Bosch WNAT323471 - Reviews

tile-Geluidsniveau
74 dB (centrifugeren)
tile-Vulgewicht
7 kg vulgewicht

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 342 reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch WNAT323471 op Kieskeurig.nl.

sandokanfirst 06-02-2016
  • Product kwartaal in bezit

Nu ik het product wat langer in bezit heb, ben ik iets kritischer dan ik aanvankelijk was. Vandaar deze update van de review. Na 4 maanden valt me op dat in de kleren van alle gezinsleden gaten vallen. Ik weet niet of dit door het wasprogramma (meestal katoen op 40 graden) of het centrifugeren komt. Wel valt me op dat de kledingstukken na het centrifugeren flink in elkaar gedraaid zitten, meer dan het geval was bij mijn vorige apparaat. (Dat is misschien de prijs voor het grondige centrifugeren. Ik centrifugeer inmiddels op een lager toerental, 1200 ipv 1600). Daarom geef ik nu een lager cijfer voor wasresultaat. De was is wel schoon.
Dan wil ik nog enige nuance plaatsen bij de enthousiaste reacties hier m.b.t. de mogelijkheden. Ik vind dat je bij een machine die niet de mogelijkheid biedt om katoen op 30 graden te wassen of een voorwas te doen niet kunt spreken van ruime mogelijkheden.

sandokanfirst 08-03-2017

De motor maakt sinds vandaag een vreemd ratelend en krakend geluid terwijl de trommel niet eens beweegt. Dat is slecht nieuws. Ik heb de machine nog geen anderhalf jaar in bezit. Ik hoop dat dit een incident is, maar dat is tegen beter weten in.

Martine 30-10-2016

Hele beperkte instelmogelijkheden en GEEN VOORWAS mogelijk!

Geschreven voor: Bosch WNAT323471

Ik ben erg teleurgesteld in deze wasmachine, niet omdat hij niet goed wast, maar omdat de mogelijkheden om iets in te stellen ontbreken. Je kunt niet op 30 graden katoen wassen, het instellen van het centrifugeertoerental is niet uitgebreid; je kunt per programma kiezen uit het hardste voor dat programma en de helft ervan (dat is dan gelijk weer onzin). Mijn oude wasmachine kon van 600 tot 1600 met stappen van 100 worden ingesteld en ik vond 1200 meestal wel genoeg. Dat kan nu dus niet meer. De grootste teleurstelling is wel, dat er GEEN VOORWAS mogelijkheid op zit. Er is wel een zeepbakje voor voorwas aanwezig maar geen programmamogelijkheid. Daarvoor moet je het duurdere model kopen. Ik vind dit heel misleidend, ook omdat ik nog nooit een wasmachine heb gehad waarbij dit niet kon. Met 2 zoons en sokken waar je soep van kunt koken moet je dus 2 keer achter elkaar wassen, heel goed voor het stroom en waterverbruik waar ik deze machine juist voor gekocht heb. Jammer joh!

Pluspunten

• energiezuinig
  • stil

Minpunten

• geen voorwas mogelijkheid
  • katoen op 30 graden kan niet
  • centrifugetoerental niet echt instelbaar
  • user interface niet intuitief

sandokanfirst 08-03-2017

Je hebt gelijk dat het niet mogelijk is 30 graden te kiezen voor het programma 'katoen'. In de praktijk is het natuurlijk wel mogelijk om een ander programma te kiezen waarbij 30 graden wél mogelijk is. Ik zie daar geen nadelen aan, of het moet zijn dat dit niet erg intuïtief is.

Wat het instellen van de toerentallen voor het centrifugeren betreft vergis je je volgens mij. Er zijn bij de WNAT323471 van Bosch veel meer instellingen mogelijk dan maximaal en de helft daarvan. In elk geval bij het programma 'kreukvrij' op 30 graden dat ik meestal gebruik.

mrtine 24-07-2019

Voor wat het waard is (ik weet niet of deze wasmachine nog verkocht wordt) nog een update na 2,5 jaar. De wasmachine is overleden...
Ik was ongeveer 2 wassen in de week op 30 of 40 graden dus echt zwaar wordt hij niet belast. Vandeweek hoorde ik ineens een kortsluitings-knal en vlak daarna begon het apparaat te piepen dat het geen water kreeg. Het programma was bijna afgelopen, dus het was voor de laatste keer spoelen. De waterstop was bloedheet.

