in mijn interieur zonder echt op te vallen. Aan de voorzijde heb je 3 knoppen en 1 LED-indicator voor de batterijstatus. Over het lampje gaan we niet veel zeggen, dat doet gewoon wat het moet doen, niets meer, niets minder. De knopjes daarentegen doen ook wat ze moeten doen: het toestel aan- en uitschakelen, en het volume regelen, maar ze geven nogal de indruk van tamelijk los te zitten, het wiebelt nogal als je meer of minder volume wilt uit je luidspreker.

Eerste gebruik
Nadat we de WAE aan het infuus gelegd hebben om de batterij op te laden schakelen we hem aan en zien meteen het blauwe lampje in koppelingsmodus pinken (iets wat we later jammer genoeg nog gaan tegenkomen). Al snel verschijnt de WAE-BTP05 in onze lijst met te koppelen apparaten, en de eerste koppeling is een feit zonder al te veel problemen. Een eerste streaming van een mix van muziek leert ons al snel dat we met 2 volumes moeten werken, enerzijds is er het uitvoervolume van de speaker zelf, en anderzijds het volume dat je kan regelen vanaf je telefoon of tablet. Vergelijk het een beetje met het volume van je tv dat je kan regelen als algemeen volume voor gelijk welk invoerapparaat, en het volume van je digicorder dat je via een andere afstandsbediening kan regelen. Via de app die je kan downloaden via Google Play of App Store kan je afzonderlijk nog de klank bijregelen, er zijn 4 presets geprogrammeerd voor Rock, Pop, Jazz en Electro en als je dan nog niet genoeg hebt kan je zelf nog de equalizer gaan tunen door naar persoonlijke smaak de schuivertjes van hoge, middelhoge en lage tonen te gaan manipuleren. Jammer dat je deze aanpassing alleen kan doen via de app.

Muziek van de iphone streamen was voorlopig geen probleem, dus moesten we toch maar eens proberen om ook de ipad gekoppeld te krijgen. Het bluetooth-scherm geopend en op zoek gegaan naar dezelfde koppelingsnaam als we net op de iphone waren tegengekomen… Blijkbaar moesten we eerst op de iphone de WAE-BTP05 gaan verwijderen uit de lijst met gekoppelde apparaten, dan achteraan op de speaker op de koppelingsknop gaan duwen en dan pas verbinding leggen tussen ipad en speaker. Nogal omslachtig om gewoon wat muziekjes van een ander invoerapparaat te gaan afspelen vind ik persoonlijk. De BTP05 zou een geheugen hebben voor 8 apparaten, maar kan slechts met 1 apparaat tegelijk verbonden zijn. En jammer genoeg is het vanaf dan alleen maar mis blijven lopen. De test met de ipad is op donderdagavond nog vrij goed verlopen, maar toen we op vrijdag probeerden over te schakelen naar de iphone om weer van daar verder te testen bleef de speaker constant in koppelingsmodus hangen. Ik kon wel nog muziek streamen, maar na een connectie van 3 à 4 minuten valt de verbinding weg en komt er geen noot meer uit de luidspreker tot ik weer een nieuwe verbinding leg.

Dienst naverkoop
Goed en niet goed, niet goed omdat je midden in een serie tests zit natuurlijk, en goed omdat je op die manier ook de dienst naverkoop van Hercules eens aan de tand kan voelen. We schrijven vrijdagavond een eerste mail, omstreeks 16.45 (een uur waarop de meesten al aan het weekend beginnen te denken) en krijgen rond 17.30 een mail terug met een mogelijke oplossing voor ons probleem. Een goede oplossing, alleen jammer dat ons probleem niet opgelost is. Tegen die tijd draait het ondertussen al iets na 6-en op vrijdagavond en is er niemand meer te bereiken bij Hercules. Blijkbaar mag je dus in het weekend geen problemen hebben want dan is er niemand bereikbaar om hulp te bieden. De eerstvolgende mail die vanuit Hercules in mijn mailbox belandt is pas maandagmorgen, en pas na een derde mail deelt men mij mee dat een medewerker zo snel mogelijk contact met mij zal opnemen voor de omruilprocedure.

