Nokia Lumia 820 geel / 8 GB

Samsung Galaxy A3 (2016) SM-A310F zwart / 16 GB
8,6 (18)

8,9

Parbo1 02-11-2014 Product jaar of meer in bezit

Even een update voor de Lumia 820.
Telefoon nu bijna 2 jaar in gebruik.
Na de update naar 8.1 allen maar nog beter geworden.
Notificatie, doorzichtige tiles op het startscherm, mogelijkheid om alles op sd-card te zetten (foto's,video's,apps,kaarten), echt top.
Ook met de nieuwe apps voor fotografie nog mooiere foto's te maken.
Het enige wat nu wel een beetje tegenwerkt is de batterij duur, toch wel iedere dag aan de lader.
Al met al dus nog steeds een prima telefoon.

Consument1962 06-03-2014 Product kwartaal in bezit

Uitstekende telefoon. Degelijk gebouwd, zeer snel en overzichtelijk. Je leert snel je weg kennen. Een aantal apps zijn (nog) niet te verkrijgen, maar al het noodzakelijk is aanwezig. Zeer tevreden na 3 maanden

michaelnieuwenhuizen 25-12-2013 Product half jaar in bezit

Deze telefoon begin 2012 gekocht, toen Windows Phone 8 nog vrij nieuw was. Ik ben zelf een Apple liefhebber, heb een hekel aan Windows, en had hiervoor een Galaxy S, maar wilde eens iets nieuws proberen, en de interface zag er mooi uit.

De eerste weken was het even wennen. Syncen met een Mac lukt niet echt (de software werkte niet of nauwelijks), en mijn SD card werd door mijn Mac helemaal niet herkend, maar de telefoon werkte erg soepel, en ik vind de Metro interface echt veel mooier dan de chrome interfaces van Android of iOS die er nu heel rommelig uitzien. Ook de manier waarop apps werken, en de manier waarop ze allemaal op dezelfde manier werken doordat steeds dezelfde stijl wordt gebruikt maakt dat je heel snel went, en je meteen weet hoe nieuwe apps werken.

De camera is prima, en ik heb de 820 gekozen boven de 920 omdat je met de 820 meer geheugen hebt (8 vast + 64 memory card ipv 32 vast), en je ook een nieuwe/extra batterij kunt kopen (net eentje aangeschaft voor minder dan een tientje).

De sim card werkt trouwens zonder problemen. Ik had allerlei angstige verhalen gehoord van sim cards die niet herkend werden, en muziek die zou haperen, maar dat bleek geen probleem te zijn (muziek op de SD zetten doe ik gewoon door de SD card in mijn Mac te stoppen). Je kunt helaas geen apps op de SD card installeren, maar je kunt er wel apps op downloaden en die vervolgens ieder moment op je telefoon installeren. Zo heb ik een paar dozijn apps op mijn SD kaart staan die ik ieder moment kan installeren, ook als ik geen verbinding heb.

Geweldig is dat je kaarten van landen gratis kunt downloaden (op je SD card!) en die zonder te roamen in het buitenland kan gebruiken - GPS is immers gratis. Je kunt zelfs zoeken op de kaarten zonder online te hoeven gaan, echt onmisbaar als je in het buitenland de weg zoekt.

De telefoon is verder erg degelijk, de plastic achterkant is zeer sterk, en mocht het eens kapot gaan, dan kun je altijd een nieuwe achterkant voor minder dan twee tientjes kopen.

Windows Phone had 2 grote bugs toen ik de telefoon kocht - hij viel af en toe zo maar uit, en het geheugen liep onvermijdelijk vol - zijn inmiddels opgelost, en dus zal ik ook iedereen een Windows Phone / Lumia aanraden. De punt aftrek voor mogelijkheden is er omdat er nog steeds minder apps zijn voor WP8 dan voor Android/iOS, maar ik vind dat echt geen reden om niet op WP8 over te stappen - ik mis zelf geen enkele app. Zelfs apps als Instagram en Vine zijn nu gewoon voor WP8 te krijgen.

Conclusie: deze telefoon zou het wel eens langer kunnen volhouden dan de standaard 2 jaar die ik de meeste telefoons geef. Mijn Galaxy ging na twee jaar steeds minder snel lopen, maar mijn Lumia lijkt zelfs soepeler te lopen dan toen ik hem kocht (verbeteringen in de software?) Mocht ik weer een nieuwe telefoon kopen, dan wordt het bijna zeker weer een Lumia. WP8 heeft weinig te maken met de Windows die de meeste mensen kennen, dus laat je daardoor niet afschikken!

