Olympus OM-D E-M5 Mark II - Reviews

Filmen in full hd

ed 27-11-2016 Product paar weken in bezit

Olympus OM-D E-M5 Mark II

camera met geweldige mogelijkheden
zeer mooie opnames ook bij donkere omstandigheden,
blijf nog wel even bezig met alle mogelijkheden

Minpunten

• wat betere uitleg duidelijker gebruiksaanwijziging

Rob4758 01-07-2016 Product jaar of meer in bezit

Olympus OM-D E-M5 Mark II

6,8
Na mijn Canon en Nikon DSLR's heb ik de Olympus OM-D E-M5 Mark II nu een jaar in mijn bezit.
Ik heb hem compleet gekocht met een HLD8 Batterygrip en Olympus 14-150 II lens en reserve batterijen.
Positief aan deze kamera zijn :
+ Het mirrorless systeem heeft als een van de voordelen dat het geluid van de mechanische sluiter erg bescheiden is en die van de electronische sluiter volkomen geruisloos. De kamera heeft een zeer scherpe en heldere electronische zoeker en uitklapbaar LCD scherm in beide is alle informatie en hulpmiddelen te zien en tevens zie je de foto zoals hij er uiteindelijk uit komt te zien. Zelf zou ik het handig vinden als de zoeker direct na het maken van de foto direct weer het actuele beeld laat zien maar het lcd scherm op de achterkant van de kamera de gemaakte foto nog even vasthoud.
+ Wifi gebruik ik in de praktijk regelmatig in combinatie met de tablet als ik op reis ben.
+ Het goede aanbod aan lenzen inclusief de uitwisselbaarheid met Panasonic lenzen en via een adapter uitwisselbaarheid met lenzen van het Olympus four thirth systeem. Het zou mooi zij als een aantal lenzen aanbieders zoals Tamron en Sigma hun hele APSC lenzenaanbod ook geschikt zouden maken voor MFT. De adapters zijn wat mij betreft nog te duur of te beperkt door het gemis aan elektronica.
+ Het 5-assige stabilisatie systeem werk in de meeste gevallen erg goed.
+ Door de Aluminium Magnesium body voelt hij stevig aan en lijkt tegen een stootje te kunnen. Daarbij is hij ,Stof - Regen en Vries bestendig.
+ De kwaliteit van de foto's is prima en vergeleken met mijn oude Canon en Nikon merk je dat de techniek met sprongen vooruit is gegaan.
+ De contrast AF is nauwkeurig en redelijk snel.
- Voor snelle onderwerpen zoals sport , airshows zou de toevoeging van Fase detectie de kamera nog breder toepasbaar maken.
- Als nadeel ondervind ik het hoge batterij verbruik, zelf heb ik daarom 4 batterijen in gebruik en na een gemiddelde vakantiedag zijn die bijna allemaal leeg waardoor ik een batterypack noodzakelijk vind. De grip kan los gebruikt worden van het batterypack maar als de grip op de kamera zit sluit hij de batterij toegang van de kamera af waardoor je om een batterij te wisselen de grip van de kamera moet schroeven, dat vind ik onderweg behoorlijk omslachtig.
- De menustructuur is lastig te doorgronden, na een jaar moet ik nog steeds zoeken naar minder gebruikte instellingen. Met het "superbedieningspaneel" kunne een aantal instellingen sneller worden opgeroepen.

Storingen :
Ik heb met deze kamera een aantal problemen gehad,
- Een vastzittende pixel (dat is een helder oplichtende pixel die op alle foto's te zien is met een donker onderwerp) Dit was na support van Olympus door mij zelf op te lossen en vooralsnog niet meer voorgekomen.
- Het LCD scherm raakte defect, het scherm bleef zwart. Na opsturen naar Olympus had ik deze binnen een week weer onder garantie gerepareerd terug. Wel moest ik de verzendkosten zelf betalen.
- Ik heb zeker 3 keer een volledig geblokkeerde kamera gehad, 2x tijdens het fotograferen ging hij niet meer uit z'n slaapstand ook niet na uit/aanzetten. Pas na het verwijderen en terugplaatsen van de batterij kwam hij weer tot leven. En de laatste keer tijdens het filmen waar bij het terugklappen van het scherm achterop de kamera het beeld op z'n kop bleef staan en de kamera niet meer uit wilde. Ook toen heb ik de batterij moeten verwijderen. Resetten van de kamera heeft hierbij niet geholpen.

IHF 20-05-2015 Product paar weken in bezit

De OMD5 is een prachtige camera met veelzijdige mogelijkheden. Doet absoluut niet onder voor mijn DSLR, integendeel. Het menu vond ik in het begin wel lastig te doorgronden, je moet even de tijd nemen om dit goed te snappen. Maar dan bied het je wel veel mogelijkheden.
In eerste instantie had ik de 12-50 mm lens erop zitten. Dat vind ik eigenlijk jammer. Met de 12-40 mm lens komt de camera nog veel meer tot zijn recht, maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Voor de beginnende fotografen is de 12-50 lens een mooi begin, maar voor de gevorderde fotografen biedt deze camera in combinatie met de pro-lenzen een prachtige kwaliteit.
Er zitten zoveel voordelen op ten opzichte van mijn vorige camera, een DSLR. Voor mij is de systeemcamera echt de toekomst en Olympus loopt daarin wat mij betreft voorop.
Voordelen zijn o.a. de 5-assige beeldstabilisatie, de mogelijkheid om de menuknoppen naar jouw wens in te richten, de compactheid en het gewicht. Maar ook alle mogelijkheden om de jouw foto al tijdens de opname aan jouw wensen aan te passen.
Als ik een nadeel moet noemen, dan is dat misschien dat de camera wat klein is, waardoor hij minder lekker in de hand ligt (maar dat is met een grip op te lossen) en het feit dat het menu zo veel mogelijkheden biedt dat je de tijd moet nemen om alle functies te vinden en onder de knie te krijgen. Maar een gedreven fotograaf zou daar geen problemen mee moeten hebben.