Eindbesluit
Wie een beetje rondzoekt op internet kan deze bluetooth speaker voor €150 in huis halen, en krijgt daarmee waar voor zijn geld. 15W is voor de gemiddelde huiskamer meer dan voldoende, tenzij je in een kasteel woont maar dan ben je waarschijnlijk ook kapitaalkrachtig genoeg om een zwaardere audio-toepassing te financieren. Het oog wil ook wat, en daar is zeker aan gedacht. Het geheel oogt mooi en past mijn gedacht in veel interieurs thuis. Voor de doorsnee portefeuille is dit zeker een haalbare kaart, met een mooie klank.

design en vormgeving
warme klank
speciale app voor bediening

aanpassen tonen via app
switchen tussen invoerapparaten
knoppen aan voorzijde mochten steviger

SimonFW 26-11-2013 Product paar dagen in bezit

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is zeker niet slecht. Wanneer je kijkt naar andere, vergelijkbare draagbare speakers steekt de Hercules WAE btp05 er met kop en schouders boven uit. Verwacht echter geen hifi kwaliteit pompende bassen, of uitstekende hoge tonen in een complex klassiek stuk.
Bij het testen van deze speaker heb ik elk genre muziek voorbij laten komen. Ik kan concluderen dat de speaker het beste uit de voeten kan met pop muziek. Hierover heb ik niks te klagen. Techno, hardstyle en andere genres die veelal op een harde beat/bassen gebaseerd zijn komen wat minder uit de verf. Echter, wanneer je een hoekje vind met een beetje goede akoestiek dan zal de hoeveelheid bas je nog verbazen. In de handleiding staat dan ook dat je de speaker het best 5-10 centimeter van de muur kunt plaatsen en uit ervaring blijkt dat dit het geluid zeker ten goede komt. Ten slotte wil ik opmerken dat de speaker, zeker binnenshuis, een zeer respectabel volume weet voort te brengen. De speaker is met gemak op zijn hardst te zetten zonder dat het geluid vervormt. Tevens moet je dan flink je stem verheffen om met elkaar te kunnen praten. Buiten gaat een deel van dit geluid verloren, maar het is zeker nog hard genoeg voor bij de bbq in de achtertuin.

Mogelijkheden
De mogelijkheden zijn vrij goed wanneer je de bijbehorende app download (zelf geprobeerd met een android smartphone). De app maakt automatisch verbinding met de speaker, vervolgens heb je mogelijkheid tot het afspelen van muziek op je telefoon en internet radio. De internet radio werkt niet altijd even goed, maar als je eenmaal een zender gevonden hebt speelt het prima. Ook kun je prima zonder de app muziek afspelen. Ik kwam erachter dat dit wel batterij van je telefoon bespaart wat handig is, aangezien de batterij van de speaker aanzienlijk langer meegaat dan die van een gemiddelde smartphone. Maar daar kom ik later op. Ten slotte moet ik melden, aangezien dit nergens duidelijk vermeld staat, dat er op de achterkant van de speaker een AUX aansluiting aanwezig is. Dit geeft de mogelijkheid om apparaten die niet bluetooth compatible zijn, gewoon met een kabeltje op de speaker aan te sluiten. Dit is een erg handige functie die zodoende even genoemd moest worden.

Vormgeving
Over smaak valt te twisten, en dat zegt eigenlijk meteen alles over deze speaker. Persoonlijk vind ik hem niet het toonbeeld van mooi, maar erg lelijk vind ik hem ook niet. Hij heeft wel wat "stoers". Het verchroomde handvat en de knoppen echter worden erg snel smoezelig van vingerafdrukken. Ik, met m'n lichte vorm van OCD, bleef dan ook poetsen na de speaker verplaatst te hebben. Verder passen de kleuren wel goed bij elkaar, en is de speaker, door enkel de volumetoetsen vrij strak.

Duurzaamheid
Zoals ik al eerder meldde heb ik deze speaker gekregen om te testen, en wat is nou het belangrijkste van een portable speaker. Precies, de batterijduur. In de zomer mee naar het park/strand/achtertuin, in de schuur tijdens het klussen, in het washok tijdens het strijken, noem maar op. Toen ik de doos opende stond er in grote letters dat de batterij op gemiddeld volume ongeveer 15 uur mee zou gaan. Dit nam ik met een korreltje zout. De speaker kan vrij hard, qua volume, en gemiddeld volume is dus zeker niet zacht. Om een lang verhaal kort te maken zit ik na het ontvangen van de speaker op ongeveer 23 uur speelduur en is de speaker nog steeds niet leeg. Volgens de app heeft hij zelfs nog meer dan 1/3e van de batterij over. Dit is denk ik het allebeste punt van de speaker, en ook wellicht de reden waarom het niet de goedkoopste speaker is.

