Bekijk 2 andere uitvoeringen

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony 7C op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Fotograaf 18-07-2021

Fijn product, goed kwaliteit.

Geschreven voor: Sony 7C

Erg snelle service. De camera is erg compact en de kwaliteit van de foto's zijn goed.

Pluspunten

• compact
  • kwaliteit foto's

Arjan 25-01-2021

Compact en toch alle handmatige instellingen

Geschreven voor: Sony 7C

Een hele compacte full-frame camera waar je alles "automatisch" kan laten doen, maar ook alles zelf kunt instellen. Het is dan wel even zoeken in het menu, want om de camera compact te houden is het aantal knoppen op de camera beperkt.
Foto's zijn haarscherp!

Pluspunten

• Compact
  • Full frame

Irix 26-12-2020

Zelfs met weinig licht mooie, scherpe foto's

Geschreven voor: Sony 7C

Deze camera voelt heel erg fijn aan en het design is ook heel erg goed. De camera ligt lekker in de hand en heeft net genoeg gewicht om robuust aan te voelen, zonder dat 'ie te zwaar wordt voor bijvoorbeeld op vakantie.
De foto's die je maakt in de AUTO-mode zijn buitengewoon goed. Bij de meeste camera's zijn deze maar middelmatig en moet je echt zelf alles instellen. Dat kan natuurlijk ook bij deze camera en zo is het mogelijk om er nog meer uit te halen.
Wat wel jammer is is dat je zo ongelooflijk veel menu's door moet. Zelfs met de handleiding erbij is het nog heel erg zoeken naar bepaalde functies. Ook is de "terug"-knop de menuknop en die zit heel onhandig boven het scherm, in plaats van bij je duim. Hier is onvoldoende over nagedacht.
De video's die deze camera maakt als je hem zo uit de doos haalt zien er niet uit. Er wordt extreem veel kunstmatige scherpte toegevoegd. Onbruikbaar. Net als de stabilisatie. Een stukje lopen met deze camera met stabilisatie aan is gewoon onkijkbaar.
De scherpte en kleur (S-Log bijvoorbeeld) zijn na het diep duiken in de menu's en profielen aanmaken wel aan te passen.
Maar zo'n compacte camera met zo'n sensor is wel heel erg mooi, de foto's zijn buitengewoon mooi en dat is toch de primaire taak van zo'n camera.
De touchscreen is wel weinig innovatief, zo kun je bijvoorbeeld niet pinchzoomen. Wellicht is dat met een softwareupdate nog aan te passen.
Het grootste pluspunt is dat je ook bij weinig licht met de meegeleverde kitlens gewoon nog goede foto's kunnen maken, ondanks dat de lens niet heel lichtsterk is.

Pluspunten

• Accu gaat lang mee
  • Foto's zijn mooi scherp
  • Hele goede "auto"-mode
  • Heel fijne viewfinder

Minpunten

• Veel te veel menu's
  • Knoppen onhandig geplaatst
  • Uit de doos is het filmen heel lelijk
  • Stabilisatie onvoldoende

Marcdupoeck 17-12-2020

Oh wat een heerlijke camera, iets jammer van de lens

Geschreven voor: Sony 7C

Ik heb deze camera nu een paar weken in gebruik, en er zijn duidelijk wat positieve en wat mindere aspecten aan.

Positief:
De beeldkwaliteit is gewoon top, en daarnaast is de camera razendsnel. Moeite met focussen heeft ie weinig, al kan ik niet heel dichtbij (door de lens) of met heel weinig licht omgaan (ook door de lens). Het formaat van de camera is erg fijn, en de reden waarom ik deze heb aangeschaft. In gewicht scheelt het niet eens heel veel met soortgelijke camera's (bijvoorbeeld de A7ii), maar hij is zeker een stuk handzamer en past zelfs in het tasje die ik voor de Nex-5 had.

Nadelen:
De kitlens is niet zo bijzonder, als je 's avonds binnen foto's wilt maken moet je wel echt een lichtsterkere lens aanschaffen. Het bereik van de kit is ook niet enorm; de groothoek is prima, maar er zit weinig zoom op, en je moet flink wat afstand (ong 20cm) van je object houden wil je dat ie scherp is. Met een goede wijde prime en misschien een betere zoomlens ben je al wel een stuk verder! Sommige knopjes zijn verder ook niet heel logisch, je moet bijvoorbeeld voor 'terug' elke keer op de menuknop klikken, maar die zit helemaal bovenin boven het scherm, wat niet zo logisch is.

