Sony 49XH95

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony 49XH95 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Bachelor777 11-04-2021

Zeer helder contrast, uitstekend geluid en mooi beeld

Geschreven voor: Sony 49XH95

Gebruik je de tv voor het bekijken van content, dan is dit een van de beste full array led tv's. Gamen kan er ook prima mee, maar voor de echte diehards is een OLED geschikter. Mijn oude plasma tv uit 2009 leverde een prachtig beeld, maar kan nu duidelijk zien wat er na 12 jaar aan technologische ontwikkeling heeft paatsgevonden.

Pluspunten

• Beeld
  • Geluid
  • Android
  • Airplay ondersteuning

Minpunten

• Geen HDMI 2.1 ondersteuning

H. Verhaar 27-11-2020

Top televisie!

Geschreven voor: Sony 49XH95

Top televisie, makkelijk te installeren, snelle respons en fantastisch beeld. Ingebouwde Chromecast is heel prettig.

Pluspunten

• Beeld
  • Installatie

Noël23 18-04-2020

Moderne TV, prachtig design, technisch hoogstaand

Geschreven voor: Sony 49XH95

Het installeren van de Sony 49 inch XH95 was kinderlijk eenvoudig. Simpelweg de TV aanzetten en de instructies op het scherm volgen. Koppelen aan je Google account en de rest wijst zich vanzelf.

Wat meteen opvalt is het prachtige slanke design dat in ieder interieur past. De bediening van de TV gaat intuïtief met de meegeleverde afstandsbediening.

De 4K beeldkwaliteit is fenomenaal, mede door het uitgebreide kleurenspectrum door TRILUMINOS in de X1-processors. Je ziet gewoonweg meer kleuren dan een conventionele televisie.

Als echte muziekliefhebbers gebruiken wij de TV ook als geluidsbron voor het weergeven van onze favoriete radiozenders of voor de combinatie van de prachtige exotische beelden via YouTube vergezeld van Vocal House muziek. Het geluid van deze TV heeft ons echt verbaasd! Sony heeft een omgevingsoptimalisatietechnologie, waarmee beeld en geluid automatisch aan de omgeving aangepast wordt. Tel daarbij de Dolby Vision én de Dolby Atmos surround sound op en je kunt je voorstellen dat het voor ons een ongeëvenaarde ervaring was.

Tot slot willen we nog graag de ruime keuze aan apps benoemen, waarbij LEGO TV de favoriet is van één van de kinderen.

Kortom, een aanrader.

Pluspunten

• 4K beeldkwaliteit
  • Omgevingsoptimalisatietechnologie
  • Dolby Vision en Dolby Atmos
  • LEGO TV app
  • Sleeptimer

Chris 17-04-2020

Zeer goede beeldkwaliteit, kleurechte kleuren, fraai design

Geschreven voor: Sony 49XH95

Uitpakken van de doos was een feestje: de 49" Sony televisie XH95 ziet er fraai uit. Fijne strakke randen en pootjes waarin de draden kunnen worden opgeborgen. 49 inch is voor ons, met een kijkafstand van ongeveer 3 meter, een mooi formaat. Groter had niet gemoeten, qua formaat is het perfect.

Installeren van de X95 ging vlot. Het doorlopen van alle stappen is niet moeilijk en met een half uurtje was de televisie klaar om bekeken te worden. Wat ontzettend handig is is dat er een Netflix-knop op de afstandsbediening zit: schakelen is zo snel en eenvoudig.

De beeldkwaliteit is zeer goed, het is zoals ik verwachtte van 4K beeldkwaliteit. Je kijkt met haarscherp beeld en mooie kleuren. Door het gebruik van TRILUMINOS wordt een uitgebreid kleurenspectrum bereikt, heel anders dan we gewend waren van onze oude televisie. Kleuren lopen vloeiend in elkaar over en dit kijkt prettig. De processor zorgt ervoor voor actie/reactie bij het indrukken op de knoppen van de afstandsbediening: tijdsverschil ertussen is eigenlijk niet merkbaar. Vloeiend is ook het beeld bij bewegende beelden, dankzij het zogeheten Super Bit Mapping. Geen onderbrekingen, langzame stukken beeld, maar een vloeiend geheel en waarheidsgetrouwe kleuren.

De Full Array LED achtergrondverlichting zorgt voor een sterk contrast tussen zwarte en lichte beelden. Het is van een geheel andere orde dan onze oude televisie. Minpunt is wel dat er blooming ontstaat als je vanuit een grotere hoek kijkt. Daar hebben we zelf geen last van, we zitten vooral recht voor de televisie met kijken. Het maakt wel dat het scherm iets dikker is dan we hadden gehoopt. We zijn ook erg over de functie X-tended Dynamic Rang PRO te spreken. Hiermee kun je de helderheid aanpassen, en kun je , instellen of je fellere highlights en diepere zwarttinten wilt. Als je hier mee gaat spelen, merk je direct verschil.