Conclusie
Wil je ontzettend goed geluid, dan moet je geen portable speaker kopen maar voor een mooi hifi setje gaan. Ben je op zoek naar een degelijke, draagbare speaker, met een batterijduur van hier tot tokio, zeker geen slecht geluid en een flink volume wanneer je dat wil, dan is de WAE (Wireless Audio Experience) BTP05 van Hercules een erg goede keus.

wilo70 23-11-2013 Product paar dagen in bezit

Ik mocht deze speaker testen en was wel benieuwd naar de geluidskwaliteit en de standby tijd van de speaker. Ik moet zeggen dat ik blij verrast was. De speaker ziet er niet alleen heel erg goed uit maar het geluid is ook nog eens heel erg goed met een mooie diepe bass. Via de gratis te downloaden app krijg je toegang tot je muziek bibliotheek en allerlei mogelijkheden om de speaker in te stellen. IK had gehoopt dat het volume hoger kon maar aan de andere kant blijft het wel een portable speaker. Al met al ben ik zeer tevreden over deze speaker en heb ik hem al menig uur gebruikt sinds ik deze ontvangen heb.

begbodyguard 23-11-2013 Product paar dagen in bezit

Ik, heb de mogelijkheid gekregen om deze box te testen, en dit heb ik dan ook gedaan.

Het eerste wat je doet is natuurlijk alles uitpakken, alles zat zeer makkelijk verpakt is makkelijk om terug in de originele verpakking te steken. Bij het uitpakken vond ik het vooral jammer dat er geen stickertjes waren opgeplakt dat je er dan met volle glorie kan afhalen. Maar wat natuurlijk het meeste op viel als het was uitgepakt was het design van deze box.Het is een moderne look en daar heb ik geen problemen mee daarboven op hou ik wel van de kleuren combinaties het is eens iets anders.

Daarna wou ik hem direct gaan uit testen maar deze box is was nog niet opgeladen dus had ik hem maar even laten opladen. De box is ongeveer in een 2tal uur opgeladen.
Bij het begin is alles even wat zoeken hoe je de bluetooth verbind maar dat gaat allemaal wel snel. Nadat ik verbinding had heb ik muziek afgespeeld en mijn eerste gevoel was WOW.
Ik had nooit verwacht dat zo een geluid ging leveren. Het vult makkelijk een kamer met muziek. Na velen uren van gebruik heb ik toch wel enkele opmerkingen gevonden bij dit product namelijk:

- Er is geen mini-jack kabel bijgeleverd.

- Batterij-indicator op de box nutteloos voor kleurenblinden.

- Geen indicator op de box van hoe luid het nu staat (Enkel te zien via de app)

- Aan en uit knop voelt niet stevig aan.

- Er is geen dock aanwezig (wel te verstaan door het breed assortiment van Android toestellen)

- Het design van de box en de plaatsing van het handvat maakt het soms moeilijker om mee te nemen in een rugzak.

- Een metalen afwerking zou een hogere waarde aan dit toestel toekennen. Nu voelt het allemaal wat plastiekerig aan.

Maar ik wou niet enkel een review schrijven over deze speaker maar ook over de app want deze biedt de speaker meer functionaliteit. Zo kun je op de app zien hoe luid het staat en kan je ook de acculading bekijken. Verder is het ook handig dat je via de app de speaker kan uitschakelen.
Maar met deze app heb ik ook al enkele negatiever ervaringen gehad:
- Als ik de speaker heb afgesloten speelt da app na enige tijd gewoon de muziek terug af maar dan door de speaker van de gsm.

- Deze app was op de achtergrond aan het draaien maar speelde geen muziek. Maar wanneer ik mijn hoofdtelefoon ontkoppelde begon deze app willekeurig liedjes af te spelen dit terwijl hij niet open stond.

- Kleine vertraging bij het kiezen van een ander liedje maar dit is te wijten aan de technische kant en zal moeilijk om te lossen zijn.

In het algemeen heb ik ook nog problemen gehad om met meerdere toestellen te verbinden met het apparaat. Stel dat je met een paar vrienden afspreekt dan kost het al enige tijd om van apparaat te wisselen omdat die vriend eens zijn muziek wilt laten afspelen natuurlijk moest iedereen makkelijk verbinding kunnen maken en zijn muziek afspelen dan zou het ook maar een chaos worden.

