OPPO Find X3 Neo

• Test panel 8.6 apr 2021
Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de OPPO Find X3 Neo op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

m*******@h********** 20-01-2022

Op de haptics (heel zwak), de camera (redelijk) en de geluidskwaliteit na goede hardware. De accu laad bovendien snel op en gaat lang mee.

De software schil (ColorOS) is echter dramatisch. Onlogisch, apps doen niet wat je hebt ingesteld, veel te veel opties die bovendien niet op een logische plek terug te vinden zijn, sommige apps zijn niet uit te schakelen, veel apps geven geen meldingen in de notificatiebar etc.

Mijn 1ste, tevens laatste china phone...

Joyce 29-04-2021

Een prachtig toestel! geen 10 om dat ik een foto functie mis

De oppo neo Find X3 NEO heb ik in de afgelopen twee weken als erg positief ervaren. Het is een makkelijke telefoon in gebruik. Het display heeft een fijn en helder beeld, ik ben zeer tevreden over het design en de geweldige kleur die ik heb. Voor mij is het hebben van een goede camera erg belangrijk.

Over de foto’s de verschillende standen die je kan gebruiken ben ik erg tevreden. Wat ik wel mis is het maken van beweegbare foto of een multi shot waardoor je met 1 klik meerdere foto’s maakt een seconde er tussen. Omdat ik regelmatig foto’s maak voor mijn social media en website en ik deze vaak via een statief afdruk op een timer zodat ik meerdere shots gelijk kan maken mis ik deze functie wel ten opzichte van mijn vorige telefoon. Echter zijn de foto’s zo mooi scherp en helder dat ik hier vast wel weer een oplossing voor ga vinden. Wat ik een hele leuke functie vind is de dual-view video. Je filmt dan met de camera op de achterzijde en op de voorzijde waardoor je het hele beeld (voor en achter) in 1 keer in beeld kan brengen. Je kan dan zelf ook bepalen op welke manier dat zichtbaar is.

De batterij duur ben ik enorm positief over en met de snellader laad de telefoon snel op.

Pluspunten

• prachtig desig
  • makkelijk in gebruik
  • lange accuduur
  • scherpe fotos
  • extra foto functies

Minpunten

• geen multishot functie
  • geen bewegende foto functie

jooproo 29-04-2021

Een premium uitstraling & een goede telefoon!

Ik gebruik de Oppo Find X3 Neo nu enkele weken, met heel veel plezier. Samengevat brengt deze telefoon je een geweldig scherm, een goede accuduur, geweldige camera en een uitzonderlijke look. Echt een premium smartphone die ook gewoon lekker snel is.

Uitstraling
De meeste telefoons zien er gewoon uit als… een doorsnee telefoon. Van voren is dat bij deze niet anders, maar de achterkant is, bij de `Galactic Silver’ editie gewoon WOW! Heel veel kleuren die erin te zien zijn, die zeker op zal vallen en het statement maakt dat er in design nog een hoop te winnen is. Het meegeleverde, doorzichtige, hoesje neemt iets van de uitstraling weg, maar het blijft een mooi effect. Het dubio is…. Ga je zonder hoesje op pad, met een zeer opvallende telefoon, maar wel wat kwetsbaarder, of met hoesje, waarbij je telefoon nogsteeds opvalt, maar net iets minder, en wel beschermd is.

Scherm
Het display is groot, zoals bij elke telefoon, maar is niet groter dan gelijkwaardige smartphones van andere bekende merken. De telefoon is wel wat lichter dan mijn vorige Oppo, wat erg aangenaam is in gebruik. Het scherm heeft bijzonder mooie kleuren, en een hoge verversingssnelheid van 90Hz. Evt kun je in de instellingen dit terugzetten naar 60Hz (bespaart energie), maar ik merkte dit toch op dat het dan net wat minder vloeiend ging. Als kers op de taart heeft de telefoon ook nog de ‘edge’ waardoor het scherm aan de zijkanten afloopt, wat heerlijk vasthoudt. Tegelijkertijd maakt dit de telefoon ook wel weer kwetsbaar. De front-camera zit in het scherm, wat te zien is als een zwart gat op je scherm, linksboven. Dit irriteert me eigenlijk vrij weinig, en had verwacht dat ik me hier meer aan zou storen. Echter is dit bij het gebruik van de meeste apps niet storend aanwezig, en mis je er geen informatie door. Nog een groot pluspunt, de telefoon komt met een screen-protector op het scherm, dus voor krassen ben je veilig op je scherm.