De Voice Zoom functie is een uitkomst. Deze staat standaard op 50 procent, maar na wijzigen merk je dat je inderdaad sprekers duidelijker kunt verstaan zonder het volume te hoeven wijzigen. Prettig is ook de omgevingsoptimalisatie, het zorgt voor meer dynamiek in beeld en geluid. De grote hoeveelheid apps en games die te downloaden is (ruim 5000!) vinden onze kinderen geweldig.

Kortom: een zeer goede televisie in dit segment. De 4K beeldkwaliteit is top: de beelden zijn scherp, kleuren echt mooi en ook snelle beelden kan het scherm met gemak aan. Wat mij betreft zeker een aanrader.

Pluspunten

• 4K beeldkwaliteit
  • Voice Zoom
  • design
  • kleurechte kleuren
  • installeren gaat vlot

Minpunten

• wat dikker scherm door de Full Array technologie
  • geen draaibaar scherm

Rvankempen 15-04-2020

Duidelijk verschil met de eerdere LCD TV's van Sony

Geschreven voor: Sony 49XH95

Omdat we redelijke verknocht zijn aan Sony, zijn we de test aangegaan van de nieuwe lijn 4K Sony TV XH95 (49 inch). En wat ons betreft best wel met succes, ze zijn zeker geslaagd om de beeldkwaliteit en robuustheid van de nieuwe lijn te verbeteren! Ook de snelheid van het besturingssysteem (Android TV) heeft behoorlijke stappen gemaakt met de nieuwe processor (X1 Ultimate), het gaat vloeiend en erg vlot. Het menu biedt nog steeds erg veel functies (voor de leken al helemaal), waarbij je geneigd bent alles op maximaal te zetten en de gedachte hebt dat je dan het beste beeld krijgt, dat zou mijn inziens in wat compactere modi uitgewerkt mogen worden.
Het standaard geluid van de tv is iets verbeterd ten opzichte van de eerdere lijn, waarbij het niet al te best was, maar om echt een juiste (totale) beleving te hebben van films en series zou ik toch adviseren er een soundbar aan te koppelen (wij gebruiken de HT-CT800 van Sony, top ding) -er zou vanaf 55" wel een verbeterd standaard geluid aanwezig zijn-.
De Apple ondersteuning vind ik toch wel geniaal, het is nu mogelijk om synchrone weergave van je toestel te doen, leuk om samen spellen te doen, of samen (zelfgemaakte) foto's en video's te bekijken.
De bezel (/het frame) is niet zwart maar donkergrijs, die had van mij wel zwart mogen zijn. Ik mis het X-Wide wel, je denkt met een verbeterde lijn toch wel een grotere kijkhoek, maar die is helaas nog gelijk aan eerdere lijnen. Deze zou blijkbaar ook pas vanaf 55" standaard aanwezig zijn, ik snap dus niet goed waarom ze die hier niet hebben toegepast/kunnen toepassen.
De zwarttinten worden stukken beter weergegeven met de Full Array LED's als achtergrondverlichting. Andere tv's (en eerdere modellen) gebruikten backlight van de zijkanten of boven/onder, waardoor het welbekende 'backlight bleeding' kan ontstaan en zwarttinten te helder zijn. Donkere scenes uit films en series waren daarmee dus slecht zichtbaar, maar met de huidige aanpassing naar Full Array dus stukken verbeterd! Je moet wel de uiterste hoeken waar de LEDs niet komen voor lief nemen, daar is net te weinig licht waardoor je een soort 'vignet' krijgt.

Al met al, aanrader voor de prijs-kwaliteit verhouding!

Pluspunten

• Zwarttinten
  • Apple ondersteuning
  • Kleuren
  • Helderheid
  • Robuust (stevig)

Minpunten

• X-Wide (niet aanwezig)
  • frame

Evert 14-04-2020

Scherp beeld, mooi formaat en gebruiksvriendelijk

Geschreven voor: Sony 49XH95

Lang getwijfeld tussen ’55 inch en ’49 inch formaat. De kijkafstand is ongeveer 3 meter dus uiteindelijk voor ’49 inch gegaan. Daarmee is de tv niet zo’n enorme lap tegen de muur en kijkafstand tov tv-grootte optimaal. De tv staan nu nog op de meegeleverde pootjes in afwachting om opgehangen te worden. Maar inmiddels twijfel ik. De kabels lopen via pootje zo de tv-meubel in en de hij kan redelijk dicht tegen de muur worden geschoven (

Pluspunten

• Scherpe beeldkwaliteit
  • Gebruiksvriendelijk
  • Perfect formaat, niet te groot, niet te klein

Minpunten

• pootjes groot in verhouding tot het beeldscherm

Homerun87 14-04-2020

Gemak en beeld- geluidskwaliteit

Geschreven voor: Sony 49XH95

Sinds enkele weken heb ik de 49" inch Sony 49XH95 staan. Daar ik afgelopen jaren altijd met Samsung producten heb gewerkt de kans aangegrepen om "een stap buiten de deur" te doen en een ander merk te proberen.