Maar mijn conclusie bij dit toestel is toch nog positief. Het essentiële doet ie goed hij ziet er goed uit en speelt goed meer verwachten we dan ook niet van een speaker.

TijlH 22-11-2013 Product paar dagen in bezit

WAE staat voor Wireless Audio Experience, een lijn draagbare speakers van Hercules.
Hercules was voor mij bekend van zijn computer speakers.
Voor mij stond hercules voor een mooi design en goed geluid.
Kunnen ze dit opnieuw waar maken voor mij?
Zeer zeker!

Laten we beginnen bij de doos:

De BTP 505 komt in een mooi uitziende doos.
De dambord structuur die ook te zien is aan de voorkant van de speaker zelf bekleed de hele doos.
Een andere link tussen de speaker zelf en de doos is het groen de vele malen wordt gebruikt.
De groene kleur lijkt wel een link te zijn naar het bekende android logo.
Zoals gewoonlijk staan er vooraan op de doos verschillende afbeeldingen van wat je mag verwachten van deze speaker.
Bluetooth, AUX/in , Stereo 2.0, 15h batterij, 30W peak vormogen,…
Opmerkelijk is dat hier ook een QR code staat die ook aan de bovenzijde te vinden is.
Waarom?
Simpel! Scan deze QR code via je smartphone en je wordt onmiddellijk gelinkt naar de WAE app.
Op de achterkant vinden we uiteraard de specificaties terug:
-Maximaal uitgangsvermogen: 30 W
-Frequentiebereik: 80-20.000 Hz
-Draadloze audio: Bluetooth 3.0 & AD2P
-Afmetingen: 340mm(H) x 140mm (B) x 165mm (D)
-Accuradius: 15uur non-stop weergave van muziek op half volume
-Features: 3.5mm ingang, 2 volumeknoppen, 1knop voor koppelen, 1 connector voor voedingsadapter
-Accu: Lithium-polymeer
-Voedingsadapter: AC/DC 12V-1.6A
-Speciale app voor smartphone
De speaker zit in een soort foam en is vastgehouden door karton om de speaker tegen schade tijdens het vervoeren te beschermen.
Verder zit de adapter ook in de doos maar geen 3.5mm kabel die je eigenlijk wel verwacht van een speaker in deze prijsklasse.

Het design van de speaker zelf:

Veel mooier dan verwacht!
Als ik de foto’s zag had ik iets van “hmmmm, zal dat groen wel werken?”.
Wel, ja, het ziet er prachtig uit!
De combinatie van het gifgroen met het glanzend wat en het mat zwart is zeker geslaagd voor mij.
De groene kleur deed me ook meteen denken aan het android logo.
Zoals eerder vermeld is aan de voorkant een zwarte dambord structuur te zien.
Die voorste plaat is van aluminium die je speaker zal beschermen tegen eventuele schade.
De omkasting is veel glanzend, wit plastiek die vrij stevig aanvoelt.
In het midden van de speaker loopt een zilveren, glanzende lijn die bovenaan verder loopt over het handvat.
Hierin zijn de volumeknoppen(+/-) en de aan-knop verwerkt.
Als je de speaker aan het opladen bent licht ook een oranje batterijtje op.
Als de speaker aan staat licht de powerknop blauw op.
Een minpunt voor mij zijn wel de vijsjes die aan de bovenkant te zien zijn.
Voor een speaker van deze prijs zou dit niet mogen.

Verbinden met je toestel:
Dit kan via 3.5mm aansluiting of uiteraard via bluetooth.
Het aansluiten via bluetooth verliep heel erg eenvoudig.
Aan de achterkant is een wit knopje te vinden en wanneer je die indrukt gaat de aan knop herhaaldelijk aan en uit.
Dan moet je via je toestel(gsm,laptop,…) gewoon nog op zoek naar het apparaat WAE-BTP05 and you’re ready to go.

Nu komen we aan het belangrijkste deel namelijk het geluid.

Ik was verbaasd toen ik mijn eerste liedje afspeelde.
Wat een geluid!
Een mooi volle bas, reikt goed tot aan de hoogste tonen,…
En wat gaat hij hard!
Ik gebruikte eerder een Akai ASB4, Stereoboomm 500, een x-mini X2 en een logitec pure-fi en deze gaat ver boven alle vernoemde speakers.
Niet enkel in volume maar ook in geluidkwaliteit.
De bas is veel voller, veel harder en veel zwaarder dan de andere speakers.
Dit mag uiteraard ook want hij is een flink stuk groter/dikker waardoor de bas zich veel beter kan ontwikkelen.
Wel jammer is dat de bas (zoals bij de meeste speakers) vervormd wordt als je het hoogste volume gaat gebruiken.
Er is geen sprake van een onaangename trilling maar de bas klinkt niet meer mooi zuiver.
De hoge tonen blijven voor mij wel mooi klinken.
Via de app of een equalizer kun je wel de lage tonen wat bijregelen die dit probleem verbeterd.