Daniel_01 19-09-2013 Product paar dagen in bezit

7,4
Ik geef toe dit is werkelijk een super smartphone in deze prijscategorie, die meteen ook 4G aankan. Ik heb de 820 boven de 920 verkozen, ook al door de fikse prijsdaling in België. Tot mijn spijt het ik de 820 maar een paar dagen kunnen gebruiken. Ik heb het toestel vanop een hoogte van slechts 50cm uit mijn handen laten vallen op een houten vloer, met als gevolg dat het glas van het scherm en ook het LCD binnenin gebarsten is, de herstellingsprijs loopt op tot ver boven de aankoopprijs, het toestel werkt helemaal niet meer (scherm blijft zwart). Mijn schuld natuurlijk, dus geen waarborg van Nokia, maar dit toestel zou toch een kleine val moeten kunnen overleven, dus gebruikers wees ultravoorzichtig.

bongo116 19-09-2013 Product paar weken in bezit

heel wat beter dan de nokia e6 die ik hier vor had.
de 820 is de beste deal die ik de laatste paar gemaakt heb het gebied van mobiel bellen en internetten.

emilyrose 16-09-2013 Product paar weken in bezit

Altijd fan van Nokia geweest en mijn HTC one V ergerde me dusdanig dat ik besloot een simlockvrij toestel te kopen zolang mijn abonnement me geen nieuw apparaat toestaat. Het is een heel gebruiksvriendelijk toestel; zelfs als je een android gewend bent geweest.
Toch zijn er wel wat minpuntjes. De foto's zijn duidelijk minder scherpp dan op mijn HTC. Hij loopt regelmatig vast of het onderliggende programma is nog actief terwijl je het startscherm ziet. Ik heb al minstens een keer of vijf de batterij eruit moeten halen om vastlopers te herstellen. En dan doet ie t gewoon weer prima. Het is een snelwerkend toestel. Hij is supermooi om te zien.
Wat ik wel jammer vind is dat ik de toestellen niet afwisselend kan gebruiken: in mijn HTC one V zat een grotere Simkaart. Die moest verknipt worden om in de Lumia zijn werk te doen.
In mijn htc zit nu een goedkoop prepaid kaartje voor als ik ergens heen ga war ik ff snel foto's wil maken.

Maeyer 08-08-2013 Product half jaar in bezit

6,4
Ik ben niet tevreden over dit toestel. Valt uit wanneer je wil bellen. Slechte verstaanbaarheid. Soms valt netwerk weg, maar gewoon aan toestel.
Mijn vriendin heeft een 620. Daar werkt de camera niet meer van. Totaal niet tevreden over de Lumia reeks van Nokia. Bovendien worden er weinig apps gemaakt voor windows.

Horseman1 03-07-2013 Product paar weken in bezit

Ik heb het toestel 2 weken in gebruik. Dit is mijn eerste smartphone, het was dus wel even een avondje zoeken naar alle instellingen en mogelijkheden. De hele tendens van dit soort telefoons is steeds groter en groter maar hij moet ook nog een beetje in bijvoorbeeld je broekzak passen. Dat lukt met dit toestel nog wel maar nog grotere toestellen zijn wat mij betreft niet handig. Het scherm voormaat is voor het internet prima te doen en je kun de tekst ook vrij eenvoudig vergroten. Het is een mooi helder scherm en ik ben als nieuwe en onervaren gebruiker erg enthousiast over de Windows Phone menu structuur. Wel heb ik extra 32 gb geheugen in het toestel gedaan, omdat naders het geheugen (8 gb) vrij snel vol kan raken. M.b.t. levering door in mijn geval de Media markt kan ik nog opmerken dat ik teleurgesteld was dat de telefoon niet de volgende dag geleverd is geworden, zoals wel aangegeven werd. Het toestel werd pas 1 dag later afgestuurd. Op zich geen probleem maar dan moet het niet beloofd worden. Het toestel is een dag te laat, alsnog netjes afgeleverd. Tot op heden ben ik een tevreden gebruiker.

Jisper 21-06-2013 Product paar dagen in bezit

9,4
Gekocht voor mijn vrouw. Zij wilde aanvankelijk niets weten van een smartphone want dat vond ze veel te ingewikkeld. De Nokia 620 bleek een schot in de roos.
Simpel te bedienen, overzichtelijk, handzaam, degelijk, een zeer helder en duidelijk scherm en ligt goed in de hand. Het ding oogt goed met lekkere kleurtjes.

