LG OLED55G1RLA

Geen reviews beschikbaar Schrijf een review
  • Test panel 9 mei 2021
Bekijk 2 andere uitvoeringen
  • Alle reviews (0)
  • Consumenten reviews (0)
  • Overige reviews (0)
  • Expert reviews (0)

We hebben voor dit product nog geen reviews

s*********@g******** 12-12-2021

Een must voor de filmliefhebber

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Allereerst is misschien even de achtergrond waarom ik me heb opgegeven voor een test van dit product handig. Mijn huidige tv is inmiddels een jaartje of 9 oud en beviel eigenlijk tot nu toe prima. Met een, naar mijn idee, uitstekend beeld. Maar het is geen smart tv, dus nogal beperkt in zijn mogelijkheden. Qua uiterlijk is hij prima en niet heel erg "aanwezig" in het interieur. Maar daarin hielp ook de slechts 32 inch die deze huidige tv heeft....
Nu ben ik een kunst en design liefhebber, dus was ik al gecharmeerd van het uiterlijk van de "smart tv's met schilderij uiterlijk" die de laatste jaren op de markt zijn gekomen. Bij de LG OLED55G1RLA maakten de vlakke montage van deze tv op de muur en de optie om afbeeldingen uit de Gallery Design functie te kiezen me erg nieuwsgierig. Een daarin zit eigenlijk de enige echte teleurstelling......

De tv zit inderdaad vlak op de muur. En dat is prachtig. Maar een goede oplossing voor de bedrading is er vervolgens niet. Nu hangen er onder het "schilderij" 3 kabels. Waar de concurrent soms werkt met een onopvallende dunne kabel onder de tv, die leidt naar een box waarop alle randapparatuur aan kan worden gesloten.
En de Gallery Design functie? De plaatjes zijn mooi, maar ze blijven niet staan. Om de zoveel seconden verschijnt een een nieuwe afbeelding. Dus lijkt het meer op de diavoorstelling van de vakantie van mijn schoonouders dan een fraai schilderij aan de muur.... Dus staat hij als hij niet gebruikt wordt gewoon uit.
Ik begreep echter van mijn wat meer technisch onderlegde vrienden dat juist bij OLED de mogelijkheid bestaat dat logo's inbranden. Dus zal het verversen van de afbeeldingen niet voor niets zijn misschien?

Maar voor de rest? Afgezien van het start menu dat mij echt niet elke keer als ik de tv aanzet hoeft te vertellen wat "now trending" is...? Gewoon een super tv!
Wat een haarscherp beeld! Mooie kleuren en contract. Het beeld oogde wel wat donkerder dan mijn huidige tv. Maar dit wende eigenlijk snel. De tv heeft veel instellingen voor het beeld, maar daar heb ik slechts beperkt wat in gewijzigd. Ook voor de a-technische mensen zoals ik vond ik het menu logisch en gemakkelijk in gebruik.

Het geluid van de tv vond ik meer dan uitstekend. Nu ben ik gewend om een soundplate te gebruiken. Maar met de geluidsinstelling van de tv op AI Sound Pro heb ik die op geen enkel moment gemist. Gecombineerd met de Filmmmaker mode waren films zelfs zonder de soundplate een beleving. En ik kijk er toch wel 4-5 per week.
Deze tv is voor een filmliefhebber zoals ik fantastisch en ik overweeg hem zeker als nieuwe aanschaf.

De stembesturing op de afstandbediening is overigens leuk om even te proberen. Maar daar is het wel bij gebleven. Misschien ook omdat K3 al sprekend opzoeken op Youtube voor mijn dochtertje langer duurde dan k3 typen. Er waren meerdere pogingen nodig om de juiste zoekopdracht met spraak te voltooien.

Pluspunten

• Vlakke montage
  • Uitstekend geluid
  • Veel minstellingsmogelijkheden

Minpunten

• Kabels niet weggewerkt
  • startmenu

Soe 06-12-2021

Een kunstwerk aan de muur

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Ik heb de LG OLED55G1RLA gekozen om te testen omdat ik met name heel erg benieuwd was hoe deze televisie als kunstwerk fungeert.
Schilderij:
Momenteel zijn er een aantal tv's op de markt die je als schilderij kan ophangen aan de muur.
Wat ik heel fijn vind aan de LG Oled is dat je er geen aparte lijst voor hoeft uit te kiezen. De verschillende lijsten zijn namelijk afgebeeld op de TV. Voor elke kunstwerk dat je kiest zit er een andere lijst omheen en hij is heel erg plat tegen de wand te bevestigen

Beeld:
Het beeld van deze televisie en het contrast is erg scherp. Naar mijn mening iets te scherp. De kleuren zijn erg fel maar zodra je teveel licht van buitenaf op het toestel schijnt dan zie je weinig. Dit vind ik dan ook een nadeel.

Geluid:
Ik vond het geluid erg tegenvallen. Misschien met een soundbar dst het geluid beter tot zn recht komt.

Gebruikersgemak:
Ik vond het menu heel toegankelijk en niet ingewikkeld.

Pluspunten

• Zeer plat aan de wand te bevsetigen
  • Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• Geluid viel tegen
  • Afspelen in daglicht geen aanrader

j*******@g******** 24-11-2021
Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

In het begin een top tv met strak beeld, maar na een poosje branden logo's in het scherm, na vervangen moest het beter zijn maar branden er net zo snel weer in verrekte irritant!!!

Patrick B 09-11-2021

Haarscherpe kwaliteit met strakke bevestiging

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Vanuit de doos kan je al bijna niet geloven dat dit een televisie kan zijn. De LG G1 is zo dun dat je je afvraagt waar de technologie zich bevindt. Direct nadat je hem aan de muur hangt merkte ik dat mijn eigen televisie ten op zichtte van de LG OLEDG1 duidelijk meer aanwezig was in de kamer. Wel is het handig om voor het ophangen alle kabels aan te sluiten. Dit kan ook nog later dankzij de meegeleverde beugel, alleen kan je deze eenvoudig in het kabelmanagementsysteem leggen van de televisie.

Het instellen van de televisie gaat heel gemakkelijk en dankzij de voorgeprogrammeerde knoppen op de magic remote heb je jouw favoriete streamingdiensten zo geopend. De pointer op de magic remote is wel even wennen en ik merkte ook dan wel dat ik toch vaak naar de traditionele knoppen greep voor het bewegen door het menu. Het dashboard van het besturingssysteem vond ik vooral erg veel. Als in te veel informatie en verschillende functies. Mijn eigen televisie heeft één overzichtelijke balk waar je vanuit werkt en als je niet met de pointer werkt schakelt de tv wel over op de plek waar je pointer net op dat moment staat. Dat kan dus ook rechtsboven of -onderin zijn.

De kwaliteit van het beeld is haarscherp en de details in films of series is ongeëvenaard. Zeker met de verschillende streamingsdiensten die 4K of UltraHD aanbieden. Ook als je even wegloopt om iets uit de keuken te pakken heb je duidelijk beeld vanuit een superscherpe hoek.

Pluspunten

• Haarscherp beeld
  • Naadloze bevestiging aan de muur
  • Kleurweergave

Minpunten

• Magic remote is even wennen
  • Ingebouwde speakers zijn niet spectaculair
  • Rommelige dashboard

rens-jan 21-10-2021

Prachtige platte OLED

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Het eerste wat opvalt aan deze tv is het design, zo dun en een minimale rand om het beeld.
aansluiten van de tv is zo gedaan, alle ingangen zitten aan de onderkant waardoor hij echt plat tegen de muur kan.

De scherpte van het beeld is voortreffelijk. In vergelijking met onze 3 jaar oude LED tv is het een wereld van verschil. Details komen beter over en het beeld oogt rustiger aan de ogen. En natuurlijk niet te vergeten, wat zwart moet zijn is ook echt zwart.

Persoonlijk vond ik de filmmakers mode erg wennen. Het lijkt simpel weg of er een sepia filter over het beeld komt. Iets wat voor mijn gevoel haaks staat op levendige kleuren die ik eerder prefereerde.

Na 3 dagen series in top kwaliteit ( dolby vision) te hebben gekeken ben ik gewend aan de filmmaker mode. Zaligmakend is het echter niet. In deze modus wordt de ondersteuning voor soepele beelden uitgeschakeld. Dit resulteerde tot vervelende en amateuristische haperingen in een recente actuele serie. Wanneer ik de scene opnieuw bekeek met mijn eigen voorkeurs instellingen werd het beeld wel vloeiend weergeven. Kort om, zelf tweaken tot het gewenste resultaat.

Voor de standaard van hedendaagse tv's produceert deze aardig geluid. Echter schiet dit nog steeds te kort als ondersteuning bij film en serie waarbij goed beeld ondersteund moet worden door goed geluid.

De bijgeleverde afstandsbediening is even 2 dagen wennen maar daarna prima te hanteren.

De app store van LG is overzichtelijk maar er is een gemis aan nederlandse streamingdiensten. Om deze te kunnen gebruiken is een extern apparaat nodig. In mijn ogen was de tv compleet geweest met een ingebouwde chromecast.

• Oled
  • Dolby atmos

Sunnoise 20-10-2021

Mooi scherp beeld

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Afgezien van de fantastische beeldkwaliteit en vormgeving heb ik toch iets negatiefs.
Ik heb deze TV gekocht op 3 oktober 2021 laat op de zondagmiddag. Nu bleek dat de volgende dag een cashback actie startte, dus laten we zeggen een kleine 7 uur later. Een vriendelijk mailtje naar LG gestuurd met de toelichting hierover en de vraag of ik toch in aanmerking kon komen voor die honderd euro. Maar je raadt het al: Geen sprake van, de TV is buiten de actieperiode aangeschaft dus GEEN cashback. Wat een starre en non-commerciele houding van een gerenommeerd bedrijf als LG.
Al met al behoorlijk kleinzielig om het af te laten hangen van één dag, wat zeg ik, nog niet eens zeven uur.

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • Snelle processor

Minpunten

• Kleinzieligheid mbt de cashbackactie

Danny 17-10-2021

Prachtige tv met strak design

Beeldkwaliteit
De scherpte van deze OLED is zoals bij de meeste OLED’s fenomenaal. Dit model zou een hogere piek-helderheid moeten hebben dan zijn voorgangers, echter merk ik hier weinig van in het dagelijks gebruik. Wel merk ik dat de kleurweergave van de G1 beter is dan zijn voorgangers. De beelden zijn gedetailleerder en knallen echt je scherm uit. Het contrast van deze tv is geweldig, er is momenteel geen tv op de markt die hieraan kan concurreren in mijn optiek. Omdat een OLED pixels individueel kan uitschakelen zijn zwartwaardes ook écht zwart. Veel mensen onderschatten hiervan de meerwaarde. Het is namelijk zo dat als de zwartwaardes van je tv écht zwart zijn, dan komen alle andere kleuren er ook veel mooier uit. Een groot nadeel aan de G1 (en aan alle OLED’s) is de reflectie in het scherm, als je een zeer lichte woonkamer hebt met bijvoorbeeld ramen recht tegenover je tv, dan raad ik deze tv niet aan. Als er bijvoorbeeld een donkere scene in een film is en je kamer is erg licht, dan functioneert de tv ook direct als een spiegel (kan wel een goed argument zijn om de vrouw over te halen). Als je voornamelijk ’s avonds tv kijkt of niet veel ramen bij je tv hebt, maakt dit niets meer uit. Zodra het avond is, is dit namelijk de beste tv die je kan wensen en in een normaal verlichte woonkamer merk je hier niets van. Tot slot is de kijkgoed van deze tv zeer goed. De beeldkwaliteit is vanuit elke hoek identiek en dit doet een OLED aanzienelijk beter dan een gewone LED tv.

Waar deze tv zich in onderscheid tegenover de (goedkopere) OLED’s is zijn beeldprocessor en upscaler. Als de tv-content laat zien wat niet 4k is, of Dolby Vision. Wordt het toch zeer goed geüpgraded naar 4k, zonder dat het beeld nep wordt.

Geluid
Hoewel de beeldprestaties van de G1 een groot succes is, is het beoordelen van de audioprestaties een veel lastigere opgave. Aan de ene kant is het geluid helder en direct, wat vooral indrukwekkend is aangezien de speakers in wezen onzichtbaar zijn, en de Atmos-virtualisatie verrassend effectief is in het leveren van breedte en hoogte, echter krijg je niet echt het idee dat het geluid je omringt. Toch ben ik van mening dat je een tv tegenwoordig niet meer koopt voor het geweldige geluid. De tv’s van tegenwoordig worden steeds platter, waardoor er amper nog speakers in passen.

Toch zijn de tonen mooi gebalanceerd - waar veel tv's een gat hebben in het lagere middenbereik, waar de belangrijkste drivers overgaan op de subwoofer, is de G1 soepel en gelijkmatig, wat resulteert in een onverwacht natuurlijke rijkdom aan dialogen. Het heeft ook geen last van het slechte woofer-probleem van de CX-modellen van vorig jaar wanneer het wordt geconfronteerd met extreem lage bassen.

Dat is allemaal goed nieuws, maar de G1 klinkt ook nogal saai. Om te beginnen is de Dolby Atmos-modus erg stil in vergelijking met standaard stereo, maar het ontbreekt de tv ook aan drive en dynamiek, ongeacht in welke geluidsmodus je je bevindt. Het is een geluid dat vrij veel opwinding mist. Maar nogmaals, ik verwacht niet dat iemand deze tv koopt voor het geluid. Voor goed geluid heb je nog altijd een stereo set nodig, of een soundbar.

Smartfuncties
De smartfuncties op de LG werken zeer goed. Alle apps die je nodig hebt zijn te downloaden en werken erg soepel. Op de afstandsbediening zitten sneltoetsen voor de meest gebruikte apps, wat erg handig kan zijn. Wat ook fijn is, is dat de tv een ingebouwde Apple TV heeft. Je kan op de Apple TV app inloggen en alles streamen vanaf je MacBook, iPhone of iPad. Een groot nadeel van de G1 ten opzichte van de voorgaande modellen vind ik het app menu. Bij de LG OLEDC9 die ik had komt er na het drukken op de menu knop een bescheiden balk met apps onder in het scherm. Hierdoor kun je je programma doorkijken op het grote scherm. Bij de LG OLEDG1 word je hele scherm gevuld met apps en veel (naar mijn mening) onnodige informatie als het weer en aanbevolen video’s etc. Dit hadden ze van mij wel wat simpeler mogen houden. De tv zou onder andere spraakassistenten ook moeten beschikken over Google Assistent. Echter werkt dit helaas nog niet in Nederland, dit vind ik echt een gemiste kans voor LG aangezien alles in mijn huis smart is en zelfs de lampen van de Action dit al ondersteunen... Laten we hopen dat dit in de toekomst geüpdatet wordt.