Verder rest mij enkel nog de conclusie:

Een zeer mooi uitziende speaker die lekker hard gaat en een mooie, volle bas produceert.

Voordelen:
-Design
-Gebruiksgemak
-Volle, diepe bas
-Heldere hoge tonen
-Volume
-Batterijduur

Nadelen:
-adviesprijs wat aan de hoge kant
-vervormde bas bij hoogste volume
-geen 3.5mm kabel bijgeleverd
-vijsjes duidelijk zichtbaar aan de bovenkant

Thijsiez 21-11-2013 Product paar dagen in bezit

Laat ik beginnen met mijzelf te introduceren. Mijn naam is Thijs, 19 jaar oud en ik studeer Electrical Engineering aan de Technische Universiteit Eindhoven. Door een reactie op een actie van iBood heb ik de mogelijkheid gekregen om deze speaker te reviewen. Samen met mijn huisgenoot heb ik deze WAE BTP05 getest en beoordeeld op punten zoals bouwkwaliteit, geluidskwaliteit en gebruikersvriendelijkheid.

Bouwkwaliteit
De speaker komt in een kartonnen doos waar eigenlijk niets bijzonders op aan te merken is. De doos is aan alle kanten bedrukt met specificaties en foto’s van de speaker. De speaker zelf is verpakt in een soort foam-achtige plastic zak en wordt op z’n plaats gehouden door twee kartonnen buffers. Voor de mensen die de app willen gebruiken staat er op de doos een link naar links naar de apps in de vorm van een QR code.

Na de speaker te hebben ontdaan van z’n verpakking was ik verbaasd over zowel het gewicht als het formaat van de speaker. Ik had de speaker lichter en kleiner verwacht. Als ik de weegschaal mag geloven weegt de speaker een fractie meer dan 2 kilogram. Ook al is dat niet bijzonder zwaar zou langdurig dragen van de speaker vermoeidheid in je arm kunnen veroorzaken.

De speaker zelf voelt heel solide aan, ver boven de verwachting die de uit plastic opgetrokken behuizing had geschept. Hierbij moet ik wel zeggen dat de twee plastic platen aan de achterkant echt veel minder stevig aanvoelen en deden mij denken aan Lego vloerplaten. Het handvat zit goed aan de behuizing vast en zelfs als je de behuizing heel hard schudt zit er geen beweging in. Ook zit alles binnenin goed vast want er rammelde niets. Toch zitten de knoppen aan de voorkant niet zo goed vast en de aan/uit-knop heeft zelfs ongeveer een paar millimeter speling.

Over de bouwkwaliteit kan ik heel duidelijk zijn; die is prima in orde. Kleine opmerking is dat de zilveren strip op het handvat ernstig vingerafdruk gevoelig is.

Geluidskwaliteit
Om de geluidskwaliteit van de speaker te testen hebben we een zestal apparaten gebruikt, allemaal met een ander besturingssysteem en/of firmwareversie:
- Samsung Galaxy Note II
- BlackBerry PlayBook
- Samsung Galaxy S
- Apple iPod Nano
- Asus Nexus 7 (2013)
- Apple iPod Touch

Wanneer een apparaat over zowel een 3,5mm uitgang als een Bluetooth chip beschikte hebben wij de speaker op beide manieren getest. Het koppelen met de speaker kan gewoon via de standaard instellingen van je apparaat naar keuze en de app is daar dus niet per se voor nodig. De speaker wordt herkend als een draadloze koptelefoon wat ervoor zorgt dat alle audio naar de speaker gestreamt wordt. Een groot minpunt is wel dat het volume van de speaker niet gesynct wordt met het volume dat via Bluetooth uitgezonden wordt. Je moet dus eigenlijk het volume regelen op beide apparaten, wat niet echt handig is.

