Sony Xperia Z1 16 GB / zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 20 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Xperia Z1 16 GB / zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

jeekaa 29-05-2015
Geschreven voor: Sony Xperia Z1 16 GB / wit

Ik vind het een heel mooi toestel, letterlijk en figuurlijk. Het verschil met de z3 compact vond ik zo klein, dat ik gekozen heb voor dit veel goedkopere model (onder de 280 te krijgen).
Vergeleken met Samsung rustiger skin, minder troep geinstalleerd. Ook iets minder instellingsmogelijkheden hier en daar. Werkt feilloos en stabiel. Fijne muziekspeler! In het begin problemen met mijn (gebruikte) sd-kaart, werd steeds afgemeld en opgestart. Deze vervangen door een nieuwe en werkt nu zonder problemen. Geluid en beeld zijn prima. Een draadloze magnetische oplader er bij is wel aan te raden. Als je een hoesje of bumper gebruikt koop dan geen dock, want dat past waarschijnlijk niet.

Lamers23 23-11-2014
Geschreven voor: Sony Xperia Z1 16 GB / zwart

Goed toestel, ligt makkelijk in de hand. Hij is erg snel en de batterij gaat lang mee, gemiddeld 2 dagen bij intensief gebruik. Daarnaast maakt toestel haarscherpe foto's die er bij uitvergroting nog erg mooi uitzien. Ik zou deze telefoon dan ook zeker aanraden.

Elisabeth77 20-08-2014

Hallo,

Mijn Z1 had corrosie onder t simkaartklepje, terwijl ik deze er nog nooit uit heb gehaald. Heb toestel nooit in de regen/keuken/badkamer/wc gebruikt, of laten vallen. Er zit n dure Otterbox omheen, weet niet of die " zweet" doorlaat. Vind t overigens ook vreemd dat ik hiermee te maken had. Toestel kun je toch onderdompelen? Toestel is vaak uitgevallen en werd dan ook warm, terwijl ik alleen maar mail, fb controleer, soms sms of whatsapp of surf. Spelletjes speel ik niet, heel soms spelen wel onze kinderen ermee als ze bij de huisarts moeten wachten. Heel zuinig geweest met t toestel. Tevens zag hij op het laatst mijn sd-kaart ook niet meer. Ze hebben de module onder het simkaartklepje vervangen en de speaker. Hoop dat ie het nu wel volhoudt, heb hem sinds eind april en alleen maar ellende. Had hiervoor Alcatel, HTC, Samsung, heb alleen maar problemen met Android toestellen. Daarvoor had ik 2 jaar lang een iPhone 4 (gauw op tijd verkocht dacht ik), deze viel nooit uit. Werd nooit warm en kon allerlei applicaties aan, ik sluit bij mijn Sony ook alles af en de task killer activeer ik altijd. Toestel maakt mooie foto's maar dat is dan ook alles, behalve zoomen is een ramp. Oh ja nog een pluspunt, hij correspondeert uitstekend met onze Toyota auto je krijgt zelfs de smsjes te zien op het scherm. En dat ik gelukkig alles meteen op mijn google + account had bewaard, anders was ik al mijn foto's kwijt. Heb overigens zelf een dure nieuwe hoofdtelefoon gekocht, die erbij zat was verschrikkelijk. De muziek klonk erg blikkerig. Had dit eigenlijk moeten melden bij Sony of mijn provider, had ik misschien gratis een vervanger gehad.

Barry Balls 13-06-2014

Echt een top toestel!

Super snel, laad alle pagina's prima en youtube filmpjes in HD is geen probleem, evenals hd games van de appstore.

Scherm is echt super mooi. Ik ben fan van 't triluminos display, stukken beter dat het blikkerige schermpje van apple en de onnatuurlijke kleuren bij het Oled scherm van samsung mobietljes.
Qua kijkhoeken jah, kan beter... maar heb er tot dusver haast helemaal geen last van gehad. Vind dat echt overdreven gezeur van andere, want het valt best mee (met bepaalde kleuren wel ietsje meer dan andere) Verder gewoon hartstikke scherp en natuurgetrouw, precies zoals de kleuren moeten zijn.

Waterdichtheid is ook zeker een pluspunt, heb geen zwembad voor onderwater foto's, maar is super voorbij slecht weer als het regent. Ook als er was stof op zit, gewoon even onder de kraan houden en droog maken, haha (toegeven dat ik het de eerste keer voor voorzichtig deed, is toch beetje raar nog om te doen)

De camera is natuurlijk top, dankzij de nieuwe android update en update van sony zelf erbij, heb je nu ook de optie 15,5 mp op 16:9 formaat! Daar gaat mijn persoonlijke voorkeur dus naar uit. De foto's hebben ook zeker mooie kleuren ook dat natuurgetrouwe. Zeker één van de beste camera telefoons van 't moment. (toen het uitkwam wellicht de beste.. maar de z2 is natuurlijk nu al uit en ik verwacht dat die net ietsje beter is) Leuke extra effecten ook erbij en het filmen is echt goed voor een mobieltje, valt me echt niets van tegen. Uiteraard met spiegel reflex is beter, maar juist daarom verbaasd het me, dat zo'n mobieltje zeker aardige foto's kan maken. Heeft zeker veel digitale compact camera's ingehaald ook met die losse lenzen van sony door die met je mobieltje te verbinden.