Vandaag is een monteur langsgeweest, nieuwe printplaat nodig en nieuwe waterstop. Materiaalkosten 300 euro. Oorzaak onbekend; geen water op gekomen ofzo terwijl de machine een half jaar geleden ook errormeldingen begon te geven over een interne lekkage (waar ook een monteur voor langsgeweest is).

Ik ben zwaar afgeknapt op de kwaliteit. Mijn whirlpool heeft 12 jaar zonder problemen gedraaid en heb ik vervangen omdat het lager versleten was. Bewust voor Bosch gekozen met het idee weer minimaal 10 jaar zonder problemen door te kunnen maar helaas.

HSW 26-11-2018

sportkleding kapot, ik mis sommige instelmogelijkheden

Geschreven voor: Bosch WNAT323471

We hebben deze wasmachine nu ongeveer een half jaar en ik heb er al eerder een review over geschreven. Ik ben over het algemeen nog steeds tevreden, o.a. dat-ie zo relatief stil is. Maar inmiddels heb ik wel een aantal kanttekeningen: de opdrukken op de sportkleding van mijn zoon zijn helemaal naar de filistijnen. Toen ik daarover met Bosch belde, bleek dat dat komt door het hoge centrifuge-tal van 1600 toeren. Bij elke was moet ik dus niet vergeten dit omlaag te zetten naar max 1200 toeren, want anders gaat je wasgoed kapot. Wat voor zin heeft 1600 toeren dan??
Verder vind ik de tiptoetsen niet altijd even goed werken: je moet soms als het ware hard drukken om je keuze te kunnen maken. En als je bij elke wasbeurt de centrifugesnelheid aan moet passen, is dat dus elke keer even vervelend.
Ik mis de mogelijkheid om alleen even te pompen, zonder daarvoor eerst het centrifuge-tal omlaag bij te moeten stellen naar 0. Want pompen en centrifugeren zitten onder 1 programma.
De wasmachine is heel ruim. Dat is bijv. handig bij dekbedden. En ook onze donkere was zit altijd snel vol. Maar voor al het overige is de wasmachine te groot voor ons 3en en moet je dus óf lang wachten tot je een volle machine hebt óf je wast bijna altijd met een halfvolle machine (waarbij de machine overigens automatisch de wastijd en de waterhoeveelheid aanpast).
Ik mis de mogelijkheid om op 30 graden te wassen! Je kunt bij 40 graden voor eco kiezen, maar geen idee op hoeveel graden er dan gewassen wordt....
Tot slot heb ik nog niet door hoe ik een programma af kan breken, dus helemaal kan stoppen. De enige optie t.n.t. is de pauzeknop gebruiken. Maar dat is m.i. niet hetzelfde als helemaal stoppen.

Pluspunten

• stil
  • past tijd+waterhoeveelheid aan aan hoeveelheid was
  • ruim

Minpunten

• tiptoetsen reageren soms slecht
  • 1600 toeren centrifugeren maakt je wasgoed kapot
  • geen 30-gradenwas mogelijk
  • te ruim voor een 3-persoons huishouden

A.M. 26-03-2016

Super machine

Geschreven voor: Bosch WNAT323471

Deze machine is een absolute aanrader.
Was super schoon en is erg stil
Gemakkelijk te bedienen
Een kind kan de was doen.

stichting 08-02-2016
  • Product maand in bezit

Wij wassen zo'n 4 tot 5 keer per dag, ook op kort programma wordt alles prima schoon. Stille machine met veel mogelijkheden, vooral de timer vinden wij prettig!

Tineke 10-11-2017
  • Product gekregen

Practisch en zeer overzichtelijke bediening

Geschreven voor: Bosch WNAT323471

I.v.m. mijn beperking (Ziekte van Bechterew) kan ik niet bukken. Heb dus bij de wasmachine de verhoging van Bosch erbij en dat heeft er voor gezorgd dat ik nu de hele was zelf kan doen. De display is super overzichtelijk en eenvoudig te bedienen. En het is een feestje dat alles in "stilte" gewassen wordt en. . . je kan de machine STOP zetten om er iets bij te doen wat je vergeten had. Hoe fijn is dat!!!!! SUPER super blij ben ik met deze Bosch-producten!

