Philips AJB3552/12 - Reviews

7,9

Lennart 26-06-2016 Product paar weken in bezit

matige prijs/kwaliteit verhouding

5,5
De geluidskwaliteit is voor een wekker wat men mag verwachten. Prima om bij wakker te worden, maar verder ook niet (niet echt goed om langdurig naar te luisteren). DAB+ werkt perfect: geen gepruts meer met de antenne van je wekkertje om tussen de ruis door een goede ontvangst te hebben.

Het is display is goed leesbaar en als zodanig ook prima. Een zeer groot nadeel is dat het display zelfs in de minst heldere stand nog steeds erg veel licht geeft. Het menu biedt de mogelijkheid om de backlight van de wekker na een bepaalde tijd uit te schakelen. Middels de snooze knop schakelt de wekker dan in om te kijken hoe laat het is. Prima oplossing voor als je alleen gebruik maakt van de wekker, echter bij gebruik op een 2p kamer in ons geval niet erg praktisch.

Het gebruiksgemak van het apparaat is ronduit slecht vergeleken met de huidige generatie consumentenapparaten. Er is slecht nagedacht over de interface van het apparaat. Er is een combinatie van druk en draaiknoppen die niet intuitief is, er zijn knoppen met omschrijvingen die niet direct duidelijk maken wat hun functie is, en het vinden van instellingen is lastig (en vaak is kijken in de handleiding de enige oplossing om uit te vinden hoe je je doel kunt bereiken).

De vormgeving is op zich in orde. De snooze knop is makkelijk te vinden (ook in het donker) en de alarm aan/uit knop zit ook op een makkelijke plaats en geeft middels een led feedback of het alarm actief is. De draaiknoppen maken daarentegen een zeer onrobuuste indruk (goedkoop plastic) en dat is voor een product van +- 75 euro niet passend. (In ons geval waren de knoppen ook zodanig gemonteerd dat de knop erg stroef draaide en we deze eerst een beetje naar voren moesten trekken, echter dat kan wellicht een probleem zijn dat enkel bij ons exemplaar speelt).

Op zich geen slecht product, maar met een prijs van +-75 euro een zeer matige prijs kwaliteit verhouding.

Gerrit204 21-08-2015 Product maand in bezit

Deze Philips DAB+ wekkerradio heb ik niet 1x (bij Bol.com), niet 2x (bij MediaMarkt), maar 3x (weer bij Bol.com) aangeschaft. En even zo vele keren heb ik met Philips (en de winkels) gecorrespondeerd over een mankement aan het apparaat. Bij alle drie. “Een ezel stoot zich in het gemeen niet 2x aan dezelfde steen”, zou je zeggen. Ik doe dat dus 3x.
De reden van mijn vasthoudendheid was gelegen in het feit dat ik in eerste instantie erg blij was met mijn aanschaf. Naar mijn mening: mooi apparaat, duidelijke display, eenvoudig te bedienen, mooi geluid en een volstrekt storingsvrije ontvangst van de DAB radiozenders. Nooit meer storing bij “Met het oog op morgen”, wat een luxe.
Maar… er zit een ernstige fout in het apparaat. Vermoedelijk in de software. Voor de liefhebbers: alle drie hadden software versie dab-mmi-FS2027-0000-0349-V4.2.11.EX16100-27.
Alle bovengenoemde kwaliteiten van het toestel werken namelijk perfect als je de fabrieksinstellingen in tact laat. Maar zodra je via het menu (sommige) instellingen gaat aanpassen gaat het fout. Mijn aanpassingen waren:
1. Het volume van het alarm (laatst geluisterde DAB radiozender) vond ik te hard. Stond maximaal. Deze heb ik ingesteld op ongeveer ¾ van het maximum, zodat ik niet ook de buren wakker zou maken.
2. De lijst van DAB+ zenders bevatte ook ongeldige zenders. Deze heb ik met de “prune” functie verwijderd.
Hierna heb ik sleeptimer aangezet (DAB radio gaat spelen) en het alarm On (knop bovenop het apparaat). Met als resultaat dat de radio uit gaat. En korte tijd later komt de radio meteen weer op met toenemend volume. Het symbool voor Alarm knippert in de display. De Zzzz (symbool voor sleeptime) verdwijnt. Met andere woorden: hij gaat de alarmfunctie nagenoeg direct uitvoeren. Na afloop van de alarmtijd (stond op 30 minuten) gaat de radio uit. De volgende ochtend gaat het alarm niet weer af.
Er zijn verschillende manieren om de radio en/of het alarm aan te zetten. Maar bij alle manieren (en de volgorde waarin) treedt het probleem op. Pas toen ik de fabrieksinstellingen terugzette en geen instellingswijzigingen doorvoerde functioneerde de wekkerradio weer naar behoren.
Dus:
Gebruik je de wekkerradio om bij in te slapen, zonder het alarm te zetten: prima.
Gebruik je de wekkerradio alleen als wekker en zet je de radio niet aan voor het slapen: ook prima.
Maar wil je beide nadat je wat instellingen hebt aangepast dan gaat het dus fout.
Ik kan dit apparaat daarom helaas niet aanbevelen. En mocht u hem al in bezit hebben: doe bovenstaand testje en check of uw exemplaar deze fout ook heeft. U heeft tenslotte twee jaar garantie.

