Philips AJB3552/12 - Reviews

Type tuner
digitaal
Weklamp
USB-aansluiting

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 50 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

Gerrit204 21-08-2015
  • Product maand in bezit

Deze Philips DAB+ wekkerradio heb ik niet 1x (bij Bol.com), niet 2x (bij MediaMarkt), maar 3x (weer bij Bol.com) aangeschaft. En even zo vele keren heb ik met Philips (en de winkels) gecorrespondeerd over een mankement aan het apparaat. Bij alle drie. “Een ezel stoot zich in het gemeen niet 2x aan dezelfde steen”, zou je zeggen. Ik doe dat dus 3x.
De reden van mijn vasthoudendheid was gelegen in het feit dat ik in eerste instantie erg blij was met mijn aanschaf. Naar mijn mening: mooi apparaat, duidelijke display, eenvoudig te bedienen, mooi geluid en een volstrekt storingsvrije ontvangst van de DAB radiozenders. Nooit meer storing bij “Met het oog op morgen”, wat een luxe.
Maar… er zit een ernstige fout in het apparaat. Vermoedelijk in de software. Voor de liefhebbers: alle drie hadden software versie dab-mmi-FS2027-0000-0349-V4.2.11.EX16100-27.
Alle bovengenoemde kwaliteiten van het toestel werken namelijk perfect als je de fabrieksinstellingen in tact laat. Maar zodra je via het menu (sommige) instellingen gaat aanpassen gaat het fout. Mijn aanpassingen waren:
1. Het volume van het alarm (laatst geluisterde DAB radiozender) vond ik te hard. Stond maximaal. Deze heb ik ingesteld op ongeveer ¾ van het maximum, zodat ik niet ook de buren wakker zou maken.
2. De lijst van DAB+ zenders bevatte ook ongeldige zenders. Deze heb ik met de “prune” functie verwijderd.
Hierna heb ik sleeptimer aangezet (DAB radio gaat spelen) en het alarm On (knop bovenop het apparaat). Met als resultaat dat de radio uit gaat. En korte tijd later komt de radio meteen weer op met toenemend volume. Het symbool voor Alarm knippert in de display. De Zzzz (symbool voor sleeptime) verdwijnt. Met andere woorden: hij gaat de alarmfunctie nagenoeg direct uitvoeren. Na afloop van de alarmtijd (stond op 30 minuten) gaat de radio uit. De volgende ochtend gaat het alarm niet weer af.
Er zijn verschillende manieren om de radio en/of het alarm aan te zetten. Maar bij alle manieren (en de volgorde waarin) treedt het probleem op. Pas toen ik de fabrieksinstellingen terugzette en geen instellingswijzigingen doorvoerde functioneerde de wekkerradio weer naar behoren.
Dus:
Gebruik je de wekkerradio om bij in te slapen, zonder het alarm te zetten: prima.
Gebruik je de wekkerradio alleen als wekker en zet je de radio niet aan voor het slapen: ook prima.
Maar wil je beide nadat je wat instellingen hebt aangepast dan gaat het dus fout.
Ik kan dit apparaat daarom helaas niet aanbevelen. En mocht u hem al in bezit hebben: doe bovenstaand testje en check of uw exemplaar deze fout ook heeft. U heeft tenslotte twee jaar garantie.

Gerrit204 12-12-2015

Inmiddels zijn we een paar maanden verder. Philips stuurt mij van het kastje naar de muur. Aan de ene kant zegt men dat de technische afdeling er mee bezig is. Maar als ik weer eens de vraag stel hoe het er mee staat dan krijg ik de wedervraag ’kunt u het probleem nog eens beschrijven?’ Het wordt dus niet serieus genomen en ik ben er wel klaar mee eigenlijk.

Om het af te ronden:
Ik heb voor een 4e keer een AJB3552 gekocht. En ben daar verder onderzoek mee gaan doen. En daaruit blijkt dat het probleem niet wordt veroorzaakt door de instelling van het alarmvolume of door de prune-functie, zoals ik eerst dacht en beschreef. Maar het probleem wordt veroorzaakt door in het menu voor het alarm de instelling ‘’eenmalig’’ te kiezen. Hierbij moet dan ook een datum worden ingevoerd. Als je als datum die van morgen ingeeft, dan gaat alles nog goed. Maar als je vervolgens die datum niet aanpast en overmorgen het alarm aanzet, dan is die ingegeven datum een datum in het verleden. En daar kan de software niet tegen. Met de eerder door mij beschreven problemen als resultaat.
Als je het alarm nooit gebruikt in de instelling ‘’eenmalig’’, dan kom je het probleem ook niet tegen en lijkt er niets aan de hand.