Accu
De accu houdt het prima een dag vol. Bij matig gebruik red je 2 dagen. De accu is bijzonder snel opgeladen, met 35 minuten van 0 naar vol. Dit is niet alleen te danken aan het snelladen, maar ook aan de dubbele accu, waardoor er eigenlijk 2 kleine batterijen tegelijk worden opgeladen in plaats van 1 grote accu. De vormgeving van de oplader is erg groot, en lijkt eerder op de oplader van een laptop. Ik ben erg benieuwd hoe de accu op langertermijn het volhoudt.

Camera’s
De telefoon heeft 1 frontcamera, en 4 op de achterkant. Vooral de groothoekcamera is een hele fijne toevoeging. Daarnaast zorgt het dat je zonder kwaliteitsverlies in kan zoomen. De 50mp stand is leuk, maar dan kun je niet zoomen. Deze zet ik dan ook enkel aan als ik denk dat het nodig is (ook vanwege de opslag). Ook kun je macro-foto’s maken, wat tevens een leuk resultaat geeft. De frontcamera geeft bij videobellen een duidelijk beeld en goede (kunstmatige)belichting. Deze oppo heeft veel foto-functies ingebouwd, zoals timelaps, slowmotion, panorama, etc. Ook heeft die scene herkenning en life tracking, waarbij het onderwerp gevolgd wordt om scherp op de foto te hebben. Ideaal bij bijvoorbeeld dieren.
Selfies maak ik zelden, dus daar kan ik niet genoeg over zeggen. Ik denk dat de camera voldoet aan de social-media verwachtingen, en voor op vakantie een fotoboekje maken. Toch wint dit het niet van de echte camera’s, maar voor een doorsnee gebruiker is het ruim voldoende en schiet je er zonder veel werk prima plaatjes mee.

Pluspunten

• lange accuduur
  • Goede camera
  • Mooi scherm
  • Premium look

Minpunten

• Toch wel groot (zoals de meeste telefoons)

Xiendao 29-04-2021

Grenzeloze mogelijkheden voor de (beginnende) fotograaf

Bij het uitpakken van de Oppo Find X3 Neo werd ik al direct enthousiast: de kleur Galatic Silver is in het echt nóg mooier dan de foto’s doen vermoeden (ik kan niet stoppen met het bewegen van de telefoon, wanneer ik naar de kleuren op de achterkant staar). Daarnaast valt het mij op dat er al een beschermfolie op het beeldscherm zit en dat er tevens een transparant beschermhoesje is meegeleverd. M.a.w. je kunt het toestel direct (beschermd) gebruiken. Mijns inziens is hier goed over nagedacht.

Het instellen van het toestel ging niet helemaal soepel, zonder mijn huidige toestel was dit behoorlijk omslachtig (Oppo vraagt continue om een koppeling met het oude toestel). Eenmaal ingesteld was het tijd om alles naar wens aan te passen. Wat ik zelf een groot pluspunt vind, is dat er gekozen kan worden voor een donkere modus én dat deze ook naar wens aangepast kan worden. Ik ben sinds een paar jaar overgevoelig voor licht (lichtsensitiviteit) en de opties ‘Oogcomfort’ en ‘Kleurtemperatuur van het scherm’ zijn een zeer welkome aanvulling en halen de scherpe randjes eraf.

Waar ik erg nieuwsgierig naar was, waren de camera opties op het toestel. Pasgeleden heb ik een fotografiecursus afgerond en was op zoek naar een toestel die in mijn (beginnende) fotografie behoeftes kon voldoen. De specificaties liegen er niet om, wat een fantastisch toestel om mee te werken. Je kunt gebruik maken van de vooraf ingestelde opties of lekker zelf aan de slag gaan in de Expert modus. Macro, Slowmotion, Time Laps, 50MP stand, Dual-view video, ik kon mijn geluk niet op ;). Één opvallend tof detail, of nou ja, eigenlijk twee, waar ik erg over te spreken ben: Ultra night mode en AI Highlight video. Zwarte en blurry nachtfoto’s zijn verleden tijd. Awesome features!

De batterijduur heeft mij, naast de grenzeloze camera mogelijkheden, nog het meest verbaasd! Waar ik met mijn huidige telefoon soms wel tot 3x per dag mijn telefoon op moet laden bij intensief gebruik, redt de Oppo het gemiddeld 1,5 dag met een volle accu. Normaliter moet ik een powerbank meenemen wanneer ik een fietsritje ga maken, omdat mijn huidige toestel het onderweg ‘begeeft’, de Oppo Find X3 Neo draait hier zijn hand niet voor om. Verder laad het toestel ontzettend snel op en biedt deze tevens de mogelijkheid ‘Nacht oplaadstand’ aan, voor geoptimaliseerd opladen gedurende, je raad het al, de nacht. Deze geeft dan een tijdsindicatie aan wanneer het toestel volledig opgeladen zal zijn (in mijn geval was dit 06.00 uur de volgende ochtend). Echt een handige optie!