Design
Wat het design van de tv betreft heb ik een dubbel gevoel. Ik had namelijk verwacht dat de tv zo plat zou zijn als de oudere OLED’s aan de bovenkant waren. Helaas is hij toch een stuk dikker. Wellicht was mijn verwachting te hoog. Maar aan de andere kant is het een super platte tv, met een geweldige afwerking. Je ziet aan het materiaalgebruik en de afwerking dat dit echt geen goedkope tv is en dit maakt hem zijn vraagprijs wel waard. De nieuwe afstandsbediening is plat aan de onderkant, waardoor hij niet zo snel van de tafel of bank valt zoals de vorige modellen (Deze was rond aan de onderkant). Daarnaast heeft deze tv een pointer in de afstandsbediening waarmee je dingen op je scherm doormiddel van wijzen kan aanklikken, dit werkt verassend goed. Door deze pointer kun je makkelijker dingen typen of snel een film aanklikken op Netflix.

Het gallery design van deze tv is echt super. Door de meegeleverde muurbeugel bevestig je deze tv naadloos aan de muur. Door deze bevestiging krijg je een soort effect alsof het een schilderij is, dit is een prachtige aanvulling voor je interieur.

Resumé
Dit is een geweldige tv die in 2022 zeker in de top van alle tv’s behoord. De beeldkwaliteit is zeer realistisch en geeft bijna een 3D gevoel. De zwartwaardes van de tv zijn subliem, waardoor alle kleuren uit je scherm knallen. Het enige wat je kan tegenhouden om deze tv te kopen is de reflectie in het scherm. Als je een hele lichte woonkamer hebt met veel ramen (veel licht rechtstreeks op je tv), dan zou ik voor een andere tv gaan. Verder is dit gewoon de beste keuze. Het gallery design is echt een aanwinst voor je woonkamer en de muurbeugel sluit naadloos aan op de muur. Kortom een prachtige tv! Voor dit geld ga je niets beters vinden.

Pluspunten

• Zwartwaardes
  • Contrast
  • Kleurweergave
  • Upscaler
  • processor

Minpunten

• Smart menu
  • Reflectie in lichte kamer

Marian22869 15-10-2021

Super tv , zeker een aanrader!

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Wat een geweldige televisie is dit! Toen hij bij mij thuis aankwam schrok ik van de grote, want mijn eigen televisie is een stuk kleiner. Hij kon helaas niet op mijn eigen beugel hangen want bij deze tv wordt een superhandige kleine ophangbeugel geleverd waardoor de tv plat tegen de muur aan komt ,dus geen stofnestjes achter de tv! Het ophangen ging erg gemakkelijk, daardoor kon het testen meteen beginnen.

De beeldkwaliteit is super, heel helder en super scherp. Ik moest wel enorm wennen aan de weerspiegeling van het scherm, dat komt denk ik door het diepe zwart van het beeldscherm. Verder maakt het geen verschil van waar je naar de tv kijkt, of je er schuin of tegenover zit de beeldkwaliteit blijft het zelfde.

De tv is heel erg uitgebreid, voor mij persoonlijk Te uitgebreid. Er zitten heel veel smartfuncties op die ik niet ga gebruiken maar voor game fanaten zou dat fantastisch zijn. Wel handig zijn alle apps van de streamingsdiensten die je kunt installeren en gebruiken.

Wij kijken graag films en met de speciale filmmaker mode is het fijn om te kijken, het beeld is dan zo mooi van kleur dat het heel rustig voor de ogen is, samen met het geweldige geluid maakt het een levensechte filmbeleving!

Bij deze tv wordt een geweldige afstandsbediening geleverd. Het heet een Magic Remote en hij is inderdaad magisch! Je kunt met deze remote echt alles van de tv op afstand bedienen, want je kunt op die manier het menu van de tv openen en daarmee alles installeren en doen met de tv. Deze remote is ook met spraak te besturen en dat is vooral handig als je snel bijvoorbeeld een film wilt zoeken met een bepaald thema.

Ik wilde deze tv graag testen omdat ik viel voor de schilderij achtergronden, helaas vond ik dit juist een beetje tegen vallen.

Al met al vind ik het een top televisie en raad hem dan ook zeker aan!

Pluspunten

• Mooi beeld
  • Plat tegen de muur
  • Super kwaliteit
  • Magic Remote

Minpunten

• Duur
  • Best moeilijk

john 12-08-2021

Mooi toestel

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

onze LG oled curved 4K tv uit 2016 begon last te krijgen van inbranding en donkere beelden met hdr zochten we wat nieuws naar veel hebben rond gekeken en vergeleken en na advies van verkopers met verstand deze tv uitgekozen .
Er is duidelijk veek verschil mooiere kleuren en wat ook heel fijn is geen donker beeld meer als HDR inschakeld .

Pluspunten

• geen dimming met HDR
  • mooi vlak langs de muur

Peterkur 24-06-2021

Instelling voor beeld

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Al veel reviews gezien en gemaakt, dan nu hierbij mijn instellingen voor de lgoled55g1rla, doe er je voordeel mee, deze zijn voor mij perfect, maar het blijft altijd persoonlijk.
Mode, standaard
Tru motion vloeiende beweging
Filmmaker modus auto aan
Blauw licht verm.uit

Gina van Gijssel 14-06-2021

mooie chique tv voor in de woonkamer.

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Tv mogen testen. Installatie ging aardig simpel. Alle eenvoudige manieren om te verbinden met internet en zenders zoeken werkten goed. Hij hangt echt heel mooi strak tegen de muur aan, dus kabels wel voor het ophangen aansluiten. Kunt er daarna moeilijker bij.

Geluid is goed, maar voor muziek luisteren heb ik toch graag de Sonos soundbar erbij om Spotify ook via tv af te kunnen spelen. Spotify app zit er niet standaard op, maar eenvoudig te vinden en te installeren. Veelgebruikte apps eenvoudig te schikken. Combinatie tv geluid met Sonos box met gelijk volumeniveau instellen ook gelukt door even op Youtube te zoeken. Geweldig geluid zowel met de tv aan als met spotify op deze wijze!

De stembediening commando's werken ongeveer net als Siri. Geen cursus voor nodig, luistert goed. Je hebt de afstandsbediening echter hierbij wel nodig voor het gebruik van die functie. Kan handig zijn, maar vergeet je ook snel te gebruiken. Je hebt de afstandsbediening immers al in de hand.

Het beeld is heel mooi scherp en helder. Mooie echte kleuren. Verschillende geprogrammeerde instellingen voor verschillende voorkeuren is ook prettig, sport, film etc. Doordat hij heel strak tegen de lange muur hangt, is vanuit alle hoeken de tv goed te zien en vanuit alle hoeken goed beeld.

De afstandsbediening werkt erg prettig als je die eenmaal gewend bent. Combinatie van computermuis en oude traditionele afstandsbediening.

Schilderijmode is leuk, maar jammer dat beeld niet stil kan blijven staan. Nu zie je dat je nog een apparaat aan hebt staan in plaats van dat het een schilderij lijkt tussen andere schilderijen eromheen.

Ben geen gamer, dus die opties niet bekeken en getest.

Doordat de tv zo strak en plat tegen de muur hangt, lijkt hij wat kleiner dan die werkelijk is. Ik heb zelf ook een 55 inch die op een tv kast staat, die leek optisch groter, maar is het dus niet. Twijfel nog of dit het formaat moet zijn of een iets groter formaat.