Ik heb dit vierde exemplaar gehouden en gebruik nu nooit meer de instelling ‘’eenmalig’’. Ik ben verder uitermate tevreden over de AJB3552. Maar dat kan ik niet zeggen van de service van Philips.

Lennart 26-06-2016

matige prijs/kwaliteit verhouding

5,5
De geluidskwaliteit is voor een wekker wat men mag verwachten. Prima om bij wakker te worden, maar verder ook niet (niet echt goed om langdurig naar te luisteren). DAB+ werkt perfect: geen gepruts meer met de antenne van je wekkertje om tussen de ruis door een goede ontvangst te hebben.

Het is display is goed leesbaar en als zodanig ook prima. Een zeer groot nadeel is dat het display zelfs in de minst heldere stand nog steeds erg veel licht geeft. Het menu biedt de mogelijkheid om de backlight van de wekker na een bepaalde tijd uit te schakelen. Middels de snooze knop schakelt de wekker dan in om te kijken hoe laat het is. Prima oplossing voor als je alleen gebruik maakt van de wekker, echter bij gebruik op een 2p kamer in ons geval niet erg praktisch.

Het gebruiksgemak van het apparaat is ronduit slecht vergeleken met de huidige generatie consumentenapparaten. Er is slecht nagedacht over de interface van het apparaat. Er is een combinatie van druk en draaiknoppen die niet intuitief is, er zijn knoppen met omschrijvingen die niet direct duidelijk maken wat hun functie is, en het vinden van instellingen is lastig (en vaak is kijken in de handleiding de enige oplossing om uit te vinden hoe je je doel kunt bereiken).

De vormgeving is op zich in orde. De snooze knop is makkelijk te vinden (ook in het donker) en de alarm aan/uit knop zit ook op een makkelijke plaats en geeft middels een led feedback of het alarm actief is. De draaiknoppen maken daarentegen een zeer onrobuuste indruk (goedkoop plastic) en dat is voor een product van +- 75 euro niet passend. (In ons geval waren de knoppen ook zodanig gemonteerd dat de knop erg stroef draaide en we deze eerst een beetje naar voren moesten trekken, echter dat kan wellicht een probleem zijn dat enkel bij ons exemplaar speelt).

Op zich geen slecht product, maar met een prijs van +-75 euro een zeer matige prijs kwaliteit verhouding.

ReneS2 10-03-2015

Op zoek naar een wekkerradio werd ik, de reviews van gebruikers lezend, gaandeweg steeds meer geïrriteerd en uiteindelijk moedeloos: een goed apparaat zonder kuren lijkt wel amper te vinden! Uiteindelijk viel mijn keuze op de AJB 3552 van Philips en deze stelde mij zeker niet teleur!

Dit apparaatje voldoet volkomen aan mijn wensen: goede ontvangst en geluidskwaliteit (voor een wekkerradio), duidelijk display, leuke look en veel instel mogelijkheden . Kortom een aanrader!

Je moet even gaan zitten voor de uitgebreide handleiding (Nederlandstalig wordt niet meegeleverd, maar is te downloaden op de Philipssite).
Ik heb voor mij relevante functies even op een lijstje verzameld en bij het toestelletje gelegd.

In te stellen zijn o.a.:
-dag/week/weekend wektijd + wekvolume
-helderheid van het scherm (ik gebruik zelf de automatische functie die de helderheid razendsnel aanpast aan het licht in de kamer, wat in het donker resulteert in zwak oplichtende, niet storende cijfers . Het display is zo in zowel lichte als in donkere omstandigheden duidelijk af te lezen!)
-20 preset DAB+-zenders en 20 preset FM/AM zenders

In mijn woonplaats is NPO radio 1 (heerlijke inslaapzender) slecht via de FM te ontvangen (ook met dit model). In DAB+ goede ontvangst van alle zenders.
Het maximale volume is laag (vooral in DAB+, maar wie heeft in de slaapkamer behoefte aan rondschallend radiogeluid?).
Een minpuntje: knop radio aan/uit zit vlak achter de alarm aan/uit knop. Hierdoor risico dat je per ongeluk je alarm uit zet!

