Canon EF17-404L

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 15 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon EF17-404L op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,5

Frederik Van Allemeersch 11-07-2019

Ideale lens voor architectuurfotografie

Geschreven voor: Canon EF17-404L

Ik heb mij deze Canon EF 17-40mm f/4L USM aangeschaft specifiek voor architectuurwerk met een full frame-camera.
Ik had gemerkt dat mijn Canon 24-70mm f/2.8L lens vaak net iets te kort schoot voor fotografie in kleine ruimtes. De 17mm groothoek die deze L-lens biedt is ideaal om dit op te vangen, en is dus zeer geschikt om kleine ruimtes optimaal te fotograferen.

Pluspunten

• Fantastische optische kwaliteit
  • Ideaal voor kleine ruimtes

Paul 09-07-2019

Toppertje voor landschap-fotografie

Geschreven voor: Canon EF17-404L

Dit objectief is een echte topper voor natuur en landschap fotografie , maar zelfs voor portretten kun je met deze lens fraaie resultaten behalen .
Ik heb dit objectief laten reserveren door Kamera Express Utrecht , bij Kamera Express Capelle a/d ijssel , waar deze keurig op tijd klaar lag ( goede onderlinge service tussen de filialen )
Ik kom graag bij Kamera Express omdat je daar toch altijd vriendelijk en professioneel wordt geholpen.

Ed 03-04-2017

Uitstekend objectief

Geschreven voor: Canon EF17-404L

Ik ben erg blij met dit objectief. Een handige all-rounder, ideaal voor op reis!
Heb deze fantastische lens bijna 2 weken in mijn bezit en gebruik eigenlijk alleen deze nog. De prestaties zijn boven mijn verwachtingen. Had op internet natuurlijk een hoop gelezen, maar in de realiteit overtreft dit prachtige objectief alles. Hij voelt erg degelijk aan en is niet te zwaar. Gebruik hem nu op mijn EOS 40D, maar voor op de lange termijn als ik nog eens wil switchen naar een 5D kan ik dit objectief weer nieuw leven inblazen omdat deze dan écht groothoek wordt. Voor degene die net iets meer wilt uitgeven is dit een absolute aanrader! Én zoals gewend was de service in de winkel van Kamera-Express ook weer top! Het personeel is erg prettig en is zeer professioneel. Hun website is een walhalla voor de pro en amateur fotograaf, maar ik vind het altijd een feest om één van hun prettige winkelpanden te bezoeken.

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Robuust
  • Beeldkwaliteit
  • Prijs kwaliteit verhouding

TOM2 15-04-2012
Geschreven voor: Canon EF17-404L

Een prachtige lens, zonder meer! Door Canon verkocht als groothoekzoom en dat is íe ook, maar ook als het ideale walkaround objectief op cropcamera's, en ook dat is íe. Slechts één centimeter korter dan de 24-105 en met dezelfde (77mm) filtermaat doet deze lens toch veel kleiner, handzamer aan. Is ook 170 gram lichter en heeft alle voordelen van een L- lens, snel, scherp, degelijk, prachtkwaliteit foto's, heel weinig last van flare enz enz.
En toch...
op een cropcamera (als mijn 60D) wordt de brandpuntafstand 28 tot 64mm, 28mm is geen 'echte' groothoek meer en 64mm niet echt tele. Hangt er dus, zoals dat hoort bij een standaard walkaround, een beetje tussenin en dat is handig én lastig tegelijk.
Wil je met een cropcamera groothoekfotografie dan heb je echt een andere lens nodig, zoals de 10-22mm EF-S. Zet je die op je camera dan denk je: "Kijk, da's nou groothoek!" Eenzelfde soort verhaal geldt voor de tele- kant...
Wat ik met het hele verhaal wil zeggen is dat dit een fantastische lens is met z'n beperkingen in het bereik. Mooi om op 'n mooie dag op je camera te schroeven, om je nek te hangen en door stad en land te fietsen en terug te komen met mooie plaatjes. Maar zodra je zelfs maar aan groothoek denkt heb je een andere lens nodig. Hetzelfde verhaal zodra je een wat verder verwijderd onderwerp goed in beeld wilt brengen, dan volstaat de tot 64mm 'gecropte' lens al snel niet meer!
Ik heb al langer de 24-105mm, heb een maand geleden deze 17-40mm gekocht en deze week tóch ook de 10-22mm omdat ik echte groothoek te veel miste.
Is de 17-40 dan 'dus'een miskoop? Nee hoor, echt niet, want het ís een fantastische allroundlens op een cropcamera. Wil (of kun) je echter een beperkt aantal objectieven aanschaffen/ meesjouwen dan moet je echt gaan denken aan wat je wilt doen en welke objectieven daarvoor de best bruikbare combinatie vormen...
Chose wisely!

