Bosch WAN282M2NL - Reviews

tile-Geluidsniveau
74 dB (centrifugeren)
tile-Vulgewicht
7 kg vulgewicht

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 45 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

LCY 24-10-2016

Stille en gebruiksvriendelijke wasmachine

Sinds een paar maanden heb ik deze mooie wasmachine in mijn bezit.
Mijn oude wasmachine was na vele jaren helaas kapotgegaan, dus het werd tijd voor een nieuwe!
Na wat onderzoek op het internet besloot ik voor een Bosch wasmachine te gaan. Bosch staat bekend als betrouwbaar en duurzaam merk, vond ik betaalbaarder in vergelijking met andere merken (goede prijs-kwaliteit verhouding), en de reviews over Bosch wasmachines waren overwegend zeer positief.
Op de website van Bosch kan men alle specificaties van de beschikbare wasmachines vinden. Ook kunnen de wasmachines met elkaar vergeleken worden.

De Bosch WAN282M2NL is een wasmachine uit de Serie 4. De wasmachine beschikt over een koolborstelloze motor (EcoSilence Drive ™). Dit betekent dat de wasmachine duurzamer is in vergelijking met wasmachines met een koolborstelmoter. Maar bovendien is de wasmachine veel, en veel stiller. Op youtube kan je verschillende filmpjes vinden van wasmachines met een koolborstelloze motor: je hoort tijdens het wassen alleen de kleren en het stromen van het water. Ik heb me erg verbaasd over deze stilte. Ideaal voor 's nachts of naast de kamer van de kinderen!

Verder is deze wasmachine ook nog eens extreem zuinig: de energieklasse is A+++-10% en ook heeft het een ActiveWater™ systeem, waarbij het watergebruik van de wasmachine wordt afgestemd op de hoeveelheid wasgoed. Hierdoor bespaar je dus niet alleen stroom en water, maar is dat ook nog eens beter voor het milieu!

Wat ik verder ook fijn vind aan deze wasmachine, is het uitgebreide aantal programma's. Zo is er een programma speciaal voor donkere was, anti-allergie, sportkleding, dekbed, overhemden en nachtprogramma. Ook is er een speciaal trommel-reinigingsprogramma. Deze programma's zijn makkelijk in te stellen en aan te passen (temperatuur, centrifugeren toerental (max 1400), speed (sneller programma)/eco (milieuvriendelijker programma), tijd klaar (maximaal tot 24 uur uitstellen). Ook heeft deze wasmachine een bijvulfunctie. Ideaal als je nog een sok tegenkomt die je bent vergeten, die kan je er zo bij doen!

Toch heb ik ook wel een aantal minpuntjes.
Het soort programma is in te stellen via een draaiknop (hier kan weinig mis mee gaan), maar het instellen van de programma zelf (temperatuur, centrifugeren etc) gaat via een touchscreen. Dit scherm werkt goed, behalve bij vochtige vingers. Soms doe ik een natte handdoek bij de was, en als ik daarna het touchscreen aanraak, dan wil het scherm soms niet altijd even goed reageren. Dit is op te lossen door daarvoor de handen even te drogen.
Verder maakt de wasmachine een piep als het programma klaar is. Het volume van deze piep kan niet worden aangepast, maar na maximaal 2 piepjes houdt de wasmachine daar gelukkig mee op.
Verder zou het wel fijn zijn geweest als de deuropening iets groter was geweest.

Conclusie: Een hele stille, gebruiksvriendelijke, duurzame wasmachine, met wel wat minpuntjes maar die, wat mij betreft, in het niet vallen tegenover de vele pluspunten!

Pluspunten:
+ stil
+ duurzaam
+ zuinig
+ wast goed
+ uitgebreide wasprogramma's
+ bijvulfunctie
+ trommelreinigingsprogramma

minpunten:
- deuropening aan de kleine kant
- touchscreen werkt soms niet goed bij natte vingers
- volume signaal bij einde programma niet aan te passen

Pluspunten

• stil, koolborstelloze motor
  • duurzaam
  • uitgebreide wasprogramma's
  • zuinig (zowel energie, als water)
  • goede wasprestaties

Minpunten

• deuropening aan de kleine kant
  • touchscreen werkt soms niet goed bij natte vingers
  • signaal bij einde programma

Wim Springer 27-10-2017

Zag er goed uit. Niet moeilijk in bediening. Energie zuinig.