Mikros 11-05-2015

Ik heb deze wekker ook. Grootste probleem vind ik dat je geen aparte tijden kunt instellen voor weekdagen en weekend. Nu moet je alles steeds opnieuw kiezen. Mijn vorige wekker had dat wel. Dus het moet kunnen. Ik heb Philips benaderd (twee keer) maar geen reactie ,,,,!!!.

kejada 12-11-2017

Compacte klokradio met DAB+ en automatische tijdinstelling

Product bevalt uiteindelijk wel, maar Philips moet wel de handleiding aanpassen, want die is op sommige punten onvolledig, onjuist en verwarrend.
1. Toestel moet eerst gereset worden (Info Philips helpdesk) alvorens er überhaupt DAB+ zenders ingesteld kunnen worden, hierover staat niets in de handleiding.
2. Procedure automatisch opslaan DAB+ zenders is niet correct. Er moet namelijk na selectie van een DAB+ zender nog op SELECT gedrukt worden (info Philips helpdesk) alvorens daadwerkelijk de zenderinstelling opgeslagen wordt, dit staat niet in de handleiding.
3. Tijdssignaal wordt automatisch opgehaald. Er hoeft dus zelf geen tijd ingesteld te worden, echter in de handleiding staat hoe je de tijd moet instellen. Dit is verwarrend.
4. Nederlandse handleiding ontbreekt, maar kan van internet gehaald worden.

Pluspunten

• DAB+ zenders
  • Automatisch tijdssynchronisatie

Minpunten

• Verwarrende handleiding
  • Draadantenne moet altijd naar boven gericht zijn

handiman 02-02-2014

6,5
Ik heb de Philips ajb3552 een aantal weken in gebruik. Het Geluid is vol en mooi voor een radio in deze prijsklasse.
Overdag is het display helder en duidelijk. Als het donker is dan wordt het display automatisch gedimt. De display verlichting veroorzaakt dan teveel strooilicht waardoor de tijdsweergave bijna niet te lezen is. Ook wordt door dit strooilicht de slaapkamer verlicht. Dat Philips dit als normaal beschouwd en het apparaat met deze displayverlichting op de markt heeft gebracht vind ik bijzonder vreemd.

winwood 06-03-2014

handiman, de display verlichting (backlight) kan je uitzetten!!!

Rudolf Wilschut 23-04-2016

Inderdaad vreemd dat de meeste DAB+ wekkerradio's witte backlight hebben. Ik heb nu een analoge wekkerradio met rode verlichting en dit is nog altijd het beste in een slaapkamer. Rood licht is nooit irriterend omdat het nagenoeg geen strooilicht veroorzaakt en toch is een rood display in duisternis goed leesbaar. Ik snap fabrikanten dan ook niet waarom ze -juist bij wekkerradio's- geen rode verlichting toepassen. Misschien is dit wellicht op te lossen met een rode folie?

luukie70 26-01-2014

Sinds een paar dagen in het bezit van deze wekkerradio.
Aanpassing helderheid is idd erg prettig,DAB+ signaal niet altijd optimaal hier maar dat ligt niet aan het apparaat.
Dat er geen tweede wek tijd opzit is voor mij persoonlijk geen bezwaar.
Instel mogelijkheden wekker(favoriete radio zender)hoeft niet de zelfde te zijn als waar je mee in slaap valt is top.
Geluids-kwaliteit is zowel in DAB+ als FM erg goed voor zo,n apparaatje.
Voorkeuze zenders is ook prettig.

Wel beetje vreemd dat Philips geen Nederlandse gebruiksaanwijzing beschikbaar heeft als Nederlands bedrijf.

Henk V 20-03-2018

Mooie wekker radio maar kwetsbaar en onbetrouwbaar

Ik heb deze zo'n 1.5 jaar geleden gekocht en had meteen problemen met instellen en heb deze toen opgestuurd voor reparatie. Na 3 weken terug en of deze nu gerepareerd was of dat het een nieuwe was was niet vermeld. Heeft het toen een tijdje goed gedaan. Ik heb nu al weer een poos het probleem dat de knop om de tijd in te stellen (wekker) niet goed meer functioneert en het bijna onmogelijk is om de tijd in te stellen, met het draaien aan de knop reageert de tijd niet of bijna niet zodat het een heel gedoe is om de wekker tijd in te stellen. Ik overweeg om een nieuw model van Philips te kopen maar zie hier dat er veel ellende is met deze Philips wekker radio's dus denk dat ik maar voor een ander merk ga kijken.
Ik zou dus zeggen Koop GEEN Philips wekker radio!

