Amslod e-bikers aan het woord

Voor de aanschaf van een nieuwe e-bike helpt niet alleen het lezen van algemene productinformatie, maar ook meningen van anderen om de juiste keuze te maken. Op deze pagina laten wij drie e-bikers aan het woord en delen wij hun ervaringen met de verschillende modellen van Amslod. Zo helpen zij je op weg bij het vinden van de geschikte e-bike voor jou!

Review Henk en Gerda Pheifer

'In mei 2016 hebben mijn man en ik onze eerste e-bikes gekocht. Het werd een Amslod Croft met voorwielmotoraandrijving. We hebben voor deze fiets gekozen vanwege de prijs en omdat deze fiets een open kettingkast heeft – volgens mijn man heeft de fiets daardoor een sportieve uitstraling. Ook is het fijn dat deze fietsen niet zo zwaar zijn (zonder accu 21 kg) en we onze ‘oude’ fietsendrager op de auto niet hoefden te vervangen.

We hebben drie jaar met veel plezier op de Amslod Croft gefietst. Voordeel van de fietsen vonden we dat je makkelijk zelf de gewenste ondersteuning kon instellen. Omdat we vrijwel uitsluitend recreatief fietsen, hoeft het voor ons allemaal niet zo snel te gaan (15 tot 17 km snelheid is prima). De fiets heeft 7 versnellingen en 9 ondersteuningsstanden. In het menu ondersteuning 25, ondersteuningsstand 1 of 2, en versnelling 5 of 6 kan ik zo’n 140 km fietsen. Is er veel tegenwind of willen we meer ondersteuning, dan zetten we hem gewoon enkele standen hoger en gaat de accu zeker zo’n 100 km mee. Ook zonder ondersteuning is er goed mee te fietsen en mijn man schakelde dan ook regelmatig de motor uit om zijn conditie op peil te houden. Zelf vind ik het jammer dat het soms net leek alsof je een brommer had, want met heel weinig inspanning, gewoon heel langzaam de trappers ronddraaien, kwam je al snel vooruit.

In de drie jaren dat we op de Amslod Croft hebben gefietst, hebben we geen problemen met de fietsen ondervonden, op een enkele lekke band (hoera ANWB fietsservice!) en wat opstartprobleempjes na, die altijd snel en naar tevredenheid werden opgelost. Ook de capaciteit van de accu bleef prima. We vinden het prettig dat de onderhoudsbeurt aan huis gedaan kan worden en de monteur was er altijd keurig op de afgesproken dag/tijd.

Vorig jaar (2019) kwam een aanbieding van Amslod voorbij om met korting een e-bike met middenmotor te kunnen kopen. Omdat we achteraf de open kettingkast vooral in de winter toch minder praktisch vonden en ons hondje weleens langs de ketting liep (en dan een zwarte streep had die er niet makkelijk af ging), leek ons dit een goed moment om onze fietsen in te ruilen. We zijn eerst even langs het Experience Center in Assen gegaan om een proefrit te maken. Daar zijn we keurig voorgelicht over de verschillen tussen de voorwielmotor en middenmotor, en konden we rustig nadenken of deze fietsen voor ons een optie zouden zijn. Na een kop koffie hebben we toch de knoop maar doorgehakt en de verkoper benaderd om de koop te sluiten. Sinds augustus 2019 zijn we in het bezit van de Amslod Ascot MTX-600/7 speed/600WH.

Ook deze fietsen bevallen ons prima. Wel was het in het begin even wennen, omdat we nu toch wat meer kracht zelf moesten leveren en de fiets niet meer ‘vanzelf’ ging. Beter voor onze conditie en in de sportstand hebben we weer een krachtige ondersteuning als er meer tegenwind is of we minder zelf willen doen. Toch gebruiken we die stand niet echt vaak, de ondersteuningen in de ecostand zijn meestal al voldoende om ontspannen te kunnen fietsen. Met deze fietsen zitten we in ondersteuning 3 (eco) zo op een snelheid van 20 km per uur en tegenwind is geen probleem. Met onze e-bikes pakken we veel vaker de fiets en kunnen we ook langere afstanden fietsen. Als we ca. 100 km gereden hebben, laden we de accu weer op. We hebben dan meestal nog zo’n 30% acculading over. Omdat we niet meer dan 50 tot 70 km per tocht fietsen, heeft de accu voor ons ruim voldoende capaciteit. De fietsen zijn wel iets zwaarder dan onze vorige e-bikes (24 kg zonder accu), dus we zullen onze fietsendrager op de auto binnenkort toch gaan vervangen.

Het enige nadeel dat de fiets voor mij heeft, is dat de hondenmand er niet met de standaardbeugels op bevestigd kan worden. De accu zit te dicht op de zijstangen van de bagagedrager. Dus aan de slag met spanbanden om zo de mand vast te sjorren. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Helaas kan ik de mand er nu niet makkelijk weer af halen, maar het is niet anders. Ook vonden we het bijzonder dat de banden voorzien zijn van autoventielen. Een verloopstukje voor de fietspomp lost dat probleem ook weer op.