grieel 23-01-2014

Ik sta ook voor de keuze van de 17-40 of 10-22mm immers ik zit met een crop factor en wil toch over een behoorlijke groothoek beschikken. Alleen zijn de reviews over de 10-22mm nou niet zo overweldigend...dus ben er nog niet uit!

rvopstal 02-05-2011

Hoi Roland

Naar aanleiding van je berichtje even mijn ervaring.
Ik ben zeer tevreden met dit objectief. De L objectieven met een diafragma van 2.8 zijn vaak toch wel erg duur. Ik heb zelf destijds getwijfeld tussen de 24-105mm en deze 17-40mm. De 17-40 schijnt volgens veel fotowinkels een stukje scherper te zijn, daarom ben ik toch voor de 17-40mm gegaan. Ik fotografeer er nu bijna een jaar mee en ben zeer tevreden. mooi scherp objectief en hele mooie kleuren. Binnenshuis ook goed te gebruiken, al hoewel ik daar ook vaak mijn 50mm f/1.8 en 60mm f/2.8 macro opzet.

Als ik opnieuw zou moeten kiezen, zou ik weer voor deze lens gaan.

Andre166 21-08-2010
Geschreven voor: Canon EF17-404L

Echt een heel goede lens. Ik gebruik hem icm een canon 5d. Lens heeft mooie kleuren en goed contrast. Ik vind het een ideale lens voor op vakantie, door de groothoek kun je spannende composities maken en de lens is compact en licht. Nadeel is wel, dat je best vaak lenzen aan het wisselen bent, omdat 40mm op full-frame wel erg kort is.

jacques bos 25-01-2009
Geschreven voor: Canon EF17-404L

Ik ben nu twee maande in het bezit van deze lens die ik gebruik als standaard zoom objectief op de 40d, De voorgaande reviews heb ik oa gebruikt om achter de kwaliteiten van dit objectief te komen ,en doe dit nu al twee maanden zelf .Conclusie een echte aanrader.

Rene B 29-07-2008
Geschreven voor: Canon EF17-404L

Afgelopen weekend de EF 17-40 F4 L gekocht. Op advies van de winkel met de Tiffen 77mm UV Haze 1. Nu blijkt dat bij max. en min. zoomen (dus bij 17 en 40mm) de lens het filter raakt. Heeft iemend een alternatief voor dit UV Filter?
Heb overigens voor mijn 1.6 cropfactor camera ook de EW-83D II zonnekap erbij gekocht. Dat is een schot in de roos!!

Bram vd Heuvel 28-01-2008
Geschreven voor: Canon EF17-404L

Een uitstekend objectief, eigenlijk in alle opzichten.
Wat opvalt is het uistekende contrast. Ik had hiervoor een 16-35 L maar die had een beduidend mindere contrastweergave, om over de scherpte maar te zwijgen ! Nee, dit objectief is de groothoekzoom die je moet hebben. Jammer dat hij geen F2.8 heeft, maar met F4 kan ik me nog prima redden. De kleurweergave is ook prima. En de prijs/kwaliteitsverhouding is bijzonder goed, een echte aanrader !!!