De Oppo is niet veel groter dan mijn huidige toestel, wat voor mij persoonlijk een eis is. Het toestel moet nl. makkelijk in de hand liggen én in een broekzak of jaszak passen. De vormgeving (o.a. schermratio van 92,1%) maakt echter dat ik het gevoel krijg dat ik een véél groter toestel in mijn handen heb. Zie afmetingen hieronder ter vergelijking:
- Huidig toestel: 142.4 x 69.6 x 7.9 mm.
- Oppo: 159,9 x 72,5 x 7,99 mm.

Bellen middels Bluetooth is overigens een verademing op dit toestel! Ik ben zelf slechthorend en draag hoortoestellen, welke over Bluetooth beschikken. Daarnaast gebruik ik dagelijks de Sony WH-1000 XM3 NC koptelefoon. Koppelen met de Oppo gaat vlekkeloos. Wanneer ik wil telefoneren verschijnt er een dropdown menu in het scherm en kan ik kiezen via welk kanaal ik dit wil doen: Phonak (hoortoestellen), Sony (koptelefoon), luidspreker of telefoon. Hier heb ik maar één woord voor: BRILJANT! Daarnaast zijn de Dual Stereo Speakers (met Dolby Atmos ondersteuning), een van de weinige telefoon speakers die ik kan verdragen met mijn overgevoeligheid voor geluid. Het geluid wat hier uit komt is mooi helder en waarheidsgetrouw en absoluut geen goedkope (lees: blikkerige) troep.

Het enige minpuntje wat ik tot nu toe heb ervaren is het toetsenbord. Deze heeft een specifieke indeling, wat uiteraard een kwestie van gewenning is, echter mis ik de mogelijkheid om de vormgeving naar persoonlijke voorkeuren aan te passen en in te richten. Wat overigens wel een voordeel van de Oppo is, is dat je meerdere talen in kunt stellen als voorkeurstaal en dat deze automatisch herkend worden. Bij mijn huidige toestel moet ik continue op het toetsenbord swipen tussen de verschillende talen. Dit hoeft bij de Oppo dus niet, wat mijns inziens zeker bijdraagt aan een prettige gebruikerservaring.

Pluspunten

• Batterijduur
  • Cameramogelijkheden
  • Dropdown menu met (Bluetooth) bel mogelijkheden
  • Beschermhoes en beeldschermfolie meegeleverd
  • Simkaart aan onderkant toestel = esthetisch mooier

Minpunten

• Toetsenbord vormgeving aanpassen ontbreekt

Rianne M 28-04-2021

Fijne, snelle smartphone met goede camera

Ik heb de afgelopen weken de OPPO Find X3 Neo (Galactic Silver) getest en ben al met al erg tevreden over deze telefoon.

De telefoon is mooi vormgegeven, en het meekleurende effect van de kleur ‘Galactic Silver’ is erg fraai. Verder heeft hij een prachtig scherm met heldere kleuren en weinig rand, en met de hoge refresh rate van het scherm zijn er dus ook erg vloeiende bewegingen.

Verder is hij prettig in gebruik, en ligt vrij goed in de hand voor het feit dat het een telefoon is met een groot scherm. Het bijgeleverde hoesje sluit mooi aan en geeft extra bescherming, alhoewel de telefoon zonder hoesje ook goed vast te houden is omdat deze niet zo extreem glad is als veel andere smartphones met glazen achterkanten tegenwoordig.

De telefoon is snel opgeladen, maar heeft om de accu levensduur te verlengen een speciale ‘nacht-oplaadstand’ waarbij er trager maar slimmer wordt opgeladen.
De batterij gaat, zeker voor een telefoon met zo’n groot scherm met hoge kwaliteit, erg lang mee. Tijdens het testen, met vrij uitvoerig gebruik en veel foto’s en video’s maken, gaat deze ruimschoots een dag mee.

De camera is echt een gigantische verbetering ten opzichte van mijn huidige (3 jaar oude) telefoon. Met de Ultra night mode en de AI Highlight video is het opeens mogelijk om ‘s avonds met slechte lichtomstandigheden toch nog beeldmateriaal van goede kwaliteit vast te leggen, zonder dat er een flitser aan te pas moet komen.
Tevens is er nog een Dual-view Video optie; dit is een leuke extra feature waarbij je tegelijkertijd dus beeld van de voor- en achter camera vastlegt.
Er zit ook een aparte macro camera op de telefoon, wat leuk is omdat je van heel dichtbij een foto kunt maken, maar de camera die bij de macro stand wordt gebruikt is minder goed dan de gewone camera, dus zelf vind ik het resultaat qua waarheidsgetrouwe kleuren en aantal megapixels beter wanneer je van wat verder weg en foto maakt wat je vervolgens op inzoomt.