Ik zit er nu vaker mee in mijn handen dan mijn vrouw en ben enthousiast over de mogelijkheden van dit dingetje.
Vooral de HERE Suite is ideaal. Thuis gratis kaarten downloaden, wereldwijde dekking, en offline beschikbaar. Mix radio, gratis muziek streamen en offline beschikbaar maken.
Alle apps die er toe doen zijn beschikbaar en alles gaat heel soepel en snel.

Ik vind het echt een aanrader.

MBro 31-03-2013 Product maand in bezit

Een uitbreiding van MBro:

Ik ben het een en ander nog vergeten te melden bij mijn review, Als eerste wil ik nog iets vermelden over de batterijduur. In het begin had ik wel eens het probleem dat de 820 niet eens een dag haalde met een volle acculading. Uiteraard gebruik je een telefoon veel in het begin, maar dit was af en toe ook het geval bij weinig gebruik. Sinds een week of twee heb ik er eigenlijk geen last meer van. Het kan mogelijk aan bepaalde updates liggen, maar ik haal tegenwoordig makkelijk een dag, tenzij ik een tijd lang zware games hebt gespeeld. Al met al met ik tevreden over de batterijduur.

Als tweede ben ik vergeten te vermelden dat Nokia veel exclusieve apps levert. Het ecosysteem van Windows Phone is redelijk jong, waardoor je af en toe wat zou kunnen missen (zelf mis ik niet heel veel), maar Nokia biedt heel veel extra exclusieve apps aan om dit te verhelpen. Onder de exclusieve apps valt natuurlijk ook de turn-by-turn navigatie van Nokia zelf, wat geheel gratis is (met offline functionaliteit). Verder hebben ze ook Nokia Music, wat een soort van Spotify is. Nokia City Lens zorgt ervoor dat je makkelijk je omgeving kunt ontdekken, wat leuk is als je naar een onbekende plek gaat. Verder hebben ze allemaal exclusieve games, functionele apps (bijv. weer, nieuws) en camara lenzen (uitbreidingen voor je camera). Al deze extra's kom je niet tegen bij bijvoorbeeld HTC, Samsung of Huawei, wat dus een extra koopargument voor een Nokia Lumia is. NB. De Nokia apps heten tegenwoordig HERE, dus Nokia Maps is HERE Maps geworden.

Ik vond dit de moeite waard om extra te vermelden.

MBro 30-03-2013 Product maand in bezit

Alle reclame aandacht is eigenlijk naar de Lumia 920 gegaan, waardoor de Lumia 820 minder aandacht krijgt dan dat het eigenlijk verdient.

Zelf wilde ik eerst ook een 920, echter toen ik de 820 in het echt zag, was ik gelijk verkocht. De 820 ziet er in het echt vele malen mooier uit dan je op plaatjes kunt zien.

Qua formaat ligt de 820 perfect in de hand, terwijl de 920 net een tikkeltje te groot is. Verder zorgt het AMOLED-scherm ervoor dat de kleuren van Windows Phone echt eruit knallen. Dit is echt een enorm pluspunt ten opzichte van de Lumia 920, maar ook de HTC 8X en 8S, want AMOLED geeft wel net dat beetje extra aan de beleving van Windows Phone. De resolutie van 800x480 is geen nadeel voor mij. De 820 is ietsjes zwaarder dan de gemiddelde telefoon, maar dit geeft een gevoel van degelijkheid. Heb hem per ongeluk een keer laten vallen, maar geen schrammetje te zien. Het verwisselen van de backcover gaat moeizaam, maar dit houdt ook in dat ie er ook niet zomaar eraf kan. Dus bij een val zal nooit zomaar je cover eraf springen.

De besturing van Windows Phone 8 wen je snel aan. Eigenlijk is alles redelijk intuïtief en wordt het design door het gehele besturingssysteem en de meeste apps gelijk getrokken. De kopjes van schermen geven hints of je verder naar rechts kunt swipen (als je het scherm eens hebt gezien, dan klinkt dit herkenbaar, ook al staat het er een beetje vreemd). De consistentie van de terug knop is ook wel fijn, maar ook wennen aan het begin. De terug knop betekent terug in de app waar je mee bezig bent. Wil je toch wisselen van apps, houd hem langer ingedrukt en je krijgt een overzicht van wat er open staat.