Pluspunten

• eenvoudige installatie en bediening
  • mooi beeld en geluid van de tv zelf
  • lijkt net een schilderij aan de wand
  • met soundbar te combineren
  • apps eenvoudig te installeren en te schikken

Minpunten

• schilderijmode niet vast te zetten
  • stembediening op afstandsbediening

HenkBusscher 08-06-2021

Bevalt erg goed

Update op 08/06/2021:
Strakke smart tv Beeldkwaliteit OLED EVO scherpte en helderheid prima net een foto Diepe zwarte tinten bij donkere scene toch duidelijke beeld contrast zo als het hoort kijkhoek vanuit afstand en dichtbij film zie zoals de Regisseur het bedoelt heeft met de Filmmaker mode game mode is gewoon goed word spel ingetrokken afstandsbediening werkt optimaal met Stembesturing en Gallery Design net of je een schilderij aan de muur hebt hangen handig is de meegeleverde muurbeugel dit toestel is het kopen waard

Review van 08/05/2021:
Wat een geweldige TV van LG is dit ben zelf een Actiefilm en voetbal kijker en ik moet zeggen het is een geknot om met deze er na te kijken hij is super plat met ze vele mogelijkheden om de tv met diverse apparaten de vele aan sluit mogelijkheden zowel bekabelt als via de Bluetooth als de wifi met de mee geleverde Tv Beugel strak tegen de muur afstandsbediening reageert snel makkelijk is ook de app van Netflix en Disney geluid mooi vol echte thuis bioscoop gevoel en als je nu recht voor de LG tv zit of schuin er voor beeld blijft goed kort om deze LG tv is een echte aanrader

Pluspunten

• Beeld
  • geluid
  • afstandsbediening
  • snelle update

Minpunten

• geen

d******@g******** 07-06-2021

Top tv

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Ik was al op zoek naar een andere tv dan die ik nu heb (led tv), toevallig ben ik benadert om deze tv te testen, dat kwam dus mooi uit. Toen ze de tv brachten wouden ze gelijk aan de muur bevestigen, ik gaf aan dat ik liever zelf wou doen, dat was geen probleem.We dachten eerst zo die is groot, maar uiteindelijk uit de doos viel mee. Met een soort mal kon je de gaten exact intekenen waar je moest boren, dat ging vrij makkelijk ook omdat er standaart een platte muurbeugel erbij zat. Het mooie hiervan was dat je de tv ook kon kantelen , dus je kon de tv 10-15 cm naar voren bewegen en tegelijk kantelen naar Links, tv zit superstrak tegen de muur.
Daardoor kon je makkelijk de kabels vastmaken en uitendelijk naar het midden en dan met klein kabelgootje van 3 cm breed naar beneden, het is voor mij ook niet storend.
Installatie ging vrij makkelijk, alle hmdi ingangen werden gelijk herkend, maar je moet wel even zoeken hoe je een naam kon geven aan elke hdmi ingang.
Bij het installatie loop je automatisch door het menu, kwa beeld en geluid.
Beeld en geluid heb ik toch iets naar mijn smaak ingesteld.
Beeld is super helder maar op de dag kon je moeilijk naar de beeld kijken als je een film kijkt, te veel daglicht op de scherm bij een kijk hoek op 110 ' omdat mijn groot raam is 1,5 meter ernaast is.
Mijn vorige tv had een mat scherm en deze is glossy dus dan valt alle schittering eerder op.
Wat betreft geluid was ik verbaasd zo een top geluid, voor zo een dun tv, ook naar mijn eigen smaak ingesteld.
Muis werkt goed, kpn afstandbiedening ingesteld naar LG, ook goed.
Stem herkenning is goed alleen als je bijv. hdmi kpn kijkt en je gaat naar home knop dan krijg je alle apps te zien daar kan je met de microfoon aan geven welke app je wil bekijken, maar als bijv in netflix ziet en je wil naar andere hdmi ingang met de microfoon, dat gaat niet wat dan gaat ie zoeken in netflix.
Gamen heb ik nog niet geprobeerd. Je kan wel in de menu 4k instellen, die heb ik ook met een andere tv kast en ook super beeld, maar ook hier geld op een afst. van 3 meter, als je van dichtbij kijkt is het beeld niet scherp.
Voor mij de enige min punt het schittering.

Pluspunten

• beeld
  • dun
  • geluid
  • muurbeugel die erbij hoort, strak tegen de muur

Minpunten

• schittering

Erwin 30-05-2021

Prachtige TV. Bevalt heel goed LG OLED55G1RLA

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Dit model kan alleen aan de muur bevestigd worden. Dat kan natuurlijk voor sommige mensen een probleem zijn. Ik vond het een prima oplossing. De meegeleverde beugel is speciaal geschikt voor deze TV. Het toestel zit perfect bevestigd en steekt nog geen 2 cm uit. Daar kan geen universele beugel tegen op. Letterlijk dus zo plat als een schilderij, prachtig! Gevolg is dat de snoeren enz aan de onderzijde van het toestel zichtbaar zijn. Ik vind het persoonlijk jammer dat er geen aparte aansluitbox bij is. Dit maakt het aansluiten van randapparatuur wel wat eenvoudiger.
Nadat je de TV inschakelt krijg je eerste een aantal vragen o.a. land en uiteraard ook de vraag voor WiFi (of Lan) aansluiting. Ik maak gebruik van een Ziggo mediabox om TV te kijken. Ook deze wordt door het menu herkend. De bediening van de ziggo topbox kan dan ook via de LG afstandsbediening gebeuren. Uiteraard wel de meest elementaire zaken. En dan is de LG OLED klaar voor gebruik. Genieten van prachtige beelden.
De beelden zijn dan ook inderdaad fantastisch. En door de OLED techniek zwart is ook echt zwart.
Wat een ervaring. Nu heeft deze LG nieuwe techniek aan boord en dus overdag is de helderheid voor mij prima. Doet niet onder voor mijn oude TV (LCD ong 6 jaar oud). Nu heeft deze TV veel instellingen voor het geluid en zeker voor het beeld. Deze instellingen zijn wel een uitdaging. Geeft mij ook de overtuiging dat dit apparaat echt voor de liefhebber is. Persoonlijk heb ik de ISF Expert (heldere ruimte) daglicht film mode gekozen. En alle andere zaken zoals ruisonderdrukking -filters en sport mode en andere zaken uitgezet.
Nu is deze TV een 4K met HDR en dat geeft mijn Ziggo natuurlijk niet. Netflix geeft dan de uitkomst! En als je dat HDR 4K movie gekozen hebt dan is het pas echt overweldigend. Wat een beeld prachting. En dan komt de Filmmode hier helemaal mooi naar voren. Niet te geloven wat de technologie van vandaag kan bewerkstellen. Ik ben verkocht mijn beste TV ooit!!
Voor de mensen die meer details willen weten. Kijkhoek is voor mij heel goed onder elke hoek goed beeld. Contrast is natuurlijk met OLED perfect kan niet beter zoals al eerder gezegd zwart kan niet donkerder. Kleur weergave is netjes, wat mij betreft is het standaard een beetje overvloedig (te veel verzadigd). Ik zoek nog steeds na 2,5 week naar de mooiste instelling. Wat ik mij afvraag is zou een professionele kalibratie lonen? De toekomst zal het uitwijzen.
Geluid is ongelofelijk goed, zeker als je ziet hoe dun de LG eigenlijk is. Ik was verrast door de bas. Heel netjes. Toch denk aan een sound-bar maar dat is weer voor later, je moet wat te wensen hebben.