Inmiddels hebben de fietsen de eerste onderhoudsbeurt gehad en ook nu kwam de monteur keurig op de afgesproken tijd voorrijden. Inmiddels zo’n 1000 km gefietst zonder problemen en we gaan ervan uit dat we dit voorjaar weer volop van onze e-bikes gaan genieten (in de winterperiode fietsen we heel weinig).

Kortom, wij zijn heel tevreden over de fietsen én de service van Amslod, en geven dit zeker aan anderen door.'

Review Hans Schoenmakers

'Ik heb de Amslod Wellington MTX-600 nu een paar weken in mijn bezit. De reden dat ik voor een e-bike van Amslod heb gekozen, is omdat mijn nicht circa 5 jaar geleden voor het eerst een Amslod-fiets heeft aangeschaft. Zij had toentertijd al een vergelijkend warenonderzoek gedaan, waarbij de fietsen van Amslod voor haar als beste uit de bus kwamen. Zo bleek dat de fietsen steviger en kwalitatief beter zijn dan die van andere fietsmerken. Bovendien hebben zij buitengewoon positieve ervaringen met de service van Amslod, al vijf jaar lang. Om die reden heb ik besloten om niet opnieuw het wiel uit te gaan vinden en op basis van deze ervaringen hebben wij een Amslod-testcenter bezocht. We zijn naar Roermond gereden en waren na de eerste proefrit meteen verkocht.

Wat ik zo goed vind aan de Amslod Wellington MTX-600 is de degelijkheid en de bijgeleverde accessoires. Het kleurendisplay is duidelijk leesbaar en is behoorlijk helder. Daarnaast is de fiets zeer makkelijk bedienbaar en schakel je eenvoudig tussen de verschillende modi en opgeslagen gegevens op het display. Het stuur en zadel zijn makkelijk verstelbaar, en veren prettig mee tijdens het fietsen. Wat ik minder goed vind aan de fiets? Dit heb ik nog niet kunnen ontdekken. De kwaliteit van de fiets vind ik uitstekend.

De accuduur en actieradius heb ik nog niet volledig kunnen uitproberen, maar deze lijken mij ruim voldoende voor de routes die ik fiets. Inmiddels hebben mijn echtgenote en ik al met het uitstekende serviceapparaat van Amslod kennis mogen maken voor een kleinigheidje aan haar fiets. Niets ernstigs gelukkig en snel opgelost. Ik zou Amslod zeker aanbevelen bij familie en vrienden en de Amslod Wellington MTX-600 krijgt van mij dan ook een 9!'

Review Jan en Anita Jongen

Wij hebben zowel de Amslod Wellington MTX-600 als de Amslod Hamilton MX nu een aantal weken in ons bezit. Na diverse bezoeken aan verschillende zaken hebben we uiteindelijk gekozen voor een e-bike van Amslod. We waren meteen verliefd op de fiets na de eerste proefrit in het Experience Center.

De ontvangst in het Experience Center in Roermond was dan ook perfect. We hebben hier zeer duidelijk tekst en uitleg gekregen over de fietsen. Daarna mochten we de proefrit maken. Dit was heerlijk ten opzichte van de door ons eerder geprobeerde fietsen. De fietsen beschikken over een sterke motor die snel reageert, die we zeker nodig hebben in het heuvelachtige Limburg waar wij wonen. We hebben uiteindelijk twee fietsen gekocht. Mijn vrouw heeft de Amslod Wellington MTX-600 en ikzelf heb de Amslod Hamilton met voorwielaandrijving. Over beide fietsen zijn we zeer tevreden.

Wat we zo goed vinden aan de fietsen is het mooie design, het formaat en het duidelijke, overzichtelijke en makkelijk te bedienen display. Daarnaast heeft de fiets goede, stevige handvatten die erg prettig in de hand liggen. Het enige kritiekpuntje wat ik kan noemen, is misschien de bel op de fiets.

Deze had ik graag in het handvat verwerkt gezien, maar voor de rest kan ik echt niets noemen wat niet naar wens is. Over de kwaliteit van de fiets kan ik nog niet echt een oordeel vellen, we hebben hem pas een paar weekjes in ons bezit. Meestal kom je daar pas achter na een jaar fietsen. De eerste indruk over de kwaliteit van de fiets is in ieder geval zeer positief te noemen.

Zowel de accuduur als de actieradius op de fiets zijn top. Het opladen van de fiets heeft altijd zijn tijd nodig, maar dit doen wij dan ook vaak in de nacht. Met de actieradius fiets ik met gemak door het heuvelachtige gebied van Limburg heen en de fiets gaat gemakkelijk zo’n 125 kilometer mee. Zelfs dan is de fiets nog niet aan zijn max. Ik kan dan ook niet anders dan deze fiets aanbevelen bij mijn familie. Mijn zoon en schoondochter zijn wellicht ook overstag om een e-bike van Amslod aan te schaffen. Ik kan niets anders dan deze fietsen een 10 geven! We zijn er erg blij mee.

Vind de e-bike die bij jou past!

Meer lezen over Amslod? Klik dan hier!