ReneS2 10-03-2015 Product paar dagen in bezit

Op zoek naar een wekkerradio werd ik, de reviews van gebruikers lezend, gaandeweg steeds meer geïrriteerd en uiteindelijk moedeloos: een goed apparaat zonder kuren lijkt wel amper te vinden! Uiteindelijk viel mijn keuze op de AJB 3552 van Philips en deze stelde mij zeker niet teleur!

Dit apparaatje voldoet volkomen aan mijn wensen: goede ontvangst en geluidskwaliteit (voor een wekkerradio), duidelijk display, leuke look en veel instel mogelijkheden . Kortom een aanrader!

Je moet even gaan zitten voor de uitgebreide handleiding (Nederlandstalig wordt niet meegeleverd, maar is te downloaden op de Philipssite).
Ik heb voor mij relevante functies even op een lijstje verzameld en bij het toestelletje gelegd.

In te stellen zijn o.a.:
-dag/week/weekend wektijd + wekvolume
-helderheid van het scherm (ik gebruik zelf de automatische functie die de helderheid razendsnel aanpast aan het licht in de kamer, wat in het donker resulteert in zwak oplichtende, niet storende cijfers . Het display is zo in zowel lichte als in donkere omstandigheden duidelijk af te lezen!)
-20 preset DAB+-zenders en 20 preset FM/AM zenders

In mijn woonplaats is NPO radio 1 (heerlijke inslaapzender) slecht via de FM te ontvangen (ook met dit model). In DAB+ goede ontvangst van alle zenders.
Het maximale volume is laag (vooral in DAB+, maar wie heeft in de slaapkamer behoefte aan rondschallend radiogeluid?).
Een minpuntje: knop radio aan/uit zit vlak achter de alarm aan/uit knop. Hierdoor risico dat je per ongeluk je alarm uit zet!

handiman 02-02-2014 Product paar weken in bezit

6,5
Ik heb de Philips ajb3552 een aantal weken in gebruik. Het Geluid is vol en mooi voor een radio in deze prijsklasse.
Overdag is het display helder en duidelijk. Als het donker is dan wordt het display automatisch gedimt. De display verlichting veroorzaakt dan teveel strooilicht waardoor de tijdsweergave bijna niet te lezen is. Ook wordt door dit strooilicht de slaapkamer verlicht. Dat Philips dit als normaal beschouwd en het apparaat met deze displayverlichting op de markt heeft gebracht vind ik bijzonder vreemd.

luukie70 26-01-2014 Product paar dagen in bezit

Sinds een paar dagen in het bezit van deze wekkerradio.
Aanpassing helderheid is idd erg prettig,DAB+ signaal niet altijd optimaal hier maar dat ligt niet aan het apparaat.
Dat er geen tweede wek tijd opzit is voor mij persoonlijk geen bezwaar.
Instel mogelijkheden wekker(favoriete radio zender)hoeft niet de zelfde te zijn als waar je mee in slaap valt is top.
Geluids-kwaliteit is zowel in DAB+ als FM erg goed voor zo,n apparaatje.
Voorkeuze zenders is ook prettig.

Wel beetje vreemd dat Philips geen Nederlandse gebruiksaanwijzing beschikbaar heeft als Nederlands bedrijf.

Mikros 22-12-2013 Product maand in bezit

Uitstekende wekkerradio. Display zeer goed leesbaar. Dimfunctie afhankelijk van omgevingslicht werkt prettig. Enige probleem is het ontbreken van een tweede wektijd (bv verschillende tijd voor werkdgn en weekend; moet je nu telkens opnieuw instellen).

Hans009000 19-04-2013 Product paar dagen in bezit

De beste die we tot nu toe gehad hebben goede geluid en de dab tuner in de radio werkt perfect,
als er een min puntje zou moeten zijn is het ontbreken van een dubbele wek tijd .