Game mode. Nu ben ik zelf geen gamer maar er is een oplossing. Mijn zoon is wel een hardcore speler. Met 2 games-consoles heeft hij zitten spelen. First-shooter games zijn volgens hem maatgevend. Hij was onder de indruk. Geen vertragingen en het beeld (ingesteld game-mode) was heel goed. Nadeel volgens hem het beeld is erg groot. Hij had liever een kleiner beeld. Zo’n groot beeld geeft minder overzicht hij moest meer rondkijken. Maar de kwaliteit van het beeld was heel mooi.

De afstand bediening is prima. Geen IR type maar op RF basis. Radiografisch is handig en je hoeft niet echt te richten op je TV dit in tegenstelling tot IR. (infra-rood) . Indeling is altijd even wennen maar voor mij geen probleem ligt prima is de hand. Dan kan je de TV ook met stem bedienen via afstand bediening. Laat ik zeggen ik gebruik het niet het werkt niet fijn en niet altijd. Nu blijkt het ook afhankelijk van je stem te zijn. Bij mijn vrouw werkt het beter maar die vindt het echt helemaal niks.

Apps De keuze uit apps, het is toch een smart TV, is voor mij voldoende. Youtube en Netflix gebruiken wij het meest en werken zeer goed. Zoals eerder gezegd Neflix geeft perfect beeld. En zijn voldoende apps ook Nederlandse voor handen.

Gallery Design, dit lijkt wel een leuk maar is voor mij een gimmick. Als je dit activeert krijg je mooie beroemde schilderijen incl. lijst als beeld vulling. Mooi hoor een van Gogh aan de muur heb ik altijd gewenst. Maar jammer na een paar seconde wordt dit automatisch vervangen door een andere afbeelding van een schilderij. Dus leuk maar meer dan dit niet.

Samenvattend.
Laat ik beginnen met wat kleine minder goede puntjes. Het start menu ervaar ik niet als handig. Van mij mag dat weg. Een handleiding zit verstopt ergens in het menu van de TV. Wel handig voor de producent en het bespaart veel papier maar ik vind het niet handig. En kabels aansluiten, mijn oude TV had een los kastje zodat er 1 kabel naar de TV liep dat zou ik ook wel wensen.
Maar dit zijn geen deal-breakers . Het is een prachtige TV technisch, het beeld en geluid maar ook vormgeving zeer plat tegen de muur.
Zou ik een andere deze LG OLED55G1RLA aanbevelen dan kan ik volmondig zeggen JA.

Pluspunten

• Vormgeving mooi strak
  • Beeldkwaliteit 4K en HDR perfect
  • Geluid prima
  • Montage aan de muur (plat tegen muur)
  • Fijne afstandbediening

Minpunten

• kabel management kan beter

Dirk-jan 24-05-2021

Zeker een aanrader

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Nu 3 weken deze getest wat een geweldige tv is dit, ik had gelijkt het wauw gevoel. De tv hangt op aan de beugel die we al hadden, wel zo gemakkelijk en ik hoefde geen nieuwe gaten te boren, de tv hangt mooi vlak tegen de muur. De installatie werd gedaan door de monteur dus dat was zo gebeurd, wat ik wel heel jammer vind is dat mijn soundbar niet op de tv aangesloten kon worden, zelf voor de monteur was dit een raadsel had hij nog nooit eerder meegemaakt. Ik heb gelukkig met veel kunst en vliegwerk de soundbar wel aan de praat gekregen.

Beeld:
Ik ben wel iemand die op details let, het beeld is echt subliem bijna vanuit elke kijkhoek zie je nog elk detail. De scherpte en de helderheid zijn opvallend terwijl de kleuren zeer helder overkomen en zwart is ook echt zwart. Er zijn voldoende beeldinstellingen maar wie daar niet genoeg aan heeft kan zelf verdere aanpassingen doen.

Geluid:
Normaal gebruik ik een soundbar, maar voor het testen heb ik de soundbar uitgeschakeld, het geluid valt een beetje tegen, ik miste de bassen voor mij is dan een surround systeem een must. Maar ik kan me voorstellen voor iemand die geen surround systeem heeft het geluid meer als acceptabel is.

Afstandsbediening:
Was in het beging wel even wennen, wat ik zeer handig vind is de airmuis op de afstandsbediening.
Daardoor kan je lekker snel over het beeld bewegen. De afstandsbediening ligt ook makkelijk in de hand.

Apps:
Zijn voldoende aanwezig, als je toch nog een app erbij wil hebben dan is dat een fluitje van een cent.

Algemeen:

Pluspunten
Mooi strak design
Scherp beeld
Gebruiksgemak

Minpunten
Geluid

Pluspunten

• Strak design
  • Beeldkwaliteit
  • Gebruiksvriendelijkheid

Minpunten

• Geluid

marcoquattro 23-05-2021

Perfecte Oled

De LG 55G1RLA
Na 12 jaar een tv van 42 inch te hebben, vond ik dat er in ons nieuwbouwhuis wel iets moois tegen de muur mocht hangen.
Aangezien het een plasma was, was ik er al snel over uit dat het een OLED moest worden, want we kijken vooral ’s avonds en dan wil je gewoon dat zwart / zwart is, en dat is tegenwoordig ook nog in 4K.

Eerst het uitpakken en ophangen, wat een pareltje, door de standaard meegeleverde muurbeugel, hangt hij echt heel strak tegen de muur, en dat met minimalistische randen, beter kan het volgens mij niet.
Dan het installeren, verbinden met de wifi en kpn afstandbediening connecten en klaar.

De tv is gemakkelijk te bedienen dat komt mede doordat de afstandsbediening het kpn kastje kan vervangen. Verder spreekt alles voor zich.
Mocht je bij een app de zoekfunctie gebruiken is dit heel makkelijk met de spraakfunctie, we gebruiken niets anders meer, omdat het heel veel tijd scheelt.

Het geluid is voor een OLED voldoende
Onze zoon is erg tevreden over de gamefunctie en speelt met regelmaat met zijn PS4 op onze tv.

Het beeld is erg helder en scherp, kortom wat je verwacht vandaag de dag van een goede tv.
Wij twijfelde in het begin over 55 of 65 inch, maar we zijn er overuit dat dit formaat perfect voor ons is, mede doordat de tv strak tegen de muur zit is de tv bijna onzichtbaar en maakt het op deze manier een goede aanvulling op ons interieur. Leuk detail is de schilderijfunctie dan ook, dan wordt de tv helemaal onderdeel van de woonkamer.