Wat je direct merkt is dat de technologische ontwikkelingen elkaar heel snel opvolgen en dat de ook de besturing van televisies steeds intuïtiever en gemakkelijker lopen. Door de Sony tijdens het installeren direct te koppelen aan je Google account (middels je mobiele telefoon) neemt hij ook je internet verbinding en alles wat aan je netwerk hangt (draadloze boxen) direct mee. Geen onhandig gedoe meer om alles afzonderlijk aan elkaar te koppelen. Het installeren kwam dan ook meer in de buurt van 'plug and play'.

In het verleden was het geluid bij "platte" televisies niet om over naar huis te schrijven, maar bij dit exemplaar is het een ruime voldoende. Het valt uiteraard nog steeds niet te vergelijken met losse speakers, maar voor alledaags televisie gebruik is het meer dan voldoende.

Daarnaast vormt de beeldkwaliteit van dit toestel een uniek punt. Kleuren zijn duidelijk, weinig vertragingen en ook zwart geeft hij goed weer. Vooral dit laatste, met tegenlicht, vormt voor mij bij veel andere toestellen een punt van ergernis.

Al met al een positieve indruk voor de Sony 49XH95.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Installeren

Marco 13-04-2020

Fraai design, strak beeld.

Geschreven voor: Sony 49XH95

De Sony 49XH95 is een zeer fraaie tv met ruim voldoende opties. Wat er vooral uitspringt is de beeldkwaliteit. Het beeld is zeer contrastrijk en het zwart is mooi, diep zwart. Er zijn 7 verschillende vooringestelde modi voor het beeld. De modus 'gebruiker' is volledig zelf in te stellen. Dat geeft veel vrijheid om het beeld volledig naar wens in te stellen. Een klein minpuntje aan het beeld vind ik dat er in alle hoeken van het scherm een soort schaduw zit. Dit valt vooral op als het beeld effen en licht van kleur is.

Ik maak gebruik van een Xbox One X en speel spellen in 4K. Hierbij valt het op dat het beeld superstrak is! De kleuren spatten van het scherm en ook hier geldt dat zwart echt zwart is. Het beeld blijft vloeiend, zelfs bij spellen met snel bewegende beelden zoals racespellen (Forza Horizon 4).

Het aantal hdmi-ingangen is voldoende, zeker als je de tv gebruikt i.c.m. een home cinemaset (zoals ik hem gebruik). Het geluid van de tv is acceptabel. Voor het gewone televisie kijken althans. Bij gebruik met bijvoorbeeld Spotify (wat je als app op de tv kan installeren) klinkt het geluid blikkerig. Ik vind dat de tv niet voldoende laag heeft, waardoor de beleving minder wordt. Dit komt wellicht omdat ik gewend ben aan het geluid van de home cinemaset.

Het design van de tv staat mij erg aan. De rand om het beeld is minimaal en valt daardoor amper op. Het ledje dat aangeeft dat de tv is ingeschakeld is wit van kleur en subtiel, waardoor het dus niet constant in het oog springt. De tv is wel wat dikker dan ik had verwacht maar dat is niet storend. De bijgeleverde steunen zijn fraai en functioneel. Je kunt er de kabels in wegwerken. Je moet de tv dan wel achter op de kast zetten -anders zie je de kabels over je kast lopen- maar dat gaat prima.

Al met al een zeer fraaie tv die zijn geld waard is.

Pluspunten

• Zeer fraaie kleuren
  • Bedieningsgemak
  • Snelheid van de apps
  • Vloeiende beelden

Minpunten

• Ietwat aan de dikke kant
  • Geluid soms wat blikkerig

Sanni1968 13-04-2020

Strak design met prima beeldkwaliteit

Geschreven voor: Sony 49XH95

Ik heb de Sony KD49XH9505 nu bijna 2 weken in bezit en ik moet zeggen dat de televisie me uitermate positief heeft verrast. De installatie was super eenvoudig, gewoon aansluiten en de installatie wizard zijn werk laten doen. De televisie ziet er goed uit met hele smalle randen waardoor hij mooi strak oogt. Vooraf was ik een beetje sceptisch of een lcd-televisie qua beeld in de buurt zou kunnen komen met de 3 jaar oude 4K oled-televisie in onze woonkamer, maar deze zorg was ongegrond. Door TRILUMINOS en de X-tended Dynamic Range zijn de kleuren levensecht en sprankelend, door de Full Array ledtechnologie is zwart echt zwart en is er aan de randen geen sprake van bleeding. Het geluid is goed, dus een soundbar is niet beslist nodig.

Pluspunten

• sprankelende kleuren
  • installatie erg gemakkelijk

Minpunten

• geluid kan beter, maar is goed genoeg