Het eerste wat we hebben getest is natuurlijk hoe hard de speaker kon en het antwoord daarop is heel makkelijk: erg hard. De speaker kan hard genoeg om je buren van muziek te voorzien. Op een wat gematigd volume hebben we het bereik van de speakers getest. Op de doos staat een bereik van 80Hz tot 20kHz aangegeven. Wanneer er 20Hz tot 20kHz staat betekent het meestal dat de speaker eigenlijk niet getest is omdat dit het gemiddelde is wat een mens kan horen. In dit geval verwachten we dus 80Hz tot *niet getest* Hz.

Voor de bass hebben we verschillende hardstyle nummers afgespeeld en het werd eigenlijk gelijk duidelijk dat de specificatie voor de lage tonen redelijk accuraat is. De bass is wel goed te horen maar gaat niet zo laag als ik gehoopt had. Ook begint de bass bij hoog volume ‘over te slaan’. Er komt een soort van scheet aan bassgeluid achter de beat aan. Gezien muziek tegenwoordig veel focust op een volle bass in veel verschillende elektronische genres is dit voor de jeugdige kopers een puntje om aan te denken.

Midden en hoge tonen hebben we getest met muziek uit een wijd spectrum aan genres zoals rock, metal, chiptunes en klassiek. Tijdens deze tests waren de verschillende banden goed in verhouding en was er eigenlijk niets op of aan te merken.

De geluidskwaliteit lag ver boven verwachting en is goed voor de prijs van het apparaat.

Gebruikersvriendelijkheid
De voorkant van de speaker is vrij duidelijk en is niets op aan te merken. Er zijn drie knoppen aanwezig voor aan/uit, harder en zachter. Ook is er batterijvormig lampje aanwezig die oranje oplicht als de speaker aan de oplader hangt. Aan de achterkant vinden we een Bluetooth koppelknopje, 3.5mm AUX ingang en een 12V opladeraansluiting.

Het eerste puntje kritiek op de gebruikersvriendelijkheid van de BTP05 is dat de Bluetooth koppelknop niet herkenbaar is. Het is dat er in de gebruiksaanwijzing stond dat dat ’t knopje was om een verbinding mee te initialiseren. Als het Bluetooth logo op de knop gedrukt zou zijn, zou het gelijk duidelijk zijn wat deze zou doen. Ook is deze knop eigenlijk te gemakkelijk in te drukken. Als je muziek aan het spelen bent en je drukt per ongeluk de knop in wordt de verbinding verbroken en gaat de speaker naar koppel-modus. Dit zou makkelijk verholpen kunnen worden door ervoor te zorgen dat de knop lang ingedrukt moet worden om in koppel-modus te springen. Een tweede puntje is dat er geen 3.5mm kabel is meegeleverd dus moet je die zelf verzorgen zou je de AUX ingang willen gebruiken. Maar op het moment dat je zelf een kabeltje hebt geregeld krijg je veel minder volume uit de speaker. We hebben dit getest met een Denon 3.5mm naar 3.5mm kabeltje en er kwam overduidelijk veel minder geluid uit dan bij het zelfde apparaat en het zelfde nummer via Bluetooth.

Zoals al eerder genoemd is de app niet nodig om verbinding te maken met de speaker, wat fijn is voor apparaten die niet voldoen aan de minimale vereisten van de app. Fijner is nog dat je de app dus eigenlijk gewoon niet hoeft te gebruiken want in onze test was de app verschrikkelijk. De interface schaalde niet goed en het aanklikken van sommige dingen was op een 7 inch tablet nog echt wel een opgave. De volumeregeling van de app deed gewoon helemaal niets en het duurde een aantal seconden voordat de interface daadwerkelijk reageerde op input van de gebruiker. Het scrollen in landscape was ernstig traag en ook hier liep de interface een aantal seconden achter op wat je vinger deed. De muziek klonk niet overduidelijk beter via de app dus er is eigenlijk geen reden om de bijgeleverde app te gebruiken! (De app is onder andere getest op een Galaxy Note II en Nexus 7 2013, geen reden om traag te zijn dus)

Verder volgt de app weinig tot geen van de guidelines die Google voor Android heeft gedocumenteerd. Dit zorgt ervoor dat de app een andere flow heeft en je echt zou moeten wennen als je de app daadwerkelijk gaat gebruiken. De app zou drastisch verbeterd kunnen worden door het volgen van de guidelines en het lichter maken van de layout (wat eigenlijk ook onder de guidelines valt).

