Nikon AF VR Zoom-Nikkor 80-400mm f/4.5-5.6D ED

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon AF VR Zoom-Nikkor 80-400mm f/4.5-5.6D ED op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

marcNE 16-04-2015

Een echte teleurstelling deze lens. Het ding is traag, traag en nog eens traag. Daarnaast is scherpstellen ook een probleem.
Absoluut ongeschikt voor eigenlijk alles waarvoor je een telelens wilt gebruiken.
Jammer !!

620330171 28-04-2015

Jammer is dat. Ik ben me aan het orienteren en had dit objectief ook in het vizier. Als je hem nog hebt, wil ik hem graag een keer proberen. Ik zou het bijzonder op prijs stellen als dat kan! Wellicht woon je niet te ver weg?

Hans

Pluruk 19-10-2009

Heb deze lens 4 weken mogen lenen/testen van een collega die op vakantie ging. Ik twijfelde tussen de 70-300 en de 80-400. Je praat toch over een verschil van 800 Euro voor 100mm extra. Na veel wikken en wegen uiteindelijk toch de 70-300 gekocht. En na een week op Marktplaats een 80-400 van 3 weken oud kunnen scoren voor ver onder de nieuwprijs, waarbij de 70-300 weer van de hand werd gedaan. Dit omdat het verschil in prijs aanzienlijk minder werd. Een prima degelijk objectief ligt zeer goed in de hand, mooi contrast, scherpte is in orde ook bij volledige opening, geen vertekening, niet echt trage AF kunnen ontdekken. Werkt prima voor mijn doeleinden, natuur, watersport, en binnenkort een testje veldhockey.

Cigaloun 24-06-2009

Ik heb voor dit objectief gekozen omwille van het zoombereik vooral in de telestand. Ik had vroeger een Tamron 28-300 maar deze Nikon presteert stukken beter. Ik had wel wat glezen over een eventuele trage AF, maar bij de verschillende vliegtuigshows die ik heb meegemaakt kan de autofocus perfect volgen !!! Hierover 100% tevreden dus. En de focus limiter is ook quasi onmisbaar bij zo'n objectief ! Prima scherpte, misschien niet bij volledige opening en in uiterste tele-stand en tegen de randen, dan is er wel wat onscherpte merkbaar. Maar voor doorsnee fotografie, prima. VR is ook een pluspunt ook tijdens vliegshows.
Gelukkig dat ik niet voor een 70-200 VR heb gekozen, met de 400 mm stand zit je er bovenop !

peter quint 27-10-2008

Ik heb dit objectief intensief op de D300 gebruikt tijdens een stoffige safari, afgelopen zomer. Continue uit de hand gewerkt vanuit bewegende voertuigen of tijdens voetsafari. VR is hier een geweldige uitkomst. Zelfs op 400mm een prima resultaat. De wat tragere snelheid bij scherpstelling (wordt goed gecompenseerd door een schakelaar full/limit)en het ontbreken van een SWM is geen bezwaar, vind ik. Beelden zijn haarscherp, goed van kleur en contrast en geen vertekening. Waar voor je geld. Gewicht is even wennen want samen met je body heb je tussen de 2,5 en 3kg in je hand. Maar, dat komt de degelijkheid en het tegen een stootje kunnen alleen maar ten goede.
Ik zit met smacht te wachten op een volledige VR compatable 2x AF-converter. Dus,als iemand verneemt dat die er aankomt hoor ik het graag. Peter.

tce 03-07-2008

Ik gebruik deze lens nu 2 jaar op een D200. Scherpstelling werkt uitstekend tot op het kleinste detail. Beelden zijn haarscherp, kleuren zijn zuiver en natuurlijk, geen last van vertekening (ook niet op 400mm). Door het gewicht minder geschikt om mee rond te lopen. Hoewel niet noodzakelijk om scherpe beelden te krijgen is een eenpoot statief erg prettig.

Patrick Smithuis 07-05-2008

Superding. Kraakscherp (ook op 400mm), degelijk en handzaam. De enige tele die je ooit nog nodig hebt (tenzij je vogels fotografeert). Dat de lens niet flitsend snel focust blijkt in de praktijk zelden een probleem, vooral niet als de LIMIT-schakelaar wordt gebruikt. Nikon eigenaren niet meer verder zoeken. Voor dit geld is er niets beters. Al helemaal niet door de VR functie. Statief gewoon thuis laten.

Maralex 17-11-2007

Gebruik deze lens nu een jaar in combinatie met een D200.
Voldoet prima.
Het objectief is degelijk gebouwd (wel zwaar)
Afgelopen seizoen veel gebruikt tijdens het spotten (wel een goed statief gebruiken)
Snelheid is dan voldoende. Kleur weergave is goed (i.c.m. instellingen camera)
Al met al een prima objectief.

Kempen45 30-08-2006

In combinatie met de Nikon D200 een prima candit lens. Heel mooie achtergrond
bij diafragma 7,1
Gebruik van (eenbeen)statief is sterk aan te raden