Kortom we zijn erg tevreden over deze tv

Pluspunten

• strak tegen de muur
  • scherp beeld
  • bediening

Minpunten

• geen

mevrouw Doelwijt 21-05-2021

Zeker een aanrader

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Het is een hele mooie tv en hangt als een plaatje strak aan de muur. Het beeldkwaliteit en geluid zijn geweldig zeker in vergelijking met mijn vorige tv. Ik moet nog even wennen aan het gebruik van de afstandsbediening maar de kinderen niet die hebben zich al helemaal wegwijs gemaakt. Ik kan deze tv echt aanbevelen.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • geluid
  • afstandsbediening en tv reageren snel

Minpunten

• gebruik van de afstandsbediening

Chiel 17-05-2021

Top beeld in een fraaie verpakking

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Na drie weken testen van deze televisie moet ik zeggen dat deze televisie mij aangenaam heeft verast.
Hier volgen mijn bevindingen.
Ik heb de televisie zelf geïnstalleerd, gezien de omstandigheden en omdat ik ook wilde ervaren hoe eenvoudig of lastig dit zou zijn.
Mijn televisie hangt op een houten paneel waardoor het redelijk eenvoudig is om de beugel vast te schroeven. Dit ging dan ook erg eenvoudig, even het stripverhaal doornemen en stap voor stap alles aanbrengen. De plakkertjes waren wat onduidelijk maar verder is alles recht toe recht aan.
Even met zijn tweeën het scherm aan de beugel hangen en klaar.
Bij ons is de televisie via een AV receiver aangesloten en dit ging met dit toestel hetzelfde als met mijn huidige tv met 4 kabels, een netwerk kabel, HDMI, 230v en een optische kabel voor het geluid van de tv naar de versterker. De zenders lopen via de ziggo box.
Erg handig is de mogelijkheid om de tv recht te hangen wanneer de beugel iets scheef is gemonteerd.
Vanuit de doos geeft dit toestel erg harde kleuren en veel contrast, mooi voor in de winkel maar persoonlijk zie ik het liever meer natuurlijk.
Wat spelen met de standaard beeld instellingen gaf al snel een bevredigend resultaat.
De afstandsbediening heeft een airmuis functie welke erg prettig werkt. Dit houd in dat je een cursor door het bewegen van de AB over het scherm laat bewegen.
Het beeld:
Het beeld is bijzonder scherp, het laat veel detail zien en is rustig voor de ogen (afhankelijk van de instelling). Zwart is echt zwart en de kleuren zijn mooi. Sommige films laten details en kleuren zien die mij eerder nog niet opvielen.
Geluid:
Het geluid was in het begin slecht en omdat ik toch altijd via de AV luister had ik er in het begin ook geen aandacht aan besteed. Later ben ik met de instellingen gaan spelen en heb toen ook alleen het televisie geluid geprobeerd. Er zitten net als bij het beeld een aantal standaard geluid instellingen in en, mogelijk door het houten achterpaneel, klonken sommige van deze instellingen zeker niet slecht. Gezien vormgeving van dit scherm had ik dit geluid niet verwacht.
Hiermee kom ik bij het uiterlijk.
Het scherm is erg fraai, de smalle rand, het dune scherm en het feit dat hij strak tegen de achtergrond hangt is mooi en prettig. Er is ook een functie waarbij het scherm verschillende plaatjes kan laten zien maar dat is in mijn ogen een beetje overdreven, je hebt dan de tv gewoon aanstaan.
Omdat wij via een ziggo box kijken maken wij niet veel gebruik van de android functies, de standaard apps voor Netflix en YouTube zijn fijn en werken goed, maar verder heb ik hier niets mee gedaan.
Het nadeel van dit toestel vonden wij dat het scherm erg zwart is wanneer hij uit staat, het scherm is hierdoor erg aanwezig. Verder valt het op dat er overdag veel weerspiegeling aanwezig is. Dit kan storend zijn met name als er veel zon is. Het scherm van mijn huidige (plasma) tv is uit grijzer en is matter waardoor er nagenoeg geen weerspiegeling zichtbaar is.

Al met al is dit zeker een kandidaat als opvolging van ons huidige toestel.

Pluspunten

• Strakke vormgeving
  • Vlak tegen de wand gemonteerd
  • Fantastisch scherp beeld

Minpunten

• Scherm glimt waardoor licht weerspiegeld

Romée Hubers 16-05-2021

Wat een top TV!

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Wat een prachtige TV! De tv is erg makkelijk in zijn gebruik maar heeft wel alles wat je nodig hebt! Zo zit er op de afstandsbediening zelfs een Netflix knop. Leuke toevoeging als je van films en series houdt zoals ik. Als we het over het kijken van series en films hebben, is een goed en scherp beeld erg fijn. Scherp en helder beeld heeft deze tv zeker! Het voelt echt alsof ik in de bioscoop zit wanneer ik tv kijk. De LG tv werd geleverd met een muurbeugel waardoor je ook nog eens tv kan kijken uit een favorieten hoek.
Ook heeft de tv heeft meerdere geluidstanden. Voor mij was het best een gedoe om uit te vinden welk geluid het prettigste was voor mij. Wel fijn om verschillende opties te hebben!
Wat voor mij ook echt een dik pluspunt is, is dat de afstandsbediening mee beweegt met de bewegingen die je maakt. Kortom ik zou deze TV aan iedereen aanraden die houdt van goed beeld tijdens zijn film/serie!

Pluspunten

• scherp beeld
  • helder geluid

dicksoek 16-05-2021

TV - een sieraad voor aan de muur

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

We zijn op zoek naar een nieuwe TV- 55 of 58 Inch. Plots een paar weken geleden de kans gekregen om het LG toestel van 55 inch (LG OLED55G1RLA) te testen. Vanaf binnenkomst TV enthousiast over de design / vormgeving en het formaat. Onze oude TV was 47 inch met een iets bredere rand om het beeldscherm. De LG is mooi dun en je ziet bijna geen rand aan de zijkanten van het scherm. Hierdoor heb je bijna een volledig scherm van 55 inch in gebruik.

De beeldkwaliteit is scherp en helder, het maakt niet uit vanuit welke hoek je kijkt.
Er is een verschil in beeld en geluid v.w.b. de kwaliteit. Het standaardbeeld is helder, de kleuren zijn realistisch. In de sportmodus en dan vooral bij voetbalwedstrijden wordt het gras erg groen waardoor dit beeld niet aan te raden is om te gebruiken. Standaardbeeld is goed genoeg.
De andere instellingen (bioscoop – eco – levendig – etc.) geven een warmer en iets donkerder beeld. Het is maar waar je voor kiest. Keuze genoeg om voor iedereen de juiste instelling op te zetten.

Vanwege de dunne TV en de meegeleverde muurbeugel die er standaard bij zit, hangt de TV plat tegen de muur. Dat geeft een mooi effect.

Het instellen van de TV was eenvoudig. Uiteindelijk hebben wij ook de KPN decoder op de afstandsbediening van het Tv-toestel kunnen toevoegen en vice versa de afstandsbediening van de KPN decoder werkt ook op het TV toestel.
Afstandsbediening van LG is eenvoudig te gebruiken als een soort muis. Ook het draaiwieltje is erg handig voor het omzetten van de Tv-kanalen.

De WiFi instelling is eenvoudig in te stellen, waardoor de Tv snel op het internet is aangesloten. Het gemak om dan streaming diensten als Videoland / Netflix / Disney + / Apple TV / YouTube aan te zetten of te gebruiken is erg gemakkelijk. Een kind kan de was doen. Op de afstandsbediening vind je van een aantal streaming diensten al een knop zodat je daar direct naar toe kunt gaan.

Het geluid van de TV is iets minder dan wij gewend zijn. Dit komt ook omdat wij een soundbar gewend zijn en bij de test geen soundbar is meegeleverd. Hierdoor heb je alleen geluid van de TV en dat kan wat ons betreft zeker beter. Het geluid kan hard genoeg maar vervormt, waardoor wij een soundsysteem aanraden.

Er is ook een Gallery geprogrammeerd, zodat als je de TV op de app kunstgalerij zet een schilderij tevoorschijn komt en je het betreffende schilderij ingelijst en al aan de muur hebt hangen (een echte van Gogh of Monet).

De Tv is, omdat het maart 2021 is uitgekomen nog wel redelijk prijzig, maar ondanks de hoge prijs geeft de positieve doorslag het design, de meegeleverde muurbeugel, het gebruikersgemak, de mogelijkheden op de Tv, de beeldkwaliteit (lekker rustig), de afstandsbediening en het voor ons iets mindere geluid. Wij raden dit toestel aan. Je bent voorlopig voorbereid op de toekomst.

