Tamron SP AF 90mm f2.8 Macro 1:1 Di (Pentax AF) - Reviews

Lenstype
macro

Mooi-foto 05-05-2012 Product paar dagen in bezit

7,6
Objectief bij camera.nl besteld, prima
Ens stelt iets minder snel scherp maar dat is niet erg vanwege handmatig scherpstellen.
Kleuren zijn super.
Snele levering na telefonisch contact over voorraad.

dercks 05-11-2010 Product jaar of meer in bezit

heb meerdere objectieven van tamron het positieve van deze objectieven is dat als je nog een analoge camera hebt je de objectief ook nog op de oude camera kunt gebruiken. zelf heb ik nog oude objectieven en ook nog een paar nieuwere die gebruik ik zowel op de analoge camera's die ik heb als op de digitale
de analoge gebruik ik nog om echt goede en extreem grote vergrotingen en ikbedoel echt extreme vergrotingen te maken hierbij valt de digitale nog wat tegen vanwege d kleurdiepte en het aantal pixels

kristies 01-12-2008 Product jaar of meer in bezit

Deze lens heb ik zo`n jaartje geleden gekocht. Ik gebruik hem op mijn Pentax K10d en ben er erg over te spreken. Ik gebruik hem met name voor macro, maar het is ook een mooie portretlens. De laatste tijd merk ik wel dat ik wat sneller overstap op handmatig scherpstellen, omdat de auto-focus nogwel eens wat moeite heeft. De kleuren heb ik niets op aan te merken, juist erg natuurgetrouw.
Prima lens, die wat plastic aanvoelt in eerste instantie, maar ontzettend goed zijn werk doet..

Shauspieler12 19-01-2008 Product paar weken in bezit

Heb deze lens nu enkele weken in bezit, doel is tzt insecten en bloemenfotografie. Natuurlijk al wat geoefend met 'kleine' onderwerpen binnen en buitenshuis.

Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de mogelijkheden. Ook erg goede portretlens.

Wat me opviel is wel het 'jagen' in de Full stand bij het automatisch scherpstellen. Gelukkig zit er een knop Limit op waarmee het halve bereik van de lens wordt gebruikt om automatisch te focussen.

Voor insecten is het toch gebruikelijk om e.e.a. handmatig te doen, en overschakelen van automatisch naar handmatig en terug is erg snel met de schuifinstelling te realiseren.

Lens heeft hele goede kleurweergave, mooie bokeh en maakt perfect scherpe foto's. Het was een weloverwogen keuze waar ik gelukkig alleen nog maar achter kan staan!

Vind het met de degelijkheid ook meevallen. Goed in balans op mijn K10D. Wordt geleverd in kunstlederen foudraal met duidelijke gebruiksaanwijzing.

Topper.

hoorn 14-02-2007 Product half jaar in bezit

Beeldkwaliteit is super! De lens produceert heldere, scherpe foto's (op mijn D200), met goed contrast en is praktisch vrij van vervorming en CA's. Tevens erg mooie bokeh.

Nadeel is dat de lens te licht is en daardoor niet lekker op mijn D200 balanceert (voor een 90mm). Ook is de bouwkwaliteit niet echt super. De lens is gemaakt van een goedkoop soort plastic.

Nog een nadeel: bij macrofotografie verliest de lens zijn 2.8 lichtsterkte. Nu werk je bij macrofotografie over het algemeen met kleinere diafragma's, maar toch... Ook schuift de lens dan uit met een paar centimeter. Niet erg handig als je boven op je onderwerp zit (een insect of zo).

Daarbij werkt de autofocus voor mij te langzaam als ik de lens zou gebruiken voor dynamische fotografie (portretten of insecten). Dit doe ik om die reden dus ook niet. Voor statische fotografie speelt dit minder.

Voor macro- en landschapsfotografie is de lens dan ook uitermate geschikt. Gebruik dan toch meestal handmatige focus en een statief. Het gebrek aan snelheid van de autofocus is dan geen issue. Voor dit type fotografie echt een aanrader!

Conclusies: super beeldkwaliteit, 90mm goed bruikbaar op een DSLR, autofocus jaagt en is te langzaam, bouwkwaliteit is matig.

roemert 05-07-2006 Product paar dagen in bezit

9,6
heb niet snel een opmerking over een review maar wat de vorige spreker over de
kleurweergave van deze superbe lens beweert is volledig bezijden de
werkelijkheid, vindt de kleurweergave juist een van de sterke punten van deze
lens, fantastische scherpte ook.

Objectief bekeken is er werkelijk niets mis met dit objectief. Zeer aan te
raden.