Ik raad deze zeker aan, als je niet het nieuwste van het nieuwste wil en dan de volle mep wilt betalen :) Vaak zijn er leuke aanbiedingen voor mobieltjes waarbij de opvolger al in aantocht is.
deze voor een leuk bedrag per maand nu in mijn bezit.

Arno.D 28-03-2014
Geschreven voor: Sony Xperia Z1 16 GB / zwart

Ik heb deze gsm nu twee maanden in mijn bezit en het apparaat moet bij mij echt wel aan de bak, want het is mijn zaken telefoon. Om eerlijk te zijn heb ik het apparaat nog niet in een bak water of zo ondergedompeld en ik had het ding om die reden ook niet gekocht. Het ging me met name om het feit dat ik geen ellende zou krijgen in een vochtige omgeving en in de scheepvaart is dit nogal eens het geval. Ook de bekende "smijttest" heb ik me niet aan gewaagd. Wat ik wel gedaan heb is direkt een degelijke beschermhoes er bij te kopen. Mijn gsm toestellen zien er na een aantal jaren voor de leeftijd altijd onberispelijk uit. U snapt het waarschijnlijk al wel, ik ben er een die zuinig is op zijn spullen en dit ondanks alle mooie extra's die ze mogen hebben. Van deze Experia kan ik zeggen dat er in mijn hand een degelijk stukje techniek ligt en aan al mijn wensen voldoet. Een duidelijk display, een prettig en handelbaar toestel waar ik mee kan internetten, mijn mails kan binnenhalen, en zowaar ook nog kan bellen en gebeld worden. Het maakt alle belofte's waar en heb dus ook (nog) geen klachten. Mochten ze er zijn, is er ook nog iets als een garantietermijn. De zaak waar ik mijn toestellen al jaren van koop weet dat ik met mijn materiaal zorvuldig om ga en maakt van die garantie nooit een punt. Daar komt bij dat ik persoonlijk vindt dat er mensen zijn die ronduit slordig omgaan met hun toestellen en het valt me ook op dat het vaak de zelfde mensen zijn die altijd wat te katten hebben op een gsm, omdat er weer iets niet van deugt. Laten we eerlijk zijn. als ik een bank koop en de bekleding is gemakkelijk schoon te houden, omdat het een speciale behandelde stof heeft als bekleding, gooi ik er ook niet zo maar een glas wijn op om te proberen of dit wel zo is? Daar ben je zuinig op en dan ben ik gelukkig als er eens een ongelukje zou gebeuren dat ik een degelijk stukje materiaal heb aangeschaft die met de extra' s mij niet gelijk op kosten jaagt, maar waar ik me op dat moment mag beroepen op de degelijkheid van het produkt. Dus mocht ik nu onverwacht in een regenbui terecht komen, ben ik er zeker van dat mijn gsm met deze "test" met glans doorstaat. Persoonlijk denk ik dat dit ook de manier is om het langst te kunnen genieten van het gekochte gsm apparaat.
Daarbij vindt ik deze Xperia er ook nog eens een mooi uitzien en hoop er nog lang op een prettige manier gebruik van te kunnen maken.

gebruikersnaam10110 29-12-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z1 16 GB / zwart

Prima telefoon, in het begin enkele software-foutjes gehad maar die waren een maand na verkoop van het toestel opgelost.

Ben hier de reviews aan het lezen over telefoons waar het scherm spontaan barst of een telefoon die kraakt. Heb deze telefoon al 3 maanden en heb nog nooit iets horen kraken. Ook de klepjes zijn geen probleem. Ik laad mijn telefoon iedere nacht op en de klepjes voelen nog steeds stevig aan.. Het zijn dan ook vooral gefrustreerde mensen die problemen hebben met telefoons die reviews achterlaten. Hierdoor ontstaat er een vertekend beeld.

Ook qua waterdichtheid heeft deze telefoon al flink wat voor zijn kiezen gehad. Is toch leuk om te demonstreren dat je je telefoon zo in het water kunt laten vallen. Ben er al meerdere malen mee in de jacuzzi geweest en nog geen enkel probleem gezien. Ook handig in de stromende regen. Je koopt immers een waterdichte telefoon om hem in het water te gebruiken?

Telefoon is vrij fors, maar voelt wel enorm stevig aan. Er zit een flinke camera-sensor in met een grote lens en de telefoon is geheel waterdicht, niet gek dat de zwarte randen dan wat groter zijn bij telefoons die dit niet hebben.. Vormgeving is ook erg mooi met de aluminium randen. Het geeft ook een stevig gevoel. Heb de telefoon al een paar keer op de grond laten vallen (zonder beschermhoesje) en nog geen krasje of deukje te zien. De standaard geinstalleerde screenprotectors zijn erg zacht, waardoor deze snel krassen. Heb zowel voor als achter nog extra screenprotectors geinstalleerd zodat de telefoon er niet zo gekrast uitziet. (met goedkope screenprotectors is dit een probleem, aangezien het scherm daardoor slecht reageert.. Met wat duurdere screenprotectors is dit geen probleem.).
Het beeldscherm zelf is erg mooi en scherp, zoals te verwachten is van full HD. De helderheid is echter slecht instelbaar. De laagste helderheid is genoeg om je snachts te verblinden.. Dit heeft voor het accugebruik ook geen goede gevolgen lijkt mij. Het scherm is dan ook de grootste energie-verbruiker. Al gebruik je het scherm niet dan gaat deze telefoon zo een week mee op de accu, maar bij veelvuldig gebruik is de telefoon na een dag leeg. Dit vind ik een hele prestatie gezien de zware processor en het full-hd scherm.

Qua snelheid is er momenteel nog geen enkele telefoon die dit toestel evenaart. Door de bijna kale android-versie werkt deze telefoon een stuk soepeler dan de Samsung galaxy note 3. Qua multitasken is het ook top. Je kunt kleine applicaties installeren welke je vervolgens via het applicatie menu bovenop je lopende applicatie kunt runnen. Erg handig als je even snel je rekenmachine nodig hebt, of aan het koken bent met een timer. Heb tot nu toe nog geen vastlopers gehad van de telefoon zelf.

De camera is ook erg goed, deze maakt bij veel licht zeer goede foto's. Alleen bij minder licht moet je de telefoon erg stil houden. De flitser is, zoals iedere smartphone, niet zoals een echte flitser van bijvoorbeeld een digitale camera. Hier kun je dus ook niet teveel van verwachten.

Geluid is onvoldoende, wat te wijten is aan de waterdichtheid ervan. Het volume neemt met de helft af wanneer de onderkant van de telefoon in contact komt met water. Er zal waarschijnlijk een waterdicht membraan voor zitten waardoor de kwaliteit sterk daalt. Ik vind daarom ook dat op dit criterium eigenlijk niet vergeleken mag worden aangezien speakers in andere smartphones niet waterdicht zijn.

Al met al is de telefoon erg vernieuwend. Een verbeterde versie van de Z, welke meer als probeersel overkwam. Qua hardware is de telefoon koploper op de huidige telefoonmarkt (met uitzondering van de speakers) en als leuke extra is deze ook nog eens waterdicht. Erg innovatief en een fijne afwisseling inplaats van een iphone of samsung.

Makkie82 29-12-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z1 16 GB / zwart

Het is een hele mooie mobiel. Maar waterdicht is hij zeker niet! Heb er speciaal een Magnetische telefoonoplader DK31 bij gekocht zodat de klepjes dicht kunnen blijven. Heb deze dubbel gecheckt voor ik het water in ging..
Hij heeft gelekt bij de simkaart.
Na een dag drogen geeft hij alleen nog maar een rood lichtje een even trillen.

Heel erg jammer!

Koop er nog wel een die niet het water in gaat!

RiCoRe 24-12-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z1 16 GB / zwart

geluidskwaliteit is gewoon goed, maar omdat het toestel geschikt is voor onder water en stofdicht is, is het logisch dat de externe speaker voor bijvoorbeeld handsfree van mindere kwaliteit is.

mogelijkheden zijn ook erg veel met tot nu toe weinig beperkingen, voor de problemen van het niet kunnen afspelen van bepaalde videoformaten is er als oplossing video players en de bijhorende plug-ins.

gebruiksgemak erg goed, de Xperia Z1 beschikt over een snelle processor, en de accu met een capaciteit van 3 Amp gaat lang mee en kan zeker de dag rond komen zonder problemen, en niet te vergeten prettig te bedienen.

vormgeving mooi afgewerkt en ziet er voor de rest goed uit .

degelijkheid heb tot nu toe geen rare dingen meegemaakt wat betreft barsten e.d.

voor de rest van de smartphone is het een aanrader voor mensen die vaak in vochtige situaties werken/zitten en stoffige ruimtes werken/zitten vanwege dat dit toestel daar wel tegen kan en er voor gemaakt is.

san1930 06-12-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z1 16 GB / zwart

prachtig toestel maar spontaan brak het scherm misschien hebben wel meer mensen daar last van vandaar deze review. Phone house zegt komt vaker voor al na aanschaf na een uur . dus dit wilde ik jullie niet onthouden, verzeker de Z en Z1.Je bent gelijk je mobile een paar weken kwijt . Sony had geen antwoord gegeven hoe dat kon de reparatie diens moet het beoordelen hoe die barsten in het scherm komen . ik heb hem nog niet op gestuurd, Phone house zei al Sony doet hier niks mee . en jammer genoeg heeft hij gelijk .

Martin 07-02-2014

Is je telefoon nog geen half jaar oud, dan ligt de bewijslast bij de verkopen / fabrikant. Zij moeten aantonen dat de barst in het scherm door verkeerd gebruik / valschade komt. Kunnen zij dit niet aantonen in een rapport, dan moeten ze hem onder garantie repareren. Het is wettelijk geregeld dat jij dit als consument niet hoeft te doen. Wat zij ook zeggen....