Pluspunten
• Lekker plat aan de muur
• Een eigen muurbeugel
• Mogelijkheden van instellingen
• Vlotte overgang naar apps
• Afstandsbediening

Minpunten
• Beeldkwaliteit in sport modus (voetbalveld veel te groen en niet natuurlijk)
• Kwaliteit van het geluid van de TV
• Aan te raden om een Sound Systeem aan te schaffen

Pluspunten

• Lekker plat aan de muur / een eigen muurbeugel
  • Helderheid / Kleuren
  • Vele opties

Minpunten

• Beeldkwaliteit in sport modus
  • Kwaliteit van het geluid van de TV
  • Aan te raden om Sound Systeem aan te schaffen
  • Prijs

dicksoek 16-05-2021
Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Pluspunten
• Lekker plat aan de muur
• Een eigen muurbeugel
• Mogelijkheden van instellingen
• Vlotte overgang naar apps
• Afstandsbediening

Minpunten
Beeldkwaliteit in sport modus (voetbalveld veel te groen en niet natuurlijk)
Kwaliteit van het geluid van de TV
Aan te raden om Sound Systeem aan te schaffen

h**************@o********** 16-05-2021

Wat een kleuren!

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Onze eerste indruk was dat hij wel erg veel groter is dan het scherm van 39 inch waar we al jaren naar keken. Maar het is grappig te ontdekken hoe snel je er aan went en hoe mooi het design van de 55 inch LG is. Hij hangt als een schilderij aan de muur.
Het installeren en programmeren viel eigenlijk heel erg mee terwijl we ons eerst verbaasden dat er geen boekje met handleidingen bij zat. Eigenlijk ging alles vanzelf. Tijdens de installatie hadden we onze eerste wow ervaring toen we het beeld en geluid op de Thinq AI instelling zette. Wat een verschil met onze oude tv. Als eerste heb ik een natuurfilm van David Attenborough opgezet en de kleuren spatte van het scherm. Net zo mooi als in de winkel. Het enige wat we jammer vinden is dat er geen pootjes bijzitten. Je moet het scherm dus aan de muur bevestigen. En dat is best spannend. Wat als het tegenvalt? Gelukkig is dat niet het geval en hopen we dat het scherm nog vele jaren in onze kamer zal hangen.

Pluspunten

• Beeld
  • Think Ai

Minpunten

• geen pootjes

Hoffa 14-05-2021

Een OLED-TV met een onzichtbaar gouden randje

Binnenkomer!
Ik had de verpakking al eens in de plaatselijke winkel zien staan, maar het wordt toch pas menens als deze doos daadwerkelijk door twee man je kleine visserhuisje wordt binnengedragen.
De afbeelding van een van Van Goghs meesterwerken op de zijkant belooft wat en daarin werd ik niet teleurgesteld: de LG OLED55G1RLA is een rank en minimalistisch vormgegeven toestel van zo'n 2 cm diepte, dat in iedere woon- of slaapkamer zeker niet zal misstaan. De voorkant is volmaakt vlak, slechts omlijst door een dun, metalen lijstje. Midden onder is een discreet, dun randje van 8 cm breed te zien, waarin een rode LED de status van de TV aangeeft.

Plaatsing & Installatie
Met zijn eigen ophangbeugel kan deze TV als een schilderij vlak tegen de muur worden geplaatst, maar was ook met de VESA 300-ophangpunten snel gemonteerd op de bestaande, draaibare muurbeugel en kwam daarmee ook niet veel verder naar voren.

Snel aansluiten dus op TV-decoder en mediaplayer met de HDMI 2.1-kabels, die ik speciaal had aangeschaft om de moderne techniek van deze TV geen duimbreed in de weg te leggen. De gebruikelijke aansluitingen aan de achterkant wijzen naar beneden, waardoor de bekabeling netjes weggewerkt kan worden, zonder dat er kinken in komen. De stroomkabel zit vast aan de TV, wat ik liever anders had gezien: de stekker past niet in het kabelgat in de muur, dus die moet ik voor nu helaas in het zicht naar een stopcontact leiden.

Dan het Moment Suprème: het LG-logo knipoogt olijk naar me, het aanmelden van de afstandsbediening en het doorlopen van de eerste instellingen van de TV gaat vlot en intuïtief en al snel krijg ik het 'Home'-scherm gepresenteerd met een postzegelverzameling van de meest courante streamingdiensten en kleurige contentsuggesties.

Bediening
Het scherm laat zich gemakkelijk navigeren met de Magic Remote, zoals LG de afstandsbediening gedoopt heeft: deze ligt goed in de hand en de knoppen en draaiwieltje geven duidelijk aan wanneer een keuze gemaakt is. Het is eenvoudig de muiscursor op het scherm met een polsbeweging te richten en een keuze te maken met het klikbare wieltje.

Ik was erg onder de indruk van de intelligentie die hij heeft om mijn, op de HDMI-poorten aangesloten apparaten te herkennen en daar zijn knopfuncties op af te stemmen, als die als bron gekozen worden: de afstandsbedieningen van TV-decoder en mediaplayer heb je voor de meest voorkomende functies dus niet meer nodig. Verder had ik met zijn ingebouwde NFC-functie snel de LG-app op mijn smartphone geïnstalleerd, waarmee de basisfuncties van de TV te bedienen zijn. LG heeft blijkbaar Domotica-aspiraties, waarbij ook andere thuisapparatuur nu en in de toekomst bediend zouden kunnen worden. De afstandsbediening is stemmig zwart en diens knoppen ook, wat in een schaarsverlichte ruimte de nodige misklikken oplevert; persoonlijk had ik meer kleurcontrast of knopverlichting gewenst voor een doeltreffender bediening bij genoemde bioscoopomstandigheden.
De afstandsbediening heeft ook een ingebouwde microfoon, die gebruikt kan worden om de TV met de stem te bedienen; hierbij werd mijn stem niet altijd goed herkent, maar misschien dat dit beter wordt na een volgende, automatische systeemupdate.

Beeld
Als je van een 37" LCD-scherm uit 2008 naar dit scherm schakelt, dan spreek je niet meer van evolutie maar revolutie: 55" aan (U)HD kleurengeweld stroomt dan als een warme deken de woonkamer in, waardoor je, als een mot tegen een lamp, gehypnotiseerd blijft kijken. Dit alles wordt omlijst door een smalle zwarte rand, die in veel gevallen zelfs wegvalt bij donkere beelden.

Ik had wat 4K-beeldmateriaal klaarstaan om het uiterste uit het scherm te halen en heb dat gedaan tot in de kleine uurtjes: zwart is zwart en de kleuren en detaillering zijn haast beangstigend, zo goed als die gebracht worden. Er kan uit verschillende beeld-modi gekozen worden als Eco, Standaard, Bioscoop, Sport, Game Optimizer en FILMMAKER MODE: die laatste modus schakelt wat beeldoptimalisatieinstellingen uit, tempert het beeld en neemt wat blauw weg uit het lichtspectrum, wat een intieme bioscoopervaring moet bieden. Dit komt naar mijn menig enkel tot zijn recht in een schaarsverlichte kijkomgeving; mijn voorkeur heeft de Bioscoopmodus, die wat beeldtype betreft tussen deze en de helderdere Standaardmodus ligt.

