Huawei WATCH Fit groen - Expert review

Voeg toe aan vergelijker Prijs volgen

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Huawei WATCH Fit groen op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

BesteProduct.nl 24-11-2020

Huawei Watch Fit: Complete wearable voor aantrekkelijke prijs

• Voordelen
  • Voordelig
  • Lange accuduur
  • Lichtgewicht
  • Functionaliteit
  • Nadelen
  • Beperkte koppeling diensten
EXPERTREVIEW | Rens Blom op 24 november 2020 17:43

Huawei Watch Fit: Complete wearable voor aantrekkelijke prijs

De Huawei Watch Fit is een voordelige fitnesstracker/smartwatch met een lange accuduur, veel sport- en gezondheidsfuncties en een lichtgewicht ontwerp. De voornaamste aandachtspunten zijn de beperkte integraties met diensten als Strava en Spotify en dat je niet even snel kunt antwoorden op meldingen van bijvoorbeeld WhatsApp. Desalniettemin is de Watch Fit een complete wearable met een aantrekkelijke prijs.

Prijs

(WEGING 10%)
Op moment van schrijven kun je de Watch Fit voor zo’n 100 euro in huis halen. Ik vind dat een scherpe prijs voor zo’n complete fitnesstracker/smartwatch, helemaal omdat hij uitstekend bevalt. De prijs-kwaliteitsverhouding is dan ook dik in orde, ook als je kijkt naar concurrerende fitnesstrackers/smartwatches. Wil je meer functies, bijvoorbeeld bellen met je horloge of offline muziek opslaan voor tijdens het hardlopen? Dan is de Watch Fit niet voor jou bedoeld en kun je beter doorsparen.

Design/specificaties

(WEGING 20%)
De Watch Fit heeft een oled-schermpje van 1,64 inch dat scherp genoeg oogt. Je kunt instellen dat het scherm permanent de tijd toont, wat ik zelf prettig vind. Er zijn tientallen wijzerplaten beschikbaar. De fitnesstracker heeft allerlei sensoren, waaronder een hartslagmeter, gps-sensor, versnellingsmeter en gyroscoop. Zo kan hij je gezondheid bijhouden en sportactiviteiten registreren. Denk aan hardlopen en fietsen, maar ook wandelen, fitnessoefeningen en nog tientallen andere bekende en minder bekende sporten. De informatie zie je terug op het kleine scherm of – nuttiger – in de gratis Huawei Gezondheid-app (Android en iOS). Ondanks het compacte ontwerp en de vele functies gaat de Watch Fit bij mij vijf dagen mee op een acculading, en dat is met het scherm constant ingeschakeld om de tijd te tonen. Als ik die functie uitschakel, houdt de accu het acht dagen vol. Dat is lekker lang. Opladen gaat snel via een aparte magnetische kabel. Dat werkt prima, maar met oog op beschadigingen of kwijtraken zou ik een extra kabel kopen.

Draagcomfort

(WEGING 20%)
De Watch Fit weegt maar 21 gram en is dus bijzonder licht. Het voelt alsof er nog een batterij in moet, om het zo te zeggen. Ik merk nauwelijks dat ik de wearable om mijn pols heb, wat ook komt door het compacte scherm en de prettige rubberen band. Het voornaamste aandachtspunt van het compacte ontwerp is dat het scherm niet zo groot is. Verticaal past er genoeg in beeld, maar het scherm is smal en kan daarom weinig horizontale informatie tonen. Dit merk je vooral als je tekstberichtjes wilt lezen of wat acties wilt uitvoeren. Als je dikkere vingers hebt, tik je sneller mis dan op een wearable met een groter scherm (bijvoorbeeld de Apple Watch). Ik raad je daarom aan de Watch Fit even om je pols te doen voordat je hem eventueel koopt.

Compatibiliteit/functies

(WEGING 25%)
Zoals gezegd heeft de Watch Fit veel functies. Een dikke plus dus, zeker omdat de fitnesstracker/smartwatch alles accuraat genoeg bijhoudt. Ook prettig is dat hij werkt met zowel Android als iOS (iPhone). Sommige functies ontbreken, wat te wijten is aan Huawei’s software. Hier kom ik zo op terug.

Gebruikservaring

(WEGING 25%)
Ik vind het knap dat Huawei voor grofweg 100 euro een fitnesstracker/smartwatch kan aanbieden die prettig draagt, veel functies heeft én lang meegaat. Natuurlijk zijn er compromissen gedaan om tot de scherpe prijs te komen, en de een heeft hier meer last van dan de ander. Ik mis vooral de mogelijkheid om snel te kunnen antwoorden op chatberichtjes en sportgegevens van Huawei Fit te synchroniseren met alternatieve diensten. Het zijn minpuntjes waar ik gezien de prijs mee kan leven, maar misschien zijn het voor jou wel dealbreakers. Ga dit voor jezelf na voordat je de Huawei Watch Fit of een andere fitnesstracker/smartwatch koopt.
Score

Foto's gemaakt tijdens het testen: