Canon EF 24-105mm f/4L IS USM - Reviews

Filtermaat
77 mm

Timo 13-10-2016 Product paar weken in bezit

Top lensje

Simpelweg een top lens. Lekker ruim bereik en toch nog redelijk licht gevoelig. Het enige dat je zou kunnen smeken is dat het al een wat ouder model is en dat de IS op nieuwere lenzen wat beter is.

Pluspunten

• Top L lens

Minpunten

• IS mocht net wat beter zijn

AdeW 07-03-2014 Product jaar of meer in bezit

7,4
6 jaar in bezit, 9500 foto's gemaakt, en toen kreeg ik err99. Volgens Canon was de diafragmasturing defect, reparatiekosten € 270! Zou toch niet mogen voor zo'n dure lens.

Daffiedolf 18-01-2013 Product paar weken in bezit

Lens bevalt uitermate. Is zeer scherp.
Aangeschaft bij camera.nl in combinatie met de cash back actie van Canon.
Dat verliep ook uitstekend.
Een mooie lens om het grootste deel van de tijd op mijn camera te hebben.

Xlix 08-11-2012 Product paar dagen in bezit

6,6
Na aanschaf geeft de lens op onregelmatige momenten err01 en doet dan vervolgens niets meer. Na afnemen en terugplaatsen op de body gaat het meestal weer eventjes goed tot de volgende err01 optreedt. Via Google zoeken op [Canon 24-105 +err 01] maakt duidelijk dat duizenden mensen hetzelfde probleem hebben, kennelijk dus een constructie- of productiefout! Ik mag aannemen dat de verkoper hem omruilt, want in de gevonden berichten op internet lees ik dat het nog een dure reparatie is ook en dat Canon niet erg coulant optreedt. Je bent gewaarschuwd!

karel-1 11-06-2012 Product jaar of meer in bezit

een heerlijke lens voor normale omstandigheden , alleen bij weinig licht komt hij wat te kort ,maar dan gebruik ik mijn 50mm 1.4 of 85mm 1.8.
kwa scherpte is hij net zo scherp als mijn 50 mm 1.4 bij het zelfde diafragma van bv 5.6.
Er is maar een lens die scherper is die ik bezit en dat is mijn 70-200mm f/4l is .
ik gebruik deze lens nu 1,5 jaar op de canon 7d waar ik ook erg blij mee bent.
Ik heb deze lens gekozen met de bedoeling om eens een full frame aan te schaffen alleen vind ik de 5dm3 nog veel te duur en de 5dm2 veel te langzaam .

foto012 27-02-2012 Product jaar of meer in bezit

9,6
---------- update review 27-02-2012 ----------
Zeer degelijk. Gebruik hem op de EOS 5 Mark II.
Scherpte, contrast en kleurweergave kan ook in de meeste Canoncamera's bijgeregeld worden.
Als semi professioneel fotograaf in twee jaar ± 25.000 opnames mee gemaakt. Landschap, portret, noem maar op.
Ook ideaal voor reportages.

---------- 1e review 27-12-2011 ----------
Op Canon 5D Mark 2 in gebruik als standaardlens. Doe er echt alles mee behalve extreem groothoek.
Zeer snelle AF en perfecte anti-bibber.
Wil nooit meer anders.

kohaku 29-12-2011 Product paar dagen in bezit

Heb deze voor de kerst gekocht. Ben ermee het bos in gegaan en diverse foto's gemaakt van de kids. KLeuren zijn erg mooi en de foto's waren erg scherp maar hard. Moest wel wennen aan het geluid dat de IS maakt wanneer je de afdrukknop van je camera half in drukt. Heb gebeld naar de winkel maar dat schijnt normaal te zijn. Heb hem gekocht voor een mooie prijs met 5 jaar garantie. Al met al zeer tevreden

Jan Reinier 09-10-2011 Product jaar of meer in bezit

1,8
Heb lens meer dan 2 jr in bezit. Ben er zeer ontevreden over en raad aanschaf af. In 2009 dure reparatie. recent zelfde problemen. nl. een err 01 melding bij uitzoomen. Reiniging contacten helpt niet. Reparatiekosten vgl. Canon TechRepaircentrum € 426. Zoektocht op internet levert veel gebruikers met identieke problemen op. Klantenservice van Canon Nederland weet van niets en is niet bereid probleem verder te onderzoeken.

CeesDam 08-09-2011 Product half jaar in bezit

Wat een geweldig objectief! Super beeldkwaliteit super scherp, mooi contrast en kleuren, snelle AF. Objectief voelt heel solide aan. De 4 stops IS werkt naar behoren en is zeer effectief.
Echt een aanrader!

Ivootje 26-07-2009 Product paar dagen in bezit

Ik heb nog geen minpunten aan de lens kunnen ontdekken. Ideaal vind ik dat hij F4 heeft over de hele range. Wat voor een luxe dat is besefte ik mij pas toen ik de lens een aantal weken had en in het schemerdonker ging fotograferen bij een sportevenement. Tot in het halfdonker blijven fotograferen op grote afstand. En bovenal, in- en uitzoomen ZONDER je diafragma bij te hoeven stellen in de Tv, Av en M (cano450) stand van de camera.
Super!

T. de Wit 09-11-2008 Product kwartaal in bezit

In eerste instantie viel de lens zwaar tegen. Geen scherpe foto's etc. etc.Via Canon bij het servicecentrum in Roosendaal nagezien. Bleek een defect te zijn.Nu de lens terug is ben ik zéér tevreden. Kwaliteit is zoals je van een professionele lens mag verwachten.

karel 2008 02-10-2008 Product half jaar in bezit

zeer degelijke lens, zoals alle L - lenzen van Canon. snelle scherpstelling. mooie kleuren. dankzij de stabilisatie kun je bijna altijd uit de hand fotograferen.maakt haarscherpe en contrastrijke foto's. een echte topper.

Ronald 1959 17-09-2008 Product jaar of meer in bezit

Ik gebruik deze lens als allround lens en ben er erg tevreden over. Ik heb inderdaad ook gelezen dat er lenzen zijn van dit type die wat minder zijn, maar dat geld volgens mij voor meerdere lenzen van verschillende merken. Mete elke lens die ik koop wil ik eerst zelf gefotografeerd hebben. In dit geval heb ik deze lens met een 5D getest. Ik ben dan ook zeer tevreden over deze lens. Verder bezit ik nog een 16-35 2.8L II een 50 mm 1.4 en een 70-200 2.8L IS. Allemaal super lenzen. Ik bezit zelf een 40D.

Phatom009 15-09-2008 Product jaar of meer in bezit

Ik gebruik deze lens inmiddels 2 jaar en zeer veel (90 %) ik ben verder in het bezit van de een Canon 70-200 2.8 IS L lens en een Canon 400 2.8 L lens.
Ik gebruik de lens i.c.m. een Canon 5D waar ik ook zeer tevreden over ben. De lens is ca. kleurstelling en scherpte erg goed, ook de snelhedi van de scherpte is prima. Het enige nadeel wat ik kan noemen is met name in de uiterste stand 24 mm dat er vertekening is (is zo weer recht te zetten in PS) maar ik vermeld het toch, in de max stand 105 mm is dit een stuk minder.
Ik kan deze lens aan een ieder aanraden ik gebruik hem dan ook als allround lens. Het is een lens uit de L-serie en dat merk je aan tal van dingen, lees kwaliteit (we worden ook wel verwend met deze serie een veel gehoorde uitspraak is dan eens een L-lens en je wil nooit meer anders).

RvR1 22-04-2008 Product paar weken in bezit

9,4
Zeer goede allround lens. Scherpte, contrast, kleurweergave heel goed en zeer snelle autofocus. Gebruik de lens samen met de 450D. Lens komt vrijwel niet meer van kamera. Prima combinatie. Voor meer groothoek gebruik ik de kitlens 18-55 IS deze is acceptabel goed in het groothoek bereik tot ca 35 mm. Had eerst de 55-250 IS gekocht maar weer ingeleverd en de 24-105 genomen. Vond de fotos van de 55-250 IS niet scherp (soft) en autofocus veel trager.

Broek 01-04-2008 Product paar weken in bezit

9,6
Wat een geweldige alroundlens
je kunt er echt hele mooie foto,s mee maken
de 4.0 geeft mij geen problemen ..en het gewicht tegen een 24-70 is enorm ,
nee dit is een prima keuze vooral ook door de is usm

KAarts 27-03-2008 Product kwartaal in bezit

9,4
Ik heb deze lens als standaardlens samen met mijn Canon Eos 40D gekocht. Al veel foto's gemaakt onder verschillende omstandigheden. Een prima combinatie, ook in de gewichtsverdeling camera-lens. Geen last van enige onscherpte. De kleuren en contrast worden mooi en gebalanceerd weergegeven. De lens straalt degelijkheid uit zoals een L lens betaamt. Geen minpunten ontdekt tot zover.

vlad 02-01-2008 Product kwartaal in bezit

5,6
Ik heb deze lens in combinatie met Canon 5D en ben zeer ontevreden over de scherpstelling bij de grootste diafragma (f4). Zover ik het had kunnen lezen hier en gaar op internet, het schijnt een min of meer bekend probleem te zijn bij deze lens. Echter komt niet bij alle exemplaren voor, men spreekt hier over bad copy, schijnbaar een fabrieksfoutje. Ik kan mijne niet meer omruilen, zal Canon bellen voor het advies. Verder heb 50mm 1.4 besteld voor betere fotos binnen zonder flits.
Vignetting heeft ie ook maar deze is makkelijk weg te werken met de photoshop.
Voor de goede orde, met een flits of voor buiten is een prima glas!

jan lichtmast 28-12-2007 Product jaar of meer in bezit

Ik begrijp werkelijk niet waarom men zo positief is over deze lens. Hij is niet scherp en vertoont veel vignetering in het groothoek bereik. Rond de 60 mm is de lens redelijk vertekeningsvrij, maar hoe meer je naar de uiterste brandpunten gaat, hoe groter de vertekening;vrijwel elke foto moet gecompenseerd worden in Photoshop.

Wij zijn van NIKON D2 naar EOS1 Ds Mark II gegaan (3x camera's en 3x 24-105), omdat zowel de camera als de lens beter zouden moeten presteren dan de NIKON tegenhangers; wat een enorme teleurstelling.

In vergelijkingen met meerdere NIKON en CANON lenzen en camera's haakt de CANON op alle fronten af.

Nieuw 15-12-2007 Product kwartaal in bezit

Deze gebruik ik op een 400D met grip.
Ik moet zegen erg pretige combinatie om mee te werken.
Foto's met deze lens gemaakt zijn ragscherp gewoon te mooi om waar te zijn.
De IS werkt erg goed en ik wil niet meer zonder. Hij komt eigelijk niet veel meer van de cam af.

Aanrader!!!

Mvg,