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • handzaam

Minpunten

• Belichting lens
  • terug met menuknop

Raiday 16-12-2020

Compact met weinig consessies

Geschreven voor: Sony 7C

Na ongeveer een week spelen met de a7c kwam ik in ieder geval tot de conclusie dat ik nog aardig wat plezier kan beleven met deze camera maar wellicht ook handiger wordt met sommige onhandigheid. Tijdens het uitpakken van de a7c valt de camera meteen op. Een zilverkleurige strook op de bovenzijde van de camera geeft een beetje een gave retrolook. Wat verder meteen opviel aan de camera is eigenlijk de gladde gelijkmatige bovenkant die volgens mij niet echt gebruikelijk is voor een fullframe camera met een evf, wat de evf betreft. Ik maak merendeels gebruik van het scherm als ik een camera gebruik maar op sommige momenten is je evf kunnen gebruiken wel prettig voor bijvoorbeeldbetere zicht ivm zonlicht. Echter met de a7c is dit iets wat tot nu toe vooral niet prettig werkt. Misschien moet ik er nog handig in worden en heb ik de camera nog te kort maar het is zeker geen automatisch gemak. In tegenstelling tot het scherm wat erop zit. Met wat beperkte touch funcionaliteit ,scherpstellen eigenlijk, is het gelijk een tegenvaller met een meevaller. Het scherm is namelijk wel te draaien in veel posities en niet alleen om te klappen.Handig mocht je jezelf willen filmen bijvoorbeeld maar ook voor het schieten in bepaald hoeken of hoogtes.

Het formaat van de camera is denk ik passend voor mensen die daadwerkelijk op zoek zijn naar iets compacter en daarbij het niet erg vinden om op ergonomisch gebied iets in te leveren. De camera heeft op een positieve manier niet heel veel meer dan nodig.  Zo zul je geen extra custom knoppen vinden maar heb je wel de optie om bestaande knoppen naar wens in te richten.  Gelukkig heb je wel een aparte knop voor het opnemen van film en foto's.

De kitlens die bij de camera kwam, in mijn geval 28-60 fe4-5.6. Past zeker ook bij het plaatje. Nu zal het natuurlijk van je wensen afhangen met wat voor lens je op pad gaat. Maar voor een beginner lens of een lens om gewoon alledaags simpel mee aan de gang te gaan is dit een prima bereik. Niet een te grote zoom maar wel redelijk ruim beeld dat voldoende scherp is en dat met een aangenaam gewicht en grote. Wat ik eerder ook al aangaf is dit denk ik iets wat fijn is voor mensen die lichter op pad willen gaan of waarvoor het wellicht zwaar is langer met een zwaardere camera te werken. Ookal lijken de verschillen met bijvoorbeeld een a7iii klein merk je het verschil in gewicht zeker.
Het custom inrichten van je camera is hierbij iets minder uitgebreid . Wat de opties betreft het vergt wel iets meer tijd dan wanneer je extra custom knoppen wel hebt omdat je nu de standaard ingestelde knoppen die je misschien wel wilt gebruiken wijzigt naar iets wat je vaker gebruikt. Ik heb de camera nog niet op alle standen getest maar ben begonnen op de hoogste stand 4k 25p 100. Dit zorgt bij voor een resultaat waar ik zeer tevreden over ben. Alleen de awb is nogal aan de koele kant voor mijn gevoel Het scherpstellen van de camera gaat keurig zoals ik dat heb ingesteld. Dit kan je licht aanpassen. Ik heb het scherpstellen nog niet getest over het gehele gebied van de sensor maar in het midden reageert hij sneller dan ik had verwacht en voldoende snel om mijn spelende kinderen scherp in beeld te houden. Ook de stabilisatie was dusdanig dat ik de beelden terug kon kijken zonder afgeleid te raken doordat ik als cameraman ergens achteraan wandelde. De camera zal mij denk ik nog veel plezier beleven en ik heb nog genoeg situaties om uit te testen.

Pluspunten

• Compact
  • Scherm kantelbaar
  • Af eaf
  • Laden tijdens gebruik

Minpunten

• Evf
  • Geen 4k60
  • Geen custom knoppen

I. de Jong 15-12-2020

Full Frame topper in een retro jasje

Geschreven voor: Sony 7C

Sony kwam in 2020 met een nieuwe compacte camera met de afmetingen van een APS-C systeemcamera maar dan met een full Frame 24.2 megapixel sensor.
De Sony A7C (Staat de c voor compact?) is een camera in een handzaam formaat. Hij past niet in je broekzak maar in een wat diepere jaszak moet geen probleem zijn. In de versie met de Grijze metalen band ziet de camera er ook nog een erg retro uit. Als je daar niet van houdt is hij er ook in standaard zwart.

