Nikon 1 J3 + 1 NIKKOR VR 10-30mm wit

• Test panel 8,4 jul 2013

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 25 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon 1 J3 + 1 NIKKOR VR 10-30mm wit op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

vonsje 14-09-2014

Ik heb de J3 nu al zo'n driekwart jaar en ben tevreden. Wat mij echter wel opvalt is dat de camera vrij snel bewogen foto's maakt. Als het wat donkerder wordt dan gooit hij snel de sluitertijd wat langer wat leidt tot bewogen foto's. Ik heb er vaak wel een oplossing voor, ik zet dan in de handmatige stand de sluitertijd vast op zo'n 1/125 en dan gaat het wel goed. Maar in de autostand springt ie vrij snel naar de 1/60 tot 1/30 en dan is de foto vaak bewogen.
Je kunt er prachtige foto's mee maken maar je moet al snel van de automatische stand af en het zelf instellen...

eef53 18-09-2013

Gemakkelijke en ideale camera met een zeer gebruiksvriendelijk menu.
Ook de speciale menu's doen goed hun werk en geven een goed resultaat, zekers bij de nachtstand.
Ook het wisselen van lenzen gaat snel en gemakkelijk.
Met een druk op de rede knop en je zit in de film modus met een zeer goede kwaliteit .
Al met al een ideale camera voor diegene die een spiegelreflex te groot vind maar toch een goede kwaliteit foto's wil maken.

alievaesen 05-09-2013

De Nikon 1 J3 is een gebruiksvriendelijk toestel met veel mogelijkheden en heel duidelijke foto's. Enig nadeel is dat je het fototoestel gelijk moet kopen met de lens. Koop je de lens later, dan krijg je deze niet in dezelfde kleur als het toestel geleverd.

fotokees040 02-09-2013

Het is dat ik deze camera nu nog niet lang genoeg in bezit heb maar wat een klasse camera , misschien waren het anders allemaal tienen. Ik heb afgelopen week tijdens een flashmob staan filmen met deze camera en moet zeggen super wat ik er mee gemaakt heb, mooie kleuren en lekker scherp beeld.

Max144 01-09-2013

Fijne camera, makkelijk lenzen verwisselen en foto's superscherp en altijd goed. Functie beste moment vastleggen werkt heel goed en heeft al heel wat mooie actiefoto's opgeleverd.

rvelten 01-09-2013

Camera gekocht als vervanging van mijn oude (defecte) Nikon D50 SLR., waarbij ik dacht dat het wennen zou zijn om van spiegel reflex naar een systeem camera over te stappen. Enige waar ik aan moet wennen is dat ik niet meer door de zoeker hoef te kijken. De foto's zijn extreem mooi van de Nikon 1 en de verschillende menuopties geven genoeg mogelijkheden tot creativiteit. In veel gevallen met mooier en beter resultaat dan met de SLR.

Ik heb de Nikon 1 wel uitgebreid met de Nikor 10-100 zoom lens om fatsoenlijk zoom bereik te hebben. Dit zou ik iedereen wel aanraden.

dievanMone 31-08-2013

Fijne compacte camera met de mogelijkheid om snel kwalitatief verrassend goede foto's te maken met de automatische stand, evt. aangepast met b.v. achtergrond vervagen. Anderzijds de mogelijkheid om de tijd te nemen voor creatieve beelden. Erg mooi is ook de slow motion functie en geweldig vind ik de mogelijkheid van het maken van vele beelden per seconde. De camera is razend snel! Ook de kwaliteit van de filmbeelden is prima. Binnen scherpstellen van filmbeelden met tegenlicht gaat wat moeilijker. De camera blijft dan zoeken naar de juiste belichting. De camera is licht en compact en hierdoor ideaal om mee te nemen op wandelvakantie. Ik heb ook luchtfoto's vanuit een chessna genomen die wat kwaliteit betreft evengoed waren dan foto's die ik gemaakt heb met een spiegelreflex. Kortom zeer tevreden met deze aankoop!
Het enige waar ik nog naar zoek is het handmatig opklappen van de flitser. Hoe moet dit?