Pluspunten

• Mooi helder display
  • Goed geluid (DAB+)

Minpunten

• Kwaliteit
  • Betrouwbaarheid

Peter 05-03-2018

Hij wekt inderdaad, maar op de verkeerde momenten

Sinds 3 jaar deze wekkerradio in gebruik, maar steeds vaker geeft het apparaat problemen. Zeker sinds wij niet meer elke dag gewekt hoeven te worden.
De wekker dus op ‘once’ gezet en daar begonnen de problemen. Ik had de wekker op 08.00 uur gezet, maar deze ging midden in de nacht af. Gecontroleerd, opnieuw ingesteld en na een uur ging hij weer af. Dit is nu meerdere keren gebeurd, maar soms gaat het ook goed. Kort geleden weer eens de wekker moeten zetten en nu ging die na 10 minuten al af. En vannacht om 01.11 uur, terwijl hij op 07.30 stond. Waardeloos ding dus. Ik las ergens dat het met de datuminstelling te maken had, maar wat ik ook heb geprobeerd, hij gaat nu steeds midden in de nacht op willekeurige tijdstippen af.

Daarnaast geeft hij veel te veel licht in het donker. Ik heb hem uit elkaar gehaald, over de display een dubbele, transparante, zelfklevende, doorschijnende, zwarte folie geplakt en dat helpt deels. Op de minst heldere stand geeft hij nu nauwelijks licht, maar ik kan de tijd goed zien. Vanaf de andere kant van het bed is dat onmogelijk. Op een iets heldere stand schijnt hij al flink in een donkere kamer.

DAB kwaliteit is prima en de radio speelt zonder storing. Bediening is eenvoudig, maar enkele zaken zitten wel wat verborgen. Dat zijn dan die dingen die je vrijwel nooit wijzigt.
De wekker zetten is eenvoudig, doch zinloos want hij wekt toch op een willekeurige tijd. Bij andere instellingen dan ‘once’ voor het wekken schijnt hij wel goed te werken.

Pluspunten

• Kwaliteit radio
  • Bediening

Minpunten

• Wekt op foute tijden
  • Teveel licht ‘s nachts

Officiele reactie van Philips Sound 15-03-2018

Beste Peter,

Hartelijk dank voor uw uitgebreide en gedetailleerde review, wij waarderen dit zeer. Gewekt worden op momenten dat dit niet gewenst is lijkt ook ons uitermate vervelend. Mogelijk biedt de uitgebreide gebruikershandleiding uitkomst, via deze link is deze direct te downloaden:
http://philips.to/2fgt6fv op pagina 10 vindt u de stappen om de wekker terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.
In veel gevallen wordt hiermee a-typisch gedrag van apparaten verholpen.
Mocht het probleem zich hierna nog blijven voordoen dan kunt u contact met ons opnemen. Contactmogelijkheden vindt u via deze link: http://philips.to/1JPX4fL, onder het kopje Audio&Home Cinema.
De lichtopbrengst van de wekker is vrij subjectief qua beleving en ontwikkeld op basis van gemiddelden. Ik wil u wel complimenteren met uw tamelijk ingenieuze "oplossing" hiervoor, hoewel wij onze klanten ten zeerste afraden om aangeschafte apparaten zelf open te maken.
Philips Soundteam

JoriN 19-02-2018

Voorheen fantastisch, nu kuren

Ik vond dit een fantastisch apparaat. Helder scherm, mooi geluid, makkelijke bediening, fijne wake-up wekker (die langzaam harder wordt). Helaas kan ik hem al een half jaar niet meer als wekker gebruiken omdat deze functie plotseling kuren vertoond. Ongeacht de tijd die ik instel, de wekker gaat ALTIJD om 00.00 af (en daarna niet alsnog ook op de ingestelde tijd, helaas). Heb al van alles geprobeerd. Helaas heb ik geen garantie meer. Als iemand weet hoe dit verholpen kan worden dan hoor ik het graag!

NJVerdam 06-07-2017

Werkt niet als wekker

Zelfs het 3e (of 4e toestel) is onbruikbaar als wekker.
Na het instellen van de wekkerfunctie gaat de radio na ongeveer een uur al aan.
Of de software is niet juist;
of de (compleet uitgedraaide Nederlandse gebruiksaanwijzing is niet goed of onderduidlijk;
of een doorsnee gebruiker kan de instelling niet bewerkstelligen

noork 09-02-2017

zeer slecht

geen handleiding meegeleverd in Nederlands; geen instelling mogelijkheden
geen DAB ontvangst mogelijk voor meer dan drie zenders
automatische tijdsaanduiding loopt steeds 1 minuut achter dus steeds te laat voor de nieuwsuitzendingen

anita26 11-04-2018

goed geluid

Het installeren is makkelijk, alleen de alarmtijd was even een issue. En dat er geen Nederlandse gebruiksaanwijzing erbij geleverd wordt, heb deze van het internet moeten downloaden.