Mijn nieuwe laptop met nVidia RTX-videokaart en HDMI 2.1-uitgang schitterde in gamemodus: ook de meest veeleisende firstpersonshooters komen realistisch en vloeiend tot leven.

En als er even niets op de buis is, dan zet ik de ingebouwde schilderijen- en fototentoonstelling aan: nooit gedacht dat ik voor deze prijs een meesterwerk aan de wand kon hebben!

Wat hierbij opvalt is, dat het toestel na enkele uren kijkplezier nog steeds weinig warmte afgeeft. Ook is het beeld goed te zien vanuit praktisch alle hoeken van de kamer, zonder aan kijkkwaliteit in te boeten.
Het beeld kent nog veel meer instellingsmogelijkheden om voor iedereen een optimale instelling te vinden.

Geluid
Het geluid is indrukwekkend te noemen, als je weet dat dit slanke toestel praktisch niet veel inhoud biedt als klankkast: het volume is luid, de stemmen zijn helder en ook lage tonen zijn relatief goed vertegenwoordigd.

Door mijn stereoset via HDMI eARC te verbinden, kan het geluid ook via diens luidsprekers geleid worden, wat een verbetering van geluidsbeeld oplevert. Omdat hierbij de TV zelf geen geluid meer geeft, ben ik overgeschakeld op een optische verbindingskabel, waardoor nu zowel TV als stereoset het geluid laten horen, wat ik de meest ideale opstelling vind.

Ook op dit vlak worden verschillende geluidsmodi geboden, die elk een ander geluidskarakter geven dat aansluit op verschillende contenttypes. LG biedt hierbij ook een intelligente modus "AI Pro", dat leuk is om te proberen, maar wat voor mijzelf geen meerwaarde biedt.
De microfoon in de afstandsbediening kan gebruikt worden om het geluid automatisch aan te passen aan de ruimte waarin de TV hangt/staat.

Kortom
Met de LG OLED55G1RLA ben ik in een klap weer volledig bij de tijd: vrijwel alle meest recente technieken zijn ingebouwd, waardoor deze TV nagenoeg alles aankan dat ik hem stuur en dat bovendien oog- en oorstrelend de huiskamer in brengt. Daarbij is de vormgeving doeltreffend in al zijn eenvoud. Nu nog een draaibare muurbeugel die daar beter bij aansluit en dan blijft er eigenlijk niets te wensen over de komende jaren.

Pluspunten

• Uitstekende beeldkwaliteit
  • Voorzien van de meest recente technieken
  • Discrete vormgeving
  • Kwalitatief hoogstaande afwerking
  • Veel instelmogelijkheden

Minpunten

• Afstandsbediening weinig contrast
  • Vaste stroomkabel

Zegus 14-05-2021

Outstanding

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

A visual masterpiece of a television! I've been testing this TV for the last 3 weeks and it's simply stunning.

The crystal clear picture quality is outstanding, with true to life colours, great black images and good picture contrast - no matter what angle you watch the TV from.

The smart TV features are brilliant, but you don't need to be smart yourself to use it. The menu system is very easy to navigate and from day one I felt very confident in using all the features that this beautiful TV has to offer. The magic remote really feels magic and makes all other remote controls feel obsolete. The voice recognition system works perfectly and is a great addition to a beautiful television.

This TV features Filmmaker mode which allows you to watch movies in the format that the producers intended and this gives another dimension to the television watching experience.

The Gallery Design is fantastic and the TV hangs flush to the wall, just like a masterpiece in an art museum.

Personally I'm not into playing video games and so I was unable to test the game mode on the TV, but given how satisfied I am with all other aspects of the TV I'm confident that gamers will also be delighted.

Unfortunately the only aspect of this TV which I found a little disappointing is the sound quality. The sound quality is better then most TV's, however to have sound quality which matches the beautiful picture and television design a good soundbar is required. However since I already have a great LG soundbar which I connected to the TV, this was not an issue for me.

I highly recommend this television.

Pluspunten

• Gallery design
  • Crystal clear picture
  • Easy to navigate menu system
  • Good viewing angles

Minpunten

• Sound quality

a***********@h********** 14-05-2021

LG OLED55G1RLA is een geweldige tv

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Wij testen deze tv sinds een paar weken. En vanaf het eerste moment zijn we ontzettend enthousiast. Onze eigen tv is van een veel goedkopere prijsklasse en het verschil in beeld en geluid kwaliteit is enorm. Het beeld is helder, de kleuren fantastisch. Waar we bij onze oude tv nog wel eens blokkerig beeld hadden , is dat nu niet meer van toepassing. Vanuit welke hoek je ook kijkt, het blijft scherp. Dus ook vanaf de eethoek, die een eindje van de tv afstaat, is het beeld nog steeds fantastisch.

Wanneer we film kijken kunnen we de filmmaker mode instellen. Dit is een groot verschil. We zijn er wel achter gekomen dat dit in een helder verlichte kamer niet fijner kijkt. Maar s' avonds in het donker is het net of je in de bioscoop zit. Als je in het licht kijkt dan vinden we het wat minder duidelijk en wil je eigenlijk de helderheid hoger zetten. Dus als we overdag kijken doen we dat in de standaard mode. Maar savonds is het wel echt een andere beleving.

Wat wij ook heel handig vinden is dat je de afstandsbediening ook spraak gestuurd kunt gebruiken. We hebben dit getest, en inderdaad gaat de tv naar het gevraagde programma of naar de gewenste streaming dienst. De afstands bediening is helemaal goed te bedienen. Je kunt kiezen of je de afstands bediening al wijzend naar de tv wil gebruiken of door middel van knoppen naar het gewenste veld wil gaan. Je moet een enigzins vast hand hebben om de afstandbediening als muisaanwijzer te gebruiken.

Wat betreft de game prestaties, ook hier niets dan lof. Toen wij de XBOX aansloten vroeg de tv meteen of je de game modus wilde gebruiken. Het installeren ging snel en als vanzelf. Ook hier hebben we weer een fantastisch beeld en geen haperingen. Dit is in vergelijking met onze oude tv ook een enorme verbetering. De spellen zien eruit als of je naar een film zit te kijken. En wanneer je bijvoorbeeld MOTOGP speelt dan klinken de motoren ook echt als motoren en niet als brommers, zoals op de oude tv. We hadden niet verwacht dat dit zo'n groot verschil zou zijn. Ook de kleuren zijn prachtig diep. Het is net of je naar een echte race aan het kijken bent.

Tenslotte hebben we alle streaming diensten waar wij lid van zijn aangesloten op de tv. Dit was ook weer super makkelijk en snel. Op de afstands bediening vind je van een aantal streaming diensten al een knop zodat je daar direct naar toe kunt gaan. Maar ook als je de tv aanzet en je roept bijvoorbeeld Videoland of Netflix, dan gaat de tv daar gelijk naar toe. Op onze oude tv werkten we met een chromecast. Die is nu overbodig.

Al met al zijn wij heel erg blij met deze televisie en raden we hem zeker aan. Hij heeft een prachtig design (bij ons hangt hij aan de muur) en ook als je geen tv kijkt heb je de mogelijk heid om een gallery aan te zetten. Je krijgt dan bekende en (voor ons) minder bekende schilderijen te zien. Dit is ook een leuke toevoeging aan deze tv. Je kunt altijd een andere achtergrond hebben in de meest mooie kleuren. Zelfs de lijst van het schilderij veranderd mee.

Pluspunten

• Helderheid
  • Kleuren
  • Gebruiksgemak
  • Vele opties