Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC (HSM) - Reviews

Filtermaat
77 mm

hplameijer 23-08-2014 Product maand in bezit

(met Canon mount)
Ik vind dit een zeer goede lens die goed scherp is.
Deze lens aangeschaft vanwege overwegend goede revieuws en natuurlijk de prijs.
Bij 10mm is de opname in de hoeken onscherp en trekt het beeld erg weg en zijn er vertekeningen. Wat ook zichtbaar wordt bij inzoomen in de opname is de CA in de hoeken. Toch hoeft dit bij bepaalde opnames niet hinderlijk te zijn.
Op 12mm valt dit erg mee en vallen de opnamen op door de scherpte met mooie kleuren en een goed contrst.

Over de lichtsterkte kan ik kort zijn. Deze is wat krap maar dat is voor buiten opnames minder van belang. Voor binnen moet je al heel snel flitsen of statief gebruiken.

Ik had mijn twijfels over de autofocus maar het werkt perfect, alsof ik een Canon-lens gebruik.

Deze lens voelt ook door zijn gewicht zeer degelijk aan

Ik kan deze lens zeker aanraden

thom90 30-07-2009 Product paar dagen in bezit

9,6
(met Nikon mount)
Een zeer goede lens goed scherp ook in de hoeken.

Bij 10mm trekt het beeld heel erg weg in de hoeken en de vertekeningen zijn redelijk heftig. De kleuren komen heel natuurlijk en mooi over.
De Lichtsterkte is wel heel krap wat je bij een normale lens bij F5.6 een sluitertijd heb van 1/160 heb je bij deze Sigma bij F5.6 1/50sec wat het gebruik van statief of flitser al snel nodig is.
Als je gebouwen en straten fotografeer houd je camera dan horizontaal en richt niet naar boven of naar beneden anders lijken de gebouwen om te vallen.
Met deze lens heb ik nog geen CA gezien maar wel flares.

De autofocus is echt super nauwkeurig en snel en dat vooral voor Sigma die dit doorgaans nog wel is een keer verkeerd wil doen.

De constructie voelt zwaar en degelijk iets wat we echt kennen van Sigma en waar Nikon nog iets van kan leren.

Deze lens is echt een aanrader om aanteschaffen.

MM3 06-05-2009 Product half jaar in bezit

7,4
Heb deze lens al een aantal maanden voor Nikon. De scherpte in het midden is prima, maar in de uiterste hoeken valt het tegen. De kleuren worden wat warmer weergegeven, maar dit maakt voor mij niets uit. Ook het contrast is redelijk.
Scherpstelling is goed, zonder problemen.
De lens is ook wel degelijk.