Janf0001 11-03-2018

Een prima apparaat, eenvoudig in bediening en goed geluid

De voorkeuren instellen verliep heel eenvoudig, zeker met de handleiding erbij. Het geluid is prima.
De wekkerradio wekt zacht en wordt steeds harder tot aan het ingestelde maximum. Ook fijn dat je kan instellen dat hij alleen op weekdagen wekt. In het weekend kan je dus uitslapen zonder dat je het alarm/radio hoeft uit te zetten.

SOPE 22-10-2017

Over dit artikel ben ik wel tevrden.

IK ben tevreden met het klokje maar in mindere mate over de display. Ik vind dat er bij automatisch achtergrondverlichting in de heldere stand er veel te zien is van de donkere blokken waarin de informatie normaliter verschijnt. Nou is dat niet zo erg omdat er overdag bijna niet op die klok gekeken wordt. Alleen als het donker is (backlight is low) is dat geen probleem maar als de slaapkamerverlichting ontstoken wordt (om muggen te jagen) en de backlight springt op high, dan is het wel erg aanwezig.
Niet als er recht op de display gekeken wordt maar in meerdere mate onder diverse hoeken. Ik denk dat de ledjes die een cijfer of letter aangeven, te veel strooilicht in het scherm geven. Dit zoals reeds opgemerkt, in veel mindere mate als de backlight, low staat.
Ik woon in de Alblasserwaard (Papendrecht) en heb daar een heel slechte ontvangst. Radio Rijnmond, met veel moeite 25%, andere zenders soms 50% maar nooit meer.

EduardH 17-08-2017

Op alle fronten een super radio.

Een geluidniveau van hoge kwaliteit, het is zeer bijzonder dat uit een kleine radio alle tracks goed te horen zijn.
Ook het aanzwellende geluidsniveau bij het wekken (radio), is zeer aangenaam.
Instellingen zijn eenvoudig te doen.

Adriana56 15-08-2017

goed apparaat, maar helaas niet zo'n goed bereik

Het is een goed apparaat. Maar helaas is het bereik niet zo groot. Dat ligt vast aan het appartement waarin ik woon en misschien ook wel aan de regio ('s-Hertogenbosch).
Maar een wekkerradio hoort nu eenmaal op mijn nachtkastje te staan en niet ergens anders in huis of buiten.
Met het beetje bereik dat ik heb kan ik wel Classic FM via DAB+ ontvangen en daar was 't mij eigenlijk ook om te doen. Dus ik heb het apparaat toch maar gehouden en niet teruggebracht. Klok, wek- en sleeptimer zijn prima. Misschien komt er in de toekomst nog beter bereik?

JGK0 31-07-2017

Prima wekker

Goed geluid van de radio makkelijk in gebruik. Stort niet als ik mijn led lamp aan heb was bij de oude wekker wel.

KW51 22-05-2017

Fijn hulpmiddel!

Doet wat het moet doen! Zeer tevreden! Ook qua vorm zeer interessant.
De kleur is vrij neutraal en goed schoon te houden!

Crazyharrie 26-09-2016

Simpel te bedienen klokradio met geweldig digitaal geluid.

DEze klokradio heeft DAB waardoor er geen ruis en storing in de radio aanwezig is. Jawel glashelder geluid dus! Het mooie van deze klokradio is dat hij heel simpel te bedienen is, zelfs met een slaperig hoofd krijg je alles zonder na te denken voor elkaar. Dit apparaat is zelfs zo simpel in te stellen dat je de gebruiksaanwijzing er niet voor nodig hebt. En met grote bedienings draaiknoppen uitgevoerd. Ik ben helemaal gelukkig et dit apparaat, is trouwens de derde aankoop van een klokwekker, deze mag wél blijven.

Stadsboer 04-09-2016

Klein maar krachtig!

Een compacte wekkerradio met een mooie vormgeving.
De ontvangst met DAB+ is ook in onze slaapkamer op de begane grond uitstekend!
En dat terwijl alom gezegd wordt dat DAB+ nog enkel maar voor buitenshuis (auto) geschikt is.