Sony heeft een aantal zaken van de A7 lijn ook doorgevoerd in de A7C. De camera heeft een 5-assige beeldstabilisatie, de mogelijkheid om in 4K te filmen met 30 frames per seconde en een handig uitklapbaar en kantelbaar scherm. De bediening met 1 hand te doen.

Wel is het menu wat Sony gebruikt al jaren hetzelfde. Voor de doorgewinterde Sony gebruiker dus een feest van herkenning. Maar het blijft vaak een zoektocht naar die ene functie of aanpassing de bijna eindeloze menu opties.

In het eerste weekend nadat we de camera hebben gekocht zijn we naar een dierentuin in Arnhem geweest. De Foto’s met weinig daglicht waren allemaal scherp en snelle objecten leg je prima en scherp vast. Ook werkt de beeldstabilisatie erg goed en zijn de foto’s hooguit bewogen bij snelle bewegingen en een te hoge sluitertijd.

De EVF werkt ook snel. Het schakelen tussen de EVF en het scherm is razendsnel en dat maakt het ideaal om de camera voor het snelle klikwerk te gebruiken Wij bergen de camera op met het touchscreen naar de camera gekeerd. Dit om krassen op het scherm bij vervoeren te voorkomen. En dan is een snelle EVF erg handig.

Al met al een mooie compacte camera. Hierdoor mis je wat functionaliteiten van de zijn grotere A7 broers. Maar verder is dit kleine broertje een volwaardig familielid in de Full Frame familie van Sony. Wel adviseer ik om het geld dat je moet betalen voor de kitlens te besparen en alleen de body te kopen. Het geld dat je bespaart kun je beter steken in een beter objectief van Sony. Sony heeft genoeg alternatieve lenzen die kwalitatief beter zijn dan de kitlens.

Pluspunten

• 4K filmen met 30fps, Full HD zelfs met 120fps
  • Grote batterijcapaciteit

Minpunten

• Mist functionaliteiten van zijn grotere A7 broers
  • Kitlens is van mindere kwaliteit

Joopie 13-12-2020

kleine wolf in schaapskleren

Geschreven voor: Sony 7C

Na mijn compact camera wilde ik graag een volwaardige fullframe camera. Echter zijn de meeste Fullframe's redelijk van formaat. Tot nu, nu is er de Sony A7C een compacte Fullframe camera. Het grote voordeel van deze camera voor mij is dat hij nu juist handig mee te nemen is, zonder daarvoor een speciale camera tas te hebben.
De 24 Mp beeldchip geeft een fantastisch beeld en is in de nabewerking bij te snijden zonder aan kwaliteit in te boeten. Natuurlijk zijn bij deze camera ook de foto's in RAW formaat te maken dus nabewerken is geen probleem.
Dankzij de razendsnelle autofocus is het een koud kunstje om snel scherp te stellen, bewegende objecten worden snel gevolgd zodat de focus altijd scherp blijft.
Door de beeldstabilisatie is het uit de hand fotograferen een stuk eenvoudiger, de camera compenseert de beweging van mijn hand prima, zeker met een tele lens is zo'n stabilisatie een must.
Het toestel beschikt over een display wat in alle hoeken en standen te zetten is, hierdoor kan ik in alle standen, staand, liggend of boven mijn hoofd opnames maken. Voor de vloggers of selfie makers kan het scherm dus ook omgedraaid worden zodat ze zichzelf kunnen zien, wel zo handig als je opnames van jezelf wil maken.
De capaciteit van de batterij is voor mij ruim voldoende, ik kan er een hele dag mee uit de voeten dus ook over dat punt heb ik geen klagen.
De camera met mijn smartphone bedienen is geen moeite, de app is snel geïnstalleerd en een koppeling is snel tot stand gebracht. de biedining en instelling van de camera is echt heel simpel maar wel super handig. Voor het fotograferen van een statief is dus je smartphone je afstandsbediening, je kan werkelijk van alles instellen via de smartphone.
de bijgeleverde kitlens is spat en stofwaterdichtnet als de body, dus in vochtige omstandigheden opnames maken is geen probleem. verder voldoet deze kitlens prima voor portret en landschaps fotografie. Later zal ik zeker nog een telelens en een lichtgevoelige lens erbij aanschaffen.

Al met al ben ik zeer blij met mijn compacte Fullframe camera, het is zo'n enorme stap vooruit na mijn eigen compact camera. de foto's zijn zoveel mooier en de mogelijkheden zijn enorm. Hier zal ik nog lang plezier van hebben en elke dag weer wat bijleren

Pluspunten

• Compact formaat voor fullframe camera
  • Snelle autofocus
  • prima stabilizatie
  • mooie kitlens

Minpunten

• formaat voor andren misschien juist een nadeel
  • geen ingebouwde flitser