De machine werkt niet helemaal zo als verwacht. De bediening is niet even uit de losse pols. Het vraagt de nodige aandacht
om de werking aan te voelen. Het gaat nu prima en de werking van de machine is geweldig.

Pluspunten

• was resultaat is goed
  • bedienig is nu simpel

Minpunten

• even aan de bediening moeten wennen
  • toch meer geluid als verwacht

soek&marianne 29-01-2017

schone was

Betrouwbaar en degelijk merk.
Zuinig met wasmiddel en water.
Heldere display met duidelijke keuzes
We hebben voor 7 kg gelezen omdat we met zijn twee zijn. Daarin voldoet hij kunnen we na anderhalve maand zeggen.
Bijgeleverde waterstop.
Piepjes waarschuwen dat hij klaar is.
Gevoelige knoppen, reageren ook als je er langs 'aait' met je mouw.

Pluspunten

• zuinig
  • gemakkelijke display
  • gemakkelijk in gebruik

Minpunten

• gevoelige knoppen

kaajee 24-10-2016

Prima, stille, makkelijke wasmachine

We hadden nog een oudje en wat een verademing qua geluid!! Nauwelijks hoorbaar en wel een krachtige centrifuge; veel droger uit de machine. Verder eenvoudig in gebruik en duidelijk in te stellen. Nog even stoeien met de hoeveelheid programma's maar kwestie van vaker doen. Af en toe tegen de beladings-grens (kg) aangelopen bij een verkeerde programma keuze. Dit varieert per programma. De korte sport stand is ideaal; voor veel wasjes is zo'n lange wasbeurt helemaal niet nodig.

Pluspunten

• veel inhoud
  • eenvoudig
  • stil
  • centrifuge

Minpunten

• vulopening mag iets groter

Babbel99 21-10-2016

Superstille wasmachine

Op zoek naar een stille en zuinige wasmachine kwamen we deze tegen. Vergelijken van mogelijkheden en prijs bracht ons bij deze. We hebben hem nu enkele maanden en hij bevalt super. Veel instel mogelijkheden wat met de vele kleine sportwasjes van ons bijvoorbeeld super handig is. Maar een snelle was zonder omhaal is in 3 sec ingesteld.

Pluspunten

• Geluidarm bij centrifugeren
  • Past zelf de duur aan obv de belading
  • Veel programma aanpassing mogelijk

Minpunten

• Nog niet gevonden

vannulandfrank 20-05-2018

goeie machine

ik kan lagere temperatuur wassen net zo schoon wasmachine 20 graden lager wassen goeie was resultaat

Gretha Konijnenberg 05-05-2018

Makkelijk in het bedienen en keuze uit veel programma,s)

Reden aankoop de oude machine stuk.
Kennissen raden ons een Bosch Wasmachine aan om dat men erg tevreden was over hun (reeds 10 jaar)machine.

• Gebruiksgemak

Minpunten

• Nog niet geconstateerd
  • zie hierboven

M 16-03-2018

Heerlijk stil en toch schoon

Na 28 jaar een Miele nu overgestapt naar een Bosch, wat een verschil in geluidsproductie, heerlijk stil.

• Energie zuinig

P Waakop Reijers 14-03-2018

duidelijk! te besturen digitaal programma

Goede prijs / kwaliteitverhouding.
Gekocht in de extra Media Markt actie geen BTW betaling.
Vormgeving is strak en simpel zodat je niet in de war raakt van allerlei ingewikkelde wasprogramma"s.

Pluspunten

• makkelijk te besturen
  • mooie vormgeving en prijs

Minpunten

• digitale plaat gevoelig kan aangaan bij stoten
  • instellen van nachtprogramma onduidelijk

C. Bosma 26-10-2017

Goede wasmachine!

Super fijne wasmachine met veel keuze programma's. Mogelijkheid om de tijd te verkorten en om in te stellen wanneer hij klaar is. Ideaal!