Telecom Retailer 30-11-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z1 16 GB / zwart

Dit toestel heb ik getest voor het kieskeurig.nl testpanel

Pluspunten:

- scherm
- processor
- water dicht
- voelt robuust aan

Minpunten:

- niet erg vernieuwd en geen speciale features
- speaker geluid abominabel slecht
- niet compatible met elke app en videoformaat

Anoniem 22-11-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z1 16 GB / zwart

Ik heb deze telefoon mogen testen voor kieskeurig.nl en het was een snelle en goede telefoon. Alleen de prijs is een beetje hoog. Je hebt een goede camera met veel functies. Hij heeft ook best goed geluid voor een telefoon en het het scherm is erg helder.
Alleen als je de telefoon onder water houdt gaat hij opeens van alles aan klikken

marcelmar73 22-11-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z1 16 GB / paars

Mooiste telefoon van dit moment, ik heb de paarse en ben er zeer tevreden mee. Super snel, super makkelijk in gebruik en het design is fantastisch. Al met al ben ik heel blij met de Xperia z1.

Mark2000 17-11-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z1 16 GB / zwart

Via het testpanel deze Sony Xperia Z1, 10 dagen mogen testen.

Hierbij mijn bevindingen:

Wat zit er in de doos:

Sony Xperia Z1
Usb snoer
Laadblokje
Er ontbrak een headsetje (wellicht omdat er op de doos stond demo only, not for sale, schijnbaar zit dit wel in de consumenten versie)

Eerste indrukken:

Wauw mooie telefoon mooi afgewerkt voelt solide en "premium" aan. De zijkanten zijn mooi afgerond en antraciet van kleur, de rest van de telefoon is zwart.

Specificaties:

•20.7 Megapixel camera, met 1/2,3 inch beeldsensor
•16 GB intern geheugen, circa 10,5 GB beschikbaar
•Android 4.2.2
•Li-Ion 3000 mAh accu

Opvallendste en meest in het oog springende feature van deze telefoon is toch wel de water/stofdichtheid van deze telefoon. Uniek verkoopargument, zeker in een tijd waar fabrikanten vochtstickers aan de binnen kant van hun telefoon plakken om garantie af te wijzen omdat er sprake zou zijn van vochtschade. Daar waar de Xperia Z nog met allerlei klepjes is afgewerkt om dit mogelijk te maken heeft Sony schijnbaar naar de kritiek van zijn klanten geluisterd. De hoofdtelefoon aansluiting zit niet achter een klepje en het opladen kan ook zonder het klepje op te doen. De rest zit achter klepjes verwerkt wat mij niet stoort omdat ik het niet dagelijks gebruikt.

Waterdichtheid was prima op orde afgezien van de waterbak is de telefoon ook een aantal uren mee het zwembad in geweest. Waar ik er onderwater mee foto's en filmpjes heb gemaakt. Echter leuk! En je hoeft je dus geen zorgen te maken als je in regenbui fietst en alles moet doen om je telefoon te beschermen. Ik vind dit echt een goed verkoop argument

De 20.7 Megapixel camera

De camera maakt uitstekende foto's en filmpjes. Is niks op af te dingen. Wat mij opviel is dat de autostand verbazingwekkend goed werkt. Hij herkent scenes goed en weet het beste er uit te halen. Uiteraard stelt de ledflitser als bij alle andere telefoons niks voor. Verder grappig is dat de camera een modus heeft waar je foto's kan laten invullen met effecten van een thema. Bijvoorbeeld feest thema, de software herkent dan gezichten en maakt er willekeurig een hoed op je hoofd en een zonnebril. Er zijn diverse thema's, onderwater, sprookjes, dinosaurus, feest, disco en nog wat andere. Grappig maar niet meer dan dat. Video's zijn ook van uitstekende kwaliteit. Min punt van de camera is dat met onvoldoende licht de ruis on acceptabel wordt, zowel op de foto als de video, maar wat wil je met bijna 21MP op zo een kleine sensor.

De snelheid is heerlijk, de software werkt mooi en vloeiend. Geen haperingen, ook niet met meer dan 35 apps geinstalleerd. Volgens de benchmarks meet deze telefoon zich prima aan de concurrentie waar deze meestal sneller is. Dit heeft Sony prima op orde. De geinstalleerde software van Sony vind ik prettig. Walkman en Album van Sony zijn echt een aanvulling! Daar kunnen andere fabrikanten nog wat van leren. Minder gecharmeerd ben ik van Sony select en Sony privilege. Blij dat er geen eigen Skin om zit zoals bij Samsung en HTC dat vind ik echt bende. De android op de Sony is redelijk stock en dat vind ik fijn.

Voordeel is de optie voor een micro SD kaart!! In het simkaart slotje zit ook nog een kleine rode rest knop mocht de boel nou echt vast lopen, ik geen vast lopers gehad.