Disneyfiel 31-08-2013

Een heerlijke camera voor de amateur! Gekozen voor deze camera omdat hij in een zeer korte tijd ontzettend veel foto's kan maken. Op die manier is het mogelijk om net dat ene moment vast te leggen wat jij graag wil. De camera heeft daarnaast nog veel meer mogelijkheden. Mogelijkheden die voor mij niet zo heel interessant zijn. Ik ben niet iemand die daar snel gebruik van maakt. Camera aan, foto maken en weer verder, zullen we maar zeggen.

arnoldvanemmerik 31-08-2013

Het is een prachtige camera met een heel mooi uiterlijk. Qua bediening kan ik alleen zeggen gewoon geweldig en niet op de laatste plaats. De kwaliteit van de foto's zijn echt fantastisch! Camera om aan te raden!

willemhk 30-08-2013

Vind het gebruik van de camera ook met andere lenzen zeer makkelijk en goed. En de camera is handzaam en makkelijk mee te nemen.

famsimonse 30-08-2013

super fijne camera, makkelijk mee te nemen en makkelijk in gebruik, een echte aanrader dus voor iedereen die overweegt een nieuwe camera aan te schaffen

Jan Nijsen 30-08-2013

Gezocht naar een lichte camera die snel foto's achter elkaar kan maken. Keuze viel op de Nikon J3.
Fantastische camera met diverse mogelijkheden. Enige minpuntje is dat het scherm niet draaibaar is.

akoedijk 30-08-2013

Gebruiksgemak vind ik minder met name omdat de camera die klein is toch relatief zwaar is en dan heb je echt het gevoel dat je de camera niet comfortabel kunt vasthouden. Zeker als de grotere lens is aangebracht.

bakkerea 30-08-2013

Ik had eerst de Nikon 1 J1 en dat was al een pracht camera. Ik werd nieuwsgierig naar de volgende generatie en heb daarom deze J3 aangeschaft. Ik ben echt onder de indruk van zijn eigenschappen en mogelijkheden. Ik kan dit product echt aanraden !!

pjotr1964 30-08-2013

Mijn enige commentaren zouden zijn dat bij Makro foto's de scherpstelling snel in de problemen komt en dat een hoedje, hoe goedkoop dan ook voor de lens een pre was geweest. Wanneer je nu de lenzen verwisseld houdt je een onbeschermde lens over in je tas. In het verleden leverde Nikon bij de lenzen wel een hoedje. Nu echter met deze specifieke maten van de lenzen die hierbij horen is moeilijk aan een passende hoes te komen. Ik had gezien de degelijkheid van Nikon iets meer van de mogelijkheden verwacht.

pjotr1964 30-08-2013

Aanvullend: hoedje moet natuurlijk hoesje zijn. Nagenoeg tegelijk met de J3 is een V2 gekocht. De J3 doet zeker niet onder voor de V2. De keuze voor de meerprijs zal voor de meeste gebaseerd worden op de betere grip van de V2, maar voor de kwaliteit en de mogelijkheden is er niet zo'n groot verschil dat de meerprijs gerechtvaardigd is. Indien de grip je niet direct interesseert is de J3 een echte aanrader !!

janita94 04-08-2013

Ik heb de camera 2 weken mogen testen namens het testpanel van kieskeurig.nl
Ik was erg tevreden met het gemakkelijke gebruik en de kwaliteit van de foto's. Het is een ideale camera voor iemand die een spiegelreflexcamera eigenlijk te moeilijk vindt, maar toch meer wil dan een gewone compactcamera.
Één van de mooiste dingen van de camera was de creatieve functie. Hiermee kon je onder andere een foto maken met selectieve kleur en een panorama foto.
De camera heeft nog veel meer functies en is echt een aanrader, hij is zijn geld dubbel en dwars waard!

ropalant 31-07-2013

goede degelijke camera met zeer veel mogelijkheden,handig in gebruik,batterij voldoet ruimschoots,connectiviteit is uitstekend beeldstabilisatie zeer goed,jammer dat er geen handgrip op zit,flitser mag van mij op de voorkant

bobit 30-07-2013

Dankzij kieskeurig.nl testpanel kon ik dit apparaat testen.
Het is kwalitatiefvol product, dat degelijke foto's weergeeft. Het is gebruiksvriendelijk enkel het gebruikersprogramma vergt wat oefening. Het toestel biedt verschillende mogelijkheden, onderandere miniatuur foto, 'trage weergave' en biedt tal van mogelijkheden voor filmopname met zeer goede kwaliteit.Ook de functie 'best moment' vast leggen vind ik een absolute aanrader! Het is een fantastisch toestel dat ik je zeker wil aanraden wil je kwalitatief volle foto's en filmpjes maken!!!

mfy 29-07-2013

Twee weken lang was ik de gelukkige 'eigenaar' van de Nikon 1 J3 omdat ik door Kieskeurig was geselecteerd voor het testpanel.

Het toestel heeft een mooie vormgeving, ziet er degelijk uit en is makkelijk om mee te nemen. Met behulp van de menu's is het toestel eenvoudig te bedienen.

De kwaliteit van de foto's/films (full HD) is zeer goed en de mogelijkheden zijn erg uitgebreid, wat het ook weer heel leuk maakte om het toestel te mogen testen.