Conclusie
De Hercules WAE BTP05 is een stevig gebouwde speaker en is makkelijk in gebruik. De geluidskwaliteit is goed alleen vallen de lage basstonen bij hoog volume tegen/weg. De rest van de tonen zijn goed in balans. Ik heb de vormgeving weggelaten in de review omdat dit een review is die om de kwaliteit van het apparaat gaat en niet om iets subjectiefs zoals de vormgeving. Zelf vind ik de kleurstelling wel wat hebben alleen had ik zelf liever gaas voor de speaker gezien met zeshoekige gaten omdat er dan minder oppervlak is om de geluidsgolven tegen te houden en dus waarschijnlijk relatief wat harder zou klinken.

Pluspunten
- Solide constructie vergeleken met hoe het plastic eruit ziet
- Geluidskwaliteit is boven verwachting
- Kan echt wel goed hard

Minpunten
- Haalt niet onder de 80Hz zoals in de specificaties vermeld
- Bass begint over te slaan op hoog volume
- Bluetooth koppelknop is gemakkelijk aan te tikken
- Zilveren strip op handvat is vingerafdruk gevoelig
- Geluid via AUX ingang is veel te zacht

Points of improvement
- Bluetooth koppelknop is niet herkenbaar
- Geen 3.5mm kabeltje meegeleverd
- Volume synct niet met Bluetooth signaal

fox013 20-11-2013 Product paar dagen in bezit

De Hercules WAE BTP05 : ik kan jullie om de oren gooien met technische gegevens maar die vind je ook op het net dus overbodig.
Voor mij is de Hercules WAE BTP05 een verademing voor de andere,meestal zwarte,wat precies meer in de smaak valt bij de meeste mensen,toestellen toe:strak wit glanzend en metaalkleurig handvat met groen accent ,gewoon in orde voor mij.
Nog een aangename verrassing was de geluidskwaliteit,beter dan verhoopt,zuiver en duidelijk.Je moet natuurlijk geen boombox verwachten maar als muziekliefhebber kom ik voldoende aan mijn trekken met de 30 watt,kwaliteit boven kwantiteit zeg ik maar.
De verbinding verliep bij mij vlot maar ik twijfel wel of ik de WAE app ga gebruiken om af te spelen,vind hem op de telefoon wat onduidelijk en beperkt.
De volledige oplading van de Hercules WAE BTP05 heeft me ongeveer 3.5u gekost en heb 'm nu een uurtje of vijf opstaan dus over de duur kan ik nog niets zeggen maar heb er vertrouwen in.
Mijn algemene conclusie voor de Hercules WAE BTP05 is dus vrij positief,het is 1 van de vele apparaten op de markt maar zou kwa geluid wel een topper kunnen worden bij de echte muziekliefhebber en kw vormgeving bij de jeugd,ik ben alleszins verkocht.

B Muller 20-11-2013 Product paar dagen in bezit

Allereerst enkele algemene informatie over mijn Hercules WAE BTP05 (WAE: Wireless Audio Experience). Ik heb de speaker gewonnen via een actie van de site iBOOD, mede de reden waarom ik deze review schrijf. Over de prijs zal ik dus weinig zeggen, ook omdat dit mijn eerste draagbare speakerset is.

Eerste impressie:

De speaker komt in een mooie doos. De QR-code voor de app viel me meteen op en maakte het zoeken op de play store dus overbodig. Verder is de unit goed verpakt en wordt geleverd met een gebruiksaanwijzing en een adapter. Bij eerste oogopslag lijkt het een erg uitgebreide gebruiksaanwijzing te zijn, dat echter niet het geval is. De gebruiksaanwijzing wordt namelijk geleverd in een divers aantal talen waaronder Nederlands.

Uiterlijk:

Allereerst viel me het gewicht op dat, ondanks de afmetingen, toch erg licht is. Het handvat bovenop zorgt ervoor dat het erg makkelijk is om de unit mee te nemen. Toen ik de speaker mee naar boven wou nemen, kon ik gemakkelijk de telefoon in mijn broekzak doen en de unit meenemen terwijl ik van de muziek kon blijven genieten. Het handvat is echter zoals de gehele unit van plastic en is verder niet inklapbaar. De combinatie van plastic en een uitstekend onderdeel deed me in de eerste instantie vrezen voor eventuele beschadigingen, echter lijkt het handvat stevig genoeg om tegen een stootje te kunnen.

De knoppen op de voorkant van de unit zijn van plastic, dat duidelijk te merken is bij het bedienen van de knoppen. De knoppen zitten er niet erg stevig in, maar geven wel een aangename *klik* bij het indrukken.