Het scherm:

Daar ben ik wat verdeeld over. De kleuren zien er echt mooi uit. Met foto's en video's gooit Sony haar Bravia engine software er over, wat ik ten goede vindt komen. Ik hou niet van Amoled schermen zoals in mijn Samsung zat, amoled heet als voordeel dat het zwart echt zwart kan maken, echter zijn de kleuren van Amoled zo onnatuurlijk. Sony weet dit beter te doen. Verder heeft Sony van de lcd schermen een van de mooiste zwartwaarden. Het wit had alleen iets witter en feller mogen zijn. Kijkhoeken zijn slecht van dit scherm, algemene Sony kwaal van hun laatste telefoons. Ik zie het niet echt als een nadeel want ik kijk altijd recht op mijn telefoon, en het is niet zo als je er niet precies recht voor zit dit gelijk een probleem is. Dus dat gezeur over die kijkhoeken boeit mij totaal niet. Verder voorziet Sony zijn telefoons van een anti-reflectie/shatter proof plastic laagje aan de voor en achterzijde. Het voordeel moet zijn dat er minder licht reflecties in het scherm zit en mocht hij een keer vallen dat de het scherm dan niet gelijkt barst. Grote nadeel is dat het snel beschadigd, dit is dan alleen het plastic laagje. Je kan hem er af trekken maar dan trek je ook gelijk het sony logo er af en zal je je scherm op nieuw moeten behandelen om vet en vinger strepen te weren.

Gesprek kwaliteit is prima maar dit hangt ook veel af van je provider kan daar dus weinig zinnigs over zeggen.

Accuduur van de telefoon blinkt niet uit maar welke telefoon doet dat wel? Ik vind dat de Iphones hier vaak beter in scoren. Wat ik wel prettig vond van Sony's stamina mode, wat er voor zorgt dat de accu niet onnodig gebruikt wordt. Je kan deze zelf instellen naar wens, dus welke programma's wel continu op de achtergrond verbindingen kan maken zoals whatss app bijvoorbeeld. Stamina mode vond ik prettiger dan bijvoorbeeld juice defender.

Wifi en bluetooth verbindingen werken prima. Elke keer als ik mijn huis in kwam werd de wifi aangemeld zonder problemen, ook bluetooth werkt prima. GPS icm tomtom en google maps werkte snel een accuraat.

Verder beschikt de Z1 over NFC Near Field Communication. Je kan een soort van plastic muntje over de achterzijde van je telefoon halen en deze dan programmeren met een aantal opdrachten. Bijvoorbeeld leg een muntje in de auto en als je je telefoon er langs haalt springt de bluetooth aan, navigatie en heeft file en flits informatie. Op zich een leuke en handige feature.

Conclusie:

Ik vind de Z1 een prettige telefoon die mij op vele vlakken verbaast heeft. Als ik nu een nieuwe telefoon moet aanschaffen staat deze op dit moment hoog op mijn lijstje en waarschijnlijk wel boven aan. Sony heeft een misser en dat is dat ze het scherm moeten verbeteren vooral het shatter proof plastic laagje vind ik niks. Grote voordelen zijn het prachtige solide ontwerp, de klepjes voelen goed aan! Waterdichtheid, fijne software en goede camera. Ik vind het vreemd dat Sony op dit moment vaak buiten de boot valt tov de concurrentie omdat ik nu zie dat het een hele fijne telefoon is die echte voordelen brengt.

mile-stone 15-11-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z1 16 GB / zwart

Echt een aanrader, het is een toestel wat heel veel mogelijkheden heeft,
geluid is schitterend en het beeld is prachtig mooi glas helder.

maramba1975 15-11-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z1 16 GB / zwart

Dit toestel 10 dagen mogen testen voor Kieskeurig.nl, een leuke ervaring. Ik was gewend aan een Iphone (5) en vooral benieuwd of dit toestel mij zou kunnen overtuigen hierna voor een Android toestel te gaan. Dit is deels gelukt, mogelijkheden zijn uitgebreider, muziek toevoegen eenvoudiger. Voor mij persoonlijk is het formaat van het toestel te groot voor dagelijks gebruik, echter dit is persoonlijk. Pluspunten zijn het geweldige scherm, de camera en de vele mogelijkheden. Minpunt vond ik het handsfree geluid en het formaat.

Rob de Bruijn 14-11-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z1 16 GB / zwart

Goede geluidskwaliteit met bellen, op zowel speaker, bluetooth carkit en normaal. Muziek en filmgeluid zijn ook goed. Weergave van foto's en films zijn zeer scherp. De camera is minder. Vooral in de minder belichte gedeeltes van de foto zie je relatief veel ruis. De doto's en filmpjes zijn zéér makkelijk te uploaden naar de diverse social media. Leuke gadget is het fotograferen onder water. Het toestel voelt degelijk aan al is het scherm erg krasgevoelig.