De kwaliteit van de gemaakte avondfoto's zijn binnen een bepaald bereik, van goede kwaliteit ondanks de kleine flitser. Een stuk beter dan de foto's die ik met mijn huidige compact camera maak.

De creatieve optie biedt veel mogelijkheden waaronder foto's met kleurfiltering, slowmotion, foto's met effect (zachte foto's), details licht/schaduw en panoramafoto's te maken. Dit is nog maar een kleine opsomming van de mogelijkheden die het toestel biedt.

De bediening van het toestel is eenvoudig ondanks de vele mogelijkheden die het biedt.

Voor iemand die meer wil dan een compact camera maar niet voor een spiegelreflexcamera kiest, is de Nikon 1 J3 een uitstekende keuze.

Wel is het jammer dat de 10-30 mm lens een beperkt bereik heeft. Een verbinding tussen de lensdop en camera was handig geweest en tot slot (klein minpuntje) had Nikon voor een vrolijker muziekje mogen kiezen bij het afspelen van de diashow.

piekeltje 26-07-2013

Deze opvallende witte camera bevat 1001 mogelijkheden om met een kleine camera toch een speciale en professionele foto meer te zetten. Door de vele mogelijkheden is het wel even inlezen hoe alles werkt, maar daarna heb je wel kwaliteit. Ook filmen is voor deze camera geen probleem. Het is een vrij dure camera maar zeker een investering waard.

Sander.T 10-07-2013

Met veel genoegen heb ik de Nikon 1 J3 voor Kieskeurig mogen testen in het testpanel. Ik had het geluk dat ik net in die periode een week naar Frankrijk ging. Mooie plaatjes schieten van lavendel en zonnebloemen dus!

Qua design zou de Nikon 1 een product van Apple kunnen zijn. Het ziet er prachtig uit. De camera ligt lekker in de hand en is door zijn compacte vorm makkelijk mee te nemen. Nikon heeft goed nagedacht over het uiterlijk: zo min mogelijk knoppen en wieltjes om de camera zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden. Er zitten veel leuke standen op om in elke situatie de perfecte foto te maken. De standen in de creatieve modus zijn ideaal. Zo maak je bij veel tegenlicht of bij schemering nog de mooiste foto's. De scherptediepte is fenomenaal en benadert die van een spiegelreflex. Veel mooier dan bij een compactcamera. Jammer is wel dat je niet handmatig de scherpstelpunten kunt kiezen. Er zit een leuke stand op de camera waarmee je bewegende beelden als het ware kunt 'bevriezen'. Als je de sluiterknop half indrukt neemt hij een mini filmpje op van 16 shots. De camera herhaalt deze shots 1 voor 1 en zodra je het mooiste shot voorbij ziet komen druk je de knop door en voilá! Je hebt dus nooit meer last van bijvoorbeeld gesloten ogen of verfromfraaide gezichten van je beweeglijke kinderen.

Er zijn uiteraard ook enkele kanttekeningen te plaatsen bij de camera. Zo heb ik alleen de 10-30mm lens mogen testen, hetgeen ik erg jammer vind. Het bereik van die lens is namelijk niet groot. Met 14 megapixel kun je de foto's wel deelvergoten, maar iets meer zoom zou leuk zijn. Daar heb je dan de 30-110 of, nog beter, de 10-100 lens voor (anders moet je steeds wisselen van lens). Maar daar komt weer het volgende nadeel aan: je kunt de Nikon 1 J3 niet zonder lens kopen. En de 10-100mm lens is verschrikkelijk duur (bijna 500 euro). Als je die lens zou kopen dan blijf je met de 10-30 lens zitten (deze is onverkoopbaar omdat iedereen met een Nikon 1 deze lens er immers standaard bij krijgt). Commercieel natuurlijk allemaal erg slim van Nikon. Verder viel het gewicht van de camera met de standaardlens wel mee, maar ik verwacht dat de andere lenzen echter aanzienlijk groter en zwaarder zullen zijn. Dit maakt het geheel toch nog best onpraktisch. Dit zou echter geen reden hoeven zijn om de camera niet te kopen!

Al met al een uitstekende camera die ik graag zou willen hebben. De vorm waarin camera + 10-100mm lens) is echter iets boven mijn budget (bijna 1000 euro!).

_Robert 08-07-2013

Ik heb deze camera mogen testen voor het Kieskeurig.nl Testpanel. Erg leuk om 2 weken lang met een heel ander toestel bezig te zijn en daar de voor- en nadelen van te ontdekken.