Minpunten

• GEEN

johannes 06-01-2016
  • Product maand in bezit

Machine is gebruiksvriendelijk en was is schone en droger dan onze vorige wasmachine. Ook het aantal kg wat er in kan is geweldig, Ik ben blij dat ik deze machine heb aangeschaft.

sandokanfirst 07-01-2016

Bij alle jubelverhalen is het wel goed om te bedenken dat veel reviewers hier iets over duurzaamheid beweren terwijl ze de machine nog maar net in gebruik hebben. Ik ben na 3 maanden nog steeds tevreden, maar toch vind ik dat er eerst langer overheen moet gaan voor je hier iets over kunt zeggen. Het voortijdig 'overlijden' van een apparaat wordt niet altijd van tevoren aangekondigd.

Dan de vele functies die vaak worden genoemd: dat valt enigszins tegen. Zo heeft deze machine niet de mogelijkheid tot een voorwas. Daarnaast is het niet mogelijk om katoen bij 30 graden te wassen.

Voor mij zijn dit overkomelijke bezwaren, maar wie deze functies graag benut kan beter op zoek naar een andere machine.

Lia Visser 30-11-2015

De eenvoud van het bedieningspaneel is de kracht van deze machine die ook nog eens weinig lawaai maakt. Daarnaast zijn wij zeer tevreden met het wasresultaat en de duurzaamheid van deze Bosch machine. Goede prijs/kwaliteit verhouding.

Giovanni baldoni 19-05-2015

De machine lijkt perfect te doen waar hij voor aangeschaft is, schoon wassen! De machine is daarnaast zeer stil. Er zijn verschillende mogelijkheden voor instellingen tijdsduur was. Ook op een kort programma (ca 1 uur) komt de was er schoon uit. De levensduur zal ongetwijfeld in orde zijn; de vorige Bosch heeft wat dat betreft ruimschoots aan de verwachtingen voldaan.

Hans 10-09-2018

Geweldige wasmachine!

Geschreven voor: Bosch WNAT323471

Wast en centrifugeert vrijwel geruisloos. Met tien jaar garantie op de motor. Hij wast erg schoon en spoelt uitstekend. Programma's duren vaak wel iets langer dan ik gewend was bij mijn vorige machine. Is heel eenvoudig in zijn bediening. Heeft een grote vulopening en grote trommel.
Een kind kan de was doen!

Pluspunten

• Relatief goedkoop
  • uitgebreide service en garantie!

Minpunten

• De programma's duren iets langer.
  • Maar dan heb je ook geen zeep resten

Hans 11-04-2018

Stil

Geschreven voor: Bosch WNAT323471

Doet alles wat moet gebeuren zonder dat je er erg in hebt zo stil. Elk programma is simpel bij te stellen.

• 1600 toeren

E.v.A. 08-04-2018

Tegenvaller

Geschreven voor: Bosch WNAT323471

Na aankoop kwam ik er gelukkig nog net op tijd achter dat deze wasmachine geen katoen op 30 graden kan draaien. Daarom heb ik deze omgeruild tegen een wasmachine van een ander merk. Er zijn wel alternatieve wasprogramma's op deze wasmachine, maar dan mag er minder was in en dan gaat het centrifugeren op een lager toerental. Zelfs op goedkopere modellen van Bosch zit wel de mogelijkheid om de temperatuur aan te passen. Verder kon ik in de winkel geen wasmachine vinden met hetzelfde probleem of gebrek. Ik zou dus niemand dit product aanraden.

Minpunten

• Wasmachine kan geen katoen op 30 graden draaien

J. Bosch-Kooij 12-02-2018

Stille, makkelijk bedienbare wasmachine met ruime vulopening

Geschreven voor: Bosch WNAT323471

Deze wasmachine aangeschaft vanwege de grote trommel, bedieningsgemak en vooral omdat hij stil is. Onze vorige maakte een enorm kabaal en deze is geweldig!!
Alles superschoon en je kunt makkelijk de centrifuge instellen.
Geen nadeel te verzinnen!!