De camera is van goede kwaliteit. Het heeft niet de stabilisatie van de 920, maar maakt nog steeds goede plaatjes. Persoonlijk houd ik er wel rekening mee dat het een telefooncamera is: ga je op vakantie of echt een dagje uit, dan zullen de meeste mensen wel een betere camera meenemen. Maar voor een telefoon niet slecht. Videokwaliteit is ook goed, maar de 820 moet hier wel zijn meerdere erkennen in de 920 vanwege de stabilisatie. De 820 heeft gewoon meer trillingen (zoals elke andere telefoon).

De processor en het werkgeheugen zijn gelijk aan die van de 920. Het opslaggeheugen is 8GB, maar dit is uit te breiden met een microSD kaart. Ik heb er zelf een 32GB kaartje ingestoken en geen ruimtegebrek. Een Windows Phone is niet 1 op 1 te vergelijken met bijvoorbeeld een Android telefoon, omdat het minder belastend is. Zo heeft een Windows Phone op het moment niet een quadcore of 2GB werkgeheugen nodig. De hardware die er inzit (1.5 GHz S4 dualcore en 1GB werkgeheugen) is meer dan zat voor een goede ervaring, zelfs voor de zwaardere games.

Concluderend zou ik willen zeggen dat de Nokia Lumia 820 een goede koop is en persoonlijk vind ik het raar dat er bijna geen reclame voor de 820 gemaakt is. Op de camera stabilisatie en schermresolutie na, is het qua hardware vrijwel identiek aan de 920. Persoonlijk vind ik het AMOLED scherm zelfs een extra selling point voor de 820. Ben je op zoek naar een mooie (windows phone) telefoon en hecht je niet al te veel waarde aan de stabilisatie van de camera, dan is de Nokia Lumia 820 het overwegen waard. Je krijgt een high-end telefoon voor mid-range prijzen.

Mario075 26-03-2013 Product paar dagen in bezit

9,4
Ik werk in de telecom en verkoop dit toestel met veel plezier, als ik een klant een Lumia 820 aanbied krijgen ze het beste van beide.....
wat betreft de mogelijkheden overtreft dit toestel alle toestellen in dezelfde klasse, de belangrijkste voordelen zijn mijn inziens :

te vervangen accu
uitbreidbaar geheugen
en draadloos laden.

als het gaat om degelijkheid wint het toestel sowieso van de gemiddelde android op basis van de harde Unibody welke je ook nog van kleur kan verwisselen!!!!

daarnaast wint Nokia het van alle WindowsPhone leveranciers op het gebied van Unieke Apps en ondersteuning HTC en ook Samsung hebben een toestel in de markt gezet maar geven de gebruikers geen extras zoals Nokia dat doet met o.a. City Lens, Nokia Music en diverse Exclusieve Games bijvoorbeeld Risk van E.A.
mijn inziens is de Lumia 820 het toestel in het midden segment welke elke nieuwe smartphone gebruiker een fijne en snel te adopteren gebruikerservaring bied waarbij android steeds meer een wirwar van losse elementen word blinkt WP8 uit in uniformiteit.
een groot goed voor veel "het is mijn eerste smartphone" gebruikers.

als ik ook kritisch mag zijn er ontbreken her en der nog wat apps die veel mensen graag zien in Nederland is dat bijvoorbeeld de ING app.

Rob Hammers 26-03-2013 Product paar weken in bezit

Ik heb nog nooit een andere mobiele telefoon gehad dan van Nokia en dit is tot nu toe de beste keuze die ik heb kunnen maken, betrouwbaar, het gebruiksgemak, de eindeloze mogelijkheden en de degelijke vormgeving maken van deze telefoon een top product, ideaal voor social media maar ook bij uitstek geschikt voor het kijken van een film of het luisteren naar muziek en dan heb ik het nog niet eens over de superieure kwaliteit van de camera. Nieuwe telefoon nodig, kies voor Nokia en je wilt nooit meer een andere.

JacobvanD 26-03-2013 Product maand in bezit

Ik heb de Lumia 820 nu ruim 2 maanden in gebruik. Ik heb diverse Android telefoons gebruikt (HTC Sensation, LG Optimus 2x Speed) en iPhone (4/4s). Toen kwam Windows Phone en aangezien ik een fervent outlook gebruiker ben, werd mijn interesse gewekt en heb ik de stap gemaakt naar Windows Phone of afraden van veel vrienden.

Alle nadelen die vooraf werden genoemd zijn weg. Het systeem is snel, soepel, strak met wat kleine kinderziektes erin. Wat ik merk is dat Nokia/Microsoft er alles aan doet om het systeem zo snel mogelijk, zo goed mogelijk te maken. Regelmatig zijn er updates die problemen verhelpen en het toestel nog fijner doen functioneren.

