Pentax smc 16-50mm F2.8 ED AL - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Pentax smc 16-50mm F2.8 ED AL op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

starbase218 22-05-2016

Beter dan uit de reviews blijkt

Over deze lens is een hoop te lezen op internet, en niet alles is even positief. Maar dit is een typisch geval van een lens die misschien niet altijd even hoog scoort op wetenschappelijke testen, maar in de praktijk toch erg goed voldoet. Helemaal uitgezoomd op f/2.8 zijn de hoeken bijvoorbeeld onscherp. Maar als scherpte in de hoeken belangrijk is, zet je het diafragma toch minstens een stop of 2 dicht (of tenminste, dat zou je moeten doen). En dan is ook deze Pentax wel degelijk razendscherp in de hoeken. Het is dus gewoon veel minder een issue dan men er soms van maakt. Eenzelfde verhaal is het bij 50mm. Wijdopen zijn de hoeken en randen niet superscherp. Maar dat maakt over het algemeen ook helemaal niet uit, want je onderwerp (bij bijvoorbeeld een portret) zit toch niet aan de rand. De lens heeft ook paars/groene randjes (chromatisch aberratie) bij 16mm. Wederom: hoe belangrijk is dit, als je dat met 1 druk op de knop in nabewerking kunt verwijderen?

Ik verdenk Pentax er dan ook van dat men deze "onvolkomenheden" bewust heeft laten bestaan om hem op andere vlakken uit te laten blinken. En wat zijn die andere vlakken dan? Een heerlijk levensechte en contrastrijke rendering bijvoorbeeld. Mits je fotografische techniek dus een beetje ontwikkeld is (en over het algemeen is dat zo als je een dergelijke lens koopt) zijn dit allemaal geen echte problemen. De lens is wel degelijk razendscherp waar het uitmaakt.

Dan over autofocus: de SDM is op een moderne body niet sneller dan autofocus met schroefaandrijving. Het voordeel is dus puur de stille scherpstelling. De snelheid is wat mij betreft echter ruim voldoende, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat de Canon en Nikon equivalenten sneller scherpstellen. De "grote twee" gebruiken namelijk ring-type ultrasonic motoren, terwijl Pentax in deze lens namelijk een "gewone" ultrasonic micromotor gebruikt.

Deze lens is ook stof- en weersbestendig, i.t.t. bijvoorbeeld de Canon 17-55/2.8 of de goedkopere Sigma's en Tamrons. Ik heb in Afrika foto's genomen van een waterval, en de weathersealing van de K-5 en deze lens gaf me het vertrouwen dat het wel goed zou komen. En dat kwam het ook.

Over de bediening. De zoom- en scherpstelringen hebben zeer weinig speling en voelen zeer goed en degelijk aan, wat de lens een genot maakt om mee te werken.

De lens is inmiddels wel wat ouder en mist daardoor de nieuwste technieken zoals HD coatings, zodat de lens beter te gebruiken is bij het fotograferen tegen de zon in (de flare van deze lens is voor mij het belangrijkste nadeel). Ik verwacht half dat Pentax nog wel met een update zal komen, en dat de autofocus dan ook sneller zal zijn. Misschien zal die nieuwe lens ook wel scherper zijn. Maar aan al dat soort verbeteringen hangt natuurlijk wel weer een prijskaartje.

Tenslotte nog 1 ding: zoals met alle lenzen zijn er ook van de 16-50 goede en minder goede exemplaren. Houd hier dus rekening mee. Test de lens, kijk of je gekke dingen ziet en zo ja: omruilen voor een ander exemplaar.

bbeetje 06-12-2009

Geweldige lens, de beste groothoek zoom die Pentax tot nu toe ontwikkeld heeft.
Natuurlijk zijn de sigma's en de tamron's een stuk goedkoper. Maar als je de lenzen met elkaar vergelijkt dan is de Pentax op elk front beter:
- Bouwkwaliteit veel degelijker + Weather Sealed
- SDM
- Betere scherpte
- Meer groothoek [elke mm naar de groothoek kant telt]
- Compitabel met AF aanpassing: Front/Back focus [alleen op k20 & k7]
- Betere kwaliteits controle

Voor het geld is deze lens een koopje [hoewel de prijzen wel flink zijn gestegen] als je hem vergelijkt met canon en nikon lenzen uit dezelfde klasse.

Dus als je op zoek bent naar een compromieloze alleskunner die instaat is om profesionele resultaten te behalen neem de DA* 16-50.
2e hands zijn ze bijna even duur als de sigma's en tamrons!

MX lover 01-12-2011

SDM is momenteel met een nieuwere pentax body juist een nadeel vrees ik. Zoek maar eens op SDM vs Screwdrive question, je kan zelfs online een petition tekenen om Pentax ertoe te bewegen in ieder geval de camera's te kunnen laten werken (via firmware update) met die SDM lenzen als die lensmotor stuk gaat. Die gaat namelijk helaas en onvoorstelbaar bij iedereen kapot!

Bert v B 26-11-2007

Nog niet zo lang in bezit.
Werkt veel sneller dan mijn andere lenzen.
Is erg scherp, vooral als je iets lager stopt.
Superstil in gebruik. Ik vind het manueel scherpstellen juist erg lekker en snel gaan.
Ik schiet mijn plaatjes in RAW, uitstekende resultaten!

Bert

Dev123 21-08-2007

Een paar dagen in bezit

positief:
- lichtsterke lens
- stille ultrasone autofocus, (alleen op nieuwere body die SDM ondersteunt zoals op bijv. K10D en K100DSuper, anders wordt de gewone focusmotor gebruikt die meer lawaai maakt)
- scherp
- contrast goed en mooie kleuren
- weathersealed en goed gebouwd

negatief:
- paarse randjes op hoog contrast overgangen
- handmatig focussen lastig door korte slag v.d. focusring
- hoge prijs t.o.v. Sigma en Tamron alternatieven, maar die zijn dan ook niet weathersealed en hebben geen SDM.