Marco_1974 20-10-2007
Geschreven voor: Canon EF17-404L

Ik heb deze lens een paar dagen in bezit, en ben zeer te spreken of de scherpte, de kleuren, de grootte (balanceert uitstekend op m'n 40D) en de zeer robuuste bouw; echt bijzonder goed! De eerste foto's gaven bij mij een ‘wow’ effect. Ik ga deze lens gebruiken als standaard 'walk around' lens op mijn eerder aangeschafte 40D. Hiervoor (op mijn analoge 50E) en tot een paar dagen geleden op mijn 40D gebruikte ik de 28-105 f/3.5-4.5 USM maar ik ben nooit echt onder de indruk geweest van deze lens (met name qua kleur en scherpte), en dit gevoel bleef op de 40D.
Ik heb zeer veel getwijfeld tussen de EF 17-40 f/4 L, de EF-S 17-55 f/2.8 IS USM en de EF 24-105 f/4 L IS USM. Review na review gelezen in alle talen die ik machtig ben. Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik met iedere lens zeer tevreden zou zijn geweest, maar de 17-40 gaf uiteindelijk de doorslag. Het is voldoende groothoek (dat zou ik enigszins missen op de 24-105). Aan de andere kant is 40 wat aan de korte kant, maar voor mij voldoende voor standaardlens omdat ik ook de 70-200 heb. De bouw is bijzonder robuust (L Lens), het is erg persoonlijk en niet iedereen zal het met me eens zijn, maar dat mis ik toch op de 17-55 voor dat geld (ook al is deze in principe robuust genoeg volgens de reviews). Het is een EF lens (dus fit for the future m.b.t. toekomstige body upgrades (ook full frame), en ik kan 'm tevens gebruiken als extreem groothoek op m'n analoge 50E). Ook niet onbelangrijk, de prijsstelling. Verder lens heeft over het algemeen zeer goede reviews. Houd er wel rekening mee dat op een crop body zoals de 400D en de 40D je er een andere zonnekap bij moet kopen (b.v. de EW-83D II, voor 77mm.). De bijgeleverde zonnekap is alleen geschikt voor full frame (extreem groothoek) en is nogal groot.
Kortom, uitermate tevreden, maar uiteindelijk is het een persoonlijke keuze (en ook een beetje een gevoelskwestie) welke van de bovengenoemde lenzen je kiest. Ik heb mijn afweging gemaakt, en heb er tot nu toe geen moment spijt van mijn keuze. Succes met die van jou.
___________________________________________
Canon 50E, Canon 40D, EF 17-40 f/4 L USM, EF 70-200 f/4 L USM, EF 28-105 f/3.5-4.5 USM

grieel 23-01-2014

Tja ik zit ook te dubben of ik deze lens moet aanschaffen dus 17-40 of de 10-22mm. Aangezien ik ook een body 600D heb zit je met de factor 1.6 en dan heb je met 17mm (27mm) ook niet meer de groothoek die men wil hebben. Echter, de prestaties van de 10-22mm zijn volgens velen ook niet zo denderend. Dus het wordt voor mij nog puzzelen.

DaMarc 22-07-2007
Geschreven voor: Canon EF17-404L

Een schitterende groothoek/standaard zoom objectief. Dit objectief zit vrij standaard op mijn EOS 20D. De prijs/kwaliteit verhouding is nagenoeg perfect te noemen. Scherpstellen gaat snel en goed. Kwaliteit van de foto's is geweldig. Geen enkel probleem met minder scherpte op bepaalde bereiken. Gewoon een top objectief!

Silber 30-04-2007
Geschreven voor: Canon EF17-404L

In alle opzichten een geweldige lens. Mooie natuurgetrouwe kleuren, een supersnelle geruisloze Auto focus en een degelijke constructie.

DJVerb 12-12-2006

Mijn standaardlens op mijn 30D, en echt geweldig. Snel en stil en redelijk
compact voor een L serie lens. Constructie is zowel mechanisch als optisch
super.
Voor de zonnekap heb ik er een genomen van de 24mm L-lens omdat de zonnekap die
er bij zit gemaakt is voor een full-frame camera (heeft dus geen enkel effect
op een 30D)

Derk2006 06-09-2006

Mijn standaardlens op mijn 10D, en echt geweldig. Snel, stil en redelijk
compact voor een L serie lens. Alleen de zonnekap is enorm en lastig op te
bergen. Constructie is zowel mechanisch als optisch super, en zelfs bij opnamen
tegen de zon in heb je nauwelijks last van flare. Een aanrader.

RoBo_43 29-06-2006

Ik bezit een Canon 20D en heb als standaard objectief een 17-40L. In een woord:
Waanzinnig goed.
De AF is heel erg snel, de kleurbalans is heel erg mooi, de scherpte is voor
een zoomlens goed.
Ik heb meerder objectieven geprobeerd, duurdere en goedkopere. Dit is een van
de weinige lenzen waarvan alles gewoon goed klopt. Vooral de sfeer en de
kleurechtheid geeft de foto iets bijzonders. Ik bezit ook de 50mm 1.4, die in
een aantal opzichten gewoon beter is, maar de sfeer en uitstraling van de
foto's die deze lens maakt is gewoon waanzinnig.
Het gewicht van de lens in combinatie met de Canon 20D is erg goed te noemen.