Roccodevries 14-11-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z1 16 GB / zwart

Ik heb deze telefoon mogen testen voor kieskeurig.nl, Bij het uitpakken van de telefoon viel mij op dat er een summiere beschrijving bij de telefoon zat, ik ben zelf in het bezit van een Note 2 maar de menus zijb toch iets anders.
Het geluid bij het bellen en voor het afspelen van de media zijn mooi helder, de z1 biedt veel mogelijkheden zoals de vele camera functies, de walkman met onbeperkt muziek streamen,de dualshock controller die je aan kunt sluiten en de overige functies van xperia connectie en de nfc functie.
De gebruiksvriendelijkheid is goed, zodra je de menu's naar eigenaar inbreng hebt ingesteld werkt het toestel prettig.
De vormgeving is mooi, alleen ligt het glas van het scherm wel aan de hoge kant zodat deze snel kapot gaat als de telefoon valt, het onderste deel van het scherm bevat geen knoppen en daardoor zou het scherm groter kunnen of de telefoon korter nu is dit gedeelte nutteloos.
Ik heb de telefoon te kort kunnen testen om een goed beeld bij de degelijkheid te krijgen, er komen wel snel krasjes op de achterkant van de telefoon als je hem neerlegt.

peter896 27-10-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z1 16 GB / zwart

Sony's toestellen zien er fantastisch uit, maar werken ze ook prima? Nou nee. Problemen met wifi, camera en geluid.
Toestel is fors, gezien het schermformaat. Toestel herstart zichzelf, camera die niet opstart, gesprekken die wegvallen, evenals de wifi die continu verbroken wordt.

Toestel reageert ontzettend vlot, snelst aanvoelende telefoon op de markt.
Jammer van de shatter proof sheet. Dit is een screenprotector die standaard op het scherm zit én op de achterkant van het toestel. Deze is niet/nauwelijks te zien. Deze screenprotector zorgt voor verminderding van vingerafdrukken, die heel snel te zien zijn als deze lagen eraf gehaald worden. Daarnaast verdwijnt het Sony logo. Dus nog maar niet gedaan, maar krassen vormen zich zeer snel op de screenprotectors. Ik snap niet waarom Sony voor gekozen heeft opnieuw;

Bouwkwaliteit lijkt goed, maar mijn toestel kraakt aan alle kanten, daarnaast beginnen de klepjes nu al wat losser te zitten. Oppassen dus voor het onderdompelen.

Camerakwaliteit niet over te spreken. 21 megapixel zegt natuurlijk helemaal niks en dat is zeker te zien. De camerakwaliteit is belabberd. 21 megapixel kan alleen geschoten worden in 4:3 formaat. Een stap lager is 8 megapixel en deze stand zorgt voor veel ruis. Er is een update gekomen voor de camera, maar ik zie geen verbetering.

Walkman functionaliteit helemaal fantastisch. Het geluid uit te speaker is bedroevend. Het zijn speciale onderwaterspeakers had ik gelezen, maar goed, het klinkt nergens naar.

De schil van Sony is simpel, maar echt fijn in gebruik. Vooral t.o.v. die 'troep' van Samsung waar al 10gb aan verbruikt is met zooi die niet verwijderd kunnen worden. Helemaal goed dus.

Het scherm is belabberd, die kijkhoeken echt vreselijk. Wel handig voor mensen die meekijken. Deze mogelijkheid wordt sterk beperkt. Wel natuurgetrouw scherm, erg fijn vind ik zelf. Maar goed, verbeteringen kunnen getroffen worden in de toekomst. Amoled-schermen vind ik zelf helemaal niks, maar deze schermen presteren overall gezien toch echt beter.

Conclusie: De vormgeving van de telefoon maakt veel goed, maar echt niet goed genoeg. De telefoon zelf is eigenlijk gewoon triest in elkaar gezet. Er zijn zoveel minpunten en opmerkingen te plaatsen. Sony heeft echt nog wel even de tijd nodig om deze toestellen te verbeteren en naar een hoger niveau te brengen op het gebied van betrouwbaarheid en degelijkheid.
Een paar hardwareverbeteringen erbij en software-uitbreiding en dan is het af!

Op dit moment: Denk er 2x overna om dit toestel aan te schaffen. Zelf toch wel spijt.

Susan1981 07-10-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z1 16 GB / zwart

Ik heb de Xperia Z1 nu bijna een week in bezit. Mijn vorige telefoon was de Samsung Galaxy Note n7000.

De Z1 is net zo lang als de Note, maar smaller waardoor hij veel prettiger in de hand ligt. Hoewel het scherm door de bevels ook daardoor een stuk kleiner is, ervaar ik dat helemaal niet als onprettig. Destijds heb ik vooral voor de Note gekozen voor het makkelijker lezen van e-books.

Scherm:
In andere reviews lees je veel over het scherm: slechte kijkhoek en grijs. Ik vindt de kijkhoek prima, ervaar er absoluut geen problemen mee, ook niet wanneer je de telefoon schuin houdt. Het grijze vind ik persoonlijk veel prettiger dan pikzwart, al is het maar zodat je jezelf niet voortdurend in je telefoon weerspiegeld ziet. De kleuren zijn juist heel mooi. Op mijn scherm zie ik, wat ik in het echt ook zie.