Pluspunten

• camera
  • batterijduur
  • beeldscherm

pontificaal 27-04-2021

Prachtig toestel

Ik heb het toestel nu een week in gebruik.
Prachtig toestel met super helder beeldscherm. Foto's zijn van uitmuntende kwaliteit.
Lekker groot beeldscherm. Voor mij erg fijn, want mijn ogen zijn niet heel goed.
Ik heb Tnt 1 nadeel kunnen ontdekken, dat is het toetsenbord. Ik kom constant tegen het basis menu aan, waardoor het toestel weer naar basis menu gaat. Ik hoop echt dat dit met een update gaat veranderen
Dat is jammer.
Het is een speciale Oppo lader. Mijn zoveelste verschillende lader
Verder erg tevreden

Pluspunten

• Groot scherm
  • Goede kamera
  • Laad snel
  • Razendsnel

Minpunten

• Toetsenbord
  • Eigen Oppo lader

Esther van Pelt 25-04-2021

De OPPO Find X3 NEO maakt prachtige foto's!

Sinds een aantal weken heb ik de OPPO Find X3 NEO in mijn bezit. Het allerbelangrijkste aan een nieuwe telefoon was, de camera! Aangezien ik veel op social media plaats, vind ik kwalitatief goede foto’s heel belangrijk.

Zodra ik het doosje van de telefoon open maakte was ik meteen enthousiast, want wow wat een beauty. De telefoon is prachtig, de achterkant is parelmoer en je ziet alle kleuren van de regenboog, echt super gaaf.

De telefoon en display is groter dan de telefoon die ik nu heb, maar dit vind ik juist erg fijn. Ik maak geen gebruik van een tablet, dus ik doe echt alles op mijn telefoon. Een groter is display is dan dus erg fijn.

De camera, waar het bij mij dus vooral op gaat, is echt een enorme vooruitgang op wat ik nu gewend ben. De portret modus is echt een uitkomst, de foto’s zien er zo professioneel uit. En waar ik voorheen echt geen foto’s in het donker kon maken, omdat deze dan gewoon zwart waren, zijn deze foto’s echt heel mooi en licht. Dit komt door de speciale ultra night modus.

De batterij gaat ruim een dag mee (ik zit echt veel op mijn telefoon) en de telefoon is in een half uurtje alweer opgeladen, mega snel dus.

Klein nadeeltje van de telefoon is het toetsenbord, dit is anders dan mijn vorige telefoon waardoor ik heel vaak in het smiley menu kom, beetje irritant, maar dat is gewoon even wennen.
Ook vind ik de oortjes die bij de telefoon zitten niet fijn, deze gaan een tijdje irriteren en pijn doen.

Maar ik raad deze telefoon zeker aan, qua design echt heel mooi en de foto's die je met dit toestel maakt zijn echt prachtig, heldere kleuren, scherp en heel professioneel.

Pluspunten

• de camera, heldere duidelijke foto's.
  • telefoon laadt heel snel op.
  • prachtig design
  • groot display

Minpunten

• de oordopjes doen pijn aan mijn oren.

Rick Anders 09-04-2021

Top mobiel aangeschaft in galactic silver

Prima mobiel. Galactic silver is bijzonder mooi. Bij elke draai krijgt het toestel een andere kleur.
Scherm is goed afleesbaar in direct zonlicht en goed dimbaar voor in het donker. Beeldverversing is 90 Hz en dat werkt erg vloeiend. Camera is ook goed, de foto's en video's zien er crispy uit en de mogelijkheden zijn divers. Tele, macro, ultra wide en normaal. En gelukkig is het toestel met zijn afgeronde randen erg snel en draaien apps als een malle.
Is dan alles goed.
Bijna.
Het was mooi geweest als er een gewone headphonejack in had gezeten. alleen om de keuze te kunnen maken om ook eens een gewone koptelefoon te kunnen aansluiten. iedere dag doppen in gaat ook vervelen. En er staat wat bloatwear op. Maar dat kan er af :).
Heb hem zelf aangeschaft mede door de leuke actie met een gratis oppo smartwatch en een setje bleutooth doppen.

Pluspunten

• camera
  • 90Hz Oled scherm
  • mogelijkheden
  • formaat / vorm

Minpunten

• geen 3,5 jack
  • alleen spatwater dicht.