Tokina AT-X 16-28mm F2.8 PRO FX (Canon)

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Tokina AT-X 16-28mm F2.8 PRO FX (Canon) op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

Consument1962 01-04-2014

Toen ik anderhalf jaar geleden op zoek was naar een Fullframe Nikon en ik uiteindelijk voor de D600 had gekozen, koos ik in de winkel uiteindelijk toch voor een zeer jonge occasion D800. Deze zat qua prijs aan de uiterste bovengrens van mijn budget. Omdat ik veel architectuur schiet wilde ik tegelijkertijd een goed groothoekobjectief kopen. Het liefst natuurlijk de legendarische Nikkor 24mm 2.8, of anders de Nikkor 16-35 4.0. Maar zelfs die laatste paste niet meer in het budget. Vandaar dat ik bij de Tokina 16-28 2.8 uitkwam. Dat was slechts in beperkte zin een gok, want ik had al heel goede ervaringen met dit merk. Op de D300 gebruikte ik het 12-24mm 4.0 objectief van dit merk en dat was uitstekend bevallen.

Nu anderhalf jaar laten blijkt dat ik een goede keuze heb gemaakt. Het is een scherp objectief, dat in geringe mate vertekent (veel minder dan de 16-35 van Nikon zelf). Daarbij is het gebouwd als een tank en het kan dus tegen een stootje. Wel is de bolle lens aan de voorzijde kwetsbaar, maar daar leer je wel mee omgaan. Ik plaats de dop altijd terug, zodra ik met met de camera ga lopen. Even aanleren.

Een tijdje bekroop me toch de vraag of ik beter uit zou zijn met het Nikkor 14-24 objectief. Dat zou nog beter presteren en bovendien 2 mm extra groothoek bieden, wat altijd van pas komt. Ik heb de twee lenzen naast elkaar geprobeerd, waarbij ik met beide met gelijke instellingen en onbjecten opnamen heb gemaakt. De Nikkorlens is inderdaad wat beter. Het gaat dan eigenlijk alleen om de scherpte in de uiterste randen en de hoeken van het beeld. Naar mijn idee vertekent het Nikkorobjectief wat meer dan dat van Tokina, waarmee het voordeel van de extra 2 mm grotendeels wegviel. Door de softwarematige correctie van de vertekening wordt het beeld immers afgesneden, bij de Nikkor meer dan bij de Tokina. De bouwkwaliteit van beide lenzen is uitstekend. Het Tokina objectief is beduidend zwaarder, wat ikzelf wel prettig vind.

Ga ik nu toch de switch maken naar het Nikkor objectief. Nee, want het prijsverschil (de Nikkor is bijna twee keer zo duur als het Tokina objectief) wordt niet gerechtvaardigd door een groot verschil in kwaliteit. Het Tokina objectief is zeker de prijs in acht genomen, van uitstekende kwaliteit en daarmee wat mij betreft een volwaardige concurrent van de groothoekzooms van Nikon.