Ik vond de Lumia 820 in eerste instantie vrij 'dik' vergeleken met mijn iPhone 4. Deze dikte wordt ruimschoots gecompenseerd met het fijne grote scherm, waarbij de telefoon met 1 hand prima te bedienen is, juist door het gewicht. Hij blijft simpelweg beter in de hand liggen.

Ook de camera van de Lumia is uitstekend. Vergeleken met mijn Iphone maakt de Lumia 's avonds veel mooiere foto's en bevatten ze minder ruis.

Er zijn steeds meer apps beschikbaar voor het platform en de integratie met office 365 en outlook + windows 8 , maakt het dé ideale telefoon..

Mijn volgende telefoon wordt in ieder geval opnieuw een Windows Phone.

Jannie Otten 25-03-2013 Product paar weken in bezit

9,4
Uit de kunst, wat een mooi toestel!!
Ook het synchroniseren met je PC werkt heel goed.
Je kunt ook word en excel doc openen.
panorama foto's en nog veel meer...

Windows in de vorm van een "mini PC" gsm!
ik kan het iedereen aanraden, ik zou eerst een samsung galaxy 3 kiezen.
Ben heel blij met mijn keuze, boven verwachting goed!!!

R.F.J. Heppener 19-03-2013 Product kwartaal in bezit

> Bovengemiddelde afwerking
> Ideaal schermformaat
> Zeer gebruiksvriendelijk, o.a. tiles!
> Incl. zeer goed navigatiesysteem! (= Nokia)
> Incl. Microsoft Office!
> Incl. muziekmogelijkheden (= Nokia)
> 100% Naar persoonlijke behoefte in te richten
> Te gebruiken i.c.m. met andere hardware
> Volop keuze in tal van app's
> Béter dan een PDA
> Geheugen WEL uitbreidbaar (Lumia 920 niet)
> Accuwissel WEL mogelijk (Lumia 920 niet)

RRaaijnmakers 18-03-2013 Product maand in bezit

Hartstikke fijn toestel. Gebruikersvriendelijk en degelijk zoals ik van Nokia gewend ben. Er moeten alleen meer apps komen voor windows phone

Arieklaas123 17-03-2013 Product maand in bezit

Een telefoon met een mooi design, het startscherm van windowsphone 8 is echt super je kan alles aanpassen en helemaal naar eigen wensen indelen!

Het enige kleine nadeel vind ik dat er nog niet heel veel apps uit zijn, maar dat komt nog wel in de toekomst.

WPMarcel 17-03-2013 Product paar dagen in bezit

Na een jaar gebruik gemaakt te hebben van de Nokia Lumia 800, was het tijd voor een opvolger, waar ik Windows Phone 8 kon gebruiken. De keuze lag tussen de 920 en de 820, en ik ben voor de 820 gegaan vanwege het budget en de verwisselbare covers. Deze covers zijn erg mooi, gemakkelijk te verwisselen, en het geeft je telefoon een totaal andere uitstraling! Erg leuke functie.

De speaker van de 820 maakt een aardig geluid. Het volume is hoog genoeg dat een kamer van aardig geluid kan worden verzien. Tijdens telefoneren is de beller duidelijk te horen, en via een bluetooth hoofdtelefoon is het geluid ook goed.

De camera van de 820 maakt goede foto's, maar verwacht geen DSLR-kwaliteit foto's (Daarvoor moet je de 920 hebben), de foto's zijn goed genoeg voor normaal gebruik.

Windows Phone 8 is een mooie upgrade als je van WP7 afkomt. Het heeft een hoop verfijningen en nieuwe functies. Met name de multitasking mogelijkheden zijn goed verbeterd. Qua apps is Windows Phone goed op weg. Alle essentiële apps zijn gewoon verkrijgbaar. Alleen sommige (populaire) spellen zijn nog niet beschikbaar.

Concluderend is de 820 een mooi, handig en snel toestel, wat ik jullie zeker aanraad.

Mozziej 17-03-2013 Product maand in bezit

Top telefoon! Ik vind de Nokia Lumia 820 mooier dan de 920 omdat de 820 een fijner formaat heeft en niet te zwaar is. Voor mij is de Lumia 820 de iPhone killer. Iedereen vraagt aan mij ; zo jij hebt een gave telefoon, welke is dit? Ik vertel dan mijn enthousiaste verhaal van de telefoon en zijn gelijk om... Ik heb vetrouwen in Nokia dat zij dit toestel helemaal top gaan maken en blijven maken!