Pluspunten

• snel
  • timer
  • duidelijk

pamenrik 21-10-2017

Stille wasmachine

Praktische rechttoe rechtaan wasmachine met grote trommel, duidelijk bedieningspaneel, relatief stil (ivm vorige machine), goede ervaringen met Bosch.

• grote trommel
  • uitgestelde start
  • wastrommel reiniging na vaak wassen

Minpunten

• stelpootjes wat aan de korte kant
  • deur maar naar een kant te openen

Fam P 13-10-2017

Fijne machine!

Super tevreden met deze wasmachine. Prijs/kwaliteitsverhouding is ok. De machine is zeer geruisloos , heeft veel wasprogramma's en is gebruiksvriendelijk. Heeft een eco stand (nog geen gebruik van gemaakt) en een waterslot dus geen lelijke lekbak (stofnest) mee nodig

Pluspunten

• geruisloos
  • prijs/kwaliteitverhouding
  • verkorte wasprogramma's
  • waterslot

Minpunten

• kleine opening (even wennen)

anoniem 70 jaar 04-10-2017

Stil

De machine heb ik nog maar een week in bezit. Inmiddels heb ik al wel verschillende soorten wassen gedraaid en ik ben tot nu toe uiterst tevreden. Hij doet bijna geruisloos zijn werk en is zeer gebruiksvriendelijk. Ik merk dat mijn was er erg schoon uit komt en ook dat hij er minder water uit gooit.
Hij vervangt een 20 jaar oude Miele en ik heb erg geaarzeld tussen deze en weer een Miele, maar heb beslist geen spijt van mijn keus. Uitstekende prijs-kwaliteit verhouding.

Pluspunten

• stil
  • schoon
  • water verbruik
  • prijs- kwaliteit

Nelly 28-09-2017

Practische deur

De deur zit niet in de weg met vullen en de opening is ruim. Mooie machine om te zien.
Ook makkelijk in gebruik.

Pluspunten

• deuropening
  • deur

Minpunten

• nog geen
  • nog geen

Mevrouw van der Veer 28-09-2017

Zeer stille wasautomaat met duidelijke display

Wij hebben voor dit product gekozen vanwege de prijs/kwaliteit verhouding. Tevens aquastop en stille motor omdat de wasautomaat binnen een appartement wordt gebruikt.

• kort wasprogramma van 30 minuten
  • kort wasprogramma van 15 minuten

Frank 22-06-2017

Bijzonder stil tijdens bedrijf en centrifugeren.

Degelijke basic machine met toch veel instellingen, loopt zeer geruisloos waardoor hij ook s'nachts gebruikt kan worden, hij is eenvoudig in te stellen draaiknop op het programma, en daarna eventueel naar wens extra's instellen op het toutch paneel kortom een goede prijs kwaliteit verhouding.

Pluspunten

• Geruisloos
  • Eenvoudige bediening

Eduard Detmers 11-06-2017

Prima uiterlijk, bediend makkelijk en wast prima

Om de duurzaamheid te beoordelen is de machine te kort in mijn bezit !Het uiterlijk is goed en als deze Bosch machine net zo lang meegaat als de vries koelinstallatie en vaatwasser van Bosch zijn wij dik tevreden.

harrieluchies 31-05-2017

stil

geweldige stille machine .veel progamas
kan wassen opveel temperaturen.kan apart centrifuceren
kortom een zeer goede machine

Rob van Kampen 23-02-2017

Stil en eenvoudig

Fijne Machine, laat zich makkelijk bedenen en er gaat veel wasgoed in. Schijnt zeer zuinig te zijn, één van de aankoop redenen, maar kan dat nog niet beoordelen aan de hand van een energie-afrekening. Was komt er schoon en aardig droog uit. In de nacht wassen is prettig omdat je bijna niets hoort, machine is erg stil.

Pluspunten

• Stil en eenvoudig in de bediening.
  • Veel programa's

Minpunten

• Rubber droogmaken

Douwes 22-11-2016

Wasmachine met een mooie duidelijke/handzame display

Een zeer mooie zeer stille wasmachine.
Makkelijk te bedienen door de touchscreen toetsen, alles zichtbaar op het display.
Een zeer schoon en fris wasresultaat.