• Makkelijk bedienbaar
  • Goed geprijsd

Gabriëlle 16-12-2017

Lekkage, kleren kapot, piepen

Geschreven voor: Bosch WNAT323471

Na 1,5 jaar begon het aparaat ineens te piepen, service van Bosch volgde maanden later toen bleek er iets mis te zijn met de watertoevoer. Dit is vervangen en nu piept ie niet meer. Helaas is de machine wel al 2x overstroomd (laminaat blank). Dit omdat er een speltje in de filterpomp zat, alleen konden wij dit niet vinden want de filterdop zat muurvast. Nog geen 3 maanden later zelfde probleem, alleen nu zat er een borstpad (omvang 10 cm gewoon van stof) vast, maar ook zat de filterdop weer vast. Wederom weer heel het aparaat uit elkaar moeten halen. Ook al 2x kleren kapot uit de wasmachine gehaald. Dit alles begon na 1,5 jaar in gebruik te hebben en de fabrikant legt de fout bij de consument met argumenten als: u gebruikt teveel wasmiddel of doet er teveel was in. Vreemd als we 1,5 jaar lang geen problemen gehad hebben...

Pluspunten

• Je kan m instellen op tijd

Minpunten

• Maakt kleren kapot
  • Slijtage van onderdelen
  • Filterdop kan niet open bij verstopping

directtrack 07-12-2017

Hoge slijtage

Geschreven voor: Bosch WNAT323471

Aanvankelijk positief over de wasresultaten. Nu na enkele maanden is er opvallend veel slijtage aan spullen die het 60graden programma doorlopen. Enorm hoge hoeveelheid pluis in het filter van de droogtrommel, handdoeken gerafeld, theedoeken waar de gaten in vallen. Bosch geïnformeerd over de klacht. Monteur heeft de trommel geïnspecteerd, niets gevonden en zou het terugmelden aan Bosch. Daarna niets meer vernomen. Steevast handmatig verminderen van centrifuge toerental bij witte en bonte was van 1600 naar 1200 toeren geeft in ieder geval minder pluizen bij drogen. Mogelijk is het hoge toerental de oorzaak van de slijtage. Zolang dit niet permanent opgelost is raad ik iedereen aan deze machine NIET te kopen.

Pluspunten

• wasrt goed schoon
  • stil

Minpunten

• zeer hoge slijtage van wasgoed
  • slechte service

Sabine 10-11-2017

Fijne, makkelijk bedienbare en vooral stille wasmachine.

Geschreven voor: Bosch WNAT323471

Fijne machine, makkelijk in het bedienen. Super stil. Bij 1600 toeren komt het wasgoed er nagenoeg droog uit.
Prijs ook zeer aantrekkelijk.

• Centrifugeren bij 1600

janneke32 23-07-2017

heerlijke wasmachine

Geschreven voor: Bosch WNAT323471

wast stil en wast schoon. Ook centrifugeren is stil., fijn 1600 toeren. de was komt al bijna droog uit de macine.
Oorspronkelijk gepost op bosch-home.com

Nicole 24-06-2017

Mooi en superstil

Geschreven voor: Bosch WNAT323471

Ik heb me goed georienteerd bij consumentenbond en andere sites, wilde een zuinige en stille machine. Stil is hij! Zuini ga ik zien! Eenvoudig in bediening en mooi display. Ik ben tevreden klant!

Pluspunten

• stil
  • mooi

PJ vdr Weel 11-08-2016

Combinatie van geruisloos, gemak en kwaliteit

Geschreven voor: Bosch WNAT323471

Precies wat ik ervan mag verwachten n.a.v. de beschrijving. Het display is duidelijk, wast schoon en centrifugeert geruisloos.

eva 25-01-2016

We gebruiken deze machine binnen ons kinderdagverblijf. Er worden ieder dag dus de nodige wassen in gedaan. Het snelle programma geeft prima en hele schone resultaten. Bijna geen geluid en fijn dat er ook een timer gebruikt kan worden.