Snelheid:
Jeetje, wat is deze telefoon snel! Nu heb ik er nog geen zware dingen mee gedaan. Maar wel een flinke app uit de store erop gezet. Die was in mum van tijd gedownload én geinstalleerd, ik kon er niet eens naar kijken, zo snel. Opstarten is ook zo gebeurd, camara kan je snel aanzetten. Hij reageert snel en soepel.

Connectiviteit:
Hmm ja... ik ervaar wel problemen met het hervinden van wifi-netwerken. Regelmatig pakt hij de wifi niet, pas wanneer ik de telefoon opnieuw opstart (wat gelukkig zo gedaan is, maar wel lastig). Waar andere mobiele apparaten vol bereik hebben op de wifi, geeft de Z1 maar 2 streepjes.
Ook het hdspa/G3 netwerk heeft hij veel moeite mee. In huis zonder wifi heb ik geen enkel mobiel internetbereik. G4 is hier nog niet.
Hierdoor twijfel ik nog of ik de telefoon wil houden.

Camera:
Valt mij eigenlijk een beetje tegen, althans... Sony staat bekend om zijn goede cameratelefoons. Eerder een sony gehad en die camera was geweldig, maar dat betekende ook een veel dikkere telefoon. Schijnbaar moet je toch concessies doen aan je camera wil je de telefoon plat houden. Al ben ik wel heel erg benieuwd naar de extra lens die optioneel is. Mijns inziens hadden ze er net zo goed een 8 max 12MP in kunnen zetten. Maar misschien bewijst de 20mp zich wel in extremere omstandigheden.

Geluid:
voor een fabrikant gespecialiseerd in walkmans etc vind ik het geluid echt bagger... schel en blikkerig. Ok. Er zit totaal geen klankkast achter dus veel meer dan dat kan je niet verwachten. Toch is het geluid van de Note een stuk beter. Met koptelefoon is het geluid wel een stuk prettiger.

Blub: Ik heb de watertest nog niet gedaan, des te meer omdat de telefoon nadat deze onder water is geweest, je eerst 3 uur moet wachten voor je de luidspreker/microfoon weer kan gebruiken. Hierdoor heb ik even gewacht.
Het stof en waterdichte van de telefoon is wel wat mij over de streep heeft getrokken bij de aanschaf. Wij doen aan geocachen en staan dientengevolge vaak in regenachtige of stoffige omgevingen en aangezien de batterij van mijn Note geploft was (waarschijnlijk door vocht, gebruik in vochtige omstandigheden) is dit dan de perfecte telefoon.
Ook de goede GPS, eerst om op locatie met A-gps snel verbinding te krijgen en daarna, met a-gps uit de cache te vinden.

Degelijkheid van een smartphone is natuurlijk relatief. Waar je je nokia 3210 van 10 hoog kon laten vallen zonder barst of kras zijn de telefoons van nu in mum van tijd gebarsten. Maar voor een smartphone voelt deze telefoon door de aluminium behuizing bijzonder stevig aan. Al zou ik hem alsnog niet even laten vallen om te proberen ;)

Gebruiksgemak:
Aan de water en stofdichtheid zit natuurlijk een nadeel en dat is dat alles achter klepjes verstopt zit. Om te laden met een gewone lader moet je steeds een klepje open doen. Voor 40 euro kan ik er best een magneetlader bij kopen, dan is dat niet nodig. Maar het was leuker geweest wanneer die er standaard bij zat en de mini-usblader optioneel was geweest. Ook kan je, wat bij de Note nog wel eens nodig was, de batterij er niet uithalen.

Mogelijkheden:
Door de snelheid is het wel makkelijker om filmpjes etc etc goed af te spelen zonder haperingen maar verder doet het qua mogelijkheden niet onder voor elke andere android telefoon. Ik moest wel even wennen aan de sony-touch die eraan gegeven is.

Even plussen en minnen:

kan tegen een stootje

geluid
connectiviteit

WCLB49 20-01-2014

Jeetje Susan, wat een leuke review! Ik heb net besloten om de Z1 maar aan te schaffen maar moest toch even achter mijn oren krabben door een aantal andere reviews. Ik die zelf niet aan geocoachen (whatever that mee bie...) maar loop wel eens in de regen met de hond of "langs de lijn" van het voetbalveld en dan is het makkelijker om zo'n Z1zonder angst voor waterschade te kunnen gebruiken. Ik heb nog nooit een geplofte accu gehad, maar dan waarschijnlijk ook meer een gewone gebruiker met mobieltjes sinds 1993.... Aan het zwembad had ik nog niet gedacht zoals sommige "gebruikers" melden en dat het geluid onder water dan ook nog slechter is... Tsja, hoe bestaat het! Dat Sony schel en blikkerig geluid produceert zoals je schrijft verbaast me wel, dat schijn toch wel persoonlijk te zijn. Of het ligt aan je headsetje? Zonder "klankkast" betekent dat je dit zonder headset probeert, tsja, een klankkast betekent waarschijnlijk wel een aanhangwagentje achter je fiets om je telefoon mee te nemen, toch? Jammer dat Sony er in deze telefoon nog geen wasdroger in heeft kunnen plaatsen, maar geef ze even de tijd, denk ik dan maar! Ik ben nog even aan het twijfelen gebracht over dat klepje wat je open moet doen om het ding op te laden. Hè? Niet eens waterdicht zonder klepje? Nou ja, dat neem ik maar op de koop toe. Eén keer per dag een klepje open schuiven weegt wel op tegen die plofaccu's denk ik. En dat je de batterij er niet uit kan halen? Is dat een hobby? Ik denk dat ik hem toch maar koop, hij is net in de uitverkoop!