De kleurcombinatie blijft altijd een kwestie van smaak. Persoonlijk doet het witte in combinatie met de groene ring me denken aan een jaren 70 futuristische stijl. Een simpel maar stijlvol zwart design zou praktischer zijn geweest wanneer je de speaker in huis hebt staan.

De rubberen voeten onder de unit zorgen ervoor dat het stevig blijft staan en gaat vibraties tegen.

Gebruik:

Ik ondervond moeite bij het koppelen van de speaker aan zowel mijn telefoon (Huawei G615) als aan mijn tablet (Nexus 7). De unit dient gekoppeld te worden door middel van de bijgeleverde app, waar ik later op terug kom. Hoewel de speaker vaak wel gevonden wordt, blijkt het verbinden soms lastig. Al met al vormt dit voor mij geen probleem, want op het moment ben ik alleen van plan om mijn telefoon te gebruiken die naar enkele pogingen gekoppeld werd.

Bij de eerste klanken werd mij meteen duidelijk waarom deze unit unit toch een flink prijskaartje heeft voor "twee speakers in een plastic bak". Het geluid is simpelweg erg goed te noemen en is uitstekend te fijnstemmen met behulp van een equalizer (meegeleverd in de bijbehorende app). De speaker is in staat om flink wat volume te produceren met 2x15 watt RMS en er treed weinig vervorming op bij hoge volumes. Echte audiofielen zullen er vast het een of ander op aan te merken hebben, maar voor een draagbare speaker ben ik zeker niet ontevreden.

De WAE app die bij de unit hoort is gratis te downloaden van zowel de Apple app store als de Google play store. Zoals eerder gezegd bleek het verbinden met de unit enkele problemen op te leveren. Mensen die van plan zijn om veel apparaten te koppelen met de speaker, kunnen dit een minpunt vinden. Bij eerste oogopslag ziet de app er erg mooi uit en is intuïtief. Alle functies zijn snel binnen handbereik met een laag aantal klikken. Een minpunt aan de app is echter dat hij enorm veeleisend is. Over het algemeen is de Huawei G615 een vlotte telefoon, maar de app liep zo traag dat het op een gegeven moment irritant werd. Gelukkig is de app alleen nodig om verbinding te leggen met de speaker, wat betekend dat het vanaf het punt van verbinding wordt beschouwd als elk ander bluetooth device. Je kan dus je muziek gewoon afspelen via elke andere app, dat de WAE app weer overbodig maakt. Dit zorgt er wel voor dat de equalizer van de app zelf niet meer functioneert, maar er zijn genoeg apps waar een equalizer ingebouwd zit. Tevens is de equalizer van de WAE app niet spectaculair, aangezien er slechts 3 schuivers zijn (onder, midden en boven tonen), waar andere equalizers vaak over meer beschikken. De enige functie waarvoor de app dus echt gebruikt moet worden is wanneer je wilt koppelen en wanneer je de speaker uit wil zetten op afstand (aanzetten is niet mogelijk).

Na enkele uren gespeeld te hebben met het apparaat, valt er nog weinig te zeggen over de batterijduur. De fabrikant zegt echter dat de batterijduur 15 uur is, reviews zeggen 12~15 uur. Het is duidelijk dat het apparaat een flinke tijd mee kan gaan, ruim voldoende voor een feestje of een gemiddelde werkdag.

Conclusie:

De geluidskwaliteit van de Hercules WAE BTP05 is verrassend goed. Heldere klanken, diepe bas en duidelijke midden en boventonen. De mogelijkheden zijn ruim voldoende, mede door de bijgeleverde app. Echter in combinatie met vergelijkbare speakers zoals de JAMBOX, schieten de mogelijkheden te kort. De vormgeving is naar mijn mening voldoende, maar de kleuren hadden iets formeler gemogen. De doelgroep van de unit is overduidelijk jongeren en daarmee is het kleurenschema geslaagd. Qua duurzaamheid scoort de Hercules WAE BTP05 ook goed. Hoewel de unit van plastic is, lijkt het erg stevig en zal zeker niet kapot gaan bij normaal gebruik. Het enige echte minpunt is naar mijn mening toch echt de WAE app, die onderdoet aan de kwaliteit van de speaker zelf.

Al met al is de Hercules WAE BTP05 een apparaat dat doet wat er op de doos staat: goed en stevig geluid leveren en dat voor ruim 12 uur!