Voordelen heb ik genoeg ontdekt: het is een behoorlijk compacte camera die veel makkelijker mee te nemen is dan een grote spiegelreflex. Hij voelt zeer degelijk aan, zit logisch in elkaar en werkt heel makkelijk. Mijn dochter van 7 jaar kon er ook zo mee werken! Verder is hij erg snel, wat heel prettig is. 16 megapixel is ruim voldoende voor zo goed als alle doeleinden. De meer ervaren gebruiker die mogelijk een goed toestel voor naast de spiegelreflex zoekt kan hier ook mee uit de voeten: via menu's zitten er talloze fijne opties op, zoals een P, S, A en M-stand, fotograferen in RAW, vastzetten van de maximale ISO-waarde, enzovoort.

Nadelen zijn er ook: het formaat is weliswaar beperkt, maar toch een stuk groter dan een echte compactcamera. Dit past niet in de binnenzak. Het bereik van de ingebouwde flitser is beperkt en een opzetflitser past er niet op. Een optische zoeker ontbreekt waardoor er altijd op het schermpje gekeken moet worden, wat lastig is in zonlicht.

Conclusie: prima upgrade voor compactcamera gebruikers of als tweede camera voor DSLR-eigenaren. Naar mate de gebruiker zich ontwikkelt is het mogelijk om wat andere lenzen bij te kopen waardoor de camera blijft voldoen.

Paul197311 08-07-2013

Getest voor het Kieskeurig Testpanel.

Camera met veel mogelijkheden, uitstekend voor de fotograaf die nét wat meer wil kunnen maar geen spiegelreflex mee wil nemen. De lenzen zijn snel en makkelijk te wisselen. Met de 10-30 lens past de camera nog in een jaszak. Van dit type camera kan je niet verwachten dat die in een broekzak past. De camera ligt goed in de hand, het is wel even wennen dat de fotoknop en filmknop naast elkaar zitten maar dit went snel.

HD filmen geeft prima resultaten, tijdens het filmen foto's kunnen maken is een leuke optie. Veel gebruikte instellingen (panorama, binnenfoto's, nacht/avond foto's, diafragma (onderwerp scherp, achtergrond wazig) standaard aanwezig, even selecteren en de camera doet de rest.
Jammer dat de lensdop niet aan de camera bevestigd kan worden om te voorkomen dat je de dop kwijtraakt. Je kan iedere camerawinkel er wel een kabeltje voor kopen maar dit had ik er standaard bij verwacht.

De 10-30 lens zou een wat groter zoombereik mogen hebben (10-45) maar dan wordt de lens ook weer groter natuurlijk.

Prima camera!

Coen L. 05-07-2013

Ik heb de Nikon 1 J3 een tijdje mogen testen voor het kieskeurig testpanel. Zoals te verwachten van Nikon zeer goede kwaliteit van foto's en filmbeelden in HD. Vooral de slow motion video's zijn leuk om terug te kijken. Vergeleken met de Nikon S9500 die voor een veel lagere prijs te verkrijgen is, zijn er toch verbeteringen te doen in zoom bereik, de aparte wifi module is nogal fragiel en het design met het verwisselbare objectief is niet echt mijn ding. Verder een prima camera, met logische plekken voor de bediening. De menu's op het heldere scherm zijn overzichtelijk.

thea100 23-07-2013

De camera heeft een vrij kleine sensor. Op het internet lees ik dat dit een negatieve invloed heeft op de kwaliteit. Graag zou ik willen weten of dit echt zo is. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit van de foto's zowel overdag als s'avonds. Ook ben ik benieuwd naar de scherptediepte. Is deze ook goed en handmatig in te stellen?

michaelvergeer 03-07-2013

Ik heb de Nikon 1 J3 getest voor het kieskeurig.nl testpanel.
Dit toestel heeft leuke mogelijkheden als de creative optie waar je met vooringestelde instellingen leuke foto's kan maken zoals scherp onderwerp, kleurfiltering, panorama en nachtsituaties. Maakt ook in de auto-stand mooie en scherpe foto's. De flitser is op dit toestel is echt een pluspunt. Ook de slimme foto selectie is een mooie functie om bewegende beelden vast te leggen. Daarnaast zitten er nog legio mogelijkheden op zoals oa filmen, foto vastleggen tijdens het filmen en directe beeldopties.
Verder valt dit toestel wel een beetje tussen een compact camera en spiegelreflex camera in. Nadeel is de lens, waardoor je hem niet makkelijk even wegstopt, zonder de lens eraf te draaien.
Minpunt is wel de zoom afstand met de bijgeleverde 10-30 mm lens. Hiermee haal je niet alles even dichtbij dan als je zou wensen.

thea100 23-07-2013