Mountainboarden 02-10-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z1 16 GB / zwart

Ik heb het toestel nu 1,5 week in mijn bezit en ik moet zeggen wat een toptoestel! Hiervoor een Samsung Galaxy s3 gehad en dat was ook geen verkeerd toestel.

Waarom een Z1 en geen ander toptoestel zoals de HTC One, Galaxy S4 of de nieuwe Note 3.
Heel simpel, dit toestel is stof en waterdicht. Ik heb een outdoorbedrijfje en kom veel in aanraking met modder en water. De Z1 geeft geen krimp. Je kunt zelfs foto’s onder water maken. Echt heel tof.

Afwerking:
Dit is de meest luxueuze telefoon die ik ooit in mijn hadden heb gehad. De klasse straalt er vanaf. Ik heb met een beetje geluk de paarse versie weten te scoren. Wat een beauty. Body van volledig aluminium afgewerkt met glas. Hij is hierdoor wel wat aan de zware kant maar dat is niet storend. Sony heeft ook al heel fijn een screenprotector vooraf geïnstalleerd.

Camera:
Sony claimt 20,7 mp maar effectief zullen dit misschien 8 mp zijn. Desalniettemin zijn de foto’s ronduit prachtig. Ook heeft de camera vooraf geïnstalleerde instellingen die zeker een meerwaarde hebben. Ik noem speciaal even de tijdsprongopname. Ook 1 van de redenen waarvoor ik dit toestel heb aangeschaft. Deze functie schiet 30 foto’s binnen een seconde. Wat hiervan zo bijzonder is dat de eerste reeks foto’s gemaakt zijn voor het indrukken van de opnameknop. Dit moet je echt zien. Vooral bij actie foto's is dit handig. Je bent nooit te laat of te vroeg. Daarbij heeft Sony gelukkig weer een fysieke cameraknop aangebracht. Je kunt ook direct alleen de camera opstarten.

Accu:
Je zou zeggen 3000 mAh, die gaat wel ff mee. Dat valt in de praktijk wat tegen. Bij redelijk intensief gebruik moet ook deze telefoon naar een dag weer aan de lader. Geen probleem voor mij. Ik ben niet anders gewend.

Hardware:
Het toestel is uitgerust met de snelste processor van dit moment, de snapdragon 800. Het toestel toont ging enkele vertraging en scoort dan ook uitmuntend in alle benchmarks. Met dit toestel kan je voorlopig wel vooruit. Het toestel heeft standaard 16 GB geheugen maar is uitbreidbaar met een micro SD kaartje. Prima dus.

Software:
Gewoon de nieuwste android versie met een Sony sausje. Het Sony sausje is meer basic maar dat geeft wel een cleane look. Er zijn wat handige features maar ach als je gewent bent aan android dan weet je dat alles gewoon prima functioneert.

Scherm:
Hier is heel veel over te doen las ik. Kijkhoeken zouden slecht zijn. Het scherm zou flets zijn.
Nou de kijkhoeken zijn inderdaad minder dan bij bv mijn samsung S3. Aangezien ik recht voor het scherm zit interesseert mijn dat geen bal. Sterker nog, je hebt meer privacy!
Dan de fletsheid. Ik wil het geen fletsheid noemen. Ik vind de kleuren van het scherm meer de werkelijkheid benaderen dan mijn S3. Samsung blaast de kleuren op in hoog contrast. Daardoor oogt de Sony wat fletser. Ik kreeg bij het langdurig naar het scherm van mijn S3 kijken wel eens hoofdpijn. Dan heb ik het wel over een filmpje van 2 uur. Daar heb ik bij de Sony echt geen last van. Het scherm is heel rustig aan je ogen. Met zijn HD resolutie van 1920 x 1080 is het beeld echt haarscherp.
Genoeg over het scherm. Ik vind die negatieve reacties onterecht. Bij deze dus wat tegengas.

Conclusie:
Als je een high end toestel wil hebben die ook nog eens stof en waterdicht is dan heb je geen andere keuze dan de Experia Z1. Ik zal nog kort de plussen en minnen weergeven.

+ stof en waterdicht
+ design (zeer luxe)
+ snelheid
+ camera
+ scherm!
+ uitbreidbaar geheugen

- zwaar
- groot (de bezels om het scherm hadden kleiner gekund)
- duur (maar wel zijn geld waard ;-))